Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 241
Offentligt
2895219_0001.png
August 2024
— 20/2023
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Revisionen af virk-
somheder uden for
statsregnskabet
for 2023
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
20/2023
Beretning om
revisionen af virk-
somheder uden for
statsregnskabet
for 2023
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2024
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og ved kom-
mende minister.
Kulturministeren og kirkeministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministrenes redegørelser.
På baggrund af ministrenes redegørelser og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i december 2024.
Ministrenes redegørelser, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2023, som afgives i februar 2025.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
Kritik under middel
Middel kritik
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
Skarp kritik
Skarpeste kritik
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN: 2245-3008
ISBN online 978-87-7434-844-3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om revisionen af virksomheder uden
for statsregnskabet for 2023
Statsrevisorerne har anmodet om denne undersøgelse af virksomheder
uden for statsregnskabet. Rigsrevisionen har revideret årsregnskaberne
for 49 virksomheder uden for statsregnskabet for regnskabsåret 2023.
Der er tale om virksomheder, som er helt eller delvist finansieret af sta-
ten. Virksomhederne varetager samfundsmæssige opgaver inden for fle-
re områder, fx transport-, energi-, erhvervs-, sundheds- og kulturområ-
det.
Som en del af revisionen er der i 42 af virksomhederne udført i alt 57 te-
marevisioner af regelefterlevelse og/eller af understøttelse af en sparsom-
melig, produktiv og effektiv forvaltning.
Statsrevisorerne finder det tilfredsstillende, at alle 49 virksomheder
har fået en revisionspåtegning uden forbehold på årsregnskabet, dvs.
en positiv konklusion på regnskabernes rigtighed.
Statsrevisorerne finder det tilfredsstillende, at temarevisionerne af
34 af de 42 undersøgte virksomheder ikke har givet anledning til væ-
sentlige kritiske bemærkninger.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at revisionen på Kultur-
ministeriets område har givet anledning til 4 kritiske udtalelser om
væsentlige regelbrud og manglende styring i gennemførelsen af ind-
køb hos TV 2 Kosmopol og TV 2 Fyn.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at revisionen på By-,
Land- og Kirkeministeriets område har givet anledning til 6 kritiske
udtalelser om væsentlige regelbrud i stiftsråds afgørelser om tilde-
ling af lån fra kirke- og præsteembedekapitalen.
12. august 2024
Mette Abildgaard
Leif Lahn Jensen
Mikkel Irminger Sarbo
Serdal Benli
Lars Christian Lilleholt
Monika Rubin
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne har bl.a. hæftet sig ved følgende revisionsresultater:
TV 2 Kosmopol og TV 2 Fyn har gennemført indkøb over EU-tærskel-
værdien uden at have gennemført offentligt udbud.
TV 2 Kosmopol og TV 2 Fyn har gennemført indkøb under EU-tærskel-
værdien uden at vurdere, om der var klar grænseoverskridende inte-
resse, hvor potentielle tilbudsgivere i andre EU-lande kunne være in-
teresserede i at afgive tilbud.
Regelbruddene har en samlet økonomisk værdi på 5,9 mio. kr. for
TV 2 Kosmopol og 4,8 mio. kr. for TV 2 Fyn.
TV 2 Kosmopol og TV 2 Fyn har ikke etableret systemer og processer
for deres styring af indkøb, der er i overensstemmelse med god of-
fentlig økonomistyring og forvaltning. Fx mangler der klare rammer,
der understøtter sparsommelige indkøb.
Stiftsrådene i Fyens Stift, Haderslev Stift, Københavns Stift, Ribe Stift,
Aalborg Stift og Aarhus Stift har ikke i tilstrækkelig grad efterlevet de
regler, der skal sikre retmæssig tildeling af lån.
Ingen af de 6 stiftsråd har sikret dokumentation for låners kreditsta-
tus.
Den økonomiske størrelse af regelbruddene for de 6 stifter varierer
fra 2,7 mio. kr. (Ribe Stift) til 103,7 mio. kr. (Haderslev Stift).
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og konklusion
.......................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
...........................................................................................................................
1
1.2. Baggrund
....................................................................................................................................................
3
2. Revisionsresultater for regnskabsåret 2023
..................................................................
12
2.1. TV 2 Kosmopols og TV 2 Fyns indkøb
....................................................................................
12
2.2. Stiftsrådenes afgørelser om tildeling af lån
...........................................................................
15
Bilag 1. Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2023
........................................
17
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
Undersøgelsen er en statsrevisoranmodning, og Rigsrevisionen
afgiver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 8,
stk. 1, og § 17, stk. 2, i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
101 af 19. januar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at udføre revision af virksomheder
uden for statsregnskabet følger af rigsrevisorlovens § 2 og af
lovgrundlaget mv. for den enkelte virksomhed.
Beretningen vedrører revisionen af 49 virksomheder uden for
statsregnskabet for regnskabsåret 2023 og vedrører følgende
ministerier:
By-, Land- og Kirkeministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Erhvervsministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Kulturministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Transportministeriet.
Beretningens kapitel 2 har i udkast været forelagt Kulturministe-
riet, TV 2 Kosmopol, TV 2 Fyn, By-, Land- og Kirkeministeriet,
Fyens Stift, Haderslev Stift, Københavns Stift, Ribe Stift, Aalborg
Stift og Aarhus Stift, hvis bemærkninger i videst muligt omfang
er afspejlet i beretningen.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0008.png
Introduktion
og konklusion
|
1
Introduktion og konklusion |
1
1. Introduktion og
konklusion
1.1.
Formål og konklusion
1. Denne beretning handler om resultatet af revisionen af 49 virksomheder uden for
statsregnskabet for regnskabsåret 2023.
Rigsrevisionen reviderer
ud over statsregnskabet
årsregnskaberne for en række
virksomheder, som helt eller delvist finansieres af staten. Rigsrevisionen reviderer
virksomhederne i henhold til § 2 i rigsrevisorloven og i henhold til lovgrundlaget mv.
for den enkelte virksomhed. I beretningen bruger vi
virksomheder
som en samlet be-
tegnelse.
Virksomhederne varetager samfundsmæssige opgaver inden for flere områder, fx
transport-, energi-, erhvervs-, sundheds- og kulturområdet. Virksomhederne spæn-
der bredt lige fra store statsejede selskaber som fx Energinet med en omsætning på
11 mia. kr. i 2023 til mindre virksomheder som fx Nordisk Ministerråds kontor i Vilnius
med en omsætning på 10 mio. kr. Til forskel fra ministeriers og styrelsers er disse
virksomheders udgifter og indtægter som udgangspunkt ikke en del af finansloven,
og deres regnskaber indgår derfor ikke i statsregnskabet. Deres formue er således
også adskilt fra statens formue. Staten giver dog i nogle tilfælde et tilskud til den en-
kelte virksomhed på finansloven. Det gælder fx DSB, DR og sundhed.dk. Nogle af virk-
somhederne betaler udbytte til staten.
Resultatet af revisionen for regnskabsåret 2023 er i løbet af 1. halvår 2024 typisk rap-
porteret i en revisionsprotokol til bestyrelsen. Konklusionen på de fleste revisioner er
herudover rapporteret i virksomhedernes årsrapporter, som er offentligt tilgængelige.
Rigsrevisionen har for regnskabsårene 2021 og 2022 orienteret Statsrevisorerne om
resultaterne af revisionen i notater, senest i notat om revision af virksomheder uden
for statsregnskabet for regnskabsåret 2022 af 2. august 2023. Statsrevisorerne har
på deres møde den 9. oktober 2023 anmodet om, at Rigsrevisionen afgiver resultatet
af revisionen for 2023 i en beretning.
Notat om Rigsrevisionens
opgaveportefølje
Rigsrevisionen afgiver hvert år
et notat til Statsrevisorerne
om de ændringer, som er sket
i Rigsrevisionens opgavepor-
tefølje i løbet af året, og som
får indflydelse på Rigsrevisio-
nens arbejde i det kommende
år.
Notatet for 2024 kan findes
på Rigsrevisionens
hjemme-
side.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0009.png
Introduktion
og konklusion
|
1
2
| Introduktion og konklusion
Hovedkonklusion
Rigsrevisionen har revideret 49 virksomheder uden for statsregnskabet for regnskabs-
året 2023. Revisionsopgaverne har omfattet finansiel revision, juridisk-kritisk revision
og forvaltningsrevision.
Rigsrevisionen har som led i den finansielle revision givet de 49 virksomheder en revi-
sionspåtegning uden forbehold på årsregnskabet, dvs. en positiv konklusion på regn-
skabernes rigtighed.
Herudover har Rigsrevisionen i udvalgte virksomheder udført i alt 57 temarevisioner
af regelefterlevelse (juridisk-kritisk revision) og/eller af understøttelse af en sparsom-
melig, produktiv og effektiv forvaltning (forvaltningsrevision).
Den juridisk-kritiske revision og forvaltningsrevisionen har i de fleste tilfælde ikke gi-
vet anledning til væsentlige kritiske bemærkninger. Rigsrevisionen har dog givet i alt
10 kritiske udtalelser.
4 ud af de 10 kritiske udtalelser vedrører væsentlige regelbrud i gennemførelsen af
indkøb samt manglende styring af indkøb hos TV 2 Kosmopol og TV 2 Fyn.
6 ud af de 10 kritiske udtalelser vedrører væsentlige regelbrud i stiftsråds afgørelser
om tildeling af lån fra kirke- og præsteembedekapitalen.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0010.png
Revisionsresultater for regnskabsåret 2023
|
1
Introduktion og konklusion |
3
1.2. Baggrund
2. Vi har revideret 49 virksomheder uden for statsregnskabet for regnskabsåret 2023.
Vi har for dem alle gennemført finansiel revision. Bilag 1 viser, hvilke temarevisioner vi
har gennemført på de enkelte virksomheder.
3. I den finansielle revision af regnskaberne bruger vi 4 typer af konklusioner. Disse
fremgår af figur 1.
Figur 1
Rigsrevisionens standardkonklusioner for finansiel revision
POSITIV
KONKLUSION
KONKLUSION
MED FORBEHOLD
AFKRÆFTENDE
KONKLUSION
MANGLENDE
KONKLUSION
Fejl er ikke væsentlige
Fejl er væsentlige, men
ikke gennemgribende
Fejl er væsentlige
og gennemgribende
Fejl er ukendte
En
positiv konklusion
betyder, at regnskabet er rigtigt. Vi vurderer, at det samlede
regnskab for virksomheden er rigtigt, hvis eventuelle fejl ikke overstiger det økonomi-
ske væsentlighedsniveau, der er fastsat for den finansielle revision af regnskabet for
den enkelte virksomhed.
En
konklusion med forbehold
betyder, at hovedparten af regnskabet er rigtigt, men at
der er væsentlige fejl i isolerede dele af regnskabet, dvs. at fejlene ikke er gennemgri-
bende.
En
afkræftende konklusion
betyder, at regnskabet ikke er rigtigt, dvs. at der er væsent-
lige fejl, der er gennemgribende og dermed ikke kan isoleres til bestemte dele af regn-
skabet.
En
manglende konklusion
betyder, at vi ikke kan vurdere, om regnskabet er rigtigt, for-
di vi ikke har haft adgang til den nødvendige dokumentation.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0011.png
4
| Introduktion og konklusion
Høj grad af sikkerhed
En konklusion med høj grad af
sikkerhed betyder, at Rigsre-
visionen har gennemført til-
strækkelig revision til at sand-
synliggøre, at der ikke kan væ-
re væsentlige fejl.
I overensstemmelse med kravene i standarderne for offentlig revision har vi i den fi-
nansielle revision konkluderet med høj grad af sikkerhed, om virksomhedens regn-
skab giver et retvisende billede af virksomhedens aktiver, passiver og finansielle stil-
ling mv. i overensstemmelse med det gældende lov- eller regelgrundlag.
4. I temarevisionen af henholdsvis virksomhedens regelefterlevelse (juridisk-kritisk
revision) og forvaltning (forvaltningsrevision) bruger vi 2 typer af konklusioner. Disse
fremgår af figur 2.
Figur 2
Rigsrevisionens standardkonklusioner for juridisk-kritisk revision og
forvaltningsrevision
JURIDISK-KRITISK REVISION
POSITIV
KONKLUSION
KRITISK
UDTALELSE
FORVALTNINGSREVISION
POSITIV
KONKLUSION
KRITISK
UDTALELSE
Ingen væsentlige
regelbrud
Væsentlige regelbrud
Ingen væsentlige
mangler
Væsentlige mangler
Vi giver en
positiv konklusion,
hvis vi ikke har fundet væsentlige regelbrud eller væsent-
lige mangler i forvaltningen af det reviderede emne. Hvis vi har vurderet, at der er væ-
sentlige regelbrud, eller at manglerne påvirker en væsentlig del af virksomhedens for-
valtning, fremgår det i en
kritisk udtalelse
i revisionspåtegningen.
Et regelbrud defineres i revisionen som væsentligt, hvis det overstiger det økonomi-
ske væsentlighedsniveau, der er fastsat for den finansielle revision af regnskabet for
den enkelte virksomhed. Herudover kan vurderingen også tage højde for, om et regel-
brud har væsentlige konsekvenser for borgere og virksomheder. En forvaltningsman-
gel defineres som væsentlig, hvis den påvirker en væsentlig del af virksomhedens for-
valtning, så systemer og processer ikke understøtter en korrekt, sparsommelig, pro-
duktiv eller effektiv forvaltning af emnet.
I forbindelse med vores juridisk-kritiske revision og forvaltningsrevision af udvalgte
emner har vi med høj grad af sikkerhed afgivet en udtalelse om, hvorvidt de undersøg-
te områder giver anledning til væsentlige kritiske bemærkninger. Dette sker i overens-
stemmelse med standarderne for offentlig revision.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
Introduktion og konklusion |
5
Rigsrevisionens opgaver med revision af virksomheder uden for stats-
regnskabet
5. Rigsrevisionen reviderer virksomhederne uden for statsregnskabet i henhold til § 2
i rigsrevisorloven og i henhold til lovgrundlaget mv. for den enkelte virksomhed. Rigs-
revisionens opgave omfatter i den forbindelse institutioner, foreninger og fonde, som
modtager statstilskud til at dække deres udgifter eller regnskabsmæssige underskud.
Opgaven omfatter også selvstændige virksomheder (selvstændige forvaltningssub-
jekter), der er oprettet ved lov, og virksomheder, hvor staten deltager som interessent.
Folkekirkens fællesfond og stifterne er særlige institutioner under folkekirken. Fælles-
fonden og stifterne er ikke omfattet af rigsrevisorlovens § 2, men Rigsrevisionen er
pålagt revisionsopgaven i medfør af § 17, stk. 4, i lov om folkekirkens økonomi (lovbe-
kendtgørelse nr. 424 af 19. april 2023). Fællesfonden er folkekirkens fælleskasse, som
bestyres af biskopperne og af et administrativt fællesskab efter bestemmelser fast-
sat af kirkeministeren. Fællesfonden aflægger et selvstændigt regnskab. De 10 stifter
aflægger ligeledes selvstændige regnskaber.
Rigsrevisionen reviderer også Nordisk Kulturfond, Nordisk Ministerråd, Nordisk Råd
og 3 kontorer under Nordisk Ministerråd.
Rigsrevisionen reviderer endvidere NATO Headquarters Multinational Corps North
og NATO Headquarters Multinational Corps Northeast. Disse revisioner udfører vi i
medfør af internationale aftaler. Revisionsrapporterne for disse 2 virksomheder skal
behandles i komiteerne for henholdsvis NATO Headquarters Multinational Division
North og NATO Headquarters Multinational Corps Northeast i efteråret 2024, og der-
for indgår de ikke i denne beretning.
6. Vi har udført revisionerne i overensstemmelse med standarderne for offentlig revi-
sion. Standarderne fastlægger kravene til den finansielle revision, den juridisk-kritiske
revision og til forvaltningsrevisionen, som Rigsrevisionen udfører som led i revisionen
af virksomheders regnskaber uden for statsregnskabet.
7. Tabel 1 viser, at vi har udført finansiel revision af 49 virksomheder uden for stats-
regnskabet. Tabellen viser også de 57 temarevisioner, som vi har gennemført i 2023.
Revisionerne er planlagt, så vi minimum hvert 5. år reviderer de områder, hvor en virk-
somhed har væsentlige indtægter og udgifter.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0013.png
6
| Introduktion og konklusion
Tabel 1
Revisioner af virksomheders regnskaber, regelefterlevelse og forvaltning for 2023
Finansiel revision:
Er regnskabet
rigtigt?
Juridisk-kritisk revision:
Bliver reglerne efterlevet?
Forvaltningsrevision:
Understøtter virksomheden
en sparsommelig, produk-
tiv og effektiv forvaltning?
Budgetstyring af flerårige projekter
Løn- og ansættelsesdispositioner
Rettighedsbestemte overførsler
Andre relevante temarevisioner
DANAK – Den Danske Akkrediteringsfond
Danmarks Eksport og Investeringsfond (EIFO)
Danmarks Grundforskningsfond
DanPilot
Dansk Hunderegister
De Danske Kongers Kronologiske Samling
Den Danske Klimaskovfond
Din Offentlige Transport (DOT)
DR
DSB
EKF Danmarks Eksportkredit
Energinet
EuroSkills 2025
Finansiel Stabilitet
Folkekirkens fællesfond
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
ICARS
MedCom
Metroselskabet
Naviair
Nordic Patent Institute
Nordisk Kulturfond
Nordisk Ministerråd
Nordisk Ministerråds kontor i Riga
Nordisk Ministerråds kontor i Tallinn
Nordisk Ministerråds kontor i Vilnius
Regnskabet er rigtigt
Positiv konklusion
Kritisk udtalelse
Andre relevante temarevisioner
Aktivitets- og resursestyring
Styring af tilskudsordninger
Gennemførelse af indkøb
Opkrævning af gebyrer
Gennemførelse af salg
Mål- og resultatstyring
Tildeling af tilskud
Styring af indkøb
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0014.png
Introduktion og konklusion |
7
Tabel 1 (fortsat)
Revisioner af virksomheders regnskaber, regelefterlevelse og forvaltning for 2023
Finansiel revision:
Er regnskabet
rigtigt?
Juridisk-kritisk revision:
Bliver reglerne efterlevet?
Forvaltningsrevision:
Understøtter virksomheden
en sparsommelig, produk-
tiv og effektiv forvaltning?
Budgetstyring af flerårige projekter
Løn- og ansættelsesdispositioner
Rettighedsbestemte overførsler
Andre relevante temarevisioner
Nordisk Råd
Nordsøenheden
Nordsøfonden
Rejsegarantifonden
Sundhed.dk
TV 2 Bornholm
TV 2 Fyn
TV 2 Kosmopol
TV MIDTVEST
TV 2 Nord
TV 2 ØST
TV 2 Østjylland
Udviklingsselskabet By & Havn
Fyens Stift
Haderslev Stift
Helsingør Stift
Københavns Stift
Lolland-Falsters Stift
Ribe Stift
Roskilde Stift
Viborg Stift
Aalborg Stift
Aarhus Stift
Regnskabet er rigtigt
Positiv konklusion
Kritisk udtalelse
Kilde:
Rigsrevisionen.
De 10 temarevisioner, der er markeret med rødt, er omtalt i beretningen.
Andre relevante temarevisioner
Aktivitets- og resursestyring
Styring af tilskudsordninger
Gennemførelse af indkøb
Opkrævning af gebyrer
Gennemførelse af salg
Mål- og resultatstyring
Tildeling af tilskud
Styring af indkøb
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0015.png
8
| Introduktion og konklusion
§ 9-aftale
§ 9-aftalen giver virksomhe-
den mulighed for at antage en
godkendt revisor til at revide-
re sit årsregnskab, selv om
regnskabet er omfattet af
Rigsrevisionens revisionsan-
svar. § 9-revisors arbejde kan
bruges som en væsentlig del
af grundlaget for Rigsrevisio-
nens revisionspåtegning af
virksomhedens årsregnskab.
Revisorordninger
8. Der er 3 typer af revisorordninger for revisioner af virksomheder uden for statsregn-
skabet.
Rigsrevisionen er enerevisor.
Rigsrevisionen samarbejder med en godkendt medrevisor.
Rigsrevisionen samarbejder med en godkendt revisor på grundlag af en § 9-aftale.
Enerevisorordninger og medrevisorordninger følger af lovgivning, mens § 9-revisor-
ordninger har grundlag i en aftale mellem rigsrevisor og den relevante minister. Tabel
2 viser revisorordningerne for de enkelte virksomheder for 2023.
Tabel 2
Revisorordninger for de enkelte virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
Enerevisorordning
Udenrigsministeriet
Nordisk Kulturfond
Nordisk Ministerråd
Nordisk Ministerråds kontorer i Tallinn,
Riga og Vilnius
Nordisk Råd
Erhvervsministeriet
Medrevisorordning
Erhvervsministeriet
Danmarks Eksport og
Investeringsfond (EIFO)
DanPilot
Finansiel Stabilitet
EKF Danmarks Eksportkredit
1)
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
§ 9-revisorordning
Erhvervsministeriet
Garantifonden for skadesforsikrings-
selskaber
Nordsøenheden
Nordsøfonden
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
DANAK
Den Danske Akkrediterings-
fond
Nordic Patent Institute
Rejsegarantifonden
Kulturministeriet
MedCom
Sundhed.dk
International Centre for Anti-
microbial Resistance (ICARS)
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Kulturministeriet
De Danske Kongers Kronologiske
Samling
7 TV 2-regioner
By-, Land- og Kirkeministeriet
Danmarks Grundforskningsfond
DR
Børne- og Undervisningsministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Folkekirkens fællesfond
10 stifter
Miljøministeriet
EuroSkills 2025
Transportministeriet
Energinet
Den Danske Klimaskovfond
Din Offentlige Transport (DOT)
DSB
Metroselskabet
Naviair
Udviklingsselskabet By & Havn
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri
Dansk Hunderegister
1)
I 2023 er der sket en sammenlægning af aktiviteterne i Vækstfonden, Danmarks Grønne Investeringsfond og EKF Danmarks Eksportk redit , så disse
fremadrettet videreføres i EIFO.
Dele af EKF’s forretninger indgår dog i et datterselskab til EIFO.
Aktivoverdragelsen fra EKF Danmarks Eksportkre-
dit til EIFO af de resterende forretninger sker løbende, når det er juridisk muligt og hensigtsmæssigt.
Kilde:
Rigsrevisionen.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0016.png
Introduktion og konklusion |
9
Det fremgår af tabel 2, at Rigsrevisionen for 2023 var enerevisor i 30 virksomheder,
medrevisor i 13 virksomheder og havde 6 virksomheder, hvor der er indgået en § 9-
aftale.
Vi reviderer således de fleste af virksomhederne uden for statsregnskabet som ene-
revisor. De øvrige, som er de største virksomheder, reviderer vi i et nærmere fastlagt
samarbejde med en privat revisor.
Kort om virksomhederne
9. Nogle af de reviderede virksomheder er meget små, mens andre har en betydelig
størrelse.
Figur 3 viser virksomhederne med en omsætning over 100 mio. kr.
Figur 3
Virksomheder med en omsætning over 100 mio. kr.
(Mio. kr.)
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
Danmarks Eksport- og
Investeringsfond (EIFO)
DanPilot
Nordisk Ministerråd
DR
Metroselskabet
DSB
Sundhed.dk
Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber
EKF Danmarks Eksportkredit
Udviklingsselskabet By & Havn
Folkekirkens fællesfond
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af virksomhedernes årsregnskaber for 2023.
Det fremgår af figur 3, at 16 virksomheder havde en omsætning mellem 143 mio. kr.
(sundhed.dk) og 11 mia. kr. (Energinet) i 2023.
Danmarks Grundforskningsfond
Finansiel Stabilitet
Nordsøfonden
Energinet
Naviair
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0017.png
10
| Introduktion og konklusion
Figur 4 viser virksomhederne med en omsætning under 100 mio. kr.
Figur 4
Virksomheder med en omsætning under 100 mio. kr.
(Mio. kr.)
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
Viborg Stift
Nordisk Ministerråds kontor i Riga
Dansk Hunderegister
Aalborg Stift
DANAK
Den Danske Akkrediteringsfond
Din Offentlige Transport (DOT)
TV 2 Fyn
TV 2 Østjylland
Aarhus Stift
TV 2 ØST
Ribe Stift
ICARS
TV MIDTVEST
TV 2 Nord
EuroSkills 2025
Lolland-Falsters Stift
Københavns Stift
Nordsøenheden
Nordisk Kulturfond
TV 2 Bornholm
Helsingør Stift
Fyens Stift
Haderslev Stift
Roskilde Stift
Nordisk Råd
Nordisk Ministerråds kontor i Tallinn
Rejsegarantifonden
Den Danske Klimaskovfond
Nordisk Ministerråds kontor i Vilnius
Nordic Patent Institute
TV 2 Kosmopol
MedCom
De Danske Kongers Kronologiske Samling
0
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af virksomhedernes årsregnskaber for 2023.
Det fremgår af figur 4, at 33 af virksomhederne havde en omsætning i 2023 mellem
0,1 mio. kr. (EuroSkills 2025) og 92 mio. kr. (De Danske Kongers Kronologiske Sam-
ling).
Totalt set havde virksomhederne, som Rigsrevisionen har revideret i 2023, en omsæt-
ning på i alt 41 mia. kr. Bilag 1 viser flere nøgletal for virksomhederne.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
Introduktion og konklusion |
11
Ansvarsfordeling mellem virksomhed og ministerium
10. Virksomhedens ledelse har ansvaret for at udarbejde et årsregnskab, der i alle
væsentlige henseender er rigtigt, dvs. udarbejdet i overensstemmelse med årsregn-
skabsloven eller statens regnskabsregler.
Ledelsen er ansvarlig for, at de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggel-
sen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt
med indgåede aftaler og sædvanlig praksis. Ledelsen er også ansvarlig for, at der er
taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af de midler og ved driften af de
virksomheder, der er omfattet af årsregnskabet. Ledelsen har i den forbindelse ansva-
ret for at etablere systemer og processer, der understøtter sparsommelighed, produk-
tivitet og effektivitet.
11. Ledelsen af de 49 virksomheder
bortset fra stifterne og de internationale samar-
bejdsorganisationer
varetages af en bestyrelse og en direktion. De arbejder inden
for den ramme, som er fastsat i loven og deres vedtægter mv. Der er stor forskel på
ledelseskonstruktionen og på ressortministeriets rolle i forhold til de enkelte virksom-
heder.
12. Staten er eneejer i 10 ud af de 49 virksomheder, som vi har revideret. I de reste-
rende virksomheder har staten enten en mindre ejerandel eller ingen. Fx ejer staten
100
%
af Energinet og 5
%
af Udviklingsselskabet By & Havn. Statens ejerandel i de
49 virksomheder fremgår af bilag 1.
13. For flere af de virksomheder, hvor staten har en ejerrolle, har Finansministeriet
beskrevet rollen og en række fælles krav og principper i Statens ejerskabspolitik fra
2015. Ejerskabspolitikken handler om den måde, hvorpå de enkelte ministre skal ud-
øve ejerskabet af statslige selskaber som Energinet, Finansiel Stabilitet, DSB mfl.
Ejerskabspolitikken beskriver ansvarsfordelingen mellem ejerministeren og bestyrel-
sen. Det fremgår, at ejerministeren bl.a. skal tage stilling til den overordnede strategi-
ske ramme for selskabets forretning. Ejerministeren har også pligt til at føre et over-
ordnet tilsyn og tage stilling til udviklingen i selskabet samt pligt til at reagere, hvis ud-
viklingen i selskabet tilsiger det, fx hvis der er tegn på, at statens midler i selskabet er
truede. Selskabets bestyrelse har bl.a. det overordnede ansvar for beslutninger ved-
rørende drift og investeringer og skal være en kontrolfunktion i forhold til den daglige
ledelse. Det er også bestyrelsens ansvar at varetage den strategiske ledelse af sel-
skabet. Herudover kan bestyrelsen have pligt til at understøtte ministerens overord-
nede tilsyn og ejerskabsudøvelse, bl.a. ved at sikre, at ministeren modtager relevant
information. Udgangspunktet i ejerskabspolitikken er, at der skal være en armslæng-
de mellem ministeren og bestyrelsen, som skaber en klar fordeling af ansvaret, hvil-
ket er et af formålene med selskabsformen.
Rigsrevisionen har tidligere undersøgt statens ejerskabsudøvelse i beretningen om
staten som selskabsejer (nr. 18/2014) fra 2015 og i beretningen om statens ejerskabs-
udøvelse i selskaber med flere ejere (nr. 16/2017) fra 2018.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
12
| Revisionsresultater for regnskabsåret 2023
2. Revisionsresultater for
regnskabsåret 2023
14. Rigsrevisionen har som led i den finansielle revision givet de 49 virksomheder en
revisionspåtegning uden forbehold på årsregnskabet, dvs. en positiv konklusion på
regnskabernes rigtighed.
15. Herudover har vi udført i alt 57 temarevisioner af regelefterlevelse (juridisk-kritisk
revision) og/eller af understøttelse af en sparsommelig, produktiv og effektiv forvalt-
ning (forvaltningsrevision).
Den juridisk-kritiske revision og forvaltningsrevisionen har i de fleste tilfælde ikke gi-
vet anledning til væsentlige kritiske bemærkninger. Rigsrevisionen har dog givet i alt
10 kritiske udtalelser.
4 ud af de 10 kritiske udtalelser vedrører væsentlige regelbrud i gennemførelsen af
indkøb samt manglende styring af indkøb hos TV 2 Kosmopol og TV 2 Fyn.
6 ud af de 10 kritiske udtalelser vedrører væsentlige regelbrud i stiftsråds afgørelser
om tildeling af lån fra kirke- og præsteembedekapitalen.
16. I dette kapitel beskriver vi de revisioner, der har givet anledning til de kritiske ud-
talelser.
2.1. TV 2 Kosmopols og TV 2 Fyns indkøb
17. Vi har udført juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision af TV 2 Kosmopols og
TV 2 Fyns indkøb som led i revisionen for 2023.
18. I boks 1 beskriver vi ledelsens ansvar i TV 2-regionerne og Kulturministeriets tilsyn.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0020.png
Revisionsresultater for regnskabsåret 2023 |
13
Boks 1
TV 2-regionerne
TV 2-regionerne er selvstændige institutioner, hvis vedtægter fastsættes af kulturministeren. Der er 8 TV 2 -regioner: TV 2
Bornholm, TV 2 Fyn, TV 2 Kosmopol, TV MIDTVEST, TV 2 Nord, TV Syd, TV 2 ØST og TV 2 Østjylland. Årsregnskabet for
TV Syd revideres af en godkendt revisor, og de øvrige 7 TV 2-regioner revideres af Rigsrevisionen.
I henhold til lov om radio- og fjernsynsvirksomhed producerer TV 2-regionerne regionalt tv og udøver public service-virk-
somhed i hver deres region.
Bekendtgørelse nr. 1008 af 18. juni 2020 om vedtægt for de regionale TV 2-virksomheder fastlægger rammerne for TV 2-
virksomhedernes ledelse og for Kulturministeriets tilsyn.
TV 2-regionernes ledelse
Den overordnede ledelse af den enkelte TV 2-region varetages af en bestyrelse. Bestyrelsen har det overordnede program-
ansvar og ansvaret for, at de bestemmelser, der er fastsat for virksomheden i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed mv. og
i medfør af loven, bliver overholdt.
Bestyrelsen har også ansvaret for at overholde eventuelle betingelser og forudsætninger, der er fastsat i forbindelse med
godkendelsen af den regionale virksomhed, og for at overholde de økonomiske rammer for virksomheden.
Kulturministeriets tilsyn
Kulturministeriet har ansvaret for at føre et løbende tilsyn med TV 2-regionerne. Tilsynet indebærer bl.a., at ministeriet skal
gennemgå og godkende TV 2-regionens reviderede årsregnskab for bl.a. at påse, at regnskabet er aflagt efter gældende
regler og indeholder de fornødne oplysninger.
Kulturministeriet har mulighed for fx at tilbageholde tilskud eller lade tilskud bortfalde helt eller delvist, hvis mi nisteriet vur-
derer, at TV 2-regionen ikke længere opfylder bekendtgørelsens betingelser for tilskuddet, indgåede aftaler, herunder for-
pligtelser fastsat i public service-kontrakten, eller øvrige betingelser for tilskuddet.
Kilde:
Bekendtgørelse nr. 1008 af 18. juni 2020 om vedtægt for de regionale TV 2-virksomheder.
Regelbrud i indkøb hos TV 2 Kosmopol og TV 2 Fyn (juridisk-kritisk
revision)
19. Vores revision for 2023 viser, at TV 2 Kosmopol og TV 2 Fyn har gennemført ind-
køb, der ikke er i overensstemmelse med reglerne for offentlige indkøb.
TV 2-regionerne
skal følge reglerne i EU’s udbudsdirektiv og
i udbudsloven. Ifølge ud-
budslovens § 1 er formålet med reglerne at opnå den bedst mulige udnyttelse af de of-
fentlige midler gennem effektiv konkurrence.
Udbudsreglerne skelner mellem offentlige indkøb over en fastsat EU-tærskelværdi,
som var 1,6 mio. kr. i 2023, og indkøb under EU-tærskelværdien. Indkøb over tærskel-
værdien er udbudspligtige. For indkøb under tærskelværdien skal virksomheden vur-
dere, om der er en klar grænseoverskridende interesse, hvor potentielle tilbudsgivere
i andre EU-lande kan være interesserede i at afgive tilbud. Hvis det er tilfældet, skal
virksomheden følge procedurerne i udbudslovens afsnit 4 for at sikre, at interessere-
de får mulighed for at afgive tilbud.
20. Vores revision viser, at TV 2 Kosmopol og TV 2 Fyn har gennemført indkøb over
EU-tærskelværdien uden at have gennemført offentligt udbud. De 2 virksomheder har
hver især også gennemført indkøb under tærskelværdien uden at vurdere, om der var
klar grænseoverskridende interesse.
Regler for offentlige ind-
køb
EU’s
udbudsdirektiv
(direktiv 2014/24/EU
af 26. februar 2014)
udbudsloven
(lovbekendtgørelse nr. 10
af 6. januar 2023).
Tærskelværdien er forskellig,
alt efter om der er tale om en
statslig myndighed eller om
regionale/kommunale myn-
digheder og offentligretlige or-
ganer. TV 2-regionerne er of-
fentligretlige organer.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
14
| Revisionsresultater for regnskabsåret 2023
Regelbruddene har en samlet økonomisk værdi på 4,8 mio. kr. for TV 2 Fyn og på 5,9
mio. kr. for TV 2 Kosmopol.
21. Regelbruddenes væsentlighed overstiger det økonomiske væsentlighedsniveau
for revisionen af regnskabet. Vi har derfor konkluderet, at der er væsentlige regelbrud
i TV 2 Kosmopols og TV 2 Fyns gennemførelse af indkøb.
Manglende styring af offentlige indkøb hos TV 2 Kosmopol og TV 2 Fyn
(forvaltningsrevision)
22. Vores revision for 2023 viser også, at TV 2 Kosmopol og TV 2 Fyn ikke har etable-
ret systemer og processer for styring af offentlige indkøb, der i alle væsentlige hense-
ender er i overensstemmelse med god offentlig økonomistyring og forvaltning.
Vi har lagt til grund, at god forvaltning i offentlige virksomheder indebærer, at der ud-
vises skyldige økonomiske hensyn og tages hensyn til sparsommelighed i forbindelse
med offentlige indkøb for at opnå den bedste og billigste løsning.
23. Vores revision viser, at TV 2 Kosmopol og TV 2 Fyn ikke har klare rammer, der un-
derstøtter sparsommelige indkøb. TV 2 Kosmopol og TV 2 Fyn har således ikke skrift-
lige retningslinjer for planlægning, gennemførelse og opfølgning på indkøb, som under-
støtter sparsommelige indkøb.
Vores revision viser også, at TV 2 Kosmopol ikke i alle tilfælde kan dokumentere, at
indkøb er gennemført under hensyn til sparsommelighed. Ved indkøb under EU-tær-
skelværdien har TV 2 Kosmopol fx ikke konsekvent indhentet mere end ét tilbud. TV
2 Fyn har ikke i tilstrækkelig grad styret indkøb med henblik på at sikre, at indkøb fo-
retages sparsommeligt. Revisionen viser dertil, at TV 2 Fyn ikke har fulgt tilstrække-
ligt op på sine indkøb og derfor kun delvist har sikret, at kontrakter efterleves.
TV 2 Kosmopol og TV 2 Fyn lever således ikke i alle tilfælde op til de forvaltningskrav,
der er til offentlige virksomheder i forhold til sparsommelige indkøb.
Kulturministeriet har i forlængelse af revisionen oplyst, at ministeriet tager Rigsrevisio-
nens udtalelse til efterretning og noterer sig det i det videre arbejde med tilsynet af
TV 2-regionerne. Derudover vil ministeriet følge op på TV 2 Kosmopols og TV 2 Fyns
indkøbspolitik, hvilket er en del af ministeriets tilsynsforpligtelse over for TV 2-regio-
nerne.
TV 2 Kosmopol og TV 2 Fyn har i forlængelse af revisionen oplyst, at de har arbejdet
med en indkøbspolitik, som skal understøtte en styret indkøbsproces, dokumentation
af handlinger og overvejelser om bl.a. grænseoverskridende interesser.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0022.png
Revisionsresultater for regnskabsåret 2023 |
15
2.2. Stiftsrådenes afgørelser om tildeling af lån
24. Vi har udført juridisk-kritisk revision af stiftsrådenes afgørelser om tildeling af lån
fra kirke- og præsteembedekapitalen som led i revisionen for 2023.
25. Boks 2 beskriver stiftsrådenes opgaver og By-, Land- og Kirkeministeriets (heref-
ter Kirkeministeriet) tilsyns- og instruktionsbeføjelser.
Kirke- og præste-
embedekapitalen
Boks 2
Stiftsrådene
Danmark er inddelt i 10 stifter. I hvert stift er der et stiftsråd, som består af biskoppen,
domprovsten, en repræsentant for stiftets provster, 3 repræsentanter for stiftets præster
og en repræsentant fra menighederne fra hvert provsti. Stiftsrådets formål er bl.a. at be-
styre kirkernes og præsteembedernes kapital på vegne af menighedsrådene. Stiftsad-
ministrationen bistår stiftsrådet med at bestyre kirke- og præsteembedekapitalen.
Kirkeministeriets tilsyns- og instruktionsbeføjelser
Stiftsrådet er ikke undergivet en ministers instruktions- og tilsynsbeføjelser med hensyn
til konkrete beslutninger. Kirkeministeriet kan således ikke give stiftsrådet tjenestebefa-
linger og har heller ikke adgang til at handle i dets sted. Ministeriet har heller ikke et ret-
ligt ansvar for stiftsrådets konkrete beslutninger om kapitalerne og dermed heller ikke
for de beslutninger, der danner grundlag for regnskabet. Det er dog Kirkeministeriet, der
fastsætter rammerne for forvaltningen af kirke- og præsteembedekapitalen. Det er og-
så Kirkeministeriet, der fastsætter nærmere regler om stifternes forvaltning af kapitaler-
ne, herunder om stiftsrådets aflæggelse af regnskaber, årsrapporter mv.
Kilde:
Bekendtgørelse nr. 424 om lov om folkekirkens økonomi og Kirkeministeriets opsamlende
høringsnotat af 9. oktober 2020.
Kirke- og præsteembedekapi-
talen, der bestyres af stiftsrå-
dene, er midler, som hovedsa-
geligt består af indbetalinger
fra privatpersoner til grav-
stedsvedligeholdelse. Stiftsrå-
dene har mulighed for at ud-
låne kirke- og præsteembede-
kapitalen på vilkår, der er fast-
sat af det udlånende stiftsråd.
Regelbrud i stiftsrådenes afgørelser om lån (juridisk-kritisk revision)
26. Vores revision viser, at der er væsentlige regelbrud i 6 stiftsråds afgørelser om ud-
lån fra kirke- og præsteembedekapitalen. Regelbruddene vedrører Fyens Stift, Ha-
derslev Stift, Københavns Stift, Ribe Stift, Aalborg Stift og Aarhus Stift.
Bekendtgørelse nr. 55 af 22. oktober 2018 om bestyrelse af kirke- og præsteembede-
kapitalen fastlægger rammerne for stiftsrådenes udlån. Det fremgår af bekendtgørel-
sen, at stiftsrådene kan yde lån til kirker, præsteembeder og til Folkekirkens Admini-
strative Fællesskab.
De 6 stiftsråd har alle deres egne tildelingskriterier for lån (benævnt udlånspolitik).
Rigsrevisionen har taget udgangspunkt i de 6 stiftsråds udlånspolitikker, der har hjem-
mel i bekendtgørelsen. På tværs af stifternes udlånspolitikker fremgår det, at lån kan
ydes til bygge- og anlægsarbejder samt til erhvervelse af kirkernes ejendom og inven-
tar.
Kirkernes ejendom og
inventar
Kirkernes ejendom og inven-
tar omfatter:
embeder, fx præsteboliger,
sognegårde, mandskabs-
og redskabsbygninger
kirker, fx kirkebygninger og
dertilhørende inventar, ka-
peller og andre projekter i
kirkens næromgivelser
kirkegårde såsom diger, ad-
gangsforhold mv.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0023.png
Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2023
|
1
16
| Revisionsresultater for regnskabsåret 2023
Stiftsrådene har i afgørelser om tildeling af lån ikke i tilstrækkelig grad efterlevet de
regler, der skal sikre retmæssig tildeling af lån. Vores revision viser, at ingen af de 6
stiftsråd har sikret dokumentation for låners kreditstatus, hvilket fremgår af stiftsrå-
denes udlånspolitikker som et tildelingskriterie. Fx har Haderslev Stift ikke sikret do-
kumentation for, at der er en rimelig balance mellem provstiets samlede lån og de år-
lige indtægter, herunder ligningsmidler, for at kunne vurdere, om sognet/provstiet kan
tilbagebetale lånet.
Regelbruddenes økono-
miske størrelse i stifterne
Stift
Ribe Stift
Fyens Stift
Aarhus Stift
Københavns Stift
Aalborg Stift
Haderslev Stift
(Mio. kr.)
2,7
4
6
10,1
45,5
103,7
Revisionen viser, at Fyens Stift har tildelt Middelfart Provsti et lån til at købe et prov-
stikontor. Det er Rigsrevisionens vurdering, at Middelfart Provsti ikke er et kirke- og
præsteembede, som er modtagergruppen for lån fra kirke- og præsteembedekapita-
len. Lån til køb af et provstikontor falder således uden for formålet med udlån fra kirke-
og præsteembedekapitalen.
Den økonomiske størrelse af regelbruddene for de 6 stifter varierer fra 2,7 mio. kr.
(Ribe Stift) til 103,7 mio. kr. (Haderslev Stift).
Regelbruddenes økonomiske størrelse for de enkelte stifter overstiger det økonomi-
ske væsentlighedsniveau for revisionen af det enkelte stifts regnskab for kirke- og
præsteembedekapitalen. Vi har derfor konkluderet, at der for 2023 er væsentlige re-
gelbrud i 6 ud af 10 stiftsråds afgørelser om tildeling af lån fra kirke- og præsteembe-
dekapitalen.
Kirkeministeriet har i forlængelse af revisionen oplyst, at stifterne vil arbejde med løs-
ninger på Rigsrevisionens kritikpunkter.
Stifterne har i forlængelse af revisionen oplyst, at de tager Rigsrevisionens kritik til ef-
terretning og bl.a. vil udarbejde en ny standard for stiftsrådenes udlånspolitik.
Rigsrevisionen, den 1. august 2024
Birgitte Hansen
rigsrevisor
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0024.png
Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2023 |
17
Bilag 1. Nøgletal for virksomhederne og den udførte revi-
sion i 2023
Omsætningen i tabellerne nedenfor kan være opgjort forskelligt og efter virksomhe-
dens lov- og regelgrundlag.
= Rigsrevisionen er enerevisor
= Medrevisor
= § 9-revisor
DANAK – Den Danske Akkrediteringsfond
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
37,3 mio. kr.
21,2 mio. kr.
0%
Opkrævning af gebyrer.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
÷0,7 mio. kr.
10,3 mio. kr.
Danmarks Eksport og Investeringsfond (EIFO)
Z
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1)
Erhvervsministeriet
Årets resultat:
Egenkapital:
Gennemførelse af indkøb.
Styring af indkøb.
Ingen.
1.022 mio. kr.
25.663 mio. kr.
2.056 mio. kr.
73.160 mio. kr.
100 %
Beløbet er opgjort som summen af driftsresultat og finansielle indtægter. EIFO -koncernen er etableret den 1. januar 2023.
Danmarks Grundforskningsfond
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
550,1 mio. kr.
4.763,8 mio. kr.
0%
Årets resultat:
Egenkapital:
Uddannelses- og Forskningsministeriet
532,5 mio. kr.
4.761,1 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Aktivitets- og resursestyring samt mål- og resultatstyring.
Ingen.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0025.png
18
| Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2023
DanPilot
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
544 mio. kr.
303 mio. kr.
100 %
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
3 mio. kr.
156 mio. kr.
Løn- og ansættelsesmæssige dispositioner og opfølgning på indkøbs-
revision for 2022.
Opfølgning på indkøbsrevisionen for 2022.
Ingen.
Dansk Hunderegister
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
6,9 mio. kr.
4,5 mio. kr.
0%
Årets resultat:
Egenkapital:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
÷0,3 mio. kr.
3,8 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Aktivitets- og resursestyring, mål- og resultatstyring samt
styring af indkøb.
Ingen.
De Danske Kongers Kronologiske Samling
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
91,8 mio. kr.
58,6 mio. kr.
0%
Løn- og ansættelsesmæssige dispositioner.
Styring af indkøb.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
9,3 mio. kr.
50,5 mio. kr.
Den Danske Klimaskovfond
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
12,4 mio. kr.
206,4 mio. kr.
100%
Gennemførelse af indkøb.
Styring af indkøb.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Miljøministeriet
÷29,0 mio. kr.
162 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0026.png
Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2023 |
19
Din Offentlige Transport (DOT)
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
62,1 mio. kr.
10,8 mio. kr.
0%
Gennemførelse af indkøb.
Styring af indkøb.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Transportministeriet
0 kr.
0,9 mio. kr.
DR
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
4.131,7 mio. kr.
5.357,2 mio. kr.
0%
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Styring af indkøb.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
67,1 mio. kr.
1.052,3 mio. kr.
DSB
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
10.550 mio. kr.
14.094 mio. kr.
100 %
Gennemførelse af indkøb.
Styring af indkøb.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Transportministeriet
320 mio. kr.
5.868 mio. kr.
EKF Danmarks Eksportkredit
1)
Z
Omsætning
2)
:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023
3)
:
Forvaltningsrevision i 2023
3)
:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1)
Erhvervsministeriet
828 mio. kr.
30.602 mio. kr.
100 %
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
541 mio. kr.
1.041 mio. kr.
I 2023 er aktiviteterne i Vækstfonden, Danmarks Grønne Investeringsfond og EKF Danmarks Eksportkredit sammenlagt, således at disse frem-
adrettet videreføres i Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO). Dele af EKF’s forretninger indgår dog i et datterselskab til EIFO. Aktivover-
dragelsen fra EKF til EIFO af de resterende forretninger sker løbende, når det er juridisk muligt og hensigtsmæssigt.
Beløbet er opgjort som summen af driftsresultat og finansielle indtægter.
Vi har ikke udført juridisk-kritisk revision og/eller forvaltningsrevision i 2023, eftersom EKF ikke har haft væsentlige dispositioner eller aktivite-
ter i regnskabsåret som er relevante inden for temarevisioner.
2)
3)
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0027.png
20
| Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2023
Energinet
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
10.654 mio. kr.
67.319 mio. kr.
100 %
Løn- og ansættelsesmæssige dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Transportministeriet
1.138 mio. kr.
6.616 mio. kr.
EuroSkills 2025
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
0,130 mio. kr.
20,7 mio. kr.
55 %
Årets resultat:
Egenkapital:
Børne- og Undervisningsministeriet
÷8,9 mio. kr.
19,9 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Aktivitets- og resursestyring samt mål- og resultatstyring.
Ingen.
Finansiel Stabilitet
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1.206 mio. kr.
25.927 mio. kr.
100 %
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
2.060 mio. kr.
25.256 mio. kr.
Folkekirkens fællesfond
Z
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1)
Kirkeministeriet
1.438 mio. kr.
1.450 mio. kr.
0%
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Mål- og resultatstyring.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
÷2,9 mio. kr.
321 mio. kr.
Folkekirkens fællesfonds omsætning udgøres af landskirkeskat og salg af varer og tjenesteydelser.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0028.png
Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2023 |
21
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
365 mio. kr.
1.733 mio. kr.
0%
Rettighedsbestemte overførsler.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
÷20 mio. kr.
÷512 mio. kr.
ICARS
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
68,2 mio. kr.
92,9 mio. kr.
0%
Tildeling af tilskud.
Styring af tilskudsordninger.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
12,2 mio. kr.
0 kr.
MedCom
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
81,4 mio. kr.
54,6 mio. kr.
35,6 %
Årets resultat:
Egenkapital:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
0,6 mio. kr.
18,1 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
Metroselskabet
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1.906 mio. kr.
36.616 mio. kr.
41,7 %
Løn- og ansættelsesmæssige dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Transportministeriet
284 mio. kr.
1.697 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0029.png
22
| Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2023
Naviair
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1.036,7 mio. kr.
2.491,4 mio. kr.
100 %
Opkrævning af gebyrer.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Transportministeriet
20,6 mio. kr.
1.131,1 mio. kr.
Nordic Patent Institute
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
20,3 mio. kr.
5,3 mio. kr.
0%
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
0,2 mio. kr.
0,8 mio. kr.
Nordisk Kulturfond
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023
1)
:
Forvaltningsrevision i 2023
1)
:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1)
Udenrigsministeriet
36,2 mio. kr.
31,6 mio. kr.
0%
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
0,7 mio. kr.
4,3 mio. kr.
Vi har ikke udført juridisk-kritisk revision og/eller forvaltningsrevision i 2023 ud fra en vurdering af risiko og væsentlighed.
Nordisk Ministerråd
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023
1)
:
Forvaltningsrevision i 2023
1)
:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1)
Udenrigsministeriet
1.054,8 mio. kr.
216,2 mio. kr.
0%
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
11,2 mio. kr.
36,4 mio. kr.
Vi har ikke udført juridisk-kritisk revision og/eller forvaltningsrevision i 2023 ud fra en vurdering af risiko og væsentlighed.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0030.png
Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2023 |
23
Nordisk Ministerråds kontor i Riga
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023
1)
:
Forvaltningsrevision i 2023
1)
:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1)
Udenrigsministeriet
8,7 mio. kr.
5,7 mio. kr.
0%
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
0,2 mio. kr.
1,5 mio. kr.
Vi har ikke udført juridisk-kritisk revision og/eller forvaltningsrevision i 2023 ud fra en vurdering af risiko og væsentlighed.
Nordisk Ministerråds kontor i Tallinn
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023
1)
:
Forvaltningsrevision i 2023
1)
:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1)
Udenrigsministeriet
13,3 mio. kr.
8,6 mio. kr.
0%
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
÷0,3 mio. kr.
1,4 mio. kr.
Vi har ikke udført juridisk-kritisk revision og/eller forvaltningsrevision i 2023 ud fra en vurdering af risiko og væsentlighe d.
Nordisk Ministerråds kontor i Vilnius
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023
1)
:
Forvaltningsrevision i 2023
1)
:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1)
Udenrigsministeriet
9,8 mio. kr.
9 mio. kr.
0%
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
0,1 mio. kr.
1,9 mio. kr.
Vi har ikke udført juridisk-kritisk revision og/eller forvaltningsrevision i 2023 ud fra en vurdering af risiko og væsentlighed.
Nordisk Råd
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023
1)
:
Forvaltningsrevision i 2023
1)
:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1)
Udenrigsministeriet
36,6 mio. kr.
15,2 mio. kr.
0%
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
2,8 mio. kr.
13,5 mio. kr.
Vi har ikke udført juridisk-kritisk revision og/eller forvaltningsrevision i 2023 ud fra en vurdering af risiko og væsentlighed.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0031.png
24
| Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2023
Nordsøenheden
Z
Administrationsvederlag mv.:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
31 mio. kr.
25 mio. kr.
100 %
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
3 mio. kr.
21 mio. kr.
Nordsøfonden
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
2.775 mio. kr.
9.179 mio. kr.
100 %
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
396 mio. kr.
3.431 mio. kr.
Rejsegarantifonden
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
15,4 mio. kr.
556,2 mio. kr.
0%
Opkrævning af gebyrer.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
9,5 mio. kr.
192,5 mio. kr.
Sundhed.dk
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
142,7 mio. kr.
100 mio. kr.
15 %
Årets resultat:
Egenkapital:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
8,3 mio. kr.
56,1 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0032.png
Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2023 |
25
TV 2 Bornholm
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
73,3 mio. kr.
33,7 mio. kr.
0%
Gennemførelse af indkøb.
Styring af indkøb.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
1,1 mio. kr.
15,9 mio. kr.
TV 2 Fyn
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
74,9 mio. kr.
47,8 mio. kr.
0%
Gennemførelse af indkøb.
Styring af indkøb.
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
÷1,7 mio. kr.
26,6 mio. kr.
Kritisk udtalelse på juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision.
TV 2 Kosmopol
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
77,1 mio. kr.
43,2 mio. kr.
0%
Gennemførelse af indkøb.
Styring af indkøb.
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
÷2,8 mio. kr.
8,5 mio. kr.
Kritisk udtalelse på juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision.
TV MIDTVEST
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
78 mio. kr.
60,6 mio. kr.
0%
Gennemførelse af indkøb.
Styring af indkøb.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
1,9 mio. kr.
51,7 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0033.png
26
| Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2023
TV 2 Nord
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
79,4 mio. kr.
35,7 mio. kr.
0%
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Styring af indkøb.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
0,065 mio. kr.
13,3 mio. kr.
TV 2 ØST
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
74,3 mio. kr.
41,2 mio. kr.
0%
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Styring af indkøb.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
÷0,1 mio. kr.
14,3 mio. kr.
TV 2 Østjylland
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
75,2 mio. kr.
46,7 mio. kr.
0%
Gennemførelse af indkøb.
Styring af indkøb.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
÷0,5 mio. kr.
12,6 mio. kr.
Udviklingsselskabet By & Havn
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
586 mio. kr.
19.138 mio. kr.
5%
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Budgetstyring af flerårige investeringsprojekter.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
Transportministeriet
÷760 mio. kr.
÷1.101 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0034.png
Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2023 |
27
Stiftsmidlerne
Fyens Stift
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
4,6 mio. kr.
349,6 mio. kr.
0%
Udlån af stiftsmidlerne.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
÷1,3 mio. kr.
1,9 mio. kr.
Kritisk udtalelse på juridisk-kritisk revision.
Haderslev Stift
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
5,1 mio. kr.
612,2 mio. kr.
0%
Udlån af stiftsmidlerne.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
÷3,5 mio. kr.
÷9,5 mio. kr.
Kritisk udtalelse på juridisk-kritisk revision.
Helsingør Stift
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
3,1 mio. kr.
326 mio. kr.
0%
Udlån af stiftsmidlerne.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
÷2,1 mio. kr.
÷2,7 mio. kr.
Københavns Stift
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1,5 mio. kr.
117,4 mio. kr.
0%
Udlån af stiftsmidlerne.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
÷3,6 mio. kr.
0,9 mio. kr.
Kritisk udtalelse på juridisk-kritisk revision.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0035.png
28
| Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2023
Lolland-Falsters Stift
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1,1 mio. kr.
121,3 mio. kr.
0%
Udlån af stiftsmidlerne.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
÷1,1 mio. kr.
÷1,8 mio. kr.
Ribe Stift
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
7,7 mio. kr.
728,4 mio. kr.
0%
Udlån af stiftsmidlerne.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
÷1,7 mio. kr.
÷18,2 mio. kr.
Kritisk udtalelse på juridisk-kritisk revision.
Roskilde Stift
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
5,1 mio. kr.
559,7 mio. kr.
0%
Udlån af stiftsmidlerne.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
÷3,3 mio. kr.
÷13 mio. kr.
Viborg Stift
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
8,5 mio. kr.
773,4 mio. kr.
0%
Udlån af stiftsmidlerne.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
÷9,8 mio. kr.
÷10,9 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Beretning nr. 20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2895219_0036.png
Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2023 |
29
Aalborg Stift
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
7,4 mio. kr.
774,4 mio. kr.
0%
Udlån af stiftsmidlerne.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
÷1,7 mio. kr.
÷18,3 mio. kr.
Kritisk udtalelse på juridisk-kritisk revision.
Aarhus Stift
Z
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2023:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2023:
Forvaltningsrevision i 2023:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
6,2 mio. kr.
696,4 mio. kr.
0%
Udlån af stiftsmidlerne.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
÷5 mio. kr.
÷15,6 mio. kr.
Kritisk udtalelse på juridisk-kritisk revision.