Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 240
Offentligt
2895214_0001.png
August 2024
— 19/2023
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Revisionen af
statens forvaltning
i 2023
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
19/2023
Beretning om
revisionen af statens
forvaltning i 2023
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2024
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og ved kom-
mende minister.
Skatteministeren, justitsministeren, indenrigs- og sundhedsministeren, ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri og transportministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministrenes redegørelser.
På baggrund af ministrenes redegørelser og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i december 2024.
Ministrenes redegørelser, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2023, som afgives i februar 2025.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
Kritik under middel
Middel kritik
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
Skarp kritik
Skarpeste kritik
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN: 2245-3008
ISBN online 978-87-7434-843-6
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om revisionen af statens forvaltning i
2023
Statsrevisorernes grundlovsbestemte gennemgang af statsregnskabet ba-
serer sig primært på de sager, som Rigsrevisionen på grund af sagernes
kritiske, principielle eller tværgående betydning har valgt at rapportere
om i denne
beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i
2023,
og på Rigsrevisionens bevillingskontrol og vurdering af, om stats-
regnskabet er rigtigt i
beretning nr. 18/2023 om revisionen af statsregnska-
bet for 2023.
Statsrevisorerne finder det tilfredsstillende, at ministerierne i alle væ-
sentlige henseender har forvaltet i overensstemmelse med reglerne i
23 udførte juridisk-kritiske revisioner, og at ministerierne i alle væ-
sentlige henseender har understøttet en sparsommelig, produktiv el-
ler effektiv forvaltning i 16 udførte forvaltningsrevisioner.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at der har været regel-
brud eller mangler på Skatteministeriets, Justitsministeriets, Inden-
rigs- og Sundhedsministeriets, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeris og Transportministeriets områder samt i alle 5 regioner.
Statsrevisorerne har særligt hæftet sig ved følgende:
Skatteministeriet har ikke administreret tilstrækkeligt i overensstem-
melse med en særlig forældelsesregel for underholdsbidrag, og det har
taget for lang tid at afklare, hvilke konsekvenser den utilstrækkelige ad-
ministration har for forældelsen af gæld til inddrivelse.
Skatteministeriets inddrivelsessystem PSRM er baseret på en applika-
tion, som leverandøren stoppede med at udsende fejlrettelser til og sik-
kerhedsopdatere i februar 2024. Ministeriet har ikke i tilstrækkeligt
omfang analyseret risici og konsekvenser ved fortsat at bruge applika-
tionen. Skatteministeriet har kendt til problemet siden 2021, men har
ikke en moderniseringsplan for applikationen.
12. august 2024
Mette Abildgaard
Leif Lahn Jensen
Mikkel Irminger Sarbo
Serdal Benli
Lars Christian Lilleholt
Monika Rubin
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
4 ministerier og alle 5 regioner overholder ikke reglerne i halvdelen af
de 98 fratrædelsesaftaler, som Rigsrevisionen har gennemgået.
It-projektet DIX skal digitalisere Fødevarestyrelsens udstedelse af ca.
120.000 eksportcertifikater om året. DIX er forsinket med 3 år, har ik-
ke indfriet projektets målsætninger og har kostet mere end dobbelt så
meget som planlagt. Projektet medfører, at Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris omkostninger til at udstede certifikater stiger med
9,3 mio. kr. om året fra 2025.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
Indholdsfortegnelse
1. Formål og konklusion
.................................................................................................................
1
1.1. Baggrund
....................................................................................................................................................
4
2. Resultater af juridisk-kritisk revision
....................................................................................
6
2.1. Inddrivelse af gæld
................................................................................................................................
6
2.2. Løn- og ansættelsesdispositioner................................................................................................. 9
3. Resultater af forvaltningsrevision
.......................................................................................
14
3.1. Sikkerhedsopdatering
......................................................................................................................
14
3.2. Budgetstyring af flerårige projekter
..........................................................................................
15
4. Sager, der kan afsluttes
..........................................................................................................
18
Bilag 1. Metodisk tilgang
.....................................................................................................................................
19
Bilag 2. Sager, vi følger fra tidligere beretninger
....................................................................................
21
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
Rigsrevisionen afgiver beretningen til Statsrevisorerne i henhold til
§ 17, stk. 2, i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. ja-
nuar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre revisionen følger af § 2,
stk. 1, nr. 1 og 2, jf. § 3 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører finanslovens §§ 1-2 og 5-42.
Beretningen har i udkast været forelagt de omtalte ministerier, hvis
bemærkninger i videst muligt omfang er afspejlet i beretningen.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0008.png
Formål og konklusion
|
1
Formål og konklusion |
1
1. Formål og konklusion
1. Denne beretning handler om statens forvaltning. Rigsrevisionen har som led i opga-
ven med at revidere statsregnskabet gennemført 39 temarevisioner i 2023. Beretnin-
gen indeholder 4 sager, som vi vil orientere Statsrevisorerne om.
Formålet med temarevisionerne er enten at vurdere, om et ministerium efterlever ud-
valgte regler (juridisk-kritisk
revision),
eller at vurdere, om et ministerium har systemer
og processer, der understøtter en sparsommelig, produktiv eller effektiv forvaltning
(forvaltningsrevision). Vores revisioner giver ikke grundlag for en samlet konklusion om
hele statens forvaltning.
Figur 1 viser de 2 typer af konklusioner, som vi bruger i beretningen.
Figur 1
Rigsrevisionens standardkonklusioner for juridisk-kritisk revision og
forvaltningsrevision
JURIDISK-KRITISK REVISION
POSITIV
KONKLUSION
KRITISK
UDTALELSE
FORVALTNINGSREVISION
POSITIV
KONKLUSION
KRITISK
UDTALELSE
Ingen væsentlige
regelbrud
Væsentlige regelbrud
Ingen væsentlige
mangler
Væsentlige mangler
Vores konklusion afhænger af, om de regelbrud og mangler, vi finder, er væsentlige, jf.
figur 1. Et regelbrud i den juridisk-kritiske revision er væsentligt, hvis det udgør mere
end 100 mio. kr. eller mere end 10
%
af ministeriets indtægter eller udgifter til det revi-
derede tema, fx ministeriets lønudgifter eller gebyrindtægter. Herudover kan det ind-
gå i vurderingen, om et regelbrud har væsentlige konsekvenser for borgere og virk-
somheder. En mangel i forvaltningsrevisionen er væsentlig, hvis den påvirker en væ-
sentlig del af ministeriets forvaltning, så systemer og processer ikke understøtter en
sparsommelig, produktiv eller effektiv forvaltning af temaet.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2
| Formål og konklusion
En
positiv konklusion
betyder, at vi ikke har fundet væsentlige regelbrud eller væsent-
lige mangler. Revisionen kan dog have identificeret afgrænsede regelbrud og mangler,
som vi har gjort ministeriet opmærksom på.
En
kritisk udtalelse
betyder, at regelbrud er væsentlige, eller at manglerne påvirker en
væsentlig del af ministeriets forvaltning.
Vores metodiske tilgang er beskrevet i bilag 1.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0010.png
Formål og konklusion
|
1
Formål og konklusion |
3
Hovedkonklusion
Rigsrevisionen vurderer, at ministerierne i alle væsentlige henseender har
forvaltet i overensstemmelse med reglerne i 23
juridisk-kritiske revisioner.
Rigsrevisionen vurderer desuden, at ministerierne i alle væsentlige hense-
ender har understøttet en sparsommelig, produktiv eller effektiv forvalt-
ning i 16
forvaltningsrevisioner.
De 39 temarevisioner, som Rigsrevisionen har gennemført i 2023, giver ikke anledning
til kritiske udtalelser.
Rigsrevisionen omtaler 4 sager i beretningen, hvor vi har fundet regelbrud eller mang-
ler i afgrænsede dele af det reviderede tema. De 4 sager viser følgende:
Skatteministeriet har administreret inddrivelsen af gæld vedrørende underholdsbi-
drag utilstrækkeligt. Rigsrevisionen finder, at det har taget for lang tid at afklare,
hvilke konsekvenser den utilstrækkelige administration har for forældelsen af gæld
til inddrivelse, jf. pkt. 4.
4 ministerier og alle 5 regioner overholder ikke reglerne i halvdelen af de 98 revi-
derede fratrædelsesaftaler, jf. pkt. 8.
Skatteministeriet har ikke i tilstrækkeligt omfang håndteret, at et 3 år gammelt sy-
stem, som skal inddrive gæld, er baseret på en applikation, der ikke længere bliver
sikkerhedsopdateret, jf. pkt. 11.
Et it-projekt i Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er forsinket og fordy-
ret og har ikke realiseret det fastsatte mål, jf. pkt. 13.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0011.png
Resultater af forvaltningsrevision
|
1
4
| Formål og konklusion
1.1.
Baggrund
2. Tabel 1 viser de 39 temarevisioner, som vi har gennemført i 2023, fordelt på 21 mini-
sterier og de 5 regioner. Revisionerne er planlagt, så vi minimum hvert 5. år reviderer
de områder, hvor et ministerium har væsentlige indtægter og udgifter.
Tabel 1
Revisioner af ministeriers og regioners forvaltning i 2023
Juridisk-kritisk revision:
Bliver reglerne efterlevet?
Forvaltningsrevision:
Understøtter myndigheden en
sparsommelig, produktiv eller
effektiv forvaltning?
Budgetstyring af flerårige projekter
Statsministeriet
Udenrigsministeriet
Finansministeriet
Erhvervsministeriet
Skatteministeriet
Økonomiministeriet
Justitsministeriet
Forsvarsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Kulturministeriet
By-, Land- og Kirkeministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Transportministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
De 5 regioner
Positiv konklusion
Revisionen er omtalt i beretningen
Kilde:
Rigsrevisionen.
Sikkerhedsopdatering af systemer
Løn- og ansættelsesdispositioner
Opkrævning af skatter og afgifter
Opkrævning af skatter og afgifter
Rettighedsbestemte overførsler
Aktivitets- og resursestyring
Styring af tilskudsordninger
Gennemførelse af indkøb
Opkrævning af gebyrer
Gennemførelse af salg
Mål- og resultatstyring
Tildeling af tilskud mv.
Inddrivelse af gæld
Inddrivelse af gæld
Styring af indkøb
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
Formål og konklusion |
5
De 8 revisioner, der er markeret med en rød ramme i tabel 1, er omtalt i beretningen.
5 af revisionerne er omtalt i samme tværgående sag om 4 ministeriers og 5 regioners
fratrædelsesaftaler, jf. pkt. 8. Der er således en omtale af 4 sager i beretningen.
Vi følger 34 sager fra tidligere beretninger om revisionen af statens forvaltning og re-
visionen af statsregnskabet. Vi følger op på sagerne løbende for at vurdere, om mini-
sterierne har håndteret de påpegede kritikpunkter. Status for sagerne fremgår af bilag
2. Vi omtaler kun opfølgningssagerne i denne beretning, hvis der fortsat er alvorlig kri-
tik, eller hvis vi vurderer, at sagen kan afsluttes. Det indstilles i kapitel 4, at 2 sager fra
beretningerne om revisionen af statens forvaltning og revisionen af statsregnskabet
kan afsluttes.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0013.png
6
| Resultater af juridisk-kritisk revision
2. Resultater af juridisk-
kritisk revision
2.1. Inddrivelse af gæld
Gæld til det offentlige
Gæld til det offentlige er de
fordringer, der er under ind-
drivelse i Skatteministeriet.
3. I 2023 har vi revideret Skatteministeriets inddrivelse af gæld vedrørende under-
holdsbidrag. Revisionen ligger inden for temaet
inddrivelse af gæld
i tabel 1. Vi har
valgt at orientere Statsrevisorerne om sagen, selv om vi ikke har fundet væsentlige
regelbrud, der giver anledning til en kritisk udtalelse. Det gør vi, fordi Skatteministe-
riet ikke har administreret tilstrækkeligt efter en særregel for underholdsbidrag. I ne-
denstående afsnit giver vi også en generel status på Skatteministeriets inddrivelse
af gæld til det offentlige, som vi har fulgt op på hvert år siden 2008.
Skatteministeriet har administreret inddrivelsen af gæld vedrørende
underholdsbidrag utilstrækkeligt
Skatteministeriet har ikke administreret tilstrækkeligt efter en særlig forældelsesregel
for underholdsbidrag. Rigsrevisionen finder, at det har taget for lang tid at afklare, hvil-
ke konsekvenser den utilstrækkelige administration har for forældelsen af gæld til ind-
drivelse.
SKATTEMINISTERIET
Underholdsbidrag
Når ægtepar skilles, eller et
forældrepar går fra hinanden,
kan Familieretshuset afgøre,
at den ene part skal betale un-
derholdsbidrag til den anden
part.
Hvis den ene part ikke betaler,
kan Udbetaling Danmark læg-
ge ud og opkræve beløbet hos
den part, der ikke har betalt.
Hvis det ikke lykkes at opkræ-
ve pengene, sender Udbeta-
ling Danmark kravet til inddri-
velse hos Gældsstyrelsen.
Udbetaling Danmark
4. Skatteministeriet har ansvaret for at inddrive borgeres og virksomheders ubetalte
gæld til det offentlige. Det omfatter bl.a. gæld, som Udbetaling Danmark sender til ind-
drivelse hos Skatteministeriet, fordi borgere ikke har betalt underholdsbidrag. Ministe-
riet skal sikre, at det er lovligt at inddrive en gældspost, før ministeriet begynder at ind-
drive gælden.
I oktober 2022 blev Udbetaling Danmark og Skatteministeriet opmærksomme på, at
myndighederne ikke har administreret tilstrækkeligt efter en særlig forældelsesregel
for underholdsbidrag. Ifølge forældelseslovens § 8, 1. punktum, forældes gæld fra un-
derholdsbidrag, hvis skyldneren ikke har betalt af på gælden i en sammenhængende
periode på 10 år. Samtidig ophører skyldnerens pligt til at betale eventuelle fremtidige
ydelser, der følger af afgørelsen om underholdsbidrag. Reglerne er dog ændret med
lovforslag L188, som blev vedtaget den 4. juni 2024.
På grund af den utilstrækkelige administration blev Skatteministeriet i tvivl om, hvor-
vidt gæld vedrørende underholdsbidrag var forældet. Risikoen for forældelse knytte-
de sig til gældsposter for en samlet værdi af 12,8 mia. kr. ultimo 2023.
Udbetaling Danmark hører un-
der Beskæftigelsesministeriet
og er en selvejende institution
med egen bestyrelse.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0014.png
Resultater af juridisk-kritisk revision |
7
Vores revision viser, at Skatteministeriet har håndteret risikoen for forældelse på
2 forskellige måder:
Stop af inddrivelse: Skatteministeriet stoppede inddrivelsen af gældsposter til en
værdi af 4,3 mia. kr., da ministeriet vurderede, at risikoen for forældelse var for høj.
Gældsposterne kan være forældede, efter ministeriet modtog dem til inddrivelse
fra Udbetaling Danmark.
Fortsat inddrivelse: Skatteministeriet fortsatte med at inddrive gældsposter til en
værdi af 8,5 mia. kr., selv om der var risiko for, at posterne var forældede. Der er
udelukkende risiko for, at posterne er forældede,
før
ministeriet modtog dem til
inddrivelse fra Udbetaling Danmark. Udbetaling Danmark oplyste til Skattemini-
steriet, at risikoen for forældelse af gældsposterne var lav, hvilket ministeriet lag-
de til grund for beslutningen om at fortsætte inddrivelsen. Ministeriet modtog ikke
yderligere dokumentation for denne risikovurdering.
Rigsrevisionen fandt i forbindelse med revisionen, at inddrivelsen af de 8,5 mia. kr. var
i strid med Skatteministeriets egen juridiske vejledning, som indebærer, at gældsind-
drivelsen skal stoppes, hvis der er tvivl om forældelse. Ministeriet har oplyst, at det var
lovligt at fortsætte inddrivelsen, men at den juridiske vejledning ikke indeholder en kor-
rekt og fuldstændig beskrivelse af gældende ret, jf. boks 1.
Skatteministeriets juridi-
ske vejledning
Boks 1
Skatteministeriets juridiske vejledning indeholder ikke en
korrekt og fuldstændig beskrivelse af gældende ret
Det fremgår af Skatteministeriets juridiske vejledning, at
”det
følger af almindelige rets-
grundsætninger, at restanceinddrivelsesmyndigheden ikke kan inddrive fordringer, for
hvilke der er tvivl om retskraft”
og
”ved
tvivl om en fordrings retskraft forstås, at der er
en risiko for, at fordringen er forældet og dermed bortfaldet”,
jf. afsnit G.A.1.1.4.
Skatteministeriet har oplyst, at den juridiske vejledning ikke indeholder en korrekt og
fuldstændig beskrivelse af gældende ret. Det er således ministeriets juridiske vurdering,
at det var lovligt at fortsætte inddrivelsen, selv om der er tvivl om, hvorvidt fordringerne
var forældede. Ministeriet har herudover tilkendegivet, at ministeriet har inddrevet gæl-
den inden for rammerne af gældende ret og almindelige retsgrundsætninger.
Rigsrevisionen har ikke fået foretaget en juridisk afklaring af, om dette er korrekt, men
henstiller til, at Skatteministeriet sørger for, at der er overensstemmelse mellem den ju-
ridiske vejledning og gældende ret.
Skatteministeriets
juridiske
vejledning
er en gennemgang
af regler, lovgivning og gæl-
dende praksis på Skattefor-
valtningens område. Vejled-
ningen har status af et cirku-
lære og er bindende for Skat-
teforvaltningens medarbej-
dere. Vejledningen er offent-
ligt tilgængelig.
Skatteministeriet har siden 2022 arbejdet på at afklare, hvilke regler der gælder for
forældelse af underholdsbidrag, og er i juni 2024 ikke færdig med afklaringen.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0015.png
8
| Resultater af juridisk-kritisk revision
Skatteministeriet og Udbetaling Danmark er i juni 2024 fortsat ved at afklare, hvor
stor en del af gældsposterne der kan være forældede. Afklaringen er vanskeliggjort
af, at hverken ministeriet eller Udbetaling Danmark systematisk har registreret da-
toen for afgørelsen om underholdsbidrag. Derfor ved hverken ministeriet eller Udbe-
taling Danmark, hvornår der er gået 10 år, uden at der er betalt underholdsbidrag i
henhold til afgørelsen, og dermed, hvornår gælden er forældet.
Rigsrevisionen finder, at det har taget for lang tid at afklare, hvilke konsekvenser den
utilstrækkelige administration har for forældelsen af gæld til inddrivelse.
Skatteministeriet anerkender, at indsatsen med at få afklaret problemstillingens om-
fang og de gældende forældelsesregler har været langvarig.
Status på Skatteministeriets generelle inddrivelse af gæld til det offentlige
5. Sagen om Skatteministeriets inddrivelse af gæld til det offentlige blev første gang
omtalt i beretningen om revisionen af statsregnskabet for 2008, pkt. 157-163, jf. bi-
lag 2.
Skatteministeriet har i 2023 inddrevet gæld for 14,1 mia. kr., hvilket er en stigning i for-
hold til 2022, hvor ministeriet inddrev 12,5 mia. kr., jf. figur 2.
Figur 2
Udviklingen i den samlede gæld til det offentlige og det årlige provenu
fra inddrivelsen i perioden 2014-2023 (2023-priser)
(Mia. kr.)
200
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
SAP 38
134,5
101,2
115,6
141,0
149,5
158,8
165,5
161,2
172,2
153,3
7,5
7,7
6,9
8,6
8,9
10,6
12,6
12,6
12,5
14,1
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
SAP 38 er et regnskabssy-
stem, som Skatteministeriet
bruger til både opkrævning og
inddrivelse af udvalgte gælds-
poster, bl.a. atypiske gælds-
poster, der kræver særlig
sagsbehandling.
Gæld til det offentlige ultimo året
Gæld inddrevet i løbet af året
Note: Gælden til det offentlige omfatter udenlandske gældsposter og gæld til inddrivelse i SAP 38. Skattemini-
steriet har omregnet værdien af den nominelle gæld til faste priser på baggrund af
ӯkonomisk
Redegø-
relse” fra december 2023.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Skatteministeriet.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0016.png
Resultater af juridisk-kritisk revision |
9
Det fremgår af figur 2, at den samlede gæld til det offentlige udgjorde 172,2 mia. kr.
ved udgangen af 2023. Det er en stigning på 18,9 mia. kr. i forhold til 2022. Den sam-
lede gæld er steget i 2023, fordi værdien af de gældsposter, der er sendt til inddrivel-
se, overstiger den værdi, som Skatteministeriet har inddrevet. Ca. halvdelen af stig-
ningen skyldes ifølge ministeriet nye gældsposter fra den såkaldte udbyttesag, der
har en samlet værdi af ca. 9,1 mia. kr.
af den offentlige gæld er til inddrivelse i Skatteministeriets nyeste inddrivelses-
system PSRM
6. Den samlede gæld til det offentlige inddrives fortsat via forskellige systemer i Skat-
teministeriet. I ministeriets nyeste inddrivelsessystem, PSRM (Public Sector Revenue
Management), kan ministeriet bruge alle inddrivelsesværktøjerne, herunder løninde-
holdelse, som er et af de mest effektive værktøjer. Ministeriet kan dog ikke bruge fle-
re inddrivelsesværktøjer på samme tid, selv om ministeriet har hjemmel hertil. Ved ud-
gangen af 2023 var 32,2 % af gælden til det offentlige til inddrivelse via PSRM. Det er
en stigning i forhold til 2022, hvor 30,1 % af gælden var til inddrivelse via PSRM.
Gæld for 117 mia. kr., svarende til 67,8 % og dermed hovedparten af den samlede gæld
til det offentlige, inddrives fortsat via andre systemer (DMI og SAP 38), hvor Skattemi-
nisteriet bl.a. ikke kan bruge lønindeholdelse. Ministeriet forventer at kunne begynde
at lønindeholde via DMI fra 3. kvartal 2024.
Inddrivelsesværktøjer
Inddrivelsesværktøjer omfat-
ter bl.a.:
lønindeholdelse
modregning i udbetalinger
fra Skatteforvaltningen, fx
restskat
udlæg i aktiver
afdragsordninger.
Udviklingen af PSRM
Rigsrevisionen har tidligere
revideret Skatteministeriets
udvikling af det nye inddrivel-
sessystem, PSRM, og tilslut-
ning af fordringshavere. Vi føl-
ger stadig sagen, som kan læ-
ses på vores
hjemmeside.
DMI
DMI er Skatteministeriets
gamle inddrivelsessystem,
der skal udfases på sigt.
2.2. Løn- og ansættelsesdispositioner
Ministerierne og regionerne skal sikre, at ansattes løn- og ansættelsesvilkår følger
regler og aftaler, fx når de indgår ansættelseskontrakter og fratrædelsesaftaler. Når
et ansættelsesforhold afsluttes, skal ministerierne og regionerne bruge de almindeli-
ge regler om opsigelse og afskedigelse. I helt særlige tilfælde må ministerierne indgå
en fratrædelsesaftale, jf. Personale Administrative Vejledning (PAV). Regionerne må
kun indgå fratrædelsesaftaler i vanskelige afskedigelsessager, jf. bemyndigelse fra
Regionernes Lønnings- og Takstnævn.
7. I 2023 har vi revideret udbetaling af fast løn og engangsudbetalinger, fx tillæg til che-
fer og overarbejde til ansatte, i 4 ministerier. Vi har revideret 304 sager. Vi har også
udført dataanalyser for at afdække eventuelle systematiske fejl i lønudbetalingerne.
Denne del af revisionen omtales ikke i beretningen.
Derudover har vi undersøgt omfanget af fratrædelsesaftaler i alle 21 ministerier og i de
5 regioner. Vi har udtaget en stikprøve på 98 fratrædelsesaftaler fordelt på 4 ministe-
rier og alle 5 regioner. De 4 ministerier er udvalgt, fordi de har flest fratrædelsesaftaler
og udbetaler de dyreste fratrædelsesgodtgørelser. De 98 fratrædelsesaftaler, der ud-
gør stikprøven hos ministerierne og regionerne, er udvalgt på baggrund af størrelsen
på fratrædelsesgodtgørelserne.
Vi har valgt at orientere Statsrevisorerne om sagen, selv om regelbruddene ikke er væ-
sentlige nok til en kritisk udtalelse. Det gør vi, fordi de regelbrud, vi har fundet, går igen
på tværs af de 4 ministerier og de 5 regioner.
Fratrædelsesaftale
En fratrædelsesaftale er en
gensidig aftale mellem en ar-
bejdsgiver og en ansat om at
bringe en ansættelse til ophør.
En fratrædelsesaftale erstat-
ter en afskedigelse fra ar-
bejdsgiverens side eller en op-
sigelse fra den ansattes side.
Fratrædelsesaftaler adskiller
sig også fra aftaler om frivillig
fratræden. Disse aftaler er i
staten omfattet af et særligt
cirkulære.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0017.png
10
| Resultater af juridisk-kritisk revision
Regelbrud i 4 ministeriers og 5 regioners fratrædelsesaftaler
JUSTITSMINISTERIET
INDENRIGS- OG
SUNDHEDSMINISTERIET
MINISTERIET FOR
FØDEVARER, LANDBRUG
OG FISKERI
TRANSPORTMINISTERIET
ALLE 5 REGIONER
Brugen af fratrædelsesaftaler er stigende. Ministerierne og regionerne overholder ikke
reglerne i halvdelen af de 98 fratrædelsesaftaler, som vi har gennemgået. Bl.a. bliver
fratrædelsesaftalerne i ministerierne ikke kun indgået i helt særlige tilfælde, som reg-
lerne foreskriver, og regionerne har i flere tilfælde ansat chefer, der fra første arbejds-
dag har gunstigere fratrædelsesvilkår, end de almindelige overenskomstvilkår giver.
8. Vi kan konstatere, at antallet af fratrædelsesaftaler i staten er steget fra 81 aftaler i
2013 til 227 aftaler i 1. halvår 2023. Antallet af ansatte i staten er ikke steget tilsvaren-
de i samme periode. Vi har ikke oplysninger om udviklingen i regionerne. Når vi tager
hensyn til, at der er flere ansatte i regionerne end i staten, kan vi dog konstatere, at re-
gionerne har indgået dobbelt så mange fratrædelsesaftaler som staten i perioden ja-
nuar 2022 - august 2023.
Figur 3 viser antal fratrædelsesaftaler målt pr. mia. kr. i lønudgift i 4 ministerier og i de
5 regioner.
Figur 3
Antal fratrædelsesaftaler målt pr. mia. kr. i lønudgift i 4 ministerier og i de 5 regioner
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra ministerierne og regionerne.
Det fremgår af figur 3, at antallet af fratrædelsesaftaler varierer blandt de 4 ministe-
rier og de 5 regioner, som vi har revideret. Transportministeriet og Region Hovedsta-
den har indgået flest fratrædelsesaftaler set i forhold til deres lønudgifter.
Figur 4 viser fordelingen af de dyreste fratrædelsesgodtgørelser i de 4 ministerier og
de 5 regioner.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0018.png
Resultater af juridisk-kritisk revision |
11
Figur 4
De dyreste fratrædelsesgodtgørelser i de 4 ministerier og de 5 regioner
4.438.000 kr.
2.240.000 kr.
1.188.000 kr.
989.000 kr.
1.421.000 kr.
919.000 kr.
292.000 kr.
395.000 kr.
271.000 kr.
Indenrigs- og
Sundheds-
ministeriet
Transport-
ministeriet
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Justits-
ministeriet
Region
Midtjylland
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
Region
Nordjylland
Region
Syddanmark
Note: Opgørelsen dækker udbetalte fratrædelsesgodtgørelser i perioden september 2022 - januar 2024.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra ministerierne og regionerne.
Det fremgår af figur 4, at Region Midtjylland har udbetalt den dyreste fratrædelses-
godtgørelse (ca. 4,4 mio. kr.) til en fratrådt chef. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
har udbetalt den dyreste fratrædelsesgodtgørelse blandt de 4 ministerier, nemlig ca.
1,2 mio. kr. til en fratrådt chef.
Reglerne følges ikke i halvdelen af de 98 gennemgåede fratrædelsesaftaler
9. Vores revision viser, at ministerierne og regionerne ikke følger reglerne i halvdelen
af de 98 gennemgåede fratrædelsesaftaler. Fx har Indenrigs- og Sundhedsministeriet
indgået 4 fratrædelsesaftaler og Transportministeriet 2 fratrædelsesaftaler som led
i besparelser og opgaveomlægninger, hvilket er i strid med statens regler, jf. boks 2.
Derudover er der eksempler på, at ministerierne ikke har beregnet fratrædelsesgodt-
gørelserne korrekt, og at regionerne ikke følger reglerne om, at cheferne så vidt muligt
skal afholde den resterende ferie i den periode, hvor de er fritstillet. Regionerne har i
stedet udbetalt den resterende ferie.
Boks 2 viser udvalgte regler for fratrædelsesaftaler.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0019.png
12
| Resultater af juridisk-kritisk revision
Boks 2
Regler for fratrædelsesaftaler
Ministerierne og regionerne skal følge de almindelige regler for afskedigelse og opsigel-
se. Det er fx reglerne om opsigelsesvarsler i funktionærloven og de processuelle regler i
forvaltningsloven om bl.a. partshøring af en ansat, der bliver afskediget. Reglerne skal
bl.a. beskytte de ansatte mod usaglige afskedigelser.
Når et ministerium eller en region indgår en fratrædelsesaftale med en ansat, bortfalder
de almindelige regler for afskedigelse og opsigelse.
Fratrædelsesaftaler kan kun indgås ved vanskelige afskedigelsessager i regionerne og i
helt særlige tilfælde i ministerierne og kan fx ikke bruges ved besparelser og opgaveom-
lægninger i ministerierne. Desuden skal regionerne overholde en økonomisk ramme for
aftalerne, og ministerierne skal udvise sparsommelighed ved at sikre, at aftalerne ikke
bliver dyrere, end hvis de havde afskediget den ansatte.
Desuden bør regionerne kun i ganske særlige tilfælde ansætte chefer, som fra ansættel-
sestidspunktet har ret til fratrædelsesgodtgørelse svarende til 12 måneders løn.
Kilde:
Finansministeriets Personale Administrative Vejledning, bemyndigelse fra Regionernes Løn-
nings- og Takstnævn om vanskelige afskedigelsessager og
”Vejledning –
rammeaftale om
kontraktansættelse for chefer hhv. lægelige chefer”.
Vores revision viser også, at Region Hovedstaden og Region Midtjylland har indgået
fratrædelsesaftaler med gunstigere vilkår, end de almindelige overenskomstvilkår gi-
ver. De gunstigere vilkår består i, at cheferne
mod et mindre overenskomstbestemt
fradrag i lønnen på ca. 400 kr. om måneden
fra ansættelsestidspunktet har ret til en
fratrædelsesgodtgørelse svarende til 12 måneders løn ved en afskedigelse. Sådanne
vilkår bør ifølge reglerne kun aftales i ganske særlige tilfælde. Vi har revideret 13 fra-
trædelsesaftaler i de 2 regioner, og i 7 af aftalerne har der været aftalt gunstigere vil-
kår. I Region Hovedstaden gælder de gunstigere vilkår i 4 af de 9 reviderede fratræ-
delsesaftaler. I Region Midtjylland gælder de gunstigere vilkår i 3 af de 4 reviderede
fratrædelsesaftaler. I begge regioner har de gunstigere vilkår været gældende fra an-
sættelsestidspunktet. De 2 regioner har således aftalt gunstigere fratrædelsesvilkår i
mere end halvdelen af de reviderede fratrædelsesaftaler.
I 3 af de 7 fratrædelsesaftaler, der er indgået med gunstigere fratrædelsesvilkår, fra-
trådte cheferne inden for de første år af ansættelsen. Konsekvensen er, at de 3 chefer
har fået en fratrædelsesgodtgørelse på mellem 250.000 kr. og 600.000 kr. mere, end
de ville have været berettigede til efter de almindelige vilkår, jf. figur 5.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0020.png
Resultater af juridisk-kritisk revision |
13
Figur 5
3 eksempler på gunstigere fratrædelsesgodtgørelser
EKSEMPEL 1: CHEF I REGION HOVEDSTADEN
Fratrædelsesgodtgørelse
ved almindelige vilkår
Fratrædelsesgodtgørelse på
grund af gunstigere vilkår
EKSEMPEL 3: CHEF I REGION MIDTJYLLAND
Fratrædelsesgodtgørelse
ved almindelige vilkår
Fratrædelsesgodtgørelse på
grund af gunstigere vilkår
8 måneder
12 måneder
+450.000 kr.
8 måneder
12 måneder
+600.000 kr.
EKSEMPEL 2: CHEF I REGION HOVEDSTADEN
Fratrædelsesgodtgørelse
ved almindelige vilkår
Fratrædelsesgodtgørelse på
grund af gunstigere vilkår
10 måneder
12 måneder
+250.000 kr.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra regionerne.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0021.png
14
| Resultater af forvaltningsrevision
3. Resultater af
forvaltningsrevision
3.1. Sikkerhedsopdatering
Ministerierne er afhængige af stabile og sikre it-systemer for at kunne løse deres op-
gaver. Derudover indeholder systemerne følsomme oplysninger om borgere og virk-
somheder. Derfor er det vigtigt, at ministerierne beskytter it-systemerne mod ned-
brud, misbrug og datalæk, hvilket bl.a. forudsætter, at systemerne supporteres og sik-
kerhedsopdateres. Kravene fremgår bl.a. af den internationale standard for informa-
tionssikkerhed ISO 27001, som staten er forpligtet til at følge.
10. Rigsrevisionen reviderer hvert år udvalgte it-systemer i staten for at vurdere, om
systemerne er stabile og sikre. I dette afsnit omtaler vi en sag om manglende håndte-
ring af systemmodernisering og sikkerhedsrisici, som vi finder det relevant at gøre
Statsrevisorerne opmærksom på.
Vi har valgt at orientere Statsrevisorerne om sagen, selv om manglerne ikke har givet
anledning til en kritisk udtalelse. Det gør vi, fordi Skatteministeriet ikke i tilstrækkeligt
omfang har håndteret sikkerhedsudfordringer i inddrivelsessystemet PSRM.
Vi har tidligere omtalt en lignende problemstilling i beretning nr. 6/2023 om it-sikker-
heden på Statens It’s
servere.
Skatteministeriet har ikke i tilstrækkeligt omfang håndteret sikkerheds-
udfordringer i inddrivelsessystemet PSRM
Skatteministeriets inddrivelsessystem PSRM er baseret på en applikation, som leveran-
døren stoppede med at udsende fejlrettelser til og sikkerhedsopdatere i februar 2024.
Ministeriet har ikke i tilstrækkeligt omfang analyseret risici og konsekvenser ved fortsat
at bruge applikationen. Desuden har ministeriet ikke en moderniseringsplan for appli-
kationen. Ministeriet har kendt til problemet siden 2021 og har derved ikke udvist den
fornødne rettidige omhu.
SKATTEMINISTERIET
Applikation
En applikation er et program,
der er designet til at udføre
specifikke funktioner. Appli-
kationen virker i samspil med
andre elementer, fx databaser,
servere og operativsystemer.
11. Skatteministeriet inddriver borgeres og virksomheders gæld til det offentlige via bl.a.
inddrivelsessystemet PSRM. PSRM er baseret på applikationen Oracle PSRM. Syste-
met blev taget fuldt i brug i 2021 og kostede ifølge ministeriet 1,3 mia. kr.
Vores revision viser, at leverandøren stoppede med at udsende fejlrettelser til og sik-
kerhedsopdatere applikationen bag PSRM i februar 2024. Sikkerhedsopdateringer
forbedrer it-sikkerheden ved at inddæmme sikkerhedsbrister og beskytte mod nye
trusler. Applikationer, der ikke længere kan sikkerhedsopdateres, kan udgøre en sik-
kerhedsrisiko. Sårbarheder vil i værste fald kunne medføre, at Skatteministeriet ikke
kan bruge PSRM til at inddrive borgernes og virksomhedernes gæld.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
Resultater af forvaltningsrevision |
15
Skatteministeriet har siden 2021 kendt til, at den nuværende applikation skulle udfa-
ses. Ministeriet fik udarbejdet en tilstandsvurdering af inddrivelsessystemerne i 2021.
Det fremgår af vurderingen, at det er
alarmerende kritisk,
at ministeriet får flyttet
PSRM til en ny applikation inden udfasningen af den nuværende applikation i 2024.
Ministeriet har oplyst, at ministeriet i 2022 besluttede at have fokus på driftsoptime-
ring og performance af PSRM. Ministeriet er ved at udarbejde en moderniseringsplan
for PSRM, der forventes færdig i 2. halvår 2024. Vi kan således konstatere, at ministe-
riet endnu ikke har en plan for at flytte PSRM til en ny applikation.
Skatteministeriet har oplyst, at leverandøren fortsat giver begrænset teknisk support,
og at ministeriet råder over driftssupport og erfarne udviklere. Ministeriet har også op-
lyst, at de øvrige dele af PSRM, fx databaser og servere, fortsat sikkerhedsopdateres.
Ministeriet vurderer ikke, at der på nuværende tidspunkt er sårbarheder i applikatio-
nen, der udgør en sikkerhedsrisiko, hvilket bl.a. skal ses i lyset af, at PSRM ikke kan til-
gås via internettet. Rigsrevisionen bemærker dog, at selv om PSRM ikke kan tilgås via
internettet, vil der alt andet lige være en risiko for, at udefrakommende kan skaffe sig
adgang til Skatteministeriets netværk og på den måde få adgang til PSRM.
Skatteministeriet har oplyst, at flytningen af PSRM til en ny applikation er teknisk kom-
pliceret og tidskrævende, bl.a. fordi PSRM indeholder mange funktioner, der er udvik-
let specielt til Skatteministeriet. Ministeriet videreudvikler fortsat på funktioner i den
udfasede applikation. Nogle af funktionerne kan ikke umiddelbart flyttes fra den udfa-
sede applikation til en ny applikation. For at flytte funktionerne skal de helt eller delvist
udvikles på ny. Ministeriet har ikke estimeret udgifterne til flytningen.
Rigsrevisionen gør opmærksom på, at argumentet om, at opgaven er kompleks og
tidskrævende, også er et argument for, at Skatteministeriet burde have igangsat ar-
bejdet langt tidligere.
3.2. Budgetstyring af flerårige projekter
Flerårige projekter er fx it-projekter, der skal realisere et bestemt formål inden for den
tid og det budget, der er afsat. Ministerierne skal bl.a. basere budgettet på realistiske
estimater. Kravene til ministeriernes budgetstyring fremgår af budgetvejledningen og
af den statslige it-projektmodel.
12. I 2023 har vi revideret budgetstyringen i Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fis-
keri, jf. tabel 1, s. 4. Revisionen omfattede 2 it-projekter, og vi kan konstatere mangler i
styringen af det ene projekt, som vi omtaler her.
Vi har valgt at orientere Statsrevisorerne om sagen, selv om manglerne ikke giver an-
ledning til en kritisk udtalelse. Det gør vi, fordi it-projektet både er blevet forsinket og
fordyret.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0023.png
16
| Resultater af forvaltningsrevision
MINISTERIET FOR
FØDEVARER, LANDBRUG
OG FISKERI
It-projekt i Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er forsinket
og fordyret og har ikke realiseret det fastsatte mål
It-projektet DIX er forsinket med 3 år og har kostet mere end dobbelt så meget som
planlagt. Projektet har realiseret 18 % af målet om at digitalisere Fødevarestyrelsens ud-
stedelse af certifikater for eksport af fødevarer til lande uden for EU. Projektet medfø-
rer, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris omkostninger til at udstede cer-
tifikater stiger med 9,3 mio. kr. om året fra 2025.
DIX
DIX står for digitale eksport-
certifikater. Virksomheder,
som eksporterer fødevarer,
foder og animalske biproduk-
ter til lande uden for EU, skal
bruge DIX, når de vil anmode
Fødevarestyrelsen om et eks-
portcertifikat.
Eksportcertifikat
13. It-projektet DIX skal digitalisere Fødevarestyrelsens udstedelse af ca. 120.000 eks-
portcertifikater om året. Certifikaterne udstedes til ca. 420 virksomheder, der ekspor-
terer fødevarer til lande uden for EU. Virksomhederne betaler en afgift til Fødevaresty-
relsen for hvert certifikat, de får udstedt. Boks 3 viser DIX-projektets forløb og bag-
grund.
Boks 3
Hvis en virksomhed skal eks-
portere fødevarer fra Dan-
mark til lande uden for EU,
kræver det et eksportcertifi-
kat. Certifikatet skal doku-
mentere, at varerne lever op
til modtagerlandets krav om
fx fødevaresikkerhed.
Fødevarestyrelsen udsteder
ca. 120.000 eksportcertifika-
ter om året. Den danske eks-
portør betaler et gebyr på 117
kr. for hvert certifikat.
Forløbet for digitaliseringen af eksportcertifikater i DIX-pro-
jektet
Oprindeligt projekt
KR.
Replanlagt projekt
Realiseret projekt
25 mio. kr.
KR.
56 mio. kr.
100 % digitalisering
2018
2021
2022
25 % digitalisering
KR.
59 mio. kr.
18 % digitalisering
2024
Oprindeligt skulle alle eksportcertifikater have været digitale i 2021. Udgiften var skøn-
net til 25 mio. kr. I 2022 replanlagde Fødevarestyrelsen projektet. De samlede udgifter
steg til 56 mio. kr., og projektafslutningen blev udskudt fra 2021 til 2024. Målet om at di-
gitalisere 100 % af certifikaterne blev ændret til 25 %. DIX blev taget i brug i februar 2024.
Ved projektafslutningen medio april 2024 var ca. 18 % af certifikaterne udrullet i syste-
met. Styrelsen har oplyst, at arbejdet med at udrulle certifikaterne i systemet fortsætter
og vil blive finansieret af styrelsens driftsbevilling.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Fødevarestyrelsen.
Vores revision viser, at DIX-projektet ikke var baseret på realistiske estimater ved re-
planlægningen i 2022. Fødevarestyrelsen havde afsat for lidt tid til den eksterne leve-
randørs videreudvikling af projektet, selv om styrelsen vidste, at leverandørens estima-
ter var for optimistiske. Styrelsen havde desuden afsat for lidt tid til at afklare finansie-
ringen af it-systemets drift fra 2023 og frem, hvilket betød, at ibrugtagningen af syste-
met blev udskudt til 2024.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
Resultater af forvaltningsrevision |
17
Fødevarestyrelsen forventer, at administrationsudgifterne til udstedelse af eksport-
certifikater vil stige med ca. 9,3 mio. kr. om året på grund af øgede udgifter til drift,
vedligeholdelse og afskrivninger på det nye it-system. Administrationsudgifterne ud-
gjorde ca. 17,4 mio. kr. i 2023. Det er endnu ikke afklaret, hvordan merudgifterne skal
finansieres efter 2024.
Endelig kan vi konstatere, at Fødevarestyrelsen har overestimeret gevinsterne ved
DIX-projektet. I projektets businesscase er det overestimeret, hvor meget tid styrel-
sen bruger på den manuelle udstedelse af eksportcertifikater. Den digitale proces for
udstedelse af certifikater har vist sig at være dyrere i administration end den manuel-
le proces. Vores revision viser, at styrelsen ikke ændrede estimatet i forbindelse med
replanlægningen, selv om styrelsen var klar over, at estimatet ikke var retvisende.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at budgetforøgelsen pri-
mært skyldes, at it-systemet har vist sig at være mere komplekst at udvikle end op-
rindeligt estimeret.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0025.png
18
| Sager, der kan afsluttes
4. Sager, der kan afsluttes
14. Rigsrevisionen vurderer, at ministerierne har taget initiativer, der imødekommer
kritikken i nedenstående 2 sager. Rigsrevisionen indstiller derfor, at sagerne afsluttes.
Sagerne er fra tidligere beretninger om revisionen af statens forvaltning og revisionen
af statsregnskabet. Bilag 2 viser de 34 sager, som vi fortsat følger.
Statens It har styrket databasesikkerheden
15. Vi har fulgt op på en sag fra 2019, hvor der var væsentlige mangler i den it-sikker-
hed, som Statens It leverede til 4 kunder. Rigsrevisionen fandt, at Statens It burde
styrke databasesikkerheden
særligt i forhold til Miljøstyrelsen og Energistyrelsen.
Sagen blev første gang omtalt i beretningen om revisionen af statens forvaltning i
2019, pkt. 62, jf. bilag 2.
FINANSMINISTERIET
Vores revision i 2022 og 2024 viser, at Statens It har rettet op på manglerne. Statens
It sikrer nu, at der er en tilstrækkelig it-sikkerhed i de databaser, der understøtter de
tilskudsadministrative systemer i Miljøstyrelsen, Energistyrelsen og Socialstyrelsen
samt tilskudsudbetalingssystemet i Landbrugsstyrelsen. Statens It har bl.a. styrket
kontrollen med, at der er de rette brugerrettigheder, at der er en tilstrækkelig logning,
og at de tekniske sårbarheder er håndteret tilfredsstillende. Rigsrevisionen vurderer
på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Skatteministeriet overholder interne frister for sagsbehandlingstider
16. Vi har fulgt op på en sag fra 2015 om fejl i opgørelsen af sagsbehandlingstider og
manglende overholdelse af frister for sagsbehandlingstider på udvalgte områder i det
daværende SKAT. Sagen om Skatteministeriets opgørelse og overholdelse af frister
for sagsbehandlingstider blev første gang omtalt i beretningen om revisionen af stats-
regnskabet for 2015, pkt. 98, jf. bilag 2.
SKATTEMINISTERIET
Vores revision i 2023 viser, at Skatteministeriet sætter frister for sagsbehandlingsti-
den på 2 af de 3 undersøgte fagområder. Ministeriet har valgt ikke at sætte frister for
sagsbehandlingstiden på
fagområdet ”Erhvervsrestancer”, da
der er tale om sager,
som ikke igangsættes på baggrund af henvendelser fra borgere eller virksomheder.
Ministeriet har overholdt fristerne
for sagsbehandlingstiden på fagområdet ”Jura” si-
den 2019 og på fagområdet ”Person” siden 2022.
Ministeriet har desuden forbedret
sine opgørelsesmetoder, og vi har ikke konstateret fejl i opgørelsen. Rigsrevisionen
vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen, den 1. august 2024
Birgitte Hansen
rigsrevisor
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0026.png
Metodisk tilgang
|
1
Metodisk tilgang |
19
Bilag 1. Metodisk tilgang
Rigsrevisionen gennemfører hvert år et antal juridisk-kritiske revisioner og forvalt-
ningsrevisioner som en del af revisionen af statsregnskabet, jf. standarderne for of-
fentlig revision. En
juridisk-kritisk
revision handler om, hvorvidt et udvalgt tema for-
valtes i overensstemmelse med relevante regler, fx meddelte bevillinger, love, andre
forskrifter, indgåede aftaler og sædvanlig praksis. En
forvaltningsrevision
handler
om, hvorvidt et ministerium har systemer og processer, der i alle væsentlige hense-
ender understøtter sparsommelighed, produktivitet eller effektivitet.
Revisionerne er planlagt, så vi reviderer væsentlige forvaltningsområder i ministeri-
erne i løbet af 5 år. Vi har fastlagt 15 forvaltningsområder, som vi anser for at være
centrale, fordi der er tale om store udgifter eller indtægter i statsregnskabet, eller
fordi områderne er afgørende for en effektiv forvaltning, jf. tabel A.
Tabel A
Forvaltningsområder, som vi reviderer minimum hvert 5. år
Juridisk-kritiske revisioner
a. Gennemførelse af indkøb
b. Løn- og ansættelsesdispositioner
c. Gennemførelse af salg
d. Opkrævning af gebyrer
e. Tildeling af tilskud mv.
f.
Rettighedsbestemte overførsler
g. Opkrævning af skatter og afgifter
h. Inddrivelse af gæld
Kilde:
Standarderne for offentlig revision.
Forvaltningsrevisioner
a. Aktivitets- og resursestyring
b. Mål- og resultatstyring
c. Styring af indkøb
d. Budgetstyring af flerårige projekter
e. Styring af tilskudsordninger
f.
Styring af opkrævning af skatter og afgifter
g. Styring af inddrivelse af gæld
Hver revision er afgrænset til et tema, dvs. bestemte dispositioner, systemer eller pro-
cesser. Vi vælger et tema, hvor der er risiko for, at et ministerium ikke overholder reg-
lerne eller ikke understøtter, at forvaltningen er sparsommelig, produktiv eller effektiv.
Vi reviderer de enkelte temaer på baggrund af konkrete regler, der er centrale for det
udvalgte tema. Revisionerne bygger på en gennemgang af dokumenter, der beskriver
ministeriets forretningsgange, interviews med centrale medarbejdere samt stikprøver
og cases, der kan afdække, om ministeriet i praksis lever op til kriterier om fx regel-
overholdelse, sparsommelighed, produktivitet eller effektivitet.
Afslutningsvist vurderer vi, om der er væsentlige regelbrud eller væsentlige mangler i
forvaltningen på det reviderede område. Vi vurderer, at et regelbrud er væsentligt, hvis
det udgør mere end 100 mio. kr. eller mere end 10
%
af ministeriets udgifter eller ind-
tægter til det reviderede tema, fx ministeriets samlede indkøbsudgifter. Tærsklen for
§ 38. Skatter og afgifter er 937 mio. kr. Herudover kan det indgå i vurderingen, om et
regelbrud har væsentlige konsekvenser for borgere og virksomheder.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
20
| Metodisk tilgang
Ved forvaltningsmangler kan vi ikke opgøre den økonomiske værdi på tilsvarende
måde. Derfor vurderer vi, om manglerne er væsentlige for ministeriet, dvs. om mang-
lerne har påvirket ministeriets sparsommelighed, produktivitet eller effektivitet i væ-
sentligt omfang. Vurderingen kan også tage højde for, om manglerne påvirker ministe-
riets økonomistyring og forvaltning i væsentligt omfang.
Beretningen handler om dispositioner og aktiviteter i 2023. Vi omtaler dog revisions-
resultater, som vi har opnået frem til juni 2024, hvis de er relevante for sagerne i beret-
ningen. Vi anvender de betegnelser på ministerier, der var gældende, da vi udførte re-
visionen.
Kvalitetssikring
Revisionen er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitetssikring, som om-
fatter høring hos de reviderede samt ledelsesbehandling og sparring med chefer og
medarbejdere i Rigsrevisionen.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision.
Standarderne fastlægger, hvad brugerne og offentligheden kan forvente af revisio-
nen, for at der er tale om en god faglig ydelse. Standarderne er baseret på de grund-
læggende revisionsprincipper i rigsrevisionernes internationale standarder (ISSAI
100-999).
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0028.png
Sager, vi følger fra tidligere beretninger
|
1
Sager, vi følger fra tidligere beretninger |
21
Bilag 2. Sager, vi følger fra tidligere beretninger
Bilaget viser 34 sager, som vi følger fra tidligere beretninger til Statsrevisorerne om
revisionen af statens forvaltning og revisionen af statsregnskabet. Vi følger sagerne,
indtil Statsrevisorerne vurderer, at ministerierne har løst de problemer, som Statsre-
visorerne og Rigsrevisionen har påpeget. Rigsrevisionen indstiller at afslutte sagerne,
der er beskrevet i beretningens pkt. 15 og 16.
Forhold, der skal følges
§ 6. Udenrigsministeriet
It-sikkerhed
Sagens omtale i tidligere beretninger
og notater
Sagens status
Beretning nr. 20/2019,
pkt. 63
Notat af 7. december 2020,
pkt. 23.
Vi følger nedenstående punkter:
Udenrigsministeriets arbejde med at
håndtere og forebygge cybertrusler
Udenrigsministeriets arbejde med at
sikre, at ISO 27001-standarden im-
plementeres
Udenrigsministeriets arbejde med at
teste og forbedre beredskabsplanen.
§ 7. Finansministeriet
It-sikkerheden hos National
Sundheds-it (NSI)
Beretning nr. 28/2013,
pkt. 162
Notat af 22. januar 2015,
pkt. 57
Beretning nr. 21/2018,
pkt. 45
Notat af 12. februar 2020,
pkt. 24.
Statens It har overtaget ansvaret og
mangler at løse 3 udeståender:
afslutning på transitionen af netvær-
ket
dokumenterede tests af det dublere-
de netværk.
udarbejdelse og test af den tekniske
reetableringsplan for netværket.
Rigsrevisionen indstiller, at sagen af-
sluttes, jf. denne beretning, pkt. 15.
Vi følger nedenstående punkt:
ministeriernes arbejde med at im-
plementere 4 grundlæggende tiltag
til beskyttelse mod hackerangreb.
It-sikkerhed i databaser hos
kunder i Statens It
Forebyggelse af hackerangreb
hos NaturErhvervstyrelsen
(nu Fiskeristyrelsen) og SVANA
(nu Miljøstyrelsen)
Beretning nr. 20/2019,
pkt. 62
Notat af 7. december 2020,
pkt. 22.
Beretning nr. 21/2016,
afsnit 4.1
Notat af 12. januar 2018,
pkt. 52.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0029.png
22
| Sager, vi følger fra tidligere beretninger
Forhold, der skal følges
§ 9. Skatteministeriet
Skatteministeriets udfordringer
på inddrivelsesområdet
Sagens omtale i tidligere beretninger
og notater
Sagens status
Beretning nr. 19/2008,
pkt. 157-163
Notat af 9. marts 2010,
pkt. 14
Beretning nr. 18/2009,
pkt. 164-167
Notat af 25. februar 2011,
pkt. 52
Beretning nr. 16/2010,
pkt. 93-95
Notat af 6. marts 2012,
pkt. 13
Beretning nr. 22/2011,
pkt. 181
Notat af 12. marts 2013,
pkt. 26
Beretning nr. 18/2012,
pkt. 206
Notat af 3. marts 2014,
pkt. 24-25
Beretning nr. 28/2013,
pkt. 109-113
Notat af 22. januar 2015,
pkt. 34-37
Beretning nr. 23/2014,
pkt. 110-115
Notat af 23. december 2015,
pkt. 24
Beretning nr. 25/2015,
pkt. 94-96
Notat af 17. januar 2017,
pkt. 23
Beretning nr. 21/2016,
pkt. 127-132
Notat af 12. januar 2018,
pkt. 45-46
Beretning nr. 20/2017,
pkt. 84-90
Notat af 29. november 2018,
pkt. 34
Beretning nr. 21/2018,
afsnit 2.1
Notat af 12. februar 2020,
pkt. 7
Beretning nr. 20/2019,
afsnit 2.5
Notat af 7. december 2020,
pkt. 9
Beretning nr. 19/2020,
afsnit 2.3
Notat af 26. november 2021,
pkt. 7
Beretning nr. 19/2021,
afsnit 2.3
Notat af 6. februar 2023,
pkt. 9
Beretning nr. 21/2022,
pkt. 9-13
Notat af 21. november 2023,
pkt. 17-19.
Se omtale af sagen i denne beretning,
afsnit 2.1.
Opgørelse af og overholdelse af
sagsbehandlingstider i SKAT
SKATs forvaltning af registrerings-
afgift på leasingområdet
SKATs overholdelse af reglerne
om rentetilskrivning
Beretning nr. 25/2015,
pkt. 98
Notat af 17. januar 2017,
pkt. 24.
Beretning nr. 20/2017,
pkt. 94
Notat af 29. november 2018,
pkt. 35.
Beretning nr. 20/2017,
pkt. 83
Notat af 29. november 2018,
pkt. 36
Beretning nr. 21/2018,
pkt. 16-19
Notat af 12. februar 2020,
pkt. 8
Beretning nr. 20/2019,
afsnit 2.3
Notat af 7. december 2020,
pkt. 7
Beretning nr. 19/2020,
afsnit 2.4
Notat af 26. november 2021,
pkt. 8.
Rigsrevisionen indstiller, at sagen af-
sluttes, jf. denne beretning, pkt. 16.
Sagen følges i regi af beretning nr.
19/2022 om Skatteministeriets kontrol
på leasingområdet.
Vi følger nedenstående punkt:
Skatteministeriets arbejde med at
sikre korrekt rentetilskrivning på op-
krævningsfordringer.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0030.png
Sager, vi følger fra tidligere beretninger |
23
Forhold, der skal følges
§ 9. Skatteministeriet (fortsat)
It-sikkerhed i SKAT
Sagens omtale i tidligere beretninger
og notater
Sagens status
Beretning nr. 20/2017,
pkt. 99-101
Notat af 29. november 2018,
pkt. 36
Beretning nr. 19/2019,
pkt. 26
Notat af 7. december 2020,
pkt. 7.
Vi følger nedenstående punkt:
Skatteministeriets tiltag for at hånd-
tere kritikpunkterne om passwords
og brugerrettighedsstyring i 4 SAP-
systemer.
Vi følger nedenstående punkt:
Skatteministeriets arbejde med at
sikre, at lovgivningen overholdes ved
opkrævning af grøn ejer- og vægtaf-
gift.
Skatteministeriets forvaltning af
grøn ejerafgift og vægtafgift
Beretning nr. 21/2018,
pkt. 20
Notat af 12. februar 2020,
pkt. 9
Beretning nr. 20/2019,
afsnit 2.4
Notat af 7. december 2020,
pkt. 8
Beretning nr. 19/2021,
afsnit 2.1
Notat af 6. februar 2023,
pkt. 7.
Håndtering af modregning i
SAP 38
Overholdelse af regler for over-
sendelse af skatte- og afgiftskrav
til inddrivelse
Beretning nr. 21/2018,
pkt. 54
Notat af 12. februar 2020,
pkt. 31.
Beretning nr. 20/2019,
afsnit 2.2
Notat af 7. december 2020,
pkt. 6
Beretning nr. 19/2020,
pkt. 23
Notat af 26. november 2021,
pkt. 8
Beretning nr. 19/2021,
afsnit 2.2
Notat af 6. februar 2023,
pkt. 8.
Vi følger nedenstående punkt:
Skatteministeriets håndtering af
modregning på fordringer i SAP 38.
Vi følger nedenstående punkter:
Skatteministeriets arbejde med at
udforme en samlet plan for opkræv-
nings- og inddrivelsesområdet frem
mod 2030, herunder gennemgang
af stamdata og tilretning af systemer
for at skabe en sammenhængende
proces
Skatteministeriets arbejde med at
sikre, at fordringer oversendes med
tilstrækkelig datakvalitet.
Vi følger nedenstående punkt:
Skatteministeriets implementering
af EU’s toldkodeks.
Vi følger nedenstående punkter:
Skatteministeriets arbejde med at
Tidsfristerne for EU’s nye
toldkodeks
Skatteministeriets budgetstyring
af it-projekter
Beretning nr. 20/2019,
pkt. 73
Notat af 7. december 2020,
pkt. 31.
Beretning nr. 19/2020,
afsnit 2.1
Notat af 26. november 2021,
pkt. 5
Beretning nr. 21/2022,
pkt. 15-16
Notat af 21. november 2023,
pkt. 20-22.
sikre tilstrækkelig budgetlægning
og -opfølgning
Skatteministeriets arbejde med fuldt
ud at leve op kravene til statslige it-
projekter.
§ 11. Justitsministeriet
It-sikkerhed
Beretning nr. 28/2013,
pkt. 135
Notat af 22. januar 2015,
pkt. 49
Beretning nr. 21/2018,
pkt. 44
Notat af 12. februar 2020,
pkt. 23.
Sagen følges i regi af beretningen om
revisionen af statsregnskabet for
2023.
Kriminalforsorgens overholdelse
af arbejdstidsreglerne
Beretning nr. 19/2020,
pkt. 30
Notat af 26. november 2021,
pkt. 11
Beretning nr. 21/2022,
pkt. 8
Notat af 21. november 2023,
pkt. 14-16.
Vi følger nedenstående punkt:
Justitsministeriets arbejde med at
implementere initiativer, der skal un-
derstøtte overholdelsen af reglerne
for hvile- og arbejdstid samt time-
banker.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0031.png
24
| Sager, vi følger fra tidligere beretninger
Forhold, der skal følges
§ 12. Forsvarsministeriet
Forsvarskommandoens sanering
af lagre
Manglende risiko- og beredskabs-
styring af it-anvendelsen i Forsvarets
Koncernfælles Informatiktjeneste
Sagens omtale i tidligere beretninger
og notater
Sagens status
Beretning nr. 28/2013,
pkt. 144
Notat af 22. januar 2015,
pkt. 53.
Beretning nr. 23/2014,
pkt. 135
Notat af 23. december 2015,
pkt. 35
Beretning nr. 21/2016,
pkt. 57
Notat af 12. januar 2018,
pkt. 18
Beretning nr. 20/2017,
pkt. 44
Notat af 29. november 2018,
pkt. 18.
Følges i regi af beretning nr. 12/2014
om Forsvarets lagre.
Vi følger nedenstående punkter:
Forsvarsministeriets arbejde med at
sikre, at loggen bliver gennemgået
regelmæssigt
en udvidelse af kapaciteten i den al-
ternative infrastruktur.
Vi følger nedenstående punkt:
Forsvarsministeriets Ejendomssty-
relses arbejde med at implementere
en ny projektmodel, der skal styrke
dokumentationen og styringen af
fremtidige byggeprojekter.
Styring af byggeprojekter
Beretning nr. 20/2017,
pkt. 42
Notat af 29. november 2018,
pkt. 16.
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Overholdelse af EU’s udbudsregler
Beretning nr. 20/2019,
pkt. 60
Notat af 7. december 2020,
pkt. 21.
Vi følger nedenstående punkt:
Indenrigs- og Sundhedsministeriets
arbejde med at overholde udbuds-
reglerne og skabe overblik over kon-
trakter og aftaler.
Vi følger nedenstående punkt:
Indenrigs- og Sundhedsministeriets
arbejde med at opnå balance i geby-
rerne.
Vi følger nedenstående punkt:
Indenrigs- og Sundhedsministeriets
arbejde med at implementere et nyt
koncernfælles koncept for mål- og
resultatplaner og ministeriets arbej-
de med aktivitets- og resursestyring.
Opkrævning af gebyrer
Beretning nr. 21/2022,
pkt. 4
Notat af 21. november 2023,
pkt. 6-8.
Mål- og resultatstyring samt
aktivitets- og resursestyring
Beretning nr. 21/2022,
pkt. 19
Notat af 21. november 2023,
pkt. 26-28.
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
Uddannelses- og Forsknings-
ministeriets honorering af råd og
nævn
Beretning nr. 20/2019,
pkt. 50-52
Notat af 7. december 2020,
pkt. 17.
Vi følger nedenstående punkt:
Uddannelses- og Forskningsministe-
riets gennemgang af praksis for ud-
betalinger til uddannelsesinstitutio-
ner samt gennemgang af honorar-
størrelser eller tidsforbrug hos øvri-
ge virksomheder.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0032.png
Sager, vi følger fra tidligere beretninger |
25
Forhold, der skal følges
Sagens omtale i tidligere beretninger
og notater
Sagens status
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
De statslige selvejende institutioners
anvendelse af finansielle sikrings-
instrumenter
Beretning nr. 22/2011,
pkt. 258-259
Notat af 12. marts 2013,
pkt. 55
Beretning nr. 28/2013,
pkt. 191-192
Notat af 22. januar 2015,
pkt. 70.
Sagen er afsluttet i regi af beretning nr.
1/2019 om uddannelsesinstitutioners fi-
nansiering af bygninger og grunde, jf.
notat af 24. august 2022, pkt. 12 og 15.
§ 21. Kulturministeriet
Budgetstyring af projekt Nyborg Slot
Beretning nr. 21/2022,
pkt. 17
Notat af 21. november 2023,
pkt. 23-25.
Vi følger nedenstående punkt:
Kulturministeriets videre arbejde
med at rette op på manglerne i bud-
getstyringen.
§ 22. By-, Land- og Kirkeministeriet
Forebyggelse af hackerangreb hos
Folkekirkens It
Beretning nr. 21/2016,
afsnit 4.1
Notat af 12. januar 2018,
pkt. 52.
Vi følger nedenstående punkt:
Ministeriernes arbejde med at im-
plementere 4 grundlæggende tiltag
til beskyttelse mod hackerangreb.
Vi følger nedenstående punkt:
By-, Land- og Kirkeministeriets ar-
bejde med at ajourføre satsen for
honorering, herunder sammenhæn-
gen mellem honorering og præsteret
arbejde.
Kirkeministeriets honorering af
råd og nævn
Beretning nr. 20/2019,
pkt. 50-52
Notat af 7. december 2020,
pkt. 17.
§ 23. Miljøministeriet
Miljøstyrelsens håndtering af data i
Jagtportalen
Beretning nr. 19/2020,
pkt. 41
Notat af 26. november 2021,
pkt. 16.
Vi følger nedenstående punkter:
Miljøstyrelsens kontrol med bruger-
rettighederne samt funktionsadskil-
lelse ved opdatering af krimkoder
Miljøstyrelsens logning og beskyttel-
se af loggen.
Opkrævning af gebyrer
Beretning nr. 21/2022,
pkt. 5
Notat af 21. november 2023,
pkt. 9-11.
Vi følger nedenstående punkt:
Miljøministeriets tilpasning af pro-
cesser for balancevurderinger og
takstjustering, herunder præcisering
af hjemmel til underdækning via tek-
niske ændringsforslag til finansloven
for 2024.
§ 28. Transportministeriet
It-sikkerhed hos Banedanmark
Beretning nr. 21/2018,
pkt. 46
Notat af 12. februar 2020,
pkt. 25.
Vi følger nedenstående punkt:
Banedanmarks arbejde med at
iværksætte tiltag med henblik på
overvågning af logfiler, herunder om
Banedanmark har nedbragt antallet
af administratorer tilstrækkeligt, og
om Banedanmark har gennemført
en tilstrækkelig styring, kontrol og
logning af udvidede administrator-
rettigheder.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 240: Beretning nr. 19/2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023
2895214_0033.png
26
| Sager, vi følger fra tidligere beretninger
Forhold, der skal følges
Sagens omtale i tidligere beretninger
og notater
Sagens status
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Forebyggelse af hackerangreb hos
GEUS
Beretning nr. 21/2016,
afsnit 4.1
Notat af 12. januar 2018,
pkt. 52.
Vi følger nedenstående punkt:
Ministeriernes arbejde med at im-
plementere 4 grundlæggende tiltag
til beskyttelse mod hackerangreb.
Region Sjælland
Automatisk betaling af merarbejde
til overlæger
Region Hovedstaden
Automatisk betaling af merarbejde
til overlæger
Beretning nr. 20/2019,
pkt. 57
Notat af 7. december 2020,
pkt. 19.
Beretning nr. 21/2018,
pkt. 25
Notat af 12. februar 2020,
pkt. 13.
Vi følger nedenstående punkt:
Region Sjællands initiativer til at sik-
re korrekt udbetaling af merarbejde.
Vi følger nedenstående punkt:
Region Hovedstadens arbejde med
at sikre korrekte udbetalinger af
merarbejde til overlæger.
Vi følger nedenstående punkter:
Region Hovedstadens arbejde med
Betaling af overarbejde til læger
uden hjemmel
Beretning nr. 20/2019,
pkt. 58
Notat af 7. december 2020,
pkt. 20.
at etablere systemmæssige spær-
ringer for at hindre, at merarbejde
udbetales som overarbejde
Region Hovedstadens arbejde med
at sikre korrekte udbetalinger af
over- og merarbejde til overlæger og
lægelige chefer.