Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 212
Offentligt
2880488_0001.png
Opfølgning på
Dansk Økonomi,
forår 2023
Regneprincipper for
selskabsskatten
Formandskabet præsenterer i
Dansk Økonomi, forår 2023
en vurdering af ministeriernes regneprin-
cipper for ændringer i selskabsbeskatningen. De vurderer overordnet, at ministerierne indregner de
væsentligste adfærdskanaler, herunder de skønnede effekter på investeringsomfanget og arbejdsud-
buddet. Formandskabet fremlægger imidlertid tre konkrete anbefalinger til ændringer i regneprincip-
perne:
1.
International overskudsflytning:
Der indregnes et mindre bidrag til den adfærdsdrevne
effekt på de offentlige finanser fra ændringer i omfanget af international overskudsflytning,
end det aktuelt er tilfældet.
Svar: Ministerierne vil på baggrund af anbefalingen og som led i det igangværende opdate-
rings- og udviklingsarbejde genbesøge semielasticiteten, så der bl.a. tages højde for multi-
nationale selskabers andel af skattebasen i Danmark, OECD-aftalen om global minimums-
beskatning mv.
2.
Nedvæltning i lønningerne:
Det bør lægges til grund, at ejere og lønmodtagere bærer byr-
den ved selskabsskatten ligeligt.
Svar: Ministerierne anerkender, at hovedparten af empirien indikerer, at lønmodtagere ikke
bærer den fulde byrde. Tilgængelig empiri må imidlertid tolkes således, at den primært bely-
ser det kortere sigt. Ministeriernes beregningsmetode har til formål at belyse virkningerne
på lang sigt, og her vurderes den nuværende tilgang at være et retvisende udgangspunkt.
3.
Højere private lønninger og offentlige finanser:
Det lægges til grund, at private lønstig-
ninger er neutrale for den finanspolitiske holdbarhed.
Svar: Ministerierne vurderer indtil videre fortsat, at der bør indregnes en effekt på de offent-
lige finanser fra private lønstigninger, men noterer formandskabets vurdering af, at højere
private lønninger isoleret set ikke bør medføre en forbedring af de offentlige finanser. Skøn-
net vil blive genbesøgt i forbindelse med det igangværende opdaterings- og udviklingsar-
bejde.
Afslutningsvist nævner formandskabet, at det vil være hensigtsmæssigt med en samlet og lettilgæn-
gelig dokumentation af regneprincipperne.
Finansministeriet og Skatteministeriet vil gerne kvittere for De Økonomiske Råds omfattende og grun-
dige kapitel om virkninger af selskabsbeskatningen. I det følgende svares på formandskabets tre an-
befalinger til justeringer af adfærdsantagelserne
efter ”følg eller forklar”-princippet.
Ministerierne arbejder løbende med at opdatere og forbedre de regneprincipper, som anvendes til at
foretage økonomiske konsekvensvurderinger af økonomisk politik. Der er igangsat et større eftersyn
Opfølgning på
Dansk Økonomi, forår 2023
Regneprincipper for selskabsskatten · Juni 2024
1
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 212: Opfølgning på Dansk Økonomi, forår 2023 – Regneprincipper for selskabsskatten, fra finansministeren
2880488_0002.png
af regneprincipperne for selskabsskatten. Baggrunden for eftersynet er blandt andet formandskabets
anbefalinger i
Dansk Økonomi, forår 2023,
ny viden på området siden fastsættelsen af de nuværende
regneprincipper og behovet for at indarbejde OECD-aftalen om international minimumsbeskatning.
Som led i eftersynet udarbejdes en ny dokumentation af regneprincipperne.
1. International overskudsflytning
Formandskabet vurderer, at ministeriernes regneprincipper overvurderer provenueffekten af en æn-
dring i selskabsskattesatsen som følge af international overskudsflytning.
Formandskabet anbefaler at nedjustere følsomheden, hvormed multinationale selskaber lokaliseret i
Danmark flytter overskud, når selskabsskatten ændres.
Skatteministeriet og Finansministeriet modellerer følsomheden i overskudsflytning blandt multinatio-
nale selskaber lokaliseret i Danmark, når selskabsskatten ændres, med en semielasticitet på 1,37.
Det betyder grundlæggende, at rapporteret selskabsskattepligtigt overskud isoleret set forventes at
vokse (falde) med 1,37 pct., hvis selskabsskattesatsen sænkes (hæves) med 1 pct.-point. Et multina-
tionalt selskab med et rapporteret overskud på 10.000 kr. i Danmark ved den nuværende selskabs-
skattesats på 22 pct., forventes dermed at rapportere et overskud på 10.137 kr. i Danmark ved en
selskabsskattesats på 21 pct. Omvendt forventes den samme virksomhed at rapportere et overskud
på 9.863 kr. i Danmark ved en selskabsskattesats på 23 pct.
Den anvendte semielasticitet er estimeret på baggrund af data for europæiske multinationale selska-
ber i årene 1999-2000 (Huizinga og Laeven, 2008) og er udarbejdet for hvert enkelt land, herunder
Danmark.
Det har hidtil været vurderingen, at den anvendte semielasticitet overordnet set er konsistent med en
række andre studier, herunder for eksempel metastudiet af Beer m.fl. (2020), hvis centrale estimat er
en semielasticitet på ca. 1 baseret på 37 tidligere studier. De viser, at der har været en tendens til
mere overskudsflytning i senere år, idet konsensusestimatet for semielasticiteten udgør ca. 0,6 i
1990, mens den udgør 1,5 i 2015.
Tørsløv m.fl. (2023) finder i et nyere studie, at selskaber knyttet til multinationale (amerikanske) virk-
somheder, som er placeret i skattely, over en længere periode er blevet markant mere profitable end
deres selskaber, der ikke er placeret i skattely. Således skønnes forholdet mellem overskud og løn for
selskaber i skattely siden 1960-
og 1970’erne at være vokset fra omkring 50 pct. til
346 pct. i 2015,
mens det for selskaberne udenfor skattely har været relativt konstant.
Der er en tendens til, at der sker relativt mere overskudsflytning til og fra mindre europæiske lande
sammenlignet med større lande. Huizinga og Laeven (2008) finder, at semielasticiteten i Tyskland,
Frankrig, Spanien, Italien og Storbritannien er under 1, mens semielasticiteten skønnes at være over
1 i Danmark, Belgien, Holland og Portugal. Desuden er den skønnede semielasticitet på 1,37 i Dan-
mark højere end det uvægtede gennemsnitlige skøn blandt europæiske lande, som udgør 1,31. Væg-
tes gennemsnittet med udgangspunkt i det aggregerede overskud på tværs af lande præsenteret i
artiklen, er den gennemsnitlige semielasticitet betydeligt lavere (ca. 0,72), idet de store lande har la-
vere semielasticiteter og mere overskud.
2
Opfølgning på
Dansk Økonomi, forår 2023
Regneprincipper for selskabsskatten · Juni 2024
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 212: Opfølgning på Dansk Økonomi, forår 2023 – Regneprincipper for selskabsskatten, fra finansministeren
2880488_0003.png
Formandskabet anbefaler, at semielasticiteten for overskudsflytning skal korrigeres for multinationale
selskabers skattepligtige indkomst som andel af det samlede selskabsskattegrundlag. På baggrund af
data fra Skatteministeriet i perioden 2007-2014 skønnes at udgøre 50-70 pct. Nyere tal fra Skattemi-
nisteriet og Danmarks Statistik viser, at andelen af multinationale selskabers skattepligtige indkomst
udgjorde ca. 54-64 pct. i perioden 2017-2020.
Skatteministeriet og Finansministeriet finder i overensstemmelse med formandskabets anbefaling, at
der fremover bør tages højde for, at det kun er multinationale selskaber, der flytter overskud. Det er
dog et stort og komplekst arbejde at korrigere de nuværende skøn på en retvisende måde, og det er
ikke éntydigt, om en revision vil medføre en stigning eller fald i semielasticiteten. For det første peger
de nyere studier på, at mængden af overskudsflytning blandt multinationale selskaber er steget i de
senere år (Beer m.fl., 2020; Tørsløv m.fl., 2023). For det andet kommer, at en lille åben økonomi som
den danske skønnes at have relativt mere overskudsflytning end gennemsnittet i EU og USA (Hui-
zinga og Laeven, 2008). Det er på den baggrund ministeriernes vurdering, at det på nuværende tids-
punkt ikke kan konkluderes entydigt, om en korrektion af den nuværende semielasticitet, der er skøn-
net pba. data fra 1999-2000 for multinationale selskaber i Danmark, vil indebære et mere retvisende
billede af niveauet for overskudsflytning til og fra Danmark i dag.
Som formandskabet anbefaler, bør semielasticiteten med jævne mellemrum justeres i takt med, at
der akkumuleres opdateret viden fra nyere studier, når der vurderes at være klar opbakning til det i
litteraturen. Semielasticiteten vil blive genbesøgt som led i det opdaterings- og udviklingsarbejde med
modelleringen af ændringer i selskabsskatten, der bl.a. skal tage højde for OECD-aftalens spor 2 om
minimumsbeskatning af store multinationale koncerner,
jf. nedenfor.
Opdaterings- og udviklingsarbejde
Skatteministeriet og Finansministeriet undersøger i øjeblikket, hvordan en opdateret modellering skal
tage højde for OECD-aftalens spor 2 om en global standard for effektiv minimumsbeskatning af store
multinationale koncerner med omsætning på mindst 750 mio. euro, som i medfør af EU-direktivet om
samme fra december 2022 blev implementeret 1. januar 2024. Direktivet skal bidrage til at etablere
en global bund under den
effektive
selskabsskat på 15 pct.
Den globale bund under selskabsskatten reducerer større virksomheders incitament til at flytte over-
skud til lande med lave selskabsskattesatser, og det skønnes med en vis usikkerhed isoleret set at
give anledning til et dansk merprovenu. Minimumsbeskatningen vil samtidig skabe incitament for lav-
skattelande til at hæve deres selskabsskattesatser og sikre deres selskabsskattebase, hvorved den
skadelige skattekonkurrence mellem landene begrænses. OECD-aftalen om international beskatning
fra oktober 2021 har to spor, men skal betragtes som en samlet løsning. Spor 1, der vedrører omfor-
deling af beskatningsret af de største og mest profitable multinationale koncerner, forventes isoleret
set at være forbundet med et mindreprovenu for Danmark.
OECD-aftalens spor 2 betyder, at større virksomheder som minimum skal betale skat svarende til 15
pct. af deres regnskabsmæssige overskud, uanset hvor disse overskud bogføres. Det betyder, at
mængden af overskudsflytning må forventes at falde markant globalt, hvorfor det empiriske erfarings-
grundlag for så vidt angår overskudsflytning skal anvendes med omtanke fremadrettet. Det indebæ-
rer, at udgangspunktet for det strukturelle danske selskabsskattegrundlag indtræder i en ny økono-
misk ligevægt, hvor det ikke er entydigt, om følsomheden ift. overskudsflytning vil falde eller stige, ef-
ter at spor 2 er implementeret globalt. For selvom den globale mængde af overskudsflytning må for-
modes at falde markant, må det også forventes, at virksomheder i højere grad end tidligere overvejer
Opfølgning på
Dansk Økonomi, forår 2023
Regneprincipper for selskabsskatten · Juni 2024
3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 212: Opfølgning på Dansk Økonomi, forår 2023 – Regneprincipper for selskabsskatten, fra finansministeren
2880488_0004.png
Danmark ift. placering af overskud, når den danske (nominelle) selskabsskattesats nu er tættere på
det effektive minimumsniveau end tidligere.
Som følge af implementeringen af OECD-aftalens spor 2 indarbejdes foreløbigt, at mængden af over-
skudsflytning primært påvirkes ved ændringer i selskabsskatten fra 15 pct. og opefter. Ved ændringer
fra 15 pct. og nedefter lægges derfor til grund, at mængden af overskudsflytning vil være beskeden.
2. Nedvæltning i lønningerne
I forbindelse med beregninger af adfærdseffekter ved ændringer i selskabsskattesatsen lægger Skat-
teministeriet og Finansministeriet til grund, at lønmodtagerne bærer hele byrden ved selskabsskatten
via investeringsforvridningen og den afledte virkning på produktivitet og det generelle lønniveau. I til-
bageløbsfaktoren
og dermed virkningen på de offentlige finanser
tages der dog højde for, at en
andel af selskabsskatten nedvæltes til ejerne.
Formandskabet anbefaler, at det i adfærdsberegningen i stedet lægges til grund, at lønmodtagere
bærer halvdelen af byrden, hvormed ejerne vil bære den anden halvdel af byrden.
Der er en lang række forhold, der påvirker virksomhedernes prissætning og lønpolitik mv. på kort sigt,
hvilket gør det vanskeligt at påvise virkningen af konkrete skatte- og afgiftsforhøjelser og -nedsættel-
ser empirisk.
Hovedparten af de empiriske studier indikerer, at lønmodtagerne i praksis bærer mellem 50 og 75 pct.
af byrden ved selskabsskatten. Betydningen af investeringsforvridningen og dermed graden af ned-
væltning på lønmodtagerne må dog forventes at værre større i en lille og åben økonomi som den
danske, hvor kapital er meget mobil på tværs af landegrænser, og derfor relativt mere følsom over for
den effektive selskabsbeskatning, end i store lande, som en stor del af de empiriske studier bygger
på.
En nedvæltningsgrad på 50-75 pct. skal endvidere ses i lyset af, at en del af selskabsskatteprovenuet
vedrører immobil overnormal profit, hvor skatten ikke forvrider investeringsbeslutningen. For den del
af selskabsskatteprovenuet, der udgøres af lokalitetsspecifik overnormal profit, må det forventes, at
ejerne bærer byrden. Det er svært at sige, hvor meget ren profit der er strukturelt, men det må anta-
ges at være relativt beskedent. Derfor vil lønmodtagerne på lang sigt bære en større andel af byrden
fra selskabsskatten.
Når ministerierne i beregningen af ændringer i investerings- og lokaliseringsadfærd (”adfærdsbereg-
ningen”) vælger at lægge til grund, at lønmodtagerne bærer byrden ved ændringer i selskabsskatten,
er det således med fokus på det lange sigte. De empiriske studier vurderes som udgangspunkt at
fange (relevante) kortsigtede effekter, mens effekterne på lang sigt
når kapitalapparatet har tilpas-
set sig fuldt
er vanskelige at isolere empirisk. Hovedårsagen til, at lønmodtagerne i adfærdsbereg-
ningen forudsættes at bære byrden ved ændringer i selskabsskatten, er således et valg om at foku-
sere på strukturelle effekter, som tager udgangspunkt i teoretiske overvejelser vedrørende effekterne
af den langsigtede tilpasning.
Empiriske studier
Den empiriske evidens, som graden af lønnedvæltning i ministeriernes beregninger af ændringer i
selskabsskatten er baseret på, er bl.a. gennemgået i besvarelsen af FIU spørgsmål nr. 150 (Alm. del)
4
Opfølgning på
Dansk Økonomi, forår 2023
Regneprincipper for selskabsskatten · Juni 2024
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 212: Opfølgning på Dansk Økonomi, forår 2023 – Regneprincipper for selskabsskatten, fra finansministeren
2880488_0005.png
af 15. februar 2021, FIU spørgsmål nr. 500 (Alm. del) af 5. september 2016 og i det tekniske bag-
grundsnotat,
BNP-virkning ved ACE,
som er offentliggjort på Finansministeriets hjemmeside. En over-
sigt over den empiriske litteratur vedrørende virkningerne af selskabsskat kan ses i
boks 1.
Det be-
mærkes, at det kan være vanskeligt at oversætte disse empiriske konklusioner til danske forhold,
hvorfor det kan være svært at konkludere noget entydigt.
Boks 1
Empiriske studier påviser høj grad af overvæltning af selskabsskatten i lønningerne
Desai et al. (2007) estimerede på basis af data for 50 lande for perioden 1989-2004, at mellem 45 og 75 pct. af byr-
den ved selskabsskatten bæres af lønmodtagerne i form af lavere løn.
1)
Hasset og Mathur (2010) fandt, at en stigning i selskabsskatten på 1 pct. reducerer timelønningerne med 0,5-0,6
pct. Hasset og Mathur (2006) fandt desuden at lønningerne påvirkes mere af selskabsskatten i små lande.
2)
Det er i
overensstemmelse med Harberger (2006), der argumenterer, at i små lande, der er pristagere på kapital- og vare-
markederne, bærer lønmodtagerne mere end den fulde byrde af selskabsskatten.
3)
Liu og Altshuler (2013) påviser, at variation i den marginale effektive selskabsskat i USA over tid og på tværs af
brancher påvirker timelønningerne. Deres estimater viser, at en forøgelse af selskabsskatteprovenuet med 1$ redu-
cerer lønningerne med omkring 60 cent.
4)
I et nyere studie udnytter Fuest et al. (2018) variation i lokale selskabsskattelettelser i Tyskland til at estimere ned-
væltningen af selskabsskatten i lønningerne. De viser, at lønmodtagerne samlet set bærer 51 pct. af byrden ved
ændringer i selskabsskatten i Tyskland, men en betydelig højere andel ved lokal lønfastsættelse. Det er konsistent
med en tidligere version af studiet fra 2015, hvor forfatterne viste, at virksomheder med lokal lønfastsættelse i gen-
nemsnit nedvælter 1,21 euro i lønningerne for hver 1 euro stigning i selskabsskatten.
5)
Det bemærkes, at en ”over-
sættelse” af studiets resultater
forudsætter, at der gøres antagelser om selskabsskattegrundlagets størrelse. Det vil
sige, at de rapporterede estimater ikke kan anvendes direkte.
Arulampalam et al. (2012) viste på baggrund af mikrodata for selskaber i 9 europæiske lande, at 49 pct. af byrden
ved selskabsskatten bliver overvæltet på lønmodtagerne. Arulampalam et al. pointerer, at dette kun omfatter den
direkte effekt på lønninger, mens indirekte virkninger via priser og øget produktivitet ikke er inkluderet i deres esti-
mat.
6)
Formandskabet lægger i deres undersøgelse vægt på nyere udenlandske studier (Fuest mfl., 2018;
Dwenger m.fl., 2017; Serrato og Zidar, 2023; Gale og Thorpe, 2022; Alstadsæter m.fl., 2022; Carbon-
nier m.fl., 2022; Knaisch og Poschel, 2023) som viser, at lønmodtagere og selskabsejere begge bæ-
rer en del af byrden ved ændringer i selskabsskatten.
Formandskabets anbefaling er særligt baseret på det empiriske studie af Fuest m.fl. (2018), som pe-
ger på en gennemsnitlig nedvæltningsgrad på 51 pct. Studiet analyserer virkningen af 18.000 kom-
munale selskabsskatteændringer i 10.000 tyske kommuner i perioden 1993-2012. De anvender et pa-
nel af lønmodtagere og virksomheder til forskellige difference-in-difference-analyser.
Empiriske studier på baggrund af udenlandske data bør i almindelighed kvalificeres, før de anvendes
i en dansk sammenhæng. Det gælder særligt, når de udenlandske studier er foretaget for store lande.
I den konkrete sammenhæng med selskabsskatten er det blandt andet vigtigt at forholde sig til, om
landene adskiller sig markant i forhold til kapitalens mobilitet, løndannelsen og selskabsstrukturen.
Opfølgning på
Dansk Økonomi, forår 2023
Regneprincipper for selskabsskatten · Juni 2024
5
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 212: Opfølgning på Dansk Økonomi, forår 2023 – Regneprincipper for selskabsskatten, fra finansministeren
2880488_0006.png
Fuest m.fl. (2015) viser i en tidligere version af studiet fra 2018, at virksomheder med lokal lønfast-
sættelse i gennemsnit nedvælter 1,21 euro i lønningerne for hver 1 euro stigning i selskabsskatten,
hvilket er betydeligt højere end det samlede skøn.
1
Fuest m.fl. (2018) finder ligeledes, at nedvæltnin-
gen er højere ved lokal lønfastsættelse. Variationen i estimaterne, når der kigges isoleret på virksom-
heder med lokal lønfastsættelse, tyder på, at en betydelig andel tyske virksomheder ikke kan fast-
sætte lønninger lokalt. Det danske arbejdsmarked er omvendt kendetegnet ved fleksible ansættelses-
vilkår og en høj grad af lokal lønfastsættelse,
jf. Beskæftigelsesministeriet (2017). Fleksibelt og tilpas-
ningsdygtigt arbejdsmarkedssystem.
Sammenholdt med resultaterne i studiet af Fuest m.fl. (2015,
2018) taler det for, at graden af lønnedvæltning som følge af høj grad af lokal løndannelse isoleret set
må forventes at være relativt høj i Danmark.
Det bemærkes, at virksomheder med ansatte i flere kommuner muligvis ikke har samme adgang til at
foretage diskretionære ændringer i lønnen for ansatte i en kommune, hvor der har været ændringer i
selskabsskattesatsen, og samtidig holde lønnen uændret i en anden kommune. Forfatterne tester
dette og finder betydeligt højere effekter for virksomheder med aktiviteter i kun én kommune end i
virksomheder med aktiviteter i flere kommuner.
Teoretisk set burde lokale selskabsskatter ikke medføre lokale forskelle i lønningerne af betydning, da
en forventelig meget høj grad af arbejdskraftmobilitet på tværs af kommuner må forventes at føre til
en ensartet national løndannelse, i takt med at kapitalapparatet i de enkelte kommuner tilpasser sig.
Der er imidlertid friktioner på arbejdsmarkedet og i løndannelsen, der kan medføre, at selv lokale
skatter kan have indflydelse på løndannelsen i det mindste på kort sigt.
Skatteministeriet og Finansministeriet læser således resultaterne i Fuest (2018) som et underkants-
skøn, der viser, at nedvæltningen af selskabsskatter på lønmodtagerne er lavere på kort sigt som
følge af, at kapitalapparatet først kan tilpasses på længere sigt. Det indebærer, at ejerne må bære en
del af byrden på kort sigt. Ministeriernes effektberegninger af ændringer i selskabsskatten har imidler-
tid primært fokus på det længere sigte.
Adfærdsberegning
Adfærdseffekterne modelleres med udgangspunkt i det langsigtede perspektiv, hvor en forhøjelse af
selskabsbeskatningen vil medføre færre investeringer og dermed en gradvis reduktion i kapitalappa-
ratet over en længere periode. Reduktionen i kapitalapparatet mindsker produktiviteten, hvormed virk-
somhederne sænker lønningerne yderligere ift. den initiale, kortsigtede løntilpasning. Samlet set bety-
der det, at lønmodtagerne på lang sigt forventes at bære hovedparten af byrden ved selskabsskatten.
Effekter præsenteret i empiriske studier kan ofte karakteriseres som effekter på kortere sigt, hvilket
skal ses i lyset af, at det er vanskeligt at isolere og estimere strukturelle effekter, særligt når de ende-
lige effekter først indtræffer lang tid efter politikændringen. Der er således et trade-off mellem at an-
vende kortsigtede effekter, som er velidentificerede, men mindre interessante fra et strukturpolitisk
synspunkt, og langsigtede effekter, som er vanskeligere at identificere, men mere interessante fra et
strukturpolitisk synspunkt.
Det er også tilfældet ved en ændring af selskabsskatten, som i første omgang vil påvirke ejerne af
virksomhederne, men som på længere sigt i vidt omfang forventes at blive nedvæltet i lønnen. Det
1
I Fuest m.fl. (2015) skønnes den samlede nedvæltningsgrad at udgøre 40 pct.
6
Opfølgning på
Dansk Økonomi, forår 2023
Regneprincipper for selskabsskatten · Juni 2024
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 212: Opfølgning på Dansk Økonomi, forår 2023 – Regneprincipper for selskabsskatten, fra finansministeren
2880488_0007.png
taler for, at der strukturelt sker en større grad af lønnedvæltning end de empiriske studier umiddelbart
foreskriver.
Skatteministeriet og Finansministeriet finder, at det principielt er muligt at indarbejde en tilpasningspe-
riode med delvis nedvæltning i lønninger/overskud og overvæltning i priser, som gradvist ændrer sig
over tid, og at der er en mulighed for, at det kan indebære mere præcise effektskøn på kort sigt. Ge-
nerelt har ministerierne imidlertid det hensyn, at regneprincipper skal være let anvendelige og gen-
nemskuelige. Med det udgangspunkt vurderer Skatteministeriet og Finansministeriet, på linje med for-
mandskabet, at den nuværende modellering på relativt simpel vis fanger de væsentligste adfærdsef-
fekter, og at dette gøres på en måde, der samlet set giver retvisende skøn for de langsigtede effekter
ved ændringer i selskabsskatten.
Skatteministeriet og Finansministeriet undersøger løbende modelleringen af adfærdsændringer i sel-
skabsskatten, herunder graden af lønnedvæltning, og resultaterne i Fuest m.fl. (2018) er et vigtigt
skridt på vejen til at forstå effekterne af ændringer i selskabsskattesatsen på lønningerne. Det er dog
vurderingen, at skønnet i Fuest m.fl. (2018), som er baseret på tyske kommunedata, ikke uden videre
kan indarbejdes i en dansk og national sammenhæng. Forfatterne anfører selv, at deres resultater
sandsynligvis er relevante for lande, hvor der anvendes lokale eller regionale selskabsskatter.
Tilbageløbsberegning
Tilbageløbsfaktoren angiver, hvor meget skatteindtægterne vil ændre sig ved uændret adfærd, når
husholdningernes disponible indkomst, forbrugsmulighed eller virksomhedernes overskud mv. æn-
dres som følge af ændringer i selskabsskatten.
Tilbageløbsfaktoren, der anvendes i selskabsskattemodellen, er skønnet med udgangspunkt i, at der
kan være overnormal profit til ejerne, således at de forventes at bære en del af byrden,
jf. den empiri-
ske litteratur.
Tilbageløbsfaktoren kan således anses som en måde at indregne indirekte effekter på
de offentlige finanser, når selskabsskatten ændres.
Ved ændringer i erhvervsskatter er der tre forskellige scenarier for overvæltning/nedvæltning, der alle
påvirker tilbageløbet forskelligt:
a)
b)
c)
Skatten overvæltes i afsætningspriserne.
Skatten nedvæltes i aflønningen af produktionsfaktorerne (typisk lønninger).
Skatten nedvæltes i virksomhedernes overskud.
På kort sigt forventes der ikke at være fuld overvæltning eller fuld nedvæltning, men en kombination
heraf. Forudsættes det på længere sigt, at erhvervenes produktion og udbud kan tilpasses fleksibelt,
vil ændringer i selskabsskatten hovedsageligt nedvæltes i det generelle lønniveau. Der vil imidlertid
være en række tilfælde af immobil profit (fx jordrente), såsom jordbesiddelse (fx landbrugere) og rå-
stofindvinding (fx Nordsøen), hvor produktion eller udbud er mindre fleksibelt selv på længere sigt.
Der kan det være mere retvisende med en antagelse om delvis nedvæltning i virksomhedernes over-
skud, eller delvis overvæltning i priser, såfremt det internationale marked ikke vurderes at kunne ken-
detegnes ved fuldkommen konkurrence.
For erhverv, der afsætter en væsentlig del af deres varer i udenlandsk konkurrence, vil der tilsva-
rende være mere begrænsede muligheder for at overvælte højere produktionsomkostninger fra en
Opfølgning på
Dansk Økonomi, forår 2023
Regneprincipper for selskabsskatten · Juni 2024
7
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 212: Opfølgning på Dansk Økonomi, forår 2023 – Regneprincipper for selskabsskatten, fra finansministeren
2880488_0008.png
højere dansk selskabsskat i afsætningspriserne. Som udgangspunkt vil skatter og afgifter på erhver-
venes produktionsinput (der ikke kan afløftes ved eksport)
fx kapital og energi
derfor tendere til at
blive nedvæltet i lavere løn.
Ved nedvæltning i lønningerne vil en selskabsskattenedsættelse medføre, at lønsummen i den pri-
vate sektor stiger. Lønstigninger i den private sektor fører til øgede indtægter fra indkomstskatter og
afgifter af øget privatforbrug. Overenskomsterne for de offentligt ansatte samt satsreguleringsloven
betyder imidlertid, at lønningerne til de offentligt ansatte og overførselsindkomsterne omtrent følger
lønudviklingen i den private sektor, hvilket isoleret set svækker de offentlige finanser. Dvs. skatte- og
afgiftslempelser, som nedvæltes i lønningerne, vil dels medføre højere skatte- og afgiftsindtægter, og
dels merudgifter til offentlige lønninger og overførselsindkomster. En mindre del af de offentlige udgif-
ter og indtægter følger imidlertid ikke lønniveauet. Det gælder blandt andet det offentliges indkøb af
industrivarer, herunder investeringsgoder.
Den samlede virkning af ovenstående effekter er tidligere skønnet til 13,5 pct., der anvendes som til-
bageløbssats ved ændringer i selskabsskattesatsen,
jf. figur 1.
Figur 1
Oversigt over tilbageløb ved en ændring af selskabsskatten
Kilde: Skatteministeriet.
3. Højere private lønninger og offentlige finanser
Formandskabet vurderer også, at ministeriernes regneprincipper overvurderer provenueffekten af en
ændring i selskabsskattesatsen som følge af højere private lønninger.
Formandskabet anbefaler, at der i adfærdsberegningen ikke indregnes en yderligere forbedring af de
offentlige finanser som følge af højere lønninger i den private sektor ud over det bidrag, der kommer
fra et øget arbejdsudbud.
8
Opfølgning på
Dansk Økonomi, forår 2023
Regneprincipper for selskabsskatten · Juni 2024
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 212: Opfølgning på Dansk Økonomi, forår 2023 – Regneprincipper for selskabsskatten, fra finansministeren
2880488_0009.png
I det omfang selskabsskatten nedvæltes i lønniveauet afspejler det sig i fire modsatrettede effekter,
jf.
boks 2.
Boks 2
Overordnede tilbageløbseffekter ved nedvæltning i højere lønninger, når selskabsskatten nedsættes
a. Højere løn i den private sektor. Det medfører flere skatteindtægter.
b. Højere løn i den offentlige sektor, højere overførselsindkomster og højere pris på offentlige køb af
tjenesteydelser. Det medfører flere offentlige udgifter.
c. Højere regulering af progressionsgrænser, fx topskattegrænsen, som følge af et generelt højere lønniveau. Det
medfører færre skatteindtægter.
d. Højere indkomster generelt. Det medfører flere indtægter fra forbrugsafgifter og kapitalskatter gennem
henholdsvis større forbrugsmuligheder og højere opsparing.
Ligesom ved den øvrige erhvervsbeskatning, hvor der forudsættes lønnedvæltning, lægges det typisk
til grund, at der føres 7,5 pct. af provenuet tilbage til statskassen. Indregningen af et tilbageløb på 7,5
pct. fra højere private lønninger er dermed konsistent med regneprincipperne på afgifts- og selskabs-
skatteområdet generelt. Der er således tale om et skøn, der er forbundet med usikkerhed, og som er
lavet med udgangspunkt i følgende.
Danske virksomheder forudsættes i selskabsskattemodellen at operere inden for rammerne af en lille
og åben økonomi, som er i konkurrence med udenlandske virksomheder. For konkurrenceudsatte
virksomheder vil det ikke være muligt at mindske afkastet til ejerne, da afkastkravet efter skat er fast-
sat på de internationale kapitalmarkeder. Derfor vil tilpasningen ske via lønningerne. På kort sigt er
lønningerne faste, hvorfor tilbageløbsberegningen tager udgangspunkt i det lange sigte, hvor lønnin-
gerne kan tilpasse sig fuldt ud.
Ved fuld nedvæltning i lønningerne vil en forhøjelse af selskabsskattesatsen medføre, at lønsummen
falder svarende til den umiddelbare virkning af skatteforhøjelsen. Heraf vil der være et tilbageløb i
form af færre indkomstskatter og afgiftsindtægter pga. lavere disponibel indkomst. Denne effekt vil
principielt finde sted både via nutidigt forbrug og fremtidigt forbrug (opsparing).
Derudover vil lavere private lønninger betyde lavere udgifter for det offentlige, idet lønstigningstaksten
og reguleringen af en række indkomstoverførsler i det offentlige følger lønstigningstaksten i det pri-
vate. Dvs. skatte- og afgiftsforhøjelser, som nedvæltes i lønningerne, vil medføre mindre udgifter for
det offentlige, hvilket bør medregnes i tilbageløbet.
En mindre del af de offentlige udgifter og indtægter følger imidlertid ikke lønniveauet. Det gælder
blandt andet det offentliges indkøb af industrivarer, herunder investeringsgoder.
Den samlede virkning af effekterne
i boks 2
er tidligere skønnet til i størrelsesordenen 5-10 pct., hvor-
for der i dag anvendes et skøn på 7,5 pct. Det betyder, at der ved en forhøjelse af selskabsskattesat-
sen, som fx reducerer de private lønninger med 100 kr. samlet set, forudsættes at være reducerede
nettoafgifter svarende til -7,5 kr. isoleret set.
Opfølgning på
Dansk Økonomi, forår 2023
Regneprincipper for selskabsskatten · Juni 2024
9
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 212: Opfølgning på Dansk Økonomi, forår 2023 – Regneprincipper for selskabsskatten, fra finansministeren
2880488_0010.png
Ministerierne vurderer indtil videre fortsat, at denne effekt bør indregnes, men noterer formandska-
bets vurdering af, at højere private lønninger isoleret set ikke bør medføre en forbedring af de offent-
lige finanser. I forbindelse med udviklingsarbejdet vil skønnet blive genbesøgt.
10
Opfølgning på
Dansk Økonomi, forår 2023
Regneprincipper for selskabsskatten · Juni 2024
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 212: Opfølgning på Dansk Økonomi, forår 2023 – Regneprincipper for selskabsskatten, fra finansministeren
2880488_0011.png
Litteraturliste
Alstadsæter, A., J.B. Bjørkheim, R.B. Davies og J. Scheuerer (2022). Pennies from heaven: Wages
and profit shifting. CESifo Working Paper No. 9590.
Arulampalam, W., Devereux, M. P., & Maffini, G. (2012). The direct incidence of corporate income tax
on wages. European Economic Review, 56(6), 1038-1054.
Beer, S., R. De Mooij og L. Liu (2020). International corporate tax avoidance: A review of the chan-
nels, magnitudes, and blind spots. Journal of economic surveys, 34(3), s. 660-688.
Carbonnier, C., C. Malgouyres, L. Py og C. Urvoy (2022). Who benefits from tax incentives? The het-
erogeneous wage incidence of a tax credit. Journal of Public Economics, 206.
Desai, M.A., F. Foley & J. Hines (2007). Labor and Capital Shares of the Corporate Tax Burden:
International Evidence. Paper prepared for the International Tax Policy Forum and Urban-Brookings
Tax Policy Center conference on Who Pays the Corporate Tax in an Open Economy?, 18 December
2007.
Dwenger, N., P. Rattenhuber og V. Steiner (2017). Sharing the Burden? Empirical Evidence on Cor-
porate Tax Incidence. German Economic Review 20(4), s. 107–140.
Fuest, C., A. Peichl og S. Siegloch (2015). Do Higher Corporate Taxes Reduce Wages? IZA DP No.
9606.
Fuest, C., A. Peichl og S. Siegloch (2018). Do Higher Corporate Taxes Reduce Wages? Micro Evi-
dence from Germany. American Economic Review 2018, 108(2): s. 393–418.
Gale, W.G. og S.I. Thorpe (2022). Rethinking The Corporate Income Tax: The Role Of Rent Sharing.
Tax Policy Center, Urban Institute & Brookings Institution.
Harberger, A. C. (2006). Corporation Tax Incidence: Reflections on what is Known, Unknown, and
Unknowable. In Fundamental Tax Reform: Issues, Choices, and Implications., ed. John W. Diamond
and George R. Zodrow.
Hassett, K. A., & Mathur, A. (2010). Spatial tax competition and domestic wages. Available at SSRN
2212975.
Huizinga, H. og L. Laeven (2008). International profit shifting within multinationals: A multi-country
perspective. Journal of Public Economics, 92(5-6), s. 1164-1182.
Knaesch, J. og C. Pöschel (2023). Wage Response to Corporate Income Taxes: A Meta-Regression
Analysis. Journal of Economic Surveys, s. 1-25.
Liu, L., & Altshuler, R. (2013). Measuring the burden of the corporate income tax under imperfect
competition. National Tax Journal, 66(1), 215-237.
Opfølgning på
Dansk Økonomi, forår 2023
Regneprincipper for selskabsskatten · Juni 2024
11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 212: Opfølgning på Dansk Økonomi, forår 2023 – Regneprincipper for selskabsskatten, fra finansministeren
2880488_0012.png
Serrato, J.C.S. og O. Zidar (2023). Who Benefits from State Corporate Tax Cuts? A Local Labor Mar-
kets Approach with Heterogeneous Firms: Further Results. NBER Working Paper Series, No. 31206.
Thomadakis, A. (2023). EU corporate taxation in the digital era
The road to a new international or-
der, CEPS-ECMI Task Force Report, Centre for European Policy Studies.
Tørsløv, T., Wier, L., & Zucman, G. (2023). The missing profits of nations. The Review of Economic
Studies, 90(3), 1499-1534.
12
Opfølgning på
Dansk Økonomi, forår 2023
Regneprincipper for selskabsskatten · Juni 2024