Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2870058_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariatet
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 19818
Den 17. maj 2024
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne om beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i
effekter af tilskud fra grønne programmer
I brev af 19. marts 2024 har Statsrevisorerne anmodet mig om at redegøre for de foranstaltninger og
overvejelser, som Statsrevisorernes beretning giver anledning til.
Rigsrevisionen har undersøgt, om Miljøministeriet og bestyrelsen for Miljøteknologisk Udviklings- og
Demonstrationsprogram (MUDP) har etableret et grundlag for at følge med i effekten af tilskud fra
programmet. Rigsrevisionen konkluderer, at Miljøministeriet og bestyrelsen for MUDP ikke i tilfredsstillende
grad har etableret et grundlag for at følge med i effekten af tilskuddene. Rigsrevisionen anerkender
vanskeligheder ved at foretage effektvurderinger af programmer som eksempelvis MUDP, men påpeger en
række områder, hvor MUDP kan forbedre grundlaget for at følge med i effekter af programmet.
Statsrevisorernes bemærkninger er i overensstemmelse med beretningens indhold, idet jeg dog bemærker, at
Statsrevisorernes kritik er skærpet i forhold til det, Rigsrevisionens beretning lægger op til. Af
Statsrevisorernes bemærkninger fremgår således, at Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at de tre
undersøgte programmer, herunder MUDP, endnu ikke har etableret et grundlag for at kunne følge, om der
opnås effekt af programmet.
Rigsrevisionen påpeger, at en systematisk opfølgning i form af evaluering af de grønne programmer bidrager
med viden om programmernes effekt og skaber grundlag for at forbedre forvaltningsgrundlaget og sætte
klare effektmål. Rigsrevisionen konkluderer, at MUDP i overensstemmelse hermed løbende har fået
evalueret programmet, og at der ved den seneste evaluering afsluttet i 2023 er gennemsigtighed i forhold til
metodegrundlag og i forhold til usikkerheder i data og analyser. Det er min forventning, at bestyrelsen for
MUDP også fremover løbende vil få programmet evalueret, og at bestyrelsen sætter rammerne for
evalueringen, så den fortsat foretages på en metodemæssig tilfredsstillende måde, herunder at der er
gennemsigtighed.
Jeg bemærker, at den eksterne evaluering af MUDP fra 2023 konkluderer, at programmet udfylder en
funktion i innovationslandskabet, som ikke varetages af andre aktører eller af markedet. Evalueringen
fremhæver, at erhvervsorganisationer og projektdeltagere fra både erhvervsliv, forsyningsvirksomheder og
forskningsmiljøer ser MUDP som en meget værdifuld aktør i forhold til at understøtte innovationsnetværk og
samarbejde om teknologiudvikling på tværs af forskning, leverandører og aftagere. Dette bekræfter mig i, at
væsentlige effekter af MUDP skyldes de mange projekter og innovationspartnerskaber, der tilsammen
understøtter en stærk dansk miljøteknologisektor i højere grad end de enkelte aktiviteter, og disse effekter er
svære at måle.
MUDP’s aktiviteter indgår i
et samspil med hinanden og i lige så høj grad med andre
aktiviteter.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 •
[email protected]
www.mim.dk
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 196: Orientering om ministerredegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer, fra miljøministeren
2870058_0002.png
Rigsrevisionen finder, at MUDP kan forbedre grundlaget for effektvurdering ved fastsættelse af effektmål på
programniveau og til dels på projektniveau samt at opfølgning på effekter af projekter kan forbedres.
På baggrund af Rigsrevisionens rapport har Statsrevisorerne følgende bemærkninger vedr. MUDP:
Der er ikke fastsat klare effektmål for programmet som helhed.
MUDP-bestyrelsen følger ikke op på projekternes effekt ved afslutning og i en periode efter projekternes
afslutning.
Nedenfor redegør jeg for hvilke foranstaltninger og overvejelser, Rigsrevisionens beretning og
Statsrevisorernes bemærkninger har givet anledning til.
Manglende fastsættelse af effektmål på programniveau
Statsrevisorerne påpeger, at der ikke er fastsat klare grønne og økonomiske effektmål for programmet.
MUDP’s bestyrelse har på forskellig vis gennem programmets levetid arbejdet med effekter,
og som
opfølgning på den eksterne evaluering fra 2017 blev et indikatorsæt etableret, som netop skulle måle på
effekter. Det har dog vist sig, at observerede effekter ikke kan isoleres og tilbageføres til programmet, da de er
påvirket af en lang række andre faktorer. Dette underbygges i evalueringen fra 2023, der påpeger, at
”empirisk
måling af egentlige effekter af erhvervsrettede tilskudsprogrammer er metodisk meget
vanskeligt, hvilket skyldes: (i) at transmissionsmekanismerne er komplekse, (ii) at effekterne kan være
længe om at slå igennem, (iii) at det på grund af øvrige påvirkningsfaktorer er svært at isolere
programeffekterne, og (iv) at det er usikkert, om observerede resultater er additionelle, fordi det
kontrafaktiske forløb er ukendt.”
1
Ovenstående viser vanskelighederne ved at fastsætte effektmål, da det vanskeligt kan måles, om målene nås.
På den baggrund er jeg enig i MUDP-bestyrelsens
tilgang i MUDP’s nye strategi
2024-2027, hvor bestyrelsen
med udgangspunkt i en effektkæde for MUDP har opsat succeskriterier, som ikke er egentlige effektmål, men
som ved positiv målopfyldelse kan antages at føre til de ønskede effekter af programmet. Denne tilgang synes
desuden at være i overensstemmelse med, at det i lovgrundlaget for MUDP fremgår, at programmet skal
understøtte
grønne og økonomiske effekter. Jeg vil anmode MUDP’s
bestyrelse og sekretariat om i
samarbejde med de to andre udviklings- og demonstrationsprogrammer (Det Energiteknologiske Program og
Det Fødevareteknologiske Program) at undersøge, hvordan arbejdet med effektmåling af programmerne kan
styrkes og tilrettelægges. Arbejdet vil blive igangsat i 2024 og jeg forventer, at det er afsluttet ved udgangen
af 2025.
Delvist manglende fastsættelse af effektmål på projektniveau
Rigsrevisionens undersøgelse viser, at nogle projekter har sat klare grønne og økonomiske effektmål, men at
de fleste projekter ikke har.
Alle projekter, der søger om tilskud fra MUDP, skal i deres ansøgning beskrive de forventede miljø- og
ressourcemæssige resultater af projekter. Som opfølgning på Rigsrevisionens beretning har MUDP i
vejledning til ansøgningsmaterialet 2024 tydeliggjort, at de forventede miljø- og ressourcemæssige resultater
gerne skal angives kvantitativt i det omfang, det er muligt.
Det fremgår således af MUDP’s
ansøgningsmateriale for 2024,
at ”potentialet
skal beskrives kvantitativt, hvor det er muligt og
meningsfuldt f. eks.. i form af tons mindre forurening, tons sparede ressourcer, færre mennesker og natur
eksponeret for miljøfarlig kemi, lavere koncentrationsniveauer og løsningens medvirkende reduktion f. eks.
af udledning af ozonlagsnedbrydende drivhusgasser (i tons CO2-ækvivalenter)”.
Tilsvarende skal
projekterne beskrive de forventede erhvervsmæssige resultater, herunder eks. målgruppe og værdi for
brugerne, markedspotentiale samt potentiale for vækst og beskæftigelse i Danmark.
1
Evaluering af MUDP 2023
https://mudp.dk/media/guzhzqcl/mudp-evaluering-evalueringsrapport-2023-juli-2023.pdf
2
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 196: Orientering om ministerredegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer, fra miljøministeren
2870058_0003.png
For at styrke effektvurdering på projektniveau vil jeg anmode MUDP’s bestyrelse og sekretariat om at skærpe
opmærksomheden på projekternes angivelse af forventede resultater, herunder om der er brug for ændringer
af den nuværende model. Dette arbejde igangsættes i 2024, og det skal ses i sammenhæng med det
samarbejde, der sættes i gang mellem de tre programmer, og som forventes afsluttet i 2025. Arbejdet
forventes også at omfatte, hvordan evalueringer af programmer udføres.
Opfølgning ved projektafslutning og i en periode efter projektafslutning
Som opfølgning på anbefaling i den eksterne evaluering af MUDP fra 2023 og i overensstemmelse med
Rigsrevisionens beretning har MUDP’s bestyrelse besluttet et nyt koncept for opfølgning på
projekternes
resultater, som blandt andet indebærer, at bestyrelsen årligt af MUDP´s sekretariat informeres om udvalgte
afsluttede projekter ligesom bestyrelsen vil informere om afsluttede projekter i den årlige beretning, som jeg
modtager.
Rigsrevisionen påpeger desuden, at MUDP ikke følger op på projekternes resultater et stykke tid efter
afslutningen.
Jeg vil anmode MUDP’s bestyrelse og sekretariat om i
samarbejde med de andre udviklings- og
demonstrationsprogrammer i relevant omfang og inden udgangen af 2025 at se på, hvordan opfølgningen på
de langsigtede effekter kan tilrettelægges.
Afslutningsvis skal jeg bemærke, at der sendes en kopi af nærværende redegørelse til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
3