Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 18
Offentligt
2766468_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
ÅRLIG STATUS FOR ANS KAFFELSEN AF DEN DAN-
SKE F- 35A JOINT STRI KE FIGHTER KAMPFLYKA-
PACITET
Den 14. december 2017 tiltrådte Finansudvalget akt. 31 om anskaffelse
af 27 kampfly af typen F-35A Joint Strike Fighter med tilhørende udstyr
og simulatorer. Totaludgiften blev opgjort til 16.374,4 mio. kr. (2017-
pl). Finansudvalget blev i den sammenhæng oplyst, at Forsvarsministe-
riet årligt orienterer om projektets bevillingsudvikling. Denne orientering
følger heraf. Sidste orientering blev givet til Finansudvalget 27. juni
2022.
F-35 anskaffelsen følger af Aftale om anskaffelse af nye kampfly af 9.
juni 2016.
I forlængelse af Finansudvalgets tiltrædelse af akt. 31 af 14. december
2017 gennemførte Forsvarsministeriet via Nationalbanken kurssikring af
behovet for amerikanske dollars i anskaffelsesperioden. Forsvarsmini-
steriet orienterede ved akt. 75 af 21. marts 2018 Finansudvalget om, at
kurssikringen og periodeforskydninger samlet set havde medført et min-
dre behov på 899,8 mio. kr. (2017-pl). Totaludgiften for F-35 anskaffel-
sen blev på den baggrund nedjusteret til 15.474,6 mio. kr. (2017-pl).
Udviklingen i F-35 programmet og den danske F-35 kampflyskapacitet
F-35 partnerlandene er USA, Storbritannien, Australien, Canada, Italien,
Norge, Holland og Danmark. Derudover er F-35 på nuværende tidspunkt
desuden solgt til Japan, Sydkorea, Belgien, Tyskland, Polen, Israel,
Schweiz, Finland og Singapore.
F-35 partnerlandene forestår udvikling, produktion og drift/vedligehol-
delse af F-35 flyene, jf. Production, Sustainment and Follow-on Develop-
ment (PSFD) memorandum of Understanding (MoU), idet den økonomi-
ske ramme aftalt heri dog er kommet under pres. Der vil således være
øgede udgifter på dette område, som vil skulle håndteres inden for For-
svarsministeriets samlede økonomiske ramme. De løbende udviklings-
aktiviteter i partnerskabet fokuserer aktuelt bl.a. på opdatering af F-35
flyenes operative kapacitet benævnt ”Block 4” samt på en større opda-
tering på motorområdet, så motoren kan levere mere strøm og køling til
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
16. oktober 2023
TBOE
2023/004761
561276
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 7
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 18: Årlig orientering om bevillingsudviklingen på anskaffelse af F-35 kampfly
flyets fremtidige systemer og sensorer. Samtidig forventes opdateringen
at betyde en mindre slidtage på motoren.
I det amerikanske forsvars årlige budget for 2022 blev det amerikanske
forsvarsministerium pålagt at udarbejde en plan for blandt andet juste-
ring af F-35 programmets organisatoriske struktur og tilhørsforhold som
oplyst i sidste års orientering. Dette arbejde er nu afsluttet, og der er
sendt en anbefaling til den amerikanske kongres, hvor der foreslås til-
pasninger således, at de amerikanske værn får en større rolle i relation
til drift og vedligeholdelse af F-35. Tilpasningerne vurderes ikke at have
væsentlig betydning for Danmark.
Der er i regi af det internationale F-35 program iværksat en afklaring af
kravene til logistisk understøttelse af F-35 kampflyene i krise og krig.
Der er pr. september 2023 produceret mere end 975 F-35 fly i forskellige
varianter, og der er fløjet ca. 735.000 timer med flyene.
Den globale F-35 flyflåde har det forgangne år været ramt af et problem
med defekte brændstofrør. I forlængelse af havariet af et amerikansk F-
35 kampfly i Fort Worth den 15. december 2022, måtte dele af flyflåden
kortvarigt ikke flyve. Sagen blev dog løst hurtigt og effektivt af det ame-
rikanske F-35 programkontor, og det foregik transparent for F-35 bru-
gerne i et derfor samlet set meget tilfredsstillende forløb. For Danmark
betød det bl.a., at det 7. danske fly blev leveret ca. 5 måneder senere
end oprindeligt planlagt. Forsinkelsen er blevet absorberet i F-35 imple-
menteringsplanen, blandt andet ved øget anvendelse af de allerede le-
verede F-35 kampfly, som bruges til uddannelse på Luke Airforce Base i
USA.
Den teknologiske opdatering af den globale F-35 flyflåde benævnt ”Tech-
nology Refresh 3” (TR-3) er forsinket. Det skyldes primært forsinkelser i
test og udvikling af tilknyttet software. Udrulningen var planlagt til at
starte i år for nyproducerede fly. Såvel producenten Lockheed Martin
som det internationale F-35 programkontor – Joint Program Office – i
USA har i august/september meddelt, at forsinkelsen af TR-3 bliver væ-
sentligt større end hidtil antaget.
Der var oprindeligt planlagt leveret to danske fly i 2. halvår af 2023 og
yderligere fem danske fly i 1. halvår 2024 med TR-3 som en del af pro-
duktionsserie 15.
Det vurderes på nuværende tidspunkt, at forsinkelsen af det samlede
TR-3 program medfører, at de første danske fly med TR-3 tidligst leveres
efter august 2024. Denne vurdering er dog forbundet med stor usikker-
hed. Der er igangsat et arbejde med at håndtere konsekvenserne af for-
sinkelsen, hvor der er taget kontakt på højt niveau i den amerikanske
administration for at finde løsninger, der muliggør, at bl.a. den danske
pilotomskoling kan fortsætte. I dansk regi overvejes det blandt andet at
Sagsnr.: 2023/004761
Dok.nr.: 561276
Side 2 af 7
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 18: Årlig orientering om bevillingsudviklingen på anskaffelse af F-35 kampfly
hjemtage op til fire F-35 fly i TR-2 konfiguration fra det fælles Pilot
Training Centre på Luke Air Force Base.
Det vurderes på nuværende tidspunkt, at Danmark fortsat vil kunne
håndtere træning af ukrainske piloter og donation af fly til Ukraine. Af-
visningsberedskabet påvirkes ikke, og forsinkelsen vil heller ikke påvirke
danske forpligtelser over for NATO i en krisesituation.
Danmark har ultimo september 2023 modtaget ti F-35 fly. De første syv
fly er alle tilgået den danske uddannelsesstruktur på Luke Air Force Base
i USA. Flyene blev modtaget i henholdsvis 2021 (fire fly), 2022 (to fly)
og 2023 (et fly).
Trods den nævnte forsinkelse i leveringen af det 7. fly har de danske fly
i USA produceret det nødvendige antal flyvetimer til understøttelse af
træningen af de danske piloter. Der er pr. august 2023 fløjet mere end
2.830 timer i de danske fly, og der er uddannet 10 instruktørpiloter og
omskolet 7 piloter.
Alle danske fly, der produceres fremadrettet, planlægges anvendt i den
hjemlige struktur.
Som følge af ovennævnte forsinkelse i leveringen af fly med den tekno-
logiske opdatering TR-3, blev det 7. fly fra uddannelsesstrukturen i USA
hjemtaget allerede i år og ikke først med udgangen af 2026 som oprin-
deligt planlagt, for at sikre rådighed over så mange fly som muligt i
hjemlig struktur mhp. opbygning af den operative kapacitet i Danmark.
De første fire danske F-35 fly (det 7. fly fra uddannelsesstrukturen i USA
plus tre nyproducerede fly) landede på Flyvestation Skrydstrup den 14.
september 2023 med opstart af træningsflyvning primo oktober 2023.
Der er tale om TR-2 fly. Officiel markering heraf blev gennemført den 1.
oktober 2023.
Med afsæt i bl.a. erfaringer fra andre lande udvides anvendelsen af eks-
terne vejledere og instruktører, hovedsageligt fra flyproducenten Lock-
heed Martin. Dette sker med henblik på oplæring i arbejdsopgaver, der
kræver indsigt i – og erfaring med F-35 konceptet – og hvor en længere
oplæringsperiode er en forudsætning for, at det danske personel kan
oparbejde de nødvendige færdigheder og kompetencer, inden leveran-
dørstøtten forsvinder.
Som følge af den sikkerhedspolitiske situation er det politisk besluttet at
videreføre den operative drift af F-16 kampfly, så der opretholdes et hø-
jere operativt niveau i transitionsperioden (2023-2027) end forudsat i
kampflyaftalen fra 2016. Det har betydet, at den operative drift af F-16
videreføres til primo 2026. Planen for F-16 bygger på, at F-35 ”Limited
Operational Capability” (LOC) - evnen til at løse internationale opgaver i
begrænset omfang (herunder Air Policing) fremrykkes til primo 2026,
Sagsnr.: 2023/004761
Dok.nr.: 561276
Side 3 af 7
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 18: Årlig orientering om bevillingsudviklingen på anskaffelse af F-35 kampfly
2766468_0004.png
hvor F-16 udfases, mod tidligere medio 2026. Fra medio 2027 skal F-35
kampflyene kunne løse alle F-16 strukturens opgaver.
Opfølgning på aktstykke 75
24 af de 27 kommende, danske F-35 kampfly er kontraheret på nuvæ-
rende tidspunkt. For de sidste tre fly er der nu indgået de første af en
række kontrakter, der kommer til at dække den samlede anskaffelse af
fly til levering i 2026. Der er tale om produktionsforberedende kontrak-
ter, som skal sikre, at komponenter er til rådighed, når den egentlige
produktion af flyene påbegyndes. Derudover har yderligere kontraktind-
gåelser fundet sted på varierende ydelser og supplerende udstyr.
Tabel 1 viser den forventede totaludgift for F-35 anskaffelsen jf. bevil-
lingen på akt. 75 af 21. marts 2018, og de årlige statusrapporteringer,
der siden har fundet sted til Finansudvalget.
Tabel 1: Status ift. orienterende aktstykke 75
(2017-pl)
Anlægsinve-
steringer
Programor-
ganisation
I alt
O. akt. 75
af marts 2018
15.261 mio. kr.
214 mio. kr.
15.475 mio. kr.
Status
pr.
31/12 2018
15.261 mio. kr.
214 mio. kr.
15.475 mio. kr.
Status
pr.
31/12 2019
14.317 mio. kr.
261 mio. kr.
14.578 mio. kr.
Status pr 31/12
2020
13.907 mio. kr.
272 mio. kr.
14.179 mio. kr.
Status pr
31/12 2021
14.161 mio. kr.
272 mio. kr.
14.426 mio. kr.
Status pr 31/12
2022
14.756 mio. kr.
234 mio. kr.
14.990 mio. kr.
Som det fremgår af tabel 1 er de forventede udgifter til anlægsinveste-
ringer (opgjort ultimo 2022) steget siden sidste orientering. Udgifterne
er dog fortsat mindre, end hvad der blev forudset ved begyndelse af
anskaffelsen. Stigningen skyldes blandt andet, at prisen på de kom-
mende års fly, i lighed med 2021, er blevet opjusteret i 2022. Som oplyst
i sidste års orientering er opjusteringen sket på baggrund af de kontrakt-
forhandlinger, der blev afsluttet i 2022 mellem det internationale pro-
gramkontor og Lockheed Martin, for de fly, der forventes at tilgå på
Skrydstrup i perioden 2024 og 2025 (produktionsserierne 15-17). 14 af
de i alt 27 danske F-35 kampfly bliver anskaffet via disse produktions-
serier. Ændrede flystelspriser for produktionsserierne 15-17 og forven-
tede priser på produktionsserie 18, der endnu ikke er på kontrakt, har
isoleret set betydet stigende udgifter i størrelsesordenen 400-450 mio.
kr. (2023-pl).
Det amerikanske programkontor forklarer de stigende flystelpriser med
fordyrede produktionsudgifter, foranlediget af den generelt stigende in-
flation, der øger lønudgifter, prisen på rå- og inputvarer mv. Derudover
er den årlige produktion af fly i de nære år, hvor Danmark skal have fly,
reduceret i forhold til hidtidige antagelser. Endvidere skyldes stigningen
også Tyrkiets eksklusion fra programmet. En direkte følge heraf er, at
komponenter fra tyrkiske leverandører er blevet erstattet med kompo-
nenter fra nye leverandører – som i udgangspunktet ikke har kunnet
levere komponenterne til samme pris.
Sagsnr.: 2023/004761
Dok.nr.: 561276
Side 4 af 7
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 18: Årlig orientering om bevillingsudviklingen på anskaffelse af F-35 kampfly
Forhandlingerne om de egentlige produktionskontrakter er ikke startet
endnu for de sidste tre danske fly. Der forventes at være lav risiko for
negativ konsekvens for kampflysøkonomien, da det opdaterede progno-
segrundlag allerede afspejler en noget højere anskaffelsespris end det,
der fremgår af tidligere års kontraktgrundlag.
Der har været gennemført en konsolidering af økonomien til programor-
ganisationen i 2022. Denne konsolidering viser et fald i forhold til seneste
orientering. Udgifterne til programorganisationen udgør – opgjort ultimo
2022 – 234 mio. kr. Området er dynamisk og vil løbende blive justeret
med henblik på at sikre implementeringen af F-35 i Forsvaret.
Forbrugerprisindeksreguleringen af kampflysanskaffelsen på finansloven
har frem til 2022 ikke fulgt den prisfremskrivningsfaktor, der anvendes
i USA på området. Det medførte en udhuling af anskaffelsesøkonomien
på ca. 800 mio. kr. som oplyst i orienteringen i 2022. Den danske ram-
meregulering for 2023 var dog højere end prisfremskrivningsfaktoren,
der anvendes i USA. Dette har betydet, at udhulingen er blevet reduceret
til ca. 530 mio. kr.
Risikotilgangen i F-35 programmets styring er primo 2023 ændret til at
være leverancebaseret i stedet for hændelsesbaseret. Den leverance-
baserede tilgang til risikostyring giver et bedre grundlag for at vurdere
behovet for justeringer, da risikovurderingen eksplicit vedrører leveran-
cen og programmets milepæle, og ikke potentielle hændelser, der ikke
er klart koblet til en leverance.
Opfølgning på den samlede økonomiske ramme
Det skal bemærkes, at den samlede økonomiske ramme til kampflysan-
skaffelsen i medfør af den politiske aftale af juni 2016 udgør ca. 20 mia.
kr. (2015-pl). Det omfatter bl.a. driftsudgifter i relation til F-35 kamp-
flyskapaciteten, udgifter til bygge- og anlægsarbejder på Flyvestation
Skrydstrup samt udgifter til støjkompensation til naboer af flyvestatio-
nen, som ikke er en del af den førnævnte bevillingsmæssige hjemmel
tilvejebragt med akt. 31 af 14. december 2017 og akt. 75 af 21. marts
2018.
På drifts- og vedligeholdelsesområdet har de faktiske afholdte driftsud-
gifter indtil nu været lavere end de estimater, der har været oplyst fra
det internationale F-35 programkontor. Det amerikanske F-35 program-
kontor er i forhandling med leverandøren om en øget anvendelse af så-
kaldte Performance Based Logistics kontrakter inden for de kommende
år. Formålet er at opnå forbedrede rådighedsgrader og lavere driftsud-
gifter. Det er p.t. uklart, hvornår disse tiltag samt øvrige initiativer vil
føre til reducerede udgifter på drifts- og vedligeholdelsesområdet samt
forbedring af flyenes rådighedsgrad.
Behovet for øget anvendelse af eksterne vejledere og instruktører, som
forudsætning for at det danske personel kan oparbejde de nødvendige
Sagsnr.: 2023/004761
Dok.nr.: 561276
Side 5 af 7
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 18: Årlig orientering om bevillingsudviklingen på anskaffelse af F-35 kampfly
færdigheder og kompetencer som anført ovenfor, medfører øgede drifts-
udgifter på kort sigt.
Projektøkonomien for byggeprojektet er samlet set ca. 1,5 mia. kr.
(2023-pl), idet dette både dækker over byggemodningsudgifter hjemlet
ved akt. 28 af 6. december 2018 og opførelsen af F-35 faciliteter på
Flyvestation Skrydstrup hjemlet ved anlægsloven. Det forventede behov
på de ca. 1,5 mia. kr. (2023-pl) afspejler den totaludgift for opførelse af
F-35 faciliteterne, der blev tiltrådt af Finansudvalget ved akt. 80 af 23.
marts 2023. I den forbindelse blev hjemmelsgrundlaget i anlægsloven
forøget med 267 mio. kr. (2023-pl). Merbehovet skyldes dyrere kontrak-
ter, ekstraordinære prisstigninger, uforudsete udgifter og forceringsaf-
tale.
Fremdriften i byggeprojektet har været påvirket af COVID-19, herunder
som følge af manglende materialer, medarbejderfravær fra byggeplad-
sen grundet karantæne mv.
F-35 Campus Skrydstrup blev overdraget til operativ brug 1. september
2023. Der er fortsat bygningsarbejder på F-35 Campus, som er udskudte
installations- og apteringsarbejder i bl.a. faciliteten til afvisningsbered-
skabet og de østlige hangaretter. Alle arbejder er ikke forhindrende for
den indledende daglige drift, og arbejderne forventes afsluttet i foråret
2024.
I forbindelse med indgåelsen af aftalen af 15. november 2019 om kom-
pensation for F-35 kampflystøj fra Flyvestation Skrydstrup var vurderin-
gen en nettoudgift på ca. 250 mio. kr. (2020-pl) til støjkompensation.
Det er fortsat forventningen, at nettoudgifterne til støjkompensation om-
trentligt kan holdes inden for dette beløb.
Der er dog fortsat stor usikkerhed forbundet med støjkompensations-
prognosen. Dette skyldes usikkerhed omkring borgernes valg af kom-
pensationsløsning, størrelsen af tab relateret til opkøbte ejendomme
samt udgiftsniveauet knyttet til støjisoleringstiltag. Samlet set er der ul-
timo 2022 udbetalt 171 mio. kr. (2023-pl) til berørte borgere og afholdt
en samlet nettoudgift på ca. 118 mio. kr. (2023-pl) i relation til støjkom-
pensationsordningen. Den lavere nettoudgift skyldes, at visse af de op-
købte ejendomme efterfølgende er solgt igen igennem FREJA.
En række økonomiske risici og usikkerheder vil fremadrettet kunne på-
virke kampflyøkonomien både positivt og negativt, herunder udvikling i
prisindeks, udvikling i brændstofpriser og usikkerheder relateret til den
nuværende markeds- og sikkerhedspolitiske situation. Dertil kommer, at
eventuelle økonomiske konsekvenser af TR-3 forsinkelsen endnu ikke er
afdækket.
Sagsnr.: 2023/004761
Dok.nr.: 561276
Side 6 af 7
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 18: Årlig orientering om bevillingsudviklingen på anskaffelse af F-35 kampfly
Sammenfattende er det fortsat vurderingen, at de samlede udgifter til
kampflysanskaffelsen vil kunne holdes inden for den samlede kampflys-
økonomi på ca. 20 mia. kr. (2015-pl), idet den økonomiske ramme dog
fortsat er under pres som oplyst i sidste orientering til Finansudvalget.
Det bemærkes, at der af forsigtighedsmæssige grunde er båndlagt ca.
800 mio. kr. (2017-pl) på materielplanen, som kan bringes i anvendelse,
såfremt der skulle vise sig et behov, der overstiger de afsatte 20 mia.
DKK (2015-pl) som oplyst i orienteringen i 2022. Det forudsætter i givet
fald særskilt politisk stillingtagen i regeringen og partierne bag den poli-
tiske aftale.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2023/004761
Dok.nr.: 561276
Side 7 af 7