Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 17
Offentligt
2765052_0001.png
Aktstykke nr.
65
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Afgjort den 2. marts 2023
65
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
København, den 2. februar 2023.
a.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at der i
2023 tilføres 20,0 mio. kr. til § 24.32.14. Erstatning ved nedslagtning af dyr og andre udgifter ved
bekæmpelsesforanstaltninger mm. til udbetaling af godtgørelse for sagkyndig bistand til minkvirk-
somheder og følgeerhvervsvirksomheder under erstatningssagernes behandling.
Udgiften i 2023 finansieres ved en direkte opskrivning af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeris bevilling på forslag til lov om tillægsbevilling for 2023 uden modgående finansiering. Even-
tuel uforbrugt bevilling vil blive nedskrevet på forslag til lov om tillægsbevilling for 2023, når det
faktiske forbrug er opgjort.
b.
Det følger af Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Liberal Alliance om erstatning og kompensation til minkavlere og følgeerhverv berørt
af COVID-19 af januar 2021, at der skal ydes fuldstændig erstatning og kompensation til minkavlere
og minkafhængige følgeerhverv berørt af det midlertidige forbud mod mink. Den endelige erstatning
og kompensation afhænger af afgørelser i nedsatte erstatnings- og taksationskommissioner (ETK’er)
og overerstatnings- og taksationskommissioner (OETK’er).
Med lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink
og den efterfølgende BEK nr. 1915 af 6. oktober 2021 tildeltes erstatningsberettigede minkavlere
og følgeerhvervsvirksomheder muligheden for at få godtgjort dele af deres udgifter til sagkyndig
bistand i forbindelse med sagsbehandlingen i ETK’erne og OETK’erne. Det gælder fx udgifter til
bistand fra advokat, revisor mv. ved indsendelse af oplysninger til ETK’erne og OETK’erne. Der
søges om hjemmel til at optage 20 mio. kr., som er skønnet for udgifter til sagkyndig bistand i 2023,
da udbetalingen til sagkyndig bistand forventes at skulle ske fra februar i indeværende finansår. Både
minkvirksomheder, der har søgt om kompensation for midlertidig nedlukning af minkvirksomheden
i 2021-2022 ved dvalemodellen, og mink- og følgeerhvervsvirksomheder, der har søgt om erstatning
og kompensation for permanent nedlukning af minkrelateret virksomhed (nedlukningserstatning),
kan få tildelt godtgørelse for sagkyndig bistand.
DC000889
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
j.nr. 2023-997
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 17: Orientering om opdaterede oplysninger vedrørende skøn over udgifter til nedlukningserstatning og udmøntning af nye ordninger til minkavlere med egenproduktion af mink i 2020, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2765052_0002.png
2
ETK’erne og OETK’erne træffer afgørelse om den endelige størrelse på omfanget for godtgørelsen
af sagkyndig bistand. Godtgørelsen vil ikke nødvendigvis dække alle de udgifter, som virksomheden
har afholdt.
Der er stor usikkerhed om den samlede udgift til sagkyndig bistand, og et mere præcist skøn
forudsætter, at der er truffet afgørelse i en vis mængde sager. På det foreliggende grundlag skønner
Fødevarestyrelsen dog, at udgifterne i 2023 kan holdes inden for en ramme på 20,0 mio. kr. Der
forventes yderligere udgifter i de kommende år, indtil alle sager om erstatning mv. til minkvirksom-
heder og følgeerhvervsvirksomheder er færdigbehandlet.
Såfremt det viser sig, at udgifterne bliver højere i 2023 end den afsatte bevilling, vil Finansudvalget
blive orienteret. Finansudvalget vil desuden blive forelagt en opgørelse af de faktiske udgifter for
hele perioden, når udgifterne er blevet endeligt opgjort.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling i finansåret 2023 specificeres således:
Udgifter Indtægter
---- Mio. kr. ----
§ 24.32.14
Erstatninger ved nedslagning af dyr og andre bekæmpelsesforanstalt-
ninger mm.
(lovbunden)
20. Erstatninger mv. vedrørende mink
46. Tilskud til anden virksomhed og investeringstilskud
20,0
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget nu, da udbetalingen til sagkyndig bistand forventes at skulle
ske fra februar i indeværende finansår.
Under henvisning til ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutning til, at der tilføres 20,0
mio. kr. i 2023 på § 24.32.14. Erstatning ved nedslagtning af dyr og andre udgifter ved bekæmpel-
sesforanstaltninger mm. (Lovbunden) ved en direkte opskrivning af ministeriets bevilling på forslag
til lov om tillægsbevilling for 2023 uden modgående finansiering til udbetaling af godtgørelse for
sagkyndig bistand til minkvirksomheder og følgeerhvervsvirksomheder. Eventuel uforbrugt bevilling
vil blive nedskrevet på forslag til lov om tillægsbevilling for 2023. Således opføres på forslag til lov
om tillægsbevilling for 2023 følgende:
Udgifter Indtægter
---- Mio. kr. ----
§ 24.32.14
Erstatning ved nedslagning af dyr og andre bekæmpelsesforanstalt-
20,0
ninger
(Lovbunden)
e.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 17: Orientering om opdaterede oplysninger vedrørende skøn over udgifter til nedlukningserstatning og udmøntning af nye ordninger til minkavlere med egenproduktion af mink i 2020, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2765052_0003.png
3
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 2. februar 2023
Jacob Jensen
/ Peter Henneberg
Til Finansudvalget.
Tiltrådt af et flertal i Finansudvalget den 02-03-2023 (udvalget med undtagelse af Enhedslistens medlem, der
stemte imod aktstykket)
Påtegning
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget har i forbindelse behandlingen anmodet om at få aktstykket opdelt
i to, da det omfatter elementer, der stammer fra to forskellige politiske aftaler. Dels lukningen af minkavl og
dvaleordningen for minkerhverv i 2021, hvor SF – som en del af et kompromis – er en del af aftalekredsen, og dels
forlængelsen af dvaleordningen til også at gælde i 2022, som skete mod SF�½s vilje og uden om aftalekredsen for
erstatningsordningen.
SF noterer sig, at ministeren i svar på spørgsmål 1 har forsikret, at udvidelsen af dvalekompensation til 2022, som
SF ikke var enig i, ikke medfører merudgifter til sagkyndig bistand.
SF stemmer er den grund for aktstykket, da SF er er del af aftalen om erstatning til minkavlerne og selvfølgelig
mener, at der skal være sagkyndig bistand til de minkavlere, der måtte gøre brug af det. Det skal dog understreges,
at SF stemte imod udvidelsen af dvaleordningen for minkavlere, og at SF mener, at det er en kæmpe fejltagelse, at
Socialdemokratiet og højrefløjen genstarter minkavl i Danmark.