Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 12. oktober 2023
Til Finansudvalgets orientering oplyses hermed om opdaterede oplysninger vedrørende skøn over
udgifter til fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder for permanent nedlukning
som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink (herefter nedlukningserstatning). Ligeledes
oplyses om Fødevareministeriets udmøntning af nye ordninger som følge af politisk aftale af 17. maj
2023 om hurtigere udbetaling af erstatning mv. til minkavlere med egenproduktion af mink i 2020.
Orienteringen er også fremsendt til Miljø- og Fødevareudvalget.
Opdaterede oplysninger vedrørende skøn over udgifter til nedlukningserstatning mv. til
minkvirksomheder
I besvarelsen af spørgsmål nr. 206 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg oplyste
Fødevareministeriet den 27. marts 2023 om skøn for udgifter til erstatning mv. til minkavlere og
følgeerhverv. Det fremgik af svaret, at der med betydelig usikkerhed er skønnet udgifter på 8,9 mia. kr.
til nedlukningserstatning til minkvirksomheder. Skønnet på 8,9 mia. kr. er foreløbigt afspejlet i
hensættelsen til udgifter til nedlukningserstatning på § 24.32.14. Erstatning ved nedslagning af dyr og
andre udgifter ved bekæmpelsesforanstaltninger mm. De endelige udgifter til minkerstatninger udmåles
efter kriterier i bl.a. bekendtgørelse nr. 2463 om fuldstændig erstatning og kompensation til
minkvirksomheder og fuldstændig kompensation til følgeerhverv til minkvirksomheder som følge af det
midlertidige forbud mod hold af mink af den 11. december 2021
(”nedlukningsbekendtgørelsen”),
og der
er med de 8,9 mia. kr. dermed ikke tale om en samlet ramme til udgifter til nedlukningserstatning
Skønnet på 8,9 mia. kr. blev foretaget i forbindelse med
Aftale om erstatning mv. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af COVID-19
af 25. januar 2021. Udgifterne til nedlukningserstatning blev skønnet
ud fra en række antagelser, herunder antagelser om den samlede skindproduktion og minkavlernes
produktionsomkostninger. Efterfølgende blev det bl.a. besluttet, at minkavlerne og følgeerhverv
ligeledes skulle kompenseres for passiv besvarelse af erstatningsberettigede aktiver indtil udbetaling af
erstatning og for sagkyndig bistand til sagsbehandlingen. Der blev oprindeligt estimeret udgifter på 428
mio. kr. til kompensation for passiv bevarelse og sagkyndig bistand. Samlet set udgør det oprindelige
./.
skøn således ca. 9,3 mia. kr.,
jf. vedlagte aktstykker.
Det bemærkes, at nedlukningserstatning mv. til
minkvirksomheder udgør en delmængde af de samlede udgifter til erstatning og kompensation mv. til
minkavlere og følgeerhverv samt til myndighedsopgaver forbundet hermed.
Det er Fødevareministeriets forventning, at de samlede udgifter til nedlukningserstatning til
minkvirksomheder alt andet lige vil blive højere end det oprindelige skøn fra 2021. Skønnet over de
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
•
Holbergsgade 6
•
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
•
•
www.fvm.dk