Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 17
Offentligt
2765048_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 12. oktober 2023
Til Finansudvalgets orientering oplyses hermed om opdaterede oplysninger vedrørende skøn over
udgifter til fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder for permanent nedlukning
som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink (herefter nedlukningserstatning). Ligeledes
oplyses om Fødevareministeriets udmøntning af nye ordninger som følge af politisk aftale af 17. maj
2023 om hurtigere udbetaling af erstatning mv. til minkavlere med egenproduktion af mink i 2020.
Orienteringen er også fremsendt til Miljø- og Fødevareudvalget.
Opdaterede oplysninger vedrørende skøn over udgifter til nedlukningserstatning mv. til
minkvirksomheder
I besvarelsen af spørgsmål nr. 206 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg oplyste
Fødevareministeriet den 27. marts 2023 om skøn for udgifter til erstatning mv. til minkavlere og
følgeerhverv. Det fremgik af svaret, at der med betydelig usikkerhed er skønnet udgifter på 8,9 mia. kr.
til nedlukningserstatning til minkvirksomheder. Skønnet på 8,9 mia. kr. er foreløbigt afspejlet i
hensættelsen til udgifter til nedlukningserstatning på § 24.32.14. Erstatning ved nedslagning af dyr og
andre udgifter ved bekæmpelsesforanstaltninger mm. De endelige udgifter til minkerstatninger udmåles
efter kriterier i bl.a. bekendtgørelse nr. 2463 om fuldstændig erstatning og kompensation til
minkvirksomheder og fuldstændig kompensation til følgeerhverv til minkvirksomheder som følge af det
midlertidige forbud mod hold af mink af den 11. december 2021
(”nedlukningsbekendtgørelsen”),
og der
er med de 8,9 mia. kr. dermed ikke tale om en samlet ramme til udgifter til nedlukningserstatning
Skønnet på 8,9 mia. kr. blev foretaget i forbindelse med
Aftale om erstatning mv. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af COVID-19
af 25. januar 2021. Udgifterne til nedlukningserstatning blev skønnet
ud fra en række antagelser, herunder antagelser om den samlede skindproduktion og minkavlernes
produktionsomkostninger. Efterfølgende blev det bl.a. besluttet, at minkavlerne og følgeerhverv
ligeledes skulle kompenseres for passiv besvarelse af erstatningsberettigede aktiver indtil udbetaling af
erstatning og for sagkyndig bistand til sagsbehandlingen. Der blev oprindeligt estimeret udgifter på 428
mio. kr. til kompensation for passiv bevarelse og sagkyndig bistand. Samlet set udgør det oprindelige
./.
skøn således ca. 9,3 mia. kr.,
jf. vedlagte aktstykker.
Det bemærkes, at nedlukningserstatning mv. til
minkvirksomheder udgør en delmængde af de samlede udgifter til erstatning og kompensation mv. til
minkavlere og følgeerhverv samt til myndighedsopgaver forbundet hermed.
Det er Fødevareministeriets forventning, at de samlede udgifter til nedlukningserstatning til
minkvirksomheder alt andet lige vil blive højere end det oprindelige skøn fra 2021. Skønnet over de
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 17: Orientering om opdaterede oplysninger vedrørende skøn over udgifter til nedlukningserstatning og udmøntning af nye ordninger til minkavlere med egenproduktion af mink i 2020, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
samlede udgifter til nedlukningserstatning mv. til minkvirksomheder konsolideres frem mod
regnskabsaflæggelse i 2023 med henblik på at foretage en justering af hensættelsen.
Baggrunden for forventningen er tre forhold. For det første har det vist sig, at minkavlernes
produktionsomkostninger har været lavere end oprindelig antaget. For det andet indgår flere elementer
i erstatningsordningen end oprindeligt antaget. For det tredje viser de første afgørelser om
nedlukningserstatning et gennemsnitligt højere erstatningsniveau pr. produceret minkskind end
estimeret i 2021.
Minkavlernes samlede produktionsomkostninger har været lavere end antaget i det oprindelige estimat
fra 2021. Lavere produktionsomkostninger vil udmønte sig i et højere erstatningsniveau, fordi
omkostningerne skal fratrækkes i opgørelsen af avlernes tabte indtjening. Lavere omkostninger kan
forklares af flere forhold. For det første har Fødevareministeriet konstateret, at der er en beklagelig fejl
i forhold til opgørelsen af omkostninger til ejerløn i det oprindelige skøn i 2021, hvor løn til ejeren af
minkvirksomheden indgår to gange. For det andet er der som led i udmøntningen af den politiske aftale
fastsat en minimumsløn i nedlukningsbekendtgørelsen, som det nu forventes i praksis vil blive anvendt
oftere end oprindeligt antaget. Det betyder, at niveauet for lønomkostninger i langt de fleste sager vil
blive lavere end det, der blev anvendt i det oprindelige skøn i 2021. Hvis der isoleret tages højde for disse
forhold, kan udgiftsskønnet med usikkerhed alt andet lige blive ca. 2 mia. kr. højere, end hvad der
oprindeligt var estimeret i 2021. Det bemærkes, at der er flere faktorer, som vil have betydning for det
samlede erstatningsniveau, og således også for et nyt skøn over de samlede udgifter til
nedlukningserstatning mv.
Endvidere er de erstatningsmodeller, der fremgik af aftalen i januar 2021, blevet tilpasset og udvidet
efterfølgende af hensyn til at sikre, at der udmåles fuldstændig erstatning og kompensation.
Tilpasningerne omfatter erstatning for minkrelateret accessorisk virksomhed, erstatning for avlsdyr
som en del af kapitalapparatet, forrentning af erstatningen mv. og kompensation for ikke-minkrelateret
virksomhed, som ikke kan videreføres. Tilpasningerne blev udmøntet i nedlukningsbekendtgørelsen.
Endelig har erstatnings- og taksationskommissionerne (opgjort den 6. oktober 2023) truffet afgørelse i
38 sager om endelig nedlukningserstatning til minkavlere, som enten er eller vil blive påklaget til
overerstatnings- og taksationskommissionerne (2. instans). De første afgørelser om endelig
nedlukningserstatning til minkavlere viser et højere gennemsnitligt erstatningsniveau pr. produceret
minkskind end skønnet i 2021. Idet der er tale om et begrænset antal sager, som i øvrigt er eller vil blive
påklaget, er det for tidligt at konkludere noget generelt om de resterende afgørelser og dermed om det
samlede gennemsnitlige erstatningsniveau. Der vil således skulle afgøres flere sager, herunder
principielle klagesager, inden der kan gives et pålideligt estimat for de samlede udgifter til
nedlukningserstatninger til minkvirksomheder.
Som nævnt vil skønnet over de samlede udgifter til nedlukningserstatning mv. til minkvirksomheder
konsolideres frem mod regnskabsaflæggelse i 2023 med henblik på at foretage en justering af
hensættelsen. Finansudvalget vil blive orienteret herom.
2
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 17: Orientering om opdaterede oplysninger vedrørende skøn over udgifter til nedlukningserstatning og udmøntning af nye ordninger til minkavlere med egenproduktion af mink i 2020, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Udmøntning af nye ordninger som følge af tillægsaftale om hurtigere udbetaling af erstatning mv.
Det blev med
tillægsaftale om hurtigere udbetaling af erstatning mv. af 17. maj 2023
besluttet at
etablere en forenklet erstatningsmodel til opgørelse af nedlukningserstatning til minkavlere med
egenproduktion af mink i 2020 samt at forhøje acontobetalingen af nedlukningserstatning til avlere med
egenproduktion af mink i 2020. Fødevareministeriet har etableret disse ordninger på baggrund af
bevillingsmæssig hjemmel til at yde nedlukningserstatning fra
akt. nr. 137 af 16. december 2021 om
fuldstændig erstatning til nedlukkede minkavlere og fuldstændig kompensation til nedlukkede
følgeerhverv mm.,
som også er afspejlet på § 24.32.14.20. Erstatninger mv. vedr. mink på Finansloven
for 2023.
Med bekendtgørelse nr. 655 af 1. juni 2023 er der etableret mulighed for, at minkavlere med
egenproduktion af mink i 2020 kan søge om at få en forhøjelse af acontobetalingen. Acontobetalingen
opgøres med et beløb pr. skind, som justeres i forhold til den enkelte avlers pelsindeks, dog maksimalt
pelsindeks 105. Det skønnes, at op til ca. 2,8 mia. kr. vil udbetales som forhøjet aconto, og en større
andel af den samlede nedlukningserstatning til minkavlere med egenproduktion af mink i 2020 vil
således udbetales som aconto.
Den 6. oktober 2023 er der udbetalt samlet ca. 4,9 mia. kr. som acontobetaling for
nedlukningserstatning, heraf er ca. 1,8 mia. kr. udbetalt i forhøjet acontobetaling og 3,1 mia. kr. udbetalt
i den eksisterende acontomodel. Der er i alt udbetalt ca. 8,9 mia. kr. i erstatninger mv. til minkavlere og
følgeerhverv.
Den forenklede erstatningsmodel er et valgfrit alternativ til de eksisterende erstatningsmodeller for
minkvirksomheder med egenproduktion af mink i 2020, der administreres af erstatnings- og
taksationskommissioner. Formålet med den forenklede erstatningsmodel er på den ene side at sikre den
korrekte erstatning og kompensation til minkavlere i henhold til
Aftale om erstatning mv. til
minkavlere og følgeerhverv berørt af COVID-19
af 25. januar 2021, og på den anden side at sikre, at
flere sager afsluttes hurtigere. Modellen udmøntes på baggrund af bekendtgørelse nr. 1195 om forenklet
model for fuldstændig erstatning og kompensation til minkvirksomheder med egenproduktion af mink
i 2020 ved permanent nedlukning af minkvirksomhedens drift af den 27. september 2023.
I den forenklede erstatningsmodel opgøres erstatningen som udgangspunkt efter samme principper
som den såkaldte ”skemalagte model”
i nedlukningsbekendtgørelsen, der administreres af erstatnings-
og taksationskommissioner, men erstatningen fastsættes i vid udstrækning på baggrund af
standardsatser.
Herunder
standardsatser
i
relation
til
opgørelsen
af
løn-,
pelsning-
og
salgsomkostninger, kompensation for passiv bevarelse og sagkyndig bistand mv. samt standardsatser
for minkspecifikke aktiver.
Det blev ved tillægsaftalen i maj 2023 også besluttet, at der skal etableres en model, som indebærer at
nedlukningserstatningen til avlere med egenproduktion af mink i 2020 værdisikres for at afbøde
konsekvenserne af, at udbetalingen af erstatninger har taget længere tid end forventet. Der blev på
3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 17: Orientering om opdaterede oplysninger vedrørende skøn over udgifter til nedlukningserstatning og udmøntning af nye ordninger til minkavlere med egenproduktion af mink i 2020, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
aftaletidspunktet med usikkerhed estimeret samlede udgifter på 640 mio. kr. til ordningen på baggrund
af det oprindelige skøn for udgifter til nedlukningserstatning fra 2021. Udgifterne til værdisikring er
afhængig af størrelsen af de udmålte erstatninger, udviklingen i inflationen og tidspunktet for
afgørelserne. Der er således stor usikkerhed om udgifterne. Fødevareministeriet forventer dog alt andet
lige, at udgifterne til værdisikring vil blive højere end antaget på grund af at udgifter til
nedlukningserstatning forventes at blive højere end det oprindelige skøn fra 2021. Der vil ske en
konsolidering af skøn for udgifterne til værdisikring i forbindelse med Fødevareministeriets
konsolidering af skønnet til de samlede udgifter til nedlukningserstatning mv. til minkvirksomheder,
jf.
ovenfor.
Finansudvalget vil som nævnt blive orienteret herom. Finansudvalget vil forelægges særskilt
aktstykke med henblik på at tilvejebringe bevillingsmæssig hjemmel til udmøntning af værdisikring i
2023.
Det bemærkes, at der pågår en proces vedrørende statsstøttegodkendelse af ordningerne om forenklet
erstatningsmodel og værdisikring, som er en forudsætning for, at udbetalingerne kan påbegyndes.
Jacob Jensen
/
Signe Skibstrup Blach
4