Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 160
Offentligt
2851066_0001.png
Årsrapport
Marts 2024
Årsrapport 2023
Vurderingsstyrelsen
Skatteministeriet
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Vurderingsstyrelsen ......................................................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 5
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 9
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 14
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................16
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 17
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 19
Balancen............................................................................................................................... 22
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 25
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 25
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 26
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 26
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................28
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 29
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 29
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 29
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 29
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld ......................... 30
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 30
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 31
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 31
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 31
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 31
Forelagte investeringer .................................................................................................. 31
It-omkostninger ................................................................................................................. 31
Supplerende bilag ............................................................................................................ 32
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på
regnskabsposten.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0003.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0004.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Vurderingsstyrel-
sens økonomiske og faglige resultater for 2023. I årsrapporten redegøres for
Vurderingsstyrelsens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansie-
ring samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Vurderingsstyrelsen,
CVR-nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.03. Vurderingsstyrelsen (driftsbevilling)
§ 09.51.61. Gebyrer på ejendomsvurderingsområdet (anden bevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2023.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 20. marts 2024
Roskilde, d. 7. marts 2024
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Poul Taankvist
Direktør
Vurderingsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0005.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 4
Beretning
2
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Vurderingsstyrelsen og regnskabs-
årets faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold der har påvir-
ket eller forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Vurderingsstyrelsen
Vurderingsstyrelsens vision er at sikre tillid til de nye ejendomsvurderinger og
tryghed om beskatningen af ejendomme.
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen. Sammen med de andre sty-
relser under Skatteministeriet sikrer Vurderingsstyrelsen fundamentet for finan-
sieringen af den offentlige sektor.
Vurderingsstyrelsens hovedopgave er at udarbejde retvisende, ensartede og
gennemskuelige vurderinger af grunde og ejendomme samt at sikre korrekt be-
regning af ejendomsskatter på baggrund af vurderingerne. Vurderingsstyrelsen
udsender i disse år de første nye ejendomsvurderinger siden 2011 til mange
borgere og virksomheder samt tilhørende tilbud om tilbagebetaling af oversky-
dende skatter for perioden.
Vurderingsstyrelsens opgaver omfatter vurdering og skatteberegning for ca. 1,7
mio. ejerboliger og ca. 0,5 mio. erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme. Vur-
deringsstyrelsens kerneopgaver er med udgangspunkt i blandt andet styrelsens
finanslovsformål sammenfattet i nedenstående overordnede inddeling.
Retvisende, ensartede og gennemskuelige ejendomsvurderinger.
Vurderings-
styrelsen skal med udgangspunkt i et nyt ejendomsvurderingssystem med
mere retvisende data, velfunderede statistiske vurderingsmodeller og effek-
tive arbejdsgange udarbejde og udsende mere ensartede og gennemskue-
lige vurderinger af ejendoms- og grundværdier med en forbedret træfsikker-
hed for landets ejerboliger, erhvervsejendomme, land- og skovbrug mv.
Korrekt beregning af ejendomsskatter.
Vurderingsstyrelsen skal sikre korrekt
beregning af ejendomsskatter i overensstemmelse med gældende regler
samt tilbagebetaling af overskydende ejendomsskatter.
Vurderingsstyrelsen skal varetage en styrende rolle som forretningsejer i forhold
til udvikling af det nye ejendomsvurderingssystem i forhold til Udviklings- og For-
enklingsstyrelsens udviklingsorganisation. Samtidig skal Vurderingsstyrelsen
tage ansvaret for den tværgående styring af udviklingen på ejendomsområdet i
Skatteforvaltningen, som blandt andet også omfatter implementering af bolig-
skatteomlægningen, ejendomsdata samt mellemperioden fra 2021 til 2023.
2.2 Ledelsesberetning
De nye ejendomsskatteregler er trådt i kraft fra 2024.
Vurderingsstyrelsen har gennem 2023 arbejdet målrettet på at skabe grundla-
get for, at de nye regler om ejendomsbeskatning kunne træde i kraft ved årsskif-
tet 2023/24. Vurderingsstyrelsen har udarbejdet og udstillet foreløbige vurde-
ringer af alle landets ca. 2,2 mio. skattepligtige ejendomme til brug for skatteom-
lægningen og skatteopkrævningen i 2024, og dermed nåede styrelsen ét af sine
primære mål for året.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 6
For en lang række ejendomme på landet har dette krævet sagsbehandling med
henblik på ajourføring af ejendommenes kategori for første gang siden
2011/12. I tilknytning til kategoriseringen af ejendomme på landet har Vurde-
ringsstyrelsen endvidere administreret en overgangsordning for omkategorise-
rede ejendomme. Ligeledes administrerer Vurderingsstyrelsen reglerne for ju-
steringer af de foreløbige vurderinger i særlige tilfælde.
Endvidere har Vurderingsstyrelsen i 2023 samarbejdet med Udviklings- og For-
enklingsstyrelsen om at udvikle de systemtilpasninger, som er nødvendige for at
implementere de nye ejendomsskatteregler på borgernes forskudsopgørelser
og virksomhedernes skattekonti, jf. mål 3.2 om sikker implementering af de nye
boligskatteregler på Forskud-24 og Skattekontoen.
Flere nye ejendomsvurderinger og tilbagebetalinger til danskerne
Vurderingsstyrelsen har i 2023 fortsat udsendelsen af de nye ejendomsvurderin-
ger med vurderingstermin den 1/1 2020 til alle boligejere for første gang siden
2011. Cirka 340.000 af de nye vurderinger af parcel- og rækkehuse blev ud-
sendt i løbet af 2023. Det samlede antal vurderinger, der er udsendt ved udgan-
gen af 2023, er dermed ca. 500.000. Forud for udsendelse af vurderinger har
Vurderingsstyrelsen behandlet ca. 25.000 indsigelser fra ejerne i forbindelse
med den særlige høringsprocedure (deklaration). Ligeledes har Vurderingssty-
relsen gennemført kvalitetssikring af de udsendte ejendomsvurderinger med et
tilfredsstillende resultat, jf. mål 2.1 om høj kvalitet i de nye ejendomsvurderinger.
I forlængelse af udsendelsen af vurderingerne har Vurderingsstyrelsen også ud-
sendt tilbud om tilbagebetaling af overskydende ejendomsskatter. Der er ud-
sendt tilbagebetalingstilbud til ejerne af ca. 400.000 ejendomme i 2023. Der er i
2023 tilbagebetalt overskydende ejendomsskatter for ca. 2,6 mia. kr., og i alt ca.
3 mia. kr. siden 2022.
I forbindelse med udsendelsen af tilbud om tilbagebetaling har borgerne også
modtaget klagestartsbreve. I 2023 blev der klaget over 0,3 pct. af de nye vurde-
ringer. Vurderingsstyrelsen har i 2023 bidraget til behandlingen af i alt ca. 1.300
klager med tilfredsstillende fristoverholdelse, jf. mål 4.2 om rettidig klagesagsbe-
handling.
Vejledning og besvarelse af henvendelse
Mange borgere har henvendt sig telefonisk og skriftligt til Vurderingsstyrelsen i
løbet af 2023. Både i forbindelse med kategoriseringen af ejendomme på landet
og udstillingen af foreløbige vurderinger af ejerboliger og erhvervsejendomme
har Vurderingsstyrelsen modtaget henvendelser i et betydeligt omfang. Ligele-
des oplever Vurderingsstyrelsen generelt et større antal henvendelser i forbin-
delse med, at styrelsen udsender et stigende antal endelige ejendomsvurderin-
ger.
I alt har Vurderingsstyrelsens vejledning besvaret ca. 115.000 henvendelser pr.
telefon i løbet af 2023. Samlet set har styrelsens vejledningsindsats pr. telefon
været tilfredsstillende, jf. mål 1.2 om kundetilfredshed.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0008.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 7
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Vurderings-
styrelsen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2022
2023
2024
-575,1
492,6
-82,5
-82,5
-82,6
-641,4
579,6
-61,8
-61,9
-61,8
-739,4
739,4
-
-
-
-
31,9
-164,4
-
-43,2
-
17,4
-226,2
-
-63,2
-
-
-
-
-
0,0
95,8
-
93,9
-
100,0
767,6
0,6
874,9
0,6
1.112,0
0,6
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2023 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 2,3 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld
til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2023
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
Regnskabsresultatet for 2023 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Vur-
deringsstyrelsen i 2023 har haft et samlet overskud på 61,8 mio. kr. i forhold til
årets samlede bevilling. Fordelingen af årets resultat kan henføres til et mindre-
forbrug på 78,6 mio. kr. vedrørende løn og et merforbrug på 16,8 mio. kr. på øv-
rig drift.
Vurderingsstyrelsen har fået et bevillingsløft fra 2022 til 2023 til opgaver i til-
knytning til ejendomsområdet, som har medført en forøgelse i antallet af års-
værk. Vurderingsstyrelsen havde dog en vis tilbageholdenhed med rekrutterin-
ger primo 2023 samt udfordringer med rekruttering af rette kompetencer.
Merforbruget på øvrig drift kan primært henføres til eksterne konsulenter herun-
der en større kommunikationskampagne rettet til boligejerne vedrørende de nye
boligskatteregler. Der er færre indtægter vedrørende afregning til Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen som følge af, at der er brugt færre timer i forbindelse med
udvikling og implementering af boligskatteomlægningen. En nærmere redegø-
relse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Egenkapitalen er steget fra 164,4 mio. kr. i 2022 til 226,2 mio. kr. i 2023, hvilket
kan henføres til overførslen af overskuddet på 61,8 mio. kr. ultimo 2023.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0009.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 8
Kortfristet gæld er er steget fra 43,2 mio. kr. i 2022 til 63,2 mio. kr. i 2023, hvilket
primært skyldes øgede forpligtelser til feriepenge og øgede skyldige poster ved-
rørende vare og tjenesteydelser.
Vurderingsstyrelsens drift og administrerede ordninger
Vurderingsstyrelsen er ansvarlig for følgende hovedkonti: Vurderingsstyrelsens
driftskonto er § 09.31.03.
Vurderingsstyrelsen
(driftsbevilling). De administre-
rede ordninger udgør bevillinger under § 09.51.61.
Gebyrer på ejendomsvurde-
ringsområdet
(anden bevilling).
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Vurderingsstyrelsens samlede indtægter og udgifter
i årets regnskab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2023.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
602,3
-
-
-3,3
Regnskab
579,6
-39,1
-
-0,0
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
-220,0
-
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Vurderingsstyrelsens overførte overskud udgjorde 158,2 mio. kr. primo 2023.
Der er et overskud i 2023 på 61,8 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ul-
timo 2023 er forøget til 220,0 mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0010.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 9
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Vurderingsstyrelsen har tre finanslovsformål, som er angivet i finansloven for
2023. Alle aktiviteter kan henføres til hovedopgaver og opgøres i forhold til be-
villing samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Vurderingsstyrelsens opgaver og ressourceforbrug for 2023.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Retvisende, ensartede og
gennemskuelige ejendoms-
vurderinger
2. Korrekt beregning af
ejendomsskatter
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-74,4
-385,7
Øvrige
indtægter
-
-21,4
Omkost-
ninger
70,0
360,9
Andel af
årets
overskud
-4,4
-46,1
-142,2
-602,3
-17,8
-39,1
148,7
579,6
-11,3
-61,8
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på finanslovsformål ud fra den konstaterede
tidsanvendelse. Fordelingen af bevilling er foretaget ud fra opgavernes samlede indtægter og
omkostninger.
Anmærkning: Der er sket en ændret fordeling, som gør, at der er en difference på finanslovsformål mellem
det relle forbrug og det opgjorte forbrug, svarende til ca. 6,1 mio. kr.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2023 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor
der blandt andet er registreret omkostninger til løn for direktionen samt den
snævre stab (Økonomi, HR og Ledelsessekretariatet). Hertil er der udgifter til bl.a.
transport, forplejning, husleje mm.
For hovedopgave 1 og 2 bemærkes det, at der alene er registreret omkostninger
til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne.
Der er i 2023 et samlet overskud på 61,8 mio. kr. Resultatet kan overordnet hen-
føres til en justering af tidsplanen for de nye ejendomsvurderinger og den tilknyt-
tede beskatningsopgave. Der har dertil været tilbageholdenhed med rekrutterin-
ger i første halvår af 2023 samt udfordringer med rekruttering af de rette kom-
petencer. Resultatet kan derudover henføres til færre indtægter på 6,7 mio. kr.
vedrørende viderefakturering til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, som vedrø-
rer udvikling i implementeringscenter for et nyt ejendomsvurderingssystem (ICE)
samt boligskatteomlægningen.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet mindreforbrug på 4,4 mio. kr. under finanslovsformål 0. Mindre-
forbruget kan primært henføres til færre udgifter relateret til transport, forplej-
ning og generel personalepleje. Dertil har der været et mindreforbrug i lønom-
kostningerne relateret til Økonomi og Kommunikation. Det skyldes, at der har
været en højere afgang af medarbejdere end forudsat, samt en generel udfor-
dring med rekruttering af medarbejdere med de rette kompetencer.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0011.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 10
1. Retvisende, ensartede og gennemskuelige ejendomsvurderinger
Der er et samlet mindreforbrug på 45,9 mio. kr. under finanslovsformål 1. Min-
dreforbruget kan primært henføres til tilbageholdenhed primo 2023 af rekrutte-
ringer og dermed et lavere antal vurderingsfaglige sagsbehandlere, som har ar-
bejdet med opgaveløsning under formål 1.
2. Korrekt beregning af ejendomsskatter
Der er et samlet mindreforbrug på 11,3 mio. kr. under finanslovsformål 2. Min-
dreforbruget kan primært henføres til tilbageholdenhed af rekrutteringer primo
2023 og dermed et lavere antal skattefaglige sagsbehandlere, som har arbejdet
med opgaveløsning under formål 2.
Dertil har der været færre indtægter i forbindelse med viderefakturering til Udvik-
lings- og Forenklingsstyrelsen vedrørende udvikling og implementering af bolig-
skatteomlægningen.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Vurderingsstyrel-
sens mål- og resultatplan for 2023, der er aftalt med Skatteministeriets departe-
ment. I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vur-
dering af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Vurderingsstyrelsen for
2023.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Vurderingsstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effektiv, pålidelig og kompetent admi-
nistration, mens kerneinteressenter oplever styrelsen som lydhør og samarbejdsorienteret.
1.1 Interessenthåndte-
ring (koncernfælles)
Resultatet af interessentundersøgelsen,
der foretages i 2023, skal som minimum
være 3,8 point. Der måles på en skala fra
1-5.
Vurderingsstyrelsens interessent-
måling er målt til 3,7 point.
Ikke opfyldt
1.2 Kundetilfredshed
Resultatet af den løbende måling af til-
fredsheden med styrelsens vejlednings-
indsats pr. telefon skal i gennemsnit mini-
mum være 4,0 point. Der måles på en
skala fra 1-5.
Vurderingsstyrelsens vejlednings-
indsats pr. telefon er målt til 4,0 po-
int.
Opfyldt
Pejlemærke 2: Vurderingsstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder betaler korrekte ejendomsskatter på baggrund af
retvisende vurderinger.
2.1 Høj kvalitet i de
nye ejendomsvurde-
ringer
Minimum 95 pct. af de nye vurderinger,
der udsendes i 2023, har den forudsatte
kvalitet.
Andelen af ejendomsvurderinger
uden konstaterede fejl i kvalitets-
målingen er 98 pct.
Opfyldt
Fortsættes på næste side…
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0012.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 11
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 3: Vurderingsstyrelsen skal som aktiv forretningsejer prioritere og sikre de nødvendige løsninger for implemen-
tering af forligene på ejendomsområdet og udvikling af tilhørende it-systemer.
3.1 Sikker implemen-
tering af det nye ejen-
domsvurderingssy-
stem
Det nye ejendomsvurderingssystem lever
op til Vurderingsstyrelsens krav til funktio-
nalitet og lovmedholdelighed inden for
den tiltrådte økonomiske ramme og gør
styrelsen i stand til at overholde den fast-
lagte udsendelsesplan.
Vurderingsstyrelsens krav til funkti-
onalitet i det nye ejendomsvurde-
ringssystem har ikke i alle tilfælde
været opfyldt.
Ikke opfyldt
3.2 Sikker implemen-
tering af de nye bolig-
skatteregler på For-
skud-24 og Skattekon-
toen
Boligskatteforliget er implementeret i for-
skudsopgørelsen for 2024 i 4. kvartal af
2023 og implementeret i skattekontoen
for 2024. Dette skal tilvejebringes via en
gennemtestet teknisk løsning. Realiserin-
gen af målet sker inden for den tiltrådte
økonomiske ramme.
Boligskatteforliget er blevet imple-
menteret på forskudsopgørelsen
2024 og skattekontoen.
Opfyldt
Pejlemærke 4: Vurderingsstyrelsen skal sikre effektiv og sammenhængende planlægning, sagsbehandling, registerforvalt-
ning og vejledning på ejendomsområdet, samt klargøre og ibrugtage nye it-systemer.
4.1 Udsendelse af
ejendomsvurderinger i
løbet 2023
Vurderingsstyrelsen følger den fastlagte
udsendelsesplan og får udsendt vurde-
ringsmeddelelser til ejerne af parcel- og
rækkehuse, ejerlejligheder og sommer-
huse i 2023.
Bl.a. som følge af forskydninger i re-
leaseplanen og mange manuelle
opgaver i forbindelse med sagsbe-
handlingen, har det ikke været mu-
ligt at udsende de planlagte vurde-
ringsmeddelelser til alle ejere af
parcel- og rækkehuse, ejerlejlighe-
der og sommerhuse i 2023.
Ikke opfyldt
4.2 Rettidig klage-
sagsbehandling
Der er foretaget en rettidig udtalelse ved-
rørende klager over nye og videreførte
ejendomsvurderinger i 90 pct. af tilfæl-
dene.
Målet er opfyldt, da mere end 95
pct. af sagerne er behandlet inden
for fristen.
Opfyldt
4.3 Foreløbige 2022-
vurderinger og 2023-
vurderinger til skatte-
omlægningen
Der foreligger foreløbige 2022-vurderin-
ger af ejerboliger og foreløbige 2023-vur-
deringer af erhvervsejendomme mfl. in-
den for fristerne for indlæsninger i beskat-
ningssystemerne til brug for skatteomlæg-
ningen 1. januar 2024.
De foreløbige vurderinger er ind-
læst, og der er sket yderligere kvali-
tetssikring heraf.
Opfyldt
Pejlemærke 5: Vurderingsstyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig rekruttering af nødvendige kom-
petencer samt strategisk medarbejder- og ledelsesudvikling.
5.1 Interessenter ople-
ver, at styrelsen har
kompetente medar-
bejdere med høj fag-
lighed
(Koncernfælles)
Resultatet af hhv. faglighed og kompeten-
cer (gennemsnit), der foretages i styrel-
sens interessentanalyse 2023, skal som
minimum være 4,0 point. Der måles på en
skala fra 1-5.
Vurderingsstyrelsens interessent-
måling er målt til 3,8 point.
Ikke opfyldt
Fortsættes på næste side…
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0013.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 12
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
FN’s verdensmål: Målet bidrager til at håndtere den igangværende energikrise og understøtter samtidig FN’s verdensmål nr.
13 om klimaindsat.
6.1 Reduktion af ener-
giforbruget
(Koncernfælles)
Koncernens samlede energiforbrug pr.
medarbejder på hhv. varme og el er redu-
ceret med 5 pct.
Den samlede reduktion på elforbru-
get er 5,7 pct.
Opgørelse af den samlede reduk-
tion på varmeforbruget udestår.
Ikke opfyldt
Kilde: Vurderingsstyrelsens mål- og resultatplan for 2023.
I 2023 er der ti mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af fem mål
nået.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de ikke opnåede mål og resultater.
Mål 1.1 Interessenthåndtering
Mål 3.1 Sikker implementering af det nye ejendomsvurderingssystem
Mål 4.1 Udsendelse af ejendomsvurderinger i løbet af 2023
Mål 5.1 Interessenter oplever, at styrelsen har kompetente medarbejdere
med høj faglighed
Mål 6.1 Reduktion af energiforbruget
Mål 1.1 Interessenthåndtering
Vurderingsstyrelsens resultat fra interessentanalysen blev målt til 3,7 på en
skala fra 1-5. Rapporten har taget udgangspunkt i 12 interviews med Vurde-
ringsstyrelsens kerneinteressenter.
Interessentanalysen viser, at interessenterne generelt har en positiv opfattelse
af Vurderingsstyrelsen og deres samarbejde med styrelsen på trods af en del
medieomtale i 2023. Der er siden seneste måling i 2021 sket en positiv udvik-
ling, hvor den gennemsnitlige vurdering er steget med 0,4 procentpoint fra 3,3 i
2021 til 3,7 i 2023. Det afspejler en generel fremgang på otte ud af ni para-
metre, som der måles på i interessentanalysen.
Interessenterne udviser samtidig stor forståelse for, at Vurderingsstyrelsen står
over for en kompleks opgave med implementeringen af det nye ejendomsvurde-
ringssystem og implementeringen af boligskatteforliget, der begge er flerårige
programmer med generel høj risiko. På trods af udfordringerne i 2023 fremhæ-
ves det eksempelvis, at Vurderingsstyrelsen er blevet en bedre samarbejds-part-
ner, og interessenterne oplever, at der er en større imødekommenhed og samar-
bejdsvillighed i form af flere faste og strukturerede dialogmøder.
Dialogen med interessenterne er afgørende for Vurderingsstyrelsen, og det vil
fortsat være en prioritet at styrke dialogen og samarbejdet, så interessenter op-
lever en lyttende, kompetent og responsiv styrelse.
Mål 3.1 Sikker implementering af det nye ejendomsvurderingssystem
Implementeringen af det nye ejendomsvurderingssystem er et flerårigt program
med en generel høj risiko, hvilket dog ikke er usædvanligt for et program af
denne størrelsesorden og med høj kompleksitet. For 2023 er målet ikke opfyldt,
da Vurderingsstyrelsens krav til funktionalitet i det nye ejendomsvurderingssy-
stem ikke i alle tilfælde har været opfyldt. Det har udfordret udsendelsen af vur-
deringer til det antal ejendomme, der var forventet ved indgangen til 2023.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 13
Dette ændrer dog ikke på, at Vurderingsstyrelsen fortsat forventer en sikker im-
plementering af det nye ejendomsvurderingssystem, ligesom den overordnede
tidsplan forventes at holde.
Mål 4.1 Udsendelse af ejendomsvurderinger i løbet af 2023
For 2023 er målet ikke opfyldt. Som følge af forskydninger i releases har det ikke
været muligt at udsende vurderingsmeddelelser til de resterende ejere af parcel-
og rækkehuse, sommerhuse og ejerlejligheder i 2023. De vil i stedet blive ud-
sendt i 2024. Alle 2020-vurderinger forventes udsendt i løbet af 2024.
Mål 5.1 Interessenter oplever, at styrelsen har kompetente medarbejdere med
høj faglighed
Vurderingsstyrelsens resultat af interessentanalysen blev målt til 3,8 på en skala
fra 1-5. Resultat skal også læses i sammenhæng med mål 1.1
Interessenthånd-
tering.
Rapporten har taget udgangspunkt i 12 interviews med Vurderingsstyrel-
sens kerneinteressenter.
Selvom resultatkravet ikke er indfriet, peger rapporten på, at interessenterne
vurderer, at styrelsen har været opsøgende og imødekommende overfor interes-
senterne ift. sparring og vejledning, samt at der generelt er en god dialog mellem
interessenter og medarbejdere. Udfordringerne kommer til udtryk i interessen-
ternes oplevelse af den hyppige udskiftning af medarbejdere. Da overlevering
mellem medarbejderne ikke altid er fyldestgørende, kan det indimellem skabe
uklarhed i dialogen og tage uforholdsmæssig lang tid at besvare henvendelser.
Vurderingsstyrelsen vil forbedre interessenternes oplevelse af medarbejdernes
faglighed ved at have større fokus på overlevering samt fastholdelse af nøgle-
personer i styrelsen i højere grad.
Mål 6.1 Reduktion af energiforbruget
Målet omhandler reduktion af energiforbrug i hele Skatteministeriets koncern.
Målet er samlet set ikke opfyldt i 2023.
Delmål vedrørende reduktion på elforbruget er opfyldt. Opgørelsen af elforbru-
get er baseret på tilgængeligt forbrugsdata, som udgør ca. halvdelen af koncer-
nens adresser. Elforbruget er opgjort ved at udregne den procentvise forskel på
det gennemsnitlige elforbrug pr. medarbejder for de tre sidste kvartaler i 2022,
sammenlignet med den samme periode for 2023, for de adresser, der foreligger
forbrugsdata på i begge perioder.
Det er ikke muligt at opgøre varmeforbruget på nuværende tidspunkt, idet for-
brugsdata ikke er tilgængelige på afrapporteringstidspunktet. Målet kan opgøres
endeligt i tredje kvartal 2024.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0015.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 14
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Vurderingsstyrelsens forventninger til det økonomiske resultat
for det kommende år som anført i grundbudgettet for 2024.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og grundbudget 2024.
Regnskabsår
2023
-641,4
579,6
-61,8
Grundbudget
2024
-739,4
739,4
-
Nettobevillingen udgør 703,8 mio. kr. og øvrige indtægter er for 2024 budgette-
ret til 35,6 mio. kr. Den samlede bevilling og øvrige indtægter for Vurderingssty-
relsens samlede virksomhed udgør således 739,4 mio. kr. Hermed modsvarer
det forventede forbrug for 2024 til finanslovsbevillingen for 2024.
Vurderingsstyrelsens indlæste grundbudget i Statens Koncernsystem (SKS) for
2024 er netto på i alt 703,8 mio. kr., som er fordelt med 635,0 mio. kr. på lønsum
og 104,4 mio. kr. på øvrig drift. Hertil kommer indtægter på 35,6 mio. kr. så den
samlede bevilling kommer op på 739,4 mio. kr.
Vurderingsstyrelsen vil i det kommende år have fokus på både egne udviklings-
og driftsmål samt koncernfælles mål.
Vurderingsstyrelsen skal i 2024 lykkes med at udsende første runde af nye ejer-
boligvurderinger, som har vurderingstermin den 1. januar 2020. Gennem de se-
neste år har Vurderingsstyrelsen udsendt knap 500.000 vurderinger, og målsæt-
ningen er, at Vurderingsstyrelsen udsender de resterende 1,2 mio. vurderinger.
Heriblandt vurderinger til ejere af både parcel- og rækkehuse, sommerhuse,
ejerlejligheder.
Det er samtidig afgørende, at boligejerne finder vurderingerne gennemskuelige,
samt at vurderingerne har en høj kvalitet, hvilket blandt andet kommer til udtryk
gennem en lav klageprocent, hvor kun et fåtal finder anledning til at klage over
vurderingerne. Uanset antallet af klager er det fortsat Vurderingsstyrelsens mål-
sætning at overholde fristen for bidrag til klagesagsbehandlingen. Med udsen-
delsen af vurderinger følger også tilbagebetaling af overskydende ejendoms-
skatter i 2024 for årene 2011-2020.
Fra 2024 overtager staten beregningen og opkrævningen af grundskyld og
dækningsafgift fra kommunerne, og de nye boligskatteregler træder i 2024 i
kraft. I forlængelse af overgangen til de nye boligskatteregler har Vurderingssty-
relsen fået en række nye opgaver. Skatteopkrævningen for 2024 er baseret på
foreløbige vurderinger, og for at sikre tryghed i overgangen til de nye regler er
det i helt særlige tilfælde muligt for boligejerne at få ændret deres foreløbige vur-
deringer, fx ved købs- og salgssituationer. Vurderingsstyrelsens mål for 2024
omfatter fristoverholdelse i de helt særlige tilfælde, hvor det er muligt for bolig-
ejerne at få ændret den foreløbige vurdering.
I 2024 overtager Vurderingsstyrelsen endvidere opgaver vedrørende lån til be-
taling af ejendomsskatter fra kommunerne. Vurderingsstyrelsen skal i 2024 de-
monstrere sikker administration på låneområdet og har sat frister for behandlin-
gen af ansøgninger om pensionistlån.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 15
Vurderingsstyrelsen har i 2024 fortsat ansvaret for implementeringen af forli-
gene på ejendomsområdet (Forlig
om et nyt ejendomsvurderingssystem og
Tryghed om boligbeskatningen)
og forretningsejerskabet for udviklingen af tilhø-
rende it-systemer. Vurderingsstyrelsen fortsætter samarbejdet med Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen i 2024 med fokus på færdigudvikling af det nye ejen-
domsvurderingssystem og systemtilpasninger vedrørende årsopgørelsen.
Vurderingsstyrelsen skal
både under den aktuelle udviklingsrejse og efter im-
plementeringen af forligene på ejendomsområdet
opleves som lydhør, samar-
bejdsorienteret, effektiv, pålidelig og kompetent. Der er derfor både opstillet mål
for boligejernes tilfredshed med styrelsens vejledningsindsats i 2024 og for Vur-
deringsstyrelsens omdømme i den brede befolkning.
De ovennævnte tiltag skal være med til at sikre Vurderingsstyrelsens vision om at
sikre tillid til de nye vurderinger og tryghed om beskatning af ejendomme.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0017.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 16
Regnskab
3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 17
I dette afsnit redegøres for Vurderingsstyrelsens ressourceforbrug i finansåret
2023 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen.
Derudover omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget-
og regnskabsmæssige ansvar for i 2023.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevillinger pr. hovedkonto, samt opstillinger, der viser udnyttelsen af låneram-
men og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Vurderingsstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen
af 19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmi-
nisteriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2023 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af december 2023.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis svarer til de principper, der er beskrevet i Vurderingsstyrelsens regn-
skabsinstruks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens Koncernsystem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-”
i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2023.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Vurderingsstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrø-
rende det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes
ikke at være væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2023,
herunder eksempelvis afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnits-
timepris. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Seniorbonus:
Opgørelsen er baseret på cirkulæret om seniorbonus, som fore-
skriver, at alle ansatte fra og med det kalenderår, hvori de fylder 62 år, har ret
til en årlig seniorbonus på 0,8 pct. af den sædvanlige årsløn. Optjeningsperio-
den for seniorbonus følger kalenderåret, og afregnes i januar i det efterføl-
gende år. Personer, som opfylder betingelserne for seniorbonus, og som til-
træder i løbet af kalenderåret, har ret til en forholdsmæssig andel af bonussen
og indgår i opgørelsen. Personer, der fratræder i løbet af året, afregnes på
fratrædelsestidspunktet og indgår ikke i opgørelsen.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 18
Lønforhandling:
Opgørelsen af engangsvederlag til medarbejdere er udregnet
som 2 pct. af lønsummen for alle medarbejdere i styrelsen. Opgørelsen af
særlige honorering af ledere udregnes som 7,7 pct. af lønsummen for alle le-
dere i styrelsen. Beregningerne af lønsum tager udgangspunkt i udbetalte va-
rige løndele til medarbejdere i oktober 2023. Opgørelsen følger samme me-
tode som tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Vurderingsstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrø-
rende det udgiftsbaseret område.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0020.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 19
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Vurderingsstyrelsens resultatopgørelse for de omkostnings-
baserede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer/tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2022
2023
2024
-551,1
-24,0
-
-24,0
-
-
-575,1
-602,3
-39,1
-0,0
-39,1
-
-
-641,4
-703,8
-35,6
-
-35,6
-
-
-739,4
-
-
-
23,1
23,1
25,6
25,6
31,3
31,3
387,9
58,9
-15,1
4,7
436,4
-
1,3
31,8
492,6
-82,5
448,6
66,7
-16,3
-0,4
498,6
-
1,3
54,1
579,6
-61,8
635,0
-
-
-
635,0
-
-
73,1
739,4
-
-0,0
-
-82,5
-0,0
-
-61,9
-
-
-
-0,2
0,1
-82,6
-
0,0
-61,8
-
-
-
-
-
-82,6
-
-
-61,8
-
-
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 20
Resultatet af Vurderingsstyrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et
overskud på 61,8 mio. kr. Overskuddet fordeler sig med et mindreforbrug på
78,6 mio. kr. på løn og et merforbrug på 16,8 mio. kr. på øvrig drift.
Årets resultat på 61,8 mio. kr. kan hovedsageligt henføres til justeringer af opga-
vesammensætningen for de nye ejendomsvurderinger og hertil knyttede beskat-
ningsopgaver. Resultatet kan derudover henføres til færre indtægter på 6,7 mio.
kr., vedrørende fakturering til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen henset til ud-
vikling i ICE og boligskatteomlægningen.
Hertil kommer færre udgifter relateret til udsendelse af ejendomsvurderinger,
svarende til 10,0 mio. kr., som følge af, at der har været udsendt færre breve
samt foretaget en reduktion i prisen pr. brev. Dertil har der været udfordringer
med rekruttering af rette kompetencer og fastholdelse af ressourcer.
Ordinære driftsindtægter
Vurderingsstyrelsen blev som styrelse etableret 1. juli 2018, og har siden da væ-
ret i en opbygningsfase for at imødekomme mængden af opgaver i forbindelse
med håndtering af udsendelse af ejendomsvurderinger samt udarbejdelse af
beskatningsgrundlag.
Den samlede bevilling er steget med 51,2 mio. kr. fra 2022 til 2023. Den sam-
lede bevilling udgør 602,3 mio. kr. i 2023. Dertil kommer en indtægt på 39,1 mio.
kr. som vedrører afregning mellem Udviklings- og Forenklingsstyrelsen vedrø-
rende udvikling i ICE og boligskatteomlægningen. Stigningen på 15,1 mio. kr.
skyldes primært implementering af et nyt ejendomsvurderingssystem (E&G)
samt implementering af boligskatteomlægningen, som samlet set har medført et
øget behov for ressourcer i Vurderingsstyrelsen.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er steget med 87,0 mio. kr. fra 2022 til 2023. Ordi-
nære driftsomkostninger udgør 579,6 mio. kr. i 2023. Stigningen skyldes primært
et øget antal årsværk i styrelsen som følge af styrkelse af ejendomsområdet,
herunder implementeringen af E&G og overtagelsen af beskatningsopgaven,
herunder låneordningen.
Stigningen i personaleomkostninger på 62,2 mio. kr. kan blandt andet henføres
til et øget antal medarbejdere som følge af styrkelse af organisationen. Ligele-
des kan stigningen på 22,3 mio. kr. vedrørende andre driftsomkostninger henfø-
res til implementering af E&G og styrkelse af ejendomsområdet, som blandt an-
det har betydet en større aktivitet vedrørende transitionsopgaver og juridisk bi-
stand. Hertil kommer en stigning i husleje på 1,7 mio. kr. som følge af en udvi-
delse på eksisterende lejemål i Roskilde samt et nyetableret lejemål på Frede-
riksberg, hvor styrelsens medarbejdere i hovedstadsområdet nu er samlet.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0022.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 21
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Vurderingsstyrelsen for 2023.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-61,8
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud”
afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
Årets overskud på 61,8 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapita-
len.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Vurderingsstyrelsen har i 2023 tilbageført følgende hensættelser, som er regi-
streret i forbindelse med årsafslutningen for 2022:
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere og le-
dere i 2023 var i alt 9,8 mio. kr. Det afspejler et mindreforbrug på 2,1 mio. kr. i
forhold til den faktiske hensættelse på 11,9 mio. kr., der blev hensat i forbin-
delse med årsafslutningen i 2022. Der er således foretaget en tilbageførelse
af hensættelsen fra 2022 på 2,1 mio. kr.
Periodiseringsposter:
Der er ikke sket regulering i periodiseringsposter, da der er
sket modregning på 2,1 mio. kr. i tilsvarende fakturaer.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0023.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 22
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Vurderingsstyrelsens balance fordelt på henholdsvis
aktiver og passiver pr. 31. december 2023.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2022
2023
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
116,3
69,2
-
185,5
217,4
223,6
185,5
96,0
-
281,5
298,9
305,1
-
29,3
2,6
-
-
15,1
2,3
-
6,2
-
6,2
6,2
6,2
-
6,2
6,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 2,3 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2023
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0024.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 23
Den samlede balance udgør 305,1 mio. kr. pr. 31. december 2023 mod 223,6
mio. kr. pr. 31. december 2022.
Anlægsaktiver
Vurderingsstyrelsen har ingen anlægsaktiver.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 81,5 mio. kr. fra
2022 til 2023. Omsætningsaktiver udgør 298,9 mio. kr. i 2023. Under omsæt-
ningsaktiver er saldoen for likvide beholdninger FF5 og FF7 forøget med hhv.
69,2 mio. kr. og 26,8 mio. kr. fra 2022 til 2023. De likvide midler udgør 281,5
mio. kr. Kontoen for tilgodehavender er faldet væsentligt som følge af ny an-
lægspraksis vedrørende fakturering til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, som
skyldes at faktureringen nu sker løbende, hvorfor tilgodehavender for 2023 er
14,2 mio. kr. mindre end i 2022.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2022
2023
-6,2
-
-
-
-
-158,2
-164,4
-16,0
-6,2
-
-
-
-
-220,0
-226,2
-15,7
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-6,6
-10,7
-25,9
-
-
-
-43,2
-43,2
-223,6
-11,3
-20,1
-31,8
-
-
-
-63,2
-63,2
-305,1
4
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
5
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 24
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en reducering på 0,3 mio. kr.
fra 2022 til 2023. Hensatte forpligtelser udgør 15,7 mio. kr. i 2023. Reducerin-
gen på 0,3 mio. kr. i hensatte forpligtelser mellem 2022 og 2023 kan hovedsa-
geligt henføres til, at der har været foretaget en lavere hensættelse til honorering
af chefer som følge af, at der har været en større afgang af chefer i 2023, samt
et fald i hensættelsen til udbetaling af beordret over-/merarbejde. Disse mod-
svares delvist af en stigning i hensættelserne til engangsvederlag til honorering
af medarbejdere, som skyldes opnormeringen af antallet af medarbejdere.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en stigning på 20,0 mio. kr. fra
2022 til 2023. Kortfristet gæld udgør 63,2 mio. kr. i 2023. Under kortfristet gæld
er saldoen for leverandører af varer og tjenesteydelser forøget med 4,7 mio. kr.
Stigningen kan henføres til, at Vurderingsstyrelsens aktivitetsniveau ultimo 2023
har været højere end ultimo 2022 som følge af flere medarbejdere samt udsen-
delse af foreløbige vurderinger og implementering af boligskatteomlægningen.
Dertil er saldoen for skyldige feriepenge forøget med 5,9 mio. kr. som kan henfø-
res til, at Vurderingsstyrelsen har opnormeret antallet af medarbejdere. Yderli-
gere er der en forskydning mellem registreringen af kildeskat og den tilhørende
afregning, hvorfor afregningen for december 2023 står som en skyldig post i
regnskabet.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0026.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 25
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Vurderingssty-
relsens egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen
og viser årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2022
-9,6
3,4
-6,2
-
-
-
-
-
-
-75,5
-
-
-82,6
-
-
-158,2
-164,4
-164,4
2023
-6,2
-
-6,2
-
-
-
-
-
-
-158,2
-
-
-61,8
-
-
-220,0
-226,2
-226,2
Vurderingsstyrelsens egenkapital udgør 226,2 mio. kr. ultimo 2023, hvoraf
220,0 mio. kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2023 forøget
med 61,8 mio. kr., svarende til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2023
-
0,5
-
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0027.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 26
Vurderingsstyrelsens låneramme ultimo 2023 udgør 0,5 mio. kr. Styrelsen har in-
gen immaterielle eller materielle anlægsaktiver, hvorfor der ikke er foretaget
træk på lånerammen ultimo 2023.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under
Vurderingsstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference, mindreforbrug
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Akkumuleret opsparing ultimo 2023
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.03.
116,1
577,2
498,6
78,6
102,7
181,4
Lønsumsloftet primo 2023 var 116,1 mio. kr. På tillægsbevillingen er der i alt til-
ført lønsum på 461,1 mio. kr. Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2023
er 577,2 mio. kr. Mindreforbruget på 78,6 mio. kr. i 2023 betyder, at den akku-
mulerede opsparing af lønsum stiger til 181,4 mio. kr. ultimo 2023.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i
2023 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti,
som Vurderingsstyrelsen er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregn-
skabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
09.31.03
Navn
Bevillings-
type
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
Vurderingsstyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
602,3
-
579,6
-39,1
22,7
39,1
-220,0
Administrerede ordninger
09.51.61
Gebyrer på ejen-
domsvurderings-
området
Anden
Udgifter
Indtægter
-
-3,3
-
0,0
-
-3,3
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit, herunder særligt
afsnit 3.2.
De regn-
skabsmæssige forklaringer på afvigelser på øvrige bevillinger indgår i det føl-
gende.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 27
Administrerende ordninger, 09.51.61 Gebyrer på ejendomsvurderingsområdet
Der er på hovedkontoen en indtægtsbevilling i 2023 på 3,3 mio. kr. Der er reali-
seret indtægter på under 0,1 mio. kr., hvilket svarer til færre indtægter på 3,3
mio. kr.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0029.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 28
Bilag
4
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0030.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 29
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-5
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Vurderingsstyrelsens
anvendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Vurderingsstyrelsen har ikke immaterielle anlægsaktiver, hvorfor tabel 13 udgår
af årsrapporten.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Vurderingsstyrelsen har ikke immaterielle anlægsaktiver, hvorfor tabel 14 udgår
af årsrapporten.
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående
note 3
fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til engangsvederlag
Forpligtelse til særlig honorering af chefer
Forpligtelse til over-/merarbejde
Forpligtelse til husleje
I alt
Kilde: SAP Intern.
-9,0
-3,3
-3,3
-0,1
-15,7
Vurderingsstyrelsen har ultimo 2023 bogført hensatte forpligtelser for samlet
15,7 mio. kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger udgøres
af 15,6 mio. kr. vedrørende engangsvederlag til medarbejdere og ledere samt
udbetaling til beordret over-/merarbejde. For hensatte forpligtelser registreret
under den øvrige drift er indregnet 0,1 mio. kr. til husleje.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0031.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 30
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfri-
stet gæld
Af nedenstående
note 4
fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret
under kortfristet gæld.
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Forpligtelse til seniorbonus og flexforpligtelsen
I alt
Kilde: SAP Intern.
-2,2
-2,2
Vurderingsstyrelsen har ultimo 2023 bogført hensatte forpligtigelser under kort-
fristet gæld for samlet 2,2 mio. kr.
4.1.5
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Vurderingsstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til
medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige for-
pligtelse er pr. 31. december 2023 opgjort til 12,3 mio. kr. Inden for en femårig
periode er forpligtelsen opgjort til 0,7 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat
pr. 31. december 2023.
Verserende sager
Vurderingsstyrelsen har opgjort i hvilket omfang, der er disponeret til advokatsa-
lær i forbindelse med verserende sager, hvor styrelsen primært benytter Kam-
meradvokaten. Sagerne har forskellig karakter og varighed, og de opgjorte om-
kostninger forbundet med den enkelte sag er baseret på godkendte maksi-
mumsgrænser til advokatsalærer og sagsomkostninger. I det omfang det er vur-
deret, at sandsynligheden for at sagerne falder ud til modpartens fordel, er
større end 50 pct., er der hensat et beløb under anden gæld, såfremt det oversti-
ger den fastsatte beløbsgrænse i anvendt regnskabspraksis på 100.000 kr. I det
omfang det er vurderet usandsynligt, at Vurderingsstyrelsen taber de verserende
retssager, er der ikke hensat. Vurderingsstyrelsen har opgjort eventualforpligtel-
sen til verserende sager pr. 31. december 2023 til 0,0 mio. kr. mod 0,0 mio. kr.
ultimo 2022.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0032.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 31
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Vurderingsstyrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og
16 udgår af årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Vurderingsstyrelsen har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17
udgår af årsrapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Vurderingsstyrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og
19 udgår af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Vurderingsstyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvor-
for tabel 20 udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Vurderingsstyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Fi-
nansudvalget, hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Vurderingsstyrelsens it-omkostninger fordelt
på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen
indeholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP Intern.
(mio. kr.)
-
-
-
-
-
1,7
1,7
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 32
4.8 Supplerende bilag
Vurderingsstyrelsen har ikke supplerende bilag.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851066_0034.png
Årsrapport 2023 Vurderingsstyrelsen
Side 33
www.vurdst.dk
Vurderingsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen