Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 160
Offentligt
2851062_0001.png
Årsrapport
Marts 2024
Årsrapport 2023
Skattestyrelsen
Skatteministeriet
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Skattestyrelsen ................................................................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 5
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 8
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 13
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................15
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 16
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 18
Balancen............................................................................................................................... 21
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 24
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 25
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 25
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 26
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................26
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 29
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 29
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 29
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 29
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld ......................... 30
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 30
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 31
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 31
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 31
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 31
Forelagte investeringer .................................................................................................. 31
It-omkostninger ................................................................................................................. 31
Supplerende bilag ............................................................................................................ 32
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0003.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0004.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Skattestyrelsens
økonomiske og faglige resultater for 2023. I årsrapporten redegøres for styrel-
sens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver
og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Skattestyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.01. Skattestyrelsen (Driftsbevilling)
§ 09.51.03. Justering af reguleringsprocent for grundskyld (Reservationsbe-
villing)
§ 09.51.12. Gebyrer og formålsbestemte afgifter (Anden bevilling)
§ 09.51.13. Godtgørelser mv. (Lovbunden)
§ 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms for almennyttige foreninger
(Reservationsbevilling)
§ 09.51.15. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra spillehaller (Reser-
vationsbevilling)
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen (Anden bevilling).
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2023.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 20. marts 2024
København, d. 18. marts 2024
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Merete Agergaard
Direktør
Skattestyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0005.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 4
Beretning
2
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Skattestyrelsen og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold der har påvirket el-
ler forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Skattestyrelsen
Skattestyrelsens opgave er at sikre, at borgere og virksomheder betaler korrekte
skatter og afgifter til tiden. Den opgave løses ved at gøre det nemt og trygt at be-
tale, ved målrettet at bekæmpe svindel og ved at have effektive kontrolmekanis-
mer integreret i alle dele af opgaveløsningen.
Skattestyrelsen har en vigtig samfundsopgave og er ydmyg over for det store
ansvar, der følger med myndighedsrollen. Borgere og virksomheder skal opleve
en ordentlig, pålidelig og fremtidssikret skatteadministration. Arbejdet bygger på
effektive processer og sikre systemer. Skattestyrelsen arbejder målrettet på løs-
ninger, hvor relevante data indberettes automatisk, så det er enkelt for borgere
og virksomheder at få overblik over og håndtere deres skatteforhold.
Skattestyrelsens afgørelser skal være korrekte og fagligt velfunderede. Derfor er
faglighed og et højt kompetenceniveau hos medarbejdere og ledere kernen i
Skattestyrelsens arbejde.
Skattestyrelsen tager ansvar og samarbejder
om den samlede opgave og i de
daglige beslutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet
sikrer Skattestyrelsen fundamentet for finansiering af den offentlige sektor.
2.2 Ledelsesberetning
Med åbningen af to seneste skattecentre i Frederikshavn og Svendborg kunne
Skattestyrelsen i 2023 sætte et punktum for en velgennemført implementering af
regeringens reform af skattekontrollen. Skattestyrelsen har siden 2020 bidraget
til åbningen af otte nye skattecentre og tilførsel af i alt 1.000 medarbejdere til
øget skattekontrol i hele landet. Som resultat af kontroletaperne kan det blandt
andet fremhæves, at antallet af årligt afsluttede straffesager er fordoblet, at det
årlige moms- og hvidvaskprovenu er mere end fordoblet i perioden, samt at an-
tallet af årlige virksomhedskontroller er steget mere end 50 procent.
I juni 2023 indgik et bredt flertal i Folketinget en flerårsaftale om skattevæsenets
økonomi for 2023-2027. Aftalen sikrer stabile økonomiske rammer for Skatte-
forvaltningen og giver derved mulighed for at planlægge og prioritere langsigtet.
Aftalen bygger oven på et grundigt analysearbejde.
Efter fem år ophævede statsrevisorerne i august 2023 forbeholdet for rigtighe-
den af § 38.
Skatter og afgifter
i statsregnskabet. Ophævelsen af forbeholdet var
resultatet af en meget omfattende og vedholdende arbejdsindsats og repræsen-
terer en markant milepæl i genopretningen af skattevæsenet.
2023 har også været et begivenhedsrigt år på den internationale scene. Skatte-
styrelsen indgik blandt andet i oktober en bilateral samarbejdsaftale med Sydaf-
rika, ligesom der i 2022 blev indgået en tilsvarende aftale med Sydkorea. Med
aftalerne og den generelt gode dialog med udenlandske skattemyndigheder bi-
drager Skattestyrelsen til, at dansk erhvervsliv undgår dobbeltbeskatning.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0007.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 6
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Skattestyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2022
2023
2024
-3.150,8
3.079,5
-71,4
-78,2
-78,1
-3.347,1
3.334,6
-12,6
-18,2
-18,5
-3.556,0
3.555,0
-1,0
-1,0
-1,0
-
70,6
-220,8
-
-282,3
-
82,0
-239,3
-
-384,3
-
-
-
-
-
-
99,4
-
98,9
-
98,8
4.719,7
0,6
4.888,9
0,6
5.356,0
0,6
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2023 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 23,9 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet
gæld til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter
til årsrapporter 2023
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
Regnskabsresultatet for 2023 er sammenfattet i tabel 1 ovenfor og viser, at
Skattestyrelsen i 2023 har haft et samlet overskud på 18,5 mio. kr. i forhold til
årets samlede bevilling. Overskuddet fordeler sig med et mindreforbrug på 6,2
mio. kr. på løn og et merforbrug på 25,2 mio. kr. på øvrig drift, som hovedsage-
ligt kan henføres til tværgående prioriteringer på ministerområdet, samt en mer-
indtægt på 37,7 mio. kr., som vedrører intern fakturering mellem Skattestyrel-
sens og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen vedrørende igangværende it-projek-
ter.
Skattestyrelsens ordinære driftsindtægter udgør 3.347,1 mio. kr. i 2023 mod
3.150,8 mio. kr. i 2022. Stigningen kan primært henføres til en øget driftsbevilling
som følge af Kontroletape 4 samt pris- og lønregulering. Tilsvarende udgør de
ordinære driftsomkostninger 3.334,6 mio. kr. i 2023 mod 3.079,5 mio. kr. i 2022.
Stigningen i omkostningerne kan primært henføres til personaleomkostninger og
husleje.
En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0008.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 7
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider) er opgjort til 82,0 mio. kr. ultimo 2023, hvilket
er en stigning på 11,4 mio. kr. fra 2022 til 2023. Heraf kan 10,5 mio. kr. henføres
til, at der i 2023 har været et større udestående tilgodehavende vedrørende kla-
gegebyrer og refusioner, samt en stigning på 0,9 mio. kr. i periodeafgrænset til-
godehavende.
Egenkapitalen er opgjort til 239,3 mio. kr. ultimo 2023, hvilket er en stigning på
18,5 mio. kr. fra 2022. I egenkapitalen for 2023 indgår et samlet overskud for
året på 18,5 mio. kr., svarende til årets resultat.
Kortfristet gæld er opgjort til 384,3 mio. kr. ultimo 2023. Det er en stigning på
102,0 mio. kr. fra 2022 til 2023, hvoraf 65,2 mio. kr. kan henføres til, at der i
2023 er optaget en større anden kortfristet gældsforpligtigelse primært vedrø-
rende lønrelaterede gældsposter. Dertil har der været en stigning i gæld til leve-
randører og skyldige feriepenge på henholdsvis 19,4 mio. kr. og 17,2 mio. kr.
En nærmere redegørelse vedrørende afvigelser i balancen fremgår af
afsnit 3.3.
Antal årsværk er steget fra 4.719,7 i 2022 til 4.909,9 i 2023, hvilket primært skyl-
des ansættelse af flere medarbejdere i forbindelse med Kontroletape 4. Prisen
pr. årsværk er uændret og udgør 0,6 mio. kr.
Skattestyrelsens drift og administrerede ordninger
Skattestyrelsen er ansvarlig for følgende hovedkonti:
§ 09.31.01.
Skattestyrelsen
(Driftsbevilling).
§09.51.03.10
Nedjustering af reguleringsprocent
(Anden bevilling)
§ 09.51.12.10.
Gebyrer og formålsbestemte afgifter
(Anden bevilling)
§ 09.51.12.20.
Rykkergebyrer
(Anden bevilling)
§ 09.51.12.21.
Afskrivninger af rykkergebyrer
(Anden bevilling)
§ 09.51.13.10.
Udgifter til sagkyndig bistand i skattesager
(Lovbunden bevil-
ling)
§ 09.51.13.20.
Forsvarsbistand i skatte og afgiftssager
(Lovbunden bevilling)
§ 09.51.14.10.
Delvis kompensation for købsmoms
(Reservationsbevilling)
§ 09.51.15.10.
Fordeling af midler i stedet for udlodning fra spillehaller
(Re-
servationsbevilling)
§ 09.51.17.10.
Civilretlige tiltag i udbytteskattesagen
(Anden bevilling).
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Skattestyrelses samlede indtægter og udgifter i
årets regnskab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2023.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
3.315,0
-5,9
1.057,0
-72,7
Regnskab
3.335,1
-44,5
925,2
-72,7
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
-204,9
-0,6
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0009.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 8
Skattestyrelsens overførte overskud udgjorde 186,4 mio. kr. primo 2023. Der er
et overskud ultimo 2023 på 18,5 mio. kr., hvilket medfører, at det overførte over-
skud ultimo 2023 er forøget til 204,9 mio. kr. Oplysninger om de enkelte hoved-
konti fremgår af
afsnit 3.7 Bevillingsregnskabet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Skattestyrelsen har fire finanslovsformål, som er angivet i finansloven for 2023.
Alle aktiviteter kan henføres til opgaver og opgøres i forhold til bevilling samt de
realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Skattestyrelsens opgaver og ressourceforbrug for 2023.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Korrekt afregning af skatter og
afgifter på person-, erhvervs- og
selskabsområdet.
2. Forebygge og imødegå øko-
nomisk kriminalitet og internatio-
nal skatteunddragelse.
3. Juridisk lovfortolkning samt
korrekt regnskabsaflæggelse for
statens indtægter mv.
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-535,4
-2.252,3
Øvrige
indtægter
-36,8
-7,0
Omkost-
ninger
560,6
2.249,6
Andel af
årets
overskud
-11,6
-9,7
-218,3
-0,3
219,8
1,2
-303,1
-0,1
304,8
1,6
-3.309,1
-44,2
3.334,8
-18,5
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede
tidsanvendelse. Fordelingen af bevilling er foretaget ud fra opgavernes samlede indtægter og
omkostninger.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
I henhold til principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra
1. januar 2016 er der for 2023 foretaget en regnskabsmæssig registrering af
generelle fællesomkostninger under opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret omkostninger til husleje, ledelsessekretaria-
ter, en række økonomifunktioner og HR.
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3 alene er re-
gistreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opga-
verne.
Der er i 2023 et samlet mindreforbrug på 18,5 mio. kr. Resultatet er overordnet
sammensat af et mindreforbrug på 11,5 mio. kr. på Skattestyrelses drift og et
mindreforbrug på 7,0 mio. kr. på koncernfælles poster placeret på Skattestyrel-
sens driftsbevilling. Afvigelsen på de koncernfælles poster fordeles forholds-
mæssigt på Skattestyrelsens tre faglige formål.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 9
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet mindreforbrug på 11,6 mio. kr. under finanslovsformål 0. Afvi-
gelsen skyldes primært mindreforbrug på udgifter til rekrutteringskampagner
samt mindreforbrug på regulering af hensættelserne til feriepengeforpligtelsen
og seniorbonus.
1. Korrekt afregning af skatter og afgifter på person-, erhvervs- og selskabsom-
rådet
Der er et samlet mindreforbrug på 9,7 mio. kr. mio. kr. under finanslovsformål 1.
Afvigelsen skyldes primært finanslovsformålets andel af mindreforbruget på de
koncernfælles poster. Hertil kommer et mindreforbrug på udgifter til Kammerad-
vokaten, flere lønrefusioner end forventet samt større afgang og mindre rekrut-
tering end forudsat.
2. Forebygge og imødegå økonomisk kriminalitet og international skatteunddra-
gelse
Der er et samlet merforbrug på 1,2 mio. kr. under finanslovsformål 2. Afvigelsen
skyldes et merforbrug som følge af et højere aktivitetsniveau på hvidvaskområ-
det. Modsat er der et mindreforbrug på de koncernfælles poster.
3. Juridisk lovfortolkning samt korrekt regnskabsaflæggelse for statens indtæg-
ter mv.
Der er et samlet merforbrug på 1,6 mio. kr. under finanslovsformål 3. Afvigelsen
skyldes et merforbrug som følge af et lidt højere aktivitetsniveau end forudsat på
juridiske afklaringer. Modsat er der et mindreforbrug på de koncernfælles poster.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0011.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 10
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Skattestyrelsens
mål- og resultatplan for 2023, der er aftalt med Skatteministeriets departement.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Skattestyrelsen for 2023.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Der er tillid til Skatteministeriets koncern
1.1 Interessenthåndte-
ring (Koncernfælles)
Resultatet af interessentundersøgel-
sen, der foretages i 2023, skal som mi-
nimum være 4,0 point. Der måles på
en skala fra 1-5.
Resultatet af den løbende måling af til-
fredsheden med Skattestyrelsens vej-
ledningsindsats skal i gennemsnit mini-
mum være:
4,2 point for telefonvejledning
3,8 point for mailbesvarelser
3,5 point for sagsbehandlingsområdet
Der måles på en skala fra 1-5.
1.3 Fristoverholdelse
Minimum 73 pct. af alle sager vedr.
borgere og virksomheder skal være af-
sluttet inden for den fastsatte frist.
81 pct. af alle sager vedr. borgere og
virksomheder er afsluttet inden for fri-
sten.
Opfyldt
Resultatet af interessentanalysen er
4,0 point.
Opfyldt
1.2 Kundetilfredshed
Resultatet af den løbende måling af til-
fredsheden er:
Ikke opfyldt
4,4 point for telefonbetjening
3,7 point for mailbesvarelser
Sagsbehandling kan ikke opgøres.
Pejlemærke 2: Borgere og virksomheder betaler de korrekte skatter og afgifter til tiden
2.1 Oplevet regelefter-
levelse og opdagel-
sesrisiko
2.2 Flere refusionsan-
modninger afsluttes
Oplevet regelefterlevelse og opdagel-
sesrisiko blandt borgere og virksomhe-
der skal være minimum 3,8 point ud af
5 point.
Under et fortsat højt kontrolniveau sti-
ger antal afsluttede refusionsanmod-
ninger på udbytteområdet med 15 pct.
ift. målsætningen for 2022. Det svarer
til 37.500 afsluttede refusionsanmod-
ninger og 4.900 flere end målsætnin-
gen i 2022.
Den oplevede regelefterlevelse og op-
dagelsesrisiko er 3,8 point for borgere
og 3,9 point for virksomheder.
Antallet af afsluttede refusionsanmod-
ninger er 40.607 i 2023.
Opfyldt
Opfyldt
Pejlemærke 3: Opgaveløsning og udviklingstiltag i Skatteministeriets koncern skal være præget af realistisk planlægning og
effektiv gennemførelse
3.1 Flere straffesager
afsluttes
Minimum 8.200 straffesager er afslut-
tet.
Antallet af afsluttede straffesager er
9.206 i 2023.
Opfyldt
Fortsættes på næste side…
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0012.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 11
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 4: Skatteministeriets koncern skal kendetegnes af høj faglighed, som understøttes af langsigtede planer for
rekruttering og kompetenceudvikling
4.1 Interessenter ople-
ver, at styrelsen har
kompetente medar-
bejdere med høj fag-
lighed (Koncernfælles)
Resultatet af hhv. faglighed og kompe-
tencer (gennemsnit), der foretages i
styrelsens interessentanalyse 2023,
skal som minimum være 3,7 point. Der
måles på en skala fra 1-5.
Resultatet af interessentanalysen er
4,1 point i 2023.
Opfyldt
Pejlemærke 5: Skattestyrelsen skal sikre, at skattearternes hovedprocesser fungerer effektivt og med en klar ansvarsforde-
ling, herunder til de øvrige styrelser i forvaltningen skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig rekruttering af
nødvendige kompetencer samt strategisk medarbejder- og ledelsesudvikling.
5.1 Høj betalingsret-
tighed
Borgere og virksomheder betaler mini-
mum 92,5 pct. af alle skatter og afgif-
ter til tiden.
Resultatet for 2023 er, at 92,4 pct af
alle skatter og afgifter er betalt til ti-
den.
Ikke opfyldt
Pejlemærke 6: Skattestyrelsen skal afklare forretningsmæssige behov og udfordringer i forbindelse med udvikling og udskift-
ning af forvaltningens it-systemer og processer, så der kan skabes bæredygtige og fremtidsparate løsninger.
6.1 Detaljeret road-
map for domæner
Der er godkendt detaljerede it-udvik-
lingsplaner for fire afgrænsede forret-
ningsområder i skattevæsenets fremti-
dige domænelandskab.
Delmål 1:
Der er gennemført stamdatagennem-
gang på minimum 5 kravtyper fra
SAP38 i løbet af 2023. Stamdatagen-
nemgang indebærer indgåelse af
stamdataaftaler samt implementering
af evt. stamdataforbedringer, som er
nødvendige for at møde inddrivelsens
målbillede for kravtypen.
Delmål 2:
Projektet Udfasning af SAP38 som Op-
krævningssystem (USO) er overgået
fra analysefase til gennemførselsfase,
og der er påbegyndt kravspecifikation
og systemudvikling på DMO i 3. kvartal.
Der blev leveret 2-3 årige domæ-
neroadmaps i 2023, men der er et for-
sat behov for at udbygge modernise-
ringsplanerne for at sikre et 10-15
årigt sigte.
Delmål 1 er indfriet fsva. indgåelse af
stamdataaftaler for 18 kravtyper fra
SAP38. Stamdataforbedringer fsva. A-
skat og AM-bidrag er implementeret.
Ændringerne fsva. fire kravtyper på
motorområdet er fremsendt til leveran-
døren. Implementeringen af ændrin-
gerne er dog afhængige af idriftsættel-
sen af hovedleverance 1 i USO, som er
forsinket.
Delmål 2 er opfyldt. Projektet er gået i
gennemførselsfase. Systemudvikling
på DMO samt kravsspecifikation er på-
begyndt i 2023.
Ikke opfyldt
6.2 Gennemførsel af
plan for styrket op-
krævning og inddri-
velse
Ikke opfyldt
FN’s verdensmål: Målet bidrager til at håndtere den igangværende energikrise og understøtter samtidig FN’s
verdensmål nr.
13 om klimaindsat.
7.1 Reduktion af ener-
giforbruget
(Koncernfælles)
Koncernens samlede energiforbrug pr.
medarbejder på hhv. varme og el er re-
duceret med 5 pct.
Den samlede reduktion på elforbruget
er 5,7 pct.
Opgørelse af den samlede reduktion
på varmeforbruget udestår.
Kilde: Skattestyrelsens mål- og resultatplan for 2023.
Ikke opfyldt
I 2023 er der 11 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er seks mål opfyldt, mens
fem mål ikke er opfyldt.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 12
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de ikke opnåede mål:
Mål 1.2. Kundetilfredshed
Mål 5.1. Høj betalingsrettighed
Mål 6.1 Detaljeret roadmap for domæne
Mål 6.2. Gennemførsel af plan for styrket opkrævning og inddrivelse
Mål 7.1 Reduktion af energiforbruget (Koncernfælles)
Mål 1,2. Kundetilfredshed
Tilfredsheden med
telefonvejledning
var i 2023 på 4,4 pct. og dermed opfyldt.
Tilfredsheden med
mail
var 3,7 pct. for hele 2023 og dermed meget tæt på at
være opfyldt. Den marginalt lavere tilfredshed skyldes et stort henvendelsespres
i forbindelse med de nye ejendomsvurderinger, der har medført en længere
svartid i Skattestyrelsen, hvilket erfaringsmæssigt medfører lavere tilfredshed.
Tilfredsheden med
sagsbehandling
kan ikke opgøres, og det kan derfor ikke do-
kumenteres, at målet er opnået for 2023. Den manglende data skyldes nedbrud
i det system, der anvendes til at måle på sagsbehandlingsområdet. Der arbejdes
på en ny løsning i forhold til måling af sagsbehandlingsområdet, og målingen
forventes genoptaget i løbet af det første halvår af 2024.
Mål 5.1. Høj betalingsrettighed.
Resultatet er 92,4 pct og dermed marginalt fra opfyldelse. Den manglende opfyl-
delse skyldes virksomhedernes mulighed for at udskyde betalingen af A-skatter
og AM-bidrag i juli og august 2023 i henholdsvis tre en halv eller seks måneder.
Dette har medført et øget betalingspres i oktober og november 2023. Dernæst
har en række virksomheder i sommeren 2023 taget fejl af de omfattede perioder
og undladt at betale måneden før den udskudte frist. Dette medførte for en del
virksomheder en afbrydelse af deres betalingsaftale.
Mål 6.1. Detaljeret roadmap for domæner.
Det blev i tredje kvartal 2023 besluttet at tilpasse leverancemålet i 2023 for mo-
derniseringsplanerne, og Moderniseringsboardet blev enige om, at modernise-
ringsplanerne skulle aflevere en delleverance bestående af 2-3 årige domæ-
neroadmaps. De 2-3 årige domæneroadmaps blev leveret i fjerde kvartal 2023.
Det blev af Moderniseringsboardet besluttet, at der var behov for at arbejde vi-
dere med de leverede 2-3 årige domæneroadmaps, blandt andet i forhold til
kvalitetssikring, tydeliggørelse af forretningsvision og sikre flere konkrete initiati-
ver til it-pipelinen på kort sigt. På den baggrund vurderes målet ikke opfyldt.
Mål 6.2. Gennemførsel af plan for styrket opkrævning og inddrivelse.
Delmål 1 er opfyldt, når der er gennemført stamdatagennemgang på minimum
fem kravtyper fra SAP38. Stamdatagennemgang indebærer indgåelse af stam-
dataaftaler samt implementering af eventuelle stamdataforbedringer, som er
nødvendige for at møde inddrivelsens målbillede for kravtypen. Delmål 2 er op-
fyldt, når Projektet Udfasning af SAP38 som Opkrævningssystem (USO) er over-
gået fra analysefase til gennemførselsfase, og der er påbegyndt kravspecifika-
tion og systemudvikling på Skattekontoen (DMO) i tredje kvartal.
Delmål 1 er opnået for den del, der omhandler indgåelse af stamdataaftaler for
18 kravtyper fra SAP38. Derudover er der implementeret stamdataforbedringer
for så vidt angår A-skat og AM-bidrag. Ændringer vedrørende fire kravtyper på
motorområdet er fremsendt til leverandøren, men implementeringen af ændrin-
gerne er dog afhængig af idriftsættelsen af hovedleverance 1 i USO, som er
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0014.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 13
forsinket. Da resultatkravet blev formuleret, var forventningen, at ændringerne
kunne implementeres uafhængigt af USO. Af denne årsag er delmål 1 ikke op-
fyldt.
Delmål 2 er opfyldt. Projektet er gået i gennemførselsfase medio august 2023.
Systemudvikling på DMO samt kravsspecifikation af næste hovedleverance i USO
er påbegyndt i tredje kvartal 2023.
Mål 7.1. Reduktion af energiforbruget (Koncernfælles).
Målet omhandler reduktion af energiforbrug i hele Skatteministeriets koncern.
Målet er samlet set ikke opfyldt i 2023.
Delmål vedrørende reduktion på elforbruget er opfyldt. Opgørelsen af elforbru-
get er baseret på tilgængeligt forbrugsdata, som udgør ca. halvdelen af koncer-
nens adresser. Elforbruget er opgjort ved at udregne den procentvise forskel på
det gennemsnitlige elforbrug pr. medarbejder for de tre sidste kvartaler i 2022,
sammenlignet med den samme periode for 2023, for de adresser, der foreligger
forbrugsdata på i begge perioder.
Det er ikke muligt at opgøre varmeforbruget på nuværende tidspunkt, idet for-
brugsdata ikke er tilgængelige på afrapporteringstidspunktet. Målet kan opgøres
endeligt i 3tredje kvartal 2024.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Skattestyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for
det kommende år som anført i grundbudgettet for 2024.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og grundbudget 2024.
Regnskabsår
2023
-3.353,6
3.335,1
-18,5
Grundbudget
2024
-3.556,0
3.555,0
-1,0
Nettobevillingen udgør 3.512,5 mio. kr. og øvrige indtægter er for 2024 budget-
teret til 43,5 mio. kr. Den samlede bevilling og øvrige indtægter for Skattestyrel-
sens samlede virksomhed udgør således 3.556,0 mio. kr. Hermed bliver det for-
ventede resultat et overskud på 1,0 mio. kr. Afvigelsen kan henføres til tværgå-
ende prioriteringer på ministerområdet.
Skattestyrelsens indlæste grundbudget i Statens Koncernsystem (SKS) for 2024
er på i alt 3.511,5 mio. kr., som er fordelt med 3.143,9 mio. kr. på lønsum, 411,1
mio. kr. på øvrig drift og 43,5 mio. kr. på indtægter.
Direktionen har i 2023 revurderet Skattestyrelsens strategi, så den tidsmæssigt
kommer til at harmonere med flerårsaftalen og således først udløber i 2027.
Strategien sætter fortsat en aktuel og tydelig retning for Skattestyrelsen, og mål-
sætningerne afspejler det aktuelle strategiske landskab og de risici, som Skatte-
styrelsen står overfor. Strategiens målsætninger udgør derfor et godt udgangs-
punkt for prioriteringer i perioden.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 14
Det er netop i denne sammenhæng væsentligt, at flerårsaftalen giver Skattefor-
valtningen mulighed for at planlægge langsigtet i forhold til at opdatere eller ud-
skifte it-systemer samt løbende at arbejde med at effektivisere og frigøre råde-
rum til at understøtte prioriteringerne.
For at sikre en effektiv udnyttelse af it-udviklingskapaciteten påbegyndte Skatte-
styrelsen i 2023 udarbejdelsen af et flerårigt målbillede på fem prioriterede om-
råder. Det skal understøtte løbende prioritering af it-udvikling, hvor formålet er
drevet af forretningsnære behov eller teknisk modernisering, herunder afvikling
af teknisk gæld og udbudssætning af legacy-systemer. Moderniseringsplanerne
vil i 2024 udgøre grundlaget for prioritering af moderniseringsaktiviteter. I 2025
forventes arbejdet at blive igangsat på øvrige områder.
En central strategisk målsætning i Skattestyrelsen knytter sig til at være én af
Danmarks allerbedste arbejdspladser. Denne målsætning har fortsat fuldt fokus i
2024. Det kan glædeligvis konstateres, at trivslen blandt medarbejderne i styrel-
sen ligger på et højt niveau. Trivselsmålinger viser, at den generelle trivsel har en
gennemsnitlig score på 4,5 på en skala fra 1-5. Det er en ambitiøs og relevant
målsætning at fastholde det høje niveau også i 2024.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0016.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 15
Regnskab
3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 16
I dette afsnit redegøres for Skattestyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2023
udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derud-
over omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og
regnskabsmæssige ansvar for i 2023.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevillinger pr. hovedkonto samt opstillinger, der viser udnyttelsen af låneram-
men og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Skattestyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af
19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmini-
steriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2023 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af december 2023.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis svarer til de principper, der er beskrevet i Skattestyrelsens regnskabsin-
struks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens Koncernsystem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-”
i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2023.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Skattestyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Skønnene er
baseret på følgende forudsætninger:
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2023,
herunder eksempelvis afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnits-
timepris. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Rådighedsløn:
Der er i henhold til tjenestemandsloven hensat løn til tjeneste-
mænd, der afskediges på grund af stillingsnedlæggelse, og hvor det ikke er
muligt at anvise til en anden stilling. Rådighedslønnen er beregnet på grund-
lag af fremtidige forventede udbetalinger. Opgørelsen følger samme metode
som tidligere år. På grund af hensættelsens omfang er beløbet ikke oplyst, da
oplysningen kan være personhenførbar.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 17
Seniorbonus:
Opgørelsen er baseret på cirkulæret om seniorbonus, som fore-
skriver, at alle ansatte fra og med det kalenderår, hvori de fylder 62 år, har ret
til en årlig seniorbonus på 0,8 pct. af den sædvanlige årsløn. Optjeningsperio-
den for seniorbonus følger kalenderåret, og afregnes i januar i det efterføl-
gende år. Personer, som opfylder betingelserne for seniorbonus, og som til-
træder i løbet af kalenderåret, har ret til en forholdsmæssig andel af bonussen
og indgår i opgørelsen. Personer, der fratræder i løbet af året, afregnes på
fratrædelsestidspunktet og indgår ikke i opgørelsen. Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
Lønforhandling:
Opgørelsen af engangsvederlag til medarbejdere er udregnet
som 2 pct. af lønsummen for alle medarbejdere i styrelsen. Opgørelsen af
særlige honorering af ledere udregnes som 7,7 pct. af lønsummen for alle le-
dere i styrelsen. Beregningerne af lønsum tager udgangspunkt i udbetalte va-
rige løndele til medarbejdere i december 2023. Opgørelsen følger samme
metode som tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Skattestyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det udgiftsbaserede område.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0019.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 18
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Skattestyrelsens resultatopgørelse for de omkostningsbase-
rede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer/tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2022
2023
2024
-3.130,8
-19,4
-1,8
-17,6
-0,6
-
-3.150,8
-3.309,1
-37,3
-2,4
-34,9
-0,7
-
-3.347,1
-3.512,5
-43,5
-
-43,5
-
-
-3.556,0
-
-
-
136,9
136,9
167,9
167,9
191,0
191,0
2.410,2
372,7
-86,1
0,9
2.697,6
-
12,8
232,2
3.079,5
-71,4
2.572,7
401,0
-89,8
5,5
2.889,3
-
15,5
261,8
3.334,6
-12,6
3.143,9
-
-
-
3.143,9
-
-
220,1
3.550,0
-1,0
-7,0
0,2
-78,2
-6,2
0,5
-18,2
-
-
-1,0
-0,4
0,4
-78,1
-0,3
0,0
-18,5
-
-
-1,0
-0,0
-
78,1
-
-
-18,5
-
-
-1,0
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 19
Resultatet af Skattestyrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et
samlet overskud på 18,5 mio. kr. Overskuddet fordeler sig med et mindreforbrug
på 6,2 mio. kr. på løn og et merforbrug på 25,2 mio. kr. på øvrig drift, som hoved-
sageligt kan henføres til tværgående prioritering på ministerområdet, samt en
merindtægt på 37,7 mio. kr., som vedrører intern fakturering mellem Skattesty-
relsens og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen vedrørende igangværende it-pro-
jekter.
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsindtægter udgør 3.347,1 mio. kr. i 2023. Udviklingen i ordinære
driftsindtægter er steget med 196,3 mio. kr. fra 2022 til 2023. Stigningen kan pri-
mært henføres til en stigning i bevillingen.
Den samlede bevilling er steget med 178,3 mio. kr. fra 2022 til 2023. Den sam-
lede bevilling udgør 3.309,1 mio. kr. Stigningen skyldes primært flere ansatte i
forbindelse med Kontroletape 4 samt pris- og lønregulering.
Salg af varer og tjenesteydelser er steget med 17,9 mio. kr. fra 2022 til 2023.
Stigningen kan primært henføres til internt salg af varer og tjenester vedrørende
intern fakturering mellem Skattestyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
for anvendt tid i Skattestyrelsen på it-projekter i Udviklings- og Forenklingsstyrel-
sen.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger udgør 3.334,6 mio. kr. i 2023. Udviklingen i ordi-
nære driftsomkostninger er steget med 255,1 mio. kr. fra 2022 til 2023. Stignin-
gen kan primært henføres til en stigning i personaleomkostninger, husleje og an-
dre ordinære omkostninger.
Personaleomkostninger er steget med 191,7 mio. kr. fra 2022 til 2023. Stignin-
gen kan primært henføres til øget rekruttering samt overenskomstmæssige stig-
ninger. Husleje er steget med 31,0 mio. kr. fra 2022 til 2023. Stigningen kan pri-
mært henføres til ibrugtagning af to nye skattecentre i henholdsvis Frederiks-
havn og Svendborg. Internt køb af tjenesteydelser er steget med 2,7 mio. kr. fra
2022 til 2023. Stigningen kan primært henføres til øgede udgifter til kompeten-
ceudvikling af medarbejdere.
Andre ordinære omkostninger
Andre ordinære omkostninger udgør 261,8 mio. kr. i 2023. Udviklingen i andre
ordinære omkostninger er steget med 29,6 mio. kr. fra 2022 til 2023. Udviklin-
gen kan henføres til stigningen i køb af tjenesteydelser i øvrigt, som er steget
med 22,4 mio. kr. fra 2022 til 2023. Stigningen kan primært henføres til et højere
forbrug på henholdsvis vikarydelser på 11,3 mio. kr. og konsulenter på 3,3 mio.
kr. Derudover skyldes den resterende stigning blandt andet øget udgifter til kur-
susudgifter og porto.
Andre driftsposter
Andre driftsposter udgør 5,7 mio. kr. i 2023. Udviklingen i andre driftsposter er
faldet med 1,1 mio. kr. fra 2022 til 2023. Udviklingen kan henføres til et fald i
modtagne kompetencemidler og et fald i afskrivninger på debitorer.
Finansielle poster
Finansielle poster udgør 0,3 mio. kr. i 2023. Udviklingen i finansielle poster er
steget med 0,3 mio. kr. fra 2022 til 2023. Udvikling kan henføres til færre rente-
indtægter på FF7 finansieringskonto samt rente- og gebyrindtægter og færre op-
krævede renter og gebyrer.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0021.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 20
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Skattestyrelsen for 2023.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
18,5
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)og Statens Bevillingslovsystem (SB).
Årets overskud på 18,5 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapita-
len.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Skattestyrelsen har i 2023 tilbageført følgende hensættelse, som er registreret i
forbindelse med årsafslutningen for 2022:
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere og le-
dere i 2023 var i alt 66,6 mio. kr. Det afspejler et mindreforbrug på 0,3 mio. kr.
i forhold til den faktiske hensættelse på 66,9 mio. kr., der blev hensat i forbin-
delse med årsafslutningen i 2022. Der er tilbageført 0,3 mio. kr. i 2023.
Periodiseringsposter:
Der er i 2023 sket modregning i fakturarelaterede periodi-
seringsposter for 5,3 mio. kr., som er tilsvarende periodiseringer foretaget pr. 31.
december 2022.
Hensættelser:
Der er i 2023 sket modregning i fakturarelaterede hensættelser
for 7,9 mio. kr. ud af de 11,2 mio. kr., som der blev hensat pr. 31. december
2022. De resterende 3,3 mio. kr., hvor der ikke er sket modregning i tilsvarende
faktura, har medført en merindtægt. Disse vedrører primært hensættelse til hus-
leje og elevrefusion.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0022.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 21
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Skattestyrelsens balance fordelt på henholdsvis akti-
ver og passiver pr. 31. december 2023.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2022
2023
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
479,5
-14,5
-0,0
465,0
535,6
570,0
465,1
115,6
-
580,7
662,7
697,1
-
44,8
25,8
-
-
55,3
26,7
-
34,4
-
34,4
34,4
34,4
-
34,4
34,4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 23,9 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2023
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 22
Den samlede balance udgør 697,1 mio. kr. pr. 31. december 2023 mod 570,0
mio. kr. pr. 31. december 2022.
Anlægsaktiver
Skattestyrelsen har ikke materielle og immaterielle anlægsaktiver. Udviklingen i
Skattestyrelsens finansielle aktiver er uændret. De 34,4 mio. kr. omhandler stats-
forskrivninger, som blev tildelt Skattestyrelsen i 2019 i forbindelse med etable-
ringen af styrelsen.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiver udgør 662,7 mio. kr. ultimo 2023. Udviklingen i omsætnings-
aktiver er steget med 127,1 mio. kr. fra 2022 til 2023, som primært kan henføres
til udviklingen i likvide beholdninger.
Likvide beholdninger
Likviditetsbeholdningen udgør 580,7 mio. kr. ultimo 2023. Det er samlet set en
stigning på 115,7 mio. kr. fra 2022 til 2023.
FF5 uforrentet konto er opgjort til 465,1 mio. kr. ultimo 2023. Der bliver på bag-
grund af likviditetsflytning mellem FF7 og FF5 i løbet af første kvartal 2023 fore-
taget en regulering af FF5-kontoen, som sker forskudt af regnskabsåret. Faldet
på 14,4 mio. kr., omhandler derfor udviklingen i uforrentede gældsforpligtigelser
og omsætningsaktiver fra 2020 til 2022. Der foretages en regulering af FF5-kon-
toen ultimo første kvartal 2024 på baggrund af uforrentede gældsforpligtigelser
og omsætningsaktiver i 2023.
FF7 Finansieringskonto er opgjort til 115,6 mio. kr. ultimo 2023. Udviklingen på
FF7 kontoen afspejler primært periodeforskydning af likviditet på ind- og udgå-
ende transaktioner, som omhandler udført arbejde i 2023, men hvor betalingen
først falder i 2024.
Tilgodehavender
Tilgodehavende udgør 55,3 mio. kr. ultimo 2023, hvilket er en forøgelse på 10,5
mio. kr. fra 2022 til 2023. Udviklingen kan henføres til en stigning på 7,5 mio. kr.,
som blandt andet omhandler tilgodehavende til klagegebyr. Derudover er der en
stigning på 6,6 mio. kr., som omhandler tilgodehavende vedrørende refusioner
på barsel, sygdom, fleks mv., som ventes at blive modregnet i 2024. Modsat er
der et fald på 3,0 mio. kr. vedrørende skyldige debitorer.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0024.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 23
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2022
2023
-34,4
-
-
-
-
-186,4
-220,8
-66,9
-34,4
-
-
-
-
-204,9
-239,3
-73,5
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-38,3
-54,5
-189,4
-0,0
-
-
-282,3
-282,3
-570,0
-57,7
-119,9
-206,6
-0,0
-
-
-384,3
-384,3
-697,1
4
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
5
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Egenkapital
Egenkapitalen er opgjort til 239,3 mio. kr. i 2023, hvilket er en stigning på 18,5
mio. kr. fra 2022. I egenkapitalen for 2023 indgår et samlet overskud for året på
18,5 mio. kr. svarende til årets resultat.
Hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtigelser er opgjort til 73,5 mio. kr. i 2023, hvilket er en stigning på
6,6 mio. kr. fra 2022 til 2023. Stigningen kan primært henføres til en opjustering
af hensættelsen af engangsvederlag til medarbejdere og ledere, som følge af et
øget antal årsværk.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0025.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 24
Kortfristet gæld
Kortfristet gæld udgør 384,3 mio. kr. i 2023. Udviklingen i kortfristet gæld viser
samlet set en stigning på 102,0 mio. kr. fra 2022 til 2023.
Leverandør og tjenesteydelser udgør 57,7 mio. kr. i 2023. Det er samlet set en
stigning på 19,4 mio. kr. Stigningen kan hovedsageligt henføres til skyldig gæld
til ikke statslige kreditorer på 15,7 mio. kr. Anden kortfristet gæld udgør 119,9
mio. kr. ultimo 2023. Det er samlet set en stigning på 65,4 mio. kr. fra 2022 til
2023. Stigningen kan hovedsageligt henføres til lønrelaterede gældsposter på
64,2 mio. kr.
Skyldige feriepenge til ansatte pr. 31. december 2023 er opgjort til 206,6 mio. kr.
i 2023. Sammenlignet med 2022 er der en samlet stigning på 17,2 mio. kr. Stig-
ningen skyldes primært en generel stigning i skyldige feriedage, som følge af
stigning i antal årsværk.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Skattestyrel-
sens egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og
viser årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
2022
-34,4
-
-34,4
-
-
-
-
-
-
-108,3
-
-
-78,1
-
-
-186,4
-220,8
-220,8
2023
-34,4
-
-34,4
-
-
-
-
-
-
-186,4
-
-
-18,5
-
-
-204,9
-239,3
-239,3
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens bevillingslovsystem (SB)..
Skattestyrelsens egenkapital udgør 239,3 mio. kr. ultimo 2023, hvoraf 204,9
mio. kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2023 forøget med 18,5
mio. kr., som kan henføres til årets resultat.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0026.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 25
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2023
-
0,5
-
Skattestyrelsens låneramme ultimo 2023 udgør 0,5 mio. kr. Skattestyrelsen har
ingen immaterielle eller materielle anlægsaktiver, hvorfor der ikke er trukket på
lånerammen ultimo 2023.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under
Skattestyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Akkumuleret opsparing ultimo 2023
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.01.
2.332,8
2.895,5
2.888,9
6,6
392,0
398,6
Lønsumsloftet primo 2023 var 2.332,8 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt til-
ført lønsum på 562,7 mio. kr., der primært vedrører udmøntning af midler i for-
længelse af flerårsaftalen om skattevæsenets økonomi. Det samlede lønforbrug
under lønsumsloftet i 2023 er 2.888,9 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af
lønsum stiger således til 398,6 mio. kr. ultimo 2023.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0027.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 26
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i
2023 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti,
som Skattestyrelsen er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnska-
bet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
§ 09.31.01
Navn
Bevil-
lingstype
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
Skattestyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
3.315,0
-5,9
3.335,1
-44,5
-20,1
38,6
-204,9
Administrerede ordninger
§ 09.51.12
Gebyrer og for-
målsbestemte af-
gifter
Godtgørelser mv.
Anden
Udgifter
Indtægter
Lovbun-
den
Reserva-
tion
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Reserva-
tion
Udgifter
Indtægter
Anden
Udgifter
Indtægter
179,1
-
-
-
676,8
-
178,9
-
0,0
-
565,8
-12,4
0,2
-
0,0
-
111,0
12,4
-
-0,4
-0,2
-
-72,7
201,1
-
-60,3
180,5
-
-12,4
20,6
-
-
§ 09.51.13
§ 09.51.14
Delvis komp. for
købsmoms almen-
nyttige for.
Fordeling af midler
i stedet for udlod-
ning fra spillehaller
Civilretlige tiltag i
udbyttesagen
§ 09.51.15
§ 09.51.17
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit, herunder særligt
afsnit 3.2.
De regn-
skabsmæssige forklaringer på afvigelser på øvrige bevillinger indgår i det føl-
gende.
Hovedkonto § 09.51.12. Gebyrer og formålsbestemte afgifter
Der er på hovedkontoen en indtægtsbevilling i 2023 på 72,7 mio. kr. Der er reali-
seret indtægter på 60,3 mio. kr., hvilket svarer til en mindreindtægt på 12,4 mio.
kr. Den væsentligste årsag til afvigelsen er, at der er realiseret mindreindtægter
som følge af af- og nedskrivninger på 25,5 mio. kr. Modsatrettet er der merind-
tægter vedrørende et øget antal rykkergebyrer på 13,0 mio. kr.
Hovedkonto § 09.51.13. Godtgørelser mv.
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2023 på 201,1 mio. kr. Der er reali-
seret udgifter på 180,5 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 20,6 mio.
kr. Afvigelsen kan primært henføres til to forhold. Der er for sager vedrørende
selskaber og fonde et mindreforbrug på ca. 10 mio. kr., som primært skyldes
færre afsluttede sager. For sager vedrørende øvrige godtgørelsesberettigede er
der også afsluttet færre sager end budgetteret, hvilket resulterer i et mindrefor-
brug på ca. 10,4 mio. kr., som er sammensat af mindreforbrug som følge af
færre afsluttede sager og et lille merforbrug som følge af blandt andet større
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 27
afskrivninger og udgifter til kursværdiregulering. Afvigelsen i aktivitetsniveauet
skyldes, at der har været længere behandlingstider end forventet. Skattestyrel-
sen forventer at nedbringe behandlingstiderne i kommende år.
Hovedkonto § 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms og almennyttige
foreninger
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2023 på 179,1 mio. kr. Der er reali-
seret udgifter på 178,9 mio. kr., hvilket svarer et mindreforbrug på 0,2 mio. kr. Af-
vigelsen kan henføres til to forklaringer; dels tilbagebetaling af tidligere udbetalt
beløb og dels et mindre beløb, der er tilbageholdt fra årets pulje, da der udestår
en endelig afgørelse i forhold til, om kriterierne for udbetalingen er opfyldt. Efter
de konkrete udbetalinger er der et lille akkumuleret overskud på 0,2 mio. kr.
Hovedkonto § 09.51.15. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra spillehaller
Der er på hovedkontoen ikke afsat bevilling i 2023, men der er fortsat enkelte
aktive fordringer på kontoen. Fordringerne kursreguleres, og der er derfor bog-
ført negative udgifter som følge af kursværdireguleringer på kontoen i 2023 på
under 0,1 mio. kr.
Hovedkonto § 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2023 på 676,8 mio. kr. Bruttoudgif-
terne til sagsførelsen udgør 653,7 mio. kr. Det er således et mindreforbrug på
23,1 mio. kr., der kan henføres til lavere aktivitet end forventet. I det samlede
regnskab indgår tilbageførte sagsomkostninger som negative udgifter på 87,9
mio. kr. De samlede udgifter på kontoen inklusive de tilbageførte sagsomkost-
ninger er 565,8 mio. kr. Der er desuden på hovedkontoen realiserede indtægter
på 12,4 mio. kr. vedrørende tilkendte sagsomkostninger.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0029.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 28
Bilag
4
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0030.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 29
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-5
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Skattestyrelsens an-
vendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Skattestyrelsen har ikke immaterielle anlægsaktiver, hvorfor tabel 13 udgår af
årsrapporten.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Skattestyrelsen har ikke immaterielle anlægsaktiver, hvorfor tabel 14 udgår af
årsrapporten.
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående
note 3
fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til lønforhandling og rådighedsløn
I alt
73,5
73,5
Anmærkning: Skattestyrelsen har i 2023 hensat til rådighedsløn. På grund af hensættelsens omfang er
beløb ikke oplyst, da oplysningen kan være personhenførbar.
Kilde: SAP Intern.
Skattestyrelsens har ultimo 2023 bogført hensatte forpligtigelser for samlet 73,5
mio. kr. De hensatte forpligtigelser omhandler lønomkostninger vedrører tillægs-
forhandlinger for ledere og medarbejdere samt rådighedsløn.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0031.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 30
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfri-
stet gæld
Af nedenstående
note 4
fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret
under kortfristet gæld.
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Over-/merarbejde
Seniorbonus
I alt
Kilde: SAP Intern.
10,4
2,2
12,6
Skattestyrelsens har ultimo 2023 bogført hensatte forpligtigelser under anden
kortfristet gæld for 12,6 mio. kr., som omhandler lønrelaterede gældsposter, her-
under over-/merarbejde og seniorbonus.
4.1.5
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Skattestyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til med-
arbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forplig-
telse er pr. 31. december 2023 opgjort til 69,3 mio. kr. Inden for en femårig peri-
ode er forpligtelsen opgjort til 6,9 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr.
31. december 2023.
Verserende sager
Skattestyrelsen har opgjort i hvilket omfang, der er disponeret til advokatsalær i
forbindelse med verserende sager, hvor styrelsen primært benytter Kammerad-
vokaten. Sagerne har forskellig karakter og varighed, og de opgjorte omkostnin-
ger forbundet med den enkelte sag er baseret på godkendte maksimumsgræn-
ser til advokatsalærer og sagsomkostninger. Såfremt det i den sammenhæng
vurderes, at sandsynligheden for at sagerne falder ud til modpartens fordel er
større end 50 pct. og udgør et beløb på mindst 100.000 kr., skal der hensættes
hertil i Skattestyrelsens samlede regnskab på balancen under
anden gæld.
Op-
gørelsen af eventualforpligtelsen har dog ikke givet anledning til at foretage kon-
krete hensættelser i regnskabet for 2023. I det omfang det er vurderet usand-
synligt, at Skattestyrelsen taber de verserende retssager, er der ikke foretaget
hensættelser hertil. Skattestyrelsen har opgjort eventualforpligtelsen til verse-
rende sager pr. 31. december 2023 til 18,0 mio. kr. mod 10,0 mio. kr. ultimo
2022.
Udlæg
Skattestyrelsen foretager udlæg til fx afhentningsomkostninger, konfiskation, lå-
sesmed mv., hvortil omkostningen skal afholdes af den pågældende skyldner.
Modtages der ikke betaling fra skyldner modsvarende udlægget, opføres udlæg-
get som et tab under resultatopgørelsen. Eventualforpligtelsen til udlæg er pr.
31. december 2023 opgjort til 11,9 mio. kr. Heraf er fordringer svarende til 3,3
mio. kr. under opkrævning, mens fordringer svarende til 8,6 mio. kr. er sendt til
inddrivelse.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0032.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 31
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Skattestyrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed hvorfor tabel 15 og 16 ud-
går af årsrapporten
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Skattestyrelsen har ikke fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår af års-
rapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Skattestyrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og 19 ud-
går af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Skattestyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor ta-
bel 20 udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Skattestyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansud-
valget, hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Skattestyrelsens it-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger, samt it
til kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
(mio. kr.)
-
8,0
0,6
2,8
4,1
15,5
Anmærkning: Der foreligger ikke omkostninger til interne personaleomkostninger til It-drift, vedligehold og
udvikling, da omkostningen ligger i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Kilde: SAP Intern.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 32
4.8 Supplerende bilag
Skattestyrelsen har ikke supplerende bilag.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851062_0034.png
Årsrapport 2023 Skattestyrelsen
Side 33
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen