Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 160
Offentligt
2851060_0001.png
Årsrapport
Marts 2024
Årsrapport 2023
Motorstyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Motorstyrelsen .................................................................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 5
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 9
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 14
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................16
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 17
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 19
Balancen............................................................................................................................... 21
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 23
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 24
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 24
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 24
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................26
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 27
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 27
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 28
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 28
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld ......................... 28
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 28
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 29
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 29
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 30
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 30
Forelagte investeringer .................................................................................................. 30
It-omkostninger ................................................................................................................. 30
Supplerende bilag ............................................................................................................ 31
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår
en saldo på regnskabsposten.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0003.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0004.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Motorstyrelsens
økonomiske og faglige resultater for 2023. I årsrapporten redegøres for styrel-
sens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver
og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Motorstyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.05. Motorstyrelsen (driftsbevilling)
§ 09.51.51. Gebyrer på motorområdet (anden bevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2023.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 20. marts 2024
Aalborg, d. 12. marts 2024
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Jørgen Rasmussen
Direktør
Motorstyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0005.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 4
Beretning
2
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Motorstyrelsen og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket el-
ler forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Motorstyrelsen
Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen. Det er styrelsens opgave at
sikre, at værdifastsættelse og afgiftsberegning af motorkøretøjer sker på et ens-
artet og gennemskueligt grundlag. Motorstyrelsen sikrer desuden, at alle motor-
køretøjer er registreret korrekt. Gennem målrettet vejledning og effektiv kontrol
med borgere og virksomheder sikrer styrelsen derudover, at reglerne på motor-
området efterleves. Motorstyrelsens arbejde bidrager til et smidigt og velfunge-
rende bilmarked i Danmark til gavn for både forhandlere og bilejere.
Motorstyrelsen lægger vægt på, at medarbejderne følger nye tendenser på om-
rådet og er løbende i dialog med motorbranchen. Medarbejderne er specialister
med en høj faglighed, som altid tilstræber at levere grundig sagsbehandling for-
midlet på en forståelig måde. Både når det drejer sig om vejledning, og når det
handler om kontrol. I kontakten med borgere, virksomheder og samarbejdspart-
nere har styrelsen fokus på at levere en god og sammenhængende kundeople-
velse, der understøttes af digitale løsninger.
Sammen med høj faglighed er effektiv administration et fokuspunkt for Motorsty-
relsen, og der er derfor fokus på driftsstyring, som løbende understøtter, at sty-
relsens opgaver bliver prioriteret, så den daglige drift er struktureret og effektiv.
2.2 Ledelsesberetning
I 2023 har Motorstyrelsen fortsat haft fokus på kerneopgaverne og har derud-
over arbejdet målrettet med en række prioriterede indsatsområder. Samtidig har
Motorstyrelsen i 2023 opdateret styrelsens strategiske målbillede og igangsat et
nyt portefølje- og ressourcestyringssetup, som skal understøtte målbilledet.
Der har i 2023 været særligt fokus på at gennemføre pristjek på brugte importe-
rede køretøjer. Det fastsatte kontroltryk på området er på 15 procent, og det lyk-
kedes i 2023 at opfylde dette mål, selvom det i slutningen af året viste sig nød-
vendigt at opjustere antallet af pristjek, der skulle gennemføres, fordi antallet af
brugte importerede køretøjer steg væsentligt i de sidste måneder af 2023 sam-
menlignet med 2022. Motorstyrelsens pristjek af brugte importerede køretøjer
har i 2023 betydet, at der er efteropkrævet ca. 68 mio. kr. i registreringsafgift.
Antallet af leasede køretøjer har været stigende i de seneste år. Derfor har Mo-
torstyrelsen et øget fokus på regelefterlevelsen på leasingområdet. I 2023 har
Motorstyrelsen blandt andet gennemført ca. 2.100 pristjek af leasingkøretøjer og
derudover gennemført kontrol af 53 leasingselskaber. Ud af de kontrollerede
selskaber var 45 registreret som selvangivere svarende til, at Motorstyrelsen i
2023 har udført kontrol af ca. 30 pct. af alle selvangivere. Kontrollen på leasing-
området har medført, at Motorstyrelsen har efteropkrævet ca. 18 mio. kr. i regi-
streringsafgift.
Motorstyrelsen har i 2023 arbejdet med udgangspunkt i en operationel it-plan,
der blandt andet omfatter en række projekter omhandlende korrekt afgiftsbe-
regning og justeringer af tidligere betalte afgifter. Tilrettelæggelsen af en samlet
it-plan har medført, at Motorstyrelsen i højere grad kan prioritere gennemførsel
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 6
af it-projekter, herunder datarettelsesopgaver. I 2023 har Motorstyrelsen afslut-
tet fire ud af fem projekter fra Motorstyrelsens operationelle it-plan.
Motorstyrelsens samarbejde med branche- og interesseorganisationer sker
blandt andet i regi af Motorkontaktudvalget, hvor idéer og forslag til forbedringer
på Motorstyrelsens område drøftes. Der har i 2023 været afholdt to møder i Mo-
torkontaktudvalget og et fælles branchemøde med Færdselsstyrelsen. Derud-
over prioriteres interessent- og branchemøder, hvor Motorstyrelsen får værdi-
fuldt indblik i branchens udfordringer. Motorstyrelsen får desuden feedback fra
branchen via interessentmålinger, der gennemføres hvert andet år. Resultatet af
målingen i 2023 var overordnet positivt. Den samlede gennemsnitlige score er
forbedret, og styrelsen har modtaget værdifulde tilbagemeldinger, som vil danne
grundlag for fremtidige forbedringer.
Blandt årets resultater er også lanceringen af Motorstyrelsens nye hjemmeside,
som integrerer Motorstyrelsens vejledningsindhold på det tidligere skat.dk med
indholdet på styrelsens tidligere hjemmeside. Den nye hjemmeside skal forbedre
brugeroplevelsen og gøre det nemmere for både borgere og virksomheder at
finde den nødvendige information.
Medarbejdertrivsel er et prioriteret indsatsområde i Motorstyrelsen, og 2023 har
været præget af en række initiativer i regi af projektet ”Sammen SKABer vi Triv-
sel', som var drevet af en engageret medarbejdergruppe, og som også har skabt
positiv opmærksomhed for styrelsen fra eksterne parter. Projektet har stået bag
aktiviteter med fokus på søvn, kost, ansvar og bevægelse.
Sammenfattende har Motorstyrelsen i 2023 styrket samarbejdet med interes-
senter, andre styrelser og samarbejdspartnere samt forbedret interne processer,
hvilket har bidraget til en overordnet positiv udvikling i styrelsen.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0008.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 7
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Motorstyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2022
2023
2024
-280,5
267,9
-12,6
-12,6
-12,9
-294,3
309,1
14,8
14,7
14,7
-240,2
240,2
-
-
-
0,0
11,5
-39,4
-0,0
-26,9
0,0
13,2
-24,7
-0,0
-39,9
-
-
-
-
-
6,1
79,6
2,0
76,5
-
77,0
382,5
0,5
434,8
0,5
442
0,5
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2023 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 1,0 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld
til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2023
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS), SAP Intern og Statens Budgetsystem (SBS).
Regnskabsresultatet for 2023 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Mo-
torstyrelsen i 2023 har haft et samlet underskud på 14,7 mio. kr. i forhold til årets
samlede bevilling. Fordeling af årets resultat kan henføres til et merforbrug på
8,3 mio. kr. vedrørende løn, 16,3 mio. kr. vedrørende øvrig drift og en merind-
tægt på 9,9 mio. kr.
Der har i 2023 været en indtægt fra gebyrer i forbindelse med anmodning om
eksportgodtgørelse på 64,6 mio. kr., hvilket er en stigning på ca. 14 pct. fra
2022. Derudover har der været en stigning i indtægter fra internt statsligt salg af
varer og tjenesteydelser, der kan henføres til, at Motorstyrelsen i 2023 har an-
vendt tid i forbindelse med it-udviklingsaktiviteter, som betales af Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen.
De ordinære driftsomkostninger er steget med 41,2 mio. kr. fra 2022 til 2023.
Stigningen skyldes primært flere udgifter til lønninger som følge af, at Motorsty-
relsen har ansat tidsbegrænsede medarbejdere til at analysere og kontrollere
køretøjstekniske data, der er indberettet af synshaller og importører til Motorre-
gistret.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0009.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 8
Der er en stigning på 13,0 mio. kr. fra 2022 til 2023 på kortfristet gæld. Stignin-
gen skyldes hovedsageligt, at der ultimo 2023 var skyldige poster vedrørende
køb af nummerplader for november og december. Derudover var der ultimo
2023 skyldige poster vedrørende husleje, mens skyldige feriepenge er forøget
som følge af en stigning i antallet af medarbejdere i Motorstyrelsen.
En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Udnyttelsesgraden for lånerammen er faldet fra 6,1 pct. i 2022 til 2,0 pct. i 2023,
hvilket kan henføres til ordinære afskrivninger på immaterielle anlægsaktiver,
som består af det færdiggjorte udviklingsprojekt af en robotics-løsning til frem-
søgning af ejer- og brugerforhold.
Antal årsværk er steget fra 382,5 i 2022 til 434,8 i 2023, hvilket primært skyldes
rekruttering af nye medarbejdere til at håndtere stigningen i antallet af anmod-
ninger om eksportgodtgørelse. I forbindelse med anmodninger om eksportgodt-
gørelse, betaler anmoder et gebyr, hvilket betyder, at Motorstyrelsens indtægter
tilsvarende er steget. Herudover har Motorstyrelsen ansat 31 medarbejdere i
tidsbegrænsede ansættelser, som udløber i 2024. De tidsbegrænsede medar-
bejdere er blandt andet ansat til at analysere og kontrollere køretøjstekniske
data, der er indberettet af synshaller og importører. Prisen pr. årsværk er uæn-
dret og udgør 0,5 mio. kr.
Motorstyrelsens drift og administrerede ordninger
Motorstyrelsen er ansvarlig for følgende hovedkonti:
§ 09.31.05.
Motorstyrelsen
(Driftsbevilling).
§ 09.51.51.
Gebyrer på motorområdet
(Anden bevilling).
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Motorstyrelsens samlede indtægter og udgifter i
årets regnskab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2023.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
284,5
-59,3
-
-853,8
Regnskab
309,1
-69,2
-
-883,9
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
-21,0
-
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Motorstyrelsens overførte overskud udgjorde 35,7 mio. kr. primo 2023. Der er et
underskud ultimo i 2023 på 14,7 mio. kr. for årets resultat, hvilket medfører, at
det overførte overskud ultimo 2023 er reduceret til 21,0 mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0010.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 9
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Motorstyrelsen har fire finanslovsformål, som er angivet i finansloven for 2023.
Alle aktiviteter kan henføres til opgaver og opgøres i forhold til bevilling samt de
realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Motorstyrelsens opgaver og ressourceforbrug for 2023.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens finanslovsformål
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Retvisende værdifastsættelse
af motorkøretøjer
2. Korrekt afgiftsberegning og ef-
fektiv administration og registre-
ring
3. Målrettet vejledning og effektiv
kontrol
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-47,6
-11,9
-107,2
Øvrige
indtægter
-4,1
-64,6
-
Omkost-
ninger
69,2
61,1
112,1
Andel af
årets
overskud
17,5
-15,4
4,9
-58,5
-225,2
-0,5
-69,2
66,7
309,1
7,7
14,7
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede
tidsanvendelse.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
I henhold til principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra
1. januar 2016 er der for 2023 foretaget en regnskabsmæssig registrering af
generelle fællesomkostninger under opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret omkostninger til husleje og ledelsesstøt-
tende aktiviteter.
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3 alene er re-
gistreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opga-
verne.
Der er i 2023 et samlet merforbrug på 14,7 mio. kr. Resultatet kan overordnet
henføres til, at Motorstyrelsen har disponeret med træk på opsparing.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet merforbrug på 17,5 mio. kr. under finanslovsformål 0. Afvigelsen
skyldes primært merforbrug på udgifter til rekruttering, da Motorstyrelsen i 2023
har opnormeret antallet af medarbejdere, som blandt andet arbejder med øko-
nomistyring og juridiske opgaver. Der er endvidere prioriteret omkostninger med
henblik på fastholdelse og rekruttering af medarbejdere.
1. Retvisende værdifastsættelse af motorkøretøjer
Der er et samlet mindreforbrug på 15,4 mio. kr. under finanslovsformål 1. Min-
dreforbruget skyldes blandt andet, at Motorstyrelsen i 2023 har optimeret pro-
cesserne til sagsbehandling af sager vedrørende blandt andet eksportgodtgø-
relse, brugte importerede køretøjer og bindende svar.
2. Korrekt afgiftsberegning og effektiv administration og registrering
Der er et samlet merforbrug på 4,9 mio. kr. under finanslovsformål 2. Merforbru-
get vedrører primært flere omkostninger til ekspedition og nummerplader samt
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0011.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 10
til registrering af motorkøretøjer. Det skyldes blandt andet, at der har været flere
henvendelser i Motorstyrelsens ekspeditioner end forventet.
3. Målrettet vejledning og effektiv kontrol
Der er et samlet merforbrug på 7,7 mio. kr. under finanslovsformål 3. Merforbru-
get skyldes, at der har været behov for at øge antallet af pristjek af brugte impor-
terede køretøjer, hvilket har medført et øget ressourceforbrug. Stigningen i antal-
let af pristjek skyldes, at der i 2023 har været en stigning i antallet af selvan-
meldte brugte importerede køretøjer, Motorstyrelsen skal foretage pristjek af 15
pct. af de brugte importerede køretøjer, jf.
Aftale om styrkelse af motorområdet
fra 2020.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Motorstyrelsens
mål- og resultatplan for 2023, der er aftalt med Skatteministeriets departement.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Motorstyrelsen for 2023.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Motorstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effektiv, pålidelig og kompetent
administration, mens kerneinteressenter oplever styrelsen som lydhør og samarbejdsorienteret
1.1 Interessent-
håndtering (Kon-
cernfælles)
1.2 Kundetil-
fredshed (Kon-
cernfælles)
Resultatet af den årlige interessentun-
dersøgelse skal som minimum være 3,8
point. Der måles på en skala fra 1-5.
Resultatet af den løbende måling af til-
fredsheden med styrelsens vejlednings-
indsats skal i gennemsnit minimum
være 4,0 point for telefonbesvarelser og
4,0 point for mailbesvarelser. Der måles
på en skala fra 1-5.
Resultatet af interessentundersø-
gelsen i 2023 er 3,9 point.
Resultatet af den løbende måling
af tilfredsheden med styrelsens
vejledningsindsats er 4,2 point for
telefonbetjening og 4,1 pointfor
mailbesvarelser.
Opfyldt
Opfyldt
Pejlemærke 2: Motorstyrelsen skal sikre korrekt afgiftsberegning og høj regelefterlevelse ved at levere høj kvalitet
og korrekthed i sagsbehandlingen samt gennem målrettet og integreret vejledning og kontrol
2.1 Høj korrekt-
hed ved værdi-
fastsættelse af
køretøjer
2.2 Øget regelef-
terlevelse blandt
selvanmeldte im-
porterede køre-
tøjer
Højst 1,5 pct. af alle Motorstyrelsens af-
gørelser om værdifastsættelser ændres
med mere end 10 pct. af motoranke-
nævnene.
Træfprocenten ved tilfældigt udvalgte
pristjek af selvanmelderes værdifast-
sættelser af brugte importerede køretø-
jer er mindre end 20 pct.
1,4 pct. af alle Motorstyrelsens af-
gørelser om værdifastsættelser er
ændret med mere end 10 pct. af
motorankenævnene.
Træfprocenten ved tilfældigt ud-
valgte pristjek af selvanmelderes
værdifastsættelser af brugte im-
porterede køretøjer i 2023 er 35
pct.
Opfyldt
Ikke opfyldt
Fortsættes på næste side…
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0012.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 11
Mål
2.3 Pristjek af
brugte selvan-
meldte importe-
rede køretøjer
2.4 Kontrol på
leasingområdet
Succeskriterium
Der er foretaget pristjek af 15 pct. af alle
selvanmeldte brugte importerede køre-
tøjer.
Der er gennemført pristjek af minimum
2.000 værdifastsættelser på leasingom-
rådet og minimum 10 efterkontroller af
leasingvirksomheder.
Opnåede resultater
Der er foretaget pristjek af 16,2
pct. af alle selvanmeldte brugte
importerede køretøjer i 2023.
Der er gennemført pristjek af
2.084 værdifastsættelser på lea-
singområdet og 41 efterkontroller
af leasingvirksomheder.
Målopfyldelse
Opfyldt
Opfyldt
Pejlemærke 3: Motorstyrelsen skal sikre en effektiv og realistisk planlægning samt rettidig og korrekt eksekvering
med videreudvikling af Motorstyrelsens drifts- og resultatstyring og implementering af nye sagsbehandlingsværk-
tøjer
3.1 Rettidig om-
beregning af re-
gistreringsafgift
3.2 Stabilisering
af Motorregistret
Der er gennemført 27.000 omberegnin-
ger af registreringsafgiften som følge af
ændringer i registreringsafgiftsloven i
2021.
Motorregistret lever op til Motorstyrel-
sens krav til funktionalitet og lovmed-
holdelighed, og planlagte aktiviteter in-
den for rammerne af domænets road-
map og budget for 2023 er gennemført.
Der udestår ultimo 2023 ca. 750
omberegninger ud af den sam-
lede population på 28.000 køretø-
jer som udestod ultimo 2022.
Ikke alle planlagte aktiviteter in-
den for rammerne af domænets
roadmap fra august 2022 er gen-
nemført, hvilket skyldes ompriori-
tering af ressourcer til projekter i
Motorstyrelsens operationelle IT-
plan for bl.a. at sikre gennemfø-
relse af større datarettelsespro-
jekter.
Opfyldt
Ikke opfyldt
Pejlemærke 4: Motorstyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig rekruttering af nødvendige
kompetencer samt strategisk medarbejder- og ledelsesudvikling
4.1 Interessenter
oplever, at styrel-
sen har kompe-
tente medarbej-
dere med høj
faglighed (Kon-
cernfælles)
Resultatet af hhv. kompetencer og fag-
lighed (gennemsnit), der foretages i sty-
relsens interessentanalyse 2023, skal
som minimum være 3,5 point. Der måles
på en skala fra 1-5.
Resultatet af hhv. kompetencer og
faglighed i styrelsens interessent-
analyse 2023 er 3,4.
Ikke opfyldt
FN´s Verdensmål: Målet bidrager til at håndtere den igangværende energikrise og understøtter samtidig FN’s ver-
dens- mål nr. 13 om klimaindsats
5.1 Reduktion af
energiforbruget
(Koncernfælles)
Koncernens samlede energiforbrug pr.
medarbejder på hhv. varme og el er re-
duceret med 5 pct.
Den samlede reduktion på elfor-
bruget er 5,7 pct.
Opgørelse af den samlede reduk-
tion på varmeforbruget udestår.
Kilde: Motorstyrelsens mål- og resultatplan for 2023.
Ikke opfyldt
I 2023 er der ti mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af seks mål
nået.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 12
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 2.2. Øget regelefterlevelse blandt selvanmeldte importerede køretøjer
Mål 2.3. Pristjek af brugte selvanmeldte importerede køretøjer
Mål 3.1. Rettidig omberegning af registreringsafgift
Mål 3.2. Stabilisering af Motorregistret
Mål 4.1. Interessenter oplever, at styrelsen har kompetente medarbejdere
med høj faglighed
Mål 5.1. Reduktion af energiforbruget
Mål 2.2. Øget regelefterlevelse blandt selvanmeldte importerede køretøjer
Motorstyrelsen kontrollerer løbende selvanmelderes regelefterlevelse med
brugte importerede køretøjer bl.a. ved at foretage pristjek af korrektheden i selv-
anmelderes værdifastsættelser. Regelefterlevelsen ved selvanmelderes værdi-
fastsættelser, opgøres som træfprocenten af tilfældigt udvalgte pristjek, hvor
Motorstyrelsen regulerer selvanmelderes værdifastsættelser sammenholdt med
alle tilfældigt udvalgte og gennemførte pristjek.
Træfprocenten ved tilfældigt udvalgte pristjek af selvanmelderes værdifastsæt-
telser af brugte importerede køretøjer i 2023 er opgjort til 35 pct. Målet er der-
med ikke nået.
Motorstyrelsen har generelt foretaget mange reguleringer af værdifastsættelser
som følge af forkert anvendelse af nypriser hos selvanmeldere. Dette skal sam-
menholdes med, at Motorstyrelsen har fået et øget fokus på korrektheden i be-
regning af nyprisen i forbindelse med pristjeksager, hvor Motorstyrelsen blandt
andet ofte regulerer for ekstraudstyr, der ikke er indregnet i den nypris, som for-
handleren har beregnet. Det har givet udslag i et øget antal reguleringer af selv-
anmelderes værdifastsættelser sammenholdt med antal pristjek.
Mål 2.3. Pristjek af brugte selvanmeldte importerede køretøjer
Kontroltrykket ved pristjek af selvanmelderes brugte importerede køretøjer op-
gøres som antal afsluttede pristjek i 2023 sammenholdt med antallet af selvan-
meldte køretøjer i 2023. Der er foretaget pristjek af 16,2 pct. af alle selvan-
meldte brugte importerede køretøjer i 2023. Målet er dermed nået.
Motorstyrelsen har ansat flere værdifastsættere og har løbende monitoreret ud-
viklingen i antallet af selvanmeldte brugte importerede køretøjer for at sikre
målopfyldelse i 2023. Motorstyrelsen har løbende igangsat mitigerende tiltag,
hvis markedsudviklingen har givet anledning hertil, ligesom omprioritering af
medarbejdere inden for værdifastsættelsesenhederne har været drøftet lø-
bende.
Mål 3.1. Rettidig omberegning af registreringsafgift
Motorstyrelsen understøtter, at borgere og virksomheder betaler den korrekte
registreringsafgift. Den 1. juni 2021 trådte nye regler for registreringsafgift i
kraft. Reglerne havde virkning fra den 18. december 2020. Ændringerne blev im-
plementeret i Motorregistret pr. 1. juni 2021. Køretøjer der er afgiftsberigtiget i
perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. maj 2021, skal
omberegnes for at betale den korrekte registreringsafgift. Der udestod ved ud-
gangen af 2022 ca. 28.000 omberegninger, hvoraf minimum 27.000 skulle gen-
nemføres i 2023, svarende til, at der maksimalt måtte udestå 1.000 ombereg-
ninger ultimo 2023. Pr. 31. december 2023 udestod i alt 751 omberegninger.
Målet for 2023 er derfor opfyldt.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 13
Mål 3.2. Stabilisering af Motorregistret
Der er etableret et roadmap for stabilisering af Motorregistret for 2022-2025, så
det bliver muligt at implementere ændringer i Motorregistret rettidigt, samt hånd-
tere systemmæssige fejl inden for en rimelig frist og med en tilstrækkelig kvalitet.
Det nuværende roadmap er udarbejdet i august 2022. Siden udarbejdelsen af
roadmappet har Motorstyrelsen blandt andet udarbejdet en operationel it-plan
for at sikre gennemførelse af større datarettelsesprojekter mv. Der har derfor
været behov for at omprioritere ressourcer, som betyder, at ikke alle aktiviteter i
roadmappet er blevet gennemført i 2023.
Roadmappet skal erstattes af et samlet porteføljeoverblik på motorområdet, der
blandt andet indeholder alle it-projekter, som tidligere i mindre grad blev skitse-
ret i domænenotatet.
Mål 4.1. Interessenter oplever, at styrelsen har kompetente medarbejdere med
høj faglighed
Motorstyrelsen skal anses som havende høj faglighed og kompetente medarbej-
dere. Der måles på henholdsvis faglighed og kompetencer i den tilbageven-
dende interessentmåling for styrelserne. Resultatet af henholdsvis kompetencer
og faglighed i styrelsens interessentanalyse 2023 er 3,4 point på en skala fra 1-
5 mod 3,1 point i 2021. Målet er derfor ikke nået selvom Motorstyrelsen har haft
en fremgang siden seneste måling. Interessenterne efterspørger blandt andet, at
Motorstyrelsens medarbejdere får et øget branchekendskab.
For at øge Motorstyrelsens faglighed arbejder Motorstyrelsen løbende på at
styrke medarbejdernes kompetencer, fx ved etableringen af et fagakademi i
2024, som skal målrettes Motorstyrelsens sagsbehandlingsområder. Motorsty-
relsen har ligeledes oprettet en ny enhed, der skal bidrage til en styrkelse af læ-
ring fra klage- og indsigelsessager på motorområdet.
Mål 5.1. Reduktion af energiforbruget
Målet omhandler reduktion af energiforbrug i hele Skatteministeriets koncern.
Målet er samlet set ikke opfyldt i 2023.
Delmål vedrørende reduktion på elforbruget er opfyldt. Opgørelsen af elforbru-
get er baseret på tilgængeligt forbrugsdata, som udgør ca. halvdelen af koncer-
nens adresser. Elforbruget er opgjort ved at udregne den procentvise forskel på
det gennemsnitlige elforbrug pr. medarbejder for de tre sidste kvartaler i 2022
sammenlignet med den samme periode for 2023, for de adresser, der foreligger
forbrugsdata på i begge perioder.
Det er ikke muligt at opgøre varmeforbruget på nuværende tidspunkt, idet for-
brugsdata ikke er tilgængelige på afrapporteringstidspunktet. Målet kan opgøres
endeligt i tredje kvartal 2024.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0015.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 14
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Motorstyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for
det kommende år som anført i grundbudgettet for 2024.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og grundbudget 2024.
Regnskabsår
2023
-294,4
309,1
14,7
Grundbudget
2024
-311,9
311,9
-
Nettobevillingen udgør 240,2 mio. kr. og øvrige indtægter er for 2024 budgette-
ret til 71,7 mio. kr. Den samlede bevilling og øvrige indtægter for Motorstyrelsens
virksomhed udgør således 311,9 mio. kr. Der forventes tilsvarende udgifter på
311,9 mio. kr. Hermed modsvarer det forventede forbrug for 2024 til finanslovs-
bevillingen for 2024.
Motorstyrelsens indlæste grundbudget i Statens Koncernsystem (SKS) for 2024
er på i alt 240,2 mio. kr., som er fordelt med 220,1 mio. kr. på lønsum, 91,8 mio.
kr. på øvrig drift og -71,7 på indtægter.
I 2024 forventes ca. 31.000 anmodninger om eksportgodtgørelse. Det er en
stigning på ca. 13 pct. fra 2023. Stigningen betyder, at Motorstyrelsens indtæg-
ter øges, og at omkostningerne til værdifastsættelse af brugte eksporterede kø-
retøjer øges tilsvarende.
Motorstyrelsen vil i 2024 prioritere projekter inden for procesudvikling og digita-
lisering, datakvalitet og registrering, vejledning og kontrol samt organisation og
ledelse som understøtter styrelsens strategiske målbillede.
Procesudvikling og digitalisering skal blandt andet ske via implementering af
øget it-understøttelse til ajourføring af data i Motorregistret og bedre muligheder
for automatiserede datarettelser og omberegninger. For at understøtte dette ar-
bejde, har Motorstyrelsen oprettet et nyt kontor med særligt fokus herpå.
Motorstyrelsen vil derudover fortsætte med at monitorere og analysere dataind-
beretninger fra synshaller og importører. Samtidig vil der blive igangsat et ar-
bejde med at indføre mere automatiseret kontrol ved indberetning af data i Mo-
torregistret.
For at kunne målrette Motorstyrelsens kontrolindsatser mod virksomheder som
har en lav regelefterlevelse, vil Motorstyrelsen videreudvikle de nuværende ind-
satser med at optimere og samkøre data. Derudover forventer Motorstyrelsen i
2024 at gennemføre tilfældige udvalgte kontroller af leasingkontrakter og af
værdifastsættelser i forbindelse med indgåelse af leasingkontrakter og efterføl-
gende værditabsberegninger. De tilfældige kontroller vil forbedre styrelsens da-
tagrundlag for fremadrettet at kunne målrette vejlednings- og kontrolindsatser
på leasingområdet.
Motorstyrelsen har ligeledes fokus på kontinuerligt at øge den faglige kvalitet i
styrelsens sagsbehandling. Derfor vil Motorstyrelsen arbejde med etablering af
fagakademier, som skal højne fagligheden blandt styrelsens medarbejdere.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 15
Gennemførslen af de prioriterede projekter, som skal understøtte Motorstyrel-
sens målbillede, er forankret i styrelsens nye portefølje- og ressourcestyrings-
setup.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0017.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 16
Regnskab
3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 17
I dette afsnit redegøres for Motorstyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2023
udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derud-
over omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og
regnskabsmæssige ansvar for i 2023.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevillinger pr. hovedkonto, samt opstillinger, der viser udnyttelsen af låneram-
men og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Motorstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af
19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmini-
steriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2023 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af december 2023.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis svarer til de principper, der er beskrevet i Motorstyrelsens regnskabsin-
struks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens Koncernsystem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-” i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2023.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Motorstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Det vurderes
ikke, at der er væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder (den konkrete me-
tode). Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2023,
herunder eksempelvis afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnits-
timepris. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Lønforhandling:
Opgørelsen af engangsvederlag til medarbejdere er udregnet
som 2 pct. af lønsummen for alle medarbejdere i styrelsen. Opgørelsen af
særlig honorering af ledere udregnes som 7,7 pct. af lønsummen for alle le-
dere i styrelsen. Beregningerne af lønsum tager udgangspunkt i udbetalte va-
rige løndele til medarbejdere i december 2023. Opgørelsen følger samme
metode som tidligere år.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 18
Seniorbonus:
Opgørelsen er baseret på cirkulæret om seniorbonus, som fore-
skriver, at alle ansatte fra og med det kalenderår, hvori de fylder 62 år, har ret
til en årlig seniorbonus på 0,8 pct. af den sædvanlige årsløn. Optjeningsperio-
den for seniorbonus følger kalenderåret, og afregnes i januar i det efterføl-
gende år. Personer, som opfylder betingelserne for seniorbonus, og som til-
træder i løbet af kalenderåret, har ret til en forholdsmæssig andel af bonussen
og indgår i opgørelsen. Personer, der fratræder i løbet af året, afregnes på
fratrædelsestidspunktet og indgår ikke i opgørelsen. Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Økonomistyrelsen har givet dispensation til, at en andel debitorer under finanslo-
vens § 9, hvor bogføringen er sket i skatteforvaltningens økonomisystem SAP38,
kan indregnes som tilgodehavender under finanslovens § 38.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0020.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 19
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Motorstyrelsens resultatopgørelse for de omkostningsbase-
rede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer/tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2022
2023
2024
-223,2
-0,7
-0,7
-
-
-56,6
-280,5
-225,2
-4,5
-0,6
-3,9
-
-64,6
-294,3
-240,2
-3,5
-0,5
-3,0
-
-68,2
-311,9
-
-
-
12,2
12,2
11,2
11,2
16,5
16,5
169,2
24,2
-9,0
0,4
184,8
0,0
3,0
67,9
267,9
-12,6
194,4
28,2
-7,9
0,7
215,5
0,0
4,0
78,4
309,1
14,8
-
-
-
-
220,1
0,0
3,4
71,9
311,9
-
-0,0
0,0
-12,6
-0,1
-
14,7
-
-
-
-0,3
0,0
-12,9
-0,0
0,0
14,7
-
-
-
-
-
-12,9
-
-
14,7
-
-
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0021.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 20
Resultatet af Motorstyrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et un-
derskud på 14,7 mio. kr., hvilket håndteres ved træk på opsparing. Underskuddet
fordeler sig med et merforbrug på 8,3 mio. kr. på løn og et merforbrug på 16,3
mio. kr. på øvrig drift samt en merindtægt på 9,9 mio. kr.
Ordinære driftsindtægter
Der har i 2023 været en indtægt fra gebyrer i forbindelse med anmodning om
eksportgodtgørelse på 64,6 mio. kr., svarende til ca. 27.500 anmodninger. Det
er en stigning på ca. 14 pct. fra 2022. Gebyret er omkostningsdækkende og
modsvares af omkostninger til værdifastsættelse af køretøjer ved udbetaling af
eksportgodtgørelse.
Stigningen i internt statsligt salg af varer og tjenesteydelser kan henføres til, at
Motorstyrelsen i 2023 har anvendt tid i forbindelse med it-udviklingsaktiviteter,
som betales af Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Ordinære driftsomkostninger
De ordinære driftsomkostninger er steget med 41,2 mio. kr. fra 2022 til 2023.
Ordinære driftsomkostninger udgør 309,1 mio. kr. i 2023. Stigningen skyldes pri-
mært, at der har været flere udgifter til lønninger i 2023 end i 2022, da antallet af
årsværk er steget fra 382,5 i 2022 til 434,8 i 2023. De øgede lønudgifter kan pri-
mært henføres til, at Motorstyrelsen har ansat tidsbegrænsede medarbejdere til
at analysere og kontrollere køretøjstekniske data, der er indberettet af synshal-
ler og importører til Motorregistret.
Der har derudover været en stigning i andre ordinære driftsomkostninger, hvilket
blandt andet skyldes flere omkostninger til køb af nummerplader.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Motorstyrelsen for 2023.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
14,7
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
Årets underskud på 14,7 mio. kr. håndteres ved træk på opsparingens overførte
overskud fra tidligere regnskabsår på egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Motorstyrelsen har i 2023 ikke foretaget tilbageførelse af hensættelser, som er
registreret i forbindelse med årsafslutningen for 2022.
Periodiseringsposter:
Der er ikke sket regulering i periodiseringsposterne.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0022.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 21
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Motorstyrelsens balance fordelt på henholdsvis akti-
ver og passiver pr. 31. december 2023.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2022
2023
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
0,0
-
-
0,0
0,0
-
-
0,0
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
39,6
20,2
-4,4
55,4
66,9
70,7
59,8
-1,6
-5,4
52,9
66,0
69,7
-
10,4
1,1
-
-
11,1
2,1
-
3,7
-
3,7
3,7
3,7
-
3,7
3,7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: Sumafvigelser skyldes afrunding. Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er
tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 1,0 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte
registrering under anden kortfristet gæld til periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf.
Økonomistyrelsens Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2023. Der er
tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0023.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 22
Den samlede balance udgør 69,7 mio. kr. pr. 31. december 2023 mod 70,7 mio.
kr. pr. 31. december 2022.
Anlægsaktiver
Anlægsaktiver udgør 3,7 mio. kr. pr. 31. december 2023. De resterende ordi-
nære afskrivninger af det færdiggjorte udviklingsprojekt af en roboticsløsning til
fremsøgning af ejer- og brugerforhold er pr. 31. december 2023 på 10 t.kr. og er
fuldt afskrevet i 2024.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set et fald på 0,9 mio. kr. fra 2022
til 2023. Omsætningsaktiver udgør 66,0 mio. kr. i 2023. Under omsætningsakti-
ver er saldoen for likvide beholdninger formindsket med 2,5 mio. kr. I forbindelse
med den årlige likviditetsafstemning, er der i 2023 overført ca. 20 mio. kr. fra
FF7
Finansieringskonto
til
FF5 Uforrentet konto.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2022
2023
-3,7
-
-
-
-
-35,7
-39,4
-4,4
-3,7
-
-
-
-
-21,0
-24,7
-5,1
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
-0,0
-
-
-
-0,0
-0,0
-
-
-
-0,0
-9,2
-4,9
-12,8
-
-
-
-26,9
-26,9
-70,7
-19,2
-5,6
-15,1
-
-
-
-39,9
-39,9
-69,7
4
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
5
Aktiver
Passiver i alt
Anmærkninger: Sumafvigelser skyldes afrunding. Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0024.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 23
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 0,7 mio. kr. fra
2022 til 2023. Hensatte forpligtelser udgør 5,1 mio. kr. i 2023. Hensættelsen
vedrører udbetaling af engangsvederlag til medarbejdere og honorering af en
særlig indsats for ledere samt udbetaling af over- og merarbejde for special- og
chefkonsulenter. Stigningen kan henføres til en stigning i antallet af medarbej-
dere i Motorstyrelsen.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en stigning på 13,0 mio. kr. fra
2022 til 2023. Kortfristet gæld udgør 39,9 mio. kr. i 2023. Stigningen skyldes ho-
vedsageligt, at der ultimo 2023 var skyldige poster vedrørende køb af nummer-
plader for november og december for i alt 7,9 mio. kr. Derudover var der ultimo
2023 skyldige poster vedrørende husleje på i alt 1,6 mio. kr. Skyldige feriepenge
er forøget med 2,3 mio. kr., hvilket særligt kan henføres til en stigning i antallet af
medarbejdere i Motorstyrelsen.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Motorstyrel-
sens egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og
viser årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens bevillingslovsystem (SB)..
2022
-3,7
-
-3,7
-
-
-
-
-
-
-22,8
-
-
-12,9
-
-
-35,7
-39,4
-39,4
2023
-3,7
-
-3,7
-
-
-
-
-
-
-35,7
-
-
14,7
-
-
-21,0
-24,7
-24,7
Motorstyrelsens egenkapital udgør 24,7 mio. kr. ultimo 2023, hvoraf 21,0 mio.
kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2023 reduceret med 14,7
mio. kr., som kan henføres til årets resultat.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0025.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 24
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2023
0,0
0,5
2,0
Motorstyrelsens låneramme ultimo 2023 udgør 0,5 mio. kr. Trækket på låneram-
men ultimo 2023 udgør under 50.000 kr. og vedrører det færdiggjorte udvik-
lingsprojekt af en robotics-løsning til fremsøgning af ejer- og brugerforhold. Lå-
nerammen er derved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under
Motorstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Akkumuleret opsparing ultimo 2023
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.05.
159,3
206,8
215,0
-8,2
29,0
20,8
Lønsumsloftet primo 2023 var 159,3 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt tilført
lønsum på 47,5 mio. kr., der vedrører udmøntning i forlængelse af flerårsaftale
om skattevæsenets økonomi. Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i
2023 er 215,0 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af lønsum falder således til
20,8 mio. kr. ultimo 2023.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i
2023 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti,
som Motorstyrelsen er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnska-
bet.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0026.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 25
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
09.31.05
Navn
Bevillings-
type
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
Motorsty-
relsen
Drift
Udgifter
Indtægter
284,5
-59,3
309,1
-69,2
-24,6
9,9
-21,0
Administrerede ordninger
09.51.51
Gebyrer på
motorom-
rådet
Anden
Udgifter
Indtægter
-
-853,8
-
-883,9
-
30,1
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit, herunder særligt
afsnit 3.2.
De regn-
skabsmæssige forklaringer på afvigelser på øvrige bevillinger indgår i det føl-
gende.
09.51.51. Gebyrer på motorområdet
Der er på hovedkontoen en indtægtsbevilling i 2023 på 853,8 mio. kr. Der er rea-
liseret indtægter på 883,9 mio. kr., hvilket svarer til en merindtægt på 30,1 mio.
kr. Afvigelsen kan primært henføres til flere indtægter fra salg af nummerplader.
Der var for 2023 en forventet indtægt fra salg af nummerplader på ca. 680 mio.
kr., svarende til ca. 1,2 mio. nummerplader. Der blev i 2023 solgt ca. 1,3 mio.
nummerplader, svarende til en indtægt på ca. 760 mio. kr. Der var i 2023 færre
indtægter fra ejer- og brugerskifte end forventet. Der var budgetteret med ind-
tægter fra ejer- og brugerskifte på ca. 150 mio. kr., mens der blev realiseret en
indtægt på ca. 100 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0027.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 26
Bilag
4
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0028.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 27
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-4
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Motorstyrelsens an-
vendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
0,1
-
-
-
0,1
-0,1
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0,1
-
-
-
0,1
-0,1
-
-
0,0
-0,0
-
-0,0
-
-
-
-
0,0
-0,0
-
-0,0
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2023
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2023
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter under udførelse
-
-
-
-
-
Motorstyrelsen har ultimo 2023 immaterielle anlægsaktiver for under 50.000 kr.
Anlægsaktiverne består af en robotics-løsning til fremsøgning af ejer- og bruger-
forhold på køretøjer. Aktivet er fuldt afskrevet i juni 2024.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0029.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 28
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Motorstyrelsen har ikke materielle anlægsaktiver, hvorfor tabel 14 udgår af års-
rapporten.
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående
note 3
fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til lønforhandlinger
I alt
Kilde: SAP Intern.
5,1
5,1
Motorstyrelsen har ultimo 2023 bogført hensatte forpligtelser for samlet 5,1 mio.
kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger udgøres af 4,9 mio.
kr. vedrørende engangsvederlag for medarbejdere og honorering af særlig ind-
sats til ledere og 0,2 mio. kr. vedrørende udbetaling af over-/merarbejde til spe-
cial- og chefkonsulenter.
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfri-
stet gæld
Af nedenstående
note 4
fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret
under kortfristet gæld.
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Forpligtelse til over-/merarbejde
Forpligtelse til seniorbonus
I alt
Kilde: SAP Intern.
1,7
0,1
1,8
Motorstyrelsen har ultimo 2023 bogført hensatte forpligtigelser under kortfristet
gæld for samlet 1,8 mio. kr. De hensatte forpligtigelser under kortfristet gæld
omhandler forpligtelse til over-/merarbejde samt forpligtelse til seniorbonus.
4.1.5
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Motorstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til med-
arbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forplig-
telse er pr. 31. december 2023 opgjort til 6,1 mio. kr. Inden for en femårig peri-
ode er forpligtelsen opgjort til 0,4 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr.
31. december 2023.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0030.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 29
Verserende sager
Motorstyrelsen har opgjort i hvilket omfang, der er disponeret advokatsalær i for-
bindelse med verserende sager, hvor styrelsen benytter Kammeradvokaten. I det
omfang det er vurderet, at sandsynligheden for at sagerne falder ud til modpar-
tens fordel er større end 50 pct., er der hensat et beløb under anden gæld. I det
omfang det er vurderet usandsynligt, at Motorstyrelsen taber en verserende
retssag, er der ikke hensat forpligtelse hertil. Motorstyrelsen har vurderet, at det
er usandsynligt, at der skal ske udbetaling som følge af verserende sager. Der er
derfor ikke opgjort en eventualforpligtelse til verserende sager pr. 31. december
2023.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Af
tabel 15
fremgår prisfastsætning af varer og ydelser i Motorstyrelsens ind-
tægtsdækkede virksomhed.
Tabel 15. Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
Kr.
Udsendelse af informationsbreve
Direkte omkostninger i alt
Indirekte omkostninger i alt
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter i alt
Kilde: SAP Intern.
0,3
0,2
-
0,5
-0,4
Af
tabel 16
fremgår en oversigt over Motorstyrelsens akkumulerede resultat ved-
rørende indtægtsdækkede virksomhed.
Tabel 16. Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
Kr.
Udsendelse af in-
formationsbreve
Ultimo 2020
-
Ultimo 2021
0,0
Ultimo 2022
0,0
Ultimo 2023
0,1
Anmærkning: Motorstyrelsen havde i 2020 ikke indtægtsdækket virksomhed
Kilde: SAP Intern.
Motorstyrelsens indtægtsdækkede virksomhed omfatter omkostninger i forbin-
delse med udsendelse af informationsbreve til ejere og brugere af køretøjer. Der
har i 2023 været et merforbrug på 0,1 mio. kr.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Motorstyrelsen har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår
af årsrapporten.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0031.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 30
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Af
tabel 18
fremgår en oversigt over Motorstyrelsens gebyrordninger, der er ad-
ministrativt fastsat.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
Kr.
Eksportgodtgørelse
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Kilde: SAP Intern.
Årets resultat
2020
Årets resultat
2021
Årets resultat
2022
Årets resultat
2023
-44,1
29,0
-15,1
-49,1
50,9
1,8
-56,6
53,7
-2,9
-64,6
54,2
-10,4
Gebyrordningen vedrører udbetaling af eksportgodtgørelse. Gebyret er omkost-
ningsdækkende og indført i forbindelse med, at selvanmelderordningen ved ek-
sport af brugte køretøjer blev afskaffet.
I medfør af registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 7 er gebyret, i bekendtgørelse nr.
897 af 16. juni 2020 om opkrævning af gebyr i forbindelse med anmodning om
eksportgodtgørelse for brugte motorkøretøjer, fastsat til 2.350 kr. pr. køretøj ved
indgivelsen af anmodning om eksportgodtgørelse.
Der var i 2023 en merindtægt fra gebyrordningen på 10,4 mio. kr. Merindtægten
skyldes primært, at dele af Motorstyrelsens sagsbehandlingsprocesser er effekti-
viseret gennem automatisering. Det forventes, at der vil være balance mellem
indtægter og omkostninger over en fireårig periode.
Motorstyrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvor gebyret er fastsat ved
lov, hvorfor tabel 19 udgår af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Motorstyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor ta-
bel 20 udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Motorstyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansud-
valget, hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Motorstyrelsens it-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0032.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 31
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
(mio. kr.)
8,2
-
2,5
2,0
-
0,4
13,1
Anmærkning: Interne personaleomkostninger til it er ved årets afslutning beregnet ud fra den konstaterede
tidsanvendelse.
Kilde: SAP Intern.
4.8 Supplerende bilag
Motorstyrelsen har ikke supplerende bilag.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 160: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2851060_0033.png
Årsrapport 2023 Motorstyrelsen
Side 32
www.motorst.dk
Motorstyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen