Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 147
Offentligt
2843791_0001.png
Årsrapport 2023
Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Indhold
1.
2.
2.1.
2.2.
2.2.1.
2.3.
2.4.
2.5.
3.
3.1.
3.2.
3.2.1.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
3.7.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
4.6.
4.7.
4.8.
Påtegning af det samlede regnskab
Beretning
Præsentation af virksomheden
Ledelsesberetning
Årets økonomiske resultat
Kerneopgaver og ressourcer
Målrapportering
Forventninger til det kommende år
Regnskab
Anvendt regnskabspraksis
Resultatopgørelse
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Balancen
Egenkapitalforklaring
Likviditet og låneramme
Opfølgning på lønsumsloft
Bevillingsregnskabet
Bilag
Noter til resultatopgørelse og balance
Indtægtsdækket virksomhed
Fællesstatslige løsninger mv.
Gebyrfinansieret virksomhed
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Forelagte investeringer
It-omkostninger
Supplerende bilag
3
4
4
5
6
7
8
10
11
11
12
13
14
15
16
16
17
19
19
21
21
22
22
22
22
23
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843791_0003.png
1. Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Fiskeristyrelsen, CVR nr. 39097176, er ansvarlig for:
§ 24.61.01. Fiskeristyrelsen
(Driftsbevilling)
§ 24.61.06. Renter vedrørende tilskudsordninger på fiskeriområdet
(Anden bevilling)
§ 24.61.20. Tilskud til fremme af international fiskeriforskning- og udvikling
(Reservationsbevilling)
§ 24.62.51. Fiskeafgiftsfonden
(Reservationsbevilling)
§ 24.62.60. Afdrag og afskrivninger på lån
(Anden bevilling, administreret af Udbetaling Danmark)
§ 24.63.10. Nationale tilskud inden for fiskerisektoren
(Reservationsbevilling)
§ 24.63.30. Tilskud inden for fiskerisektoren med EU-medfinansiering
(Reservationsbevilling)
§ 24.63.50. Brexit-reserven til fiskerisektoren
(Reservationsbevilling)
§ 24.65.40. Fiskepleje, herunder udsætninger
(Reservationsbevilling)
§ 24.65.45. Fritidsfiskertegn og lystfiskertegn
(Anden bevilling)
herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2023.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
2.
3.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller udeladelser, herunder
at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love
og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved driften
af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten
København, den
20
/
03
2024
København, den
19
/
03
2024
_________________________
Morten Niels Jakobsen
Departementschef
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
___________________________
Kenneth Joensen
Direktør
Fiskeristyrelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843791_0004.png
2. Beretning
2.1.
Præsentation af virksomheden
Fiskeristyrelsen er en del af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og omfatter en central del med afdelinger i
København og Sønderjylland samt en regional fiskerikontrol med lokalafdelinger flere steder i landet og tre fiskerikontrol-
skibe.
Fiskeristyrelsen varetager opgaver med administration og kontrol inden for fiskeriområdet. Administrationen og kontrollen
omfatter sagsbehandling, regelforberedelse, myndighedsberedskab og bidrag til forberedelse af nye tiltag, tilsynsbesøg
samt deltagelse i internationalt samarbejde.
Fiskeristyrelsen er EU-akkrediteret som udbetalende organ for EU-støtteordninger finansieret delvist af Hav-, Fiskeri- og
Akvakulturfonden (EHFAF). Opgaverne udføres i henhold til den til enhver tid gældende bekendtgørelse om Fiskeristyrel-
sens opgaver og beføjelser, hvor det nærmere fremgår hvilke love mv., som styrelsen administrerer, jf. BEK nr. 422 af 4.
april 2022.
For yderligere oplysninger henvises til Fiskeristyrelsens hjemmeside:
www.fiskeristyrelsen.dk.
4
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2.2.
Ledelsesberetning
Brexit har haft store konsekvenser for den danske fiskerisektor, da Danmark mistede fiskerimuligheder i britisk farvand.
For at afbøde Brexit’s negative konsekvenser for fiskerisektoren har Fiskeristyrelsen i 2023 udbetalt midler fra EU’s brexit-
tilpasningsreserve (BAR). Der er endvidere i 2023 udbetalt midler fra EU's Hav- og Fiskeriudviklingsprogram 2014-2020
(EHFF) samt påbegyndt udmøntning af EU's Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogram 2021-2027 (EHFAF).
På kontrolområdet har Fiskeristyrelsen i 2023 udviklet et nyt kontrolkoncept, som tager højde for de ændrede vilkår i
fiskeriet og vil have fokus på systematisk kontrol af bestemte fartøjers overholdelse af den europæiske fælles fiskeripolitik.
Udmøntning af EU-tilskudsprogrammer
Fiskeristyrelsen har i 2023 udmøntet tilskudsmidler fra tre forskellige EU-programmer, hvoraf de to havde frist for gennem-
førelse med udgangen af året. Det drejer sig dels om 1,2 mia. kr. til ordninger som følge af den politiske aftale fra 2021 om
den danske udmøntning af EU's Brexit-reserve til fiskeriområdet.
Ordningerne har samlet set haft til formål at kompensere
fiskerne for reduktion af fiskekvoter og for at hjælpe sektoren og lokalsamfundene til en omstilling til forholdene efter Brexit.
Størstedelen af midlerne er udbetalt som kompensation for kvoteværditab til fiskere, der ejede kvoter, som blev reduceret
som følge af Brexit. Derudover har det blandt andet været muligt at modtage støtte til ophugning af fiskefartøjer.
Udmøntningen af EHFF blev desuden afsluttet i 2023. Fiskeristyrelsen har i 2023 udmøntet de resterende midler under
EHFF-programmet, og samlet er der opnået en høj tilsagnsgrad på 98 pct. af de midler, der var tilgængelige i programmet.
Samtidig med udmøntningen og afslutningen af BAR og EHFF har Fiskeristyrelsen fortsat udmøntningen af EHFAF, der
er det nye danske Hav-, Fiskeri og Akvakulturprogram, som ligger i forlængelse af EHFF.
Udvikling i fiskerikontrollen
Fiskeristyrelsen har i 2023 forberedt en justering i udførelsen af fiskerikontrollen. Fiskeriet og landingsmønstre ændrer sig
som følge af ændrede vilkår i fiskeriet, hvilket påvirker kontrolopgaven. De ændrede vilkår skyldes bl.a. få torsk og redu-
cerede kvoter i Østersøen, trawlforbud i dele af de indre danske farvande, krav om øget kontrol med Natura 2000-områder
og havplanområder, samt færre kvoter i Nordsøen og nye kontrolkrav som følge af Brexit. På den baggrund er der udviklet
et nyt kontrolkoncept, der implementeres fra den 1. januar 2024. Konceptet vil i højere grad fokusere på en systematisk
kontrol af bestemte fartøjer for at sikre overholdelse af den fælles fiskeripolitik. Det nye kontrolkoncept understøtter sam-
tidig, at de fiskefartøjer, der overholder reglerne, skal kontrolleres mindre.
Fiskeristyrelsen fortsatte i 2023 forsøgsordninger med elektronisk overvågning af fiskeriet i Kattegat og Østersøen, og der
er udarbejdet en evalueringsrapport herom.
Endelig blev kontrolskibet Vestkysten solgt. Skibet var 36 år og er erstattet af et nyt og mere tidssvarende kontrolskib.
Digitalisering
Fiskeristyrelsens digitaliseringsindsats har i 2023 bl.a. drejet sig om at understøtte fiskerierhvervet efter Brexit. Fiskeristy-
relsen har derfor i 2023 forbedret fiskernes mulighed for at se egne data, bl.a. ved at etablere den kommende selvbetje-
ningsportal “Mit Fiskeri” og den kommende udgave af den elektroniske logbog, som skal sikre større brugervenlighed.
Selvbetjeningsportalen vil give den enkelte fisker et overblik over egne data og status på indsendte sager såsom anmod-
ning om fiskeri i UK-farvand mv.
Trivsel i Fiskeristyrelsen
Fiskeristyrelsen har et stort fokus på at fremme trivsel. I 2023 har styrelsen haft fokus på at følge op på den stressmåling
og trivselsmåling, der blev gennemført i 2022, og der er igangsat en række tværgående trivselsindsatser. Bl.a. har styrel-
sen gennemført en kampagne for god mødekultur. Styrelsen har desuden udarbejdet et kodeks for godt samarbejde og
evalueret og justeret personalepolitikken som led i styrelsens fastholdelsesstrategi.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
5
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843791_0006.png
2.2.1.
Årets økonomiske resultat
Tabel 1
Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen i pct.
Bevillingsandel i pct.
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat.
Anmærkning: Af 2024 er der tale om grundbudget. Passiver er med negativt fortegn.
2022
-237,9
257,3
19,4
-1,0
0,9
265,4
130,2
16,0
265,3
44,9
40,6
78,5
286,6
0,6
2023
-258,3
278,6
20,3
-13,4
-10,0
309,1
218,8
26,1
309,6
47,9
40,0
77,0
291,9
0,6
2024
-269,3
285,9
16,6
-4,1
0,0
-
-
-
-
-
43,4
74,9
307,2
0,6
Årets økonomiske resultat for Fiskeristyrelsen i 2023 er et mindreforbrug på 10,0 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Resultatet kan pri-
mært henføres til salg af fiskerikontrolskibet Vestkysten, som i 2022 blev erstattet af et nyt fiskerikontrolskib.
De væsentligste afvigelser mellem 2022 og 2023 for så vidt angår ordinære driftsindtægter og -omkostninger kan pri-
mært henføres til øgede udgifter og indtægter som følge af opgaver i relation til Brexit-aftalen, hvor udgifterne modsvares
af tilsvarende indtægter fra EU. Dette har tillige medført forøgelser på balancen, herunder udvikling i omsætningsaktiver,
som primært vedrører tilskud til udvikling af aktiver. Herudover ses en stigning i anlægsaktiver, som kan henføres til it-
udviklingsprojekter i relation til Brexit-aftalen. Den langfristede gæld er steget tilsvarende. Opgaver i relation til Brexit-
aftalen er derudover den primære forklaring på det forøgede antal årsværk fra 2022 til 2023.
6
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843791_0007.png
Tabel 2
Virksomhedens hovedkonti
Overført
overskud/
Videreført
bevilling
ultimo
21,8
-
-
97,9
-
-
(mio. kr.)
Drift
Type
I alt
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL+TB)
199,0
268,5
-69,5
51,6
443,8
-392,2
Regnskab
189,0
282,2
-93,2
67,7
1.440,8
-1.373,1
Administrerede ordninger
I alt
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm.: Regnskabstal stemmer ikke med SKS-tabel, da SKS-tabel medtager § 37.11.01, § 37.63.01 og § 42.11.01, som ikke hører under Fiskeri-
styrelsens hovedkonti.
Den samlede økonomi for Fiskeristyrelsens hovedkonti fremgår af tabel 2. Det finansielle regnskab aflægges for Fiskeri-
styrelsens driftsbevilling under § 24.61.01. Fiskeristyrelsen. Der henvises til oplysninger om de enkelte hovedkonti i afsnit
3.7 Bevillingsregnskabet.
2.3.
Kerneopgaver og ressourcer
Tabel 3
Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generel ledelse og administration
1. Tilskud
2. Kontrol
I alt
Kilde: Finansloven 2023, SB-systemet & Navision Stat.
Bevilling
(FL+TB)
-65,6
-4,6
-128,8
-199,0
Øvrige
indtægter
-0,2
-21,4
-71,7
-93,2
Omkostninger
75,6
31,6
174,9
282,2
Andel af årets
overskud
9,8
5,7
-25,5
-10,0
Tabel 3 sammenfatter Fiskeristyrelsens økonomi fordelt på kerneopgaver,
jf. tabel 6
i Finanslovens anmærkninger. Alle
aktiviteter kan henføres til disse kerneopgaver og opgøres i forhold til bevilling, øvrige indtægter og omkostninger. Af
tabellen fremgår det, at der i forhold til bevillingen er et mindreforbrug på formål 2 på samlet 25,5 mio. kr., hvilket primært
kan henføres til salget af Fiskerikontrolskib Vestkysten.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
7
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843791_0008.png
2.4.
Målrapportering
Tabel 4
Årets resultatopfyldelse
Mål
Mål 1: Effektiv risikobaseret
kontrol
Resultatkrav
Fiskeristyrelsen skal i 2023 gen-
nem effektiv kontrol nedbringe
risikoen for regelbrud på områder
med høj risiko og sikre en
fortsat lav risiko på øvrige områ-
der.
Målopfyldelse
Målet er opfyldt. Fiskeristyrelsen
har gennem en effektiv og risiko-
baseret kontrol arbejdet på at sikre
en høj grad af regelefterlevelse i fi-
skerikontrollen. For reduktionsmå-
lene, der skal nedbringe risikoen
på områder med høj risiko, er to
ud af tre opfyldt, svarende til 66
pct. For vedligeholdelsesmålene,
der skal sikre fortsat lav risiko, er
42 ud af 44 opfyldt, svarende til 95
pct. Opfyldelsesgraden af begge
mål ligger over målsætningen på
hhv. 33 og 90 pct.
Målet er opfyldt. Fiskeristyrelsen
har udarbejdet en endelig analyse
og plan for den administrative og
fysiske kontrol, der har til formål at
fastlægge den fremtidige organisa-
toriske struktur og udvikle et nyt
kontrolkoncept i den regionale
kontrol, samt implementeringen
heraf. Planen er implementeret
med virkning fra 1. januar 2024.
Målet er opfyldt. Ledelsestilsynet
for 1. og 2. kvartal er gennemført.
En afrapportering af resultaterne
for 1. halvår er blevet forelagt Fi-
skeristyrelsens direktion, og det
samlede resultat for ledelsestilsy-
net for 2023 forelægges i starten
af 2024.
Målet er opfyldt. Samtlige ansøg-
ninger om EHFAF-støtte under
ordningerne
Indsats mod marint
affald, Vandløbsrestaurering mv.
og Grøn omstilling – Akvakultur
er
sagsbehandlet.
Gennem tilsagn på disse ordnin-
ger har Fiskeristyrelsen i 2023 un-
derstøttet FN’s verdensmål nr. 6,
13 og 14.
Mål 2: Fremtidens fiskerikontrol
Fiskeristyrelsen skal i 2023 udar-
bejde en analyse og en plan
for den administrative og fysiske
kontrol i forhold til den nye
struktur i fiskeriet, der iværksættes
i 2024.
Mål 3: God forvaltning
Fiskeristyrelsen skal gennemføre
læringsbaseret ledelsestilsyn med
efterlevelsen af kontrolbeskrivel-
ser- og instrukser i den regionale
kontrol og med administrations-
grundlaget i fiskerikontrolkontoret.
Mål 4: Tilskud til indsatser der
fremmer klima og miljø
(Understøtter FN’s verdensmål
nr. 6, 13 og 14)
Fiskeristyrelsen skal gennem til-
skud fra EU’s Hav, Fiskeri- og
Akvakulturprogram (EHFAF)
fremme indsatser vedrørende Ma-
rint affald, Vandløbsrestaurering
og Grøn omstilling – Aquakultur,
og derigennem bidrage til at
fremme FN’s verdensmål om livet i
havet, rent vand og klimaindsats.
8
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843791_0009.png
Mål 5: Udmøntning af Brexit-af-
talen
Fiskeristyrelsen skal inden udgan-
gen af 2023 have færdiggjort
sagsbehandling og udbetaling af
alle ansøgninger på ordninger un-
der Brexit Adjustment Reserve
(BAR).
Fiskeristyrelsen skal inden udgan-
gen af 2023 lancere en digital
selvbetjeningsløsning, hvor er-
hvervet kan foretage indberetnin-
ger og ansøgninger. Selvbetje-
ningsløsningen skal dække de om-
råder, hvor It-understøttelsen som
følge af Brexit er underlagt nye
krav.
Fiskeristyrelsen skal i 2023 ned-
bringe styrelsens samlede syge-
fravær, så det ikke overstiger 11,3
sygefraværsdage i gennemsnit pr.
årsværk.
Målet er opfyldt. Alle ansøgninger
på ordninger under BAR-støtteord-
ninger er sagsbehandlet, og alle
erhvervsrettede udbetalinger på
de ordninger, hvor udgifterne skal
være afholdt i 2023, er gennem-
ført.
Målet er ikke opfyldt. Lanceringen
af den digitale selvbetjeningsløs-
ning er forsinket, da der er sket
forsinkelse bl.a. som følge af ud-
fordringer med integrationen mel-
lem systemer, der kræver yderli-
gere tests. Fiskeristyrelsen forven-
ter, at lanceringen vil kunne ske i
2. kvartal 2024.
Målet er ikke opfyldt. Det skyldes
en stigning i langtidssygefraværet.
Opgørelsen over styrelsens sam-
lede sygefravær for 3. kvartal og et
år tilbage var på 11,4 dage i gen-
nemsnit pr. årsværk.
Mål 6: Udvikling af ny digital
selvbetjeningsplatform
Mål 7: Lavere sygefravær
Uddybende målrapportering
I det følgende uddybes mål, der ikke er opfyldt.
Mål 6:
Målet om udvikling af ny digital selvbetjeningsplatform er ikke opfyldt. Manglende målopfyldelse skyldes blandt andet for-
sinkelse af lancering af den digitale selvbetjeningsløsning, da der var behov for flere tests forinden lancering. Målet blev
oprindelig sat i overensstemmelse med EU-Kommissionens krav til afslutning af BAR-finansierede projekter. Kommissio-
nen har efterfølgende meddelt, at it-projekterne først skal være afsluttet inden udgangen af september 2024. Forsinkelsen
i udviklingen og lanceringen af ny digital selvbetjeningsplatform i 2. kvartal 2024 vil således stadig leve op til Kommissio-
nens krav, selvom målet ikke opfyldes i mål- og resultatplanen for 2023.
Mål 7
Målet om højst 11,3 dage i gennemsnitligt sygefravær pr. årsværk er ikke opfyldt. Ifølge opgørelsen i ISOLA for 3. kvartal
2023, som målopfyldelse vurderes på baggrund af, ligger det gennemsnitlige sygefravær på 11,4 dage pr. årsværk (op-
rundet fra 11,36 dage pr. årsværk). Det skyldes bl.a. en stigning i langtidssygefraværet. Området følges tæt af Fiskeristy-
relsen og forventes nedbragt i 2024. Det bemærkes, at Fiskeristyrelsen igennem de seneste år har haft igangsat en række
initiativer til at understøtte trivslen og reducere sygefraværet, hvilket bl.a. afspejles i et fortsat faldende kortidssygefravær.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
9
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843791_0010.png
2.5.
Forventninger til det kommende år
Fiskeristyrelsen står over for en række nye og fortsatte opgaver i 2024. Styrelsen forventer blandt andet, at opfølgningen
på Fiskerikommissionens anbefalinger samt implementering af EU’s nye kontrolforordning vil være større opgaver det
kommende år.
Opfølgning på Fiskerikommissionens anbefalinger og politiske aftaler
Den 20. december 2023 kom Fiskerikommissionen med en række anbefalinger om fremtidens fiskeri, som vil indgå i et
videre arbejde. Fiskeristyrelsen vil blandt andet skulle bidrage med materiale til politiske forhandlinger, og der ventes
arbejde med at implementere en kommende politisk aftale på fiskeriområdet. I arbejdet indgår desuden en tilrettelæggelse
af udmøntningen af midlerne fra EHFAF-programmet 2025-2027 samt midler til grøn omstilling målrettet fiskerierhvervet
afsat med Aftale om Grøn Skattereform for industri mv. af 24. juni 2022 og midler til at styrke udviklingen af bæredygtig
vækst og udvikling i fiskerierhvervet afsat med Aftale om Danmarks Havplan af 7. juni 2023.
Udvikling i fiskerikontrollen
I foråret 2018 fremsatte EU-Kommissionen et forslag til en gennemgribende modernisering af EU’s fiskerikontrol, og efter
fem års forhandlinger blev en ny kontrolforordning vedtaget i december 2023. Fiskeristyrelsen skal i 2024 forberede im-
plementeringen af fiskerikontrolforordningen, så dette sker rettidigt, korrekt, ensartet og effektivt. Forordningen udvider og
digitaliserer den eksisterende kontrolvirksomhed, hvilket over en årrække indebærer markante ændringer af stort set hele
kontrolvirksomheden; eksempelvis nye krav til fartøjer under 12 meter, det rekreative fiskeri, monitorering af motorkraft,
kameramonitorering, sporbarhed for fiskevarer og ændret sanktionspraksis.
En stor del af implementeringsarbejdet vil i første omgang bestå i at få kortlagt behovet for ny it-understøttelse. Fiskeristy-
relsen vil også gennem hele 2024 koordinere teknisk bidrag til departementet til brug ved forhandling af gennemførelses-
regler, som træder i kraft efter 2024, samt understøtte implementering af de regler, som finder anvendelse allerede i 2024.
Fiskeristyrelsen vil i 2024 fortsat arbejde med at udvikle fiskerikontrollen, så den tilpasses de strukturelle forandringer, der
sker i erhvervsfiskeriet og som følge af den nye kontrolforordning. Derudover opstarter Fiskeristyrelsen i 2024 et nyt ud-
dannelseshold af kontrollører.
Fiskeristyrelsen vil desuden fortsætte arbejdet med forsøgsfiskerier suppleret med elektronisk monitorering. Derudover
skal den pelagiske sektors projekt med elektronisk monitorering starte op i 2024.
Der har været rejst kritik af Fiskeristyrelsens kontrol med motorkraft. På baggrund af den rejste kritik er Fiskeristyrelsen i
gang med at udarbejde en redegørelse for styrelsens arbejde på området. Redegørelsen har fokus på identificerede pro-
blemstillinger og overvejelser om løsningsmuligheder. Denne skal sammen med EU-Kommissionens tekniske retningslin-
jer for motorkraft bidrage til administrationsgrundlaget på området.
Tilskudsordninger i 2024
Der er i 2024 fortsat stort fokus på tilsagnsgivning under EHFAF-programmet for at sikre højest mulig hjemtagning af EU-
midler under EHFAF frem mod 2027.
Af tabel 5 fremgår styrelsens forventninger til det økonomiske resultat for 2024 som anført i grundbudgettet for 2024.
Tabel 5
Forventninger til det kommende år
Regnskab
2023
-292,2
282,2
-10,0
Grundbudget
2024
-290,6
290,6
0,0
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Fiskeristyrelsen har i grundbudgettet for 2024 indbudgetteret forventede udgifter på 290,6 mio. kr., jf. tabel 5. Dette svarer
til finanslovsbevillingen for 2024 samt forventede indtægter i 2024.
10
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3. Regnskab
3.1.
Anvendt regnskabspraksis
Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med
Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen
af 19. februar 2018
og de nærmere retningslinjer i Finansministeriets Økonomisk
Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2023 er endvidere udarbejdet i overensstemmelse med den opstilling og de regnskabsprincipper mv.,
som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af december 2023.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finansieret under bevillingstypen drifts-
bevilling. Finansielle data til resultatdisponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillings-
lovsystem (SB). I budgetår er der taget udgangspunkt i grundbudgettet for 2024, som er baseret på finanslov 2024, som
blev vedtaget den 14. december 2023.
Styrelsernes generelle fællesomkostninger er opgjort jf. Økonomistyrelsens vejledning om
Regnskabsregistrering af gene-
relle fællesomkostninger.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Når ”-” fremgår
af en tabel, betyder det, at regnskabsposten ikke har en saldo. Når ”0” fremgår af en tabel, betyder det, at beløbet er
mindre end 50.000 kr. og dermed afrundet til nul.
Der er ikke foretaget ændringer i regnskabspraksis i 2023. Fiskeristyrelsen har fået dispensation fra Økonomistyrelsen til
at anvende andre levetider for hhv. biler og både:
Boardingbåde: 10 år
Småbåde: 10 år
Personbiler: 5 år
Varebiler: 5 år
Fiskeristyrelsen har derudover ingen dispensationer fra det gældende regelsæt på det omkostningsbaserede område.
Ved opgørelse af enkelte regnskabsposter er der anvendt skøn, jf. nedenstående. Som udgangspunkt har Fiskeristyrelsen
en væsentlighedsgrænse på 50.000 kr. for periodiseringer og hensættelser i forbindelse med årsafslutningen.
Engangsvederlag:
Opgørelsen er baseret på en andel af bruttolønsummen for året for medarbejdergruppen og fast-
satte rammer pr. medarbejder for konsulenter, mellemledere og chefgruppen. Opgørelsen følger samme metode som
sidste år.
Feriepenge:
Forpligtelsen er opgjort ud fra specifikke oplysninger pr. medarbejder, herunder antallet af feriedage pr.
31. december 2023, udgift pr. skyldig feriedag samt opgørelse over den særlige feriegodtgørelse. Opgørelsen er ud-
arbejdet i overensstemmelse med Økonomistyrelsens vejledning om
Den regnskabsmæssige håndtering af feriepen-
geforpligtigelsen
af december 2021.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som Fiskeristyrelsens medarbej-
dere har til gode pr. 31. december 2023, herunder afspadseringstimer, flekstimer og vagttimer mv. samt en gennem-
snitstimepris. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Reetablering:
Der hensættes til reetablering af styrelsens lejemål, hvor det fremgår af lejekontrakter. Opgørelsen er
baseret på en gennemsnitspris i kr. pr. m
2
for de lejemål eller m
2
-andelen i delte lejemål, hvor der er hensættelse til
reetablering. Opgørelsen følger samme metode som sidste år.
Efterregulering af pension:
Der er hensat et skønsmæssigt fastsat beløb til eventuel merudgift til efterregulering af
pension.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843791_0012.png
Fiskeristyrelsen anvender i enkelte tilfælde skøn i beregningen af hensættelser og tilgodehavender på det udgiftsbaserede
område. Dette gælder primært i forbindelse med regnskabskorrektioner. Fiskeristyrelsen har ingen dispensationer fra gæl-
dende regelsæt på det udgiftsbaserede område.
3.2.
Resultatopgørelse
Tabel 6
Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
Internt statsligt salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinære drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2022
-186,7
-0,1
-1,3
-47,9
-1,9
-237,9
-
6,0
6,0
144,4
20,3
-3,1
0,3
161,9
5,5
21,0
63,0
257,3
19,4
-20,5
0,0
-1,0
0,0
1,9
0,9
2023
-199,0
-0,2
-1,4
-56,0
-1,8
-258,3
-
6,4
6,4
155,1
21,6
-5,3
0,5
171,8
5,9
20,8
73,7
278,6
20,3
-33,9
0,2
-13,4
0,0
3,5
-10,0
2024
-201,8
-0,1
-1,3
-64,1
-2,0
-269,3
-
6,6
6,6
161,3
22,3
-3,0
0,0
180,7
8,4
17,7
72,6
285,9
16,6
-21,2
0,5
-4,1
0,0
4,1
0,0
0,9
-10,0
0,0
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Statens bevillingslovssystem (SB).
Anm.: Af 2024 er der tale om grundbudget
Note: Difference skyldes afrundinger
12
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843791_0013.png
Fiskeristyrelsens resultatopgørelse for 2022 og 2023 samt grundbudgettet for 2024 fremgår af tabel 6. Årets resultat for
Fiskeristyrelsens drift i 2023 er et mindreforbrug på 10,0 mio. kr. Der henvises til afsnit 2.2.1. Årets økonomiske resultatet
for en nærmere forklaring heraf.
Tabel 7
Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2023
-
-
10,0
Det samlede overskud på 10,0 mio. kr. er disponeret til overført overskud,
jf. tabel 7.
3.2.1.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Fiskeristyrelsen har i 2023 tilbageført hensættelse på 3,7 mio. kr. vedr. resultatløn mv. for 2022, hvoraf 3,1 mio.
kr. er udbetalt.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
13
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843791_0014.png
3.3.
Balancen
Tabel 8
Balancen
Note
Aktiver
(mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklings-
Projekter
Erhvervede koncessioner
Udviklingsprojekter under
opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i
alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og
maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for
egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvr. finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 uforrentet konto
FF7 finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm.: Passiver fremgår med negativt fortegn.
2022
2023
Note
Passiver
(mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital
2022
4,3
-
-
-
-
11,7
16,0
7,3
2023
4,3
-
-
-
-
21,8
26,1
8,0
45,6
0,7
21,2
38,8
0,3
78,7
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
67,5 117,8
0,4
0,3
192,3 186,6
69,1
68,7
5,1
4,5
Donationer
Prioritetsgæld
196,2 241,0
-
-
197,9 191,4
4,3
4,3
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjene-
steydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-
-
265,3 309,6
32,1
2,7
10,1
-
-
44,9
31,5
5,7
10,7
-
-
47,9
4,3
4,3
269,7 313,4
128,2 216,8
2,0
1,9
310,2 357,6
-64,4
-
129,9
-2,0 -10,7
-
140,6
Passiver i alt
333,5 391,6
-66,4
63,8 78,2
333,5 391,6
14
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843791_0015.png
Fiskeristyrelsens balance for 2022 og 2023 er opstillet i tabel 8. Det fremgår af tabellen, at udviklingsprojekter under opfø-
relse er steget med 57,5 mio. kr. Dette skyldes primært brexit-relaterede it-projekter, som er finansieret af EU. Dette er
samtidig den primære årsag til forøgelsen af tilgodehavender samt gæld på FF5.
Omsætningsaktiver udgør i alt 78,2 mio. kr. i 2023, herunder likvide beholdninger på -140,6 mio. kr. og tilgodehavender på
216,8 mio. kr., hvor udviklingen som nævnt ovenfor skyldes udmøntningen af midler fra Brexittilpasningsreserven.
Balancens passivside udgøres ultimo 2023 primært af langfristet gæld for i alt 309,6 mio. kr., kortfristet gæld for i alt 47,9
mio. kr. og egenkapital på 26,1 mio. kr. Udviklingen i den langfristede gæld hænger sammen med ændringen i de materielle
anlægsaktiver, mens ændringen i den kortfristede gæld skyldes flere opsparede timer, der indgår i beregningen af hen-
sættelsen til over-/merarbejde i 2023. Ændringen i samlede hensættelser fra 7,3 mio. kr. i 2022 til 8,0 mio. kr. i 2023
skyldes primært en hensættelse til efterregulering af pension samt den årlige hensættelse til reetablering af lejemål, jf.
relevante lejekontrakter. Udviklingen i egenkapitalen kan henføres til årets resultat for 2023.
3.4.
Egenkapitalforklaring
Tabel 9
Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo 2023
(mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivning primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primo-regulering / flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo 2023
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm.: Regnskabstal i SKS fremgår med fortegn men er angivet uden fortegn i tabel 9.
2022
4,3
-
4,3
-
-
-
-
-
-
12,7
-
-
-0,9
-
-
11,7
16,0
2023
4,3
-
4,3
-
-
-
-
-
´-
11,7
-
-
10,0
-
-
21,8
26,1
Fiskeristyrelsens egenkapitalforklaring fremgår af tabel 9 og viser årets ændringer som følge af disponering af årets resul-
tat.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
15
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843791_0016.png
3.5.
Likviditet og låneramme
Tabel 10
Udnyttelse af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2023
68,2
170,5
40,0
Fiskeristyrelsens udnyttelse af lånerammen ultimo 2023 udgør 68,2 mio. kr.,
jf. tabel 10.
Med en samlet låneramme på 170,5
mio. kr. i 2023 svarer dette til en udnyttelsesgrad på 40 pct.
3.6.
Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11
Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto § 24.61.01.
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB / aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akk. opsparing ult. 2022
Akk. opsparing ult. 2023
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2023
204,8
204,8
175,7
29,1
35,8
64,9
Fiskeristyrelsens lønsumsopsparing stiger fra 35,8 mio. kr. i 2022 til 64,9 mio. kr. i 2023. Lønsumsloftet i 2023 er øget i
forhold til 2022. Denne forøgelse følger primært af to årsager. Den ene vedrører indbudgettering af en flerårig bevilling til
styrelsens fortsatte opgavevaretagelse på niveau med 2021. Den anden vedrører indbudgettering af 20,0 mio. kr. i teknisk
bistand fra Brexit Adjustment Reserve (BAR) i 2023. Der er i finansloven for 2024 ændret på periodisering af denne udgift
og indtægt, da der også i 2024 og 2025 vil være opgaver forbundet med administration af BAR-reserven. Det fulde løn-
sumsloft til BAR er derfor ikke udnyttet i 2023. Det bemærkes, at lønforbruget var på 161,7 mio. kr. i 2022 og på 175,7
mio. kr. i 2023.
16
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843791_0017.png
3.7.
Bevillingsregnskabet
Tabel 12
Bevillingsregnskab
Videre-
førsel
ultimo
-21,8
-
Hovedkonto
(mio. kr.)
Drift
§ 24.61.01.
Navn
Bevillings-
type
Udgifter
Indtægter
Bevilling
268,5
-69,5
Regnskab
282,2
-93,2
Afvi-
gelse
-13,7
23,7
Fiskeristyrelsen
Drift
Administrerede ordninger
Renter vedrørende
§ 24.61.06.
tilskudsordninger
på fiskeriområdet
International fiske-
§ 24.61.20.
riforskning og ud-
vikling
§ 24.62.60.
Anden
Udgifter
Indtægter
Udgifter
-
-
9,7
-
3,0
-16,1
5,0
-
345,3
-285,3
49,8
-49,8
31,0
-
-
-41,0
-
-0,0
8,2
-
-0,7
-17,1
5,3
-
383,3
-301,2
1.020,8
-1.020,8
24,0
-
-
-34,1
-
0,0
1,5
-
3,7
1,0
-0,3
-
-38,0
15,9
-971,0
971,0
7,0
-
-
-6,9
-
-
-8,5
-
-
-
-4,8
-
-80,7
-
-
-
-4,0
-
-
-
Reservation
Indtægter
§ 24.63.10.
§ 24.63.30.
Udgifter
Afdrag og afskriv-
Anden
ninger på lån
Indtægter
Nationale tilskud
Udgifter
inden for fiskerisek- Reservation
Indtægter
toren
Udgifter
EU-tilskud til fiske-
Reservation
risektoren
Indtægter
Brexit-reserven til
fiskerisektoren
Fiskepleje, herun-
der udsætninger
Fritidsfiskertegn og
lystfiskertegn
Udgifter
Reservation
Indtægter
Udgifter
Reservation
Indtægter
Udgifter
Anden
Indtægter
§ 24.63.50.
§ 24.65.40.
§ 24.65.45.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm.: § 24.62.51. indgår ikke i tabellen, da der hverken var bevilling eller regnskab på kontoen i 2023.
§ 24.62.60. administreres af Udbetaling Danmark.
Bevillingsregnskabet i tabel 12 indeholder Fiskeristyrelsens indtægter og udgifter, som de er opgjort i bidrag til statsregn-
skabet. Ovenstående tabel 12 sammenholder den samlede bevilling med de endelige regnskabsdata for året.
På konto § 24.61.01. Fiskeristyrelsen er der i 2023 et mindreforbrug på 10,0 mio. kr.,
jf. afsnit 2.2.1. Årets økonomiske
resultat.
På konto § 24.61.20. International fiskeriforskning og udvikling er der i 2023 en mindreudgift på 1,5 mio. kr. svarende til
ca. 15 pct. af bevillingen. Dette skyldes, at der er i 2022 blev tilført bevilling til at imødekomme nye udgifter til den tidligere
planlagte gennemførsel af flytningen af de to internationale organisationer Eurofish og Det Internationale Havundersøgel-
sesråd (ICES). Flytningen er ikke effektueret, og der er derved mindreudgift i 2023 ift. bevillingen.
På konto § 24.62.60. Afdrag og afskrivninger på lån er der i 2023 tilbagebetalt på lån i større omfang end budgetteret,
hvilket er den væsentligste årsag til regnskabsresultatet. Kontoen administreres af Udbetaling Danmark.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
17
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
På konto § 24.63.10. Nationale tilskud inden for fiskerisektoren er der i 2023 en merudgift på 0,3 mio. kr. svarende til 6 pct.
af bevillingen. Dette skyldes, at der i 2023 er regnskabsført forventet tab på debitorer ifm. overgivelse af restancer til
restanceinddrivelsesmyndigheden.
På konto § 24.63.30. EU-tilskud til fiskerisektoren er der i 2023 samlet set en merudgift på 22,1 mio. kr. svarende til 37 pct.
af nettobevillingen. Merudgiften skyldes primært politisk aftale om at udmønte restmidler under Den Europæiske Hav- og
Fiskerifond (EHFF). Endvidere skyldes merudgiften, at midler afsat i
Aftale om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogrammet
(EHFAF) 2021-2023
er udmøntet i 2023. Afvigelsen i kontoens indtægter på 15,9 mio. kr. skyldes flere indtægter fra EU,
da tilskudsordningerne på kontoen er medfinansieret herfra.
På konto § 24.63.50. Brexit-reserven til fiskerisektoren er der i 2023 ingen nettoafvigelse i forhold til bevillingen. På kontoen
afholdes udgifter forbundet med udmøntning af Brexit-reserven, som er 100 pct. finansieret af EU-midler.
På konto § 24.65.40. Fiskepleje, herunder udsætninger, er der i 2023 en mindreudgift på 7,0 mio. kr. svarende til 22 pct.
af bevillingen. Udgiften på kontoen afholdes i sammenhæng med indtægten på § 24.65.45. Fritidsfiskertegn og lystfisker-
tegn. Se evt. nedenfor.
På konto § 24.65.45. Fritidsfiskertegn og lystfiskertegn er der i 2023 en mindreindtægt på 6,9 mio. kr. svarende til ca. 17
pct. af bevillingen. Dette skyldes, at der er solgt færre fritids- og lystfiskertegn end forudsat.
18
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843791_0019.png
4. Bilag
4.1.
Noter til resultatopgørelse og balance
Tabel 13
Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
Erhvervede konces-
sioner, patenter, li-
censer mv.
12,4
-
-
-
12,4
-12,1
-
-12,1
0,3
-0,5
-
-0,5
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr.
31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Færdiggjorte
udviklingsprojekter
230,0
-
8,7
-
238,7
-199,9
-
-199,9
38,8
-15,5
-
-15,5
I alt
242,4
-
8,7
-
251,1
-212,0
-
-212,0
39,0
-15,9
-
-15,9
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2023
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2023
Udviklingsprojekter
under udførelse
21,2
66,3
-
-8,8
78,7
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm.: Som følge af afrundinger kan summen af tallene i tabellerne afvige fra totalerne.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
19
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843791_0020.png
Tabel 14
Note 2. Materielle anlægsaktiver
Grunde,
arealer og
bygninger
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12. 2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og
nedskrivninger pr. 31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi
pr. 31.12. 2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
1,7
-
-
-
1,7
-1,5
-
-1,5
0,3
-0,2
-
-0,2
Infrastruk-
tur
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Produkti-
onsanlæg
og maski-
ner
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2023
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2023
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Igangværende arbejder for
egen regning
-
-
-
-
-
Der er forskel mellem årets af- og nedskrivninger i tabel 13 og 14 årets af- og nedskrivninger i tabel 6. Resultatopgø-
relse, da tabel 6 viser nettoafskrivninger og tabel 13 og 14 viser bruttoafskrivninger for alle Fiskeristyrelsens anlæg, her-
under EU-finansierede anlæg.
Transport-
materiel
284,8
-
0,9
-41,5
244,1
-57,5
-
-57,5
186,6
34,9
-
34,9
Inventar og
it-udstyr
6,1
-
1,7
-0,3
7,5
-3,0
-
-3,0
4,5
-2,0
-
-2,0
292,6
-
2,6
-41,8
253,4
-62,0
-
-62,0
191,4
32,7
-
32,7
I alt
Note 3.
Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Uafsluttede lønforhandlinger og resultatløn mv.
Efterregulering af pension
Reetablering af lejemål
I alt
Primo 2023*
3,7
-
3,6
7,3
Ultimo 2023
3,6
0,6
3,8
8,0
Kilde: Navision Stat. Anm.: Forklaringer til hensatte forpligtigelser findes i afsnit 3.1. Anvendt regnskabspraksis samt 3.3. Balancen.
20
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843791_0021.png
4.2.
Indtægtsdækket virksomhed
Tabel 15
Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
(mio. kr.)
Styrelsens direkte omkostninger i alt
Styrelsens indirekte omkostninger i alt
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter i alt
Resultat
Kilde: Navision Stat.
Anm.: Fiskeristyrelsen har ingen ydelser med et provenu over 5 mio. kr., hvorfor de alle er slået sammen til et område i tabellen.
0,9
0,6
-
1,5
-1,2
0,3
En sammenfatning af omkostninger og indtægter ift. prisfastsættelse af Fiskeristyrelsens aktiviteter vedrørende indtægts-
førte virksomhed er opgjort i tabel 15.
Tabel 16
Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
(mio. kr.)
Bugsering
Statistikoplysninger
Bistand vedr. certificering
Grønland, basisuddannelse
Prøvetagning
I alt
Kilde: Navision Stat.
Anm.: Negativt tal betyder underskud.
2020
-0,5
0,2
0,0
0,1
-0,5
-0,7
2021
-0,5
0,1
0,0
0,1
-0,5
-0,9
2022
-0,6
0,1
0,0
0,1
-0,5
-0,8
2023
-0,6
0,1
0,0
0,1
-0,9
-1,2
Fiskeristyrelsens akkumulerede resultat vedrørende indtægtsdækket virksomhed for 2023 og de tre foregående regn-
skabsår på aktivitetsniveau fremgår af tabel 16.
4.3.
Fællesstatslige løsninger mv.
Fiskeristyrelsen har ikke fællesstatslige løsninger.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
21
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843791_0022.png
4.4.
Gebyrfinansieret virksomhed
Tabel 18
Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
Årets resultat
2020
2022
2020 2021 2022 Indt.
-0,1
-0,1
-0,7
-0,7
0,3
0,3
1,8
1,8
Omk.
1,2
1,2
(mio. kr.)
Gebyrordning
Alle gebyrer
I alt
Kilde: Navision Stat.
Anm.: Negativt tal betyder underskud.
2023
Res.
0,5
0,5
Akk. saldo
ultimo 2023
0,7
0,7
Fiskeristyrelsens gebyrordninger med administrativt fastsatte takster er opgjort i tabel 18. Gebyrerne er opkrævet i over-
ensstemmelse med hjemmelsgrundlaget.
Fiskeristyrelsen har ingen gebyrordninger med lovbestemte takster.
4.5.
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Fiskeristyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter på finanslovens underkontotyper 95 og 97.
4.6.
Forelagte investeringer
Fiskeristyrelsen har i 2023 ingen afsluttede eller igangværende projekter, der har været forelagt Finansudvalget.
4.7.
It-omkostninger
2023
27,7
14,4
27,3
1,1
2,3
18,3
20,6
0,4
91,5
Sammensætning
(mio. kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Internt statsligt køb af it, herunder fra Statens It
It-systemdrift
It-vedligehold
It udviklingsomkostninger ekskl. af- og nedskrivninger
It udviklingsomkostninger af- og nedskrivninger, der er aktiveret
It-udviklingsomkostninger i alt
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde:
Tabel 23
Statens Koncern System (SKS) og Navision Stat.
It-omkostninger
Fiskeristyrelsens it-omkostninger fordelt på løn-, drifts- og investeringsomkostninger fremgår af tabel 23. Udgifterne er i
2023 højere sammenlignet med 2022. De højere omkostninger kan blandt andet henføres til igangsatte it-initiativer i rela-
tion til Brexit.
22
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
4.8.
Supplerende bilag
Fiskeristyrelsen har ingen supplerende bilag.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fiskeristyrelsen
23
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843791_0024.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Fiskeristyrelsen
Årsrapport 2023
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
www.fvm.dk