OKTOBER 2023
EVALUERING
RESUMÉ
Evaluering af dansk støtte til
bedre rammevilkår for udvikling
af den private sektor 2008-2021
Evalueringen omfatter den danske støtte til bedre rammevilkår for udviklingen af den
private sektor i udviklingslande i perioden 2008-2021, hvor denne støtte i alt beløb sig
til 1,8 milliarder kr. til de fire lande, evalueringsholdet besøgte: Ghana, Kenya, Mali
og Tanzania. Evalueringen blev foretaget i perioden 2022-2023 af et konsulenthold fra
Nordic Consulting Group (DK).
Overordnede konklusioner
Tungt bureaukrati og lange ventetider hos myndighederne. Uigennemsigtige skatter og afgifter. Korruption,
dårlig infrastruktur og mangel på kvalificeret arbejdskraft. Det er blot nogle eksempler på rammevilkår, der skal
ændres, hvis den private sektor i udviklingslandene for alvor skal blive en motor for både bæredygtig vækst
og grøn omstilling. Derfor giver det god mening, at Danmark støtter bedre rammevilkår for den private sektor,
konstaterer evalueringen.
Helt overordnet konkluderer evalueringen, at den danske støtte har været relevant, fordi den har været rettet
imod områder, der er vigtige for en velfungerende privatsektor. Den danske støtte er gået til reformer af erhvervs-
klimaet, til at forbedre dialogen mellem private virksomheder og offentlige myndigheder, til at reducere handels-
barrierer, til at forbedre erhvervsuddannelser og infrastruktur – og til arbejdsmarkedsreformer. Det er alt sammen
initiativer, der har til formål at mindske omkostninger og risici for private virksomheder og at øge deres omsætning
og overskud, så den private sektor kan blive en motor for vækst og udvikling.
Evalueringen fremhæver dog også, at den brede og langsigtede effekt af den danske støtte fremstår ret beskeden.
Det drejer sig dels om utilstrækkelig dokumentation for effekter, dels andre former for problemer. I modtager-
landene har regeringernes reformvilje og den private sektors engagement i reformer f.eks. været begrænset. Og
på dansk side peger evalueringen bl.a. på, at støtten ikke altid i tilstrækkelig grad har været baseret på grundige
landeanalyser og godt nok tilpasset til den konkrete kontekst, at ambitionerne har været for store, programmerne
for komplekse, og at modaliteter og prioriteter ofte er ændret undervejs. Det sidste har ført til, at flere program_
mer er blevet indstillet tidligt, selv om de – med nogle midtvejsjusteringer – kunne være fortsat og forbedret. Der
peges også på, at nogle indsatser har været for fragmenterede, og at der ikke altid har været et tydeligt nok fokus
på tværgående hensyn som ligestilling og grøn omstilling.
1
Udenrigsministeriet