Færøudvalget 2023-24
FÆU Alm.del Bilag 4
Offentligt
2776659_0001.png
UDKAST
til
Anordning om delvis ikrafttræden for Færøerne af lov om MitID og NemLog-in
VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
I medfør af § 26
1
i lov nr. 783 af 4. maj 2021 om MitID og NemLog-in bestemmes, at loven skal
gælde for Færøerne i følgende affattelse:
§ 1.
Loven finder anvendelse på følgende infrastrukturløsninger samt nationale digitale identiteter
og elektroniske identifikationsmidler udstedt i medfør heraf:
1)
Den danske nationale elektroniske identifikationsordning (MitID-løsningen).
2)
(Sættes ikke i kraft)
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1) MitID-løsningen: Den danske nationale elektroniske identifikationsordning.
2) MitID: Den nationale digitale identitet af en privatperson og tilhørende elektroniske
identifikationsmidler, som kan tilknyttes privatpersoners og erhvervsbrugeres digitale identiteter.
MitID er den nationale identitetsgarant for privatpersoner.
3) Autentifikation: En proces, som genkender og verificerer en digital identitet gennem anvendelse
af et elektronisk identifikationsmiddel.
4) (Sættes ikke i kraft)
5) (Sættes ikke i kraft)
6) NemLog-in: Den fællesoffentlige digitale infrastrukturløsning, som sætter privatpersoner og
erhvervsbrugere med digitale identiteter i stand til at interagere med digitale
selvbetjeningsløsninger. NemLog-in er endvidere den nationale identitetsgarant for
erhvervsidentiteter. NemLog-in indeholder de serviceområder, som angives i § 8, stk. 2 og 3.
7) Privatperson: Fysisk person, der udelukkende agerer på vegne af sig selv uden forbindelse til en
juridisk enhed, og som ikke er en erhvervsbruger.
8) Erhvervsbruger: Fysisk person, der er associeret med en offentlig myndighed, et offentligretligt
organ eller en juridisk enhed, som er oprettet med en eller flere erhvervsidentiteter i serviceområdet
Erhvervsadministration i NemLog-in.
9) Juridisk enhed: Juridisk enhed med et cvr-nummer, jf. lov om Det Centrale Virksomhedsregister,
der hverken er en offentlig myndighed eller et offentligretligt organ.
10) Offentlig myndighed: Statslige, regionale og kommunale myndigheder.
11) Offentligretligt organ: Organer,
a) der er oprettet specielt med henblik på at imødekomme almenhedens behov, dog ikke behov af
industriel eller kommerciel karakter,
b) der er juridiske personer, og
c) som for mere end halvdelens vedkommende finansieres af staten, af regionale eller kommunale
myndigheder eller af andre offentligretlige organer eller er underlagt ledelsesmæssig kontrol af
disse myndigheder eller organer eller har en bestyrelse eller direktion eller et tilsynsråd, hvor mere
1
Bestemmelsen har følgende ordlyd: ”Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske og de
grønlandske forhold tilsiger. Loven kan endvidere sættes i kraft på forskellige tidspunkter.”
FÆU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Kopi af Anordning om delvis ikrafttræden for Færøerne af lov om MitID og NemLog-in
end halvdelen af medlemmerne udpeges af staten, regionale eller kommunale myndigheder eller
andre offentligretlige organer.
12) Digital selvbetjeningsløsning: Et it-system, hvor privatpersoner eller erhvervsbrugere med
digitale identiteter kan tilgå digital selvbetjening efter at være blevet autentificeret.
13) Digital identitet: En samling af data, der unikt identificerer en privatperson eller en
erhvervsbruger.
14) Elektronisk identifikationsmiddel: En materiel enhed, en immateriel enhed eller en kombination
af disse, der indeholder personidentifikationsdata, og som bruges til autentifikation i digitale
selvbetjeningsløsninger. Et elektronisk identifikationsmiddel består af et eller flere elementer, der
hver især er et elektronisk identifikationsmiddel.
15) Tjenesteudbyder: En offentlig myndighed, et offentligretligt organ eller en juridisk enhed, der er
ansvarlig for en eller flere digitale selvbetjeningsløsninger.
16) (Sættes ikke i kraft)
17) Broker: En offentlig myndighed, et offentligretligt organ eller en juridisk enhed, der
videreformidler autentifikation af digitale identiteter.
§ 3.
(Sættes ikke i kraft)
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen stiller MitID til rådighed for privatpersoner og erhvervsbrugere, hvis
disse opfylder betingelserne for udstedelse af MitID fastsat i medfør af § 4, stk. 2.
§ 4.
Digitaliseringsstyrelsen sikrer følgende forvaltningsopgaver:
1)
Identitetssikring af privatpersoner, registrering af identiteter og udstedelse, suspension, spærring
og genåbning af MitID til privatpersoner efter reglerne fastsat i medfør af stk. 2.
2)
(Sættes ikke i kraft)
Stk. 2.
Digitaliserings- og ligestillingsministeren fastsætter regler om forvaltning af MitID-
løsningen og MitID, herunder regler om identitetssikring af privatpersoner, registrering af
identiteter og udstedelse, spærring, suspension og genåbning af MitID til privatpersoner og
erhvervsbrugere og om adgang til at klage til Digitaliseringsstyrelsen over afgørelser truffet i
medfør af disse regler.
§ 5.
Digitaliseringsstyrelsen kan udpege offentlige myndigheder og offentligretlige organer til på
vegne af Digitaliseringsstyrelsen at varetage opgaver i medfør af § 4, stk. 1.
Stk. 2.
(Sættes ikke i kraft)
§ 6.
(Sættes ikke i kraft)
§ 7.
(Sættes ikke i kraft)
§ 8.
(Sættes ikke i kraft)
§ 9.
(Sættes ikke i kraft)
§ 10.
(Sættes ikke i kraft)
§ 11.
(Sættes ikke i kraft)
§ 12.
(Sættes ikke i kraft)
FÆU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Kopi af Anordning om delvis ikrafttræden for Færøerne af lov om MitID og NemLog-in
§ 13.
Ved en privatpersons anvendelse af MitID eller en erhvervsbrugers anvendelse af det
elektroniske identifikationsmiddel i MitID til login og autentifikation kan Digitaliseringsstyrelsen
videregive autentifikationssvar, herunder risikodata vedrørende den konkrete og enkelte transaktion,
til en broker, der er tilsluttet MitID-løsningen eller NemLog-in.
Stk. 2.
En broker kan foretage automatiske afgørelser om log-in på baggrund af risikodata
videregivet efter stk. 1.
Stk. 3.
En broker, der i medfør af stk. 1 har modtaget autentifikationssvar, kan videregive det
modtagne og behandlede autentifikationssvar til en tjenesteudbyder, der modtager autentifikationer
fra MitID-løsningen.
Stk. 4.
(Sættes ikke i kraft).
Stk. 5.
(Sættes ikke i kraft).
§ 14.
(Sættes ikke i kraft)
§ 15.
(Sættes ikke i kraft)
Stk. 2.
(Sættes ikke i kraft)
Stk. 3.
Digitaliserings- og ligestillingsministeren kan fastsætte regler om opkrævning af gebyr hos
privatpersoner for registrering og udstedelse af MitID.
§ 16.
(Sættes ikke i kraft)
§ 17.
(Sættes ikke i kraft)
§ 18.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med
drift, vedligeholdelse
og forvaltning af MitID-
løsningen og NemLog-in, herunder med, at løsningerne overholder nationale standarder for e-id-
ordninger.
Stk. 2.
Digitaliserings- og ligestillingsministeren kan fastsætte nærmere regler om
Digitaliseringsstyrelsens tilsyn efter stk. 1, herunder om Digitaliseringsstyrelsens samarbejde med
andre tilsynsmyndigheder efter aftale med vedkommende minister.
§ 19.
Offentlige myndigheders medarbejdere og enhver, der i øvrigt udøver bistand til offentlige
myndigheder, er under ansvar efter den færøske straffelovs §§ 152-152 f forpligtet til at iagttage
tavshed over for uvedkommende med hensyn til oplysninger om den tekniske og
sikkerhedsmæssige indretning og om processer for opretholdelse, vedligeholdelse og drift af
sikkerhed i MitID-løsningen og NemLog-in.
§ 20.
(Sættes ikke i kraft)
§ 21.
Digitaliseringsstyrelsen er erstatningsansvarlig over for privatpersoner, offentlige
myndigheder, offentligretlige organer eller juridiske enheder som følge af fejl i forbindelse med
registrering og udstedelse af MitID og autentifikation med MitID af en privatperson eller en
erhvervsbruger, medmindre Digitaliseringsstyrelsen kan godtgøre, at Digitaliseringsstyrelsen ikke
har handlet forsætligt eller uagtsomt.
§ 22.
(Sættes ikke i kraft)
§ 23.
(Sættes ikke i kraft)
FÆU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Kopi af Anordning om delvis ikrafttræden for Færøerne af lov om MitID og NemLog-in
§ 24.
Anordningen sættes i kraft den XX.
§ 25.
(Sættes ikke i kraft)
§ 26.
(Sættes ikke i kraft)
Givet på Christiansborg Slot, den XX. Xxx 2023
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Marie Bjerre
FÆU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Kopi af Anordning om delvis ikrafttræden for Færøerne af lov om MitID og NemLog-in
2776659_0005.png
Kapitel 1. Almindelige bemærkninger
Om baggrunden for loven i sin helhed henvises til folketingsbehandlingen af lovforslaget til loven i
L 159.2020/2021:
Forslag til lov om MitID og NemLog-in.
1.1. Årsagerne til forslaget
Af de specielle bemærkninger til § 26 i forslag til lov om MitID og NemLog-in fremgår det, at der i
loven skabes hjemmel til, at reglerne om MitID kan sættes i kraft for Færøerne med henblik på, at
Rigsombudsmanden på Færøerne kan udstede MitID til borgere med dansk personnummer. Det er
denne mulighed, man fra færøsk side nu ønsker at gøre brug af. For at muliggøre dette, vurderer
Digitaliseringsstyrelsen, at lov om MitID og NemLog-in bør sættes delvist i kraft på Færøerne ved
kongelig anordning, jf. lov om MitID og NemLog-in § 26.
Den delvise ikrafttræden af lov om MitID og NemLog-in er endvidere nødvendig for, at
bekendtgørelse nr. 1778 af 1. september 2021 om MitID til privatpersoner senere kan sættes i kraft
på Færøerne. Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, som øger borgernes retssikkerhed i
forbindelse med brugen af MitID. I den forbindelse kan f.eks. nævnes registreringsenhedens
vejledning af privatpersoner, som fremgår af bekendtgørelsens § 1, stk. 4, og klageadgangen, som
fremgår af § 10, stk. 1.
1.2. Gældende lovgivning
Der er ingen lovgivning gældende på Færøerne vedrørende MitID og NemLog-in. Forgængeren for
loven om MitID og NemLog-in, lov
nr. 439
af 8. maj 2018 om udstedelse af NemID med offentlig
digital signatur til fysiske personer og til medarbejdere i juridiske enheder, har aldrig været sat i kraft
på Færøerne, jf. lovens § 7.
Færøerne har sin egen elektroniske identifikationsordning, ”Samleikin”. Den er reguleret i
løgtingslóg
nr. 69
frá 09.05.2019 um talgildan samleika sum broytt við løgtingslóg nr. 87 frá
07.06.2020 og løgtingslóg nr. 66 frá 04.05.2022.
1.3. Formålet med forslaget
Formålet med forslaget er, at Rigsombuddet skal have mulighed for at assistere færinger med dansk
CPR-nummer således, at de kan erhverve MitID for at autentificere sig sikkert overfor digitale
selvbetjeningsløsninger i Danmark, hvor dette er påkrævet.
1.4. Sammendrag af nyordningen med forslaget
Forslaget skaber det nødvendige lovgrundlag for Rigsombuddets virksomhed i forbindelse med
udstedelse af MitID.
1.5. Høring af forslaget
(Der må anføres hvem forslaget er sendt i høring til og et sammendrag af høringssvarene.)
Kapitel 2. Forslagets konsekvenser
FÆU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Kopi af Anordning om delvis ikrafttræden for Færøerne af lov om MitID og NemLog-in
2776659_0006.png
2.1. Økonomiske konsekvenser for land og kommuner
Anordningsforslaget administreres af statslige myndigheder og har derfor ikke udgifter for land og
kommuner, da udgifterne afholdes af staten.
2.2. Administrative konsekvenser for land og kommuner
Anordningsforslaget administreres af statslige myndigheder og har derfor ikke administrative
konsekvenser for land og kommuner.
2.3. Konsekvenser for erhvervslivet
Anordningsforslaget har ikke konsekvenser for erhvervslivet.
2.4. Konsekvenser for miljøet
Anordningsforslaget har ikke konsekvenser for miljøet.
2.5. Konsekvenser for særlige områder i landet
Anordningsforslaget har ikke konsekvenser for særlige områder i landet.
2.6. Konsekvenser for bestemte samfundsgrupper eller fællesskaber
Anordningsforslaget har ikke konsekvenser for bestemte samfundsgrupper eller fællesskaber
2.7. Internationale traktater på området
Der er ikke kendte internationale traktater, der regulerer området.
2.8. Tværgående internationale traktater på området
Anordningsforslaget er ikke i modstrid med
Hoyvíkkonventionen,
den europæiske
menneskerettighedskonvention, EMRS, eller FN konventionen om rettigheder for personer med
handicap. Forslaget har derfor ikke økonomiske, administrative, miljømæssige eller andre
konsekvenser begrundet i pligter i tværgående internationale traktater.
2.9. Grænsehindringer
Anordningsforslaget medfører ikke nye grænsehindringer. Tværtimod letter den en grænsehindring.
2.10. Straf, administrative bøder, udpantingshjemler og andre større indgreb
I anordningsforslaget er der i § 19 en strafbestemmelse.
2.11. Skatter og afgifter
Anordningsforslaget indeholder ingen sådanne bestemmelser.
2.12. Gebyrer
Anordningsforslaget indeholder i § 15, stk. 3, en sådan bestemmelse. De nærmere regler om
opkrævning af gebyrer hos privatpersoner for registrering og udstedelse af MitID er fastsat i
bekendtgørelse nr. 1778 af 1. september 2021.
2.13. Pålægger forslaget fysiske eller juridiske personer forpligtigelser
Anordningsforslaget pålægger ikke fysiske eller juridiske personer forpligtelser.
2.14. Henlægger forslaget bemyndigelser til en minister, landsstyret eller en offentlig institution
Se anordningsforslagets § 4, stk. 2, § 15, stk. 3, og § 18, stk. 2.
FÆU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Kopi af Anordning om delvis ikrafttræden for Færøerne af lov om MitID og NemLog-in
2776659_0007.png
2.15. Giver forslaget offentlige myndigheder adgang til privat ejendom.
Anordningsforslaget giver ikke offentlige myndigheder adgang til privat ejendom.
2.16. Har forslaget andre konsekvenser
Anordningsforslaget antages ikke at have andre konsekvenser.
2.17 Tavle: Oversigt over forslagets konsekvenser
For landet For
eller
kommunale
landsmynd myndigheder
igheder
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
For pladser For
visse For
eller områder samfundsgru erhvervslivet
i landet
pper
eller
fællesskaber
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Finansielle
eller
økonomiske
konsekvenser
Administrative
konsekvenser
Miljømæssige
Nej
konsekvenser
Konsekvenser i
forhold
til
Nej
internationale
traktarer
og
regler
Sociale
konsekvenser
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Kapitel 3. Særlige bemærkninger
Bemærkninger til forslagets enkelte bestemmelser
Der henvises til bemærkningerne til de enkelte bestemmelser i
L 159.2020/2021:
Forslag til lov om
MitID og NemLog-in.
Justeringer der er foretaget i den kongelige anordning om ikraftsættelse af loven grundet, hvad
de færøske forhold tilsiger
Til § 1
Der fremgår følgende af § 1 i lov om MitID og NemLog-in:
”§ 1. Loven finder anvendelse på følgende infrastrukturløsninger samt nationale
digitale identiteter og elektroniske identifikationsmidler udstedt i medfør heraf:
1) Den danske nationale elektroniske identifikationsordning (MitID-løsningen).
FÆU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Kopi af Anordning om delvis ikrafttræden for Færøerne af lov om MitID og NemLog-in
2) Den fællesoffentlige digitale infrastrukturløsning (NemLog-in).”
§ 1, nr. 2:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om, at
serviceområderne i NemLog-in skal træde i kraft.
Til § 2
Der fremgår følgende af § 2 i lov om MitID og NemLog-in:
”§ 2. I denne lov forstås ved:
1) MitID-løsningen: Den danske nationale elektroniske identifikationsordning.
2) MitID: Den nationale digitale identitet af en privatperson og tilhørende elektroniske
identifikationsmidler, som kan tilknyttes privatpersoners og erhvervsbrugeres digitale
identiteter. MitID er den nationale identitetsgarant for privatpersoner.
3) Autentifikation: En proces, som genkender og verificerer en digital identitet gennem
anvendelse af et elektronisk identifikationsmiddel.
4) Sikringsniveau: Graden af tillid til en autentificeret digital identitet. Der sondres
mellem tre forskellige sikringsniveauer for autentifikation, henholdsvis niveau lav,
betydelig og høj.
5) Sikker autentifikation: Autentifikation på sikringsniveau betydelig eller høj.
6) NemLog-in: Den fællesoffentlige digitale infrastrukturløsning, som sætter
privatpersoner og erhvervsbrugere med digitale identiteter i stand til at interagere med
digitale selvbetjeningsløsninger. NemLog-in er endvidere den nationale
identitetsgarant for erhvervsidentiteter. NemLog-in indeholder de serviceområder, som
angives i § 8, stk. 2 og 3.
7) Privatperson: Fysisk person, der udelukkende agerer på vegne af sig selv uden
forbindelse til en juridisk enhed, og som ikke er en erhvervsbruger.
8) Erhvervsbruger: Fysisk person, der er associeret med en offentlig myndighed, et
offentligretligt organ eller en juridisk enhed, som er oprettet med en eller flere
erhvervsidentiteter i serviceområdet Erhvervsadministration i NemLog-in.
9) Juridisk enhed: Juridisk enhed med et cvr-nummer, jf. lov om Det Centrale
Virksomhedsregister, der hverken er en offentlig myndighed eller et offentligretligt
organ.
10) Offentlig myndighed: Statslige, regionale og kommunale myndigheder.
11) Offentligretligt organ: Organer,
a) der er oprettet specielt med henblik på at imødekomme almenhedens behov, dog ikke
behov af industriel eller kommerciel karakter,
b) der er juridiske personer, og
FÆU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Kopi af Anordning om delvis ikrafttræden for Færøerne af lov om MitID og NemLog-in
c) som for mere end halvdelens vedkommende finansieres af staten, af regionale eller
kommunale myndigheder eller af andre offentligretlige organer eller er underlagt
ledelsesmæssig kontrol af disse myndigheder eller organer eller har en bestyrelse eller
direktion eller et tilsynsråd, hvor mere end halvdelen af medlemmerne udpeges af
staten, regionale eller kommunale myndigheder eller andre offentligretlige organer.
12) Digital selvbetjeningsløsning: Et it-system, hvor privatpersoner eller
erhvervsbrugere med digitale identiteter kan tilgå digital selvbetjening efter at være
blevet autentificeret.
13) Digital identitet: En samling af data, der unikt identificerer en privatperson eller
en erhvervsbruger.
14) Elektronisk identifikationsmiddel: En materiel enhed, en immateriel enhed eller en
kombination af disse, der indeholder personidentifikationsdata, og som bruges til
autentifikation i digitale selvbetjeningsløsninger. Et elektronisk identifikationsmiddel
består af et eller flere elementer, der hver især er et elektronisk identifikationsmiddel.
15) Tjenesteudbyder: En offentlig myndighed, et offentligretligt organ eller en juridisk
enhed, der er ansvarlig for en eller flere digitale selvbetjeningsløsninger.
16) Brugerorganisation: En offentlig myndighed, et offentligretligt organ eller en
juridisk enhed, der er tilsluttet og anvender serviceområdet Erhvervsadministration i
NemLog-in til deres erhvervsbrugere.
17) Broker: En offentlig myndighed, et offentligretligt organ eller en juridisk enhed, der
videreformidler autentifikation af digitale identiteter.”
§ 2, nr. 4:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet det i bestemmelsen definerede begreb ikke fremgår
af nogen af bestemmelserne, der sættes i kraft ved anordningen.
§ 2, nr. 5:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet det i bestemmelsen definerede begreb ikke fremgår
af nogen af bestemmelserne, der sættes i kraft ved anordningen.
§ 2, nr. 16:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet det i bestemmelsen definerede begreb ikke fremgår
af nogen af bestemmelserne, der sættes i kraft ved anordningen.
Til § 3
Der fremgår følgende af § 3 i lov om MitID og NemLog-in:
”§ 3. Digitaliseringsstyrelsen stiller MitID-løsningen til rådighed for offentlige
myndigheder, offentligretlige organer og juridiske enheder. Digitaliseringsstyrelsen
sikrer udvikling, drift og vedligeholdelse af løsningen.
Stk. 2. Digitaliseringsstyrelsen stiller MitID til rådighed for privatpersoner og
erhvervsbrugere, hvis disse opfylder betingelserne for udstedelse af MitID fastsat i
medfør af § 4, stk. 2.”
FÆU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Kopi af Anordning om delvis ikrafttræden for Færøerne af lov om MitID og NemLog-in
§ 3, stk. 1:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om, at
Digitaliseringsstyrelsen stiller MitID-løsningen til rådighed for færøske offentlige myndigheder,
offentligretlige organer og juridiske enheder.
Til § 4
Der fremgår følgende af § 4 i lov om MitID og NemLog-in:
”§ 4. Digitaliseringsstyrelsen sikrer følgende forvaltningsopgaver:
a) Identitetssikring af privatpersoner, registrering af identiteter og udstedelse,
suspension, spærring og genåbning af MitID til privatpersoner efter reglerne fastsat i
medfør af stk. 2.
b) Udstedelse, spærring, suspension og genåbning af identifikationsmidler til
erhvervsbrugere efter reglerne fastsat i medfør af stk. 2.
Stk. 2. Finansministeren fastsætter regler om forvaltning af MitID-løsningen og MitID,
herunder regler om identitetssikring af privatpersoner, registrering af identiteter og
udstedelse, spærring, suspension og genåbning af MitID til privatpersoner og
erhvervsbrugere og om adgang til at klage til Digitaliseringsstyrelsen over afgørelser
truffet i medfør af disse regler.”
§ 4, stk. 1, litra b:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om
udstedelse af MitID mv. til erhvervsbrugere.
Til § 5
Der fremgår følgende af § 5 i lov om MitID og NemLog-in:
Ӥ 5. Digitaliseringsstyrelsen kan udpege offentlige myndigheder, offentligretlige
organer eller juridiske enheder til på vegne af Digitaliseringsstyrelsen at varetage
opgaver i medfør af § 3, stk. 1, 2. pkt., og opgaver i medfør af § 4, stk. 1.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal på vegne af Digitaliseringsstyrelsen varetage
opgaver i medfør af § 4, stk. 1.”
§ 5, stk. 1:
Bestemmelsen er tilpasset efter, hvad de færøske forhold tilsiger.
§ 5, stk. 2:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke har været udtrykt ønske om
at sætte bestemmelsen i kraft.
Til § 6
Der fremgår følgende af § 6 i lov om MitID og NemLog-in:
”§ 6. Når offentlige myndigheder og offentligretlige organer anvender digitale
selvbetjeningsløsninger til at udføre en myndighedsopgave, skal de sikre, at
privatpersoner
og
erhvervsbrugere
med
MitID
gives
adgang
til
selvbetjeningsløsningen, hvis adgangen kræver sikker autentifikation. MitID-løsningen
skal i dette tilfælde anskaffes fra Digitaliseringsstyrelsen.
Stk. 2. Når offentlige myndigheders og offentligretlige organers digitale
selvbetjeningsløsninger ikke anvendes til at udføre en myndighedsopgave, eller hvis
FÆU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Kopi af Anordning om delvis ikrafttræden for Færøerne af lov om MitID og NemLog-in
adgangen til løsningerne ikke kræver sikker autentifikation, kan de offentlige
myndigheder og offentligretlige organer give privatpersoner og erhvervsbrugere
adgang til løsningerne med MitID. MitID-løsningen kan i dette tilfælde anskaffes fra
Digitaliseringsstyrelsen.”
§ 6, stk. 1:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om, at færøske
myndigheder og offentligretlige organer skal pålægges pligt til at anvende MitID som autentifikation
til deres digitale selvbetjeningsløsninger.
§ 6 stk. 2:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om, at færøske
myndigheder og offentligretlige organer skal gives ret til at anvende MitID som autentifikation til
deres digitale selvbetjeningsløsninger, når disse ikke anvendes til at udføre myndighedsopgaver eller
kræver sikker autentifikation.
Til § 7
Der fremgår følgende af § 7 i lov om MitID og NemLog-in:
”§ 7. Juridiske enheder kan i rollen som tjenesteudbydere anvende MitID-løsningen.”
§ 7:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om, at færøske juridiske
enheder i rollen som tjenesteudbydere skal kunne anvende MitID-løsningen.
Til § 8
Der fremgår følgende af § 8 i lov om MitID og NemLog-in:
”§ 8. Digitaliseringsstyrelsen stiller NemLog-in til rådighed for offentlige
myndigheder, offentligretlige organer og juridiske enheder. Digitaliseringsstyrelsen
sikrer udvikling, drift og vedligeholdelse af NemLog-in.
Stk. 2. NemLog-in indeholder følgende serviceområder til tjenesteudbydere:
1) Login og autentifikation, som sikrer den service, at privatpersoner og
erhvervsbrugere kan tilgå digitale selvbetjeningsløsninger.
2) Digital repræsentation, som sikrer følgende servicer:
a) Digital repræsentation af en privatperson, således at privatpersonen
ved anvendelse af en digital selvbetjeningsløsning kan lade sig
repræsentere digitalt af en anden privatperson, af en erhvervsbruger eller
af en juridisk enhed over for en offentlig myndighed eller et offentligretligt
organ, som udbyder en digital selvbetjeningsløsning.
b) Digital repræsentation af en juridisk enhed, således at en
erhvervsbruger, der selvstændigt kan repræsentere en juridisk enhed, kan
repræsentere enheden ved anvendelse af en digital selvbetjeningsløsning
over for en offentlig myndighed eller et offentligretligt organ, som
udbyder en digital selvbetjeningsløsning.
3) Digital signering, som sikrer følgende servicer:
a) At offentlige myndigheder, offentligretlige organer og juridiske
enheder kan udstille digital signering af dokumenter i digitale
selvbetjeningsløsninger.
b) At privatpersoner og erhvervsbrugere kan signere digitale dokumenter
og validere signerede dokumenters digitale signatur og integritet.
FÆU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Kopi af Anordning om delvis ikrafttræden for Færøerne af lov om MitID og NemLog-in
Stk. 3. NemLog-in indeholder serviceområdet Erhvervsadministration til
brugerorganisationer, som sikrer følgende servicer:
1) At offentlige myndigheder, offentligretlige organer og juridiske enheder kan oprette,
administrere og anvende digitale erhvervsidentiteter samt tildele og administrere
elektroniske identifikationsmidler, hvis de opfylder betingelserne for identitetssikring
ved oprettelse som brugerorganisation som nærmere fastsat i medfør af § 9, stk. 4.
2) At offentlige myndigheder, offentligretlige organer og juridiske enheder kan tildele
og administrere rettigheder og certifikater til erhvervsidentiteter.”
§ 8, stk. 1:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om, at
serviceområderne i NemLog-in skal sættes i kraft.
§ 8, stk. 2:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om, at
serviceområderne i NemLog-in skal sættes i kraft.
§ 8, stk. 3:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om, at
serviceområderne i NemLog-in skal sættes i kraft.
Til § 9
Der fremgår følgende af § 9 i lov om MitID og NemLog-in:
Ӥ 9. Digitaliseringsstyrelsen sikrer, at der sker forvaltning af NemLog-in, herunder
identitetssikring af offentlige myndigheder, offentligretlige organer og juridiske
enheder, når de oprettes som brugerorganisationer i serviceområdet
Erhvervsadministration i NemLog-in. Digitaliseringsstyrelsen sikrer, at
brugerorganisationers adgang til serviceområdet Erhvervsadministration i NemLog-in
og erhvervsbrugeres digitale identiteter kan spærres og genåbnes efter reglerne fastsat
i medfør af stk. 4.
Stk. 2. En privatperson, der skal registreres som erhvervsbruger i serviceområdet
Erhvervsadministration, kan anvende sit MitID udstedt til privatbrug til
identitetssikring ved registreringen.
Stk. 3. En erhvervsbruger kan få tilknyttet sit elektroniske identifikationsmiddel, som er
tilknyttet privatpersonens MitID-identitet, til sin erhvervsidentitet, således at
erhvervsbrugeren kan anvende førnævnte identifikationsmiddel til at autentificere en
eller flere erhvervsidentiteter. Tilknytningen er frivillig for erhvervsbrugeren og
frivillig for brugerorganisationen, som erhvervsbrugeren er tilknyttet.
Stk. 4. Finansministeren fastsætter regler om forvaltning af NemLog-in, herunder
regler om identitetssikring af brugerorganisationer og spærring og genåbning af
erhvervsbrugeres digitale identiteter og om adgang til at klage til
Digitaliseringsstyrelsen over afgørelser truffet i medfør af disse regler.”
§ 9, stk. 1:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om udstedelse af
MitID mv. til erhvervsbrugere. Endvidere er der fra færøsk side ikke ønske om, at serviceområderne
i NemLog-in skal sættes i kraft.
FÆU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Kopi af Anordning om delvis ikrafttræden for Færøerne af lov om MitID og NemLog-in
§ 9, stk. 2:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om udstedelse af
MitID mv. til erhvervsbrugere. Endvidere er der fra færøsk side ikke ønske om, at serviceområderne
i NemLog-in skal sættes i kraft.
§ 9, stk. 3:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om udstedelse af
MitID mv. til erhvervsbrugere.
§ 9, stk. 4:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om udstedelse af
MitID mv. til erhvervsbrugere.
Til § 10
Der fremgår følgende af § 10 i lov om MitID og NemLog-in:
Ӥ 10. Digitaliseringsstyrelsen kan udpege offentlige myndigheder, offentligretlige
organer eller juridiske enheder til på vegne af Digitaliseringsstyrelsen at varetage
opgaver i medfør af § 8, stk. 1, 2. pkt., og opgaver i medfør af § 9, stk. 1.”
§ 10:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om, at serviceområderne
i NemLog-in skal sættes i kraft.
Til § 11
Der fremgår følgende af § 11 i lov om MitID og NemLog-in:
Ӥ 11. Offentlige myndigheder og offentligretlige organer, som anvender en digital
selvbetjeningsløsning til at udføre en myndighedsopgave, skal i rollen som
tjenesteudbydere anvende følgende serviceområder:
1) Login og autentifikation, jf. § 8, stk. 2, nr. 1, hvis adgangen til den digitale
selvbetjeningsløsning kræver sikker autentifikation.
2) Digital repræsentation, jf. § 8, stk. 2, nr. 2.
Stk. 2. Offentlige myndigheder og offentligretlige organer kan i rollen som
tjenesteudbydere anvende følgende serviceområder:
1) Login og autentifikation, jf. § 8, stk. 2, nr. 1, hvis adgangen til den digitale
selvbetjeningsløsning ikke kræver sikker autentifikation, eller hvis der ikke udføres en
myndighedsopgave.
2) Digital signering, jf. § 8, stk. 2, nr. 3.
Stk. 3. Offentlige myndigheder og offentligretlige organer kan i rollen som
brugerorganisationer anvende serviceområdet Erhvervsadministration, jf. § 8, stk. 3.
Stk. 4. Offentlige myndigheder og offentligretlige organer skal i de i stk. 1 anførte
tilfælde anskaffe serviceområderne fra Digitaliseringsstyrelsen. Offentlige
myndigheder og offentligretlige organer kan i de i stk. 2 og 3 anførte tilfælde anskaffe
serviceområderne fra Digitaliseringsstyrelsen.”
§ 11, stk. 1:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om, at
serviceområderne i NemLog-in skal sættes i kraft.
§ 11, stk. 2:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om, at
serviceområderne i NemLog-in skal sættes i kraft.
FÆU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Kopi af Anordning om delvis ikrafttræden for Færøerne af lov om MitID og NemLog-in
§ 11, stk. 3:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om, at
serviceområderne i NemLog-in skal sættes i kraft.
§ 11, stk. 4:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om, at
serviceområderne i NemLog-in skal sættes i kraft.
Til § 12
Der fremgår følgende af § 12 i lov om MitID og NemLog-in:
”§ 12. Juridiske enheder kan indgå aftale med Digitaliseringsstyrelsen om anvendelse
af serviceområderne nævnt i § 8, stk. 2, nr. 1 og 3, og stk. 3.”
§ 12:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om, at serviceområderne
i NemLog-in skal sættes i kraft.
Til § 13
Der fremgår følgende af § 13 i lov om MitID og NemLog-in:
Ӥ 13. Ved en privatpersons anvendelse af MitID eller en erhvervsbrugers anvendelse
af det elektroniske identifikationsmiddel i MitID til login og autentifikation kan
Digitaliseringsstyrelsen videregive autentifikationssvar, herunder risikodata
vedrørende den konkrete og enkelte transaktion, til en broker, der er tilsluttet MitID-
løsningen eller NemLog-in.
Stk. 2. En broker kan foretage automatiske afgørelser om log-in på baggrund af
risikodata videregivet efter stk. 1.
Stk. 3. En broker, der i medfør af stk. 1 har modtaget autentifikationssvar, kan
videregive det modtagne og behandlede autentifikationssvar til en tjenesteudbyder, der
modtager autentifikationer fra MitID-løsningen.
Stk. 4. Ved en erhvervsbrugers anvendelse af et elektronisk identifikationsmiddel fra en
lokal identitetsgarant tilsluttet NemLog-in kan Digitaliseringsstyrelsen videregive
autentifikationssvar vedrørende den konkrete og enkelte transaktion til en broker, der
er tilsluttet NemLog-in.
Stk. 5. En broker, der i medfør af stk. 4 har modtaget autentifikationssvar, kan
videregive det modtagne og behandlede autentifikationssvar til en tjenesteudbyder, der
gennem en broker modtager autentifikationer fra NemLog-in.”
§ 13, stk. 4:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om udstedelse
af MitID mv. til erhvervsbrugere.
§ 13, stk. 5:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke har været udtrykt ønske
om at sætte bestemmelsen i kraft.
Til § 14
Der fremgår følgende af § 14 i lov om MitID og NemLog-in:
FÆU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Kopi af Anordning om delvis ikrafttræden for Færøerne af lov om MitID og NemLog-in
”§ 14. Digitaliseringsstyrelsen kan kortvarigt og i et sikret teknisk miljø behandle
følsomme personoplysninger i forbindelse med validering af digitale signaturer i
valideringstjenesten i serviceområdet Digital signering.”
§ 14:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke har været udtrykt ønske om at
sætte bestemmelsen i kraft.
Til § 15
Der fremgår følgende af § 15 i lov om MitID og NemLog-in:
”§ 15. Digitaliseringsstyrelsen indgår aftale med juridiske enheder om vederlag for
tilslutning til og anvendelse af MitID-løsningen og NemLog-in.
Stk. 2. Offentlige myndigheder og offentligretlige organer betaler for MitID-løsningen
og NemLog-in gennem fællesoffentlig finansiering eller ved betaling af vederlag fastsat
af finansministeren.
Stk. 3. Finansministeren kan fastsætte regler om opkrævning af gebyr hos
privatpersoner for registrering og udstedelse af MitID.”
§ 15, stk. 1:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om, at færøske
juridiske enheder skal tilsluttes og anvende MitID-løsningen og NemLog-in.
§ 15, stk. 2:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om, at færøske
offentlige myndigheder og offentligretlige organer skal anvende MitID-løsningen og NemLog-in.
Til § 16
Der fremgår følgende af § 16 i lov om MitID og NemLog-in:
”§ 16. Finansministeren fastsætter regler om tilrådighedsstillelse for offentlige
myndigheder og offentligretlige organer, jf. §§ 3 og 8, og om offentlige myndigheder og
offentligretlige organers tilslutning til og anvendelse af MitID-løsningen og NemLog-
in.”
§ 16:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om tilrådighedsstillelse
for færøske offentlige myndigheder og offentligretlige organer eller om deres tilslutning til og
anvendelse af MitID-løsningen og NemLog-in.
Til § 17
Der fremgår følgende af § 17 i lov om MitID og NemLog-in:
Ӥ 17. Digitaliseringsstyrelsen kan meddele offentlige myndigheder og offentligretlige
organer påbud om at opfylde forpligtelser i henhold til § 6, stk. 1, og § 11, stk. 1.”
§ 17:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet de i bestemmelsen nævnte bestemmelser, § 6, stk. 1, og
§ 11, stk. 1, ikke sættes i kraft ved anordningen.
Til § 19
Der fremgår følgende af § 19 i lov om MitID og NemLog-in:
”§ 19. Offentlige myndigheders medarbejdere og enhver, der i øvrigt udøver bistand til
offentlige myndigheder, er under ansvar efter straffelovens §§ 152-152 f forpligtet til at
FÆU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Kopi af Anordning om delvis ikrafttræden for Færøerne af lov om MitID og NemLog-in
iagttage tavshed over for uvedkommende med hensyn til oplysninger om den tekniske
og sikkerhedsmæssige indretning og om processer for opretholdelse, vedligeholdelse
og drift af sikkerhed i MitID-løsningen og NemLog-in.”
§ 19: Bestemmelsen er tilpasset efter, hvad de færøske forhold tilsiger. Der henvises til straffeloven
på Færøerne, lovbekendtgørelse nr. 215 af 24. juni 1939, som senest ændret med lagtingslov nr. 740
af 13. juni 2023.
Til § 20
Der fremgår følgende af § 20 i lov om MitID og NemLog-in:
”§ 20. Forvaltningsloven finder anvendelse på afgørelser om udstedelse, spærring og
genåbning af MitID, jf. § 4, stk. 2, som træffes af juridiske enheder, der er udpeget i
medfør af § 5, stk. 1.
Stk. 2. Forvaltningsloven finder anvendelse på afgørelser om identitetssikring af
juridiske
enheder,
spærring
af
brugerorganisationers
adgang
til
Erhvervsadministration i NemLog-in og spærring af digitale identiteter, jf. § 9, stk. 4,
som træffes af juridiske enheder, der er udpeget i medfør af § 10.”
§ 20, stk. 1:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om, at færøske
juridiske enheder udpeges i medfør af § 5, stk. 1.
§ 20, stk. 2:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet der fra færøsk side ikke er ønske om, at færøske
juridiske enheder udpeges i medfør af § 10.
Til § 22
Der fremgår følgende af § 22 i lov om MitID og NemLog-in:
Ӥ 22. Finansministeren kan efter aftale med vedkommende minister bemyndige en
anden statslig myndighed til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
Digitaliseringsstyrelsen.”
§ 22:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet bestemmelsen ikke er relevant at sætte i kraft for
Færøerne.
Til § 23
Der fremgår følgende af § 23 i lov om MitID og NemLog-in:
Ӥ 23. Digitaliseringsstyrelsen kan samarbejde med offentlige myndigheder,
offentligretlige organer og juridiske enheder om at tilvejebringe fremtidige elektroniske
identifikationsordninger svarende til MitID-løsningen eller andre løsninger, der måtte
træde i stedet herfor.”
§ 23:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet bestemmelsen ikke er relevant at sætte i kraft for
Færøerne.
Til § 25
Der fremgår følgende af § 25 i lov om MitID og NemLog-in:
FÆU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Kopi af Anordning om delvis ikrafttræden for Færøerne af lov om MitID og NemLog-in
”§ 25. Finansministeren fastsætter tidspunktet for ophævelse af lov nr. 439 af 8. maj
2018 om udstedelse af NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer og til
medarbejdere i juridiske enheder.”
§ 25:
Bestemmelsen sættes ikke i kraft, idet den alene vedrører ophævelse af lov nr. 439 af 8. maj
2018 om udstedelse af NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer og til medarbejdere
i juridiske enheder. Det bemærkes, at loven ikke er sat i kraft på Færøerne.
Til § 26
Der fremgår følgende af § 26 i lov om MitID og NemLog-in:
”§ 26. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som
henholdsvis de færøske og de grønlandske forhold tilsiger. Loven kan endvidere sættes
i kraft på forskellige tidspunkter.”
§ 26:
Bestemmelsen vedrører, at lov om MitID og NemLog-in helt eller delvist kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske og de grønlandske forhold
tilsiger. Lovens bestemmelser kan endvidere sættes i kraft på forskellige tidspunkter. Nærværende
anordning sætter delvist lov om MitID og NemLog-in i kraft på Færøerne.
Oversigt over bilag:
Bilag 2 – Høringsbrev
Bilag 3 – Høringsliste