Oversættelse
Rigsombudsmanden på Færøerne
lmj
Ændringer, som kan gennemføres i en lov om Færøernes uafhængighed
[Billede]
Rigsfællesskabet (det såkaldte) 2.0
- Med lovforslag til Lov om et uafhængigt Færøerne
Kristian Joensen, undervisningslektor, og Bárður Larsen, lektor, Færøernes Universitet
INDLEDNING
I sin åbningstale ved Folketingets åbning den første tirsdag i oktober 2023 udtalte Statsminister
Mette Frederiksen bl.a.:
“Men så længe vi har et rigsfællesskab. Og det håber jeg personligt, vi har i mange år endnu. Så
skal det være et ligeværdigt samarbejde mellem tre lande, tre folk, tre regeringer.”
Det er ikke første gang i de senere år, at førende danske – og af og til færøske – politikere enten har
talt om at ændre det såkaldte rigsfællesskab til et mere jævnbyrdigt samarbejde, eller har påstået, at
det allerede er jævnbyrdigt. På det seneste har næsten hele det politiske system på Færøerne talt om
en reform af det.
Problemet med statsministerens udtalelse er, at ligestilling er et begreb, som let kan bruges retorisk
som slagord og som en måde at aflede os fra en rationel analyse. Med en smule umage kan man dog
analysere begrebet ligestilling i relation til det såkaldte rigsfællesskab. Det har vi besluttet os for at
gøre i denne kronik.
Juridisk ligestilling kan kun realiseres ved, at Færøerne får status som en stat under folkeretten eller
som en delstat i en union, f.eks. med en fælles forfatning (grundlov), der står over den danske
grundlov og hjemmestyreloven, forfatningsloven (og den eventuelle efterfølgende færøske
forfatning).
Det står rimelig klart, at den danske statsminister i oktober 2023 ikke foreslog, at Færøerne skulle
ligestilles med Danmark ved at blive etableret som en suveræn stat og ej heller, at Færøerne skulle
ligestilles som en delstat i en union med Danmark.
Så er det spørgsmålet, hvordan noget, der er en del af en helhed, samtidig kan være ligestillet med
selvsamme helhed. Det kan selvsagt, strengt taget, ikke lade sig gøre. Den indbyggede ubalance
gør, at der ikke kan eksistere formel ligestilling mellem Færøerne og Danmark.
Det er ikke desto mindre muligt at identificere de dele af den eksisterende ordning, som kan ændres,
så der om ikke andet kan opnås et højere niveau af lighed mellem Færøerne og Danmark.
Denne kronik præsenterer en skitse til et lovforslag om Lov om Færøernes uafhængighed, der har til
formål at skabe en højere grad af ligestilling.
En sådan lov er ikke en samlet reform, men en lov, som kan tilføjes og ændre
hjemmestyrelovgivningen (dvs. især hjemmestyreloven, overtagelsesloven og den udenrigspolitiske
fuldmagtslov).
Grunden til denne lovtekniske tilgang er, at det kendetegner hjemmestyreordningen, at hverken
danskere på den ene side eller færinger på den anden side – og ej heller færinger indbyrdes – er