Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del EU-note E 9
Offentligt
2787280_0001.png
NYHEDSBREV │ 2022-2023 │
24. NOVEMBER 2023
Europa-Parlament kræver
omfattende reformer af EU’s
traktatgrundlag
Europa-Parlamentet har vedtaget forslag om at sætte
gang i forhandlingerne om en reform af EU’s
beslutningsgange og kompetencer. EU-landene skal
nu tage stilling til forslaget.
Udsigterne til en potentiel kommende udvidelse af EU med bl.a. Ukraine,
Moldova m.fl. nødvendiggør ifølge Europa-Parlamentet betydelige reformer
af EU’s traktatgrundlag for at gøre EU mere beslutningsdygtig og
demokratisk. Parlamentet opfordrer derfor EU-landenes stats- og
regeringschefer til at iværksætte en omfattende traktatreform i EU.
Europa-Parlamentet lægger med sit udspil op til ikke mindre end 245
konkrete ændringer af traktaterne, som nu sendes videre til Rådet. De
mange forslag handler bl.a. om
institutionelle reformer
og en
revision af EU’s
kompetencer.
Omfanget af de foreslåede traktatændringer betyder, at der vil
skulle indkaldes et særligt konvent
sammensat af repræsentanter for de
nationale parlamenter og regeringer, Europa-Parlamentet og Kommissionen
til at forberede disse reformer. Beslutningen om at indkalde et konvent skal
dog først træffes af stats- og regeringscheferne i Det Europæiske Råd, som
træffer afgørelse med et simpelt flertal på 14 af de 27 medlemsstater.
Trods de omfangsrige forslag til traktatændringer er Parlamentets
ambitionsniveau dog skruet noget ned i forhold til det udkast, som Europa-
Parlamentets forfatningsudvalg havde udarbejdet forud for plenarmødet.
Bl.a. er forslag om afholdelsen af europæiske folkeafstemninger, generel
EU-note - 2023-24 - E 9: EU-nyt om Europa-Parlament der kræver omfattende reformer af EU’s traktatgrundlag
2787280_0002.png
indførelse af simpelt flertal i Rådet og flertal på direkte og indirekte skatter
gledet ud. Parlamentet overlader dog stadig ikke meget til tilfældighederne,
idet Parlamentet med sin beslutning præsenterer 245 konkrete forslag til
traktatændringer, som det ønsker behandlet i konventet.
Europa-Parlamentets
afgørelse
blev vedtaget onsdag den 22. november
med et snævert flertal, hvor 291 parlamentsmedlemmer stemte for, 274 imod
og 44 undlod at stemme. Blandt de danske medlemmer af Parlamentet blev
beslutningen støttet af Morten Helveg (RV), Magrethe Auken (SF) og Karen
Melchior (Uden for grupperne).
Alle øvrige danske MEP’er
stemte imod, med
undtagelse af Kira Marie Peter-Hansen (SF), som ikke var til stede.
Hvad foreslår Europa-Parlamentet?
Institutionelle reformer
Et centralt element i Parlamentets udspil er, at al EU-lovgivning i fremtiden
skal vedtages i et lovgivende tokammersystem bestående af Europa-
Parlamentet og Rådet. Parlamentet lægger samtidig op til at omdanne
Kommissionen til en lille effektiv form for europæisk regering, som skal
fungere som
EU’s udøvende myndighed.
Endelig skal også EU-Domstolen
have styrket sine beføjelser.
Rådet og Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet lægger generelt op til, at man reducerer anvendelsen af
enstemmighed i Rådet og udvider brugen af forskellige former for flertal
betydeligt. Parlamentet foreslår, at Rådet som udgangspunkt skal træffe
afgørelse med et kvalificeret flertal, men på udvalgte områder skal kunne gå
over til simpelt flertal. Bl.a. foreslår Parlamentet, at Rådet skal gå fra
enstemmighed til kvalificeret flertal, når man vedtager
EU’s flerårige
budgetter, og når EU skal vedtage beskyttelse af personer mod forskellige
typer af forskelsbehandling. Parlamentet foreslår også, at der indføres
kvalificeret flertal i Rådet, når det handler om den fælles udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitik. Endelig foreslår Parlamentet, at Rådet med
kvalificeret flertal skal kunne vedtage, at en medlemsstat groft og
vedvarende
overtræder EU’s værdier –
herunder retsstatsprincippet. I dag
ligger denne beføjelse hos Det Europæiske Råd, som træffer afgørelse med
enstemmighed.
Europa-Parlamentet foreslår desuden, at dets egen rolle som EU-lovgiver
styrkes på en række punkter. Bl.a. foreslås det, at Parlamentet ligesom
Kommissionen skal kunne fremsætte forslag til EU-lovgivning, ligesom det
skal gøres til Rådets medlovgiver på et betydeligt antal samarbejdsområder,
hvor det i dag kun er høringsberettiget. Parlamentet foreslår samtidig, at det
skal godkende alle beslutninger om den fælles udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitik.
Endelig foreslår Europa-Parlamentet at tildele sig selv beføjelser til at
afskedige enkelte EU-kommissærer. I dag har Parlamentet alene mulighed
for at vedtage mistillidsvotum til den samlede Kommission.
EU’s udøvende
myndighed
Europa-Parlamentet foreslår at omdanne Europa-Kommissionen til en lille
effektiv udøvende myndighed i en slags europæisk
”regering”
sammensat af
højst 15 medlemmer, herunder en fælles EU-udenrigsminister og en fælles
EU-finansminister. Parlamentet foreslår, at Kommissionen omdøbes til
”Den
EU-note - 2023-24 - E 9: EU-nyt om Europa-Parlament der kræver omfattende reformer af EU’s traktatgrundlag
2787280_0003.png
Europæiske Udøvende Myndighed”. Parlamentet foreslår, at formanden for
denne myndighed nomineres af Europa-Parlamentet og godkendes af EU-
landenes stats- og regeringschefer i Det Europæiske Råd (altså modsat af i
dag). Formålet med dette forslag er at øge Europa-Parlamentets indflydelse
på valget af Kommissionens formand, så det i højere grad kommer til at
afspejle udfaldet af europaparlamentsvalget.
De 15 medlemmer af
EU’s udøvende
myndighed skal udpeges på baggrund
af et forslag fra den (af Europa-Parlamentet) nominerede formand for
myndigheden og ikke som i dag på baggrund af forslag fra EU-landene.
Kommissionsformanden skal nominere dem på grundlag af politiske
præferencer, samtidig med at vedkommende skal sørge for geografisk og
demografisk balance i det samlede kollegie. Kommissionsformanden vil
fortsat skulle sikre, at kommissionsmedlemmerne vælges på baggrund af en
ligelig rotationsordning mellem EU-landene. Parlamentet foreslår dog, at der
udvælges
såkaldte ”undersekretærer” eller ”juniorkommissærer”
fra de EU-
lande, som ikke får deres egen kommissær. Den samlede Kommission
godkendes af Europa-Parlamentet og Det Europæiske Råd med simpelt
flertal.
EU-Domstolen
Også EU-Domstolens beføjelser skal ifølge Europa-Parlamentet styrkes.
Bl.a. foreslår Parlamentet, at Domstolen skal have beføjelser til at fortolke og
kontrollere den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, hvilket den eksplicit er
afskåret fra i dag.
Parlamentet foreslår desuden, at Domstolen skal have kompetence til at
fastslå, at en medlemsstat groft og vedvarende overtræder EU’s værdier –
herunder retsstatsprincippet. I dag er det kun Det Europæiske Råd, som har
beføjelser til at gøre dette, men på grund af et krav om enstemmighed har
dette vist sig umuligt i de verserende sager om Polen og Ungarn.
Nationale parlamenters rolle i EU
Europa-Parlamentet foreslår, at nationale parlamenter fremover skal have
øget den tid, de har til at kontrollere EU-forslags overholdelse af
nærhedsprincippet fra de nuværende 8 uger til 12 uger. Derudover foreslår
Parlamentet, at de nationale parlamenter får en traktatfæstet ret til at bede
Kommissionen om at fremsætte forslag til EU-lovgivning
også kaldet det
grønne kort.
Traktatrevisioner
Endelig foreslår Europa-Parlamentet, at det ikke kun skal være
medlemsstaterne, som skal godkende traktatrevisioner, men også Europa-
Parlamentet skal sige ja til traktatændringer, før de kan træde i kraft. I dag
godkendes traktatændringer gennem fælles overenskomst mellem
medlemsstaterne på en regeringskonference med efterfølgende national
ratifikation i hvert enkelt EU-land.
Parlamentet foreslår samtidig, at Det Europæiske Råd med kvalificeret flertal
skal kunne ændre traktaten, så der kan indføres kvalificeret flertal i Rådet på
samarbejdsområder, hvor der i dag er krav om enstemmighed.
Kompetencer
Europa-Parlamentet foreslår,
at EU’s kompetencer udvides på en
lang
række samarbejdsområder.
EU-note - 2023-24 - E 9: EU-nyt om Europa-Parlament der kræver omfattende reformer af EU’s traktatgrundlag
2787280_0004.png
Bl.a. foreslår man, at EU får enekompetence til at vedtage lovgivning, når
det handler om miljø, biodiversitet og klimaforandringer.
Parlamentet foreslår, at beskyttelsen mod forskelsbehandling i EU udvides til
også at gælde for socialt køn, social oprindelse, sprog, politisk holdning og
tilhørsforhold til et nationalt mindretal. Ligestilling mellem mænd og kvinder
erstattes af ligestilling mellem kønnene i hele traktaten.
Derudover foreslår Parlamentet, at EU får styrkede kompetencer på nogle af
de områder, som i dag primært ligger hos medlemsstaterne, nemlig
folkesundhedsområdet, industri og uddannelse. På uddannelsesområdet
ønsker Parlamentet navligt at styrke EU’s beføjelser,
når det gælder
grænseoverskridende spørgsmål som gensidig anerkendelse af
eksamensbeviser, karakterer, kompetencer og kvalifikationer.
Hertil kommer, at Parlamentet foreslår delt kompetence på områder som
energipolitik, udenrigsanliggender, ekstern sikkerhed og forsvar.
Parlamentet foreslår, at EU opretter en forsvarsunion, bl.a. med militære
enheder og en permanent kapacitet til hurtig deployering
under EU’s
operative kommando. Parlamentet foreslår desuden, at fælles indkøb og
udvikling af forsvarsmateriel skal finansieres af EU gennem et særskilt
budget, som Europa-Parlamentet er medlovgiver på og udøver kontrol med.
Produceret og skrevet af:
Morten Knudsen, EU-konsulent, (3337 3695)