Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del EU-note E 8
Offentligt
2787182_0001.png
EU-note
Til orientering af Europaudvalget
EU-udvidelse
Det er i år 50 år siden, EU gennemførte den første EU-udvidelse med
Danmark, Storbritannien og Irland. Herefter er der gennemført i alt seks
udvidelsesrunder.
EU’s udvidelsesproces anses som et væsentligt instrument til at fremme
stabilitet, velstand og øget sikkerhed på det europæiske kontinent. Især
den store udvidelse i 2004 med ti lande (og to nye lande i 2007) er blevet
hyldet som en af Unionens største udenrigspolitiske triumfer. Udvidelsen
blev forhandlet på plads under det danske formandskab i december
2002.
Appetitten på udvidelse har imidlertid været noget afdæmpet siden Kroa-
tien blev optaget i EU-fællesskabet i 2013. Derfor fremlagde Kommissio-
nen i 2020 en revideret metode for udvidelsesprocessen for at genoplive
optagelsesprocessen. Senest har Ruslands angrebskrig mod Ukraine sat
voldsomt skred i udvidelsesprocessen med Ukraine og Moldova, der på
rekordtid er blevet tildelt kandidatstatus.
Denne note giver et overblik over EU’s udvidelsesproces –
med fokus på
den reviderede udvidelsesmetode fra 2020 og en statusoversigt over
kandidatlandene på deres vej mod optagelse.
24. november 2023
Det Internationale
Sekretariat
Christine Islann Farbøl
& Mathias Grønbek
Lydholm
EU-konsulenter
Side 1 | 12
EU-note - 2023-24 - E 8: EU-note om EU-udvidelse
2787182_0002.png
EU’s udvidelsesproces
Tiltrædelseskriterier
Artikel 49
i traktaten om Den Europæiske Union (TEU) fastsætter,
hvilke lande der kan ansøge. Et land, som ønsker at blive medlem
af EU, skal
1) være en europæisk stat
1
2) respektere Unionens fælles værdier (Artikel 2 i TEU)
og for-
pligte sig til at fremme dem.
EU optager nye medlemmer gennem udvidelsesprocessen, når de
har opfyldt en række politiske og økonomiske betingelser. Tiltræ-
delseskriterierne (også kaldet Københavnskriterierne blev fastlagt
af det Europæiske Råd på et topmøde i 1993) er de væsentlige be-
tingelser, som alle kandidatlande skal opfylde for at blive EU-med-
lemsstat. De er følgende:
Politiske kriterier:
institutionel stabilitet, der sikrer demo-
krati, retsstat, menneskerettigheder samt respekt for og be-
skyttelse af mindretal.
Økonomiske kriterier:
en fungerende markedsøkonomi og
evnen til at kunne klare konkurrencepresset og markeds-
kræfterne inden for EU.
Hidtidige EU-udvidelsesrunder
1973: Danmark, Storbritannien
og Irland
1981: Grækenland
1986: Portugal og Spanien
1995: Finland, Sverige og Østrig
2004: Cypern, Estland, Letland,
Litauen, Malta, Polen, Slovakiet,
Slovenien, Tjekkiet og Ungarn
2007: Bulgarien og Rumænien
2013: Kroatien
Administrativ og institutionel kapacitet
til effektivt at gennemføre gæl-
dende EU-ret og evnen til at påtage sig forpligtelserne ved et EU-
medlemskab.
Ifølge Københavnskriterierne skal EU’s evne til at fungere effektivt og sam-
menhængende også indgå i overvejelserne om at optage et nyt medlems-
land. Det kaldes EU’s
»absorptionskapacitet« eller »optagelsesevne«. Derud-
over blev Det Europæiske Råd i december 2006 enig om en fornyet konsen-
sus om udvidelsesstrategien, baseret på principper om
”konsolidering,
kondi-
tionalitet og kommunikation” samt
EU’s optagelsesevne.
I tillæg til Københavnskriterierne stilles der særlige krav for landene på Vest-
balkan, som skal møde de betingelser, som EU opstiller i det, der kaldes sta-
biliserings- og associeringsprocessen fra 1993 (SAP)
2
. SAP danner rammen
for
EU’s generelle politik over
for det vestlige Balkan og indeholder gensidige
rettigheder og forpligtelser mellem EU og Vestbalkan.
1
Artikel 49 i TEU lader det stå åbent om denne betingelse (”europæisk stat)” vedrører geografi-
ske, kulturelle, historiske eller andre elementer.
Kellerbauer, Manuel et al
“The
EU Treaties and the Charter of Fundamental Rights: A Com-
2
mentary”
(2019) Artikel 49 TEU
Side 2 | 12
EU-note - 2023-24 - E 8: EU-note om EU-udvidelse
2787182_0003.png
Endelig kan landespecifikke betingelser afrunde de ovennævnte generelle
betingelser.
Sammenfatning af de overordnede trin i udvidelsesprocessen (inklusive be-
slutningsprocedurer)
Trin 1:
Ansøgerlandet indgiver sin ansøgning om EU-medlemskab til Rådet
3
.
Trin 2:
Rådet anmoder Kommissionen om at udarbejde en vurdering og afgive
en
såkaldt ”udtalelse”
4
, som er en politisk og teknisk vurdering af, om ansøger-
landet er klar til at indgå i formelle forhandlinger om medlemskab.
Trin 3:
Hvis Kommissionens udtalelse er positiv, træffer Det Europæiske Råd
(via enstemmighed) afgørelse om,
hvorvidt ansøgerlandet skal tildeles ”kandi-
datstatus”
5
. Kandidatstatus giver ikke automatisk landet ret til at blive medlem
af EU
et kandidatland kan kun blive optaget, hvis det opfylder alle kriteri-
erne for medlemskab. Jævnfør TEU artikel 49 er det formelt Rådet, der træf-
fer beslutning om optagelse
6
. I realiteten er der dog tale om en så stor beslut-
ning, at det er Det Europæiske Råd, der træffer beslutningen. Rådet imple-
menterer så efterfølgende beslutningen.
Fra Trin 3
indgår Kommissionens ”årlige udvidelsesrapporter” og Rådets
kon-
klusioner herom centralt i optagelsesprocessen
7
. Hvert efterår fremlægger Kom-
missionen
udvidelsesrapporter
(som også refereres til som
”fremskridtsrappor-
ter”)
med landerapporter for hvert land i udvidelsesprocessen. Rapporterne in-
deholder en detaljeret vurdering af hvert ansøgerlands status og fremskridt og
Kommissionens anbefalinger til Rådet. Det kan f.eks. være en anbefaling om
at tildele et specifikt land kandidatstatus, indlede tiltrædelsesforhandlinger eller
åbne specifikke kapitler (forhandlingsområder, se
trin 6).
På basis af Kommis-
sionens udvidelsesrapporter vedtager Rådet (hver december) rådskonklusioner
om udvidelsen, og stabiliserings- og associeringsprocessen. Det er således Rå-
det, der beslutter om Kommissionens anbefalinger skal føres ud i livet. Rådet
konkluderer (ved enstemmighed) på udvidelsesprocessen som helhed, vurderer
situationen for de enkelte kandidatlande, opstiller retningslinjer for reformpriori-
teter og bekræfter Rådets
engagement i EU’s udvidelsespolitik
(baseret på udvi-
delsesrapporterne).
3
4
Europa-Parlamentet underrettes også om ansøgningen.
Kellerbauer, Manuel et al
“The
EU Treaties and the Charter of Fundamental Rights: A Com-
mentary”
(2019) Artikel 49 TEU
5
Ibid.
6
Ibid.
7
Europa-Parlamentet
giver udtryk for sine holdninger til udvidelsen i form af årlige ’beslutninger’,
som er baseret på udvidelsesrapporterne.
Side 3 | 12
EU-note - 2023-24 - E 8: EU-note om EU-udvidelse
2787182_0004.png
Trin 4:
Det Europæiske Råd afgør (ved enstemmighed), hvorvidt der skal indle-
des optagelsesforhandlinger med ansøger (på grundlag af henstillingen i Kom-
missionens udtalelse).
Trin 5:
Rådet skal nå til enighed om en ramme for forhandlingerne med kandi-
datlandet, for at tiltrædelsesforhandlingerne kan indledes.
Trin 6:
Forhandlinger med kandidatlandet gennemføres på særlige regerings-
konferencer (tiltrædelseskonferencer) med ministre og ambassadører fra EU’s
regeringer og det pågældende kandidatland, hvor Kommissionen fungerer som
forhandler. Under forhandlingerne ses der på 35 forskellige politikområder (så-
kaldte kapitler), som på forhånd er screenet af Kommissionen og kandidatlan-
det
8
. Et kapitel åbnes, når der er fastsat kriterier indenfor de forskellige rets-
områder, og som det pågældende land herefter skal gennemføre. Baseret på
Kommissionens screening og tidligere henstilling er det Rådet der beslutter,
om/hvornår der skal åbnes (flere) kapitler eller klynger af dem. For hvert kapitel
fastsættes der
indledende og afsluttende ”benchmarks”, som skal afgøre hvor-
vidt ansøgerlandets proces anses for at være tilstrækkelig fremskreden til enten
at indlede eller afslutte forhandlingerne. Kommissionen forbereder en fælles
holdning for hvert kapitel, som Rådet skal godkende, før det forelægges på re-
geringskonferencerne. Forhandlingstempoet for hvert land afhænger herefter af,
hvor hurtigt reformerne gennemføres og tilpasses til EU-lovgivningen.
Trin 7:
Forhandlingsprocessen afsluttes, når alle kapitler er lukket, og der udar-
bejdes herefter en tiltrædelsestraktat, som 1) godkendes ved enstemmighed i
Rådet
efter godkendelse fra Europa-Parlamentet og høring af Kommissionen
2) underskrives af kandidatlandet og repræsentanter for samtlige eksisterende
EU-lande.
Trin 8:
Tiltrædelsestraktaten ratificeres af kandidatlandet og hvert EU-land i
overensstemmelse med deres respektive forfatningsmæssige regler (folkeaf-
stemning, parlamentsafstemning osv.) Kandidatlandet bliver medlem af EU på
den dato, der er fastsat i traktaten.
Den reviderede metode for EU-udvidelse
Den 5. februar 2020 fremlagde Kommissionen en ”revideret
metode til tiltræ-
delsesforhandlingerne”
(KOM(2020)0057)
9
. Den kom på et tidspunkt, hvor
optagelsesprocessen for Vestbalkan var gået mere eller mindre gået i stå ef-
ter Kroatiens optagelse i 2013,
med ”udvidelsestræthed” blandt både
Side 4 | 12
EU-note - 2023-24 - E 8: EU-note om EU-udvidelse
2787182_0005.png
ansøgningslande og EU-medlemslande. Formålet med den reviderede metode
var at fremme EU-tiltrædelsesprocessen og skabe et troværdigt EU-perspektiv
både for Balkan og for skeptiske medlemslande. Helt konkret skal den nye
metode bidrage til at skabe en mere troværdig, dynamisk og forudsigelig pro-
ces samt en stærkere politisk styring i tiltrædelsesprocessen. I hovedtræk fore-
slår Kommissionen følgende:
Troværdigheden
styrkes gennem et stærkere fokus på grundlæg-
gende reformer. Det gælder først og fremmest retsstatsprincippet, de
demokratiske institutioners og den offentlige forvaltnings funktion
samt kandidatlandenes økonomi. Når kandidatlandende opfylder de
objektive kriterier, vil medlemsstaterne gå videre til næste fase af
processen og overholde den meritbaserede tilgang. Tiltrædelsespro-
cessen skal således bygge på gensidig tillid og klare tilsagn fra EU
og ansøgerlandene.
For at sikre en mere
dynamisk
tiltrædelsesproces, skal forhandlings-
kapitlerne samles i seks tematiske klynger, så der kan forhandles si-
multant på flere områder.
En
ny mulighed for at bremse eller tilbagerulle udvidelsesprocessen
for et kandidatland (reversibilitet). Det vil sige, at hvis et kandidat-
land
bevæger sig i den forkerte retning, kan EU genåbne ellers lukkede
kapitler (lukkede kapitler er områder, hvor kravene er opfyldt), tilbage-
holde økonomisk støtte, sætte forhandlinger i bero eller suspendere
dem helt.
Kommissionen vil skabe større klarhed over, hvad EU forventer af
udvidelseslandene på de forskellige stadier af tiltrædelsesprocessen.
Dette skal gøres ved bedre at definere betingelserne for, hvordan
kandidater kan gøre fremskridt, men også hvilke negative konse-
kvenser det vil få, hvis der ikke gøres fremskridt. Dette skal bidrage
til at skabe
en mere forudsigelig tiltrædelsesproces.
Kommissionen foreslår også at øge muligheden for politisk dialog på
højt plan gennem regelmæssige topmøder mellem EU og Vestbalkan
og gennem intensiverede kontakter på ministerplan. Det skal bidrage
til at sikre en
stærkere politisk styring
og engagement på højeste
niveau. Medlemsstaterne skal i den forbindelse også inddrages mere
systematisk i overvågningen og revisionen af processen, bl.a. under
stabiliserings- og associeringsaftalen og via regeringskonferencer.
Den ”reviderede metode” ændrer således ikke på de grundlæggende krav,
der skal leves op til, for at et ansøgerland kan opnå medlemskab. Den revi-
derede metode søger derimod at optimere processen og gøre den mere flek-
sibel, så der kan sikres en bedre proces hen imod medlemskab. Rådet god-
kendte Kommissionens forslag om en revideret udvidelsesmetode den 25.
marts 2020.
Side 5 | 12
EU-note - 2023-24 - E 8: EU-note om EU-udvidelse
2787182_0006.png
Status for kandidatlande i 2023
Den 8. november 2023 fremlagde Kommissionen den nyeste udvidel-
sesrapport
10
, som helt overordnet anbefaler, at
der indledes tiltrædelsesforhandlinger med
Ukraine
og
Mol-
dova.
Det er dog betinget af, at der gennemføres
specifikke reformer.
Georgien
får status som EU-kandidatland.
der indledes tiltrædelsesforhandlinger med
Bosnien-Hercego-
vina
betinget af gennemførelse af politiske reformer.
Nuværende kandidatlande:
Ukraine
Moldova
Tyrkiet
Albanien
Bosnien-Hercego-
vina
Montenegro
Nordmakedonien
Serbien
I december 2024 vil Rådet tage stilling til (og potentielt godkende)
Kommissionens anbefalinger fra udvidelsespakken.
I det følgende afsnit gennemgås status for hvert kandidatland.
Potentielle kandidatlande
Georgien
Kosovo
Ukraine
Ukraine ansøgte om EU-medlemskab den 28. februar 2022, blot
få dage efter Ruslands invasion. På mødet i Det Europæiske Råd
i juni 2022 var der enighed blandt EU’s stats-
og regeringschefer
om at tildele kandidatstatus til Ukraine og Moldova (som søgte op-
tagelse den 4. marts 2022).
I
Kommissionens udtalelse om Ukraines ansøgning om EU-med-
lemskab
opstillede Kommissionen syv konkrete kriterier, som
Ukraine skal opfylde, for at der kan indledes tiltrædelsesforhand-
linger. Det drejer sig især om styrkelse af retsstatsforholdene, her-
under korruptionsbekæmpelse.
2017: Associeringsaftale mellem
EU og Ukraine træder i kraft
2022: Ukraine indgiver officiel
ansøgning om EU-medlemskab
den 28. februar
2022: Ukraine tildeles kandidat-
status den 23. juni
2023: Kommissionen anbefaler
den 8. november, at der indle-
des forhandlinger med Ukraine
I den nyeste udvidelsesrapport fra den 8. november 2023 udtaler
Kommissionen, at Ukraine nu lever op til fire ud af de syv kriterier.
Den noterer, at tildelingen af kandidatstatus i 2022 har accelereret
reformbestræbelserne i Ukraine, og at der især ses fremskridt på
retsstatsprincipper, lovgivning mod hvidvask og en ny medielov. I lyset af de
resultater
og de igangværende reformbestræbelser
anbefaler
Kommissio-
nen, at EU-landene indleder tiltrædelsesforhandlinger med Ukraine. Det er
dog betinget af, at de resterende foranstaltninger træffes. Kommissionen for-
venter, at de resterende skridt vil blive taget inden marts 2024, hvor den vil
10
Udvidelsespakken 2023 (europa.eu)
Side 6 | 12
EU-note - 2023-24 - E 8: EU-note om EU-udvidelse
2787182_0007.png
gøre status på fremskridtene og fremlægge et forslag til et decideret forhand-
lingsmandat til Rådet. Læs mere i landerapporten for Ukraine
her.
Moldova
Moldova ansøgte om EU-medlemskab den 3. marts 2022, og fik
li-
gesom Ukraine
tilkendt kandidatstatus i juni 2022.
2016: Associeringsaftale ind-
gås mellem EU og Moldova
2022: Moldova indgiver officiel
I Kommissionens udvidelsespakke for 2023 anerkender Kommissio-
ansøgning om EU-medlem-
nen, at Moldova har gjort fremskridt i forhold til at opfylde de ni trin i
11
.
skab
Kommissionens udtalelse om landets ansøgning om medlemskab
Ligesom for Ukraine
drejer de ni trin sig især om styrkelse af rets-
2022: Moldova tildeles kandi-
statsforholdene,
”deoligarkisering” og
korruptionsbekæmpelse.
I
lan-
datstatus den 23. juni
derapporten for Moldova 2023
fremhæver Kommissionen, at den ser
fremgang i landet, bl.a. i form af en igangsættelse af en omfattende
reform af retsvæsenet (baseret på
Venedig-Kommissionens
henstil-
linger), styrkelse af menneskerettigheder, reformering af korruptionsbekæm-
pende organer og vedtagelse af en handlingsplan for afskaffelse af oligarkiet,
som landet gennemfører efter fastsatte tidsfrister.
Kommissionen anbefaler den 8. november, at Rådet indleder tiltrædelsesfor-
handlinger og etablerer en forhandlingsramme med Moldova, såfremt Mol-
dova foretager
”bestemte afgørende foranstaltninger”
12
.
Georgien
Georgien indgiver sin ansøger om EU-medlemskab den 3. marts
2022. Herefter kommer Kommissionen sin udtalelse, hvor den
identificerer 12 hovedprioriter, for at Georgien kan rykke videre i
optagelsesprocessen. Disse vedrører EU’s værdier og standar-
der, navnlig demokrati og retsstatsprincippet, herunder retsre-
form, offentlig administration og de grundlæggende rettigheder.
Det drejer sig således i høj grad om de samme prioriteter, som
Kommissionen har fremsat for Ukraine og Moldova, herunder
korruptionsbekæmpelse og afskaffelse af oligarkiet.
2016: Associeringsaftale mellem
EU og Georgien indgås
2022: Georgien indgiver ansøg-
ning og EU-medlemskab
2022: Georgien tildeles et Euro-
pæisk perspektiv
På mødet i Det Europæiske Råd i juni 2022 tildeles Georgien et
såkaldt ”europæisk perspektiv”, hvilket vil sige, at
det anerkendes, at landets
fremtid ligger i EU.
I landerapporten for Georgien i 2023
vurderer Kommissio-
nen, at Georgien har gjort fremskridt og anbefaler derfor, at landet tildeles
kandidatstatus
i den forventning, at landet træffer flere nødvendige foran-
staltninger.
11
12
Notat: Moldova (europa.eu)
Udvidelsespakken 2023 (europa.eu)
Side 7 | 12
EU-note - 2023-24 - E 8: EU-note om EU-udvidelse
2787182_0008.png
Tyrkiet
Tiltrædelsesforhandlinger med Tyrkiet blev indledt i oktober 2005,
men i 2006 konkluderede Rådet, at otte kapitler, der er relevante for
Tyrkiets restriktioner vedrørende Cypern, ikke ville blive åbnet, og at
ingen yderligere kapitler ville blive lukket, før Tyrkiet opfylder sine
forpligtelser i henhold til tillægsprotokollen til associeringsaftalen
mellem EU og Tyrkiet ("Ankaraaftalen").
Tiltrædelsesprocessen har været fuldstændig fastfrosset siden 2018
(per afgørelse fra det Europæiske Råd) på baggrund af den mar-
kante forværring af de retsstatslige forhold i Tyrkiet. Det drejer sig
især om tilbageskridt med hensyn til demokrati, retsstatsprincippet
og grundlæggende rettigheder. Det Europæiske Råd har pålagt
Kommissionen og den højtstående repræsentant at forelægge Rådet
en statusrapport på forbindelserne mellem EU og Tyrkiet med det
formål at kunne fortsætte samarbejdet på en strategisk og fremad-
rettet manér.
1987: Tyrkiet ansøger om med-
lemskab i det Europæiske Øko-
nomiske Fællesskab
1999: Tyrkiet tildeles kandidat-
status
2005: tiltrædelsesforhandlinger
indledes
2008: Rådet vedtager et revide-
ret tiltrædelsespartnerskab
2018: Rådet udtaler, at tiltræ-
delsesforhandlingerne er gået i
stå
I
landerapporten for Tyrkiet fra november 2023
udtaler Kommissionen, at Tyr-
kiet ikke har vendt ’den negative tendens til at bevæge sig væk fra EU
13
’ eller
har videreført tiltrædelsesrelaterede reformer.
Vestbalkan
EU har udviklet en politik for Vestbalkan, der skal
fremme fred, stabilitet og
økonomisk udvikling på Vestbalkan og samtidig
støtte en gradvis integration i
Unionen. De seks lande på Vestbalkan har hver især en "stabiliserings- og
associeringsaftale" (SAA) under stabiliserings
og associeringsprocessen
(SAP), som understøtter deres gradvise tilnærmelse til EU, og indledende
skridt før tiltrædelsesprocessen (en førtiltrædelesproces)
14
.
På Det Europæiske Råds møde i juni 2022 opfordrede stats- og regerings-
cheferne til, at tiltrædelsesprocessen for Vestbalkan fremskyndes, samt at
Europa-Kommissionen, den højstrående repræsentant og Rådet vil fremme
den gradvise integration mellem EU og Vestbalkan yderligere på en reversi-
bel og meritbaseret måde under udvidelsesprocessen.
13
14
Udvidelsespakken 2023 (europa.eu)
Kellerbauer, Manuel et al
“The
EU Treaties and the Charter of Fundamental Rights: A Com-
mentary”
(2019) Artikel 49 TEU
Side 8 | 12
EU-note - 2023-24 - E 8: EU-note om EU-udvidelse
2787182_0009.png
Albanien
I juli 2020 forelagde Kommissionen udkastet til en forhandlings-
ramme for Albaniens optagelse. Det var den første, som tager
højde for den "reviderede
udvidelsesmetode for landene på Vest-
balkan"
fra 2020. Tiltrædelsesforhandlinger med Albanien blev for-
handlet parallelt med Nordmakedonien pga. en fælles positiv ind-
stilling fra Kommissionen. Disse blev dog væsentlig forsinket på
grund af tvister vedrørende identitet, sprog og historie mellem
Nordmakedonien og Bulgarien
15
, og blev formelt indledt i 2022.
2009: Albanien ansøger om EU-
medlemskab
2014: Albanien tildeles officiel
status som kandidat til EU-med-
lemskab
2022: tiltrædelsesforhandlinger
indledes
I Kommissionens
landerapport for Albanien 2023
noterer den
fremskridt med reformer
under ”grundprincipklyngen” og
Albaniens fulde til-
pasning til EU’s fælles udenrigs-
og sikkerhedspolitik. Kommissionen fore-
lagde Rådet screeningsrapporter om klynge 1 (grundprincipperne) for Alba-
nien i juli 2023, og noterer, at den forventer en hurtig opfølgning og igangsæt-
telse af tiltrædelsesforhandlinger ved udgangen af 2023
16
. Kommissionen ud-
taler også, at der er behov for yderligere indsats omkring ytringsfrihed, min-
dretalsspørgsmål, ejendomsrettigheder og centrale retsstatsområder.
Bosnien-Hercegovina
I kølvandet på den Russiske angrebskrig mod Ukraine samt
2008: SAA mellem EU og Bosnien-
Moldovas og Ukraines nye kandidatstatus tildelte Det Euro-
Hercegovina undertegnes
pæiske Råd også Bosnien-Hercegovina status som kandidat-
land i 2022. Det var dog under den forudsætning, at Bosnien-
2015: SAA’en træder i kraft
Hercegovina
gennemfører de skridt, der er anført i
Kommissi-
2016: Bosnien-Hercegovina ansøger
onens landerapport fra oktober 2022.
Skridtene i rapporten ta-
om medlemskab
ger udgangspunkt i de
14 nøglepunkter, som Kommissionen
2022: Bosnien-Hercegovina tildeles
fastsatte i dens udtalelse om Bosnien-Hercegovinas ansøg-
officiel status som kandidatland
ning om EU-medlemskab i maj 2019. Disse nøglepunkter fo-
kuserer på
områderne demokrati, statens funktion, retsstats-
forhold, grundlæggende rettigheder og reform af den offent-
lige forvaltning.
17
For at tiltrædelsesforhandlingerne kan indledes, kræver
Kommissionen, at medlemskriterierne
især de 14 nøglepunkter
er fuld-
ført.
Kommissionens anbefaler i den seneste
landerapport (2023)
at der indledes
tiltrædelsesforhandlinger, når medlemskabskriterierne er opfyldt i tilstrækkelig
grad. Det kræver dog en yderligere indsats fra landet, som især gælder ved-
tagelse af vigtige retsstats- og retsreformer samt fremskridt med forfatnings-
og valgreformer. Der ses en positiv udvikling på statsniveau med en ny
15
16
Vestbalkan | Faktablade om Den Europæiske Union | Europa-Parlamentet
Udvidelsespakken 2023 (europa.eu)
17
Bosnien-Hercegovina - Consilium (europa.eu)
Side 9 | 12
EU-note - 2023-24 - E 8: EU-note om EU-udvidelse
2787182_0010.png
regering, der er begyndt at gennemføre reformer i form af bl.a. integritetskon-
trol i retsvæsenet. Derimod noterer Kommissionen, at de separatistiske og
autoritære tiltag, der er indført i
Republika Srpska
18
,
udgør en hindring for
EU-medlemskab (find flere detaljer
her).
Republikken Nordmakedonien
Nordmakedonien var i mange år ikke i stand til at indlede forhandlinger
om tiltrædelse, primært på grund af tvisten med Grækenland om lan-
dets brug af navnet ”Makedonien”. Denne tvist
blev løst gennem
”Prespa-aftalen” i 2018 med Grækenland, hvori Den Tidligere Jugosla-
viske Republik Makedonien accepterede at skifte navn til Republikken
Nordmakedonien eller blot ”Nordmakedonien”.
2004: Nordmakedonien an-
søger om EU-medlemskab
2005: Nordmakedonien til-
deles status som kandidat-
land
2022: tiltrædelsesforhand-
I 2020 var det dog et helt andet naboland
Bulgarien
der blokerede
linger indledes
begyndelsen af Nordmakedoniens tiltrædelsesforhandlinger med EU.
Det skyldes en historisk og især sproglig strid mellem Bulgarien og
Nordmakedonien. Bulgarien anser det
makedoniske sprog
for at være en
dialekt af bulgarsk, og kræver derfor, at det skal ændres til
Nordmakedoni-
ens officielle sprog.
Der blev dog åbnet for formelle optagelsesforhandlin-
ger med Nordmakedonien i juli 2022. Dette skete, efter det Nordmakedoni-
ske parlament indskrev den bulgarske minoritet i Nordmakedonien i lan-
dets forfatning, som skulle sikre rettigheder for etniske bulgarere.
I
Kommissionens landerapport for Nordmakedonien 2023
noterer den, at lan-
det har gjort fremskridt på områderne retfærdighed, frihed og sikkerhed
herunder bekæmpelse af organiseret kriminalitet og migrationsforvaltning.
Samtidig kræver Kommissionen, at Nordmakedonien skal levere resultater
med hensyn til gennemførelse af EU-relaterede reformer. Det gælder bl.a. re-
former inden for retsvæsenet, bekæmpelse af korruption og organiseret kri-
minalitet samt reform af den offentlige forvaltning. Desuden fremhæver Kom-
missionen, at Nordmakedonien har forpligtet sig til
som prioritet
at gen-
nemføre forfatningsmæssige ændringer for at inddrage borgere, der tilhører
minoriteter.
Kommissionen forventer, at der indledes tiltrædelsesforhandlinger om klynge
1 (grundprincipperne) ved udgangen af 2023
19
(Kommissionens screenings-
rapporter om ”grundprincipklyngen” for Nordmakedonien
blev forelagt for Rå-
det i juli 2023).
18
Republika Srpska
er den bosnisk-serbiske del af republikken Bosnien-Hercegovina, som blev
udråbt i marts 1992.
19
Udvidelsespakken 2023 (europa.eu)
Side 10 | 12
EU-note - 2023-24 - E 8: EU-note om EU-udvidelse
2787182_0011.png
Kosovo
Kosovo er på nuværende tidspunkt ikke et kandidatland, men et po-
tentielt kandidatland. I EU-regi tilføjes altid et lille *, når Kosovo om-
tales i officielle dokumenter, da denne betegnelse indebærer, at der
ikke tages stillingtag til Kosovos status, hvilket er i overensstem-
melse med UNSCR 1244/1999 og ICJ’s udtalelse om Kosovos uaf-
hængighedserklæring
20
.
2013: Det Europæiske Råd ind-
leder forhandlinger med Ko-
sovo om SAA
2016: SAA træder i kraft
Efter Beograd og Pristina i april 2013 indgik en aftale om normalise-
ringen af deres forbindelser (Bruxellesaftalen), indledte Det Europæiske Råd
forhandlinger med Kosovo om SAA’en, der trådte i kraft i den
1. april 2016.
Både Kosovos og Serbiens fremtidige EU-integration er tæt knyttet til gen-
nemførelsen af den EU-faciliterede dialog på højt plan mellem Serbien og
Kosovo, som forventes at kunne føre til en juridisk bindende omfattende af-
tale om normalisering af forbindelser mellem Kosovo og Serbien.
I udvidelsesrapporten fra 2023, vurderer Kommissionen, at hverken Kosovo
eller Serbien har påbegyndt gennemførelsen af deres respektive forpligtelser,
som er bindene for begge parter og nødvendig for deres udvikling mod EU-
medlemskab. I
landerapporten for Kosovo 2023
skriver Kommissionen, at
Kosovo har opnået lovgivningsmæssige resultater, herunder en vigtig valgre-
form, men at der er behov for yderligere indsats og reformer, bl.a. af retsvæ-
senet.
Serbien
Serbien blev tildelt status af kandidatland i marts 2012, efter at Beograd
og Pristina var nået til enighed om Kosovos regionale repræsentation.
Siden indledningen af Serbiens tiltrædelsesforhandlinger i januar 2014 er
22 ud af 35 kapitler blevet åbnet (og er lukket), herunder alle kapitler i
klynge 1 (de grundlæggende elementer) og samtlige kapitler i klynge 4
(den grønne dagsorden og bæredygtig konnektivitet).
Siden december
2021 er der dog hverken blevet åbnet nye kapitler eller klynger, og EU-
integrationsreformer er
i vid udstrækning
gået i stå.
21
2009: Serbien indgiver an-
søgning om EU-medlem-
skab
2012: Serbien tildeles sta-
tus som kandidatland
2014: tiltrædelsesforhand-
linger indledes officielt
I
landerapporten for Serbien 2023
vurderer Kommissionen, at Serbien
har gjort fremskridt ved 1) at påbegynde gennemførelsen af de forfatnings-
ændringer, som blev vedtaget i 2022, og som skal styrke retsvæsenets uaf-
hængighed, og 2) vedtage en ny medielov. Derudover vurderer Kommissio-
nen, at Serbien har opfyldt benchmarkene for åbningen af klynge 3 (konkur-
renceevne og inklusiv vækst) og derfor teknisk set er klar til at blive åbnet. En
20
Der er fem EU-medlemsstater (Cypern, Grækenland, Rumænien, Slovakiet og Spanien) og to
lande i regionen (Serbien og Bosnien-Hercegovina), som ikke har anerkendt Kosovos uaf-
hængighed.
21
Serbien - Consilium (europa.eu)
Side 11 | 12
EU-note - 2023-24 - E 8: EU-note om EU-udvidelse
2787182_0012.png
eventuel åbning skal godkendes af Rådet, før det præsenteres på regerings-
konferencerne.
Kommissionen vurder også, at Serbien har behov for yderligere ændringer
for at opnå fuld overensstemmelse med gældende EU-ret og europæiske
standarder, og at landet skal tage skridt for at sikre ansvarliggørelse for an-
grebet på Kosovos politi den 24. september 2023 og angrebet på den NATO-
ledede styrke KFOR den 29. maj 2023. Tilsvarende udgør Serbiens mang-
lende tiltrædelse af
EU’s sanktioner mod Rusland som følge af den ulovlige
russiske aggression mod Ukraine også en udfordring i optagelsesprocessen.
Montenegro
I de seneste år er reformer relatereret til EU-integration gået næsten helt
i stå i Montenegro. P.t. er 33 forhandlingskapitler blevet åbnet, hvoraf 3
er blevet lukket. I Kommissionens nyeste
landerapport for Montenegro
(2023)
noterer den, at der fortsat er stilstand, og at Montenegro har ople-
vet dyb polarisering og politisk ustabilitet i rapporteringsperioden.
2008: Montenegro søger
om EU-medlemskab
2010: Montenegro tildeles
kandidatstatus
2012: tiltrædelsesforhand-
linger indledes
Kommissionen vurderer, at fremskridt i tiltrædelsesforhandlingerne vil af-
hænge af reformer på retsstatsområdet. Det indebærer opfyldelse af de
foreløbige benchmarks i kapitel 23 og 24. Kommissionen noterer yderli-
gere, at EU ser med tilfredshed på konstitueringen af Montenegros nye parla-
ment og dannelse af regeringen, som Kommissionen forventer vil levere re-
sultater i forhold til EU-tiltrædelsesreformer (læs mere
her).
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 12 | 12