Transportministeren
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
og TRANSPORTUDVALGET
25. september 2024
2024-3425
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Orientering om den danske regerings svar på
Kommissionens åbningsskrivelse nr.
2024/2086 vedrørende manglende opfyldelse
af visse forpligtelser i henhold til Europa-Par-
lamentets og Rådets forordning (EF) nr.
549/2004 og 550/2004 samt Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2019/317
Kommissionen har ved brev den 25. juli 2024 sendt en åbnings-
skrivelse til Danmark vedrørende Danmarks manglende opfyldelse
af visse forpligtelser i relation til præstations- og afgiftsordningen
for luftfartstjenester.
Kommissionen antager på baggrund af den godkendte præstations
plan for perioden 2020-2024, at Danmark mangler at opfylde visse
retlige krav i relation til præstations- og afgiftsordningen for luft-
fartstjenester. Uregelmæssighederne vedrører:
1.
2.
Urigtig omkostningsfordeling mellem overflyvningstjene-
ster og tårn- og indflyvningskontroltjenester
Uhensigtsmæssig udformning af incitamentsordningerne
Konkret har Kommissionen betænkeligheder ved det statsejede
selskab Naviairs fordeling af omkostninger mellem overflyvnings-
tjenester og tårn- og indflyvningskontroltjenester. Naviair er un-
derlagt en femårig præstationsplan, som fastsætter virksomhedens
tilladte omkostningsniveau og stiller krav til den service der leveres
til luftfartsselskaberne. Naviairs seneste præstationsplan blev god-
kendt i 2022 og vedrører perioden 2020-2024. Det er med afsæt i
den godkendte præstationsplan for perioden 2020-2024, at Kom-
missionen har fremsendt åbningsskrivelsen.
Specifikt bemærker Kommissionen, at man er af den opfattelse, at
omkostningsfordelingen ikke er i overensstemmelse med bestem-
melserne i artikel 15, stk. 2, litra e, i forordning (EF) nr. 550/2004
og artikel 22, stk. 5, i Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) 2019/317. Vurderingen skyldes den omstændighed, at Dan-
mark fuldt ud har henført de indflyvningsomkostninger, som