Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 653
Offentligt
2891042_0001.png
Den 3. juli 2024
MIM 91-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelse af chromtrioxid, natrium chromat, natrium dichromat, kalium
chromat og dichrom(tris)chromat til forkromning i forsvars- og
luftfartsindustrien i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen forventes at fremsætte i alt 21 forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelse af stofferne chromtrioxid, natrium chromat, natrium dichromat, kalium chromat og
dichrom(tris)chromat til forkromning i forsvars- og luftfartsindustrien i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Kommissionen har
på nuværende tidspunkt fremsat 9 foreløbige forslag ud af i alt 21 forventede forslag, der giver
tilladelse til fortsat anvendelse til i alt 21 ansøgninger til sammenlignelige anvendelser fra et
konsortium bestående af 7 virksomheder fra Belgien, Irland, Italien, Tjekkiet og Tyskland samt 500
europæiske virksomheder og forsvarsmyndigheder, som aftager stofferne fra de nævnte
virksomheder. Tilladelserne omfatter danske virksomheders og myndigheders anvendelse af
stofferne, herunder tre danske virksomheder i forsvars- og luftfartsindustrien og Forsvaret.
Tilladelserne gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende
stofferne i 12-årige perioder fra ansøgningstidspunktet, dvs. indtil 2034 eller 2035, afhængig af den
specifikke anvendelse. Forslagene blev drøftet på et møde i REACH komiteen d. 25.-26. juni 2024 og
forventes drøftet igen på møder d. 11. juli og i september forud for efterfølgende afstemning i skriftlig
procedure. Den præcise mødedato i september samt rækkefølgen for afstemningen af de enkelte
delforslag kendes endnu ikke. Kommissionen forventes imidlertid, at træffe afgørelse for konsortiets
anvendelser, inden d. 21. september 2024 for at sikre fortsat lovlighed af anvendelserne i EU. Da
datagrundlaget for vurdering af miljø, arbejdsmiljø og tilgængelighed af alternativer er det samme
for alle enogtyve af konsortiets ansøgninger og der er tale om samme anvendelsesområde til
forkromning i forsvars- og luftfartsindustrien, forelægges konsortiets ansøgninger samlet. Såfremt
forslagene vedtages, forventes de ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Såfremt forslagene ikke vedtages, forventes
sagerne at kunne medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser i kraft af øvrige
efterlevelsesomkostninger for danske virksomheder på mindst 12 mio. kr. årligt i tabt indtjening
samt administrative engangsomkostninger på mindst 11,2 mio. kr. Regeringen ønsker generelt at
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 653: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid, natrium chromat, natrium dichromat, kalium chromat og dichrom(tris)chromat til forkromning i forsvars- og luftfartsindustrien
begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres
sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I de konkrete sager drejer det sig om specifikke
anvendelser af stofferne, hvor der ikke findes alternativer. De beskrevne
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er ikke i alle tilfælde tilstrækkelige til at
sikre arbejdstagere. Kommissionen har derfor fastsat krav om yderligere
risikohåndteringsforanstaltninger. Datagrundlaget er for utilstrækkeligt til, at det er muligt at
vurdere, om arbejdsmiljøforholdene i samtlige virksomheder i det ansøgende konsortium lever op til
de danske arbejdsmiljøkrav. De beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold
vurderes generelt at leve op til de danske miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via
miljøet. Såfremt forslagene ikke vedtages forventes manglende godkendelse at kunne påvirke
Forsvarets operative evne, idet antallet af operative fly i Forsvaret vil reduceres, herunder til
afvisningsberedskab samt eftersøgnings- og redningstjenester, indtil der kan indgås en aftale med
en leverandør uden for EU. Forslagene forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark
såfremt de vedtages, idet godkendelse vil tillade den samme fortsatte anvendelse i Danmark som
hidtil, og idet godkendelsen ikke vil ændre på at danske virksomheder skal overholde danske
arbejdsmiljø- og miljøregler. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene, idet Danmark
lægger afgørende vægt på hensynet til den nationale sikkerhed og forsvaret af Europa i lyset af, at
der ikke er egnede alternativer, og idet det lægges til grund, at det forventes, at de omfattede danske
virksomheder overholder danske arbejdsmiljøregler.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte i alt 21 forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelse af chromtrioxid, natrium chromat, natrium dichromat, kalium chromat og
dichrom(tris)chromat til forkromning forkromning i forsvars- og luftfartsindustrien.
Forslagene vil blive fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene blev drøftet på et møde i REACH komiteen d. 25.-26. juni 2024 og forventes drøftet igen på
møder d. 11. juli og i september forud for efterfølgende afstemning i skriftlig procedure. Den præcise
mødedato i september samt rækkefølgen for afstemningen af de enkelte delforslag kendes endnu ikke.
Kommissionen forventes imidlertid, at træffe afgørelse for konsortiets anvendelser, inden d. 21.
september 2024 for at sikre fortsat lovlighed af anvendelserne i EU.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 653: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid, natrium chromat, natrium dichromat, kalium chromat og dichrom(tris)chromat til forkromning i forsvars- og luftfartsindustrien
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakter vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgninger fra et konsortium bestående af 7 virksomheder fra Belgien,
Irland, Italien, Tjekkiet og Tyskland samt 500 europæiske virksomheder og forsvarsmyndigheder, som
anvender stofferne, herunder Forsvaret og tre danske virksomheder i forsvars- og luftfartsindustrien
om fortsat anvendelse af op til 1700 tons om året af de frem chrom(VI)-forbindelser:
1.
Til forkromning i forsvars- og luftfartsindustrien.
De nuværende godkendelser til den europæiske luftfarts- og forsvarsindustri blev givet i 2019 og 2020
indtil d. 21. september 2024 med mulighed for genansøgning 18 måneder inden udløb af
godkendelserne. Et nyt konsortium på tværs af de nuværende godkendelser har søgt om godkendelse
for sektoren, da en af de nuværende importører valgte ikke at genansøge om godkendelse.
Kommissionen forventes derfor at træffe afgørelse om det nye konsortiums ansøgninger inden d. 21.
september 2024 for at sikre fortsat lovlighed af anvendelserne i EU. Virksomhederne fremsendte i
perioden fra december 2022 til februar 2023 ansøgninger om godkendelse af stofferne chromtrioxid,
natrium chromat, natrium dichromat, kalium chromat og dichrom(tris)chromat til ovennævnte
anvendelse. Ansøgningerne har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af
det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk
vurdering, SEAC, som d. 14. og 15. marts 2024 har afgivet foreløbige udtalelser med forventet
vedtagelse af endelige udtalelser i perioden fra juni til september 2024:
o
RAC
konkluderede foreløbigt, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stofferne er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere foreløbigt, at de risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, ikke er passende og
effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere. RAC konkluderede foreløbigt, at
risikohåndteringsforanstaltningerne og anvendelsesforholdene, som er beskrevet i ansøgningerne,
er passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for den generelle befolkning via miljøet
under forudsætning af overholdelse af disse. Udvalget anbefalede foreløbigt, at virksomhederne
implementerer yderligere risikohåndteringsforanstaltninger, herunder automatisering, fysisk
adskillelse af arbejdsområder, uddannelse i anvendelse af masker og mekanisk ventilation, hvor
relevant. Udvalgets anbefalede desuden foreløbigt, at alle aftagervirksomheder inden for 12
måneder skal udføre studier for at vurdere mulighederne for at reducere udsættelsen for
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 653: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid, natrium chromat, natrium dichromat, kalium chromat og dichrom(tris)chromat til forkromning i forsvars- og luftfartsindustrien
arbejdstagere yderligere, herunder yderligere automatisering og brugen af flydende
chromopløsninger i stedet for flager. Endelig anbefalede RAC foreløbigt, at arbejdstageres
eksponering i godkendelsesperioden dokumenteres i måleprogrammer samt måleprogrammer for
udledningen til miljøet.
o
SEAC
konkluderede foreløbigt, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne. Udvalgets konkluderede
foreløbigt, at ansøgernes substitutionsplaner troværdige for de søgte 12 års godkendelse. SEAC har
desuden foreløbigt konkluderet, at ansøgerne har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de
risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har foreløbigt
anbefalet, at fristen for fornyet vurdering sættes til 12 år fra ansøgningstidspunktet, dvs. indtil 2034
eller 2035, afhængig af den specifikke anvendelse.
Kommissionen anbefaler foreløbigt på den baggrund, at der gives godkendelse med frister for fornyet
vurdering i 2034 eller 2035 afhængig af den specifikke anvendelse. Godkendelserne gives under
forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som
ansøgerne har beskrevet. Derudover lægger Kommissionen foreløbigt op til, at det en forudsætning, at
ansøgerne implementerer RACs anbefalinger om yderligere risikohåndteringsforanstaltninger samt
studier af mulighederne for yderligere reduktion af arbejdstagernes udsættelse samt gennemfører
måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og for udledningen til miljøet. Idet alle 21 forslag
baserer sig på samme datagrundlag fra konsortiet og der er tale om sammenlignelige anvendelser,
forventes Kommissionen at fremsætte forslag med samme krav i alle 21 forslag.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Såfremt forslagene vedtages, skønnes de ikke at medføre væsentlige
erhvervs- eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Såfremt forslagene ikke vedtages, forventes sagerne
at kunne medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser i kraft af øvrige efterlevelsesomkostninger for
danske virksomheder på mindst 12 mio. kr. årligt i tabt indtjening. Såfremt forslagene ikke vedtages vil
Forsvaret samt forsvarsvirksomheder i Danmark kunne vælge at ansøge Miljøstyrelsen om en national
undtagelse fra kravet om godkendelse i REACH af forsvarshensyn, hvilket Erhvervsstyrelsen skønner at
kunne medføre administrative byrder for erhvervslivet på samlet 11,2 mio. kr. Civile
luftfartsvirksomheder vil ikke have mulighed for at ansøge Miljøstyrelsen om undtagelse ud fra
forsvarshensyn.
4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 653: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid, natrium chromat, natrium dichromat, kalium chromat og dichrom(tris)chromat til forkromning i forsvars- og luftfartsindustrien
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Såfremt forslagene ikke vedtages, forventes manglende godkendelse at kunne påvirke Forsvarets
operative evne, idet vedligehold må foretages uden for EU og antallet af operative fly i Forsvaret vil
reduceres, herunder til afvisningsberedskab samt eftersøgnings- og redningstjenester, indtil der kan
indgås en aftale med en leverandør om vedligehold uden for EU.
Høring
Et notat om forslagene har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslagene i andre
medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Datagrundlaget er for utilstrækkeligt til, at det er muligt at vurdere, om arbejdsmiljøforholdene i
samtlige virksomheder i det ansøgende konsortium lever op til de danske arbejdsmiljøkrav. De
beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold vurderes generelt at leve op til de
danske miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Såfremt forslagene ikke
vedtages forventes manglende godkendelse at kunne påvirke Forsvarets operative evne, idet antallet af
operative fly i Forsvaret vil reduceres, herunder til afvisningsberedskab samt eftersøgnings- og
redningstjenester, indtil der kan indgås en aftale med en leverandør uden for EU. Forslagene forventes
ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark, såfremt de vedtages, idet godkendelse vil tillade den
samme fortsatte anvendelse i Danmark som hidtil, og idet godkendelserne ikke vil ændre på at danske
virksomheder skal overholde danske arbejdsmiljø- og miljøregler. Regeringen finder endvidere, at der
ikke på nuværende tidspunkt findes egnede alternativer til de specifikke anvendelser.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene, idet der lægges afgørende vægt på hensynet til
den nationale sikkerhed og forsvaret af Europa i lyset af, at der ikke er egnede alternativer, og idet det
lægges til grund, at det forventes, at de omfattede danske virksomheder overholder danske
arbejdsmiljøregler.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5