Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 595
Offentligt
2882185_0001.png
Den 12. juni 2024
Jr.nr 2021-1298
MIM 73-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid og natriumdichromat til forkromning i
luftfartsindustrien i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
stofferne chromtrioxid og natriumdichromat til forkromning i luftfartsindustrien i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene
giver tilladelse til fortsat anvendelse til den tyske virksomhed Liebherr-Aerospace Lindenberg og den
franske virksomhed Ratier-Figeac. Tilladelserne gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i
REACH, til fortsat at anvende stofferne frem til 2030, 2033 eller 2034, afhængig af anvendelsen.
Forslagene forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komiteen d. 25.-26. juni 2024.
Forslagene forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslagene forventes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt
problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes
egnede alternativer. I de konkrete sager drejer det sig om specifikke anvendelser af stoffet, hvor der
ikke findes alternativer. Kommissionen har fastsat krav om yderligere
risikohåndteringsforanstaltninger til Liebherr-Aerospace Lindenberg for sikre, at udsættelsen af
arbejdstagere minimeres. Regeringen vurderer, at de pålagte krav til virksomhederne vil sikre, at
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold i begge virksomheder lever op til de
danske arbejdsmiljøkrav. De anvendte risikohåndteringsforanstaltninger vurderes at leve op de
danske miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslagene.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid og natriumdichromat til forkromning i luftfartsindustrien.
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 595: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid og natriumdichromat til forkromning i luftfartsindustrien
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 25.-26. juni 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakter vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgninger fra den tyske virksomhed Liebherr-Aerospace Lindenberg og
den franske virksomhed Ratier-Figeac om fortsat samlet anvendelse af op til 165,6 tons om året af
chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til funktionel forkromning af aktuatorer og landingsstel i luftfartsindustrien
(Liebherr (0,8 ton), Ratier-Figeac (1 ton)).
2.
Til anvendelse til funktionel forkromning af aluminiumsdele til brug i luftfartsindustrien.
(Liebherr (0,3 ton), Ratier-Figeac (0,7 ton)).
og fortsat anvendelse af op til 200 kg (0,2 ton) om året af natriumdichromat:
3.
Til anvendelse til funktionel forkromning af aktuatorer og landingsstel i luftfartsindustrien
(Liebherr).
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 595: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid og natriumdichromat til forkromning i luftfartsindustrien
Virksomhederne fremsendte i perioden fra d. 10. november 2021 til d. 19. december 2022 ansøgninger
om godkendelse af chromtrioxid og natriumdichromat til ovennævnte anvendelser. Ansøgningerne har
i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske
Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC,
som i perioden fra d. 8. december 2022 til d. 1. marts 2024 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stofferne er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i Liebherrs ansøgninger, ikke er passende og effektive i
forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere, men passende og effektive i Ratier-Figeacs
ansøgning.
RAC
anbefalede,
at
Liebherr
implementerer
yderligere
risikohåndteringsforanstaltninger, herunder bl.a. undervisning i korrekt anvendelse af masker,
installation af punktudsug og fysisk adskillelse af arbejdsområder. Udvalget konkluderede
desuden, at de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i
ansøgningerne, er passende og effektive i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet.
RAC anbefalede for begge ansøgere, at arbejdstageres eksponering i godkendelsesperioden
dokumenteres i måleprogrammer samt måleprogrammer for udledningen til miljøet. Derudover er
det et krav, at begge ansøgere udfører studier for at vurdere mulighederne for at reducere
udsættelsen for arbejdstagere yderligere, herunder yderligere brug af lukkede systemer og
automatisering for visse processer.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne. Udvalget finder
ansøgernes substitutionsplaner troværdige for de søgte 9 års (Ratier-Figeac, anvendelse 2) og 12
års (Liebherr og Ratier-Figeac, anvendelse 1, Liebherr anvendelse 2 og 3) godkendelsesperioder.
SEAC har desuden konkluderet, at ansøgerne har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de
risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelserne af stoffet. SEAC har
anbefalet, at fristen for fornyet vurdering sættes til november 2030 (Ratier-Figeac, anvendelse 2),
november 2033 (Ratier-Figeac, anvendelse 1), februar 2034 (Liebherr, anvendelse 1 og 2) og
december 2034 (Liebherr, anvendelse 3).
o
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives godkendelse med frist for fornyet vurdering
indtil november 2030 (Ratier-Figeac, anvendelse 2), november 2033 (Ratier-Figeac, anvendelse 1),
februar 2034 (Liebherr, anvendelse 1 og 2) og december 2034 (Liebherr, anvendelse 3) under
forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som
ansøgerne har beskrevet. Derudover er det en forudsætning, at ansøgerne implementerer RAC’s
anbefalinger, samt gennemfører måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og for udledningen til
miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 595: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid og natriumdichromat til forkromning i luftfartsindustrien
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslagene har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringer finder, at der ikke på nuværende tidspunkt findes egnede alternativer til de specifikke
anvendelser. Regeringen finder endvidere, at de pålagte krav til virksomhederne vil sikre, at
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold i begge virksomheder lever op til de danske
arbejdsmiljøkrav. De anvendte risikohåndteringsforanstaltninger vurderes at leve op de danske
miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet.
Regering agter på den baggrund at støtte forslagene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4