Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 592
Offentligt
2882154_0001.png
Den 7. juni 2024
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære
produkter i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene giver
tilladelse til fortsat anvendelse til de fire italienske virksomheder Gessi, Metalbrass, San Marco
Rubinetteria, Vinzia Fratelli, den tyske virksomhed Kludi samt den østrigske virksomhed Kludi-
Armaturen Austria. Tilladelserne gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til
fortsat at anvende stoffet indtil 2028 for alle virksomheder undtagen Vinzia Fratelli, der gives
tilladelse til 2029. Forslagene forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komiteen d.
25.-26. juni 2024. Forslagene forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslagene forventes ikke at
påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af
særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der
findes egnede alternativer. Kommissionen har fastsat krav om yderligere risikohåndteringsforan-
staltninger til San Marco Rubinetteria for sikre, at udsættelsen af arbejdstagere minimeres.
Regeringen vurderer, at de pålagte krav til San Marco Rubinetteria vil sikre, at
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold i alle seks virksomheder lever op til de
danske arbejdsmiljøkrav. De anvendte risikohåndteringsforanstaltninger vurderes at leve op de
danske miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. I de konkrete sager drejer
det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Regeringen vurderer
imidlertid, at Vinzia Fratelli bør intensivere sin substitutionsindsats på baggrund af fremskridtene
med udviklingen af alternative teknologier. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene,
idet der lægges stor vægt på, at godkendelsesperioden for Vinzia Fratelli forkortes til 2028.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 592: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter til fire italienske virksomheder samt en tysk og østrigsk virksomhed
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 25.-26. juni 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter
den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakt vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgninger fra de fire italienske virksomheder Gessi, Metalbrass, San Marco
Rubinetteria, Vinzia Fratelli, den tyske virksomhed Kludi samt den østrigske virksomhed Kludi-
Armaturen Austria om fortsat samlet anvendelse af op til 24,3 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til forkromning af produkter med sanitære anvendelser (Gessi (0,825 ton),
Kludi (5 tons), Kludi-Armaturen Austria (5 tons), Metalbrass (6 tons), San Marco Rubinetteria
(0,5 ton), Vinzia (7 tons)).
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 592: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter til fire italienske virksomheder samt en tysk og østrigsk virksomhed
Virksomhederne fremsendte i perioden fra 10. juni 2021 til d. 8. august 2022 ansøgninger om
godkendelse af chromtrioxid til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i
REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for
risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som i perioden fra d. 13. september 2022
til d. 2. november 2023 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere undtagen for San Marco Rubinetteria. Udvalget anbefalede, at
yderligere risikohåndteringsforanstaltninger implementeres af San Marco. RAC konkluderede
desuden, at de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i
ansøgningerne, er passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for den generelle
befolkning via miljøet. RAC anbefalede for alle ansøgere, at arbejdstageres eksponering i
godkendelsesperioden dokumenteres i måleprogrammer samt måleprogrammer for udledningen
til miljøet. Derudover er det et krav, at alle ansøgerne udfører studier for at vurdere mulighederne
for at reducere udsættelsen for arbejdstagere yderligere, herunder yderligere brug af lukkede
systemer og automatisering for visse processer.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne. Udvalget finder
ansøgernes substitutionsplaner troværdige, bortset fra substitutionsplanen fra Metalbrass, som
udvalget ikke finder troværdig for en 12-årig periode, men SEAC finder planen troværdig til at
underbygge en 7-årig godkendelsesperiode, som de øvrige ansøgninger. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgerne har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet, at der
gives en 7-årig frist for fornyet vurdering til alle ansøgerne fra ansøgningstidspunktet, dvs. til juni
2028 (Gessi + San Marco), november 2028 (Metalbrass), maj 2029 (Kludi og Kludi Austria) og
august 2029 (Vinzia).
o
Kommissionen bemærker, at formålet med godkendelsessystemet er at sikre en gradvis substitution af
særligt problematiske stoffer med egnede alternativer, samt at der er information fra lignende
ansøgninger, der indikerer, at Kludi og Kludi Austria kan substituere hurtigere end angivet i
ansøgningen og anbefalet af SEAC (maj 2029). Kommissionen anbefaler på den baggrund, at SEACs
anbefalede godkendelsesperioder følges for Gessi, San Marco og Metalbrass, men ikke Kludi og Kludi
Austria, hvor Kommissionen foreslår, at der sættes en frist for fornyet vurdering ved udgangen af 2028.
Kommissionen har desuden bedt Vinzia om at oplyse forventede procentvise reduktioner i anvendelsen
af stoffet og anbefaler på den baggrund, at der gives en godkendelse til Vinzia med en frist for fornyet
vurdering i overensstemmelse med SEACs anbefaling, idet der fastsættes et 90 % reduktionskrav ved
udløb af godkendelsesperioden i august 2029.
Godkendelserne
gives
derudover
under
forudsætning
af
anvendelse
af
de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgerne har beskrevet. Endelig er det
en forudsætning, at ansøgerne implementerer RACs anbefalinger, herunder at ansøgerne gennemfører
måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og for udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakt.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 592: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter til fire italienske virksomheder samt en tysk og østrigsk virksomhed
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslagene har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at de pålagte krav vil sikre, at risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold lever op til de danske arbejdsmiljøkrav. De anvendte
risikohåndteringsforanstaltninger vurderes at leve op de danske miljøkrav i forhold til at sikre den
generelle befolkning via miljøet. Det er dermed redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, og
regeringen finder, at der ikke på nuværende tidspunkt findes egnede alternativer til den specifikke
anvendelse. Regeringen finder det positivt, at Vinzia forpligtes til et konkret reduktionsmål, som vil
føre til en betydelig reduktion i anvendelsen og vil kunne facilitere håndhævelse af virksomhedens
substitutionsindsat, men virksomheden bør intensivere sin substitutionsindsats på baggrund af
fremskridtene med udviklingen af alternative teknologier og godkendelsesperioderne for
sammenlignelige virksomheder. Kommissionens egen analyse peger på, at det for de mest ambitiøse
virksomheder vil være muligt at substituere senest ved udgangen af 2028. Godkendelsesperioden for
4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 592: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter til fire italienske virksomheder samt en tysk og østrigsk virksomhed
Vinzia bør derfor reduceres til udgangen af 2028 for at bibeholde en fair konkurrence på det indre
marked og fremme substitution.
Regering agter på den baggrund at støtte forslagene, idet der lægges stor vægt på, at
godkendelsesperioden for Vinzia reduceres til udgangen af 2028.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5