Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 591
Offentligt
2882146_0001.png
Den 12. juni 2024
Jr.nr. 2021-1298
MIM 74-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til funktionel forkromning i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene giver tilladelse til fortsat
anvendelse til de tre tyske virksomheder Hazet Werk Hermann Zerver, Heinrich Schulte Söhne og
Schulte Hartchrom, samt de to franske virksomheder Orelec og Ugitech. Tilladelserne gives efter
optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet frem til 2028, 2033
eller 2034, afhængig af anvendelsen. Forslagene forventes drøftet og til afstemning på et møde i
REACH-komiteen d. 25.-26. juni 2024. Forslagene forventes ikke at have nævneværdige økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser.
Forslagene forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at
begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres
sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I de konkrete sager drejer det sig om specifikke
anvendelser af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Kommissionen har fastsat krav om
yderligere risikohåndteringsforanstaltninger til de tre tyske virksomheder samt Orelec for sikre at
udsættelsen af arbejdstagere minimeres. Regeringen vurderer, at de pålagte krav til virksomhederne
vil sikre, at risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold i alle fem virksomheder lever
op til de danske arbejdsmiljøkrav. De anvendte risikohåndteringsforanstaltninger vurderes at leve
op de danske miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Regeringen agter på
den baggrund at støtte forslagene.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til funktionel forkromning.
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 591: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning for de tre tyske virksomheder Hazet Werk Hermann Zerver, Heinrich Schulte Söhne og Schulte Hartchrom, samt to franske virksomheder Orelec og Ugitech
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 25.-26. juni 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakter vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgninger fra de tre tyske virksomheder Hazet Werk Hermann Zerver,
Heinrich Schulte Söhne og Schulte Hartchrom, samt de to franske virksomheder Orelec og Ugitech
om fortsat samlet anvendelse af op til 165,6 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til funktionel forkromning af simple metaldele i en række sektorer, herunder til
hydrauliske systemer og i fødevareindustrien, papirindustrien og den kemiske industri.
(Heinrich Schulte og Schulte (10 tons)).
2.
Til anvendelse til funktionel forkromning af komplekse metaldele i en række sektorer,
herunder luftfartsindustrien, forsvarsindustrien, minedriftsindustrien og den medicinske
industri. (Heinrich Schulte og Schulte (100 tons)).
3.
Til anvendelse til funktionel forkromning af håndværktøj (Hazet Werk, 5 tons)
4.
Til anvendelse til funktionel forkromning af industrielle støbeforme (Orelec, 0,6 ton).
5.
Til anvendelse til funktionel forkromning af rustfaste stålstænger til brug i f.eks. hydrauliske
stempler og bilmotorer (Ugitech, 50 tons).
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 591: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning for de tre tyske virksomheder Hazet Werk Hermann Zerver, Heinrich Schulte Söhne og Schulte Hartchrom, samt to franske virksomheder Orelec og Ugitech
Virksomhederne fremsendte i perioden fra d. 5. oktober 2021 til d. 6. maj 2022 ansøgninger om
godkendelse af chromtrioxid til ovennævnte anvendelser. Ansøgningerne har i henhold til
procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i
udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som i perioden fra d. 15.
december 2022 til d. 21. august 2023 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, ikke er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere, bortset fra Orelec. RAC anbefalede, at yderligere
risikohåndteringsforanstaltninger implementeres ved Hazet Werk, Heinrich Schulte, Schulte og
Ugitech, herunder bl.a. undervisning i korrekt anvendelse af masker, tildækning af
forkromningsbade og fysisk adskillelse af arbejdsområder. Udvalget konkluderede desuden, at de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, er
passende og effektive i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. RAC anbefalede for
alle ansøgere, at arbejdstageres eksponering i godkendelsesperioden dokumenteres i
måleprogrammer samt måleprogrammer for udledningen til miljøet. Derudover er det et krav, at
alle ansøgerne udfører studier for at vurdere mulighederne for at reducere udsættelsen for
arbejdstagere yderligere, herunder yderligere brug af lukkede systemer og automatisering for visse
processer.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne. Udvalget finder ikke
ansøgernes substitutionsplaner troværdige for de søgte 9 års (Orelec), 14 års (Ugitech) og 15 års
(Heinrich Schulte og Schulte) godkendelsesperioder, men finder substitutionsplanerne troværdig
for reducerede perioder indtil december 2028 (Orelec), december 2033 (Heinrich Schulte og
Schulte) og maj 2034 (Ugitech). SEAC har desuden konkluderet, at ansøgerne har påvist, at de
socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af
anvendelserne af stoffet. SEAC har anbefalet, at fristen for fornyet vurdering sættes til december
2028 (Orelec), december 2034 (Heinrich Schulte og Schulte) og januar 2034 (Ugitech).
o
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives godkendelse med frist for fornyet vurdering
indtil december 2028 (Orelec), december 2034 (Heinrich Schulte og Schulte) og januar 2034 (Ugitech)
under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som
ansøgerne har beskrevet. Derudover er det en forudsætning, at ansøgerne implementerer RAC’s
anbefalinger, samt gennemfører måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og for udledningen til
miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 591: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning for de tre tyske virksomheder Hazet Werk Hermann Zerver, Heinrich Schulte Söhne og Schulte Hartchrom, samt to franske virksomheder Orelec og Ugitech
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslagene har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringer finder, at der ikke på nuværende tidspunkt findes egnede alternativer til de specifikke
anvendelser. Regeringen finder endvidere, at de pålagte krav til virksomhederne vil sikre, at
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold i alle fem virksomheder lever op til de danske
arbejdsmiljøkrav. De anvendte risikohåndteringsforanstaltninger vurderes at leve op de danske
miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet.
Regering agter på den baggrund at støtte forslagene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4