Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 513
Offentligt
2864286_0001.png
Den 6. maj 2024
MIM 57-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning PLAN/2023/2697 om
fornyet godkendelse af aktivstoffet metconazol, jf. Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler, og om ændring af bilaget til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) nr. 540/2011 (Komitésag)
Resumé
Kommissionen foreslår, at aktivstoffet metconazol, gives fornyet godkendelse som kandidat til
substitution i henhold til forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler (komitésag). Hvis
forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at stoffet forbliver opført på bilag til Kommissionens
forordning nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer. Forslaget
forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 22. og 23.
maj 2024.
Der er godkendt midler med aktivstoffet i Danmark. Der er ingen væsentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser for regioner, kommuner, staten eller erhvervet. Forslaget vil
umiddelbart påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, da aktivstoffet allerede er godkendt i
EU, og der er godkendte midler med stoffet i Danmark.
Miljøstyrelsen vurderer, at der er vist sikker anvendelse for så vidt angår menneskers sundhed,
miljøet og grundvand. Regeringen agter på den baggrund at støtte Kommissionens forslag om
fornyet godkendelse af metconazol som kandidat til substitution.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning PLAN/2023/2697
om fornyet godkendelse af aktivstoffet metconazol jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1107/2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler, og om ændring af bilaget til
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 540/2011.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler især artikel 14 og 20 som
fastlægger, at aktivstoffer skal fornyes i henhold til forordningen, og at Kommissionen skal foreslå
enten en fornyet godkendelse eller en ikke-fornyet godkendelse af et aktivstof, når vurderingen af dette
er foretaget.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 513: Notat om komitésag om fornyet godkendelse af aktivstoffet metconazol
2864286_0002.png
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og
foder. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget.
Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder
forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen på egen hånd vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 22
og 23. maj 2024.
Formål og indhold
Det foreløbige forslag drejer sig om fornyet godkendelse af aktivstoffet metconazol som kandidat til
substitution i henhold til forordning om plantebeskyttelsesmidler.
Aktivstoffet er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindre
ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under den europæiske fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA), hvor flere EU-staters pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i
ovennævnte forslag, der har til hovedformål at forny godkendelsen af aktivstoffet i henhold til
forordning 1107/2009.
EFSA har udarbejdet en konklusionsrapport over risikovurderingen for aktivstoffet. Rapporten er
tilgængelig på EFSA’s hjemmeside.
Ifølge Kommissionens udkast til vurderingsrapport, der hører til forslaget, har vurderingen af
aktivstoffet ud fra de i bilag II angivne anvendelsesområder vist, at det kan antages, at aktivstoffet
opfylder betingelserne i artikel 4 stk. 1-3 i forordning 1107/2009 for godkendelse. Det vil sige, at der
ifølge Kommissionen ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.
De anvendelsesområder, der er vurderet i EU, er:
Aktivstof
Metconazol
Anvendelsesområde
Svampebekæmpelse i korn og raps, og vækstregulering i
raps.
Når aktivstoffer er godkendt i henhold til forordning 1107/2009, er det efterfølgende en national
opgave at tage stilling til, om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug
i den pågældende stat. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper”
samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet i
den vurderingsrapport, som er knyttet til forordningsforslaget.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende stoffet, skal
der ifølge udkastet til vurderingsrapporten for nogle stoffer tages særligt hensyn til visse risici. Det kan
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 513: Notat om komitésag om fornyet godkendelse af aktivstoffet metconazol
for eksempel være risikoen for udvaskning til grundvandet af aktivstoffet og dets
nedbrydningsprodukter, risiko for vandmiljøet, eller risiko for sprøjteførere. Det vil endvidere være
angivet, at der om nødvendigt skal indføres risikobegrænsende foranstaltninger.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Aktivstoffet metconazol er godkendt i henhold til forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler,
som er direkte gældende i Danmark. Der er godkendt plantebeskyttelsesmidler indeholdende
metconazol i Danmark til bekæmpelse af svampesygdomme i korn og raps samt vækstregulering i
vinterraps om efteråret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil stoffet fortsat være opført på bilaget til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte
aktivstoffer. Denne liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være
lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vil kun have mindre erhvervsøkonomiske konsekvenser, hvis der søges om
godkendelse af midler indeholdende metconazol i Danmark. Godkendelser af midler er gebyrbelagte,
og vil derfor medføre mindre omkostninger for ansøgeren. Hvis et middel godkendes, må det antages,
at det har positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for erhvervet.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter, som følger af EU-retsakter, afholdes inden for de berørte
ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vil umiddelbart påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, da aktivstoffet allerede er
godkendt i EU, og da der er godkendt midler med stoffet i Danmark.
Fremtidige konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark ved en fornyet godkendelse af
aktivstoffet i henhold til forordning 1107/2009, vil afhænge af, om der konkret søges om nye
godkendelser af midler med det pågældende aktivstof i Danmark, og af den efterfølgende nationale
vurdering af, om midlerne kan godkendes under danske forhold.
EU-vurderingen har vist, at metconazol skal klassificeres for sundhedseffekter. Det skal mærkes
”H302: Farlig ved indtagelse” og ”H373: Kan forårsage organskader ved længerevarende eller
gentagen
eksponering”. Stoffet er ikke hud-
eller øjenirriterende eller allergifremkaldende. Metconazol
skader ikke arveanlæggene og er ikke kræftfremkaldende, men er mistænkt for at kunne være
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 513: Notat om komitésag om fornyet godkendelse af aktivstoffet metconazol
fosterskadende. Stoffet skal derfor mærkes ”H361d: Mistænkt for at skade det ufødte barn”. Der er
ikke tegn på at metconazol er hormonforstyrrende.
Risikovurderingen for korn har vist, at der er sikker anvendelse for sprøjteførere, arbejdstagere,
naboer og forbipasserende når der bruges værnemidler, anvendes bufferzone og afdriftsreducerende
udstyr.
Risikovurderingen for raps har vist, at der er sikker anvendelse for naboer og forbipasserende (børn),
når der bruges værnemidler, anvendes bufferzone og afdriftsreducerende udstyr, og der foretages en
tilpasning af optagelsen af stoffet via huden. Miljøstyrelsen er enig med EFSA i, at det er muligt at
opnå sikker anvendelse.
Miljøstyrelsen vurderer, at der kan vises sikker anvendelse for så vidt angår sundhed.
EU-vurderingen har vist, at metconazol skal miljøfareklassificeres. Det skal mærkes med " H410:
Meget giftig med langvarige virkninger for vandlevende organismer".
Metconazol nedbrydes forholdsvis langsomt i jord. De fundne nedbrydningshastigheder varierer og
der ses halveringstider, som er hhv. kortere og længere end 6 måneder i de forskellige jordtyper.
Metconazol danner et enkelt nedbrydningsprodukt (1,2,4-triazol) i jord. Modelberegningerne for
anvendelsen i EU viser, at hverken aktivstof eller nedbrydningsprodukt udvaskes til grundvand i
koncentrationer over kravværdien.
EFSA har identificeret mindre datamangler for fugle, pattedyr, vandorganismer, bier og jordlevende
organismer, disse vurderes dog af EFSA til ikke at være kritiske mangler. Miljøstyrelsen er enig med
EFSA i, at der ikke er tale om kritiske mangler.
De foreliggende data tyder på, at der kan vises sikker anvendelse i forhold til fugle, pattedyr, bier og
jordlevende organismer. Derudover vurderes det, at der baseret på tilgængelige data vil kunne vises
sikker anvendelse for vandorganismer ved brug af risikobegrænsende foranstaltninger, så som
bufferzoner til vandmiljøet.
Miljøstyrelsen vurderer, at der kan vises sikker anvendelse for så vidt angår miljø og grundvand.
Miljøstyrelsen vurderer endvidere, på linje med EFSA, at stoffer er en kandidat til substitution, da det
opfylder kriterierne fsva. for langsom nedbrydning (persistens, P) og giftighed (toksicitet, T).
Miljøstyrelsen vurderer på linje med Kommissionen, at der er vist sikker anvendelse til de i EU
ansøgte anvendelsesområder for metconazol
Det vurderes derfor på linje med Kommissionen, at stoffet opfylder kriterierne for godkendelse i
henhold til i artikel 4, stk. 1-4 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler. Det vil sige, at der er vist sikker
anvendelse for så vidt angår menneskers sundhed, miljø og grundvand.
Høring
Sagen har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke kommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 513: Notat om komitésag om fornyet godkendelse af aktivstoffet metconazol
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det vurderes, at der er vist sikker anvendelse til de i EU ansøgte anvendelsesområder for aktivstoffet
metconazol. Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget om fornyet godkendelse af
metconazol som kandidat til substitution.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5