Notat til Folketings Europaudvalg og Folketingets Kulturudvalg
om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag C-37/24,
DADA Music og UPFR
1. Indledning
En rumænsk domstol har forelagt EU-Domstolen en række præjudicielle spørgs-
mål vedrørende fortolkning af dels artikel 8, stk. 2, i leje- og lånedirektivet
1
, dels
artikel 16, stk. 2, andet afsnit, i direktiv om kollektiv forvaltning
2
, sammenholdt
med artikel 17 og 52 i EU’s Charter
om grundlæggende rettigheder.
Sagen drejer sig i det væsentligste om rettighedshaveres ret til et
rimeligt vederlag
efter de nævnte bestemmelser og fortolkningen af dette EU-retlige begreb.
2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstillinger
Den nationale retssag i Rumænien vedrører en tvist mellem en kollektiv forvalt-
ningsorganisation (UPFR) og en radiostation (DADA Music) om, hvorvidt rettig-
hedshaverne har krav på minimumsvederlag for licensering af deres musik, eller
om vederlaget i stedet kan beregnes på baggrund af radiostationens reelle indtæg-
ter og udgifter. I forbindelse med en lovændring i Rumænien i 2018 ændredes den
rumænske ophavsretslov således, at visse kriterier for forhandlingsgrundlaget og
fastsættelsesmetoden for det vederlag, som radio- og tv-stationer betaler for anven-
delse af kommercielle musikudgivelser i radio- og tv-udsendelser, blev ændret.
I henhold til rumænsk ret har udøvende kunstnere og fonogramfremstillere ret til
et rimeligt vederlag
for direkte eller indirekte brug af musik, der er udgivet i kom-
mercielt øjemed ved radioudsendelse eller ved enhver anden form for overføring til
almenheden. Reglerne er udtryk for implementering af artikel 8, stk. 2, i leje- og lå-
nedirektivet. Den rumænske ophavsretslov anfører konkrete metoder for, hvordan
det rimelige vederlag skal beregnes. Før lovændringen i 2018 havde radio- og tv-
selskaber pligt til at betale et
minimumsvederlag
for brug af kommercielle musik-
udgivelser. Ved lovændringen i 2018 blev denne del (minimumsvederlaget) af ve-
derlagssystemet ophævet, således at vederlaget beregnes på baggrund af de reelle
indtægter.
Hovedproblemstillingen i sagen, som ønskes besvaret med de præjudicielle spørgs-
mål for EU-Domstolen, er derfor bl.a., om EU-retten er til hinder for national lov-
givning, der ikke sikrer et (fast) rimeligt minimumsvederlag til rettighedshaverne.
Den forelæggende ret ønsker ligeledes oplyst, hvilke kriterier der kan lægges vægt
på ved vurdering af, om vederlag er rimelige. Disse to af sagens problemstillinger
er relevante i en dansk kontekst, jf. nedenfor.
3. Relevante retsregler
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/115/EF af 12. december 2006 om udlejnings- og udlånsrettigheder samt
om visse andre ophavsretsbeslægtede rettigheder i forbindelse med intellektuel ejendomsret.
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/26/EU af 26. februar 2014 om kollektiv forvaltning af ophavsret og be-
slægtede rettigheder samt multiterritoriale licenser for rettigheder til musikværker med henblik på onlineanvendelse i
det indre marked.
1
2. maj 2024
ZEOG
Jour. nr. 161719