Faktaark, 22/02 2024
Europaudvalgets høring om implementering af
EU-lovgivning
Europaudvalget tog i 2019 initiativ til at få undersøgt gennemførelsen af EU-regler i Danmark. Resultatet var bo-
gen:
Det nationale råderum ved gennemførelse af EU-regler
af forskerne Jens Blom-Hansen, Jørgen Grønnegård
Christensen, Caroline Howard Grøn, Michael Hansen Jensen & Peter Bjerre Mortensen (DJØF, 2021).
Undersøgelsens finder frem til følgende konklusioner:
•
•
•
•
Der er et nationalt råderum, hvor de danske politikere og myndigheder kan supplere EU-lovgivningen med
yderligere regulering, hvis der er ønske herom.
Den danske regulering går ofte videre end EU-kravet. Dette er en konsekvens af politiske ønsker fra både rege-
ringen og Folketinget.
Implementering af direktiver får begrænset opmærksomhed i Folketinget, dette arbejde sker primært i ministe-
rierne og styrelserne.
EU-lovgivningen har vidtgående konsekvenser for reguleringen af det danske samfund.
Andelen af EU-regler i dansk ret...
kan opgøres på mange måder, og metoden har betydning for resultatet. Ser man fx
kun på direktiver eller også på forordninger og EU-Domstolens afgørelser? Indgår
kun danske love påvirket af EU-ret eller også danske bekendtgørelser?
Med disse forbehold viser undersøgelsen, at gennemsnitligt
36 pct.
af lovforslag i
perioden 2004-2019 indeholdt EU-retlige aspekter.
Udvikling i gældende forordninger og direktiver
Fra perioden 1989 til 2019 er antallet af gældende forordninger steget støt,
hvorimod antallet af gældende direktiver næsten er uændret.
Direktiver
skal implementeres i dansk ret, før de gælder for danske borge-
re og virksomheder.
Fordordninger
er direkte gældende, men suppleres ofte med danske reg-
ler i love eller bekendtgørelser.
9 ud af 10 direktiver...
bliver ikke implementeret vi lov, men via bekendtgørelser uden Folketingets med-
virken.