Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 310
Offentligt
2821658_0001.png
Den 5. februar 2024
FVM 333
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af Kommissionens forordning (EU) nr.
2023/915 for så vidt angår maksimalgrænseværdier for nikkel i fødevarer (komi-
tésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring til forordning (EU) nr. 2023/915 af 25. april 2023 om
maksimalgrænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer og om ophævelse af forordning
(EF) nr. 1881/2006 (komitésag). Forslaget vedrører maksimalgrænseværdier for nikkel i fødevarer.
Der er ikke regulering af nikkel i fødevarer på nuværende tidspunkt. Nikkel er et spormetal, som na-
turligt findes i mange forskellige fødevarer, men med særligt højt indhold i bl.a. nødder, bælgfrugter,
oliefrø og kakao. Nikkelallergi, resulterende i eksem, er et kendt fænomen, men Den Europæiske Fø-
devaresikkerhedsautoritet (EFSA) har for nylig vurderet, at spædbørn og småbørn er i risiko for at
indtage for meget nikkel. Forslaget vurderes at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. For-
slaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 27. februar 2024. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring til forordning (EU) 2023/915 af 25. april 2023 om mak-
simalgrænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer og om ophævelse af forordning (EF)
nr. 1881/2006. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 2(2) i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af
8. februar 1993 om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger EU-Kommissionen
med henblik på legalitetskontrol
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. EU-Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-
sten. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger EU-Kommissionen sagen for
Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. EU-Kommissionen underretter sam-
tidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal for-
slaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. EU-Kommissionen vedtager forslaget, hvis
Europa-Parlamentet ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for nikkel i fødevarer
2821658_0002.png
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 27. februar 2024.
Formål og indhold
Nikkel er et spormetal, som findes overalt i jorden både som naturligt forekommende og fra industriel
aktivitet. Nikkel optages fra jorden og findes i højeste koncentrationer i bl.a. nødder, bælgfrugter, oliefrø
og kakao. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet, at nikkel kan give både
kroniske og akut toksiske effekter. Nikkel kan påvirke reproduktion og fosterets og små børns udvikling
(neurotoksiske effekter). Omkring 15 pct. af befolkningen vurderes at være nikkelallergikere, og disse
kan få eksem og allergiske reaktioner ved akut indtag af nikkel. EFSA har vurderet, at det tolerable ind-
tag kan overskrides hos spædbørn, småbørn og andre, og at dette er kritisk. Samtidig kan nikkelsensitive
personer overskride det tolerable indtag.
Kommissionen foreslår maksimalgrænseværdier for alle de fødevarekategorier, som kan bidrage til ind-
tag af nikkel, men med fokus især på fødevarekategorier, som også indtages af børn. Derfor er bl.a. kaffe
og te ikke er medtaget. For te mangler der desuden et bedre datasæt for at kunne sætte en passende
maksimalgrænseværdi. Forslaget er ledsaget af en EU-henstilling til, at der indsamles flere data på nik-
kelindhold i bl.a. denne fødevare med henblik på at kunne fastsætte passende grænseværdier.
Indtag af nikkel afhænger af kostmønster samt indhold i de enkelte fødevarer. De foreslåede grænse-
værdier er baseret på ALARA princippet (As Low As Reasonably Achievable), og er generelt fastsat ud
fra, at 95 pct. af produkterne skal kunne overholde grænseværdierne.
Grænseværdierne vil gælde fra 20. dagen efter offentliggørelse i EU-tidende. Fødevarer som er lovligt
markedsført inden denne ikrafttrædelse, vil fortsat kunne være på markedet inden for produktets hold-
barhed.
Fødevaregruppe
Fødevarer
Maksimal grænse-
værdi (ML) (mikro-
gram/kg)
3,5
10
0,90
0,40
0,50
0,50
1,2
1,0
6,0
0,40
30
40
4,0
12
8,0
12
15
Trænødder
Rod- og knold-grønt-
sager samt løg
Frugtgrøntsager
Kål
Bladgrøntsager
Bælgplanter
Stængelgrøntsager
Tang
Bælgfrugter
Oliefrø
Andre trænødder end de specifikt listede
Kastanjer, pinjekerner, valnødder, paranød-
der og cashew nødder
Rod- og knold-grøntsager samt løg
Frugtgrøntsager
Kål
Bladgrøntsager
Friske urter
Bælgplanter
Soyabønner, endamebønner (Glycine max.)
Stængelgrøntsager
Andre tangarter end de specifikt listede
Wakame, tørret
Andre bælgfrugter end de specifikt listede
Tørrede bønner
Solsikkefrø
Jordnødder/peanuts
Sojabønner
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for nikkel i fødevarer
2821658_0003.png
Fødevaregruppe
Fødevarer
Korn
Kakao og chokolade
Modermælkserstatning
og fødevarer med sær-
ligt medicinsk formål
Babymad
Frugtjuice mv.
Korn undtagen de specifikt listede
Majs
Ris (undtagen husked ris)
Husked ris
Pseudokorn og hirse
Havre
Mælkechokolade < 30 pct. kakaoindhold
Mælkechokolade med > 30 pct. kakaoindhold
og chokolade
Kakaopulver og fedtreduceret kakao pulver
markedsført direkte til forbrugerne eller som
en ingrediens I sødet kakaopulver eller pulve-
riseret chokolade (til drikkevarer)
Modermælkserstatning, fødevarer med særlig
medicinsk formål til spædbørn og småbørn
markedsført som pulver
Modermælkserstatning fremstillet af sojapro-
tein isolater alene eller blandet med komælk
Modermælkserstatning, fødevarer med særlig
medicinsk formål til spædbørn og småbørn
markedsført flydende
Forarbejdet kornbaseret babymad
Andet babymad
Frugtjuice, frugtnektar og grøntsagsjuice, som
ikke er nævnt specifikt
Frugtjuice, frugt nektar indeholdende passi-
onsfrugt eller juice fra små frugter og bær og
kokosvand
Maksimal grænse-
værdi (ML) (mikro-
gram/kg)
0,50
0,60
0,80
1,50
3,0
4,0
2,5
7,0
15
0,25
0,40
0,10
3,0
0,50
0,25
1,0
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om gennemfø-
relsesbestemmelser til en allerede gældende retsakt.
Gældende dansk ret
Grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer reguleres af EU-Kommissionens forordning
(EU) 2023/915 af 25. april 2023 om maksimalgrænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødeva-
rer og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1881/2006. Ændringen vil være direkte gældende i Dan-
mark.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for nikkel i fødevarer
2821658_0004.png
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget har ingen væ-
sentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
DTU Fødevareinstituttet vurderer, at den opdaterede EFSA-vurdering giver anledning til nogle nye be-
tragtninger for nikkel, hvor det i endnu højere grad er de nikkelsensibiliserede forbrugere, der er i fokus.
Det tolerable indtag (TDI) for den generelle befolkning har EFSA nu vurderet til 13 mikrogram/kg krops-
vægt, mens TDI er 0,14 mikrogram/kg kropsvægt for de 15 pct. af den europæiske befolkning, der er
sensibiliserede over for nikkel. For den generelle befolkning (18-75 år) er indtaget af nikkel ca. 25 pct.
af EFSA’s TDI, men for børn er indtaget ca. på halvdelen af TDI. DTU bemærker endvidere, at EFSA
konkluderer, at indtaget af nikkel nogle steder i EU er over TDI for børn, hvilket EFSA betragter som
bekymrende. Indtaget af nikkel vurderes samlet set at være højt for små børn og bør sænkes.
DTU Fødevareinstituttet bemærker endvidere, at det er vigtigt med kostråd til sensibiliserede i forhold
til fødevarer med et naturligt højt indhold af nikkel som f.eks. nødder. DTU Fødevareinstituttet vurde-
rer, at det er vigtigt, at det sikres, at alle fødevarer, der indeholder ingredienser med et højt indhold af
nikkel, er deklareret, så allergikere kan undgå dem. Samlet set vurderer DTU Fødevareinstituttet, at det
er positivt, at Kommissionen fastsætter grænser for nikkel i fødevarer.
Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at advarselsmærkning vil kræve en ændring af fødevareinformati-
onsforordningen. Det vil sige indførelse af obligatorisk mærkning ved højt indhold af nikkel i fødevarer.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen.
Arla Foods ønsker en overgangsordning på seks måneder frem for ikrafttrædelse på 20. dagen efter of-
fentliggørelse.
Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at forslaget indeholder en bestemmelse om, at allerede markeds-
førte fødevarer kan forblive på markedet inden for holdbarhedsmærkningen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at der i EU fastsættes grænseværdier for forurenende stoffer, der bi-
drager til at øge forbrugersikkerheden. Forslaget betyder et øget beskyttelsesniveau i EU og i Danmark,
da der ikke er regulering af nikkel på nuværende tidspunkt Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4