Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 233
Offentligt
2810496_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2 – 1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 23/02607
12. januar 2024
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat procesdele-
gation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af general-
advokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske rege-
ring, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom. General-
advokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens hjemmeside
(http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
Titel og kort sagsresumé
Deltager
PD
UM
JM
MIM
i Proces- Dato
skridt
GA
18.01.24.
C-601/22
WWF Österreich e.a
Spørgsmål:
1) Er artikel 12, sammenholdt med bilag IV, i di- MST
rektiv 92/43/EØF som ændret senest ved direk-
tiv 2013/17/EU, hvorefter ulven er omfat-tet af
den strenge beskyttelsesordning, men der er ind-
rømmet fravigelser for bestande i flere medlems-
stater uden at der er givet nogen tilsva-rende di-
spensation for Østrigs vedkommende, i strid med
1
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0002.png
»princippet om medlemsstaternes lighed« i artikel
4, stk. 2, TEU?
2) Skal artikel 16, stk. 1, i direktiv 92/43/EØF
som senest ændret ved direktiv 2013/17/EU,
hvorefter en fravigelse af den strenge beskyttel-
sesordning for ulven kun er tilladt, hvis dette bl.a.
ikke hindrer opretholdelse af den pågæl-dende be-
stands »[ugunstige] bevaringsstatus« i dens »natur-
lige udbredelsesområde«, fortolkes således, at
nævnte bevaringsstatus ikke blot skal beskyttes el-
ler genoprettes i en medlemsstats område men
derimod i den pågældende be-stands naturlige ud-
bredelsesområde, der kan omfatte en væsentligt
større, grænseoverskriden-de biogeografisk re-
gion?
3) Skal artikel 16, stk. 1, litra b), i direktiv
92/43/EØF som senest ændret ved direktiv
2013/17/EU, fortolkes således, at begrebet »al-
vorlig skade« ud over den direkte skade, som en
bestemt ulv forårsager, også omfatter en indirekte
(fremtidig) »samfundsøkonomisk« skade, der ikke
kan tilskrives en bestemt ulv?
4) Skal artikel 16, stk. 1, i direktiv 92/43/EØF
som senest ændret ved direktiv 2013/17/EU, for-
tolkes således, at spørgsmålet, om der findes no-
gen »anden brugbar løsning«, henset til de topo-
grafiske forhold og strukturerne i bjerg-landbruget
og bedrifterne i delstaten Tirol, vurderes ud fra
hvilke løsninger, der faktisk kan gennemføres, el-
ler på grundlag af økonomiske kriterier?
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0003.png
C-647/21
D. K. m.fl.
og C-
648/21
Emne:
Domstolenes uafhængighed.
UM
JM
MF
24.01.24.
Spørgsmål:
1) Skal artikel 19, stk. 1, andet afsnit, TEU sam-
menholdt med chartrets artikel 47, fortolkes såle-
des, at disse bestemmelser er til hinder for natio-
nale bestemmelser såsom artikel 47b, stk. 5 og 6,
sammenholdt med artikel 30, stk. 1, og artikel 24,
stk. 1, i ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o
ustroju sadów powszechnych (lov om de alminde-
lige domstole af 27.7.2001) hvorefter et national
domstolsorgan, såsom et dommerkollegium, har
beføjelse til at fritage en dommer ved denne ret fra
forpligtelsen til at undersøge visse af eller alle de
sager, der er tildelt den pågældende, når:
a) der i et dommerkollegium i medfør af lovgiv-
ningen indgår retspræsidenter, der er udnævnt til
disse embeder af en udøvende myndighed, såsom
justitsministeren, der samtidig er generalstatsad-
vokat;
b) dommeren fritages fra forpligtelsen til at be-
handle de sager, der er tildelt den pågældende,
uden dennes samtykke;
c) national ret ikke indeholder kriterier, der skal
følges af dommerkollegiet når det fritager en dom-
mer fra forpligtelsen til at behandle de sager, der
er tildelt den pågældende, eller en forpligtelse til at
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0004.png
begrunde fritagelsen eller til at foretage domstols-
prøvelse af en sådan fritagelse;
d) nogle medlemmer af dommerkollegiet blev ud-
nævnt til dommerembeder under omstændighe-
der, der svarer til dem, der henvises til i Domsto-
lens dom af 15. juli 2021, Kommissionen mod Po-
len (disciplinærordning, der finder anvendelse på
dommere) (C-791/19, EU:C:2021:596)?
2) Skal de i det første spørgsmål nævnte bestem-
melser samt princippet om forrang fortolkes såle-
des, at de giver beføjelse til (eller forpligter) en na-
tional domstol – der behandler en straffesag inden
for anvendelsesområdet af direktiv 2016/343, hvis
dommer er blevet fritaget fra forpligtelsen til at
behandle sager som beskrevet i det første spørgs-
mål – og eventuelle statslige myndigheder til at se
bort fra en handling foretaget af dommerkollegiet
og andre efterfølgende handlinger, såsom en afgø-
relse om fornyet tildeling af sager, herunder ho-
vedsagen, uden om den fritagne dommer, således
at den pågældende dommer vil kunne fortsætte
med at sidde i dommerpanelet, der behandler
denne sag?
3) Skal de bestemmelser, der henvises til i det før-
ste spørgsmål, såvel som princippet om forrang,
fortolkes således, at der i den nationale retsorden
i straffesager omfattet af anvendelsesområdet for
direktiv 2016/34, skal være adgang til retsmidler,
der garanterer procesdeltagere, såsom den tiltalte i
hovedsagen, mulighed for efterprøvelse og adgang
4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0005.png
til appel af afgørelser som det i [det første spørgs-
mål] nævnte, der skal kunne medføre en ændring
af sammensætningen af dommerpanelet, der be-
handler sagen, og som følge heraf fritage den indtil
da udpegede dommer, der skal behandle sagen, fra
forpligtelsen til at behandle sagen på den måde,
der er beskrevet i det første spørgsmål [?]
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Forkortelser i sagstypekolonnen:
O-sag = Sagen følges til orientering
F-sag = Sagen følges med henblik på eventuel afgivelse af mundtligt indlæg
Sagsnr.
Titel og kort sagsresumé
Interessent
Sags Pro-
-
type
C-808/21
Europa-Kommissionen mod Den Tjekki-
UM
ske Republik
Påstande:
Det fastslås, at Den Tjekkiske Republik har
tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel
22 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmå-de, idet den nægter unionsbor-
gere, der ikke er tjekkiske statsborgere, men
som har bopæl i Den Tjekkiske Republik, ret-
ten til at være medlem af et politisk parti eller
en politisk bevægelse.
Den Tjekkiske Republik tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
O-
sag
ces-
skridt
GA
11.01.
24
Dato
5
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0006.png
C-814/21
Kommissionen mod Polen
Påstande:
—Det fastslås, at Republikken Polen har til-
sidesat sine forpligtelser i hen-hold til artikel
22 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, idet den nægter unionsbor-
gere, der ikke er polske statsborgere, men
som har bopæl på Den Polske Republiks
område, retten til at være medlem af et poli-
tisk parti.
—Republikken Polen tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
UM
O-
sag
GA
11.01.
24
C-231/22
État belge
Påstande:
1. Skal artikel 4, nr. 7), i den generelle forord-
ning om beskyttelse af person-oplysninger
fortolkes således, at en medlemsstats statsti-
dende – der har til opgave at offentliggøre og
arkivere officielle dokumenter, og som i hen-
hold til den gældende nationale lovgivning er
ansvarlig for at offentliggøre officielle retsak-
ter og dokumenter, hvis offentliggørelse er
pålagt af andre offentlige instanser, i den
form, hvori de er forelagt af disse instanser,
efter at disse selv har behandlet de personop-
lysninger, der er indeholdt i disse retsakter og
dokumenter, uden at den nationale lovgiver
har givet statsti-dendet nogen skønsbeføjelse
med hensyn til indholdet af de dokumenter,
JM
O-
sag
GA
11.01.
24
6
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0007.png
der skal offentliggøres, og med hensyn til for-
målet med og midlerne til offentliggørelsen –
har status som dataansvarlig?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares be-
kræftende, skal artikel 5, stk. 2, i den generelle
forordning om beskyttelse af personoplysnin-
ger da fortolkes således, at det er det pågæl-
dende statstidende, der alene skal være an-
svarlig for at opfylde de forpligtelser, der på-
hviler den dataansvarlige i henhold til denne
bestemmelse, med udelukkelse af andre of-
fentlige instanser, der tidligere har behandlet
de oplysninger, der er indeholdt i de officielle
retsakter og dokumenter, hvis offentliggø-
relse de anmoder om, eller hviler disse for-
pligtelser kumulativt på hver af de på hinan-
den følgende dataan-svarlige?
C-252/22
Societatea Civila Profesionala de Avocati
MIM
AB & CD
Påstande:
»1. Skal [chartrets] artikel 47 [første afsnit]
sammenholdt med artikel 19 (stk. 1, andet af-
snit, TEU) og artikel 2, stk. 4, sammenholdt
med artikel 9, stk. 3, i konventionen om ad-
gang til oplysninger, offentlig deltagelse i be-
slutnings-processer samt adgang til klage og
domstolsprøvelse på miljøområdet, underteg-
net i Århus (Danmark) den 25. juni 1998 og
indgået på Det Europæ-iske Fællesskabs
vegne ved Rådets afgørelse 2005/370/EF af
O-
sag
Dom
11.01.
24
7
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0008.png
17. februar 2005, fortolkes således, at begre-
bet »offentlig« omfatter en juridisk enhed, så-
som et advokatselskab, der ikke søger at be-
skytte nogen rettighed eller interesse for
denne enhed, men derimod rettigheder og in-
teresser for fysiske personer, nemlig de advo-
kater, der udgør denne form for erhvervs-or-
ganisation, [og] kan en sådan enhed i henhold
til konventionens artikel 2, stk. 4, sidestilles
med en gruppe af fysiske personer, der hand-
ler gennem en forening eller organisation?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares be-
kræftende, skal konventionens artikel 9, stk.
3, og [chartrets] artikel 47 [første og andet af-
snit] sammenholdt med artikel 19 [stk. 1, an-
det afsnit, TEU] under hensyn til [både] må-
lene i konventionens artikel 9, stk. 3, og målet
om effektiv retsbeskyttelse af ret-tigheder,
der er tillagt ved EU-retten, fortolkes således,
at de er til hinder for en national bestem-
melse, hvorefter et sådant advokatselskab
kun har adgang til domstolsprøvelse, hvis det
kan godtgøre, at det har en egen interesse, el-
ler at søgsmålet har til formål at beskytte en
retsstilling, der er direkte forbundet med det
formål, som denne organisationsform, i det
foreliggende tilfælde et advokatselskab, er op-
rettet med?
3. Såfremt det første og det andet spørgsmål
besvares bekræftende, eller uafhængigt af sva-
rene på disse to spørgsmål, skal konventio-
nens artikel 9, stk. 3, 4 [og] 5, og [chartrets]
8
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0009.png
artikel 47 [første og andet afsnit] sammen-
holdt med artikel19 [ stk. 1, andet afsnit,
TEU] fortolkes således, at udtrykket, at de
passende og effektive retsmidler, herunder
vedtagelsen af en retsafgørelse, ikke må være»
uoverkommeligt dyre« forudsætter, at der er
fastsat regler og/eller kriterier tilbegrænsning
af de omkostninger, der kan pålægges den ta-
bende part i sagen, i denforstand, at den nati-
onale ret skal sikre, at kravet om, at omkost-
ningerne ikke må være uoverkommeligt dyre,
overholdes, idet der tages hensyn til [både]
den interesse, som den person, der søger at
forsvare sine rettigheder, har, og til den al-
mene interesse i at beskytte mil-jøet?«
C-330/22
Friends of the Irish Environment
Påstande:
1) Under omstændigheder, hvor 2020-for-
ordningen er blevet erstattet og/eller de nati-
onale gennemførelsesforanstaltninger er ud-
løbet, er det da nødvendigt at forelægge den
foreliggende anmodning?
2) Er bilag IA til Rådets forordning (EU)
2020/123, henset til målene og formålene
med forordning (EU) nr. 1380/2013 (heref-
ter »FFP-forordningen«), nærmere bestemt
FFP-forordningens artikel 2, stk. 1 og 2, her-
under formålet med artikel 2, stk. 2, andet
punktum, og princippet om god forvaltnings-
skik i FFPforordningens artikel 3, litra c) og
MIM
FVM
UM
O-
sag
Dom
11.01.
24
9
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0010.png
d) (herunder i hvilket omfang det finder an-
vendelse på bestande, for hvilke der er behov
for en præventiv tilgang), sammenholdt med
FFP-forordningens artikel 9, 10, 15 og 16 og
betragtningerne hertil og artikel 1-5, 8 og 10 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2019/472 om en flerårig plan for be-
stande, der befiskes i de vestlige farvande
(herefter »forordningen om de vestlige far-
vande«) ugyldigt, for så vidt som de samlede
tilladte fangst-mængder (herefter »TAC’er«),
der er fastsat i 2020- forordningen, ikke følger
rådgivningen om nulfangst for at opnå det
maksimale bæredygtige udbytte (herefter
»MSY«), som Det Internationale Havunder-
søgelsesråd (herefter »ICES«) har udsendt
vedrørende visse arter?
C-371/22
G
Påstande:
1) Skal artikel 3, stk. 5 og stk. 7, i Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv 2009/72/EF af
13. juli 2009 om fælles regler for det indre
marked for elek-tricitet og om ophævelse af
direktiv 2003/54/EF, der bestemmer, at
energi-kunders (mindre erhvervsdrivendes)
rettigheder ved skifte af energileveran-dør
skal være i overensstemmelse med princippet
om, at privilegerede kunder reelt let kan skifte
leverandører, og at dette skifte skal ske på en
ikke-diskriminerende måde med hensyn til
KEFM
O-
sag
Dom
11.01.
24
10
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0011.png
priser, indsats og tid, fortolkes såle-des, at
disse bestemmelser er til hinder for, at ener-
gikunden pålægges en konventionalbod for at
opsige aftalen om levering af energi, der er
indgået for en bestemt periode, når kunden
ønsker at skifte energileverandør, uanset stør-
relsen af det lidte tab [(artikel 483, stk. 1, og
artikel 484, stk. 1 og 2, ustawa z dnia 23 kwiet-
nia 1964 r. kodeks cywilny (lov af 23.04.1964,
den civile lovbog)], og uden at kriterierne for
beregning og udmåling af en sådan bod er
specificeret i artikel 4j, stk. 3a i ustawa z dnia
10 kwietnia 1997 r. prawo energetyczne
[(energiloven af 10.4.1997)]?
2) Skal artikel 3, stk. 5 og stk. 7, i Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv 2009/72/EF af
13. juli 2009 om fælles regler for det indre
marked for elek-tricitet og om ophævelse af
direktiv 2003/54/EF, der bestemmer, at
energi-kunders (mindre erhvervsdrivende)
rettigheder ved skifte af energileveran-dør
skal udøves på en ikke-diskriminerende måde
i forhold til priser, ind-sats eller tid og over-
holde princippet om, at privilegerede kunder
reelt let kan skifte leverandører, fortolkes så-
ledes, at disse bestemmelser er til hin-der for
en sådan fortolkning af aftalen, at der i til-
fælde af førtidig opsigelse af aftalen om leve-
ring af energi, der er indgået med leverandø-
ren for en bestemt periode, er mulighed for
at opkræve gebyrer fra kunderne (mindre er-
11
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0012.png
hvervsdrivende), der de facto svarer til om-
kostningerne ved den ikke-modtagne energi
indtil aftalens ophør i henhold til princippet
»take or pay«?
C-440/22
P
Wizz Air Hungary mod Kommissionen
Påstande:
—Den appellerede dom ophæves.
—Kommissionens afgørelse C(2020) 1160 fi-
nal af 24. februar 2020 om statsstøtte
SA.56244 (2020/N) — Rumænien — Red-
ningsstøtte til TAROM (1) annulleres, og
Kommissionen tilpligtes at betale sagsom-
kostningerne.
—Sagen hjemvises til Retten til fornyet be-
dømmelse, og afgørelsen om sagsomkostnin-
gerne i første instans og i appelsagen udsæt-
tes.
C-624/22
BP France
Påstande:
1. Skal bestemmelserne i artikel 17 og 18 i di-
rektiv 2009/28/EF og i artikel 30 idirektiv
2018/2001 fortolkes således, at massebalan-
ceovervågningsme-kanismerne og de natio-
nale eller frivillige ordninger, som direkti-
verne fastsætter, kun har til formål at vurdere
og dokumentere bæredygtigheden af råvarer,
biobrændstofferne og blandinger heraf og
dermed ikke har til formål at danne ramme
ENS
O-
sag
GA
11.01.
24
ENS
O-
sag
Dom
11.01.
24
12
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0013.png
om overvågningen og sporbarheden i de fær-
dige produkter, der er resultatet af denne
samforarbejdningsproces, af den andel ved-
varende energi, der findes i produkterne, og
efterfølgende at harmoni-sere medregningen
af den andel af energien, som sådanne pro-
dukter udgør, med henblik på de i artikel 17,
stk. 1, litra
a), b) og c), i direktiv 2009/28/EF og artikel
25 samt artikel 29, stk. 1, første afsnit, litra a),
b) og c), i direktiv 2018/2001 fastsatte for-
mål?
2. Er disse bestemmelser, såfremt det foregå-
ende spørgsmål besvares be-nægtende, til
hinder for, at en medlemsstat med henblik på
fastsættelse af den mængde HVO, der skal ta-
ges i betragtning ved indførelsen i de lager-
regnskaber, som operatørerne skal føre med
henblik på fastsættelse af en afgift, der til-
skynder til indarbejdning af biobrændstoffer,
der betales i denne medlemsstat, når andelen
af vedvarende energi i de brændstoffer, der
bringes i omsætning i et kalenderår, er lavere
end en national målpro-centsats for indarbej-
delse af vedvarende energi i transportsekto-
ren, ved modtagelsen i det første nationale af-
giftsoplag af brændstoffer indehol-dende
HVO produceret i en anden medlemsstat i en
samforarbejdnings-proces kræver, at der gen-
nemføres en fysisk analyse af indholdet af
HVO i disse brændstoffer, herunder når den
fabrik, hvor disse brændstoffer er fremstillet,
13
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0014.png
har benyttet et massebalancesystem, der er
godkendt under en frivillig ordning, som af
Kommissionen er anerkendt som en fuld-
stændig ordning.
3. Er EU-retten, bl.a. bestemmelserne i artikel
34 i traktaten om Den Euro-pæiske Unions
funktionsmåde, til hinder for en foranstalt-
ning truffet af en medlemsstat, som den for-
anstaltning, der er beskrevet i denne afgørel-
ses præmis 14, når brændstoffer indehol-
dende biobrændstoffer som resultat af en
samforarbejdningsproces i et raffinaderi be-
liggende på dens område, ikke er underlagt
kravet om en sådan fysisk analyse, når brænd-
stofferne bringes i omsætning i denne med-
lemsstat direkte ab fabrik, og når denne med-
lemsstat med henblik på bestemmelse ab fa-
brik eller ab det nationale afgiftsoplag af ind-
holdet af biobrændstofffer, der med henblik
på afgifts-beregning kan tildeles indholdscer-
tifikater udstedt i en bestemt periode, accep-
terer på grundlag af virksomhedens eller fa-
brikkens gennemsnitlige månedlige indar-
bejdning at evaluere indholdet af biobrænd-
stoffer i ekspor-terede produkter eller pro-
dukter, der bringes i omsætning i andre sek-
torer end transportsektoren?
C-662/22
og
667/22
C-
Airbnb Ireland m.fl.
Påstande:
MIM
O-
sag
GA
11.01.
24
14
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0015.png
– »Er forordning (EU) 2019/1150 til hinder
for en national bestemmelse, der med det for-
mål at fremme retfærdighed og gennemsigtig-
hed for er-hvervsbrugere af onlineformid-
lingstjenester, herunder ved udarbejdelse af
retningslinjer, fremme af adfærdskodekser og
indsamling af relevante oplysninger, pålægger
udbydere af onlineformidlingstjenester og
onlinesø-gemaskiner at registrere sig i et regi-
ster, hvilket medfører indberetning af rele-
vante oplysninger om deres organisation og
betaling af et gebyr, ud over sanktioner i til-
fælde af manglende opfyldelse af denne
pligt?«
– »Er medlemsstaterne i henhold til direktiv
(EU) 2015/1535 forpligtede til at give Kom-
missionen meddelelse om foranstaltninger,
som pålægger udbydere af onlineformidlings-
tjenester og onlinesøgemaskiner at registrere
sig i et register, hvilket medfører indberetning
af relevante oplysninger om deres organisa-
tion og betaling af et gebyr, ud over sanktio-
ner i tilfælde af manglende opfyldelse af
denne pligt, og kan en borger i bekræftende
fald på grundlag af direktivet modsætte sig, at
disse foranstaltninger, som ikke er blevet
meddelt Kommissionen, anvendes over for
vedkommende?«
– »Er artikel 3 i direktiv 2000/31/EF til hin-
der for, at nationale myndighe-der vedtager
bestemmelser, der med det formål at fremme
15
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0016.png
retfærdighed og gennemsigtighed for er-
hvervsbrugere af onlineformidlingstjenester,
herun-der ved udarbejdelse af retningslinjer,
fremme af adfærdskodekser og indsamling af
relevante oplysninger, pålægger operatører,
som er etableret i et andet europæisk land,
yderligere administrative og økonomiske byr-
der, såsom registrering i et register, hvilket
medfører indberetning af relevante oplysnin-
ger om deres organisation og betaling af et ge-
byr, ud over sanktio-ner i tilfælde af mang-
lende opfyldelse af denne pligt?«
– »Er princippet om fri udveksling af tjene-
steydelser i artikel 56 TEUF og artikel 16 i di-
rektiv 2006/123/EF til hinder for, at natio-
nale myndigheder vedtager bestemmelser,
der med det formål at fremme retfærdighed
og gennemsigtighed for erhvervsbrugere af
onlineformidlingstjenester, herun-der ved
udarbejdelse af retningslinjer, fremme af ad-
færdskodekser og indsamling af relevante op-
lysninger, pålægger operatører, som er etable-
ret i et andet europæisk land, yderligere admi-
nistrative og økonomiske byrder, såsom regi-
strering i et register, hvilket medfører indbe-
retning af relevante oplysninger om deres or-
ganisation og betaling af et gebyr, ud over
sanktio-ner i tilfælde af manglende opfyldelse
af denne pligt?«
– »Er medlemsstaterne i henhold til artikel 3,
stk. 4, litra b), i direktiv 2000/31/EF forplig-
tede til at give Kommissionen meddelelse om
16
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0017.png
foran-staltninger, som pålægger udbydere af
onlineformidlingstjenester og online-søgema-
skiner at registrere sig i et register, hvilket
medfører indberetning af relevante oplysnin-
ger om deres organisation og betaling af et ge-
byr, ud over sanktioner i tilfælde af mang-
lende opfyldelse af denne pligt, og kan en
borger i bekræftende fald på grundlag af di-
rektivet modsætte sig, at disse foranstaltnin-
ger, som ikke er blevet meddelt Kommissio-
nen, anvendes over for vedkommende?
C-755/22
Nárokuj
Påstande:
Har Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/48/EF af 23. april 2008 om forbruger-
kreditaftaler og om ophævelse af Rådets di-
rektiv 87/102/EØF til formål at pålægge kre-
ditgiveren en sanktion for ikke at have fore-
taget en fuldstændig vurdering af forbruge-
rens kreditværdighed, herunder når for-bru-
geren har tilbagebetalt kreditten fuldt ud og
ikke har anfægtet aftalen i løbet af tilbagebe-
talingsperioden?
C-621/21
Intervyuirasht organ na Darzhavna agen-
UIM
tsia za bezhantsite pri Mini-sterskia savet
Påstande:
1. Finder definitionerne og begrebsbestem-
melserne i De Forenede Natio-ners konven-
tion om afskaffelse af alle former for forskels-
behandling af kvinder af 18. december 1979
O-
sag
Dom
16.01.
24.
JM
O-
sag
Dom
11.01.
24.
17
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0018.png
og Europarådets konvention til forebyggelse
og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold
i hjemmet i henhold til 17. betragtning til di-
rektiv 2011/95/EU anvendelse på kvalifice-
ringen af køns-bestemt vold mod kvinder
som grund til at yde international beskyttelse
i henhold til Genèvekonventionen om flygt-
ninges retsstilling af 1951 og Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2011/95/EU af
13. december 2011 om fastsættelse af stan-
darder for anerkendelse af tredjelandsstats-
borgere eller statsløse som personer med in-
ternational beskyttelse, for en ensartet status
for flygtninge eller for personer, der er beret-
tiget til subsidiær beskyt-telse, og for indhol-
det af en sådan beskyttelse, eller har kønsbe-
stemt vold mod kvinder som grund til at yde
international beskyttelse i henhold til direktiv
2011/95/EU en selvstændig betydning, der
adskiller sig fra betyd-ningen i de nævnte fol-
keretlige instrumenter?
2. Såfremt det i tilfælde af, at udøvelsen af
kønsbestemt vold mod kvinder gøres gæl-
dende, kun er det biologiske eller sociale køn
på ofret for forføl-gelse (vold, der forøves
mod en kvinde i kraft af hendes køn), der har
betydning for, om det kan fastslås, at tilhørs-
forholdet til en bestemt social gruppe udgør
en forfølgelsesgrund i henhold til artikel 10,
stk. 1, litra d), i direktiv 2011/95/EU, kan de
konkrete former for forfølgelse eller de kon-
krete forfølgelseshandlinger som i den ikke-
18
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0019.png
udtømmende opregning i 30. betragtning da
være afgørende for »gruppens synlighed i
samfundet«, dvs. dens sondringskendetegn,
afhængigt af omstændighederne i hjemlandet,
eller kan disse handlinger kun vedrøre forføl-
gelseshandlingerne som om-handlet i artikel
9, stk. 2, litra a) eller f), i direktiv
2011/95/EU?
3. Udgør det biologiske eller sociale køn i til-
fælde af, at den person, der ansøger om be-
skyttelse, gør kønsbestemt vold i form af vold
i hjemmet gældende, en tilstrækkelig grund til,
at tilhørsforholdet til en bestemt social
gruppe som omhandlet i artikel 10, stk. 1, litra
d), i direktiv 2011/95/EU kan fastslås, eller
skal der fastslås et yderligere sondringskende-
tegn, såfremt artikel 10, stk. 1, litra d), i direk-
tiv 2011/95/EU fortolkes ordret i henhold til
ordlyden, hvorefter betingelserne skal være
opfyldt kumulativt og køns-aspekterne skal
være opfyldt alternativt?
4. Skal artikel 9, stk. 3, i direktiv 2011/95/EU
i tilfælde af, at udøvelse af kønsbestemt vold
i form af vold i hjemmet udført af en ikke-
statslig aktør, der står bag forfølgelsen, som
omhandlet i artikel 6, litra c), i direktiv
2011/95/EU gøres gældende af ansøgeren,
fortolkes således, at det forhold, at der fast-
slås en sammenhæng mellem de i artikel 10
anførte forfølgelses-grunde og forfølgelses-
handlingerne som omhandlet i stk. 1, er til-
19
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0020.png
strækkeligt til, at der foreligger en årsagsfor-
bindelse, eller skal der nødvendigvis fast-slås
en manglende beskyttelse mod den forføl-
gelse, der gøres gældende, eller foreligger der
en forbindelse i de tilfælde, hvor de ikke-
statslige aktø-rer, der står bag forfølgelsen,
ikke opfatter de enkelte forfølgelses- eller
voldshandlinger som sådan som
stemte?
5. Kan en faktisk trussel om æresdrab i til-
fælde af en eventuel tilbagesendel-se til hjem-
landet begrunde, at der ydes subsidiær beskyt-
telse i henhold til artikel 15, litra a), i direktiv
2011/95/EU sammenholdt med EMRK’s ar-
tikel 2 (ingen må forsætligt berøves livet), når
de øvrige betingelser herfor er opfyldt, eller
skal denne trussel kvalificeres som overlast i
henhold til artikel 15, litra b), i direktiv
2011/95/EU sammenholdt med EMRK’s ar-
tikel 3, således som dette fortolkes i Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedsdom-stols rets-
praksis ud fra en samlet vurdering af faren
for yderligere kønsbe-stemte voldshandlin-
ger, eller er det forhold, at ansøgeren subjek-
tivt ikke vil påberåbe sig hjemlandets beskyt-
telse, tilstrækkeligt til, at denne beskyttelse
kan ydes?
kønsbe-
C-33/22
Österreichische Datenschutzbehörde
JM
O-
sag
Dom
16.01.
24.
20
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0021.png
Påstande:
[1.] Er aktiviteter udøvet af en undersøgel-
seskommission, der er nedsat af en med-
lemsstats parlament i forbindelse med udø-
velsen af dettes beføjelser til at kontrollere
den udøvende magt, uafhængigt af undersø-
gelsens genstand omfattet af EU-rettens an-
vendelsesområde som omhandlet i artikel
16, stk. 2, første punktum, TEUF, således at
Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning
(EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyt-
telse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger og om
ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel
for-ordning om databeskyttelse –databeskyt-
telsesforordningen) finder anven-delse på en
medlemsstats parlamentariske undersøgel-
seskommissions behandling af personoplys-
ninger? Såfremt spørgsmål 1 besvares be-
kræften-de:
2. Er aktiviteter udøvet af en undersøgelses-
kommission, der er nedsat af en medlems-
stats parlament i forbindelse med udøvelsen
af dettes beføjelser til at kontrollere den
udøvende magt, og hvis undersøgelsesgen-
stand er en politimæssig efterretningstjene-
stes aktiviteter, og dermed aktiviteter vedrø-
rende statens sikkerhed som omhandlet i 16.
betragtning til den generelle forordning om
21
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0022.png
databeskyttelse, omfattet af undtagelsen i da-
tabeskyttelses-forordningens artikel 2, stk. 2,
litra a)?
Såfremt spørgsmål 2 besvares benægtende:
3. Såfremt en medlemsstat – som i den fore-
liggende sag – kun har etableret en enkelt til-
synsmyndighed i henhold til databeskyttel-
sesforordningens artikel 51, stk. 1, fremgår
dennes kompetence til at behandle klager
som omhandlet i databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 77, stk. 1, sammenholdt med da-
tabeskyttelsesforordningens artikel 55, stk. 1,
da allerede direkte af den generelle forord-
ning om databeskyttelse?
T-297/21
Troy Chemical Co. BV and Troy Corp
Påstande:
Application under Article 263 TFEU for the
annulment of Commission Im-plementing
Regulation (EU) No 2021/348 of 25 Febru-
ary 2021 approving “Carbendazim” as an ex-
isting active substance for use in biocidal
products falling within product types 7 (film
preservatives) and 10 (construction materi-al
preservatives) - as described in Annex V to
Directive 98/8/EC of the Euro-pean Parlia-
ment and of the Council which correspond
respectively to product types 7 and 10 as de-
scribed in Annex V to Regulation (EU) No
528/2012 - subject to compliance with cer-
tain specifications and conditions set out in
MIM
O-
sag
Dom
17.01.
24.
22
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0023.png
the Annex to the contested Implementing
Regulation
C-218/22
Comune di Copertino
Spørgsmål:
Skal artikel 7 i Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2003/88/EF af 4. november
2003 om visse aspekter i forbindelse med til-
rettelæggelse af arbejdstiden og artikel 31,
stk. 2, i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder fortolkes således,
at de er til hinder for en nati-onal ordning
som den i hovedsagen omhandlede (dvs. ar-
tikel 5, stk. 8, i decreto-legge 6 luglio 2012,
n. 95 – Disposizioni urgenti per la revisione
della spesa pubblica con invarianza dei ser-
vizi ai cittadini nonché misure di rafforza-
mento patrimoniale delle imprese del settore
bancario [(lovdekret nr. 95 af 6.7.2012 – Ha-
steforanstaltninger til gennemgang af de of-
fentlige udgifter med uforandrede tjenester
for borgerne samt foranstaltninger til at
styrke kapitalen i banksektorens virksomhe-
der)], som ændret og ophøjet til lov ved arti-
kel 1, stk. 1, i lov nr. 135 af 7.8.2012), der af
hensyn til kontrol med de offentlige udgifter
samt aforganisatoriske hensyn hos den of-
fentli-ge arbejdsgiver fastsætter et forbud
BM
O-
sag
Dom
18.01.
24.
23
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0024.png
modudbetaling af feriegodtgørelse i tilfælde
af en offentligt ansats frivilligefratrædelse?
Endvidere spørges:
Hvis det foregående spørgsmål besvares be-
kræftende, skal artikel 7 i Euro-pa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2003/88/EF af 4. no-
vember 2003 om visse aspekter i forbindelse
med tilrettelæggelse af arbejdstiden og artikel
31, stk. 2, i Den Europæiske Unions charter
om grundlæggende rettigheder da fortolkess-
åledes, at den offentligt ansatte skal bevise,
at det var umuligt for vedkommendeat af-
holde ferien, mens arbejdsforholdet varede?
C-227/22
Regionalna direktsia „Avtomobilna ad-
ministratsia“ Pleven
Spørgsmål:
Giver bestemmelserne i direktiv 2006/126
medlemsstaterne mulighed for at forlange af
førere af køretøjer i kategori ., CE, C1, C1E,
D, DE, D1, D1E, at de med kortere inter-
valler end kørekortets gyldighedsperiode skal
gennem-gå en lægeundersøgelse for at fastslå
deres fysiske og psykiske egnethed, og i
denne forbindelse forlange et særskilt doku-
ment (foruden kørekortet), som attesterer
deres egnethed? Eller attesterer besiddelsen
af et gyldigt kørekort til de nævnte kategorier
også førerens fysiske og psykiske egnethed,
da denne egnethed allerede blev konstateret
TRM
O-
sag
Dom
18.01.
24.
24
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0025.png
ved førstegangsudstedelsen eller fornyelsen
af kørekortet?
C-562/22
JD
Spørgsmål:
Idet artikel 19, stk. 3, litra b), TEU og artikel
267, stk. 1, litra b), og stk. 3 TEUF lægges til
grund, udgør de i hovedsagen omtvistede
retsforskrifter i Republikken Bulgarien,
hvorefter erhvervelse af ejendomsret til
landbrugs-arealer i Bulgarien afhænger af, at
en betingelse om ophold i mindst fem år på
denne medlemsstats område er opfyldt, da
en begrænsning, som er i strid med artikel 18
TEUF, 49 TEUF, 63 TEUF og 345 TEUF?
Nærmere bestemt, udgør den nævnte betin-
gelse for at erhverve ejendomsret en ufor-
holdsmæssig foranstaltning, som principielt
er i strid med forbuddet mod forskelsbe-
handling i henhold til artikel 18 TEUF og
principperne om frie kapitalbevægelser og
etableringsfriheden inden for Unionen, som
er forankret i artikel 49 og 63 TEUF samt i
artikel 45 i Den Europæiske Unions charter
om grundlæggende rettigheder?
C-631/22
C.N.N.
Sagen vedrører:
1) Skal artikel 5 i direktiv 2000/78/EF om
generelle rammebestemmelser om ligebe-
BM
O-
sag
Dom
18.01.
24.
FVM
JM
O-
sag
Dom
18.01.
24.
25
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0026.png
handling med hensyn til beskæftigelse og er-
hverv, i lyset af 16., 17., 20. og 21. betragt-
ning til direktivet, artikel 21 og 26 i Den Eu-
ropæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder samt artikel 2 og 27 i De For-
enede Nationers konvention om handicap-
pedes rettigheder (godkendt ved Rådets af-
gørelse 2010/48/EF af 26.11.2009), fortol-
kes således, at den er til hinder for anven-
delse af en national bestemmelse, hvorefter
en arbejds-kontrakt automatisk ophører på
grund af arbejdstagerens handicap (når
denne erklæres fuldstændig og varigt uar-
bejdsdygtig til at udøve sit sædvanli-ge er-
hverv uden udsigt til bedring), uden forudgå-
ende krav om, at virksom-heden har opfyldt
den i direktivets artikel 5 fastsatte forplig-
telse til at fore-tage »tilpasninger i rimeligt
omfang« med henblik på at opretholde an-
sæt-telsesforholdet (eller har godtgjort den
uforholdsmæssigt store byrde, som en sådan
forpligtelse indebærer)?
2) Skal artikel 2, stk. 2, og artikel 4, stk. 1, i
direktiv 2000/78/EF om generelle ramme-
bestemmelser om ligebehandling med hen-
syn til beskæftigelse og erhverv, i lyset af 16.,
17., 20. og 21. betragtning til direktivet, arti-
kel 21 og 26 i Den Europæiske Unions char-
ter om grundlæggende rettigheder samt arti-
kel 2 og 27 i De Forenede Nationers kon-
vention om handicappedes rettigheder (god-
kendt ved Rådets afgørelse 2010/48/EF af
26
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0027.png
26.11.2009), fortolkes således, at automatisk
ophør af en arbejdstagers ansættelseskon-
trakt på grund af handicap (når arbejdstage-
ren erklæres fuldstændig og varigt uarbejds-
dygtig til at udøve sit sædvanlige erhverv),
uden forudgående krav om, at virksomheden
har opfyldt den i direktivets artikel 5 fast-
satte forpligtelse til at foretage »tilpasninger i
rimeligt omfang« med henblik på at opret-
holde ansættelsesforholdet (eller forudgå-
ende har godtgjort den uforholdsmæssigt
store byrde, som en sådan forpligtelse inde-
bærer), udgør direkte forskelsbehandling,
selv om et sådant ophør er foreskrevet i en
national lovbestemmelse?
T-409/21
Tyskland mod Kommissionen
Påstande:
—Europa-Kommissionens afgørelse af 3.
juni 2021 om statsstøtte SA.56826 (2020/N)
— Germany — 2020 reform of support for
cogeneration og om statsstøtte SA.53308
(2019/N) — Germany — Change of support
to existing CHP plants (§ 13 i lov om fremme
af
kraftvarmeproduktion
(herefter
»KWKG«), annulleres for så vidt som det heri
fastslås, at
a) fremme af produktion af elektricitet fra
kraftvarmeværker i nye, moderniserede og re-
noverede højeffektive kraftvarmeværker,
EM
O-
sag
Dom
24.01.
24.
27
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0028.png
b) fremme af energieffektive varme- og køle-
net,
c) fremme af varme- og kølelagerfaciliteter,
d) fremme af produktion af elektricitet fra
kraftvarmeværker i højeffektive gasfyrede be-
stående kraftvarmeværker i kraftvarmesekto-
ren, og
e) det nedsatte kraftvarmetillæg for produ-
center af brint efter lov om fremme af kraft-
varmeproduktion af 2020 udgør statsstøtte.
—Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
C-687/21
Saturn Electro
Spørgsmål:
1. Er bestemmelsen om erstatningspligt i ar-
tikel 82 i den generelle forordning om data-
beskyttelse [(Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016
om beskyttelse af fysiske personer i forbin-
delse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger
og om ophævelse af direktiv 95/46/EF, her-
efter »den generelle forordning om databe-
skyttelse«)] ugyldig, idet den ikke er tilstræk-
kelig bestemt for så vidt angår retsfølgerne
ved immateriel skade?
2. Er det en forudsætning for at opnå ret til
erstatning, at der ikke blot er sket en uberet-
tiget videregivelse af de oplysninger, der skal
MIM
O-
sag
Dom
25.01.
24.
28
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0029.png
beskyttes, til en uvedkommende tredjemand,
men skadelidte også har påvist, at der er ind-
trådt en immateriel skade?
3. Er det tilstrækkeligt til at konstatere, at der
er sket en tilsidesættelse af den generelle for-
ordning om databeskyttelse, at den pågælden-
des personoplysninger (navn, adresse, er-
hverv, indkomst, arbejdsgiver) ved en fejl fra
medarbejdere i den handlende virksomhed
fejlagtigt videregives til tredjemand i trykt
form, på papir, nærmere bestemt på et papir-
dokument?
4. Er der tale om en ulovlig viderebehandling
gennem hændelig videregivelse til (fremlæg-
gelse for) en tredjemand, når virksomheden
gennem sine medarbejdere ved en fejl har vi-
deregivet de oplysninger, der ellers lagres i
virksomhedens edb-system, til en uvedkom-
mende person (jf. artikel 2, stk. 1, artikel 5,
stk. 1, litra f), artikel 6, stk. 1 og artikel 24 i
den generelle forordning om databeskyt-
telse)?
5. Er der tale om en immateriel skade som
omhandlet i artikel 82 i den generelle forord-
ning om databeskyttelse, selv hvis den tredje-
mand, der har modtaget dokumentet med
personoplysningerne, ikke havde fået kend-
skab til disse, inden papiret med oplysnin-
gerne blev leveret tilbage, eller er ubehaget
for den, hvis personoplysninger ulovligt blev
29
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0030.png
videregivet, nok til, at der opstår en immate-
riel skade som omhandlet i artikel 82 i den ge-
nerelle forordning om databeskyttelse, idet
enhver uberettiget videregivelse af personop-
lysninger medfører, at det ikke er muligt at
udelukke, at oplysningerne alligevel spredes
til et ukendt antal personer eller endog kan
misbruges?
6. Hvor alvorlig er overtrædelsen, når den
hændelige videregivelse til tredjemand kan
forhindres gennem bedre kontrol med de as-
sisterende medarbejdere i virksomheden
og/eller bedre organisering af datasikkerhe-
den, f.eks. idet vareudlevering og dokumen-
tation for de indgåede aftaler, først og frem-
mest finansieringsaftalen, varetages hver for
sig, idet der udstedes et særskilt udleverings-
papir, eller udleveringsinformationen videre-
gives virksomhedsinternt til medarbejderne i
vareudleveringen – uden at inddrage kunden,
der har fået udleveret papirdokumenterne,
herunder det papir, der berettiger til at få ud-
leveret varen [jf. artikel 32, stk. 1, litra b), og
stk. 2, samt artikel 4, nr. 7), i den generelle
forordning om databeskyttelse][?]
7. Skal der ved erstatning for immateriel
skade forstås tilkendelse af en straf på samme
måde som ved en konventionalbod?
C-58/22
Parchetul de pe lânga Curtea de Apel Cra-
JM
iova
O-
sag
Dom
25.01.
24.
30
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0031.png
Spørgsmål:
Skal princippet ne bis in idem, som garanteret
af artikel 50 i Den Europæiske Unions charter
om grundlæggende rettigheder, sammenholdt
med Rumæniensforpligtelser til at opfylde de
specifikke benchmarks i MSK-beslutningen
(Europa-
Kommissionens
beslutning
2006/928), fortolkes således, at en beslutning
om henlæggelse, som anklagemyndigheden
træffer efter indhentning af de væsentlige be-
viser i den respektive sag, er til hinder for, at
der indledes en anden straffesag vedrørende
samme forhold, selv med en forskellig retlig
kvalifikation, mod samme person, fordi be-
slutningen er endelig, medmindre det konsta-
teres, at omstændigheden til grund for hen-
læggelsen ikke foreligger, eller der fremkom-
mer nye forhold eller omstændigheder,
hvoraf det fremgår, at omstændigheden til
grund for henlæggelsen ikke længere forelig-
ger?
C-112/22
og C-
223/22
CU m.fl.
Spørgsmål:
1) Er EU-retten, og navnlig artikel 18 i trak-
taten om Den Europæiske Union[s funkti-
onsmåde], artikel 45 i traktaten om Den Eu-
ropæiske Union[s funktionsmåde], artikel 7,
stk. 2, i forordning (EU) nr. 492/2011, artikel
11, stk. 1, litra d), i direktiv 2003/109/EF, ar-
tikel 29 i direktiv 2011/95/EU, artikel 34 i
BM
O-
sag
GA
25.01.
24.
31
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0032.png
Den Europæiske Unions charterom grund-
læggende rettigheder samt artikel 30 og 31 i
den europæiske socialpagt, til hinder for en
national lovgivning som omhandlet i artikel 7,
stk. 1, sammenholdt med artikel 2, stk. 1, litra
a), i lovdekret nr. 4 af 28. januar 2019, som
ændret og ophøjet til lov nr. 26 af 28. marts
2019, for så vidt som den fastsætter et krav
om ti års bopæl i Italien (herunder uafbrudt i
de sidste to år på tidspunktet for indgivelsen
af ansøgningen og herefter bopæl i landet i
hele den periode, hvor støtten ydes) for at få
adgang til borgerløn, således italienske stats-
borgere, unionsborgere, der er indehavere af
opholdsret eller ret til tidsubegrænset ophold,
eller fastboende tredjelandsstatsborgere, som
har haft mindre end ti års bopæl, eller ti års
bopæl, men ikke uafbrudt i de sidste to år, stil-
les ringere end personer i samme kategori,
som har haft ti års bopæl, herunder uafbrudt
i de sidste to år? Hvis det foregående spørgs-
mål besvares bekræftende:
2) Er EU-retten, og navnlig artikel 18 i trak-
taten om Den Europæiske Union[s funkti-
onsmåde], artikel 45 i traktaten om Den Eu-
ropæiske Union[s funktionsmåde], artikel 7,
stk. 2, i forordning (EU) nr. 492/2011, artikel
11, stk. 1, litra d), i direktiv 2003/109/EF, ar-
tikel 29 i direktiv 2011/95/EU, artikel 34 i
Den Europæiske Unions charter om grund-
læggende rettigheder samt artikel 30 og 31 i
den europæiske socialpagt, til hinder for en
32
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0033.png
national lovgivning som omhandlet i artikel 7,
stk. 1, sammenholdt med artikel 2, stk. 1, litra
a), i nr. 4 af 28. januar 2019, som ændret og
ophøjet til lov nr. 26 af 28. marts 2019, for så
vidt som den forskelsbehandler fastboende
udlændinge, som kan opnå ret til tidsube-
grænset ophold i en efter at have haft fem års
bopæl i værtsmedlemsstaten, i forhold til fast-
boende udlændinge, som har haft ti års bopæl
i landet, herunder uafbrudt i de sidste to år?
3) Er EU-retten, og navnlig artikel 18 i trak-
taten om Den Europæiske Union[s funkti-
onsmåde], artikel 45 i traktaten om Den Eu-
ropæiske Union[s funktionsmåde], artikel 7,
stk. 2, i forordning (EUnr. 492/2011, artikel
11, stk. 1, litra d), i direktiv 2003/109/EF
samt artikel 29 i direktiv 2011/95/EU, til hin-
der for en national lovgivning som omhand-
let i artikel 7, stk. 1, sammenholdt med artikel
2, stk. 1, litra a), i lovdekret nr. 4 af 28. januar
2019, [som ændret og ophøjet til lov nr. 26 af
28. marts 2019,] der med hensyn til italienske
statsborgere, unionsborgere og tredjelands-
statsborgere fastsætter et krav om ti års bo-
pæl, herunder uafbrudt i de sidste to år, for at
få adgang til borgerløn?
4) Er EU-retten, og navnlig artikel 18 i trak-
taten om Den Europæiske Union[s funkti-
onsmåde], artikel 45 i traktaten om Den Eu-
ropæiske Union[s funktionsmåde], artikel 7,
stk. 2, i forordning (EU)nr. 492/2011, artikel
33
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0034.png
11, stk. 1, litra d), i direktiv 2003/109/EF, ar-
tikel 29 i direktiv 2011/95/EU, artikel 34 i
Den Europæiske Unions charter om grund-
læggende rettigheder samt artikel 30 og 31 i
den europæiske socialpagt, til hinder for en
national lovgivning som omhandlet i artikel 7,
stk. 1, sammenholdt med artikel 2, stk. 1, litra
a), i lovdekret nr. 4 af 28. januar 2019, [som
ændret og ophøjet til lov nr. 26 af 28. marts
2019,] for så vidt som den pålægger italienske
statsborgere,
unionsborgere og tredjelandsstatsborgere,
der ansøger om borgerløn, at erklære at have
haft ti års bopæl i Italien, herunder uafbrudt i
de sidste to år, og fastsætter alvorlige konse-
kvenser af strafferetlig karakter i tilfælde af
falsk erklæring?
C-277/22
Global NRG
Spørgsmål:
1) Skal artikel 41, stk. 17, i Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2009/73/EF af 13. juli
2009 om fælles regler for det indre marked for
naturgas og om ophævelse af direktiv
2003/55/EF (herefter »direktivet«), sammen-
holdt med artikel 47 i chartret om grundlæg-
gende rettigheder, fortolkes således, at den er
til hinder for en national lovgivning, hvoref-
ter det kun er systemoperatøren, der – i for-
bindelse med den pågældende medlemsstats
KEFM
O-
sag
Dom
25.01.
24.
34
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0035.png
regulerende myndigheds procedurer for fast-
sættelse af afgifter for brug af nettet, af afgif-
ter for de tjenester, som systemoperatørerne
kan levere til særlige tariffer, og af tilslutnings-
afgifterne – anerkendes som direkte berørt
part, der i denne egenskab har eneret til at
klage over en afgørelse, som er truffet i pro-
ceduren?
2) Såfremt det første spørgsmål besvares be-
kræftende af Domstolen: Skal direktivets arti-
kel 41, stk. 17, sammenholdt med artikel 47 i
chartret om grundlæggende rettigheder da
fortolkes således, at ved anvendelsen af denne
bestemmelse på et tilfælde som det i hoved-
sagen omhandlede skal en aktør på naturgas-
markedet, som befinder sig i en situation, der
svarer til sagsøgerens, og af systemoperatøren
– på grundlag af en afgørelse truffet af den
regulerende myndighed i den pågældende
medlemsstat, hvori fastsættes afgifter for
brug af nettet, afgifter for de tjenester, som
systemoperatørerne kan levere til særlige ta-
riffer, og af tilslutningsafgifter – er blevet på-
lagt en afgift for tjenesteydelser, som kan le-
veres til særlige takster, anses for at være be-
rørt af denne afgørelse og for i denne egen-
skab at have ret til at indlede klagesag til prø-
velse af denne afgørelse?
C-389/22
Croce Rossa Italiana e.a.
Sagen vedrører:
UM
(JFK;)
O-
sag
Dom
25.01.
24.
35
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0036.png
a) Skal det for at fravige den forpligtelse til
præjudiciel forelæggelse i medfør af artikel MIM
267 TEUF, som påhviler en ret i sidste in-
stans, [...] subjektivt fastslås, at denne ret er
»overbevist om, at hverken de øvrige med-
lemsstaters retter eller [D]omstolen vil være i
tvivl om afgørelsen« [som omhandlet i dom
af 6. oktober 1982, Cilfit m.fl., 238/81] [...],
idet det som begrundelse angives den mulige
fortolkning, som retsinstanserne i de øvrige
medlemsstater eller Domstolen kunne an-
lægge af samme spørgsmål, såfremt de var fo-
relagt et tilsvarende spørgsmål?
b) Er det [...] med henblik på at undgå et krav
om beviser, som det er umuligt at tilveje-
bringe, og tillade den konkrete gennemførelse
af de omstændigheder, som fraviger forplig-
telsen til præjudiciel forelæggelse, og som
Domstolen selv har fastlagt, tilstrækkeligt at
fastslå, at det præjudicielle spørgsmål (om
fortolkning og korrekt anvendelse af en EU-
retlig bestemmelse, der er relevant i det på-
gældende tilfælde), som den nationale retsin-
stans har rejst på området, er åbenbart ugrun-
det, hvorved det udelukkes, at der foreligger
rimelig tvivl i denne henseende – henset til
den EU-retlige terminologi og den EU-retlige
betydning af ordene i den pågældende be-
stemmelse, den EU-retlige sammenhæng,
hvori denne bestemmelse indgår, og de be-
skyttelsesformål, der forfølges med den, samt
36
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0037.png
under hensyntagen til EU-rettens udviklings-
trin på det tidspunkt, hvor den relevante be-
stemmelse skal anvendes i den nationale sag
– uden en undersøgelse af den fortolknings-
mæssige tilgang, som forskellige retsinstanser
kunne have?
c) Kan artikel 267 TEUF for at beskytte de
forfatningsmæssige og europæiske værdier
om domstolenes uafhængighed og den rime-
lige sagsbehandlingstid fortolkes således, at
denne bestemmelse er til hinder for, at den
dommer i den øverste nationale domstol,
som har behandlet og afvist en begæring om
at foretage en præjudiciel forelæggelse med
henblik på fortolkning af EU-retten, automa-
tisk eller alene efter begæring fra den part, der
har fremsat anmodningen, underkastes et ci-
vilt erstatningssøgsmål og en disciplinærsag?
1) Er artikel 1626, 1653, 1668 og 1669 i lov-
dekret nr. 66 af 15. marts 2010, hvorefter et
tidsbegrænset ansættelsesforhold i den of-
fentlige forvaltning kan forlænges eller fornys
flere gange i årtier, uden at ansættelsesforhol-
det bliver varigt, forenelige med direktiv
1999/70/EF og princippet om beskyttelse af
den berettigede forventning?
2) Er artikel 5 og 6 i lovdekret nr. 178/2012,
for så vidt som der ved disse bestemmelser
foreskrives forskellig behandling af de fastan-
satte (eller tidsubegrænset ansatte) og midler-
tidigt (eller tidsbegrænset) ansatte i samme
37
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0038.png
korps, uden at der foreligger lovbestemmel-
ser, som sikrer de midlertidige arbejdstageres
mulighed for at opretholde ansættelsesforhol-
det efter omstrukturering af den enhed, hvori
de pågældende er ansat, forenelige med direk-
tiv 1999/70/EF og princippet om forbud
mod forskelsbehandling?
C-436/22
ASCEL
Spørgsmål:
Idet formålet med enhver foranstaltning, der
er vedtaget af en medlemsstat i henhold til di-
rektivet, i overensstemmelse med dens artikel
2, stk. 2, bør være at bidrage til at opretholde
eller genoprette en gunstig bevaringsstatus
for dyrearter af fællesskabsbetydning, såsom
ulven (lupus canis)
[1] Er bestemmelserne i artikel 2, stk. 2, arti-
kel 4, 11, 12, 14, 16 og 17 i Rådets direktiv
92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af
naturtyper samt vilde dyr og planter til hinder
for, at en regional lov (Ley 4/1996, de 12 de
julio, de Caza de Castilla y León (lov nr.
4/1996 af 12.7.1996 om jagt i Castilla og
León) og senere Ley 4/2021, de 1 de julio, de
Caza y de Gestión Sostenible de los Recursos
Cinegéticos de Castilla y León (lov nr. 4/2021
af 1.7.2021 om jagt og bæredygtig forvaltning
af jagtressourcerne i Castilla og León)) erklæ-
rer ulven for en vildtart, der må jages, og det
følgelig er tilladt regionalt at udnytte ulve i
jagtområder
i
sæsonerne
2019/2020,
MIM
O-
sag
GA
25.01.
24.
38
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0039.png
2020/2021 og 2021/2022, når dens beva-
ringsstatus er ugunstig/utilstrækkelig ifølge
den rapport for den seksårige periode 2013-
2018, som Spanien forelagde Europa-Kom-
missionen i 2019, og hvorfor staten (med-
lemsstaten, jf. habitatdirektivets artikel 4) in-
kluderede alle de spanske ulvebestande på li-
sten over vilde arter under en særlig beskyt-
telsesordning og det spanske katalog over tru-
ede arter og også gav streng beskyttelse til be-
standene nord for Duero?
[2] Er det foreneligt med dette formål, at der
ydes ulven forskellig beskyttelse, alt efter om
den befinder sig nord eller syd for Duero-flo-
den, når – idet der tages hensyn til, at i) denne
sondring videnskabeligt set aktuelt er uhen-
sigtsmæssig, ii) at vurderingen af ulvens beva-
ringstilstand i de tre regioner, hvor den befin-
der sig i Spanien, Alperne, Atlanterhavet og
Middelhavet, i perioden 2013-2018 er ugun-
stig, iii) at ulven er en art, der er undergivet
streng beskyttelse i stort set alle medlemssta-
ter og navnlig, på grund af det delte område,
i Portugal, og iv) EU-Domstolens praksis om
det naturlige udbredelsesområde og det terri-
toriale anvendelsesområde der skal tages i be-
tragtning ved vurderingen af ulvens beva-
ringsstatus, – det i højere grad er i overens-
stemmelse med nævnte direktiv, ikke mindst
bestemmelserne i artikel 2, stk. 3, at ulven
indgår, uden at sondre mellem området nord
for Duero og området syd for Duero, i bilag
39
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0040.png
II og IV, således at dens indfangning eller
drab kun ville være mulig, når der ikke er no-
gen anden brugbar løsning i henhold til og i
overensstemmelse med de krav, der er fastsat
i artikel 16?
I tilfælde af, at sondringen [efter om ulven be-
finder sig nord eller syd for Duero] anses for
at være berettiget,
[3] Omfatter begrebet »udnyttelse« i direkti-
vets artikel 14 udnyttelse af denne art til jagt,
dvs. jagten på den, i betragtning af artens sær-
lige betydning (den er prioriteret i de øvrige
territoriale områder), idet det hidtil har været
tilladt at jage den, og da dens status i perioden
2013-2018 er blevet vurderet som ugunstig?
[4] Er det foreneligt med direktivets artikel
14, at ulven nord for Duero ved lov erklæres
for en vildtart, der må jages (artikel 7 i og bilag
I til lov nr. 4/1996 af 12.7.1996 om jagt i Ca-
stilla og León og artikel 6 i og bilag I til lov
4/2021 af 1.7.2021 om jagt og bæredygtig for-
valtning af jagtressourcerne i Castilla og
León), og at der godkendes en plan om regi-
onal udnyttelse af ulve i jagtområderne nord
for Duero-floden for sæsonerne 2019/2020,
2020/2021 og 2021/2022, uden at der fore-
ligger data, der vil gøre det muligt at vurdere,
om den overvågning, der er fastsat i direkti-
vets artikel 11, er gennemført, uden optælling
af populationen siden 2012-2013 og uden til-
strækkelig, objektiv, videnskabelig og aktuel
40
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0041.png
information om ulvens tilstand i de admini-
strative sagsakter, der har tjent som grundlag
for udarbejdelsen af den regionale udnyttel-
sesplan, når vurderingen af ulvens bevarings-
status i perioden 2013-2018 i de tre regioner,
hvor den befinder sig i Spanien, Alperne, At-
lanterhavet og Middelhavet, er ugunstig?
[5] Følger det af bestemmelserne i habitatdi-
rektivets artikel 4, 11 og 17, at derapporter,
der skal tages i betragtning ved fastlæggelsen
af ulvens bevaringsstatus (aktuelle og reelle
bestandsniveau, aktuelle geografisk udbre-
delse, reproduktionsindeks osv.) er dem, der
udarbejdes af medlemsstaten hvert sjette år
eller om nødvendigt inden for en kortere pe-
riode gennem et videnskabeligt udvalg som
det, der blev oprettet ved Real Decreto
139/2011 (kongeligt dekret nr. 139/2011),
idet der tages hensyn til, at ulvenes bestande
findes inden for forskellige selvstyrende regi-
oners områder, og at det er nødvendigt at fo-
retage en evaluering af foranstaltningerne for
en lokal bestand »i større målestok«, jf. Dom-
stolens dom af 10. oktober 2019 i sag C-
674/17?
C-474/22
Laudamotion
Spørgsmål:
1. Forudsætter kompensationsretten ved en
forsinkelse af flyvningen på mere end tre ti-
mer i forhold til det planlagte ankomsttids-
punkt i henhold til forordningens artikel 5, 6
TRM
O-
sag
Dom
25.01.
24.
41
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0042.png
og 7, at passageren som omhandlet i forord-
ningens artikel 3, stk. 2, litra a), er til stede ved
indcheckningen på det tidspunkt, der er angi-
vet af luftfartsselskabet, rejsearrangøren eller
et autoriseret rejsebureau, dog senest 45 mi-
nutter før den offentliggjorte afgangstid, eller
er en lang forsinkelse i den omhandlede for-
stand – i lighed med en aflysning af flyvnin-
gen – undtaget fra dette krav?
2. Såfremt kompensationsretten ikke er und-
taget fra kravet om at være til stede ved
indcheckningen, alene fordi der er indtruffet
en lang forsinkelse i den omhandlede for-
stand, foreligger der da en sådan undtagelse,
hvis passageren havde tilstrækkeligt sikre hol-
depunkter for at antage, at flyvningen ville an-
komme med en lang forsinkelse i den om-
handlede forstand?
C-622/22
Europa-Kommissionen mod Republik-
TRM
ken Malta
Påstande:
—Det fastslås, at Republikken Malta ved ikke
at træffe de nødvendige foranstaltninger for
at sikre, at den af denne medlemsstat udpe-
gede lufttrafiktjenesteudøver opfylder artikel
3, stk. 1, i Kommissionens forordning (EU)
nr. 29/2009 (1), har undladt at opfylde sine
forpligtelser i henhold til artikel 4, stk. 3,
TEU, sammenholdt med artikel 3, stk. 1, i
O-
sag
GA
25.01.
24.
42
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0043.png
Kommissionens
29/2009.
forordning
(EF)
nr.
—Republikken Malta tilpligtes at betale sa-
gens omkostninger.
C-722/22
Sofiyski gradski sad
Sagen vedrører:
Er det foreneligt med artikel 2 sammenholdt
med artikel 1, tredje led, i rammeafgørelse
2005/212 at fortolke en national lov således,
at en lastbil (sættevognstrækker og anhæn-
ger), som af medlemmer af en organiseret kri-
minel sammenslutning er blevet anvendt til
simpel besiddelse og til transport af store
mængder punktafgiftspligtige varer (cigaret-
ter) uden afgiftsbanderole, ikke skal konfiske-
res som redskab?
C-27/23
Hocinx
Sagen vedrører:
»Er princippet om ligebehandling, der er sik-
ret ved artikel 45 TEUF og artikel 7, stk. 2, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 492/2011 af 5. april 2011 om ar-
bejdskraftens frie bevægelighed inden for
Unionen, samt artikel 67 i Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004
af 29. april 2004 om koordinering af de soci-
ale sikringsordninger og artikel 60 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
UIM
BM
SM
O-
sag
GA
25.01.
24.
JM
O-
sag
Dom
25.01.
24.
43
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0044.png
987/2009 af 16. september 2009 om de nær-
mere regler til gennemførelse af forordning
(EF) nr. 883/2004 om koordinering af de so-
ciale sikringsordninger, til hinder for bestem-
melser i en medlemsstat, hvorefter grænsear-
bejdere ikke kan modtage familieydelser, der
er forbundet med udøvelse af lønnet beskæf-
tigelse i denne medlemsstat, for børn, der er
anbragt hos dem ved en retsafgørelse, mens
alle børn, der er anbragt ved en retsafgørelse,
og som har bopæl i denne medlemsstat, har
ret til at modtage disse ydelser, som udbetales
til den fysiske eller juridiske person, der har
forældremyndigheden over barnet, og hos
hvem barnet har lovlig bopæl og faktisk og
vedvarende ophold? Har det forhold, at
grænsearbejderen sørger for underholdet af
dette barn, betydning for besvarelsen af det
forelagte spørgsmål?«
C-54/23
Laudamotion et Ryanair
Sagen vedrører:
1) Er en kompensationsret som følge af for-
sinkelse af en flyvning på mindst tre timer i
henhold til forordningens artikel 5-7 generelt
udelukket, hvis passageren ved en potentiel
lang forsinkelse benytter en erstatningsflyv-
ning, som vedkommende selv har reserveret,
og hermed ankommer til bestemmelsesstedet
med en forsinkelse på mindre end tre timer,
eller er en ret til kompensation i en sådan si-
tuation under alle omstændigheder mulig,
ENS
TRM
O-
sag
Dom
25.01.
24.
44
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0045.png
hvis der allerede på det tidspunkt, hvor pas-
sageren senest skal være til stede ved
indcheckningen, er tilstrækkeligt sikre holde-
punkter for at antage, at flyvningen vil an-
komme til bestemmelsesstedet med en for-
sinkelse på mindst tre timer?
2) Såfremt det første spørgsmål besvares i
overensstemmelse med det andet alternativ,
forudsætter kompensationsretten som følge
af forsinkelse af en flyvning på mindst tre ti-
mer i henhold til forordningens artikel 5-7 i
den beskrevne situation da, at passageren
som omhandlet i forordningens artikel 3, stk.
2, litra a), er rettidigt til stede ved indcheck-
ningen?
C-118/22
Direktor na Glavna direktsia „Natsio-
JM
nalna politsia“ pri MVR – Sofia
Er artikel 5, sammenholdt med artikel 13, stk.
2, litra b), og stk. 3, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2016/680 af 27.
april2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med kompetente myndigheders
behandling af personoplysninger med hen-
blik på at forebygge, efterforske, afsløre eller
retsforfølge strafbare handlinger eller fuld-
byrde strafferetlige sanktioner og om fri ud-
veksling af sådanne oplysninger og om ophæ-
velse
af
Rådets
rammeafgørelse
2008/977/RIA til hinder for nationale lov-
givningsmæssige foranstaltninger, som med-
O-
sag
Dom
30.01.
24.
45
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0046.png
fører en i praksis ubegrænset ret for de kom-
petente myndigheder til at behandle person-
oplysninger med henblik på at forebygge, ef-
terforske, afsløre eller retsforfølge strafbare
handlinger eller fuldbyrde strafferetlige sank-
tioner og/eller en afskaffelse af den registre-
redes ret til begrænsning af behandling, slet-
ning eller tilintetgørelse af den pågældendes
oplysninger?
T-745/20
Symphony Environmental Technologies
MIM
og Symphony
Environmental mod Parlamentet m.fl.
Påstande:
— Det fastslås, at de sagsøgte ifalder ansvar
uden for kontraktforhold i henhold til artikel
340, stk. 2, TEUF og/eller artikel 41, stk. 3, i
chartret om grundlæggende rettigheder for
vedtagelsen af artikel 5 i og 15. betragtning til
(for så vidt som disse bestemmelser finder an-
vendelse på oxo-bionedbrydelig plast) Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2019/904 af 5. juni 2019 om reduktion af
visse plastprodukters miljøpåvirkning.
— Som følge heraf tilpligtes de sagsøgte at
betale sagsøgerne erstatning for den lidte
skade, herunder enhver yderligere skade, som
disse har lidt under sagen, og/eller forudsige-
lig skade, og at betale de skyldige renter, hvis
beløb og sats fastlægges under nærværende
sag.
O-
sag
Dom
31.01.
24.
46
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0047.png
— Subsidiært tilpligtes parterne inden for en
rimelig frist fra datoen for dommens afsigelse
at meddele Retten størrelsen af den erstat-
ning, som de er blevet enige om ved aftale,
opgjort i tal, eller — i mangel af en sådan af-
tale — inden for samme periode at meddele
Retten deres påstande opgjort i tal.
— Under alle omstændigheder tilpligtes de
sagsøgte at betale sagsomkostningerne.
T-56/22
Det Forenede Kongerige mod Kommissi-
FVM
onen
Påstande:
—Sagsøgtes gennemførelsesafgørelse (EU)
2021/2019 (1) annulleres, for så vidt som den
udelukker visse udgifter, som er blevet af-
holdt af sagsøgerens godkendte betalingsor-
ganer inden for rammerne af Den Europæi-
ske Garantifond for Landbruget (EGFL) og
Den Europæiske Landbrugsfond for Udvik-
ling af Landdistrikterne (ELFUL), fra EU-fi-
nansiering med den begrundelse, at der er en
svaghed i definitionen af »en aktiv landbruger
— tilknyttede virksomheder«.
—Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
C-727/22
Friends of the Irish Environment
Spørgsmål:
1) Skal SMV-direktivets artikel 2, litra a), sam-
menholdt med direktivets artikel 3, stk. 2, litra
MIM
O-
sag
GA
01.02.
24.
O-
sag
Dom
31.01.
24.
47
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0048.png
a), fortolkes således, at en foranstaltning, der
er truffet af forvaltningen i en medlemsstat,
af andre grunde end som følge af en lovgiv-
ningsmæssig eller administrativ forpligtelse,
og ikke med hjemmel i en administrativ eller
lovgivningsmæssig foranstaltning, kan være
en plan eller et program, som er omfattet af
direktivet, såfremt planen eller programmet
fastlægger rammerne for tilladelse og afslag
på gennemførelsen af visse projekter og føl-
gelig opfylder kriteriet i direktivets artikel 3,
stk. 2?
2 a) Skal SMV-direktivets artikel 3, stk. 1,
sammenholdt med direktivets artikel 3, stk. 8
og 9, fortolkes således, at en plan eller et pro-
gram, der fastsætter specifikke, om end de er
beskrevet som »vejledende«, regler for tilde-
lingen af midler med henblik på gennemførel-
sen af visse infrastrukturprojekter for at støtte
den fysiske udviklingsstrategi i en anden plan,
der selv udgør grundlaget for en fremtidig fy-
sisk anlægsstrategi, i sig selv kunne være en
plan eller et program som omhandlet i SMV-
direktivet?
2 b) Såfremt det andet spørgsmål, litra a), skal
besvares bekræftende, betyder den omstæn-
dighed, at en plan, der har som formål at til-
dele midler, da, at den skal behandles som en
budgetplan som omhandlet i direktivets arti-
kel 3, stk. 8?
48
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/1-24
2810496_0049.png
3 a) Skal SMV-direktivets artikel 5, sammen-
holdt med bilag I til samme direktiv, fortolkes
således, at der, såfremt det er et krav, at der
foretages en miljøvurdering i henhold til dette
direktivs artikel 3, stk. 1, i den miljørapport,
der er fastlagt deri, så snart der er identificeret
rimelige alternativer til en foretrukken mulig-
hed, skal foretages en vurdering af den fore-
trukne mulighed og de rimelige alternativer
på et sammenligneligt grundlag?
3 b) Såfremt det tredje spørgsmål, litra a), skal
besvares bekræftende, er kravet i direktivet da
opfyldt, såfremt de rimelige alternativer vur-
deres på et sammenligneligt grundlag forud
for valget af den foretrukne mulighed, og at
der først derefter foretages en vurdering af
udkastet til planen eller programmet, og en
mere fuldstændig SMV-vurdering da alene fo-
retages for så vidt den foretrukne mulighed?
49