Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 138
Offentligt
2783643_0001.png
Notat
15. november 2023
J.nr. 2023-8480
Kontor: MAT
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Om forslag til Kommissionens gennemførelsesafgørelse (intet KOM-nr.) om
etablering af et arbejdsprogram om udvikling og ibrugtagning af de
elektroniske systemer i EU-toldkodeksen.
1. Resumé
Initialer:HMH
I medfør af EU-toldkodeksens artikel 280 skal der via en
gennemførelsesafgørelse vedtages et arbejdsprogram vedrørende udvikling
og indførelse af de elektroniske systemer, der er omhandlet i EU-
toldkodeksens artikel 16, stk. 1. Kommissionen har således fremlagt forslag
til arbejdsprogram for gennemførelse af it-understøttelse af 17 konkrete
områder/elementer, hvor EU-toldkodeksen fastlægger, at der skal ske it-
understøttelse. I forhold til det nuværende arbejdsprogram flyttes enkelte it-
løsninger tættere på 2025, ligesom flere projekters tidligere fastlagte
tidsintervaller for gennemførelsen justeres. Gennemførelsesafgørelsen
behandles i toldkodeksudvalget (komitologiudvalg med kvalificeret flertal),
hvor der forventes generel opbakning. Regeringen agter at tilslutte sig
forslaget, når den forventede afstemning foregår den 28. november 2023.
Den foreslåede ændring vil have visse statsfinansielle konsekvenser, der
forventes afholdt inden for Skatteministeriets eksisterende rammer, jf.
flerårsaftale om Skattevæsenets økonomi 2023-2027. Overvejelser om
beskyttelsesniveauet skønnes ikke relevant.
2. Baggrund
I forbindelse med vedtagelsen af EU-toldkodeksen (Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 – EUTK) blev Kommissionen pålagt
at udarbejde et arbejdsprogram for de it-mæssige aktiviteter i forbindelse
med EUTK, der angiver den tidsmæssige planlægning for overgangen til de
enkelte it-løsninger. Arbejdsprogrammet skal justeres jævnligt (jf. EU-
toldkodeks artikel 208, stk. 3). Det aktuelle forslag til arbejdsprogram er en
justering af arbejdsprogrammet fra maj 2019, og den justerede tidsplan
afspejler den viden og de behov, der er på nuværende tidspunkt.
3. Formål og indhold
Formålet med arbejdsprogrammet er at sikre synlighed omkring den
planlægning, der finder sted om indførelsen af it-løsningerne, og at der er
tale om en gradvis indførelse af de nye løsninger.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 138: Notat om komitésag om etablering af et arbejdsprogram om udvikling og ibrugtagning af de elektroniske systemer i EU-toldkodeksen
2783643_0002.png
Artikel 1
indeholder, ud over en henvisning til EU-toldkodeksen, en
henvisning til selve arbejdsprogrammet, der er opført som et bilag til
afgørelsen. Bilaget indeholder den overordnede tidsplan for de 17 konkrete
områder/elementer, der i henhold til EU-toldkodeksen skal være it-
understøttet senest inden udgangen af 2025. For nogle af de planlagte
projekter udskydes tidspunktet for deres færdiggørelse i forhold til den
nuværende tidsplan, mens der for en række projekter sker ændringer i de
hidtidige start- og sluttidspunkter (tidsintervaller) for indførelsen af it-
ændringerne, og i visse tilfælde sker der en underopdeling af de hidtidige
intervaller, så der gives større fleksibilitet for idriftsættelse af de
pågældende systemer og elementer. Med justeringerne bliver der i et vist
omfang taget højde for de it-udfordringer flere medlemsstater har oplevet
siden seneste opdatering i 2019.
Artikel 2
understreger sammenhængen mellem arbejdsprogrammet og den
Multi Annual Strategic Plan (MASP), som Kommissionen og
medlemsstaterne bruger som detaljeret planlægningsredskab. Det fremgår,
at Kommissionen skal stræbe efter fælles holdning og enighed med
medlemsstaterne om omfanget af de projekter, der nedsættes, og om
fastsættelsen af it-løsningernes design, krav og arkitektur. Herudover skal
Kommissionen, når det er relevant, inddrage de økonomiske operatører og
deres holdninger.
Artikel 3
fastlægger, at arbejdsprogrammet skal opdateres regelmæssigt for
at tage højde for den løbende implementering af EUTK, samt for at det kan
tilpasses de faktiske fremskridt vedrørende it-løsningerne, herunder
udarbejdelsen af specifikationer mv.
Artikel 4
pålægger medlemsstaterne og Kommissionen at dele information
om
planlægningen
og
gennemførelsen
af
arbejdsprogrammet.
Medlemsstaterne skal således halvårligt sende nationale projektplaner mm.
samt angive fremdrift i udviklingen og ibrugtagningen af it-løsningerne.
Medlemsstaterne skal desuden straks give Kommissionen besked om
vigtige opdateringer af de nationale projektplaner mv. Artiklen pålægger
samtidig medlemsstaterne at gøre tekniske specifikationer tilgængelige for
de økonomiske operatører ”i ordentlig tid”.
Artikel 5
ophæver den forrige udgave af arbejdsprogrammet, der er fra 2019.
Bilaget
til afgørelsen indeholder de tidsplaner, der herefter vil være
gældende for de 17 omfattede it-løsninger. Ni it-løsninger er allerede
leveret/idriftsat, mens otte it-løsninger får udskudt visse deadlines eller
bliver opdelt i flere del-leverancer samt får udskudt deadlines.
Side 2 af 4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 138: Notat om komitésag om etablering af et arbejdsprogram om udvikling og ibrugtagning af de elektroniske systemer i EU-toldkodeksen
2783643_0003.png
Hjemmelsgrundlag
Retsgrundlaget for gennemførelsesafgørelsen er EU-toldkodeksens artikel
280.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om gennemførelsesafgørelsen.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget hører under EU’s enekompetence. Nærhedsprincippet finder
derfor ikke anvendelse.
6. Gældende dansk ret
Gennemførelsesafgørelsen har ikke i sig selv konsekvenser for toldloven,
men ibrugtagning af de enkelte it-løsninger vil blive afspejlet i kommende
ændringer af toldbehandlingsbekendtgørelsen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det følger direkte af EU-toldkodeksen, der fastlægger nye toldprocesser, at
der skal etableres digitale it-løsninger, der understøtter disse.
Økonomiske konsekvenser
Det er Skatteforvaltningens vurdering, at der vil være økonomiske
konsekvenser forbundet med de udskydelser og opdelinger, der lægges op
til med forslaget. Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt endeligt at
vurdere de samlede økonomiske konsekvenser, hvilket bl.a. skal ses i lyset
af, at flere af de foreslåede udskydelser vedrører systemelementer, hvor
udviklingen/tilpasningen endnu ikke er påbegyndt. Ud fra en foreløbig
vurdering skønnes de samlede merudgifter i alt at være i størrelsesordenen
25-35 millioner kr. fordelt på årene 2023-2025. Merudgifterne forventes
afholdt inden for rammerne af
Flerårsaftale om skattevæsnets økonomi
2023-2027
og inden for de økonomiske rammer i de senest tiltrådte
aktstykker om EUTK,
jf. fortroligt akt Æ, Ø og Å af 11. maj
2023.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Arbejdsprogrammet indebærer ikke i sig selv andre konsekvenser eller
påvirkning af beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Toldstyrelsens eksterne
toldkontaktudvalg. Der er modtaget to høringssvar. FSR – Danske
revisorer har oplyst, at de ikke har bemærkninger. Danske Shipping og
Havnevirksomheder (DSHV) har fremhævet vigtigheden af, at
erhvervslivet inddrages i den danske planlægning af onboarding til it-
Side 3 af 4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 138: Notat om komitésag om etablering af et arbejdsprogram om udvikling og ibrugtagning af de elektroniske systemer i EU-toldkodeksen
2783643_0004.png
løsningerne og pointerer, at det er fordelagtigt med god tid mellem
ibrugtagningen af de forskellige systemelementer.
Der har været inddragelse af interessenter på EU-niveau, hvor der fra
erhvervslivets side har været ytret ønske om mere tid til at implementere
flere af it-løsningerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er umiddelbart forventningen, at der vil være opbakning til
Kommissionens forslag til nyt arbejdsprogram, om end ikke alle ønsker til
ændringer er blevet imødekommet, og flere medlemsstater derfor forsat
vil finde tidsplanerne meget stramme.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positiv over for forslaget til nyt arbejdsprogram,
der synes at udgøre en balance mellem de forskellige medlemsstaters og
Kommissionens behov – herunder visse udskydelser og opdelinger, som
andre medlemsstater og erhvervslivet har behov for. Den danske
implementering forløber i hovedtræk som planlagt, men af hensyn til den
samlede implementering på tværs af medlemslande og af hensyn til
erhvervslivet er regeringen umiddelbart positiv over for forslaget til nyt
arbejdsprogram.
Regeringen agter at tilslutte sig forslaget, når medlemsstaterne som
forventet skal afgive deres holdning den 28. november 2023.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget til arbejdsprogram har ikke tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg.
Side 4 af 4