Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 88
Offentligt
2800544_0001.png
ERHVERVSSTY RELSEN
Høring over måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser ift. udkast til for-
slag til lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre
love (gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrap-
portering og om forhøjelse af størrelsesgrænser i regnskabsdirektivet)
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
Baggrund
Med gennemførelse af bæredygtighedsdirektivet indføres krav om, at alle store
virksomheder og alle børsnoterede virksomheder (med undtagelse af børsnote-
rede mikrovirksomheder) skal rapportere bæredygtighedsoplysninger efter euro-
pæiske standarder for bæredygtighedsrapportering i ledelsesberetningen i årsrap-
porten og indberette oplysningerne digitalt.
I overensstemmelse med bæredygtighedsdirektivet er formålet med lovforslaget
at styrke rammerne for virksomheders bæredygtighedsrapportering. Arbejdet
med bæredygtighedsrapportering vurderes at være helt centralt for erhvervslivets
arbejde med den bæredygtige omstilling. Det er centralt, at bæredygtighedsrap-
porteringen bliver både troværdig og anvendelig for regnskabsbrugerne.
Målet er, at investorer, civilsamfundets aktører og andre interessenter med den
foreslåede bæredygtighedsrapportering bedre kan vurdere virksomhedernes bæ-
redygtighed og kanalisere finansiering og efterspørgsel i retning af de mest bæ-
redygtige virksomheder.
Det bemærkes, at de virksomheder, der fremadrettet bliver omfattet af bæredyg-
tighedsrapportering, også skal rapportere efter taksonomiforordningen. Taksono-
miforordningen stiller krav om, at de omfattede virksomheder skal rapportere på
tre nøgleresultatindikatorer (omsætning, kapital- og driftsudgifter) samt opgøre
andelen af deres økonomiske aktiviteter, som er klima- og miljømæssigt bære-
dygtige aktiviteter. Hvor det i dag kun er de største børsnoterede virksomheder,
der er omfattet af taksonomiforordningen, vil det fremover blive alle store virk-
somheder og alle børsnoterede virksomheder (med undtagelse af børsnoterede
mikrovirksomheder).
Endelig bemærkes, at udkastet til lovforslag gennemfører Kommissionens dele-
gerede direktiv om årsregnskaber, konsoliderede regnskaber og tilhørende beret-
ninger for visse virksomhedsformer for så vidt angår ændring af størrelsesgræn-
serne for mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder. Formålet med
at hæve størrelsesgrænserne i regnskabsdirektivet er, at afspejle den seneste in-
flation særligt i 2021 og 2022.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Erhvervsstyrelsens opgørelse af de erhvervsøkonomiske konsekvenser viser, at
CSRD medfører store omkostninger for dansk erhvervsliv. Implementeringen af
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Lovudkast - Høring over måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser ifm. udkast til forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love (gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering og om forhøjelse af størrelsesgrænser i regnskabsdirektivet)
2800544_0002.png
2/3
direktiverne i dansk ret vurderes at medføre ca. 6 mia. kr. i omstillingsomkost-
ninger i forbindelse med, at virksomhederne omstiller sig til at efterleve regule-
ringen første gang og herefter ca. 5 mia. kr. årligt i løbende omkostninger for
dansk erhvervsliv. Derudover vil CSRD ift. taksonomiforordningen udløse kon-
sekvenser for erhvervslivet for ca. 4,8 mia. kr. i omstillingsomkostninger og ca.
2,5 mia. kr. årligt i løbende omkostninger,
jf. tabel 1.
De standarder, som virksomhederne skal rapportere efter, genererer de fleste er-
hvervsøkonomiske byrder, da de fastsætter de oplysninger (fx ift. miljø og klima),
som virksomhederne skal rapportere om. De høje omstillingsomkostninger skyl-
des, at virksomhederne skal investere i at omstille deres medarbejderes kompe-
tencer og virksomhedens arbejdsgange samt i nye IT-systemer for at sikre, at
virksomheden kan rapportere efter de kommende regler. De høje løbende om-
kostninger skyldes bl.a., at virksomhederne løbende skal indhente oplysninger fra
egne systemer, datterselskaber og værdikæden samt håndtere og bearbejde disse
oplysninger.
Tabel 1
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Mio. kr. (2023-pl)
CSRD
Omkostninger som følger af CSRDs
direktivtekst samt de ikke-sektor-
specifikke standarder
- Heraf finansielle virksomheder
- Heraf ikke-finansielle virksomhe-
der
Omkostninger som følger af CSRDs
direktivtekst, specifikt for revisorer
Lettelser som følger forhøjelse af
størrelsesgrænser i regnskabsdirek-
tivet
1
Total (direkte)
Taksonomiforordningen
Taksonomiforordningen
Omstillings-
omkostninger
Løbende omkostnin-
ger (årligt)
5.984
228
5.756
1
-
5.985
4.767
5.081
164
4.917
9
-4
5.086
2.462
Anm. Tallene er beregnet ud fra virksomhedspopulationen i de omfattede
regnskabsklasser i regnskabsåret 2022. Det har ikke været muligt at indregne
omkostninger til dataindhentning/behandling for ca. 50 direkte omfattede
børsnoterede SMV’er. Det bliver muligt, når SMV-standarden
vedtages af
Kommissionen.
1
Med CSRD implementeres samtidig forhøjede størrelsesgrænser i regnskabsdi-
rektivet, som betyder, at flere virksomheder ændrer regnskabsklasse og derved
skal rapportere efter mindre omfattende regnskabskrav, herunder ift. CSRD.
Forhøjelserne forventes at reducere de løbende omkostninger for erhvervslivet
med ca. 4 mio. kr. årligt.
Kilde: Erhvervsministeriet og Erhvervsstyrelsen
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Lovudkast - Høring over måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser ifm. udkast til forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love (gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering og om forhøjelse af størrelsesgrænser i regnskabsdirektivet)
2800544_0003.png
3/3
Det forventes, at virksomheder i de omfattede virksomheders leverandørkæder
(herunder et stort antal SMV’er) også vil blive påvirket af CSRD, da de skal le-
vere oplysninger til de omfattede virksomheders rapportering. Forventningen er,
at denne effekt vil være væsentlig for de berørte virksomheder, men det er endnu
ikke muligt at estimere disse konsekvenser. Dette forventes først muligt, når
Kommissionen forventeligt medio 2024 vedtager SMV-standarder (for de omfat-
tede børsnoterede SMV’er), som sætter rammen for, hvilke krav der vil blive stil-
let ned i leverandørkæderne.
Afslutningsvis bemærkes, at forhøjelserne af størrelsesgrænserne i lovforslaget
betyder, at flere virksomheder bliver omfattet af lempeligere regnskabs- og revi-
sionskrav. Erhvervsstyrelsen har vurderet, at de forhøjede størrelsesgrænser – og
hermed ændrede fordelinger af virksomhedspopulationen på regnskabsklasser –
vil give lettelser for erhvervslivet på ca. 4,0 mio. kr. årligt.
Frist for bemærkninger
Erhvervsstyrelsen skal bede om eventuelle bemærkninger senest den 20. decem-
ber 2023. Styrelsen har ikke mulighed for at tage højde for bemærkninger, der
modtages efter denne dato.
Det fremgår af høringslisten, hvilke organisationer m.v., målingen af de erhvervs-
økonomiske konsekvenser er sendt i høring hos.
Bemærkninger bedes sendt til chefkonsulent Anne Frendrup Petersen på
[email protected]
og chefkonsulent Helle Bøjen Larsen på
[email protected]
Med venlig hilsen
Helle Bøjen Larsen