Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 34
Offentligt
2770949_0001.png
EU-forslagspakke om
betalingstjenester og
åben finans
Erhvervsudvalget den 26. oktober 2023
Folketinget
| 26. oktober 2023
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0002.png
Dagsorden
Forslagspakke om betalingstjenester og
åben finans
1. Direktivforslag om betalingstjenester
(PSD3)
2. Forslag til forordningen om
betalingstjenester (PSR)
3. Forslag til forordning om åben finans (FIDA)
Folketinget
Side 2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0003.png
EU-lovpakke om betalingstjenester og åben
finans
• Kommissionens forslagspakke fra den 28. juni 2023 omfatter tre EU-lovforslag, der skal
forbedre forbrugerbeskyttelsen og konkurrencen inden for elektroniske betalinger og sætte
forbrugerne i stand til at dele deres data på en sikker måde, så de kan få en bredere vifte af
bedre og billigere finansielle produkter og tjenester. Pakken skal samtidig sikre, at EU’s
finansielle sektor er ”up to date” i forhold til den nye digitale tidsalder.
KOM (2023) 366:
Forslag direktiv om betalingstjenester og elektroniske pengetjenester i det
indre marked (PSD3).
KOM (2023) 367:
Forslag forordning om betalingstjenester i det indre marked (PSR).
KOM (2023) 360:
Forslag forordning om en ramme for adgang til finansielle data (FIDA).
• Udspringer af Kommissions strategi for detailbetalinger og strategien for digital finans fra 2020
• Forslagspakken er én af Folketingets prioriterede sager fra Kommissionens arbejdsprogram
for 2023.
Folketinget
Side 3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0004.png
Lovpakken
Udspringer af direktivet om betalingstjenester i det
indre marked – direktiv 2015/2366, der går under
betegnelsen PSD2 - der senest blev ændret i 2015.
PSD2 splittes op i et nyt direktiv og en forordning.
KOM (2023) 366
KOM (2023) 367
KOM (2023) 360
• Forordning (FIDA):
• Ny forordning om
deling af kundedata
fra finansielle
virksomheder, som
udbreder delingen af
data i regi af ”Open
Banking” i PSD2
Side 4
• Direktiv (PSD3):
• indeholder regler
rettet mod tilsyns-
myndighederne
(tilladelser, tilsyn, og
registreringer af
betalingsinstitutter)
Folketinget
• Forordning (PSR):
• Indeholder reglerne
for betalingsinstitutter
samt forbrugerne
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0005.png
Retsgrundlag
Alle tre forslag: artikel 114 om det indre marked i Traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF)
Herudover:
• Betalingstjenestedirektivet (PSD3): artikel 53 (TEUF) om gensidig anerkendelse pga.
gældende e-pengedirektiv (EMD2) skal indarbejdes i PSD3
• Alle tre forslag skal vedtages af Rådet i samarbejde med Europa-Parlamentet under
den almindelige lovgivningsprocedure.
• Skal vedtages med kvalificeret flertal i Rådet.
Folketinget
Side 5
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0006.png
Hvorfor et særligt fokus på betalings-
tjenester og deling af finansielle data?
Det nuværende betalingstjenestedirektiv PSD2 er fra 2015 og trænger til en
opdatering, da udviklingen på området er gået hurtigt.
• Fra elektroniske betalinger i EU på 184.200 mia. euro i 2017 til 240.000 mia.
euro i 2021
• Mere sofistikerede former for svindel er kommet til (”spoofing” mv.)
• Nye innovative betalingsformer og -tjenester (kontaktløs betaling, QR-koder mv.)
• Erfaringerne med at dele data fra kundernes betalingskonti (”Open Banking”)
Folketinget
Side 6
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0007.png
Aktører
Betalingstjenester
MobilePay, Nets og
pengeinstitutter, når de
f.eks. tilbyder betalings-
kort eller netbank. Kan
også være tjenester i
forbindelse med
crowdfunding, internet-
betalinger eller specifikke
løsninger til betalinger på
handelsplatforme
Kontooplysnings-
tjenester (AISP)
kan få adgang til en
kundens betalingskonto-
data i dennes bank. Det
kræver en tilladelse fra
kunden, men ikke
banken. AISP’en kan så
tilbyde en service, som
vil være relevant for dens
kunder
Finansoplysnings-
tjenester (FISP)
En ny aktør der
indføres med forslaget
om åben finans. Kan
trække finansielle data
med kundens accept
og skræddersy
løsninger til kunderne
Folketinget
Betalingsiniterings-
tjenester (PISP)
En PISP kan foretage
betalinger på vegne af
sine kunder. En sådan
gennemførelse af
betaling vil foregå med
kundens samtykke men
uden kundens
betalingskort eller en
særlig aftale med
kundens bank.
Side 7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0008.png
Formål med betalingstjenesteforslagene
PSD3 og PSR:
Bekæmpe og modvirke betalingssvindel.
Forbedre forbrugernes rettigheder.
Skabe endnu mere lige vilkår mellem banker og ikke-banker.
Forbedre funktionen af åben bankvirksomhed (”Open Banking”).
Forbedre tilgængeligheden af kontanter i butikker og via pengeautomater.
Styrke harmoniseringen og håndhævelsen.
Folketinget
Side 8
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0009.png
Nye betalingstjenestedirektiv (PSD3)
Indeholder regler rettet mod tilsynsmyndighederne, hvilket bl.a. omhandler tilladelser,
registreringer og tilsyn med betalingsinstitutter.
• Tilladelser til betalingsinstitutter (krav styrkes ifh. afviklingsplan og kapitalkrav,
undtagelser ved begrænset omsætning, EBA kan udarbejde tekniske standarder)
• Registrering af kontooplysningstjenester (før krav om tilladelse)
• Adgang til kontanter (kontanthævning op til 50 euro uden køb, registrering og tilsyn
med uafhængige pengeautomater)
• Myndighed og kontrol (udpege national myndighed ansvarlig for autorisation og
kontrol med betalingsinstitutter, indføre regler om administrative sanktioner)
• Adgang til opbevaring af brugermidler på en konto i centralbanken.
• Indarbejder af e-pengedirektivet (EMD2) (tilladelse som betalingsinstitut)
• Anvendelse: 18 måneder efter at det er trådt i kraft.
Folketinget
Side 9
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0010.png
Forordning om betalingstjenester (PSR)
Fastsætter regler for betalingsinstitutter og forbrugere.
• Harmonisering (forordning), styrke forbrugernes rettigheder og sikkerheden ved
elektroniske betalinger.
• Stærk kundeautorisation (SCA: to faktorer til godkendelse) (ikke via smartphone)
• Hæftelse (tekniske leverandører og kortordninger, kun afvise en uautoriseret betaling
ved svig, betalingsudbydere ansvarlige over for betaleren ved ”spoofing”)
• Open Banking (kontooplysninger, fjerne API-hindringer, ”tilladelses-dashboard”)
• Bekæmpelse af misbrug (IBAN-verifikationsmekanisme, deling af IBAN-nummer,
indgriben fra EBA)
• Adgang til deltagelse i betalingsafviklingssystemer og adgang til betalingskonti i
banker for betalingsinstitutter.
• Anvendelse: 18 måneder efter at den er trådt i kraft (24 måneder for IBAN-
verifikationsmekanismen)
Folketinget
Side 10
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0011.png
Formål med forslaget om åben finans (FIDA)
• Mulighed, men ingen forpligtelse for kunderne til at dele deres finansielle data med databrugere.
• Forpligtelse for indehavere af kundedata (f.eks. finansieringsinstitutter) til at stille disse data til
rådighed for databrugere.
• Fuld kontrol fra kundernes side over, hvem der har adgang til deres data, og til hvilket formål.
• Standardisering af kundedata og de nødvendige tekniske grænseflader som led i finansielle
datadelingsordninger.
• Klare ansvarsordninger vedrørende brud på datasikkerheden og tvistbilæggelses-mekanismer
som led i ordninger for deling af finansielle data.
• Yderligere incitamenter for dataindehavere til at indføre grænseflader af høj kvalitet for
databrugere gennem rimelig kompensation fra databrugere.
Folketinget
Side 11
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0012.png
Forordning om åben finans (FIDA)
Videreudvikling af datadelingskravet fra ”Open Banking” fra PSD2
Deling af finansielle data fra dataindehavere til databrugere
Typer af kundedata omfattet af delingskravet:
• Lån og konti (herunder oplysninger om saldo, vilkår og transaktioner)
• Opsparings- og investeringsprodukter, kryptoaktiver, fast ejendom og
øvrige finansielle aktiver, herunder oplysninger om disses økonomiske
forhold samt data indsamlet til brug for egnetheds- og
hensigtsmæssighedsvurderinger.
• Arbejdsmarkedspensioner og paneuropæiske personlige
pensionsprodukter
• Skadesforsikringsprodukter (undtagen liv, sygdom og sundhed)
• Data indsamlet som led i en låneansøgnings- eller kreditvurderingsproces
til brug for kreditværdighedsvurdering af en virksomhed (ikke forbrugere).
Udbydere af finansoplysningstjenester (FISP’er):
• Databruger, tilladelse og tilsyn, API’er og ”tilladelses-dashboard”
Folketinget
Forslaget omfatter
kundedata og data som
finansielle institutioner
typisk samler, op-
bevarer og behandler
som en del af deres
normale interaktioner
med kunderne.
Kunderne kan være
enten personer eller
virksomheder.
Forslaget omfatter data
som kunderne selv
leverer, og data der
stammer fra kundernes
interaktion med den
finansielle virksomhed.
Side 12
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0013.png
Forordning om åben finans (FIDA) fortsat
Finansielle datadelingsordninger:
• Dataindehaver (finansielle virksomheder) og databrugere (FISP’er) mf.
• Udvikling af fælles standarder for kundedata- og grænseflader (API’er)
• Ansvarsfordeling og tvistbillæggelsesmekanismer
• Økonomisk kompensation til dataindehaver
• Tilsyn med datadelingsordninger
• Kommissionen kan ved manglende udvikling af datadelingsordninger inden for en eller flere
kategorier af kundedata etablere en datadelingsordning ved en delegeret retsakt.
Tilsyn:
• Udpegning af national myndighed, administrative sanktioner, administrative bøder?
Grænseoverskridende adgang til data:
• FISP’er (fra andre EU-lande)
• Tredjelandes FISP’er (EU-repræsentant)
• Anvendelse: 24 måneder efter at det er trådt i kraft (18 måneder for datadelingsordninger).
Folketinget
Side 13
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0014.png
Konsekvensanalyse (FIDA): markedsdeltagere
Antal af
dataindehavere
i EU: 17.745, heraf:
4.000 kreditinstitutioner (underlagt PSD2)
2.585 forsikringsselskaber
6.120 arbejdsmarkedsrelaterede pensionsselskaber
5.040 investeringsselskaber
Kontooplysnings-
tjenester (AISP)
I januar 2023 var der 324
betalingsinstitutioner, der
udøvede
kontooplysningstjenester i
EU under PSD2, hvoraf
91 alene var autoriseret
som udbydere af
kontooplysningstjenester
Antal af
databrugere
i EU: 3.838, heraf
1.200 banker (aktive under PSD2)
776 forsikringsselskaber
1.512 investeringsselskaber
350 FISP’er (forventede fremtidige antal)
Folketinget
Side 14
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0015.png
Konsekvensanalyse (FIDA): gevinster og omk.
Gevinster
Årlig gevinst i form af stigning i EU’s BNP på mellem 4,6 og 12,4 mia. euro: heraf
• 663 mio. euro – 2 mia. euro om året i direkte indvirkning på EU’s finansielle dataøkonomi
• 1,5 – 5,4 mia. euro om året i indirekte indvirkning på EU’s finansielle dataøkonomi
Omkostninger
Engangsomkostninger på mellem 2,2 og 2,4 mia. euro (primært API-udviklingsomkostninger)
Årlige omkostninger på mellem 147 og 465 mio. euro.
Folketinget
Side 15
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0016.png
Konsekvensanalyse (FIDA): gevinster og omk.
Årlige omkostninger til ”tilladelses-dashboards” (3.000 – 12.000 euro om året)
• 17.745 dataindehavere = 53 – 213 mio. euro
• 3.838 databrugere = 12 – 46 mio. euro (herunder 350 FISP’er = 1 – 4,2 mio. euro)
Samlet mellem 65 – 259 mio. euro om året
Omkostninger ved håndtering af
datadelingsordninger:
5 mio. euro om året.
API-udviklingsomkostninger
varierer med typen af dataindehaver (banker er underlagt PSD2)
• Banker: 220 – 440 mio. euro (1.125 organisatoriske enheder)
• Forsikringsselskaber: omkring 1,4 mia. euro (727 organisatoriske enheder)
• Arbejdsmarkedsrelaterede pensionsselskaber (22 nationale løsninger): 43 mio. euro
• Investeringsselskaber (5.040 enheder): 504 mio. euro.
Samlede API-engangsomkostninger: 2,2 – 2,4 mia. euro.
Samlede løbende årlige API-omkostninger: 70 – 194 mio. euro.
FISP-omkostninger:
22 mio. euro for at opnå tilladelse og mellem 3,2 til 6,4 mio. euro i årlige
omkostninger til tilladelses-dashboards, erhvervsansvarsforsikring og tilsyn
Folketinget
Side 16
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0017.png
Høringssvar om betalingstjenester (PSD3/PSR)
Hæftelse:
• Finans Danmark (FIDA) og Vipps MobilePay: bekymring for, at betalingsudbyderen skal hæfte
ved svindel, hvis brugeren angiver, at en svindler har udgivet sig for at være pågældende
udbyder (kan udnyttes af svindlere og medføre mindre agtpågivende forbrugere).
• Forbrugerrådet Tænk ser positivt på hæftelseskravet hos betalingsudbyderen.
Databeskyttelse:
• Finans Danmark: større klarhed over samspillet mellem GDPR og bestemmelser i PSR.
• Forbrugerrådet Tænk: bekymret ifh. til ”Open Banking” og ønsker bl.a. en præcisering af
”tilladelse” med inspiration fra GDPR. Det skal sikres, at forbrugerne ikke diskrimineres fra
tjenester eller produkter, hvis de ikke ønsker deling af data med tredjeparter.
Open banking og adgangsinterface (API):
• FIDA: ønsker en kompensationsordning, der sikrer en bedre fordeling af udgifter forbundet med
datadeling. Skal være ensartede principper for datadeling på tværs af sektorer og tjenester. FIDA
er positiv mht. ”tilladelses-dashboards”, men der skal sikres balance mellem omkostninger og
værdi for brugerne.
• Vipps MobilePay: Kravene til adgangsinterface kan med fordel skærpes yderligere.
Folketinget
Side 17
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0018.png
Høringssvar om betalingstjenester (PSD3/PSR)
Stærk kundeautentifikation (SCA):
• FIDA: kravene til SCA kan med fordel gøres klarere i forslaget. FIDA bemærker, at det kan
være en tung og byrdefuld proces at indgå de enkelte aftaler med udbydere af tekniske
løsninger vedr. kundeautentifikation.
• Vipps MobilePay: finder det uhensigtsmæssigt, at indføre et ikke-smartphonekrav på
tjenester og produkter, der i forvejen udelukkende tilbydes via smartphones.
Adgang til kontanter:
• Dansk Erhverv (DE): mener, at det skal være op til betalingsmodtagere at bestemme,
hvorvidt de ønsker at modtage kontanter, og i hvilket omfang de ønsker at udbyde dem til
kunderne.
• Nationalbanken: finder det uhensigtsmæssigt, at der fastsættes et loft på 50 euro for at
hæve kontanter i detailbutikker uden varekøb (er jo ikke et loft på nuværende tidspunkt).
Folketinget
Side 18
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0019.png
Høringssvar om åben finans (FIDA)
• Forsikring og Pension: generelt kritisk mht. forslaget om øget datadeling i den finansielle sektor, da
den brede anvendelse af kundedata kan resultere i at virksomheder tvinges til at dele
konkurrencefølsomme oplysninger. Hertil kommer udvikling af dyr digital infrastruktur.
• Finans Danmark: udtrykker bekymring for det brede omfang af obligatorisk datadeling, da internt
behandlet data ses som mindre hensigtsmæssigt at dele. Støtter datadelingsordninger, men efterlyser
klarere rammer, senere anvendelsesdato og afklaring af tvivlsspørgsmål.
• Dansk Fintech Alliance: støtter forordningen, men påpeger vigtigheden af, at kompensations-
elementet for deling af data ikke må begrænse udbredelsen af åben finans.
• Forbrugerrådet Tænk: støtter forslaget, men påpeger dog mangler i forbrugerbeskyttelsen. Forslaget
skal komme forbrugerne til gavn og de skal ikke risikere at blive udelukket fra fin. produkter/tjenester.
• Dansk Erhverv: er overordnet positiv over for forslaget (forbrugerkontrol og innovative fintech-virk.)
Folketinget
Side 19
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0020.png
Betænkeligheder i høringssvar
Etablering af finansielle datadelingsordninger
Deling af data som er bearbejdet af de finansielle institutioner (konkurrenceelement)
Tidsramme for kort: 24 måneder (18 måneder til at få datadelingsordninger på plads)
Bred og uklar definition af kundedata
FISP bør også underlægges krav om deling af data
Bør være fokus på deling af data på tværs af sektorer
Reduktion i kompensationskrav, når FISP’en er en SMV (som mange fintech-
virksomheder er)
• Bekymring for de store ”gatekeepers” mulighed for at høste data
• Forholdet til GDPR
Folketinget
Side 20
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0021.png
Det videre forløb
• Fremsat 28. juni 2023
• Skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet i samarbejde
• Spansk formandskab ønsker enighed i Rådet om hele pakken i år, og forventes derfor at
fremlægge et kompromis snart.
• Vedtagelse af forslagene med EP inden valget i 2024?
• Betalingstjeneste forslagene (PSD3 og PSR) vil være gældende 18 måneder efter, at de er trådt i
kraft, hvilket vil sige i efteråret 2025.
• Forslaget om åben finans (FIDA) vil være gælde 24 måneder efter, at det er trådt i kraft, hvilket så
vil sige foråret 2026 (18 måneder for datadelingsordninger).
• Hvis der først sker en vedtagelse efter EP-valget vil betalingstjenesteforslagene først være
gældende fra første halvår af 2027. FIDA-forordningens bestemmelser vil sandsynligvis først
skulle anvendes fra andet halvår af 2027.
Forslag
fremsat 28.
juni 2023
2023
Folketinget
Vedtagelse
før EP-valg
2024
EP-valg
juni 2024
Vedtagelse
efter EP-
valg
2025
PSD3 og
PSR efterår
2025
2026
FIDA
foråret
2026
PSD3 og
PSR første
halvår 2027
2027
FIDA
efterår
2027
Side 21
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0022.png
Forslagene i en dansk kontekst
Kun det nye direktivforslag om betalingstjenester (PSD3) skal direkte implementeres i
den danske lovgivning. De øvrige forslag (PSR og FIDA) er forordninger, som gælder
umiddelbart og direkte, og som den danske lovgivning ikke må stride imod.
• Hvis forslagene vedtages inden EP-valget i juni 2024, så vil direktivet skulle
implementeres i den danske lovgivning inden efteråret 2025.
• Hvis det bliver vedtaget efter EP-valget vil det sandsynligvis ført være frem til foråret
2027.
Behov for ændringer i dansk lovgivning som følge af forslagene:
• PSD3-direktivet skal implementeres i dansk ret og vil medføre behov for ændring af
en række bestemmelser i lov om betalinger og tilhørende bekendtgørelser.
• PSR-forordningen vil have direkte retsvirkning og medføre behov for at ophæve en
række bestemmelser i lov om betalinger samt i tilhørende bekendtgørelser.
• FIDA-forslaget vil ikke have konsekvenser for den danske lovgivning, da området
ikke er reguleret.
Folketinget
Side 22
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0023.png
Forslagene i en dansk kontekst
• Krav om administrative bøder i PSD3/FIDA skal undersøges nærmere?
• Mulighed for at opretholde danske særregler i PSD3 skal undersøges nærmere?
• Ret til betaling med kontanter mellem 06.00 og 22.00.
• Indskrænkelse af de formål, som erhvervsdrivende må anvende forbrugernes
betalingsoplysninger til (må ikke anvendes til individuel prisfastsættelse eller
markedsføring).
• Forbrugernes indsigelsesmuligheder i forbindelse med fjernsalg (”charge-back”-regler)
=> Forbrugere kan få tilbageført beløbet fra sit pengeinstitut, hvis en vare købt med
Dankort ikke kommer frem.
Danske infrastrukturer: Pensionsinfo og den digitale tinglysning bør kunne få status som
datadelingsordninger under FIDA-forslaget.
Folketinget
Side 23
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0024.png
Hvordan kan ERU behandle forslagene
• Begrundet udtalelses om brud på nærhedsprincippet -
frist den 2. november
Kræver at et flertal i Erhvervsudvalget finder, at der er brud på nærhedsprincippet!
• Politisk udtalelse til Kommissionen og Parlamentet -
ingen frist
• Skriftlige spørgsmål til Kommissæren eller til den danske minister
• Samråd eller teknisk gennemgang
Folketinget
Side 24
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0025.png
Politisk dialog med Kommissionen
De nationale parlamenter kan afgive udtalelser om Kommissionens forslag og om de
politikområder, hvor Kommissionen har beføjelse til at handle. Det er Kommissionens
mål at besvare sådanne udtalelser inden for 3 måneder.
Den politiske dialog gennemføres desuden via:
• Besøg og møder på både politisk og administrativt niveau. De fleste nationale
parlamenter holder regelmæssigt møder med medlemmer af Kommissionen
• Kommissionens deltagelse i interparlamentariske møder og konferencer
• Kommissionens embedsmænds deltagelse efter anmodning i møder med nationale
parlamentsudvalg og –repræsentanter.
ERU sendte sammen med EUU i marts 2022 en politisk udtalelse til Kommissionen om
gennemførelsen af de såkaldte Basel III-standarder for kreditinstitutterne.
Folketinget
Side 25
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation om betalingstjenester og åben finans fra udvalgets møde den 26. oktober 2023
2770949_0026.png
Mere information
www.ft.dk
Martin Jørgensen
EU-konsulent
Tlf.
61 62 43 07
E-mail: [email protected]
Folketinget