Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 288
Offentligt
UDKAST
Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del - Bilag 288
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af søloven
(Justering af årlig afgift for skibe)
§1
I søloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1013 af 29. juni 2023, som ændret ved
§ 1 i lov nr. 526 af 7. juni 2006 og § 1 i lov nr. 249 af 21. marts 2012,
foretages følgende ændringer:
1.
§ 15 a
affattes således:
Ȥ
15 a.
Registrerede ejere og noterede befragtere af skibe, der er optaget i
skibsregisteret og fartøjsfortegnelsen, skal betale en årlig afgift for hvert
skib, der er registreret.
Stk. 2.
Den årlige afgift beregnes på grundlag af skibets bruttotonnage i
følgende tonnagespænd:
1. For skibe med en bruttotonnage under 30 udgør den årlige afgift
1.025 kr.
2. For skibe med en bruttotonnage mellem 30 og 500 udgør den årlige
afgift 3.075 kr.
3. For skibe med en bruttotonnage på 500 eller derover udgør den år-
lige afgift 9.225 kr.
Stk. 3.
For skibe, der alene er registreret med en målt bruttoregisterton-
nage, fastsættes afgiften efter stk. 2, på baggrund af skibets bruttoregister-
tonnage.
Stk. 4.
For skibe, som hverken er registreret med en bruttotonnage eller
en bruttoregistertonnage fastsættes den årlige afgift som for skibe med en
bruttotonnage under 30, jf. stk. 2, nr. 1.
Stk. 5.
Skibe, som er optaget på
Skibsbevaringsfondens oversigt ”Skibe
med bevaringsstatus”, er fritaget for betaling af årlige
afgifter, så længe ski-
bet står på fondens liste.
Stk. 6.
Ejere af skibe, der har været anvendt som passagerskibe i en hel
afgiftsperiode, og som besejler færgeruter, der er omfattet af ordningen i lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner § 21 b, kan an-
mode Skibsregistret om refusion af årlig afgift for disse skibe. Sammen med
anmodningen sendes dokumentation for skibets sejlads omfattet af udlig-
ningsordningen.
Stk. 7.
For skibe hjemmehørende i Grønland, der ejes af en person, der
har bopæl i Grønland, eller af selskaber el.lign., der har hjemsted i Grønland,
finder stk. 1-5 ikke anvendelse.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
2908851_0002.png
UDKAST
Stk. 8.
For skibe, der i medfør af § 24 på grundlag af en bareboatbefragt-
ningsaftale er optaget i et udenlandsk skibsregister og midlertidigt fører et
andet nationalitetsflag end det danske, finder stk. 1-6 ikke anvendelse.
Stk. 9.
De årlige afgifter efter stk. 2 pris- og lønreguleres højst en gang
årligt med den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og
lønindeks. Det herefter fremkomne beløb afrundes til nærmeste kronebeløb.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, hvornår regulering skal finde
sted.
2.
§ 15 b
affattes således:
Ȥ
15 b.
Registrerede ejere eller noterede befragtere af skibe, er forpligtede
til at betale forfalden årlig afgift til Søfartsstyrelsen, jf. stk. 3.
Stk. 2.
Ejes skibe af partredere, hæfter partrederne solidarisk for afgiftens
betaling. Ejes skibe af kommanditselskaber, interessentskaber, interessent-
skabslignende samejer m.v., hæfter de ansvarlige deltagere eller ejere soli-
darisk for afgiftens betaling.
Stk. 3.Årlig
afgift forfalder hvert år den 1. marts og dækker perioden fra
den 1. marts det pågældende år til den sidste dag i februar det efterfølgende
år, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
For skibe, som optages i dansk register, eller ændrer anvendelse
eller opnår status som bevaringsværdigt mellem den 1. marts og inden ud-
gangen af februar det følgende år, forfalder en forholdsmæssig afgift for de
hele måneder, skibet er registreret, indtil den førstkommende 1. marts.
Stk. 5.
Udslettes et skib fra dansk register, eller opnår status som beva-
ringsværdigt inden den 1. marts i en afgiftsperiode, tilbagebetaler Søfarts-
styrelsen indbetalt afgift for de hele måneder efter udslettelsestidspunktet
og indtil den 1. marts i det følgende afgiftsår.
Stk. 6.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om tidspunkt for betaling,
betalingsmåden, frister for indbetaling, frister for tilbagebetaling,
erindringsskrivelser, gebyrer og renter samt regler om, at Søfartsstyrelsen
kan eftergive eller frafalde krav på betaling af den årlige afgift.«
§2
I lov nr. 526 af 7. juni 2006 om ændring af søloven og forskellige andre love
(Digital skibsregistrering, pant, udlæg m.v. i fiskerirettigheder, fordeling af
bjærgeløn og skibes hjemsted) foretages følgende ændring:
1.
I
§ 6, stk. 2,
indsættes som
3. pkt.:
»Bestemmelserne kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.«
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
UDKAST
§3
I lov nr. 493 af 12. maj 2010 om ændring af lov om sikkerhed til søs, sø-
mandsloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om forhyring
af skibsmandskab (Gennemførelse af konventionen om søfarendes arbejds-
forhold, modernisering af bestemmelser om tilsyn, forbud mod spiritussej-
lads i grønlandsk farvand m.v.), som ændret ved lov nr. 1773 af 28. decem-
ber 2023, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 9, stk. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»Bestemmelserne kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.«
§4
Loven træder i kraft den 1. februar 2025.
§5
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 1, kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger. Lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
2908851_0004.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.2.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Justering af årlig afgift for skibe
Gældende ret
Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Ikraftsættelse for Grønland af ændringer til søloven og lov om
sikkerhed til søs
Gældende ret
Erhvervsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
evt. forslag til hø-
ringsparter
Sammenfattende skema
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
4
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
UDKAST
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås det, at den årlige afgift for skibe, som betales af
ejere eller noterede befragtere af skibe, der er optaget i de danske skibsregi-
stre, beløbsmæssigt opjusteret med gennemsnitligt ca. 115 % således at Sø-
fartsstyrelsen fortsat kan varetage den brede vifte af arbejdsopgaver, der på-
hviler en moderne flagstat.
Samtidig foreslås ordningen forenklet, således at de nuværende 4 afgiftstrin
reduceres til 3. Forslaget reducerer samtidig antallet af grupper af skibe, så-
ledes at hvert afgiftstrin udtømmende fastsætter afgiftssatsen for alle skibe
med en given bruttotonnage.
Som noget nyt foreslås, at færger, som besejler ruter omfattet af lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. § 21 b, kan opnå
refusion af indbetalt årlig afgift.
Bevaringsværdige skibe forventes fortsat at være undtaget fra ordningen om
årlig afgift. Ved bevaringsværdige skibe forstås skibe, som er optaget på
Skibsbevaringsfondens liste over skibe med bevaringsstatus.
Det foreslås, at tilbagebetaling af forudbetalt årlig afgift for skibe, som ef-
terfølgende udslettes af registret i løbet af en afgiftsperiode, sker automatisk
og for alle hele måneder af den resterende afgiftsperiode. Samtidig foreslås
det, at skibe, som optages i Skibsregistret i en igangværende afgiftsperiode,
betaler en forholdsmæssig afgift for den igangværende afgiftsperiode.
Det foreslås endvidere, at erhvervsministeren får mulighed for at lade sat-
serne regulere med den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle
pris- og lønindeks.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1.1. Justering af årlig afgift for skibe
2.1.1 Gældende ret
Den årlige afgift for at have et skib registreret i henholdsvis Dansk Interna-
tionalt Skibsregister, skibsregistret eller Fartøjsfortegnelsen blev indført i
2013. Afgiften blev indført for at bidrage til finansieringen af de myndig-
hedsopgaver, der er forbundet med, at skibe sejler under dansk flag, herun-
der driften af skibsregistrene.
5
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
2908851_0006.png
UDKAST
Efter de gældende regler i sølovens § 15 a betaler ejere af skibe en årlig
afgift for hvert skib, der er registreret i et dansk skibsregister eller fartøjs-
fortegnelsen. Afgiften er fastsat efter skibets størrelse i bruttotonnage og i
visse tilfælde skibets anvendelse. Afgiften er inddelt i følgende trin:
Fritidsfartøjer med en BT fra 0 til 20 betaler 800 kr. om året.
Fritidsfartøjer med en BT på 20 eller mere betaler 1.600 kr. om året.
Mindre erhvervsskibe med en BT fra 0 til 30 betaler 300 kr. om året.
Erhvervsskibe med en BT på 30 eller indtil 500 betaler 1.600 kr. om
året.
Erhvervsskibe med en BT på 500 eller mere betaler 2.400 kr. om
året.
Følgende typer af skibe er ikke omfattet af pligten til at betale årlig afgift:
Skibe under bygning optaget i Skibsbygningsregistret,
skibe registreret i dansk register, men som midlertidigt er bareboat-
registreret til et udenlandsk register på et bareboat certeparti,
skibe med hjemsted i Grønland og hvis ejer har adresse i Grønland
samt
bevaringsværdige skibe, som er opført på Skibsbevaringsfondens li-
ste over skibe, der er erklæret bevaringsværdige.
1
§ 15 b i søloven indeholder nærmere regler om betaling af årlig afgift, her-
under at den årlige afgift forfalder til betaling hvert år den 1. marts og dæk-
ker perioden fra den 1. marts samme år til den sidste dag i februar det efter-
følgende år.
Skibe, for hvilke der er betalt årlig afgift, og som efterfølgende udslettes af
registeret i en afgiftsperiode inden den 31. august samme år, kan efter ud-
slettelsen anmode om at få refunderet halvdelen af den årlige afgift. Søfarts-
styrelsen foretager herefter refusion af halvdelen af den indbetalte årlige af-
gift.
Erhvervsministeren er bemyndiget til at fastsætte regler om
betalingsmå-
den, frister for indbetaling, erindringsskrivelser, gebyrer og renter samt
regler om, at Søfartsstyrelsen kan eftergive eller frafalde krav på betaling
af den årlige afgift. Bemyndigelsen er udnyttet ved fastsættelse af regler i
kapitel 14 i bekendtgørelse nr. 35 af 13. januar 2023 om registrering af
skibe, herunder bareboat registrering, og rettigheder over skibe i Dansk
1
Oversigten over ”Skibe med bevaringsstatus” findes for tiden på Skibsbevaringsfondens
hjemmeside her:
https://skibsbevaringsfonden.dk/bevaringsstatus/skibe-med-bevaringssta-
tus/
6
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
2908851_0007.png
UDKAST
Skibsregister, Dansk Internationalt Skibsregister og optagelse i Fartøjsfor-
tegnelsen og om årlig afgift af skibe med hjemsted i Danmark
2
.
Efter § 8 a i lov om Dansk Internationalt Skibsregister finder bestemmel-
serne om årlige afgifter for registrerede skibe i sølovens §§ 15 a og 15 b
tilsvarende anvendelse for skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsre-
gister.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Det foreslås, at der ved ændring af søloven foretages en omlægning af den
eksisterende årsafgift fra 2013, hvor de nuværende takster opjusteres til at
finansiere flere af Søfartsstyrelsens udgifter forbundet med at have skibe
under dansk flag, herunder driften af skibsregistrene.
Der er tale om en generel ordning for alle skibe under dansk flag. Med denne
ordning opkræves en årsafgift fra alle skibsejere, som har et fartøj optaget i
et af de danske skibsregistre og fartøjsfortegnelsen. Afgiften opkræves en
gang om året i marts måned. Skibe med hjemsted i Grønland fritages for
betaling af årsafgift, da skibe med hjemsted i Grønland alene opererer i og
omkring Grønland, og ikke er underlagt samme regulering som skibe med
hjemsted i den sydlige del af riget.
Grundmodellen indebærer, at store skibe betaler en forholdsmæssigt større
afgift end mindre skibe, idet myndighedsopgaven hos Søfartsstyrelsen stiger
i takt med skibets størrelse. Bevaringsværdige skibe er af hensyn til ønsket
om bevaring af kulturarv fritaget for den nuværende årlige afgift, og vil også
være det fremover. Derudover vil også færger til småøer med forslaget blive
fritaget for den årlige afgift, i det omfang færgeruterne er omfattet af lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner § 21 b.
Formålet med grundmodellen i ordningen er, at den årlige afgift skal bidrage
til at finansiere de myndighedsopgaver, der er forbundet med, at skibe sejler
under dansk flag, herunder driften af skibsregistrene, under hensyntagen til
skibets størrelse. Den årlige afgift fastlægges på baggrund af fartøjets stør-
relse således, at større fartøjer betaler forholdsmæssigt mere end mindre far-
tøjer, så afgiften afspejler, at myndighedsopgaven øges i takt med skibets
størrelse.
2
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/35
7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
UDKAST
Da en stor del af Søfartsstyrelsens ydelser kommer alle skibsejere til gavn,
er formålet med ordningen, at både fartøjer, der anvendes til erhvervsmæs-
sigt brug og fritidsfartøjer bidrager til finansieringen af disse ydelser. Op-
krævningen af en årlig afgift mhp. finansiering af myndighedernes udgifter
er en kendt model, som de danske myndigheder har anvendt siden 2013.
Det foreslås, at der ved ændring af søloven fastsættes årsafgifter, således at
erhvervets samlede brugerbetaling af Søfartsstyrelsens udgifter forbundet
med at have skibe under dansk flag stiger. Afgifterne fastsættes med en trin-
deling således, at ejerne af større skibe skal betale mere i årlig afgift end
ejerne af mindre skibe. Trindelingen afspejler, at de administrative omkost-
ninger stiger med skibenes størrelse.
Skibe med en bruttotonnage under 30 skal betale 1.025 kr. om året.
Skibe med en bruttotonnage mellem 30 og 500 skal betale 3.075 kr.
om året.
Skibe med en bruttotonnage på 500 eller derover skal betale 9.225
kr. om året.
Der er tale om en generel ordning for alle ejere af skibe, der er optaget i
skibsregistrene og Fartøjsfortegnelsen. Søfartsstyrelsens ydelser, som er
nærmere beskrevet nedenfor, er udtryk for det generelle serviceniveau, alle
danske skibe er berettiget til at modtage ved at være optaget i danske regi-
stre. Elementerne, der indgår i dette serviceniveau, udgør samlet set en
pakke, der er nødvendig for, at både store og små fritidsfartøjer samt store,
mellemstore og små erhvervsfartøjer samt deres besætninger kan indgå i en
dagligdag til søs.
Myndighedsopgaver i Søfartsstyrelsen som delvist finansieres af afgif-
ten
For alle fartøjer på dansk flag gælder, at der skal foretages skibsregistrering.
Der er behov for sagsbehandling, sikring af ejerrettigheder m.v. i forbindelse
med indregistrering. Alle fartøjer, som anvendes erhvervsmæssigt, herunder
til fiskeri, skal registreres i de danske skibsregistre. Som flagstat er der be-
hov for at have en bagvedliggende regulering, som fastlægger sikkerheds-
niveauet og arbejdsvilkårene for de ombordværende. Arbejdet med regule-
ringen sker i tæt samarbejde med erhvervets parter.
Alle skibe skal synes, og synsintervallerne er kortere, jo større skibene er.
Synsindsatsen kan være rettet mod generelle forhold ved skibet eller være
8
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
UDKAST
fokuseret på mere specifikke aspekter. Et skib synes efter aftale med Sø-
fartsstyrelsen i forbindelse med et havneanløb, der indgår i skibets sædvan-
lige drift eller i forbindelse med et værftsophold. Der foretages tillige kon-
trolsyn af skibe, hvor der har været en søulykke, fx en kollision, en arbejds-
ulykke eller anden hændelse. Lovpligtige syn er gebyrpålagt, men Søfarts-
styrelsen udfører i tilknytning til disse syn også stikprøvekontroller på ud-
valgte områder og en række myndighedsopgaver, som er forbundet med at
have skibe under dansk flag, herunder ift. skibsregistrering, som der ikke
opkræves særskilt betaling for. Årsafgiften medvirker til at finansiere disse
tilknyttede myndighedsopgaver, som ligger ud over de lovpligtige syn.
Redere, hvis skibe er optaget i danske registre, har en ekstensiv adgang til
at kontakte Søfartsstyrelsen for at indhente rådgivning. Dialogen kan fx tage
udgangspunkt i faktiske forhold, men også angå påtænkte ændringer ved
skibene.
Søfartsstyrelsen har tillige udgifter forbundet med at have skibe under dansk
flag, da styrelsen i tæt samarbejde med erhvervet, forestår en løbende drøf-
telse og udvikling af konventioner i FN’s søfartsorganisation
International
Maritime Organisation
(IMO). IMO-konventionerne fastlægger globale
regler i form af internationale konventioner om sikkerhed, miljøbeskyttelse,
uddannelse, fælles administrative instrumenter m.v. Regler, som er et vigtigt
grundlag for, at de danske skibe, som omfattes af konventionerne, kan ope-
rere og konkurrere internationalt. Der er tale om et højt prioriteret og res-
sourcekrævende indsatsområde, som dels underbygger anerkendelsen og
betydningen af det danske flag, dels fremmer erhvervets interesser på om-
rådet.
En væsentlig, generel myndighedsopgave med internationalt ophæng for-
bundet med at have skibe under dansk flag er de søfartssociale forhold, her-
under eksempelvis vejledning om ansættelsesretlige regler, hviletid m.v.
samt administration af den særlige sygesikringsordning for søfarende, som
ikke finansieres på anden vis. Dertil kommer kommunikation med Anke-
nævnet for Søfartsforhold, erhvervet, herunder rederne og fagforeningerne,
samt de søfarende. Endeligt pågår der løbende regelændringer på området.
Endelig er Søfartsstyrelsens it-systemer centrale for bl.a. skibsregistrering,
styrelsens tilsyn med danske skibe, samt det samlede overblik over handels-
flåden. Udgifter i forbindelse med vedligehold og udvikling af it-systemerne
falder ind under årsafgiftens formål.
9
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
UDKAST
Skibe, der er fritaget for betaling af årlig afgift
Den årlige afgift er udformet som en generel ordning, der i finder anvendelse
for alle ejere af fartøjer, der er optaget i skibsregisteret og fartøjsfortegnel-
sen. De tre trin for betaling af afgiften bidrager til at opfylde ordningens
formål om, at alle skibe bidrager til at finansiere de myndighedsopgaver, der
er forbundet med at skibe sejler under dansk flag, ud fra skibets størrelse.
Skibe med hjemsted i Grønland fritages for betaling af årsafgift. Det skyl-
des, at skibe med hjemsted i Grønland alene opererer i og omkring Grønland
og ikke er underlagt samme regulering som skibe med hjemsted i den syd-
lige del af riget. Det vurderes, at disse skibes aktiviteter ikke påvirker kon-
kurrencen og samhandlen i EU.
Fartøjer, som er bareboatet ud af de danske registre fritages ligeledes fra
betaling af årsafgift. Det skyldes, at fartøjet reelt sejler under et andet flag
med de rettigheder og pligter, som tilfalder under det andet flag. Når bare-
boatingen ophører, og skibet igen sejler under dansk flag, vil skibet være
underlagt årsafgiften på linje med alle andre skibe.
Bevaringsværdige skibe fritages fortsat fra årlig afgift. Der er tale om en
begrænset gruppe af skibe, som erklæres bevaringsværdige af Skibsbeva-
ringsfonden. Det forventes, at nogle af fartøjerne udøver erhvervsaktiviteter,
hvorfor fritagelsen kan indebære statsstøtte.
I det omfang det er tilfældet,
vil afgiftsfritagelsen blive ydet i overensstemmelse med EU’s statsstøt-
teregler.
For så vidt angår færger til småøer, kan disse opnå refusion af indbetalt årlig
afgift.
Færger til småøer vil som udgangspunkt have en størrelse på
mellem 30-500 BT. Færger til småøer er i forvejen omfattet af § 21 b i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og frita-
ges indirekte fra den foreslåede afgiftsstigning af hensyn til oprethol-
delse af landevejsprincippet. Når der er tale om indirekte fritagelse
skyldes det, at der vil skulle betales årsafgift for disse færger, men års-
afgiften vil efterfølgende blive refunderet. Fritagelsen kan indebære
statsstøtte. I det omfang det er tilfældet, vil afgiftsfritagelsen blive ydet
i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler.
Trin 1: Erhvervsfartøjer med en bruttotonnage under 30
De mindste erhvervsfartøjer, der er optaget i registrene, modtager den oven-
for beskrevne generelle myndighedsydelse fra Søfartsstyrelsen. Der er tale
10
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
UDKAST
om fartøjer på op til 30 BT. Der er fortrinsvis tale om fiskefartøjer, og så-
danne fartøjer har typisk færre panthavere og mindre komplicerede ejerfor-
hold end de større skibe.
Årsafgiften for erhvervsfartøjer og fritidsfartøjer på under 30 BT er således
prisen for at være omfattet af disse generelle serviceydelser. Denne afgift
foreslås for de mindste fritidsfartøjer fastsat til 1.025 kr. om året.
Fartøjer under 30 BT skal leve op til et vist niveau af international lovgiv-
ning. Principielt er der tale om at fastholde et sikkerhedsniveau svarende til
det internationale niveau for dette skibssegment.
Der vil for denne fartøjstype typisk være en mere begrænset administration
af spørgsmål om søfartssociale forhold m.v., herunder ift. den særlige syge-
sikringsordning for søfarende, generel håndtering af spørgsmål og henven-
delser i forhold til skibe med højere BT.
Jo mindre skibet er, desto mindre specialisering kræver et syn, ligesom syns-
intervallet er længere for de mindste skibe. Søfartsstyrelsens syn, herunder
kontrolsyn af mindre fartøjer foretages endvidere normalt i Danmark, hvor-
for opgaven med administration, planlægning og tilstedeværelse ved synet
er mere beskeden.
Søfartsstyrelsens ressourcer til rådgivning af de mindre erhvervsfartøjer er
samtidig mere beskeden og begrænser sig i praksis til spørgsmål om almin-
delig drift af søfartsvirksomhed.
Trin 2: Erhvervsfartøjer med en bruttotonnage mellem 30 og 500
Ud over de grundlæggende omkostninger, som er indeholdt i trin 1, er der
en række øgede omkostninger forbundet med myndighedsbehandlingen af
de mellemstore fartøjer.
Årsafgiften for denne gruppe fartøjer foreslås derfor fastsat til 3.075 kr. om
året.
Fartøjer mellem 30 BT og 500 BT har en højere handelsværdi end de små
fartøjer under 30 BT og har dermed almindeligvis flere panthavere og andre
rettighedshavere, hvis rettigheder skal registreres i skibsregistrene.
11
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
UDKAST
Fartøjer i denne kategori har som udgangspunkt større besætninger end de
små fartøjer. Dette medfører et øget træk på de ydelser, der relaterer sig di-
rekte til de søfarende. Det omhandler bl.a. spørgsmål om søfartssociale for-
hold, herunder ift. den særlige sygesikringsordning for søfarende samt ge-
nerel håndtering af spørgsmål og henvendelser i forhold til disse skibe.
Fartøjer mellem 30 BT og 500 BT skal derudover leve op til et lidt højere
niveau af international lovgivning, herunder eksempelvis konventionen om
skibes lastelinjer og stabilitet, som til forskel fra størsteparten af internatio-
nale konventioner indbefatter denne kategori af skibe. Principielt er der tale
om at fastholde et sikkerhedsniveau svarende til det internationale niveau
for dette skibssegment. Særligt på området for konstruktion og udstyr af
skibe er der imidlertid et betydeligt behov for at finde ækvivalente løsninger,
som tilgodeser den begrænsede størrelse af disse skibe og tilpasning af re-
gelgrundlaget til deres specifikke arbejdsområder. Dette medfører således
øgede myndighedsopgaver for Søfartsstyrelsen, som skal varetages for disse
skibe.
Synsintervallerne stiger med skibets størrelse, og synsvirksomheden kræver
mere personale jo større skibene er. Søfartsstyrelsens syn, herunder kontrol-
syn, af fartøjer mellem 30 BT og 500 BT foretages fortrinsvis i Danmark,
men kan ved enkelte tilfælde ske i udlandet, for de skibe, hvor en hændelse
sker i udlandet. Administration, planlægning og tilstedeværelse ved synet
kræver i disse sager en større indsats fra Søfartsstyrelsen.
Søfartsstyrelsens ressourcer til rådgivning af de mindre fartøjer stiger med
fartøjets størrelse, idet der bliver behov for at tage stilling til spørgsmål om
ækvivalens, mere specificerede regler, ligesom spørgsmålene ikke nødven-
digvis begrænser sig til spørgsmål om almindelig drift af søfartsvirksomhed.
Trin 3: Erhvervsfartøjer med en bruttotonnage på 500 eller derover
Fartøjer på 500 BT eller derover er væsentligt tungere rent administrativt,
herunder ikke mindst i forbindelse med skibsregistrering, fordi fartøjernes
værdi tilsiger, at der kan være mange panthavere, rådighedsbegrænsninger
m.v., som skal registreres i registrene. I forbindelse med indflagning er god-
kendelsesproceduren i Søfartsstyrelsen mere ressourcekrævende, da regel-
sættene og certifikaterne, der skal håndteres er flere.
Løbende servicering og rådgivning af redere og ansvarshavende for større
skibe er ligeledes komplekst og tidskrævende, hvilket kræver flere ressour-
cer i Søfartsstyrelsen.
12
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
UDKAST
Årsafgiften for de største erhvervsfartøjer fastsættes til 9.225 kr. om året.
De meget omfattende konventioner, som eksempelvis SOLAS vedrørende
skibes konstruktion og sikkerhed samt MARPOL-konventionen om fore-
byggelse af forurening, som begge forhandles i IMO, er eksempler på inter-
national regulering, som primært er rettet mod skibe på eller over 500 BT.
Det indebærer for Søfartsstyrelsen et omfattende arbejde forbundet med at
forhandle konventionerne, de tilhørende vejledninger og repræsentation i de
fora, hvor forberedelsesarbejde og forhandling foregår.
Der er herudover tale om en væsentligt større tilsynsindsats for fartøjer på
500 BT eller derover, idet tilsynet retter sig mod langt flere detaljerede krav
om konstruktion, maskineri og udstyr om bord.
Disse fartøjer medtager typisk større besætninger end de mellemstore skibe,
hvorfor Søfartsstyrelsens ressourceforbrug på håndtering af søfartssociale
forhold stiger tilsvarende.
Søfartsstyrelsens syn, herunder kontrolsyn, af fartøjer på 500 BT eller der-
over foretages ofte i udlandet, hvilket bl.a. skyldes, at flere af disse skibe
kun sjældent eller aldrig befinder sig i Danmark. Administration, planlæg-
ning og tilstedeværelse ved synet kræver i disse sager betydelige ressourcer
fra Søfartsstyrelsen.
Søfartsstyrelsens indsats i forbindelse med rådgivning er yderligere forhøjet
ved de største fartøjer, idet der er en forventning om, at styrelsen foretager
konkrete vurderinger af specifikke problemstillinger, gerne med kort aftræk
for at hindre store tab forbundet med forsinkelser og yder en individuelt til-
passet service.
Indførelse af forholdsmæssig afgift for hele måneder
Den forbedrede adgang til data og det ændrede formål for afgiften indebærer
også, at det foreslås, at:
1. Indføre forholdsmæssig betaling af årlig afgift allerede fra den første
hele måned i den igangværende afgiftsperiode skibet registreres i et
dansk register. I dag betales årlig afgift først for den periode i et givet
år, hvor skibet den 1. marts er optaget i dansk register. For indførelse
af betaling for forholdsmæssige dele af en registreringsperiode inde-
bærer også, at der ikke gives mulighed for at spekulere i, hvornår på
året et skib anmeldes til registrering.
13
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
UDKAST
2. Indføre automatisk tilbagebetaling af betalt årlig afgift for hele må-
neder, efter et skib er udslettet i løbet af en afgiftsperiode. I dag til-
bagebetales kun efter anmodning og kun for skibe, som udslettes in-
den udgangen af august. Fremover vil Søfartsstyrelsen på eget initi-
ativ tilbagebetale afgift for skibe, som ikke længere er registreret i
dansk register, og som derfor ikke omfattes af begrundelsen for at
skulle betale afgiften.
2.2. Ikraftsættelse for Grønland af ændringer til søloven og lov om sik-
kerhed til søs
2.2.1. Gældende ret
Søloven blev senest udstedt på ny i 1994 ved lov nr. 170 af 16. marts 1994.
Det fremgår af lovens § 517, at loven ikke gælder for Grønland, men kan
ved kongelig anordning sættes i kraft for denne landsdel med de afvigelser,
som de særlige grønlandske forhold tilsiger.
Loven er siden 1994 ændret et utal af gange, og der er i lovændringerne taget
stilling til, hvorvidt ændringslovene skal kunne sættes i kraft for Grønland.
Det gælder også for lovændringen i lov nr. 526 af 7. juni 2006 om ændring
af søloven og forskellige andre love.
Det fremgår af § 6, stk. 2, 1. pkt., i lov nr. 526 af 7. juni 2006, at lovens § 1
og § 2 ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Grønland med de æn-
dringer, der følger af de særlige grønlandske forhold. Det betyder, at hver
ændring af en lov, som nævnt i §§ 1 og 2, kan sættes i kraft for Grønland én
gang. Der kan udstedes én kongelig anordning pr. lovændring.
Ændringerne i lov nr. 526 af 7. juni 2006 til søloven er, på nær ændringen
til sølovens § 47, stk. 4-8, sat i kraft for Grønland ved kongelig anordning
nr. 782 af 6. juni 2018 og kongelig anordning nr. 30 af 13. januar 2023 i det
omfang de skal gælde for Grønland.
Lov om sikkerhed til søs blev udstedt i 1998 ved lov nr. 900 af 16. december
1998. Det fremgår af lovens § 36, at loven ved en kongelig anordning kan
sættes i kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige grønlandske
forhold tilsiger.
Loven er siden 1998 ændret 33 gange og der er i lovændringerne taget stil-
ling til, hvorvidt ændringslovene skal kunne sættes i kraft for Grønland. Det
gælder også for lovændringen i lov nr. 493 af 12. maj 2010 om ændring af
14
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
UDKAST
lov om sikkerhed til søs, sømandsloven og forskellige andre love og om op-
hævelse af lov om forhyring af skibsmandskab.
Det fremgår af § 9, stk. 3, i lov nr. 493 af 12. maj 2010, som ændret ved lov
nr. 1773 af 28. december 2023, at §§ 1-5 ved kongelig anordning helt eller
delvis kan sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønland-
ske forhold tilsiger. Det betyder, at hver ændring af en lov, som er nævnt i
§§ 1-5, kan sættes i kraft for Grønland én gang. Der kan udstedes én konge-
lig anordning pr. lovændring.
Ændringerne i lov nr. 493 af 12. maj 2010 til lov om sikkerhed til søs er, på
nær de ændringer, der er relateret til lov om søfarendes ansættelsesforhold
m.v., sat i kraft for Grønland ved kongelig anordning nr. 71 af 29. januar
2013 i det omfang de skal gælde for Grønland.
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Ændringerne til søloven i lov nr. 526 af 7. juni 2006 om ændring af søloven
og forskellige andre love er, for de bestemmelser, der skal sættes i kraft for
Grønland, sat i kraft. Dette gælder imidlertid ikke ændringen i lovens § 1,
nr. 25, som indsætter stk. 4-8 i sølovens § 47.
Ændringen skulle have været sat i kraft for Grønland ved kongelig anord-
ning nr. 782 af 6. juni 2018, og der er fortsat behov for, at sølovens § 47,
stk. 4-8, kan sættes i kraft for Grønland.
Da anordningshjemlen i lov nr. 526 af 7. juni 2006 allerede er udnyttet én
gang, så er det ikke lovteknisk muligt at sætte sølovens § 47, stk. 4-8, i kraft
for Grønland uden en ændring af anordningshjemlen.
Ændringerne til lov om sikkerhed til søs i lov nr. 493 af 12. maj 2010 om
ændring af lov om sikkerhed til søs, sømandsloven og forskellige andre love
og om ophævelse af lov om forhyring af skibsmandskab (Gennemførelse af
konventionen om søfarendes arbejdsforhold, modernisering af bestemmel-
ser om tilsyn, forbud mod spiritussejlads i grønlandsk farvand m.v.) er, for
de bestemmelser, der skal sættes i kraft for Grønland, sat i kraft. Dette gæl-
der imidlertid ikke ændringerne i lovens § 1, nr. 5, 8 og 16, som er bestem-
melser, der er relateret til lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
Baggrunden for, at ændringerne ikke er sat i kraft for Grønland sammen med
de andre ændringer skyldes, at bestemmelserne har sammenhæng med lov
15
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
UDKAST
om søfarendes ansættelsesforhold m.v., og denne lov er endnu ikke sat i
kraft for Grønland.
Lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. kan sættes i kraft for Grønland
ved en kongelig anordning, hvilket forventes at ske inden for en kortere tids-
horisont. I samme anordning skal ændringerne i lovens § 1, nr. 5, 8 og 16
også sættes i kraft.
Da anordningshjemlen i lov nr. 493 af 12. maj 2010 allerede er udnyttet én
gang, så er det ikke lovteknisk muligt at sætte § 1, nr. 5, 8 og 16 i lov nr.
493 af 12. maj 2010 i kraft for Grønland uden en ændring af anordnings-
hjemlen.
Det vurderes på den baggrund nødvendigt, at der skabes de fornødne hjem-
ler til, at ændringerne til søloven og lov om sikkerhed til søs i henholdsvis
lov nr. 526 af 7. juni 2006 og lov nr. 493 af 12. maj 2010 kan sættes i kraft
for Grønland.
2.2.3. Den foreslåede ordning
For at kunne sætte ændringen til sølovens § 47, stk. 4-8, i lov nr. 526 af 7.
juni 2006 i kraft for Grønland, foreslås det, at anordningshjemlen i § 6, stk.
2, i lov nr. 526 af 7. juni 2006 ændres.
For at kunne sætte § 1, nr. 5, 8 og 16 i lov nr. 493 af 12. maj 2010 i kraft for
Grønland, foreslås det, at anordningshjemlen i § 9, stk. 3, i lov nr. 493 af 12.
maj 2010 ændres.
De foreslåede ændringer vil således give mulighed for, at sætte lovene i kraft
for Grønland på flere forskellige tidspunkter.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Forhøjelsen af den årlige afgift vil indebære øgede udgifter for de myndig-
heder, som ejer skibe registret i skibsregistrene og Fartøjsfortegnelsen.
Søfartsstyrelsen vil opnå et større økonomisk råderum til fortsat at kunne
levere det høje serviceniveau, som forventes af en moderne flagstat. Undta-
gelsen af afgiftspligt for færger til småøer vil indebære en mindre økono-
misk fordel for de berørte kommuner. Tilbagebetaling af større dele af betalt
16
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
UDKAST
årlig afgift for skibe som udslettes af registrene vil også komme myndighe-
der, som ejer skibe registreret i skibsregistrene og Fartøjsfortegnelsen til
gode.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forhøjelsen af den årlige afgift indebærer en forhøjelse af omkostningerne
ved at have et skib registreret i et dansk register.
Forslaget om betaling af forholdsmæssig årlig afgift for skibe, som optages
i et skibsregister i perioden 1. marts til 1. februar, indebærer, at betaling af
årlig afgiftspligt indtræder straks og ikke først ved den efter registrering
følgende 1. marts. Forslaget om automatisk tilbagebetaling i tilfælde af et
skibsudslettelse af registret indebærer en mindre administrativ lettelse for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget om betaling af forholdsmæssig årlig afgift for skibe, som optages
i et skibsregister i perioden 1. marts til 1. februar, indebærer, at betaling af
årlig afgift indtræder straks og ikke først ved den efter registrering følgende
1. marts. Forslaget om automatisk tilbagebetaling i tilfælde af skibsudslet-
telse af registret forventes at indebære en mindre administrativ lettelse for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter. Lovforslaget indeholder
statsstøtte for så vidt angår fritagelse fra årsafgiften for visse fartøjer. Frita-
gelsen fra afgiften vil blive tildelet i overensstemmelse med EU’s statsstøt-
teregler.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. september til den 4. no-
vember 2024 (42 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
17
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
2908851_0018.png
UDKAST
Advokatsamfundet, Ankenævnet for Søfartsforhold, Arbejdstilsynet, Assu-
ranceforeningen SKULD (Gjensidig), Beskæftigelsesministeriet, Branche-
foreningen Dansk Kollektiv Trafik, Brancheorganisation for den danske
vejgodstransport (ITD), By & Havn, Centralorganisationen af 2010 (CO10),
CO-Industri, CO-Søfart, Danmarks Fritidssejler Union, Danmarks Pelagi-
ske Producentorganisation (DPPO), Danmarks Skibskredit A/S, DanPilot,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Er-
hverv, Dansk Industri, Dansk Rib Charter Brancheforening, Dansk Sejl-
union, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik, Dansk Vandski &
Wakeboard Forbund, Dansk Yacht Union, Danske Advokater, Danske
Havne, Danske Lodser, Danske Maritime, Danske Rederier, Danske Regio-
ner, Danske Shipping- og Havnevirksomheder, Danske Tursejlere, Datatil-
synet, Erhvervsstyrelsen, Erhvervsstyrelsens Området for Bedre Regule-
ring, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund - 3F Sø-
mændene, Fair Maritim, Finansministeriet, Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Fi-
skernes Forbund, Fiskeskibsudvalget, FOA - Fag og Arbejde, Foreningen
for Skånsomt Kystfiskeri, Foreningen til Langturssejladsens Fremme, For-
svarsministeriet, Færgesekretariatet, Gorrissen Federspiel, Grønlands Selv-
styre (Departementet for Boliger og Infrastruktur), Handelsflådens Arbejds-
miljø- og Velfærdsråd, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Justitsministe-
riet, Kommunernes Landsforening, Lederne Søfart, Marstal Navigations-
skole, Martec, Maskinmestrenes Forening, Metal Maritime, North Sea Col-
lege, Offentligt Ansattes Organisationer, Radio Medical Danmark, Radiote-
legrafistforeningen af 1917, Rektorkollegiet for de maritime uddannel-
ser/Maritime Uddannelser, Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Sammenslutningen
af Danske Småøer, Sammenslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer, Skibs-
tilsynsrådet, Småøernes Færgeselskaber, Statsministeriet, Sølovsudvalget,
Sø- og Handelsretten, Transportministeriet og Uddannelses- og Forsknings-
styrelsen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
Søfartsstyrelsen vil opnå et økonomi- Forhøjelsen af den årlige afgift vil
konsekvenser for ske råderum til fortsat at kunne levere indebære øgede udgifter for de myn-
stat, kommuner det høje serviceniveau, som forventes digheder, som ejer skibe registret i
og regioner
af en moderne flagstat.
skibsregistrene og Fartøjsfortegnel-
sen.
18
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
2908851_0019.png
UDKAST
Undtagelsen af afgiftspligt for færger
til småøer vil indebære en mindre
økonomisk fordel for de berørte kom-
muner.
Tilbagebetaling af større dele af be-
talt årlig afgift for skibe som udslettes
af registrene vil også komme myn-
digheder, som ejer skibe registreret i
skibsregistrene og Fartøjsfortegnelsen
til gode.
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Ingen
Forhøjelsen af den årlige afgift inde-
bærer en forhøjelse af omkostnin-
gerne ved at have et skib registreret i
dansk register.
Forslaget om automatisk tilbagebeta- Forslaget om betaling af forholds-
ling i tilfælde af et skibsudslettelse af mæssig årlig afgift for skibe, som
registret indebærer en mindre admini- optages i et skibsregister i perioden
strativ lettelse for erhvervslivet.
1. marts til 1. februar indebærer, at
betaling af årlig afgiftspligt indtræ-
der straks og ikke først ved den efter
registrering følgende 1. marts.
Forslaget om betaling af forholds-
mæssig årlig afgift for skibe, som
optages i et skibsregister i perioden
1. marts til 1. februar indebærer, at
betaling af årlig afgift indtræder
straks og ikke først ved den efter re-
gistrering følgende 1. marts.
Ingen
Ingen
Administrative Forslaget om automatisk tilbagebeta-
konsekvenser
ling i tilfælde af skibsudslettelse af
for borgerne
registret forventes at indebære en
mindre administrativ lettelse for bor-
gerne.
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
19
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
2908851_0020.png
UDKAST
Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ja
Nej
[X]
20
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
2908851_0021.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i sølovens § 15 a betaler ejere af skibe en årlig
afgift for hvert skib, der er registreret i et dansk skibsregister eller fartøjs-
fortegnelsen. Afgiften er fastsat efter skibets størrelse i bruttotonnage og i
visse tilfælde skibets anvendelse. Afgiften er inddelt i følgende trin:
Fritidsfartøjer med en BT fra 0 til 20 betaler 800 kr. om året.
Fritidsskibe med en BT på 20 eller mere betaler 1.600 kr. om året.
Mindre erhvervsskibe med en BT fra 0 til 30 betaler 300 kr. om året.
Erhvervsskibe med en BT på 30 eller indtil 500 betaler 1.600 kr. om
året.
Erhvervsskibe med en BT på 500 eller mere betaler 2.400 kr. om
året.
Følgende typer af skibe er ikke omfattet af pligten til at betale årlig afgift:
Skibe under bygning optaget i Skibsbygningsregistret,
skibe registreret i dansk register, men som midlertidigt er bare-
boatregistreret til et udenlandsk register på et bareboat certeparti,
skibe med hjemsted i Grønland og hvis ejer har adresse i Grønland
samt
bevaringsværdige skibe, som er opført på Skibsbevaringsfondens li-
ste over skibe, der er erklæret bevaringsværdige.
3
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 1,
at såvel registrerede ejere som noterede befrag-
tere forpligtes til at betale årlig afgift.
Formålet med lovændringen er at bringe ordlyden af, hvem der er forpligtet
til at indbetale årlig afgift, på linje med den faktiske situation efter indførelse
af Det Digitale SkibsRegister
(DSRG), idet der ikke længere sker ”registre-
ring”, men notering af
bareboatbefragteren af et skib, som er registreret i
dansk register på grundlag af en bareboat aftale.
3
Oversigten over ”Skibe med bevaringsstatus” findes for tiden på Skibsbevaringsfondens
hjemmeside her:
https://skibsbevaringsfonden.dk/bevaringsstatus/skibe-med-bevaringssta-
tus/
Side 21/34
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
UDKAST
Den foreslåede ændring medfører ingen materielle ændringer.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 2,
generelt at hæve satserne for den årlige afgift
ved at forenkle bestemmelsens opbygning, indføre ensartede afgifter for alle
skibe med en given bruttotonnage uden hensyntagen til skibets anvendelse
og begrænse antallet af skibe, for hvilke der ikke skal betales årlig afgift.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at den årlige afgift fremover for
følgende grupper af skibe vil indebære følgende årlige afgifter:
For fritidsskibe med en bruttotonnage under 20 hæves den årlige af-
gift fra 800 kr. til 1.025 kr.
For fritidsskibe med en bruttotonnage på 20 eller mere, men under
30 sænkes den årlige afgift fra 1.600 kr. til 1.025 kr.
For handelsskibe og fiskeskibe med en bruttotonnage under 30 hæ-
ves den årlige afgift fra 300 kr. til 1.025 kr.
For skibe med en bruttotonnage mellem 30 og 500 hæves den årlige
afgift fra 1.600 kr. til 3.075 kr.
For skibe med en bruttotonnage på 500 eller derover hæves den år-
lige afgift fra 2.400 kr. til 9.225 kr.
Med henblik på at simplificere afgiftsordningen, skal fritidsskibe med en
BT på 20 eller derover, men under 30, fremover alene betale en årlig afgift
på 1.025 kr. Disse skibe har med de hidtidige satser skullet betale en årlig
afgift på 1.600 kr., men opnår nu en besparelse, fordi bruttotonnagen på det
laveste afgiftstrin hæves fra 20 BT til 30 BT, for at nå målet om en enklere
wordning.
For handelsskibe og fiskeskibe med en bruttotonnage under 30 betales der
fremadrettet afgift svarende til skibets tonnage og de ovennævnte takster.
Det betyder, at alle sådanne skibe med en BT under 30 skal betale 1.075 kr.
i årlig afgift, og at sådanne skibe med en bruttotonnage mellem 30 og 500
skal betale 3.075 kr., samt at skibe med en bruttotonnage over 500 skal be-
tale 9.225 kr.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 3,
at afgiften for skibe, der alene er registreret med
en målt bruttoregistertonnage, blive fastsat efter stk. 2 på baggrund af ski-
bets bruttoregistertonnage.
Side 22/34
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
2908851_0023.png
UDKAST
For at undgå kostbare ommålinger af de ældre fartøjer, der ikke er målt efter
de nye måleregler og derfor ikke har en registreret bruttotonnage, er det
valgt at sidestille bruttoregistertonnage (BRT) med bruttotonnage (BT) i re-
lation til fastsættelsen af de årlige afgifter. Det bemærkes, at det ikke er mu-
ligt at omregne fra BRT til BT uden at foretage en ommåling af skibet.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 4,
at i de tilfælde, hvor Søfartsstyrelsens registre
på nuværende tidspunkt hverken indeholder oplysninger om skibets brutto-
tonnage eller bruttoregistertonnage, fastsættes den årlige afgift som for
skibe med en bruttotonnage på under 30, jf. stk. 2, nr. 1. Fremadrettet vil
alle skibe, der optages i registrene, indeholde oplysninger om BT.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 5.
at skibe, der er optaget på Skibsbevaringsfon-
dens oversigt ”Skibe med bevaringsstatus”, fritages
for betaling af årlige
afgifter efter denne bestemmelse, så længe skibet står på fondens liste
4
.
Da Skibsbevaringsfonden på sin hjemmeside fører en offentligt tilgængelig
liste over skibe, som er erklæret bevaringsværdige, foreslås bestemmelsens
ordlyd ændret, således at oplysningen om et skibs bevaringsværdighed au-
toritativt konstateres på listen og ikke ved indkaldelse af bevaringsværdig-
hedserklæring for hvert skib årligt forud og for hver afgiftsperiode. Det er
en løsning, som er administrativt mindre belastende både for ejere af beva-
ringsværdige skibe og for Søfartsstyrelsen. Den foreslåede ændring indebæ-
rer ingen materielle ændringer.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 6,
at give skibe, hvis sejlads er omfattet af lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner § 21 b, mulighed for
at få refunderet betaling af årlig afgift. Refusionen tjener til at understøtte
”Landevejsprincippet”,
således at prisen pr. km for at komme frem og til-
bage til en mindre ø, svarer til hvad det koster at transportere sig ad vej over
en tilsvarende distance.
Det er vurderingen, at selvom det ville være optimalt helt at undtage sådanne
skibe fra årlig afgift, så vurderes det ikke at være muligt ét år i forvejen at
udpege præcist, hvilke skibe, der vil besejle en bestemt rute i den pågæl-
dende periode. Det er hensigten, at ejeren af et skib, som kan opnå refusion
efter lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner § 21 b,
4
Oversigten over
”Skibe med bevaringsstatus” findes for tiden på Skibsbevaringsfondens
hjemmeside her:
https://skibsbevaringsfonden.dk/bevaringsstatus/skibe-med-bevaringsstatus/
Side 23/34
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
UDKAST
skal betale årlig afgift i forbindelse med den generelle opkrævning. Ejeren
kan så anmode om refusion, evt. forholdsmæssigt, af betalt årlig afgift ved
den næstfølgende periodes start. Anmodning om refusion vil være underlagt
almindelige forældelsesregler og skal vedlægges dokumentation for, at ski-
bet har besejlet en af de i § 21 b nævnte ruter.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 7,
at for skibe hjemmehørende i Grønland, der ejes
af personer, der har bopæl i Grønland, eller af selskaber el.lign., der har
hjemsted i Grønland, finder stk. 1-5 ikke anvendelse.
Forslaget svarer til den gældende § 15 a, stk. 7.
Indtil da foreslås det at fastholde den eksisterende bestemmelse, som mod-
sætningsvist indebærer at skibe, som har hjemsted i Grønland, men hvis ejer
er bosiddende i den sydlige del af riget er omfattet af forpligtelsen til at be-
tale årlig afgift. Aktuelt er der kun ganske få skibe, som i medfør af denne
modsætningsslutning betaler årlig afgift. Imidlertid ville en ophævelse af
bestemmelsen før end årlig afgift sættes i kraft for alle skibe med hjemsted
i Grønland, åbne for omgåelse af pligten til at betale årlig afgift for alle skibe
i FTJ og DAS, som ikke er fiskeskibe, fordi de uden konsekvenser kan vælge
at ændre hjemsted til Grønland og dermed ikke være omfattet af årlig afgift.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 8,
at skibe, der er bareboatede ud af et af de danske
registre, ikke skal betale afgift, så længe skibet i bareboatperioden bærer
fremmed flag. Dette gælder uanset, at skibet i bareboatperioden fortsat vil
være optaget i det danske register, skibet er bareboatet ud fra.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 9,
at afgiftssatserne kan pris- og indeksreguleres
højest en gang årligt. Erhvervsministeren beslutter, hvornår regulering skal
ske, og enhver regulering vil ske ved udstedelse af bekendtgørelse.
Til nr. 2
§ 15 b i søloven indeholder nærmere regler om betaling af årlig afgift, her-
under at den årlige afgift forfalder til betaling hvert år den 1. marts og dæk-
ker perioden fra den 1. marts samme år til den sidste dag i februar det efter-
følgende år.
Skibe, for hvilke der er betalt årlig afgift, og som efterfølgende udslettes af
registeret i en afgiftsperiode inden den 31. august samme år, kan efter ud-
Side 24/34
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
2908851_0025.png
UDKAST
slettelsen anmode om at få refunderet halvdelen af den årlige afgift. Søfarts-
styrelsen foretager herefter refusion af halvdelen af den indbetalte årlige af-
gift.
Erhvervsministeren er bemyndiget til at fastsætte regler om betalingsmåden,
frister for indbetaling, erindringsskrivelser, gebyrer og renter samt regler
om, at Søfartsstyrelsen kan eftergive eller frafalde krav på betaling af den
årlige afgift. Bemyndigelsen er udnyttet ved fastsættelse af regler i kapitel
14 i bekendtgørelse nr. 35 af 13. januar 2023 om registrering af skibe, her-
under bareboat registrering, og rettigheder over skibe i Dansk Skibsregister,
Dansk Internationalt Skibsregister og optagelse i Fartøjsfortegnelsen og om
årlig afgift af skibe med hjemsted i Danmark
5
.
Det foreslås i
§ 15 b, stk. 1,
at registrerede ejere eller noterede befragtere af
skibe, er forpligtede til at betale forfalden årlig afgift til Søfartsstyrelsen, jf.
stk. 3.
Ændringen beror på, at efter indførelsen af det digitale skibsregister sker der
ikke længere egentlig registrering af befragtere, men der imod en notering.
Ændringen indebærer også, at det gældende stk. 3 i § 15 b bliver overflødigt
og derfor ikke indgår i nyaffatningen.
Ændringen medfører herudover ingen materielle ændringer.
Det foreslås i
§ 15 b, stk. 2,
at ejes skibe af partredere, hæfter partrederne
solidarisk for afgiftens betaling. Ejes skibe af kommanditselskaber, interes-
sentskaber, interessentskabslignende samejer m.v., hæfter de ansvarlige del-
tagere eller ejere solidarisk for afgiftens betaling.
Der
er alene tale om en sproglig ændring af benævnelsen ”skibet” til det
mere generiske ”skibe”, som i øvrigt anvendes i sølovens bestemmelser om
årlig afgift.
Ændringen indebærer ingen materielle ændringer.
5
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/35
Side 25/34
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
UDKAST
Det foreslås i
§ 15 b, stk. 3
at den årlige afgift forfalder hvert år den 1. marts
og dækker perioden fra den 1. marts samme år til den sidste dag i februar
det efterfølgende år, jf. dog stk. 4.
Det foreslås i
§ 15 b, stk. 4,
at for skibe, som optages i dansk register mellem
1. marts og inden udgangen af februar det følgende år, forfalder en forholds-
mæssig afgift for alle hele måneder, skibet er registret indtil den førstkom-
mende 1. marts.
Formålet med ændringen er at effektivisere ordningen med årlig afgift, så-
ledes at det tidspunkt, hvorfra betaling af årlig afgift skal ske, afspejler hele
den periode, hvor et skib faktisk er registreret i skibsregistret. I dag er det
sådan at ethvert skib, som anmeldes til registrering efter den sidste dag i
februar et givent år, først opkræves årlig afgift for den næstkommende pe-
riode.
Med indførelsen af det digitale skibsregister og den dermed forbedrede ad-
gang til data og træk på data, kan der opkræves
årlig afgift også for ”skæve”
perioder. Endvidere vil det mindske muligheden for at spekulere i, hvornår
et skib anmeldes til registrering med henblik på at undgå at betale årlig afgift
det første år, et skib er registreret.
Det foreslås i
§ 15 b, stk. 5,
at udslettes et skib fra dansk register inden den
1. marts i en afgiftsperiode, tilbagebetaler Søfartsstyrelsen indbetalt afgift
for de hele måneder efter udslettelsestidspunktet og indtil den 1. marts i det
følgende afgiftsår.
Samtidig med forslaget om indførelse af forholdsmæssig betaling af årlig
afgift, som beskrevet ovenfor, forslås den hidtidige ordning for delvis tilba-
gebetaling af indbetalt årlig afgift ændret tilsvarende. Endvidere foreslås til-
bagebetaling ændret fra en ordning, hvor tilbagebetaling sker efter ansøg-
ning, til en ordning hvor Søfartsstyrelsen automatisk gennemfører tilbage-
betaling, når betingelserne er til stede.
Muligheden for delvis tilbagebetaling af årlig afgift vil fortsat gælde, når et
skib udslettes af Skibsregistret. Det er således ikke muligt at få betalt årlig
afgift tilbage, blot fordi skibet skifter ejer i en afgiftsperiode. Da parterne
ved overdragelse af skibet inter partes kan tage højde for betalt den betalte
Side 26/34
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
2908851_0027.png
UDKAST
årlige afgift, og da det ville medføre øget administration, foreslås det ikke
at lade ejerskifte af skib omfatte af tilbagebetalingsmuligheden.
Det foreslås i
§ 15 b, stk. 6,
at erhvervsministeren kan fastsætte regler om
tidspunkt for betaling, betalingsmåden, frister for indbetaling, frister for til-
bagebetaling, erindringsskrivelser, gebyrer og renter samt regler om, at Sø-
fartsstyrelsen kan eftergive eller frafalde krav på betaling af den årlige af-
gift.
Det foreslås at indsætte mulighed for at fastsætte bestemmelser om ”tids-
punkt for betaling”. Det
foreslås, fordi det erfaringsmæssigt gennem de sid-
ste 11 år, har vist sig, at det er upraktisk at udsende samtlige opkrævninger
nogenlunde samtidig. Dertil kommer, at Søfartsstyrelsen vurderer, at det nu
er muligt at angive ikke alene en generel forfaldsdato for årlig afgift, men
også en generel betalingsdato.
Der er i dag indsat bestemmelser om betaling af årlig afgift i overensstem-
melse med ovenstående i kapitel 14 i bekendtgørelse nr. 35 af 13. januar
2023 om registrering af skibe, herunder bareboat-registrering, og rettigheder
over skibe i Dansk Skibsregister, Dansk Internationalt Skibsregister og op-
tagelse i Fartøjsfortegnelsen og om årlig afgift af skibe med hjemsted i Dan-
mark
6
gældende for skibe med hjemsted i Danmark. Den tilsvarende be-
kendtgørelse for skibe med hjemsted i Grønland
7
indeholder i dag ikke be-
stemmelser om årlig afgift, fordi sølovens bestemmelser om årlig afgift ikke
er sat i kraft i Grønland.
Til § 2
Til nr. 1
Det fremgår af den gældende § 6, stk. 2, 1. pkt., i lov nr. 526 af 7. juni 2006
om ændring af søloven og forskellige andre love, at lovens § 1 og § 2 ved
kongelig anordning kan sættes i kraft for Grønland med de ændringer, der
følger af de særlige grønlandske forhold.
6
7
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/35
https://www.soefartsstyrelsen.dk/Media/638094824446164597/Be-
kendtg%C3%B8relse%20for%20Gr%C3%B8nland%20om%20reistre-
ring%20af%20skibe.pdf
Side 27/34
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
UDKAST
De ændringer i lov nr. 526 af 7. juni 2006 til søloven, som skal sættes i kraft
for Grønland blev, på nær ændringen i lovens § 1, nr. 25, som vedrører ind-
sættelsen af sølovens § 47, stk. 4-8, sat i kraft ved kongelig anordning nr.
782 af 6. juni 2018 og kongelig anordning nr. 30 af 13. januar 2023.
Ændringen til sølovens § 47 skal også sættes i kraft for Grønland. Det fore-
slås, at § 6, stk. 2, i lov nr. 526 af 7. juni 2006 ændres således, at loven kan
sættes i kraft for Grønland, med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger, på forskellige tidspunkter.
Det foreslås i
§ 6, stk. 2, 3. pkt.,
at sølovens § 47, stk. 4-8, kan sættes i kraft
for Grønland.
Formålet med ændringen er alene at kunne sætte sølovens § 47, stk. 4-8, i
kraft for Grønland.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1
Det fremgår af den gældende § 9, stk. 3, i lov nr. 493 af 12. maj 2010 om
ændring af lov om sikkerhed til søs, sømandsloven og forskellige andre love
og om ophævelse af lov om forhyring af skibsmandskab, som ændret ved
lov nr. 1773 af 28. december 2023, at §§ 1-5 ved kongelig anordning helt
eller delvis kan sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grøn-
landske forhold tilsiger.
De ændringer i lov nr. 493 af 12. maj 2010 til lov om sikkerhed til søs, som
skal sættes i kraft for Grønland blev, på nær ændringerne i lovens § 1, nr. 5,
8 og 16, som vedrører bestemmelser relateret til lov om søfarendes ansæt-
telsesforhold m.v., sat i kraft ved kongelig anordning nr. 71 af 29. januar
2013.
Ændringerne som er relateret til lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
skal også sættes i kraft for Grønland. Det foreslås, at § 9, stk. 3, i lov nr. 493
af 12. maj 2010 ændres således, at loven kan sættes i kraft for Grønland,
med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger, på forskellige tids-
punkter.
Side 28/34
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
UDKAST
Den foreslås
§ 9, stk. 3, 2. pkt.,
at ændringer til § 3 og § 14 samt indsættelsen
af § 20 b i lov om sikkerhed til søs kan sættes i kraft for Grønland.
Formålet med ændringen er alene at kunne sætte disse bestemmelser, som
er relateret til lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. i kraft for Grøn-
land.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 4
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. februar 2025.
Med ikrafttræden i februar 2025 kan lovændringerne implementeres, så de
får virkning for de årlige afgifter allerede i 2025, idet disse forfalder 1.
marts, jf.
§ 15 b, stk. 4.
Til § 5
Bestemmelsen angår lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås i
stk. 1,
at loven ikke skal gælde for Grønland, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i
stk. 2,
at lovens § 1, nr.1, ved kongelig anordning helt eller
delvis skal kunne sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Søloven er fortsat et rigsanliggende for både Færøerne og Grønland, og for-
slaget til ændringer i søloven vil derfor ved kongelige anordninger kunne
sættes i kraft der med de fornødne tilpasninger. Dog er skibsregistrering et
hjemmestyreanliggende på Færøerne, og lovforslaget vil derfor ikke kunne
sættes i kraft for Færøerne.
Lov om Dansk Internationalt Skibsregister er et færøsk særanliggende,
hvorimod området ikke er overtaget af Grønland. Den gældende lov om
Dansk Internationalt Skibsregister er ikke sat i kraft for Grønland. Skibe
hjemmehørende i Grønland kan derfor i dag ikke registreres i Dansk Inter-
nationalt Skibsregister. Såfremt loven sættes i kraft for Grønland, vil denne
ændring også kunne sættes i kraft.
Side 29/34
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
2908851_0030.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I søloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1013 af 29. juni 2023, som æn-
dret ved § 1 i lov nr. 526 af 7. juni
2006 og § 1 i lov nr. 249 af 21.
marts 2012, foretages følgende
ændringer:
§ 15 a
Ejere af skibe, der er optaget i
skibsregisteret og fartøjsfortegnel-
sen, skal betale en årlig afgift for
hvert skib, der er registreret.
1.
§ 15 a
affattes således:
Ȥ 15 a.
Registrerede ejere og no-
terede befragtere af skibe, der er
optaget i skibsregisteret og, herun-
der fartøjsfortegnelsen, skal betale
en årlig afgift for hvert skib, der er
registreret.
Stk. 2. Den årlige afgift beregnes på
grundlag af skibets bruttotonnage i
følgende tonnagespænd:
1.For skibe med en bruttotonnage
under 30 udgør den årlige afgift
1.025 kr.
2.For skibe med en bruttotonnage
mellem 30 og 500 udgør den årlige
afgift 3.075 kr.
3.For skibe med en bruttotonnage
på 500 eller derover udgør den år-
lige afgift 9.225 kr.
Stk. 3. For skibe, der alene er regi-
streret med en målt bruttoregister-
ton-nage, fastsættes afgiften efter
stk. 2, på baggrund af skibets brut-
toregister-tonnage.
Stk. 2. For skibe med en bruttoton-
nage under 20 udgør den årlige af-
gift 800 kr., jf. dog stk. 10.
Stk. 3. For skibe med en bruttoton-
nage mellem 20 og 500 udgør den
årlige afgift 1.600 kr., jf. dog stk.
10.
Side 30/34
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
2908851_0031.png
UDKAST
Stk. 4. For skibe med en bruttoton- Stk. 4. For skibe, som hverken er
nage på 500 eller derover udgør den registreret med en bruttotonnage el-
årlige afgift 2.400 kr.
ler en bruttoregistertonnage fast-
sættes den årlige afgift som for
skibe med en bruttotonnage under
30, jf. stk. 2, nr. 1.
Stk. 5. For skibe, der alene har en Stk. 5. Skibe, optaget på Skibsbeva-
målt bruttoregistertonnage, fastsæt-
ringsfondens oversigt ”Skibe med
tes afgiften efter stk. 2-4 og 10 på
bevaringsstatus”, er fritaget for be-
baggrund af skibets bruttoregister- taling af årlige afgifter, så længe
tonnage.
skibet står på fondens liste.
Stk. 6. For skibe, der hverken har en Stk. 6. Ejere af skibe, der har været
målt bruttotonnage eller en målt anvendt som passagerskibe i en hel
bruttoregistertonnage, udgør afgif- afgiftsperiode, og som besejler fær-
ten 800 kr.
geruter, der er omfattet af ordnin-
gen i lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner §
21 b, kan anmode Skibsregistret om
refusion af årlig afgift for disse
skibe. Sammen med anmodningen
sendes dokumentation for skibets
sejlads omfattet af udligningsord-
ningen.
Stk. 7. For skibe hjemmehørende i Stk. 7. For skibe hjemmehørende i
Grønland, der ejes af personer, der Grønland, der ejes af en person, der
har bopæl i Grønland, eller af sel- har bopæl i Grønland, eller af sel-
skaber el.lign., der har hjemsted i skaber el.lign., der har hjemsted i
Grønland, finder stk. 1-6 og 10 ikke Grønland, finder stk. 1-5 ikke an-
anvendelse.
vendelse.
Stk. 8. For skibe, der i medfør af § Stk. 8. For skibe, der i medfør af §
24 på grundlag af en bareboat- 24 på grundlag af en bareboat-
befragtningsaftale er optaget i et befragtningsaftale er optaget i et
udenlandsk skibsregister og midler- udenlandsk skibsregister og midler-
tidigt fører et andet nationalitetsflag tidigt fører et andet nationalitets-
end det danske, finder stk. 1-6 og flag end det danske, finder stk. 1-6
10 ikke anvendelse.
ikke anvendelse.
Stk. 9. Skibe, der af Skibsbeva- Stk. 9. De årlige afgifter efter stk.
ringsfonden er erklæret bevarings- 2 pris- og lønreguleres højst en
værdige gennem udstedelse af be- gang årligt med den af Finansmini-
Side 31/34
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
2908851_0032.png
UDKAST
varingsværdighedserklæring, frita- steriet fastsatte sats for det gene-
ges for betaling af årlige afgifter ef- relle pris- og lønindeks. Det heref-
ter denne paragraf.
ter fremkomne beløb afrundes til
nærmeste kronebeløb. Erhvervsmi-
nisteren bekendtgør, når regulering
skal finde sted.«.
Stk. 10. For handelsskibe og fiske-
skibe med en bruttotonnage under
30 udgør den årlige afgift 300 kr.
§ 15 b
2.
§ 15 b affattes således:
Den registrerede ejer af skibet er Ȥ
15 b.
Registrerede ejere eller no-
forpligtet til at indbetale den skyl- terede befragtere af skibe, er for-
dige afgift til Søfartsstyrelsen.
pligtede til at betale forfalden årlig
afgift til Søfartsstyrelsen, jf. stk. 3.
Stk. 2. Ejes skibet af partredere,
Stk. 2.
Ejes skibe af partredere,
hæfter partrederne solidarisk for af- hæfter partrederne solidarisk for af-
giftens betaling. Ejes skibet af kom- giftens betaling. Ejes skibe af kom-
manditselskaber, interessentskaber, manditselskaber, interessentskaber,
interessentskabslignende samejer interessentskabslignende samejer
m.v., hæfter de ansvarlige deltagere m.v., hæfter de ansvarlige deltagere
eller ejere solidarisk for afgiftens eller ejere solidarisk for afgiftens
betaling.
betaling.
Stk. 3. Er skibet registreret på bag-
Stk. 3.Årlig
afgift forfalder hvert
grund af en bareboatbefragtnings- år den 1. marts og dækker perioden
aftale, påhviler afgiften den regi- fra den 1. marts det pågældende år
strerede bareboatbefragter i registe- til den sidste dag i februar det efter-
ret.
følgende år, jf. dog stk. 4.
Stk. 4. Den årlige afgift forfalder til
Stk. 4.
For skibe, som optages i
betaling hvert år den 1. marts og dansk register eller ændrer anven-
dækker perioden fra den 1. marts delse eller opnår status som beva-
det pågældende år til den sidste dag ringsværdigt mellem den 1. marts
i februar det efterfølgende år.
og inden udgangen af februar det
følgende år, forfalder en forholds-
mæssig afgift for de hele måneder,
skibet er registreret indtil den først-
kommende 1. marts.
Stk. 5. Slettes et skib, der er betalt
Stk. 5.
Udslettes et skib fra dansk
afgift for, fra registeret inden den register eller opnår status som be-
31. august, vil Søfartsstyrelsen efter varingsværdigt inden den 1. marts i
forudgående ansøgning refundere
Side 32/34
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
2908851_0033.png
UDKAST
halvdelen af den betalte afgift for
det pågældende år. Ansøgning om
refusion skal være Søfartsstyrelsen
i hænde senest ved udgangen af det
år, hvor skibet er slettet.
Stk. 6. Erhvervsministeren kan fast-
sætte regler om betalingsmåden,
frister for indbetaling, erindrings-
skrivelser, gebyrer og renter samt
regler om, at Søfartsstyrelsen kan
eftergive eller frafalde krav på be-
taling af den årlige afgift.
en afgiftsperiode tilbagebetaler Sø-
fartsstyrelsen indbetalt afgift for de
hele måneder efter udslettelsestids-
punktet og indtil den 1. marts i det
følgende afgiftsår.
Stk. 6.
Erhvervsministeren kan
fastsætte regler om tidspunkt for
betaling, betalingsmåden, frister for
indbetaling, frister for tilbagebeta-
ling, erindringsskrivelser, gebyrer
og renter samt regler om, at Søfarts-
styrelsen kan eftergive eller fra-
falde krav på betaling af den årlige
afgift.«.
§ 6.
---
Stk. 2.
Lovens § 1 og § 2 kan ved
kongelig anordning sættes i kraft
for Grønland med de ændringer,
der følger af de særlige grønland-
ske forhold. Lovens § 1, nr. 28,
kan sættes i kraft for Færøerne
med de ændringer, som følger af
de særlige færøske forhold.
§2
I lov nr. 526 af 7. juni 2006 om
ændring af søloven og forskellige
andre love (Digital skibsregistre-
ring, pant, udlæg m.v. i fiskeriret-
tigheder, fordeling af bjærgeløn og
skibes hjemsted) foretages føl-
gende ændring:
1.
I
§ 6, stk. 2,
indsættes som
3. pkt.:
»Bestemmelserne kan sættes i
kraft på forskellige tidspunkter.«
§3
I lov nr. 493 af 12. maj 2010 om
ændring af lov om sikkerhed til søs,
sømandsloven og forskellige andre
love og om ophævelse af lov om
Side 33/34
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Lovudkast - Orientering om høring af lovforslag om ændring søloven (Justering af årlig afgift for skibe), fra erhvervsministeren
2908851_0034.png
UDKAST
forhyring af skibsmandskab (Gen-
nemførelse af konventionen om sø-
farendes arbejdsforhold, moderni-
sering af bestemmelser om tilsyn,
forbud mod spiritussejlads i grøn-
landsk farvand m.v.), som ændret
ved lov nr. 1773 af 28. december
2023, foretages følgende ændring:
§ 9.
---
Stk. 3.
§§ 1, 3, 4 og 5 kan ved kon-
gelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
1.
I
§ 9, stk. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»Bestemmelserne kan sættes i
kraft på forskellige tidspunkter.«
Side 34/34