Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 28
Offentligt
2768032_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til direktiv om europæiske grænseoverskri-
dende foreninger, KOM (2023/516)
Nyt notat.
1.
Resumé
Kommissionen præsenterede den 5. september 2023 forslag til direktiv om
europæiske grænseoverskridende foreninger. Dansk sprogversion blev mod-
taget den 23. september 2023.
Formålet med forslaget er bl.a. at fastsætte foranstaltninger til at ensrette
betingelserne for oprettelse og drift af europæiske grænseoverskridende for-
eninger med henblik på at lette den faktiske udøvelse af deres rettigheder i
forbindelse med etableringsfriheden, frie kapitalbevægelser, fri udveksling og
modtagelse af tjenesteydelser og fri bevægelighed for varer i det indre mar-
ked.
Vedtagelsen af direktivforslaget vil medføre behov for lovændringer, idet der
vil skulle indføres bestemmelser om registrering af europæiske foreninger,
som ikke findes i dansk ret i dag. Det forventes, at danske foreninger kan
fortsætte som hidtil.
Forslaget om etablering af europæiske foreninger vil have statsfinansielle
konsekvenser, da forslaget medfører omkostninger for Erhvervsstyrelsen i
form af udvikling af eksisterende, statslige it-systemer samt drift og vedlige-
hold heraf. Forslaget vurderes ikke at medføre erhvervsøkonomiske konse-
kvenser.
Regeringen støtter generelt formålet om, at initiativet skal medvirke til at for-
bedre det indre markeds funktion ved at fjerne administrative og lovgivnings-
mæssige hindringer for almennyttige foreninger, der opererer på tværs af
grænserne.
Det har tidligere vist sig, at europæiske virksomhedsformer, såsom Europæ-
iske selskaber (SE), Europæiske Økonomiske Firmagrupper (EØFG) og Eu-
ropæiske Andelsselskaber (SCE), ikke har haft den ønskede succes, idet de
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 28: Grund- og nærhedsnotat angående forslag til direktiv om grænseoverskridende foreninger
2768032_0002.png
2/10
alene er blevet anvendt i begrænset omfang. Regeringen er derfor bekymret
for, at forslagets forventede nyttevirkninger ikke kommer til at opveje omkost-
ningerne ved at indføre en ny retlig form. Forslaget bør ikke medføre omkost-
ninger, der ikke står mål med fordelene.
2.
Baggrund
Direktivforslaget er fremsat på baggrund af Europa-Parlamentets resolution
af 17. februar 2022, der sigter mod at fremme foreninger og andre non-profit
organisationer i EU i at deltage i det indre marked, beskyttelse af deres fun-
damentale frihedsrettigheder og fremme til et demokratisk EU-rum. Europa-
Parlamentet anmodede Kommissionen om i henhold til artikel 225 i trakta-
ten om Den Europæiske Unions funktionsmåde ("TEUF") at fremsætte to
nye lovgivningsforslag: en forordning (i henhold til artikel 352 i TEUF),
som skaber den retlige form af "europæiske sammenslutninger" og et di-
rektiv om harmonisering af fælles minimumsstandarder for nonprofitorga-
nisationer (i henhold til artikel 114 i TEUF).
Forslaget understøttes af kommissionens forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1024/2012 og for-
ordning (EU) 2018/1724 for så vidt angår anvendelse af informationssyste-
met for det indre marked og den fælles digitale portal med henblik på visse
krav, der er fastsat ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) …/…
om europæiske grænseoverskridende foreninger (KOM(2023/515), som
blev fremsat samme dag. Forordningen har til formål at lette samarbejdet
mellem medlemsstaterne om implementering af direktivforslaget om euro-
pæiske grænseoverskridende foreninger samt sikre de grænseoverskri-
dende foreningers adgang til den fælles digitale portals fordele. Forslaget
er beskrevet i et separat grund- og nærhedsnotat.
3.
Formål og indhold
Det overordnede mål med initiativet er at forbedre det indre markeds funk-
tion ved at fjerne administrative og lovgivningsmæssige hindringer for al-
mennyttige foreninger, der opererer på tværs af grænserne, for at frigøre
deres fulde potentiale til at skabe økonomisk og samfundsmæssig værdi i
EU. Med forslaget fastsættes foranstaltninger til at ensrette betingelserne for
oprettelse og drift af europæiske grænseoverskridende foreninger med hen-
blik på at lette den faktiske udøvelse af deres rettigheder i forbindelse med
etableringsfriheden, frie kapitalbevægelser, fri udveksling og modtagelse
af tjenesteydelser og fri bevægelighed for varer i det indre marked. Forsla-
get er baseret på artikel 50 i TEUF og artikel 114 i TEUF.
Oprettelse af europæiske grænseoverskridende forening (ECBA)
Forslaget indebærer indførelse af en ny retlig form i medlemsstaternes natio-
nale lovgivning, som kaldes en europæisk grænseoverskridende forening
(ECBA). En ECBA er en medlemsskabsbaseret retlig form, som er oprettet
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 28: Grund- og nærhedsnotat angående forslag til direktiv om grænseoverskridende foreninger
3/10
ved en frivillig aftale mellem fysiske personer, der er unionsborgere eller har
lovligt ophold i EU, eller juridiske enheder med et almennyttigt formål, som
er lovligt etableret i Unionen. Følgende er dog undtaget:
a) fagforeninger, politiske partier, religiøse organisationer og sammen-
slutninger af sådanne enheder
b) personer, der er blevet dømt for hvidvask af penge, tilknyttede under-
liggende forbrydelser eller finansiering af terrorisme
c) personer, der er omfattet af foranstaltninger, der forbyder deres akti-
viteter i en medlemsstat i forbindelse med hvidvaskning af penge, til-
knyttede underliggende forbrydelser eller finansiering af terrorisme.
En ECBA skal have et almennyttigt formål og ethvert eventuelt overskud
må alene anvendes til at forfølge dens formål, som det er beskrevet i dens
vedtægter, og uden udlodning til dens medlemmer. En ECBA skal i dens navn
benytte forkortelsen "ECBA".
Kommissionen foreslår endvidere, at en ECBA udfører eller i sin vedtægt har
til formål at udføre aktiviteter i mindst to medlemsstater og/eller har stiftende
medlemmer med tilknytning til mindst to medlemsstater, enten som statsbor-
gerskab eller lovligt ophold for fysiske personers vedkommende, eller på
grundlag af deres vedtægtsmæssige hjemsted, hvis der er tale om juridiske
enheder. En ECBA's vedtægtsmæssige hjemsted skal være beliggende inden
for Unionen.
Status som juridisk person samt rets- og handleevne
En ECBA opnår status som juridisk person og rets- og handleevne ved re-
gistrering, hvilket skal anerkendes af medlemsstaterne uden at stille yder-
ligere krav til registrering. Dette indebærer bl.a., at en ECBA har ret til at
indgå aftaler, være part i retssager, eje løsøre og fast ejendom, udføre øko-
nomiske aktiviteter, ansætte personale m.v.
Ledelse, stemmeret og ansvar
En ECBA skal have et beslutningstagende organ og et udøvende organ. Det
udøvende organ kan alene bestå af fysiske personer, der er unionsborgere,
eller har lovligt ophold i Unionen, og juridiske enheder - gennem deres
repræsentanter - med et almennyttigt formål, der er etableret i Unionen. En
ECBA's udøvende organ skal bestå af mindst tre personer.
Fysiske personer, der er blevet dømt for særligt alvorlige strafbare handlin-
ger, må ikke være medlemmer af det udøvende organ eller repræsentanter
for en juridisk enhed, der er medlem af det udøvende organ.
Engangsregistrering
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 28: Grund- og nærhedsnotat angående forslag til direktiv om grænseoverskridende foreninger
4/10
En ECBA er kun forpligtet til at lade sig registrere én gang, og medlems-
stater må derfor ikke kræve, at en ECBA skal afgive en erklæring, oplys-
ninger eller anmode om eller indhente tilladelse til at indgå i bestemt akti-
viteter, medmindre dette er:
a) foreskrevet ved lov,
b) begrundet i tvingende almene hensyn eller
c) egnet til at sikre virkeliggørelsen af det tilstræbte mål og ikke går
ud over, hvad der er nødvendigt for at nå det.
Stiftelse og registrering
En ECBA stiftes ved registreringen og skal have mindst tre stiftende med-
lemmer, som skal udtrykke ønske om stifte en ECBA enten ved skriftlig
aftale mellem de stiftende medlemmer eller ved aftalte på det stiftende
møde, som dokumenteres i et skriftligt referat, som underskrives af de stif-
tende medlemmer.
Ansøgning om registrering
Ansøgning om registrering af en ECBA skal indgives til den kompetente
myndighed i den medlemsstat, hvor den pågældende ECBA har til hensigt
at have sit vedtægtsmæssige hjemsted.
Ansøgningen skal vedlægges en række dokumenter og oplysninger på et
officielt sprog i den pågældende medlemsstat eller et andet sprog, der er
tilladt i den pågældende medlemsstat.
Procedure for registrering
Medlemsstaterne har en frist på 30 dage til at registrere en ECBA fra ind-
givelse af en fuldstændig ansøgning, hvorefter registreringen er gyldig i
hele Unionen. Den kompetente myndighed i hjemlandet skal straks under-
rette de kompetente myndigheder i alle øvrige medlemsstater om enhver
registrering af en ny ECBA. Såfremt en ansøgning om registrering er man-
gelfuld, skal den kompetente myndighed anmode om en berigtigelse heraf
med en rimelig frist, som ikke må være mindre end 15 dage.
Register
Medlemsstaterne skal oprette et nationalt register, der har til formål at re-
gistrere ECBA’er. Følgende dokumenter og oplysninger skal være opbeva-
ret i registeret og ajourføres:
a)
ECBA’ens vedtægter,
b)
en kopi af ECBA-attesten,
c)
navn og adresse på de personer, der er bemyndiget til at repræsen-
tere ECBA'en over for tredjemand og i retssager, samt alle andre
oplysninger, der er nødvendige i henhold til gældende national ret
for at identificere dem, og en angivelse af, om disse personer kan
gøre det alene eller skal handle i fællesskab, og
d)
afvikling og opløsning af en ECBA.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 28: Grund- og nærhedsnotat angående forslag til direktiv om grænseoverskridende foreninger
5/10
I registreret skal følgende oplysninger være offentlige tilgængelig online:
a) ECBA-attesten
b) afvikling af en ECBA
c) opløsning af en ECBA.
Oplysningerne må ikke være offentligt tilgængelige i mere end seks måne-
der efter opløsningen af en ECBA, og personoplysninger må ikke lagres i
registret i mere end 2 år efter opløsningen. Senest 30 dage efter en ændring
af oplysningerne i registret underretter ECBA’en den kompetente myndig-
hed i deres hjemland herom.
ECBA-attest
Den kompetente myndighed skal udstede et ECBA-certifikat både digital
og i papirform inden for fem dage fra registreringen af en ECBA eller æn-
dringer i registreringen heraf. ECBA-attesten anerkendes som bevis for re-
gistreringen. Kommissionen udarbejder modellen for ECBA-attesten og
dets tekniske specifikationer ved en gennemførelsesretsakt.
Mobilitet - flytning af det vedtægtsmæssige hjemsted
En ECBA har ret til at flytte sit vedtægtsmæssige hjemsted fra en medlems-
stat til en anden, uden at dette medfører opløsning eller oprettelsen af en ny
juridisk person i den medlemsstat, hvortil hjemstedet flyttes. Beslutning
herom træffes med to tredjedele af stemmerne, der repræsenterer mindst
halvdelen af alle medlemmer. Derudover må hjemstedsflytningen ikke be-
røre nogen af ECBA’ens aktiver eller passiver,
som eksisterede før flytnin-
gen, herunder kontraktbestemmelser, eller kreditter, rettigheder og forplig-
telser. Hjemstedsflytningen får virkning på datoen for registrering af
ECBA’en i det hjemland, hvortil den flyttes.
Opløsning
En ECBA kan opløses ved beslutning truffet af dens medlemmer. Det be-
slutningstagende organ har ret til at beslutte at opløse en ECBA udeluk-
kende ved afgørelse truffet med to tredjedele af stemmerne, der repræsen-
terer mindst halvdelen af det samlede antal medlemmer.
En ECBA kan derudover opløses, hvis;
a) ECBA'en ikke overholder det almennyttige formål,
b) ECBA'ernes aktiviteter forårsager en alvorlig trussel mod den of-
fentlige orden eller den offentlige sikkerhed, eller
c) der afsiges dom for en alvorlig strafbar handling begået af ECBA'en
eller medlemmerne af dens udøvende organ.
Opløsningen af en ECBA medfører, at den afvikles. Det betyder, at alle
aktiver i den opløste ECBA, der resterer efter eventuelle kreditorers finan-
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 28: Grund- og nærhedsnotat angående forslag til direktiv om grænseoverskridende foreninger
6/10
sielle interesser, diskonteres og overføres til en almennyttig enhed, der udø-
ver en aktivitet svarende til den opløste ECBA, eller at aktiverne overføres
til en lokal myndighed, som er forpligtet til at anvende dem til en aktivitet,
der svarer til den, der udøvedes af den opløste ECBA.
Omdannelse af almennyttige foreninger til en ECBA
Forslaget indebærer derudover, at almennyttige foreninger, der er etableret
i Unionen, kan konverteres til en ECBA inden for samme medlemsstat. Be-
slutning om omdannelse skal træffes af det beslutningstagende organ. Om-
dannelsen må ikke medføre opløsning af den almennyttige forening, der er
under omdannelse, ligesom den skal bevare sin status som juridisk person
gennem omdannelsen.
Alle aktiver og passiver overføres til den nystiftede ECBA. Omdannelsen
får virkning ved registreringen af den nyoprettede ECBA, og derefter skal
oplysningerne vedrørende fra den omdannede almennyttige forening slettes
fra ethvert register.
Kompetencespørgsmål m.v.
En ECBA er underlagt lovgivningen i den medlemsstat, den er registreret i
eller driver virksomhed i. For spørgsmål om etablering eller drift, der ligger
udover direktivforslaget, skal medlemsstaternes nationale regler om tilsva-
rende almennyttige foreninger finde anvendelse for en ECBA.
Senest to år efter ikrafttræden af direktivet skal medlemsstaterne identificere
den mest lignende juridiske form for almennyttige foreninger og underrette
Kommissionen herom og om den nationale lovgivning herom.
Ligebehandling, finansiering m.v.
ECBA’er må ikke i forbindelse med nogen del af deres aktiviteter
behand-
les mindre gunstigt end almennyttige foreninger under national ret. Offent-
lige myndigheder må endvidere inden for direktivforslagets anvendelses-
område ikke diskriminere nogen gruppe eller enkeltpersoner på grund af
f.eks. afstamning, alder, køn, seksuel orientering, kønsidentitet, helbreds-
forhold m.fl.
Derudover skal en ECBA have fri og ikke-diskriminerende adgang til fi-
nansiering fra en offentlig kilde i overensstemmelse med de generelle prin-
cipper i EU-retten. Denne adgang kan alene begrænses, hvis det er:
a) foreskrevet ved lov,
b) begrundet i tvingende almene hensyn eller
c) egnet til at sikre virkeliggørelsen af det tilstræbte mål og ikke går
ud over, hvad der er nødvendigt for at nå det.
Domstolskontrol
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 28: Grund- og nærhedsnotat angående forslag til direktiv om grænseoverskridende foreninger
2768032_0007.png
7/10
Alle afgørelser truffet af de kompetente myndigheder, der påvirker en
ECBA's rettigheder og forpligtelser eller andre personers rettigheder og
forpligtelser i forbindelse med en ECBA’s aktiviteter, er underlagt effektiv
domstolskontrol i overensstemmelse med artikel 47 om adgang til effektive
retsmidler og til en upartisk domstol i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder.
Kompetente myndigheder og administrativt samarbejde
Hver medlemsstat skal udpege en kompetent myndighed, der er ansvarlig
for anvendelsen af dette direktiv, som skal meddeles til Kommissionen. De
kompetente myndigheder i medlemsstaterne skal samarbejde med og bistå
hinanden på en effektiv måde, hvilket bl.a. indebærer, at der skal ske ud-
veksling af en række oplysninger i medfør af forordning 1024/2012 om det
indre markeds informationssystem (IMI-forordningen).
Rapportering og implementering
Senest syv år efter implementeringsfristen og derefter hvert femte år aflæg-
ger Kommissionen rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om gennemfø-
relsen og anvendelsen af direktivforslaget.
Det foreslås, at direktivets implementeringsfrist er to år.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget. Europa-Parlamentet har
endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at der er en klar merværdi ved at handle på EU-plan,
fordi de problemer, som dette forslag tackler, har en stærk grænseoverskri-
dende dimension.
Medlemsstaternes lovgivning på området fokuserer primært på at regulere
nonprofitorganisationer i deres specifikke nationale kontekst og tager ikke
fat på den grænseoverskridende dimension med undtagelse af nogle få
medlemsstater. Direktivet har derimod et grænseoverskridende fokus, da
det etablerer en juridisk form rettet mod nonprofitorganisationer, der er in-
teresseret i at operere i mere end én medlemsstat (den europæiske grænse-
overskridende forening). Målet for dette initiativ kan derfor ikke i tilstræk-
kelig grad opfyldes af medlemsstaterne alene og kan bedre nås på EU-plan.
Regeringen er enig i Europa-Kommissionens vurdering og finder, at for-
slaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
En forening kan beskrives som en sammenslutning af personer, organisati-
oner, institutioner, virksomheder eller lignende, der har til formål at dyrke,
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 28: Grund- og nærhedsnotat angående forslag til direktiv om grænseoverskridende foreninger
2768032_0008.png
8/10
fremme eller beskytte fælles interesser. Reguleringen af foreninger er ge-
nerelt begrænset i dansk ret, hvilket betyder, at det derfor primært er for-
eningens vedtægt samt en række uskrevne foreningsretlige grundsætninger,
der udgør rammen for foreningers arbejde.
Den manglende materielle regulering af foreninger medfører, at der ikke
kan opstilles vidtgående krav for, hvornår en sammenslutning kan karakte-
riseres som en forening, og i praksis vil en forening ofte være defineret
negativt, dvs. ved en afgrænsning fra andre former for sammenslutninger
som samejer, interessentskaber, kapitalselskaber, fonde, mv.
En forening har generelt følgende karakteristika: En sammenslutning etab-
leret ved indgåelsen af en aftale (vedtægterne) mellem flere personer, hvor-
ved der overdrages kompetence til en ledelse, der inden for aftalens græn-
ser (formålet) kan disponere på medlemmernes vegne, og med en særlig
formue, der ikke tilhører medlemmerne, men foreningen som sådan.
En forening, som opfylder ovennævnte karakteristika, er en juridisk person,
hvilket betyder, at den kan erhverve rettigheder, indgå forpligtelser eller
være part i retssager.
Der sondres typisk mellem almennyttige foreninger og erhvervsdrivende
foreninger. De fleste foreninger
vil være registreret i Det Centrale Virk-
somhedsregister (CVR), men det er alene erhvervsdrivende foreninger og
foreninger, der har skatte- eller afgiftsmæssige pligter, som har pligt til det.
Erhvervsdrivende foreninger er registrerede med virksomhedsformen
for-
ening med begrænset ansvar,
mens almennyttige foreninger er registrerede
med virksomhedsformen
forening
eller
frivillig forening
afhængig af, om
foreningen har afgifts- eller oplysningspligter over for det offentlige.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af direktivforslaget vil medføre behov for lovændringer, idet
der vil skulle indføres bestemmelser om registrering af europæiske forenin-
ger, som ikke findes i dansk ret i dag. Det forventes, at danske foreninger
kan fortsætte som hidtil.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget om etablering af en ECBA vil have statsfinansielle konsekvenser,
da forslaget medfører omkostninger for Erhvervsstyrelsen i form af udvik-
ling af eksisterende, statslige it-systemer samt drift og vedligehold heraf.
Forslaget vil blive analyseret nærmere med henblik på at estimere de stats-
finansielle konsekvenser. Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som
følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers eksiste-
rende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 28: Grund- og nærhedsnotat angående forslag til direktiv om grænseoverskridende foreninger
2768032_0009.png
9/10
Kommissionen oplyser, at forslaget ventes at medføre udgifter afholdt af
EU-budgettet for samlet ca. 1,8 mio. euro i perioden 2024-2030, som fore-
slås finansieret via omprioriteringer. Danmark finansierer
ca. 2 pct. af EU’s
budget.
Forslaget kan generelt have positive samfundsøkonomiske konsekvenser,
idet forslaget har til formål at gøre det lettere for almennyttige foreninger
effektivt at udøve deres rettigheder i forbindelse med etableringsfriheden,
den frie bevægelighed for kapital, den frie udveksling af tjenesteydelser og
den frie bevægelighed for varer i det indre marked.
Forslaget vurderes ikke at medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser, da
forslaget kun omfatter almennyttige foreninger.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget ventes ikke at ændre på beskyttelsesniveauet.
8.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for konkurren-
ceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist for bemærkninger den 28.
september 2023. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Industri.
Dansk Industri (DI) er generelt positivt indstillet over for oprettelsen af en
ny type forening (ECBA), som vil blive anerkendt inden for EU gennem
én enkelt registrering, men bemærker, at oprettelsen af en ny type forening
ikke må tvinge eksisterende nationale foreninger ind i en ny juridisk form
eller fremtvinge ændringer i den nationale lovgivning om foreninger. Reg-
lerne bør blot udgøre en yderligere type forening, der kan oprettes frivilligt
fra bunden, gennem omdannelse eller på anden måde, der måtte være
reguleret i det endelige direktiv (f.eks. ved en fusion).
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre med-
lemslandes holdninger til forslaget.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt formålet om, at initiativet skal forbedre det indre
markeds funktion ved at fjerne administrative og lovgivningsmæssige hin-
dringer for almennyttige foreninger, der opererer på tværs af grænserne.
Regeringens endelige stillingtagen afventer en nærmere vurdering af de
statsfinansielle, samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Det har tidligere vist sig, at europæiske virksomhedsformer, såsom Euro-
pæiske selskaber (SE), Europæiske Økonomiske Firmagrupper (EØFG) og
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 28: Grund- og nærhedsnotat angående forslag til direktiv om grænseoverskridende foreninger
2768032_0010.png
10/10
Europæiske Andelsselskaber (SCE), ikke har haft den ønskede succes, idet
de alene er blevet anvendt i begrænset omfang. Regeringen er derfor be-
kymret for, at forslagets forventede nyttevirkninger ikke kommer til at op-
veje omkostningerne ved at indføre en ny retlig form. Forslaget bør ikke
medføre omkostninger, der ikke står mål med fordelene.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.