Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 279
Offentligt
2905369_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
12. september 2024
Indhold
Politisk drøftelse af fremtidens europæiske konkurrenceevne
Hvordan tackles erhvervslivets udfordringer på det indre marked ............ 2
Politisk drøftelse af statsstøttereglers bidrag til at fremme EU’s
politiske målsætninger ............................................................................... 6
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 279: Orienteringsnotat og et samlenotat vedrørende dagsordenen for konkurrenceevnerådsmødet – industri og indre marked den 26. september 2024, fra erhvervsministeren
2905369_0002.png
2/9
Politisk drøftelse af fremtidens europæiske konkurrenceevne
Hvor-
dan tackles erhvervslivets udfordringer på det indre marked
KOM nr. foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På konkurrenceevnerådsmødet den 26. september 2024 skal der være en
politisk drøftelse af fremtidens europæiske konkurrenceevne. Det forventes,
at der særligt vil være fokus på udfordringerne for europæisk industri og
rammevilkårene for virksomhederne på det indre marked.
Drøftelsen har ikke lovgivningsmæssige, økonomiske eller øvrige konse-
kvenser.
Regeringen finder det vigtigt, at der på EU-niveau arbejdes aktivt for at
fremme erhvervslivets konkurrencevilkår og produktivitet. Dette skal ske
særligt ved at forbedre virksomheders adgang til investeringer, reduktion
af byrder og fjerne barrierer på det indre marked.
2. Baggrund
EU’s
fremtidige konkurrenceevne er et af de helt centrale emner på den
europæiske dagsorden i øjeblikket. Det skal særligt ses i lyset af, at både
Kina og USA har iværksat aktive politikker for at styrke deres positioner
inden for innovation og produktion af strategiske teknologier, bl.a. ved
brug af statsstøtte.
Forud for møde i det Europæiske Råd den 17. april 2024 præsenterede En-
rico Letta sin rapport "Mere end et marked", som fremførte en lang række
anbefalinger til, hvordan EU kan forbedre sin konkurrenceevne.
Konkurrenceevnerådet har i maj 2024 vedtaget rådskonklusioner med fo-
kus på tiltag til at styrke EU's konkurrenceevne i lyset af klimaforandringer,
den geopolitiske udvikling og stormagtrivalisering.
Ved møde i det Europæiske Råds den 27. juni fastslog EU's stats- og rege-
ringsledere i det strategiske dagsorden for 2024
2029, at EU skal arbejde
aktivt for at fremme sin konkurrenceevne, som skal sikre EU's strategiske
autonomi og reducere strategiske afhængigheder ved bl.a. at fremme inve-
steringer i grønne og digitale teknologier og imødegå strategiske afhængig-
heder.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 279: Orienteringsnotat og et samlenotat vedrørende dagsordenen for konkurrenceevnerådsmødet – industri og indre marked den 26. september 2024, fra erhvervsministeren
2905369_0003.png
3/9
Ligeledes står fremme af EU's konkurrenceevne også centralt i kommissi-
onsformand Ursula von der Leyens politiske retningslinjer for 2024-2029.
Reduktion af byrder, bedre regulering, en konkurrencedygtig industripoli-
tik og nye former for finansiering er nogle af de elementer, der indgår i de
politiske retningslinjer.
Derudover er den forhenværende italienske premierminister Mario Draghi
blevet bedt af von der Leyen om at udarbejde en højniveaurapport for for-
bedring af EU's konkurrenceevne, der blev præsenteret d. 09. september.
3. Formål og indhold
Drøftelsen forventes at fokusere på udviklingen for europæisk industri og
rammevilkår for virksomheder på det indre marked. Et stort fokus ventes
at være på byrdereduktion for europæisk erhvervsliv og opfyldelsen af
Kommissionens målsætning om en reduktion af rapporteringsforpligtigel-
ser på 25 pct.
Industripolitisk forventes drøftelsen at have fokus på EU’s adgang til og
udbud af kritiske teknologier,
den grønne omstillings rolle i EU’s konkur-
renceevne samt anvendelsen af nuværende og evt. nye finansieringsinstru-
menter. Der forventes desuden en drøftelse af, hvordan man gør det hurti-
gere at opføre og nemmere at drive industrivirksomhed, og hvordan vilkå-
rene for innovation forbedres.
Drøftelsen vil fungere som indspil til den ’Clean Industrial Deal’, som den
nye Europa-Kommission forventes at præsentere inden for de første 100
dage af sin mandatperiode.
Diskussionen forventes at bygge videre på rådskonklusionerne om fremti-
dens indre marked samt de industripolitiske rådskonklusioner om en ”kon-
kurrencedygtig europæisk industri” fra maj 2024.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 279: Orienteringsnotat og et samlenotat vedrørende dagsordenen for konkurrenceevnerådsmødet – industri og indre marked den 26. september 2024, fra erhvervsministeren
2905369_0004.png
4/9
Den politiske drøftelse ventes ikke at have lovgivningsmæssige konse-
kvenser, økonomiske konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesni-
veauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Styrkelsen af den europæiske konkurrenceevne er en høj prioritet på EU-
dagsordenen for de fleste lande. Der er dog forskel på, hvordan konkurren-
ceevnen ønskes styrket i forskellige lande. Flere, primært nordeuropæiske,
lande har et stort fokus på at EU’s konkurrenceevne styrkes gennem for-
bedrede rammevilkår for erhvervslivet i EU. Dette står over for et ønske fra
flere øst og sydeuropæiske landes ønske om mere fælleseuropæisk økono-
misk støtte til bestemte sektorer. Det viser sig også ift., hvordan man ønsker
det indre marked styrket, hvor en gruppe lande særligt fra Central- og Øst-
europa ønsker tiltag for at fjerne barrierer for den frie bevægelighed for
tjenesteydelser, hvilket andre lande, typisk med et højere velstandsniveau,
er mere forbeholdne over for.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen byder drøftelsen af
EU’s konkurrenceevne
velkommen.
Det er vigtigt for regeringen, at EU sikrer de rette rammevilkår for europæ-
iske virksomheder, så EU kan konkurrere globalt om fremtidens innovation
og produktion af grønne og strategiske teknologier. Det er samtidigt vigtigt,
at der arbejdes aktivt for, at kritiske afhængigheder nedbringes. Regeringen
mener, at udvikling og produktion af grønne og digitale teknologier er helt
centralt for at EU kan forblive globalt konkurrencedygtige på lang sigt,
sikre fremtidens arbejdspladser og indfri klimamålene.
Det er en prioritet for regeringen, at man i EU arbejder for at sikre den
fornødne adgang til finansiering, herunder særligt private investeringer i
strategiske teknologier og at styrke udvikling og produktion af disse.
Regeringen mener, at EU skal gøre en aktiv indsats for at reducere byrder
for europæiske virksomheder som følge af fælleseuropæisk lovgivning.
Herunder vil regeringen deltage aktivt i opnåelsen af Kommissionens am-
bition om at reducere byrder som følge af rapporteringsforpligtigelser med
25 pct. uden at gå på kompromis med de politiske målsætninger. Dette kan
fx gøres ved øget brug af digitale værktøjer og automatisering af admini-
strative processer.
Regeringen ser et stærkt og velfungerende indre marked som et vigtigt red-
skab til at sikre EU’s velstand og globale indflydelse. For fremtidens indre
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 279: Orienteringsnotat og et samlenotat vedrørende dagsordenen for konkurrenceevnerådsmødet – industri og indre marked den 26. september 2024, fra erhvervsministeren
2905369_0005.png
5/9
marked er det en prioritet for regeringen at sikre effektiv håndhævelse af
EU-reglerne, fjerne barrierer og sikre, at det indre marked understøtter den
grønne og digitale omstilling. Regeringen finder det centralt, at der i EU er
fokus på tiltag der kan fremme europæisk konkurrenceevne gennem styrket
produktivitet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 279: Orienteringsnotat og et samlenotat vedrørende dagsordenen for konkurrenceevnerådsmødet – industri og indre marked den 26. september 2024, fra erhvervsministeren
2905369_0006.png
6/9
Politisk drøftelse af statsstøttereglers bidrag til at fremme
EU’s poli-
tiske målsætninger
KOM nr. foreligger ikke
Nyt notat
1. Resume
På konkurrenceevnerådsmødet den 26. september 2024 vil der være en po-
litisk drøftelse af statsstøttereglerne og deres bidrag til at fremme EU’s
politiske målsætninger. Der forventes særligt fokus på mulighederne for at
bruge statsstøtte til at løse udfordringer for europæisk industri samt til at
understøtte EU’s konkurrenceevne og den grønne omstilling.
Drøftelsen har ikke lovgivningsmæssige, økonomiske eller øvrige konse-
kvenser.
Regeringen finder, at den geopolitiske situation fordrer, at EU og Danmark
forsvarer og sikrer vores styrkepositioner. Statsstøtte i konkurrenceudsatte
industrier skal som udgangspunkt være midlertidig, målrettet og begrænses
til tilfælde, hvor der kan påvises et konkret behov, og hvor eksisterende
støttemuligheder ikke er tilstrækkelige. Samtidig finder regeringen, at
statsstøtte skal målrettes opfyldelsen af EU’s klimamål og udviklingen af
kritiske produktionsindustrier og teknologier til gavn for
EU’s forsynings-
sikkerhed, konkurrenceevne og kommende generationer.
2. Baggrund
Den europæiske konkurrenceevne og behovet for investeringer i europæisk
industri står højt på den politiske EU-dagsorden. Der har de seneste år væ-
ret øget brug af statsstøtte til at afbøde alvorlige forstyrrelser af medlems-
staternes økonomier, bl.a. som følge af Covid-19 pandemien og Ruslands
krig mod Ukraine. Senest er der indført midlertidige lempelser af statsstøt-
tereglerne for at understøtte europæisk industri, som modsvar til bl.a. den
amerikanske Inflation Reduktion Act (IRA), for at fremskynde den grønne
og digitale omstilling samt sikre europæisk forsyningssikkerhed.
Kommissionen kan alene godkende støtte, som er forenelig med det indre
marked, og som afbøder markedsfejl. Kommissionens ændring og forlæn-
gelse af de nye, midlertidige statsstøtteregler (Temporary Crisis and Tran-
sition Framework (TCTF)) har bl.a. til formål at muliggøre støtte til strate-
giske sektorer, der er afgørende for omstillingen til en nulemissionsøko-
nomi. Reglerne løber indtil den 31. december 2025 og supplerede de stats-
støtteregler, der blev vedtaget den 23. marts 2022 for at understøtte økono-
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 279: Orienteringsnotat og et samlenotat vedrørende dagsordenen for konkurrenceevnerådsmødet – industri og indre marked den 26. september 2024, fra erhvervsministeren
2905369_0007.png
7/9
mien i forbindelse med Ruslands krig mod Ukraine. Sidstnævnte del af reg-
lerne er nu udløbet med undtagelse af støttemuligheder til landbrugssekto-
ren.
Enrico Letta præsenterede i april 2024 sin rapport for fremtidens indre mar-
ked, der bl.a. adresserer det potentielle dilemma mellem brugen af stats-
støtte til at intensivere investeringer i EU’s strategiske sektorer
og risikoen
for at skabe utilsigtede statsstøttekapløb internt i EU. Derudover er den for-
henværende italienske premierminister Mario Draghi blevet bedt af Kom-
missionsformand, Ursula von der Leyen, om at udarbejde en højniveaurap-
port for forbedring af EU's konkurrenceevne. Denne rapport forventes li-
geledes at adressere brugen af statsstøtte.
3. Formål og indhold
Det forventes, at drøftelsen på konkurrenceevnerådsmødet særligt vil foku-
sere på rammerne for brugen af statsstøtte til at accelerere den grønne om-
stilling og understøtte
EU’s konkurrenceevne.
Det er forventningen, at frem til udløbet af TCTF i slutningen af 2025, vil
der være et ønske fra flere medlemsstater om at forlænge de midlertidige
statsstøtteregler. Bl.a. finder flere medlemsstater, at der er et fortsat behov
for at kunne yde støtte til allerede konkurrencedygtige industrier for at
sikre, at grønne investeringer ikke flyttes ud af EU. Dette på trods af, at
reglerne udgør en særlig undtagelse, og at Kommissionen har meldt ud, at
formålet med denne midlertidige mulighed er, at medlemsstaterne og virk-
somheder igangsætter investeringer hurtigt. Det ventes at blive en central
del af drøftelserne, hvordan det sikres, at en eventuel forlængelse af de mid-
lertidige regler ikke skaber en ulige konkurrencesituation medlemsstaterne
imellem pga. forskellene i de enkelte medlemsstaternes finansielle råde-
rum.
Det er også forventningen, at Enrico Lettas forslag om brugen af en stats-
støtte-bidragsmekanisme vil være genstand for drøftelse. Forslaget går ud
på, at en vis andel af den statsstøtte de enkelte medlemsstater måtte yde til
virksomheder reserveres til en fælleseuropæisk investeringsordning. Hvor-
dan en sådan ordning skal se ud, er ikke nærmere beskrevet af Letta, men
grundtanken er, at midlerne fra den fælles ordning skal investeres i fælles-
europæiske projekter med henblik på at mindske den mulige fragmentering
af det indre marked som følge af øget brug af statsstøtte i de enkelte lande.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
5.
Nærhedsprincippet
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 279: Orienteringsnotat og et samlenotat vedrørende dagsordenen for konkurrenceevnerådsmødet – industri og indre marked den 26. september 2024, fra erhvervsministeren
2905369_0008.png
8/9
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Den politiske drøftelse ventes ikke at have lovgivningsmæssige konse-
kvenser, økonomiske konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesni-
veauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
For så vidt angår en forlængelse af den midlertidige statsstøtteramme,
TCTF, har en række medlemslande længe ønsket en mere fleksibilitet om
statsstøtte for at kunne understøtte industripolitiske prioriteter. Modsat er
en række lande mere tilbageholdende ift. lempeligere statsstøtteregler.
Samtidig efterspørger en gruppe lande fælleseuropæisk finansiering til at
understøtte EU's konkurrenceevne mhp. at imødegå den konkurrencefor-
vridende effekt, national støtte kan have på det indre marked.
10. Regeringens generelle holdning
For så vidt angår de midlertidige lempelser af statsstøttereglerne i TCTF,
kræver den nye geopolitiske virkelighed, at vi forholder os åbne over for
instrumenter, der kan gøre EU stærkere og mere konkurrencedygtig. Det
omfatter også statsstøtte, som kan bidrage til at sikre og fremme den euro-
pæiske styrkeposition inden for nøgleteknologier og -sektorer.
Statsstøtte skal dog være midlertidig og begrænset til tilfælde med et påvist
behov, og hvor eksisterende regulerings- og støttemuligheder er utilstræk-
kelige.
Endvidere er det vigtigt, at tildelingen af statsstøtte til konkurrenceudsatte
industrier er målrettet mod at nå EU’s klimamål og udvikling
af kritiske
produktionsindustrier og -teknologier til gavn for fremtidige generationer.
Udviklingen i brugen af statsstøtte skal dog overvåges nøje for ikke at
bringe det indre markeds integritet i fare og for at undgå statsstøttekapløb.
Af samme grund kan statsstøtte ikke være det eneste redskab, og det er ikke
en langsigtet løsning til at forbedre EU's konkurrenceevne. Offentlig finan-
siering kan ikke gøre det alene, hvorfor mobilisering af private investerin-
ger og ekspertise er nøglen til at nå EU’s
strategiske mål. Danmark ønsker
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 279: Orienteringsnotat og et samlenotat vedrørende dagsordenen for konkurrenceevnerådsmødet – industri og indre marked den 26. september 2024, fra erhvervsministeren
2905369_0009.png
9/9
at se på helt nye metoder for at nå den nødvendige skala og hastighed i
vores investeringer.
Regeringen finder ift. en statsstøttebidragsmekanisme, at der er et behov
for omhyggeligt at analysere de mulige konsekvenser af en mulighed for,
at medlemsstaterne samler ressourcer til at finansiere paneuropæiske initi-
ativer. Herunder for at se, om dette vil være det rigtige middel til at afbøde
den konkurrenceforvridende effekt, national støtte kan have på det indre
marked.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.