Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 278
Offentligt
2903676_0001.png
NOTAT
9. september 2024
Notat til Erhvervsudvalget om 4 ændringsforslag til FN’s Internationale Ar-
bejdsorganisations konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC)
1.
Indledning og baggrund
Der skal tages stilling til, om Danmark skal støtte, at EU-medlemsstaterne samlet
fremsætter fire ændringsforslag til
FN’s Internationale Arbejdsorganisations kon-
vention om søfarendes arbejdsforhold (MLC). Forslagene skal behandles på møde i
Den Særlige Trepartskomité (STC) under MLC i april 2025. ILO har sat frist for
indsendelse af forslag til ændring af MLC til den 10. september 2024.
Forslagene vedrører:
1. Maksimal udmønstringsperiode for søfarende
2. Forbud mod vold og chikane
3. Obligatorisk genopfriskningskursus for sygdomsbehandlere.
4. Nye obligatoriske bestemmelser i MLC om adgang til landlov
Forslag nr. 1 og 2 er fremsat af Frankrig, forslag 3 af Irland, og forslag 4 er fremsat
af Belgien. Forslagene har været drøftet på embedsmandsniveau i løbet af sommer-
ferien.
Forslagenes indhold, lovgivningsmæssige og økonomiske/administrative konse-
kvenser samt vurdering af forslagene er beskrevet i de følgende afsnit.
MLC er blevet til på baggrund af trepartsdrøftelser, der tog udgangspunkt i ILO-
konventioner om søfarendes arbejdsforhold og erstatter en række af de tidligere kon-
ventioner. MLC er en international aftale, der fastsætter minimumsstandarder for
søfarendes arbejdsforhold, herunder arbejdsmiljø, løn, sundhed, sikkerhed og soci-
ale rettigheder. Formålet er at beskytte søfarendes rettigheder og sikre fair konkur-
rence i den maritime sektor.
Konventionen omfatter et sæt overordnede artikler med tilhørende forskrifter, der
suppleres af et kodeks, som indeholder både en bindende og en vejledende del. Den
gældende konventionstekst er udtryk for det, som parterne kunne opnå enighed om,
da MLC blev forhandlet i starten af 00’erne samt ved ændringer, som
efterfølgende
er vedtaget, senest i 2022.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 278: Orientering vedr. notat om fire ændringsforslag til FN’s Internationale Arbejdsorganisations konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC), fra erhvervsministeren
2/5
2.
Formål og indhold
Maksimal udmønstringsperiode for søfarende (forslag 1)
Forslaget forpligter medlemsstaterne til at sikre en maksimal udmønstringsperiode,
som ikke må overstige 11 måneder, og søfarende vil få eksplicit ret til at blive repa-
trieret (hjemsendt uden omkostninger) ved afslutningen af den maksimale udmøn-
stringsperiode. Derudover foreslås det tydeliggjort, at den søfarende har ret til den
hyre, som følger af ansættelsesaftalen, hvis den søfarendes tjeneste ombord forlæn-
ges ud over den maksimale udmønstringsperiode. Konventionens vejledende tekster
og annekser foreslås tilrettet i overensstemmelse med forslagene, herunder om med-
lemsstaternes inspektionsforpligtelser og indholdet af skibenes MLC-certifikat.
Frankrig begrunder med et behov for at sikre, at søfarende ikke bliver på skibe ud
over den maksimale udmønstringsperiode og at de nugældende regler ikke i tilstræk-
kelig grad sikrer dette.
Forbud mod vold og chikane (forslag 2).
Forslaget indfører nye krav om, at 1) medlemslandene i love og regler skal vedtage
'forbud mod vold og chikane om bord på skibe', 2) der indføres en definition på 'vold
og chikane', der henviser til definitionen givet i artikel 1 i Konventionen om vold og
chikane, 2019 (Nr. 190) samt 3) nationale regler stiller krav om, 'skibsejernes for-
pligtelse til at vedtage relevante politikker og foranstaltninger til at forebygge og
håndtere vold og chikane'.
Forslaget bygger på de konklusioner, som blev opnået på Second meeting of the
Joint ILO/IMO tripartite working group (JTWG) om mobning og chikane (Bullying
and Harasssment) i London d. 27.-29. februar 2024, hvor repræsentanter fra med-
lemsstater og organisationer, der repræsenterer hhv. arbejdsgivere og arbejdstagere,
deltog.
Obligatorisk genopfriskningskursus for sygdomsbehandlere (forslag 3)
Forslaget vil flytte bestemmelse om genopfriskningskursus for sygdomsbehandlere
fra guidelines (part B) til standarden (part A), hvilket gør kravet om genopfrisk-
ningskursus obligatorisk.
Irland begrunder forslaget med, at det vil bidrage til ordentlige arbejdsvilkår ved at
sikre, at søfarende tilbydes medicinsk behandling af en person med den mest opda-
terede og relevante træningserfaring. Desuden vil det være i overensstemmelse med
foreslåede opdateringer af den internationale konvention om normer for uddannelse,
certificering og vagthold for søfarende (STCW-konventionen).
4. Nye obligatoriske bestemmelser i MLC om adgang til landlov (forslag 5)
Den gældende MLC indeholder en enkelt obligatorisk bestemmelse om adgang til
landlov. Det foreslås, at der indsættes nye obligatoriske bestemmelser, som pålæg-
ger medlemsstaterne at tillade og facilitere mulighed for at holde landlov og at mi-
nimere administrative procedurer for at lette landgang.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 278: Orientering vedr. notat om fire ændringsforslag til FN’s Internationale Arbejdsorganisations konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC), fra erhvervsministeren
3/5
Belgien begrunder forslaget med, at i praksis er der medlemsstater, som har proce-
durer i forbindelse med landgang, som gør det meget svært for søfarende at få tilla-
delse til at gå i land. Det betyder, at søfarende ikke kan nyde deres ret til landlov
som forudsat i MLC.
3.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at forslag 1 om maksimal udmønstringsperiode vil kræve justering af
lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. og bekendtgørelse om søfarendes ret til
fri rejse med underhold for at gennemføre ændringen i dansk ret.
Det vurderes videre, at forslag 2 om forbud mod vold og chikane vil kræve nye
regler, der forbyder og håndterer vold og chikane til søs. Det forventes at kunne ske
ved bekendtgørelse, f.eks. i en bekendtgørelse, der omhandler det psykiske arbejds-
miljø til søs. Bekendtgørelser om det psykiske arbejdsmiljø på land og i luftfarten
findes allerede.
Forslag 3 om obligatorisk genopfriskningskursus for sygdomsbehandlere vil ikke
have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslag 4 skønnes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser i det
omfang, det kan godtgøres, at Danmark ikke har unødige administrative procedurer,
der forhindrer søfarendes landlov.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at forslagene ikke i sig selv vil medføre nye væsentlige erhvervsøko-
nomiske konsekvenser.
Statsfinansielle og administrative konsekvenser
Det vurderes, at ændringsforslagene ikke vil medføre væsentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser for staten.
4.
Høring
Udkast til ændringsforslag er blevet forelagt skriftlig for CO-Søfart, Fagligt Fælles
Forbund (3F), Søfartens Ledere og Maskinmestrenes Forening på arbejdstagersiden
og Danske Rederier (DR), KL og Færgesekretariatet på arbejdstagersiden.
KL har ikke haft bemærkninger til forslagene.
CO-Søfart og Danske Rederier støtter op om forslag 1 om maksimal udmønstrings-
periode og forslag 2 om forbud mod vold og chikane. Danske Rederier bemærker,
at der vedrørende forslag 2 forventes at være flere forslag, som kan bidrage til en
mere markant placering og profilering af emnet, som det efter DR’s opfattelse har
fortjent.
CO-Søfart har ingen bemærkninger til forslag 3 om obligatorisk genopfrisknings-
kursus for sygdomsbehandlere. Danske Rederier har bemærket, at forslaget ikke vil
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 278: Orientering vedr. notat om fire ændringsforslag til FN’s Internationale Arbejdsorganisations konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC), fra erhvervsministeren
4/5
have nogen praktisk betydning, da et sådant krav allerede eksisterer. Danske Rede-
rier har dog vanskeligt ved at se formålet med at gentage det samme krav flere ste-
der, selv om MLC omfatter andre søfarende, end dem, der er omfattet af STCW.
Til forslag 4 har alene Danske Rederier haft bemærkninger. Til forslag 4 bemærkes,
at såfremt forslaget ikke går videre end den eksisterende danske regel om adgang til
landlov, er man ikke imod forslaget.
5.
EU-forhandlingerne
Det kræver konsensus blandt alle 27 EU lande, før forslaget kan fremsættes af EU
landene i ILO.
Der har været uformelle drøftelser på EU-niveau om forslagene den 27. juni, 28.
august og 5. september 2024. Danmark har taget et generelt undersøgelsesforbehold
over for alle forslagene.
Størstedelen af medlemsstaterne kan støtte forslagene. Det bemærkes, at forslagene
stadig kan suppleres efter indsendelsesdatoen, idet der kan indsendes ændringsfor-
slag, også til egne forslag, efter fristen d. 10 september 2024, men ikke sendes nye
forslag ind.
6.
ILO-forhandlingerne
Forslag til ændringer af MLC behandles på møder i Den Særlige Trepartskomité
(STC) under MLC, som har til opgave at medvirke til at opdatere og udvikle MLC.
Trepartskomitéen består af regeringsrepræsentanter og repræsentanter fra de søfa-
rendes organisationer og redernes organisationer. Eventuelle ændringsforslag til
MLC undergives trepartsforhandling og skal vedtages af STC, hvorefter det skal
behandles og vedtages på ILO's Arbejdskonference (ILC). Ændringer skal gennem-
føres nationalt. Det er på nuværende tidspunkt usikkert, i hvilket omfang der kan
opnås enighed i ILO om forslagene. Det bemærkes, at Danmark skal ratificere even-
tuelle vedtagne ændringer af MLC for at være bundet heraf.
7.
Regeringens generelle holdning
Forslag som foreslås støttet.
Maksimal udmønstringsperiode for søfarende (forslag 1)
Regeringen vurderer, at man fra dansk side kan støtte en samlet EU fremsættelse af
forslaget i ILO, da Danmark sammen med de andre EU-medlemsstater tidligere har
været medforslagsstiller.
Forbud mod vold og chikane (forslag 2)
Da forslaget overordnet set er i overensstemmelse med den diskurs og de tiltag, der
allerede er igangsat i Danmark som led i opfølgningen på undersøgelsen af mobning
og chikane på danske skibe, vurderer regeringen, at man fra dansk side kan støtte en
samlet EU fremsættelse af forslaget i ILO. Danmark bliver hermed medforslagsstil-
ler.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 278: Orientering vedr. notat om fire ændringsforslag til FN’s Internationale Arbejdsorganisations konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC), fra erhvervsministeren
5/5
Fra dansk side bør man endvidere arbejde for, at forslaget også kommer til at inde-
holde forslag til tekst til kodeksens vejledende del, og i det omfang, det er muligt,
at denne tekst afspejler de drøftelser om indholdet af en kommende bekendtgørelse
om psykisk arbejdsmiljø til søs vil have i relation til forbud mod vold og chikane.
Obligatorisk genopfriskningskursus for sygdomsbehandlere (forslag 3)
Det er regeringens vurdering, at man fra dansk side kan støtte en samlet EU frem-
sættelse af forslaget i ILO, da gældende dansk lovgivning vurderes at rumme æn-
dringsforslaget. Danmark bliver hermed medforslagsstiller.
Nye obligatoriske bestemmelser i MLC om adgang til landlov (forslag 5)
Regeringen vurderer, at forslaget kan støttes, såfremt den endelige formulering ikke
medfører lovgivningsmæssige konsekvenser eller pålægger de danske myndigheder
nye forpligtelser i forbindelse med søfarendes landlov. Danmark vil dermed blive
medforslagsstiller.