Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 277
Offentligt
2903523_0001.png
UDKAST
Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del - Bilag 277
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask
og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven)
(Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på
advokaters samleklientbankkonti)
§1
I hvidvaskloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 807 af 21. juni 2024, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 38 a indsættes i
kapitel 8:
Ȥ 38 b.
Advokater skal ved behandling af betroede midler på en
samleklientbankkonto indhente identitetsoplysninger på den eller de reelle
ejere af midlerne, uanset om der ydes bistand m.v. omfattet af § 1, stk. 1, nr.
13.
Stk. 2.
Advokater skal endvidere ved behandling af betroede midler på en
samleklientbankkonto gennemføre rimelige foranstaltninger for at
kontrollere den eller de reelle ejeres identitet, således at advokaten med
sikkerhed ved, hvem den eller de reelle ejere af midlerne er, uanset om der
ydes bistand m.v. omfattet af § 1, stk. 1, nr. 13.
Stk. 3.
Advokater skal ved behandling af betroede midler på en
samleklientbankkonto uden ugrundet ophold stille identitetsoplysninger
efter stk. 1 og kopi af dokumenter, data eller oplysninger efter stk. 2 til
rådighed for det pengeinstitut, hvori samleklientbankkontoen føres. I
særlige tilfælde kan advokaten stille identitetsoplysninger og kopi af
dokumenter, data eller oplysninger på den eller de reelle ejere af midlerne
til rådighed for pengeinstituttet inden for rimelig tid efter indbetalingen,
forudsat at advokaten giver pengeinstituttet skriftlig meddelelse herom.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som henholdsvis de færøske og de grønlandske forhold tilsiger.
1
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Pengeinstitutters behandling af advokaters samleklientbankkonti
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Klientbankkonti
2.1.1.2. Pengeinstitutters kundekendskabsprocedure af advokater
2.1.1.3. Advokaters tavshedspligt
2.1.2. Den foreslåede ordning
3. Forholdet til databeskyttelsesretten
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0003.png
UDKAST
1. Indledning
Advokater nyder generelt en stor tillid i samfundet og i retssystemet i
særdeleshed i lyset af det særlige ansvar, der påhviler dem. På baggrund
heraf har advokater mulighed for at forvalte deres klienters betroede midler
på en klientbankkonto, der oprettes og føres i et pengeinstitut.
Klientbankkontosystemet medvirker i det daglige til, at advokater kan
varetage deres klienters interesser på bedste vis og handle på deres
instrukser.
Dog er der kriminelle, som udnytter advokaters klientbankkonti til f.eks. at
hvidvaske penge, der stammer fra kriminalitet, ligesom der også i
advokatbranchen findes brodne kar, der misbruger den tillid og det særlige
ansvar, som deres hverv og klientbankkontosystemet medfører. Senest har
dokumentaren ”Den sorte svane”, der blev vist på landsdækkende TV i
foråret 2024, illustreret misbrugsrisici i forhold til situationer, hvor
advokater bidrager til, at kriminelle kan udøve deres kriminelle virksomhed
ved hjælp af advokaters klientbankkonti.
De problemstillinger, som dokumentaren illustrerer, vedrører ikke i sig selv
spørgsmålet om indhentelse og kontrol af reelle ejeres identitetsoplysninger,
men klare regler for udveksling af identitetsoplysninger om reelle ejere
mellem advokater og pengeinstitutter vurderes at vanskeliggøre misbrug
med samleklientbankkonti. Det skal ses i lyset af, at advokater er pålagt
tavshedspligt, og at advokater ikke har en forpligtelse til at indhente
identitetsoplysninger og kontroldokumenter på deres klienter og stille
oplysningerne samt dokumenterne til rådighed for deres pengeinstitut, hvori
klientbankkontoen føres.
Regeringen ønsker at sætte ind over for den risiko, som navnlig
samleklientbankkontosystemet indebærer. På den baggrund indeholder
lovforslaget en bestemmelse, der fastslår, at en advokat – uden at bryde sin
tavshedspligt – kan indhente nødvendige oplysninger om sine klienters
identitet samt kopi af dokumenter, data eller oplysninger, som advokaten
har indhentet til kontrol heraf, og uden ugrundet ophold stille oplysningerne
og dokumenterne mv. til rådighed for det pengeinstitut, hvori advokatens
samleklientbankkonto føres, så pengeinstituttet med sikkerhed kan vide,
hvem den eller de reelle ejere af midlerne (klienterne) på advokatens
samleklientbankkonto er.
3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0004.png
UDKAST
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Pengeinstitutters behandling af advokaters samleklientbankkonti
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Klientbankkonti
Det fremgår af retsplejelovens § 127, at Advokatsamfundet udarbejder
regler om advokaters pligter med hensyn til behandlingen af betroede
midler, sikkerhed mod økonomisk ansvar, som kan pådrages under udøvelse
af advokatvirksomhed, og meddelelse af alle fornødne regnskabsmæssige
og økonomiske oplysninger til Advokatsamfundet samt regler om
iværksættelse af de fornødne kontrolforanstaltninger. Reglerne skal
godkendes af justitsministeren.
Vedtægt om advokaters pligter med hensyn til betroede midler
(klientkontovedtægten) er udstedt i medfør af retsplejelovens § 127.
Klientkontovedtægten er sammenskrevet som bilag 2 til bekendtgørelse nr.
2010 af 25. oktober 2021 om godkendelse af ændringer af vedtægt om
advokaters pligter med hensyn til behandlingen af betroede midler.
Klientkontovedtægten beskriver advokaters forpligtelser med hensyn til
behandlingen af betroede midler.
Af vedtægtens § 7, stk. 1, fremgår det, at en klientbankkonto oprettes i
advokatens eller advokatselskabets navn og er undergivet henholdsvis
advokatens eller advokatselskabets rådighed.
Efter stk. 2 betegnes en klientbankkonto, hvor flere klienters penge indestår,
”samleklientbankkonto”.
Det fremgår af stk. 3, at en advokat eller et advokatselskab kun kan have én
samleklientbankkonto i hver valuta, medmindre advokaten eller
advokatselskabet til enhver tid kan dokumentere, i hvilket pengeinstitut den
enkelte klients midler er indestående.
Endvidere fremgår det af stk. 4, at hvis der kun på en klientbankkonto
indestår penge vedrørende en enkelt klient, betegnes kontoen ”separat
klientbankkonto”. En advokat og et advokatselskab kan have én eller flere
4
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0005.png
UDKAST
separate klientbankkonti. Separate klientbankkonti skal have vedtegning om
den pågældende klients navn.
Det bemærkes, at midlerne på en klientbankkonto tilhører den enkelte klient.
Klienterne er med andre ord de reelle ejere af indeståenderne på kontoen, jf.
nærmere herom nedenfor under pkt. 2.1.1.2. Som det fremgår af § 7, findes
der to typer af klientbankkonti – samleklientbankkonti og separat
klientbankkonti.
På en samleklientbankkonto kan indestå midler fra flere klienter. På en
separat klientbankkonto står kun midler fra én klient. Kontoen er oprettet i
advokatens navn, men med vedtegning om klientens navn og cvr-/cpr-
nummer.
Efter vedtægtens § 9, stk. 1, må advokaten og advokatselskabet på en
klientbankkonto kun hæve følgende:
1) Beløb som udbetales til en klient eller som led i behandling af klientens
sag.
2) Beløb, som advokaten eller advokatselskabet har til gode hos en klient i
henhold til bogført mellemværende, der berettiger til modregning.
3) Beløb som efter opgørelse og afstemning overstiger advokatens eller
advokatselskabets samlede tilsvar.
Det fremgår af stk. 2, at beløb, som hæves i henhold til stk. 1, nr. 1 eller 2,
ikke må overstige tilsvaret over for klienten.
Af stk. 3 fremgår det, at beløb, som hæves i henhold til stk. 1, nr. 2 eller 3,
skal indsættes på advokatens eller advokatselskabets driftskonto i et
pengeinstitut.
Endvidere fremgår det af stk. 4, at salærer, selv om de er indtjent, ikke må
hæves på klientbankkontoen, uden at salæret samtidig bogføres, og faktura
tilstilles klienten.
2.1.1.2. Pengeinstitutters kundekendskabsprocedure af advokater
5
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0006.png
UDKAST
Som det fremgår ovenfor under pkt. 2.1.1.1, har en advokat i henhold til
klientkontovedtægten i forbindelse med sit virke mulighed for at oprette
såvel separate klientbankkonti som en samleklientbankkonto, hvor midler
fra flere af advokatens klienter indsættes på én og samme konto.
Hvidvaskloven fastsætter i kapitel 3 en række regler om, hvornår
virksomheder og personer omfattet af loven skal gennemføre såkaldte
kundekendskabsprocedurer. Reglerne har til formål at sikre, at
virksomheder og personer har kendskab til deres kunde. Kendskabet til den
enkelte kunde skal baseres på en risikovurdering af den pågældende kunde,
og virksomheden eller personen skal med udgangspunkt i dette altid være
sikker på, at den kender den pågældende kunde tilstrækkeligt i forhold til
risikoen for hvidvask og finansiering af terrorisme, jf. hvidvasklovens § 11,
stk. 3. I den forbindelse skal virksomheden eller personen bl.a. indhente
identitetsoplysninger på den eller de reelle ejere, jf. umiddelbart nærmere
herom nedenfor, og gennemføre rimelige foranstaltninger for at kontrollere
den eller de reelle ejeres identitet, således at virksomheden eller personen
med sikkerhed ved, hvem den eller de reelle ejere er, jf. hvidvasklovens §
11, stk. 1, nr. 3.
I relation til advokaters samleklientbankkonti betyder det, at pengeinstitutter
skal gennemføre tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer ud fra en
risikovurdering af advokaten, som er pengeinstituttets kunde, og bl.a. kende
advokatens
forretningsmodel
og
normale
transaktionsmønstre.
Pengeinstitutterne er herudover forpligtet til at holde øje med og undersøge
mistænkelige transaktioner på alle kontotyper, herunder også
samleklientbankkonti, og omgående underrette Hvidvasksekretariatet ved
en formodning eller mistanke om, at en transaktion eller midler har
tilknytning til hvidvask eller terrorfinansiering, jf. hvidvasklovens § 26, stk.
1.
I hvidvaskloven defineres reelle ejere som den eller de fysiske personer, der
i sidste ende ejer eller kontrollerer en kunde, eller den eller de fysiske
personer, på hvis vegne en transaktion eller aktivitet gennemføres, jf.
hvidvasklovens § 2, nr. 9. I bemærkningerne til loven, jf.
Folketingtingstidende 2016-17, tillæg A, L 41 som fremsat, side 77, fremgår
det bl.a. videre, at ved f.eks. en advokats samleklientbankkonto vil klienten
blive betragtet som reel ejer af midlerne på kontoen, da klienten er den
fysiske person, på hvis vegne en transaktion eller aktivitet gennemføres. Det
er i den forbindelse ikke afgørende, hvor stor en del af det samlede
6
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0007.png
UDKAST
indestående klienten repræsenterer på en samleklientbankkonto. Er der flere
klienter, bliver de alle betragtet som reelle ejere.
Det betyder, at der skal indhentes identitetsoplysninger på klienterne (den
eller de reelle ejere) og gennemføres rimelige foranstaltninger for at
kontrollere deres identitet, så pengeinstituttet med sikkerhed ved, hvem den
eller de reelle ejere er.
2.1.1.3. Advokaters tavshedspligt
Det fremgår af hvidvasklovens § 1, stk. 1, nr. 13, at hvidvaskloven finder
anvendelse på advokater,
a) når de yder bistand ved rådgivning om eller udførelse af
transaktioner for deres klienter i forbindelse med
i) køb og salg af fast ejendom eller virksomheder,
ii) forvaltning af klienters penge, værdipapirer eller andre aktiver,
iii) åbning eller forvaltning af bankkonti eller værdipapirdepoter,
iv) tilvejebringelse af nødvendig kapital til oprettelse, drift eller
ledelse af virksomheder eller
v) oprettelse, drift eller ledelse af virksomheder, fonde m.v., eller
b) når de på en klients vegne og for dennes regning foretager en
finansiel transaktion eller en transaktion vedrørende fast ejendom.
Det følger modsætningsvis af § 1, stk. 1, nr. 13, at advokater ikke er omfattet
af hvidvaskloven med hele deres virksomhed, men kun i det omfang de
udfører de opregnede typer af bistand m.v. Advokaters bistand med f.eks.
udførelse af retssager og inkassosager falder således uden for
hvidvasklovens område.
Af hvidvasklovens § 26, stk. 1, fremgår det, at virksomheder og personer
omgående skal underrette Hvidvasksekretariatet ved bl.a. mistanke om, at
en transaktion, midler eller en aktivitet har eller har haft tilknytning til
hvidvask eller finansiering af terrorisme. Efter stk. 2 kan medlemmer af
7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0008.png
UDKAST
Advokatsamfundet i tilfælde af mistanke underrette sekretariatet for
Advokatsamfundet, der efter en vurdering af, om der er underretningspligt i
henhold til stk. 1, omgående og uredigeret skal videregive underretningen
til Hvidvasksekretariatet.
Dog fremgår det af hvidvasklovens § 27, stk. 1, der gennemfører artikel 14,
stk. 4, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/849/EU af 20. maj
2015 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle
system til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme (4.
hvidvaskdirektiv), at advokater er undtaget fra pligten i § 26 til at foretage
underretning på baggrund af oplysninger, som disse modtager fra eller
indhenter om en klient, i forbindelse med at advokaten fastslår den
pågældende klients retsstilling eller forsvarer eller repræsenterer denne
under eller i forbindelse med en retssag, herunder rådgiver om at indlede
eller undgå et sagsanlæg. Dette gælder endvidere sager, der føres i
Landsskatteretten, og sager ved en voldgiftsret. Undtagelserne gælder,
uanset om oplysningerne modtages før, under eller efter retssagen eller
sagen, eller i forbindelse med at den pågældende klients retsstilling fastslås.
Baggrunden for denne undtagelse er, at en advokat er underlagt
tavshedspligt vedrørende oplysninger, som er kommet til vedkommendes
kundskab under udførelsen af sit hverv.
Det fremgår således af retsplejelovens § 129, at straffelovens §§ 144, 150-
152 og 155-157 finder tilsvarende anvendelse på advokater samt deres
autoriserede fuldmægtige, partnere, personale og andre, som i øvrigt
beskæftiges i advokatvirksomheden.
Tavshedspligten gælder både, når advokaten yder bistand m.v., som er
omfattet af hvidvaskloven, og når advokaten yder bistand m.v., som ikke er
omfattet af hvidvaskloven. Tavshedspligten omfatter således som
udgangspunkt f.eks. også oplysning om, at en klient i det hele taget har søgt
bistand hos advokaten.
Det er almindeligt antaget, at en advokats klient vil kunne frigøre advokaten
fra advokatens tavshedspligt ved at afgive et samtykke til, at klienten ikke
ønsker, at tavshedspligten skal være gældende. Endvidere er advokaten ikke
bundet af sin tavshedspligt, hvis der er tale om et tilfælde, der er omfattet af
straffelovens § 152 e.
8
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0009.png
UDKAST
Af straffelovens § 152 e fremgår det således, at bestemmelserne i §§ 152-
152 d ikke omfatter tilfælde, hvor den pågældende:
1) er forpligtet til at videregive oplysningen eller
2) handler i berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresse eller af eget
eller andres tarv.
Lovgivningen indeholder forskellige steder forpligtelser til at videregive
oplysninger. Sådanne forpligtelser er undtagelser til tavshedspligten efter
straffelovens § 152 e, nr. 1.
En sådan forpligtelse fremgår f.eks. af skatteindberetningslovens § 12. Af
bestemmelsens stk. 1 fremgår det, at bl.a. advokater, der modtager eller
formidler indskud, hvert år skal indberette til Skatteforvaltningen om
størrelsen af ydede, tilskrevne eller opkrævede renter og andet afkast til de
enkelte kontohavere og eventuelle rentenydere i det forudgående år samt
størrelsen af det indestående beløb ved udløbet af det forudgående år og de
enkelte kontohaveres ejerandel heraf.
Endvidere fremgår det af bekendtgørelse nr. 1016 af 22. juni 2023 om
skatteindberetning m.v. § 3, stk. 1, om identifikation af den, indberetningen
vedrører bl.a., at den, der skal indberettes om, til brug for indberetningen
skal oplyse den indberetningspligtige om navn, adresse - ved udenlandsk
adresse tillige hjemland - og cpr-nummer.
På baggrund af bestemmelserne i skattelovgivningen har advokater således
en indberetningspligt til Skatteforvaltningen for så vidt angår renter og
indestående vedrørende klienter, som har eller har haft indeståender på en
samleklientbankkonto. Det bemærkes, at indberetningsforpligtelsen i
forhold til separate klientbankkonti påhviler pengeinstitutterne.
Reglen i straffelovens § 152 e, nr. 2, hvor den pågældende handler i
berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresse eller af eget eller andres
tarv, er blevet forholdsvis beskedent beskrevet i trykt retspraksis, navnlig i
forhold til advokater. Der ses dog eksempler.
I U 2002.1531 H fandt Højesteret, at advokat A ved sin videregivelse af
fortrolige oplysninger til formanden for Københavns Fondsbørs handlede i
berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresse. Dommen omhandlede
9
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0010.png
UDKAST
entreprenør T’s omfattende direkte og indirekte opkøb af aktier i to
ejendomsselskaber, hvilket gav anledning til betydelig opmærksomhed på
aktiemarkedet og i medierne. Advokat A modtog fra advokat B, der var
advokat for T og tilknyttet samme advokatfirma som A, i fortrolighed
oplysning om, at det var pensionsforsikringsselskabet P, der stod bag
aktieopkøbene, idet disse blev foretaget med midler stillet til rådighed af en
udenlandsk bank, over for hvilken P havde afgivet garanti. I en TV-
udsendelse udtalte T, at ”der ikke er danske penge i det her”. Efter at T og
den direktør i P, som B havde kontakt med, havde fastholdt, at P fortsat ikke
ønskede at stå frem, afbrød B samarbejdet med T, hvilket blev meddelt
offentligheden. På en generalforsamling i det ene ejendomsselskab kort tid
efter fremkom T ikke som bebudet med oplysning om, hvem der stod bag
aktieopkøbene. A rettede herefter henvendelse til bestyrelsesformanden for
Københavns Fondsbørs og fortalte ham, at det var P, som stod bag T. Dette
medførte, at Fondsbørsens direktør rettede henvendelse til den
administrerende direktør for P, hvorefter det blev afsløret, at de af P afgivne
garantier var falske. Advokatrådet rejste efterfølgende en sag mod A for
Advokatnævnet, hvori han blev indklaget for at have tilsidesat god
advokatskik ved at bryde sin tavshedspligt, og Advokatnævnet idømte i
medfør af retsplejelovens § 147 c, stk. 1, A en bøde på 2.500 kr. A indbragte
Advokatnævnets afgørelse for domstolene. Landsretten ophævede
afgørelsen med henvisning bl.a. til, at T's udtalelser til offentligheden for A
måtte fremstå som løgnagtige, at der forelå risiko for, at T bevidst vildledte
markedet, jf. straffelovens § 296, at der var tale om omfattende aktiehandler,
at henvendelsen skete til bestyrelsesformanden for Fondsbørsen, og at det
på denne baggrund var tilstrækkeligt godtgjort, at A havde handlet i
berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresse, jf. straffelovens § 152 e,
nr. 2. Højesteret tilføjede i dommen, at advokatfirmaets bistand til T ikke
havde forbindelse med retssager, at henvendelsen til bestyrelsesformanden
for Fondsbørsen måtte sidestilles med en anmeldelse til vedkommende
myndighed, og at det måtte forventes, at Fondsbørsen ville søge forholdet
afklaret ved henvendelse til P, således som det også skete. Højesteret
tiltrådte herefter, at A's anmeldelse til Fondsbørsen ikke efter straffelovens
§ 152, stk. 1, sammenholdt med § 152 e, nr. 2, var uberettiget, og den derfor
heller ikke kunne anses for at være i strid med god advokatskik, jf.
retsplejelovens § 126, stk. 1.
Anderledes i FM 1995.10/1 (VLD, 6. afd., ankesag S-2622-93 - 31.8.1994.
SA Aalborg, j.nr. A 414/93), hvor advokat A blev fundet skyldig i
overtrædelse af straffelovens § 152 ved uberettiget at have videregivet
10
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0011.png
UDKAST
fortrolige oplysninger, som han havde fået kendskab til som advokat i en
genoptagelsessag ved Den Særlige Klageret. Advokat A havde derved
misbrugt sin stilling til at krænke privates eller det offentliges ret, idet han
til en journalist udleverede kopi af 2 lægeerklæringer udfærdiget af en læge
til brug for genoptagelsessagen. I erklæringerne havde lægen redegjort for
bl.a. undersøgelsen af en pige, som advokat A’s klient var dømt for at have
misbrugt seksuelt. Journalisten offentliggjorde dele af erklæringerne i
dagspressen. Landsretten bemærkede bl.a. i dommen, at der ikke var
grundlag for at statuere, at advokat A havde handlet i berettiget varetagelse
af åbenbar interesse eller af sine klienters tarv, jf. straffelovens § 152 e.
Når en advokats klient benytter advokatens samleklientbankkonto, kan
advokaten således alene stille identifikationsoplysninger m.v. om klienten
til rådighed for det pengeinstitut, hvori samleklientbankkontoen føres, hvis
advokaten enten har indhentet et samtykke fra klienten, eller forholdet er
omfattet af tilfældene i straffelovens § 152 e. Hvis der er tale om en separat
klientbankkonto, er pengeinstituttet i besiddelse af klientens navn og cvr-
/cpr-nummer, idet separate klientbankkonti oprettes med en vedtegning
herom.
2.1.2. Den foreslåede ordning
Justitsministeriet og Finanstilsynet har drøftet problemstillingen om
pengeinstitutters ukendskab til advokaters klienters identitet, når advokater
behandler klienters betroede midler på advokaters samleklientbankkonti. I
forbindelse med drøftelserne er udvalgte interessenter inden for henholdsvis
pengeinstitut- og advokatområdet blevet inddraget.
Det er i drøftelserne blevet oplyst, at advokaters klienter i et ikke ubetydeligt
omfang indsætter midler på samleklientbankkonti, som er den type konto,
langt de fleste advokater i dag benytter som indgang for alle betalinger,
navnlig i de situationer hvor det vurderes, at det forhold, som indbetalingen
vedrører, ikke kan vente oprettelsen af en separat klientbankkonto.
Justitsministeriet og Finanstilsynet noterer sig, at hvidvaskloven, herunder
kapitel 3 om kundekendskabsprocedurer, finder anvendelse på advokater,
når advokater yder bistand m.v., der er omfattet af lovens § 1, stk. 1, nr. 13.
En advokat forudsættes således i disse tilfælde at have de fornødne
identitetsoplysninger m.v. på en klient, når klienten har indestående midler
på advokatens samleklientbankkonto.
11
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0012.png
UDKAST
Omvendt følger det modsætningsvis af § 1, stk. 1, nr. 13, at advokater ikke
er omfattet af hvidvaskloven med hele deres virksomhed, men kun i det
omfang at advokater yder de i § 1, stk. 1, nr. 13, nævnte typer af bistand
m.v. Advokaters bistand med f.eks. udførelse af retssager og inkassosager
falder således uden for hvidvasklovens område, og advokater er derfor ikke
i disse tilfælde forpligtet til at lave kundekendskabsprocedurer i relation til
deres klienter.
Der vil således være tilfælde, hvor en advokats klient har midler stående på
advokatens samleklientbankkonto, men hvor advokaten på den ene side ikke
selv er forpligtet til at gennemføre kundekendskabsprocedurer i relation til
klienten, fordi advokatens bistand m.v. ikke er omfattet af hvidvaskloven,
mens advokatens pengeinstitut på den anden side i medfør af hvidvaskloven
er forpligtet til dels at gennemføre kundekendskabsprocedurer i relation til
advokaten, dels at kende identiteten på den reelle ejer (klienten), som har
midler stående på advokatens samleklientbankkonto.
Imidlertid har advokaten – uanset om den bistand m.v., som vedkommende
yder, er omfattet af hvidvaskloven eller ej – i medfør af sin tavshedspligt
som altovervejende hovedregel alene mulighed for at stille de nødvendige
identifikationsoplysninger samt kopi af dokumenter, data eller oplysninger,
som advokaten har indhentet til kontrol heraf, til rådighed for sit
pengeinstitut, hvis advokaten fra klienten indhenter et samtykke, der lever
op til betingelserne i databeskyttelsesreglerne, eller straffelovens § 152 e
finder anvendelse.
Både Justitsministeriet og Finanstilsynet finder, at det er uhensigtsmæssigt,
at en advokat på grund af sin tavshedspligt som udgangspunkt ikke kan stille
klientens identifikationsoplysninger samt kopi af dokumenter, data eller
oplysninger, som advokaten har indhentet til kontrol heraf, til rådighed for
sit pengeinstitut til brug for, at pengeinstituttet anvender oplysningerne i
forbindelse med pengeinstituttets gennemførelse af de nødvendige
kundekendskabsprocedurer i relation til at fastslå identiteten på den reelle
ejer (klienten) af midlerne på advokatens samleklientbankkontoen.
Justitsministeriet og Finanstilsynet finder videre, at også i de tilfælde, hvor
advokatens klient har midler stående på samleklientbankkontoen, men hvor
advokaten ikke selv er forpligtet til at foretage kundekendskabsprocedurer
af klienten efter hvidvaskloven, bør advokaten på grund af klientforholdet
12
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0013.png
UDKAST
kunne indhente identitetsoplysninger fra sin klient og stille disse til rådighed
for sit pengeinstitut til brug for, at pengeinstituttet anvender oplysningerne
i forbindelse med pengeinstituttets gennemførelse af de nødvendige
kundekendskabsprocedurer i relation til at fastslå identiteten på den reelle
ejer (klienten) af midlerne på samleklientbankkontoen. Justitsministeriet og
Finanstilsynet har ved afvejningen af, hvem der bør indhente de nødvendige
oplysninger fra klienten i denne sammenhæng, navnlig lagt vægt på, at
advokaten er nærmest til at kende klienten – og at det derfor også bør være
advokaten, der skal kontrollere identiteten på klienten ved hjælp af
dokumenter, data eller oplysninger – ligesom det også er advokatens ansvar,
at advokatens samleklientbankkonto føres efter bestemmelserne i
klientkontovedtægten. Det bemærkes, at lovforslaget ikke i øvrigt berører
pengeinstitutternes forpligtelser efter hvidvaskloven i forhold til reglerne
om reelle ejere, og at de generelle pligter i henhold til hvidvaskloven,
herunder bl.a. kravene i kapitel 2 om risikostyring og kapitel 3 om
kundekendskabsprocedure, fortsat ikke finder anvendelse på de sager, som
advokater behandler, der ikke er omfattet af § 1, stk. 1, nr. 13.
På den baggrund foreslås det derfor, at der indføres en lovhjemmel om, at
advokater ved behandling af betroede midler på en samleklientbankkonto
skal indhente identitetsoplysninger på den eller de reelle ejere af midlerne,
uanset om der ydes bistand m.v. omfattet af § 1, stk. 1, nr. 13.
De oplysninger, der skal indhentes og stilles til rådighed, vil være
sammenfaldende med identitetsoplysningerne nævnt i hvidvasklovens § 11,
stk. 1, nr. 1, litra a, vedrørende fysiske personer.
Identitetsoplysninger skal således omfatte navn og cpr-nummer el.lign., hvis
den pågældende ikke har et cpr-nummer. Har den pågældende ikke et cpr-
nummer el.lign., skal identitetsoplysninger omfatte fødselsdato.
Af bemærkningerne til § 11, stk. 1, nr. 1, litra a, jf. Folketingtingstidende
2016-17, tillæg A, L 41 som fremsat, side 99, hvortil der også henvises,
fremgår det bl.a., at for personer, der ikke er hjemmehørende i Danmark,
kan et alternativ til cpr-nummer f.eks. være et lignende nationalt id-nummer
eller, hvis et sådan ikke haves, oplysning om fødselsdato. Såfremt
virksomheden eller personen anvender en kundes nationale id-nummer, er
det væsentligt, at denne sikrer, at der er tale om et unikt nummer, og at
nummeret er varigt eller i hvert fald kundens aktive nationale nummer, idet
det i enkelte lande er muligt at få et nyt nationalt id-nummer. Fødselsdato
13
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0014.png
UDKAST
kan alene anvendes i det relativt sjældne tilfælde, hvor der ikke i øvrigt
foreligger et unikt nummer.
Det foreslås endvidere, at advokater ved behandling af betroede midler på
en samleklientbankkonto skal gennemføre rimelige foranstaltninger for at
kontrollere den eller de reelle ejeres identitet, således at advokaten med
sikkerhed ved, hvem den eller de reelle ejere er, uanset om der ydes bistand
m.v. omfattet af § 1, stk. 1, nr. 13.
Det bemærkes, at der ved udtrykket ”reelle ejere” henvises til
hvidvasklovens definition i § 2, nr. 9, hvilket i denne sammenhæng er
advokatens klienter.
Endelig foreslås det, at advokater ved behandling af betroede midler på en
samleklientbankkonto uden ugrundet ophold skal stille de indhentede og
kontrollerede identitetsoplysninger og kopi af dokumenter, data eller
oplysninger på den eller de reelle ejere af midlerne til rådighed for det
pengeinstitut, hvori samleklientbankkontoen føres. I særlige tilfælde kan
advokaten stille identitetsoplysninger og kopi af dokumenter, data eller
oplysninger på den eller de reelle ejere af midlerne til rådighed for
pengeinstituttet inden for rimelig tid efter indbetalingen, forudsat at
advokaten giver pengeinstituttet skriftlig meddelelse herom.
Det bemærkes, at en advokats indhentelse, kontrol og tilgængeliggørelse af
identitetsoplysninger og kontroldokumenter kan ske forud for, at klientens
midler indsættes på advokatens samleklientbankkonto, f.eks. hvis klienten
eller evt. dennes modpart er blevet givet en frist til at indbetale midlerne. En
advokat vil således kunne indhente de pågældende oplysninger og
dokumenter allerede ved en sags påtagelse, hvis advokaten på baggrund af
de indledende drøftelser med klienten eller de øvrige foreliggende
oplysninger i sagen vurderer, at der er en mulighed for, at advokatens
samleklientbankkonto kan komme i anvendelse i forbindelse med
advokatens behandling af sagen. Advokaten bør dog først stille de
pågældende identitetsoplysninger og kontroldokumenter til rådighed for
pengeinstituttet inden for en vis tidsmæssig sammenhæng med
indbetalingen. En antagelse om, at en klient sandsynligvis på et senere
tidspunkt vil modtage midler, som skal indsættes på kontoen, vil ikke være
tilstrækkelig til, at et pengeinstitut vil kunne betragte klienten som reel ejer
af midler på samleklientbankkontoen. Der skal således være en vis aktualitet
i advokatens dokumentation over klienter med midler på kontoen, som
14
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0015.png
UDKAST
advokaten skal stille rådighed for pengeinstituttet. I forbindelse med
tilgængeliggørelsen skal advokaten sikre sig, at identitetsoplysninger og
kontroldokumenter, der er indhentet på et tidligere tidspunkt, forsat er
aktuelle og gyldige, da klientens identitetsoplysninger, f.eks. navn, kan have
ændret sig, og kontroldokumenter kan være udløbet.
Det bemærkes desuden, at en advokats indhentelse, kontrol og
tilgængeliggørelse af identitetsoplysninger og kontroldokumenter skal ske
uden ugrundet ophold fra det tidspunkt, hvor klientens midler indsættes på
advokatens samleklientbankkonto. Der kan være tilfælde, hvor advokaten
har vanskeligt ved at stille identitetsoplysningerne og kontroldokumenterne
til rådighed forud for indbetalingen. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis
klienten har indbetalt midler til advokatens samleklientbankkonto, uden at
advokaten har anmodet herom eller har været bekendt med det, eller at det
er særligt vanskeligt for advokaten at fastslå de reelle ejere, f.eks. i
komplekse selskabskonstruktioner. Da formålet med at indhente
identitetsoplysninger på klienterne (den eller de reelle ejere) og gennemføre
rimelige foranstaltninger for at kontrollere deres identitet imidlertid er at
sikre øget gennemsigtighed i ejerforhold, der skal medvirke til at hindre
hvidvask og finansiering af terrorisme, anses en hurtig tilgængeliggørelse
for at være nødvendig. Tilgængeliggørelse kan derfor ikke uden særlig
anerkendelsesværdig grund vente flere dage, men skal som udgangspunkt
ske samme dag, som midlerne indbetales på kontoen. Tilgængeliggørelsen
skal foretages uden ugrundet ophold for at sikre aktualitet i pengeinstituttets
oversigt over reelle ejere af midler på advokatens samleklientbankkonto. I
situationer, hvor advokaten har vanskeligt ved at stille identitetsoplysninger
og kontroldokumenter til rådighed i umiddelbar tidsmæssig sammenhæng
med indbetalingen af midlerne, skal advokaten skriftligt give
pengeinstituttet meddelelse herom med angivelse af de forhold, der ligger
til grund herfor. Hermed sikres, at pengeinstituttet i forbindelse med
Finanstilsynets tilsyn med pengeinstituttets overholdelse af hvidvaskloven
kan godtgøre overfor Finanstilsynet, hvorfor reel ejer-oplysningerne ikke
var til rådighed for pengeinstituttet i umiddelbar tidsmæssig sammenhæng
med indbetalingen af midlerne.
Af hensyn til retssikkerheden bør et pengeinstitut være påpasselig med at
spærre for enkelte ind- og udbetalinger af midler på en advokats
samleklientbankkonto med henvisning til, at advokaten ikke inden for
rimelig tid har stillet identitetsoplysninger og kontroldokumenter m.v. på en
eller enkelte klienter, der har midler stående på kontoen, til rådighed for
15
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0016.png
UDKAST
pengeinstituttet. Dette skal dels ses i lyset af de ovenfor nævnte tilfælde,
dels at en advokats samleklientbankkonto bl.a. anvendes til indbetaling af
retsafgifter, og at det hænder, at retssager skal anlægges med meget kort
varsel, eksempelvis samme dag som advokaten modtager henvendelsen fra
klienten, f.eks. i fogedforbudssager eller ved advokatskift i ankesager. Hvis
advokaten omvendt flere gange ikke stiller identitetsoplysninger og
kontroldokumenter til rådighed for pengeinstituttet inden for rimelig tid
efter indbetalingen, eller i en konkret sag ikke stiller sådanne oplysninger til
rådighed inden for rimelig tid, selv om der ikke er en egentlig hindring
herfor, bør pengeinstituttet nærmere overveje, hvilken reaktion instituttet
skal iværksætte over for advokaten, herunder om samleklientbankkontoen
skal opsiges eller afvikles i henhold til hvidvasklovens § 14, stk. 5, og § 15.
I den forbindelse må pengeinstituttet ikke gennemføre yderligere
transaktioner.
Derudover bemærkes det, at i de tilfælde, hvor betroede klientmidler bliver
indsat på en samleklientbankkonto af en anden end advokatens klient, f.eks.
en modpart som opfølgning på et forlig eller en retsafgørelse eller en
inkassodebitor som led i afvikling af skyldforhold, er advokatens klient at
anse som den reelle ejer af midlerne. Derfor vil advokaten også efter den
foreslåede bestemmelse skulle indhente og kontrollere advokatens klients
identitetsoplysninger – og ikke den indbetalende tredjemands
identitetsoplysninger – i disse tilfælde, ligesom advokaten vil skulle stille
oplysningerne og kontroldokumentationen m.v. til rådighed for
pengeinstituttet som anført ovenfor.
Forslaget vil samlet set sikre, at en advokat – uden at bryde sin tavshedspligt
– kan indhente identifikationsoplysninger og kontroldokumenter m.v. fra en
klient og stille oplysningerne og dokumenterne til rådighed for det
pengeinstitut, hvori advokatens samleklientbankkonto føres, til brug for, at
pengeinstituttet anvender oplysningerne og dokumenterne i forbindelse med
pengeinstituttets
gennemførelse
af
de
nødvendige
kundekendskabsprocedurer i relation til at fastslå identiteten på den reelle
ejere (klienten) af midlerne på samleklientbankkontoen.
Forslaget vil vanskeliggøre misbrug, der er forbundet med advokaters
samleklientbankkonti, dels fordi en advokat skal oplyse sit pengeinstitut om
identiteten på de klienter, der har midler stående på
samleklientbankkontoen, dels fordi det sikres, at pengeinstituttet dermed
16
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0017.png
UDKAST
netop får kendskab til,
samleklientbankkontoen.
hvilke
klienter
der
har
midler
3. Forholdet til databeskyttelsesretten
Med lovforslaget forpligtes advokater ved behandling af betroede midler på
en samleklientbankkonto til at indhente identitetsoplysninger (navn og
personnummer) på den reelle ejer af midlerne og kontrollere dokumenter
m.v., der beviser den reelle ejers identitet, ligesom advokater forpligtes til
at stille identitetsoplysninger og kontroldokumenter til rådighed for relevant
pengeinstitut. Afhængig af, hvilken dokumentation den reelle ejer anvender
til at bevise sin identitet, vil der kunne blive behandlet andre oplysninger
end navn og personnummer.
Den foreslåede § 38 b indebærer således en behandling (indsamling, kontrol
og tilgængeliggørelse) af personoplysninger, som skal leve op til kravene i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Databeskyttelsesforordningen indeholder et nationalt råderum
fastsættelse af særregler om behandling af personoplysninger.
for
For så vidt angår almindelige personoplysninger følger det af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og 3, at der er mulighed for
at opretholde og indføre mere specifikke bestemmelser for at tilpasse
anvendelsen af dele af artikel 6, stk. 1. Det gælder bl.a. artikel 6, stk. 1, litra
c, hvorefter behandling af almindelige personoplysninger kan ske, hvis det
er nødvendigt for at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler den
dataansvarlige.
Det er vurderingen, at behandlingen af personoplysninger efter den
foreslåede § 38 b kan ske i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel
6, stk. 1, litra c, idet en advokat vil være retligt forpligtet til at indhente
identitetsoplysninger på de reelle ejere, der har midler stående på
advokatens samleklientbankkonto og kontrollere den reelle ejers identitet.
Det samme gælder for den tilgængeliggørelse af identitetsoplysninger og
dokumenter m.v., der beviser den reelle ejers identitet, for advokatens
pengeinstitut med henblik på, at pengeinstituttet anvender oplysningerne i
forbindelse med pengeinstituttets gennemførelse af de nødvendige
kundekendskabsprocedurer i relation til at fastslå identiteten på de reelle
17
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0018.png
UDKAST
ejere af midlerne på samleklientbankkontoen, som følger af den foreslåede
§ 38 b, stk. 3.
For så vidt angår behandling af personnummeroplysninger følger det af
databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 1, at private må behandle oplysninger
om personnummer, når det følger af lovgivningen.
Med den foreslåede bestemmelse i § 38 b fastsættes det, at advokater og
pengeinstitutter kan behandle personnummeroplysninger, som en del af de
identitetsoplysninger, der skal indhentes og stilles til rådighed om de reelle
ejere, der har midler stående på advokaters samleklientbankkonti, til brug
for, at pengeinstitutter anvender oplysningerne i forbindelse med
pengeinstitutters
gennemførelse
af
de
nødvendige
kundekendskabsprocedurer i relation til de reelle ejere af midlerne på
samleklientbankkontiene.
Det er Justitsministeriets vurdering, at den foreslåede bestemmelse i sin
helhed er nødvendig for – uden at der opstår tvivl i relation til advokaters
tavshedspligt – at sikre at pengeinstitutter kan identificere den eller de reelle
ejere af midlerne stående på advokaters samleklientbankkonti som led i
pengeinstitutters kundekendskabsprocedurer i medfør af hvidvaskloven.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget
vurderes
ikke
at
have
økonomiske
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget
har
ingen
økonomiske
konsekvenser
implementeringskonsekvenser for kommunerne eller regionerne.
eller
og
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være
relevante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslagets § 38 b om advokaters indhentelse og kontrol af
identitetsoplysninger på reelle ejere, der har midler stående på advokatens
samleklientbankkonto, og tilgængeliggørelse for pengeinstituttet af
18
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0019.png
UDKAST
oplysningerne og dokumentationen forventes at få negative administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Navnlig forventes det, at forslaget i de tilfælde, hvor advokater yder bistand
m.v. uden for hvidvasklovens anvendelsesområde for advokater, jf. § 1, stk.
1, nr. 13, vil medføre negative administrative konsekvenser for
advokatbranchen. I de tilfælde, hvor advokater udfører bistand m.v. omfattet
af bestemmelsen, forventes der ikke at være væsentlige konsekvenser
forbundet hermed. Det skyldes, at en advokat i disse tilfælde forudsættes at
have de fornødne identitetsoplysninger m.v. på de reelle ejere (klienterne)
til brug for udførelsen af advokatens egne kundekendskabsprocedurer, og
som advokaten med lovforslaget skal stille til rådighed for sit pengeinstitut,
hvis klienterne har midler stående på advokatens samleklientbankkonto.
For så vidt angår pengeinstitutterne forventes der ikke administrative
konsekvenser forbundet med lovforslaget, idet pengeinstitutterne allerede
har en forpligtelse til at kende de reelle ejere som led i pengeinstitutternes
kundekendskabsprocedurer.
Vælger pengeinstitutterne og advokatbranchen at udvikle og etablere et
”Application Programming Interface” (API), der muliggør udvekslingen af
de reelle ejeres identitetsoplysninger og kontroldokumenter, som beviser de
reelle ejeres identitet, må det endvidere forventes, at der vil være
økonomiske konsekvenser i form af implementerings- og
driftsomkostninger forbundet med en sådan API-løsning.
Erhvervsstyrelsen vurderer, at lovforslagets samlede administrative
konsekvenser ikke vil overstige 4 mio. kr. De er derfor ikke kvantificeret
yderligere.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har negative administrative konsekvenser for borgerne, idet
borgerne vil skulle afgive identitetsoplysninger og kontroldokumenter, som
beviser deres identitet, til advokater, når borgerne som klienter har midler
stående på advokaters samleklientbankkonti.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
19
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0020.png
UDKAST
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den… til den … (… dage) været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Højesteret, Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige
byretter, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Advokatrådet,
Advokatnævnet, Business Danmark, Civilstyrelsen, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk InkassoBrancheforening, Danske Advokater, Danske
Arveretsadvokater, DJØF Advokater, Danske Dødsboadvokater, Danske
Familieadvokater, Danske Inkassoadvokater, Danske Insolvensadvokater,
Datatilsynet,
Den
Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Det
Danske
Advokatsamfund,
Erhvervsministeriet, Erhvervsstyrelsen, Finans Danmark, Finans og
Leasing, Finansforbundet, Finansforeningen/CFA Society Denmark,
Finansiel
Stabilitet
A/S,
Finansrådet,
Finanssektorens
Arbejdsgiverforening,
Finanstilsynet,
Forbrugerklagenævnet,
Forbrugerrådet Tænk, Forsikring & Pension, Foreningen af
Familieretsadvokater, Foreningen af J.A.K. Pengeinstitutter, Foreningen
Danske Revisorer, Forsikring & Pension, Institut for Menneskerettigheder,
InvesteringsForeningsRådet, Justitia, Kuratorforeningen, Københavns
Universitet (Juridisk Fakultet), Landsdækkende Banker, Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Liberale Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter,
Pengeinstitutankenævnet, Pension Danmark, Retspolitisk Forening,
SMVdanmark, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aalborg Universitet
(Juridisk Institut) og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
11. Sammenfattende skema
20
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0021.png
UDKAST
Positive
Negative konsekvenser/merudgifter
konsekvenser/mindreudgifter (hvis (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
»Ingen«)
»Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser
for
stat,
kommuner og
regioner
Implementering
skonsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
Økonomiske
konsekvenser
for
erhvervslivet
m.v.
Ingen
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller
implementeringsmæssige konsekvenser
for det offentlige.
Ingen
Ingen
Ingen
Vælger pengeinstitutterne og
advokatbranchen at udvikle og etablere
et ”Application Programming
Interface” (API), der muliggør
udvekslingen af de reelle ejeres
identitetsoplysninger og
kontroldokumenter, som beviser de
reelle ejeres identitet, må det forventes,
at der vil være økonomiske
konsekvenser i form af
implementerings- og
driftsomkostninger forbundet med en
sådan API-løsning.
De nærmere økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet m.v. er ved at blive
fastslået nærmere.
Administrative
konsekvenser
for
erhvervslivet
m.v.
Ingen
Lovforslaget har negative
administrative konsekvenser for
erhvervslivet, idet advokater forpligtes
til at indhente og stille
identitetsoplysninger på reelle ejere,
der har midler stående på
21
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0022.png
UDKAST
samleklientbankkonti, til rådighed for
pengeinstitutter. Endvidere forpligtes
advokater at kontrollere de reelle ejeres
identitet og stille dokumenter, der
beviser identiteten, til rådighed for
pengeinstitutter.
De
nærmere
administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. er
ved at blive fastslået nærmere.
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Ingen
Lovforslaget har negative
administrative konsekvenser for
borgerne, idet borgerne vil skulle
afgive identitetsoplysninger og
dokumenter, der beviser deres identitet,
til advokater, når borgerne som klienter
har midler stående på advokaters
samleklientbankkonti.
Ingen
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og
naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med
de fem
principper for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering
(der i relevant
omfang også
gælder ved
implementering
af ikke-
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
22
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0023.png
UDKAST
erhvervsrettet
EU-regulering)
(sæt X)
23
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0024.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 38 b)
Hvidvaskloven finder anvendelse for advokater i det omfang advokater
udfører de opregnede typer af bistand m.v., der fremgår af lovens § 1, stk.
1, nr. 13. Når en advokat yder bistand med en sag, der er omfattet af
hvidvaskloven, er advokaten bl.a. forpligtet til at gennemføre såkaldte
kundekendskabsprocedurer efter kapitel 3, hvilket bl.a. indebærer at
indhente klientens identitetsoplysninger. Advokater har dog ikke en generel
forpligtelse til at indhente identitetsoplysninger om deres klienter.
Det følger videre af hvidvaskloven, at når en advokats klient har midler
stående på advokatens samleklientbankkonto, skal pengeinstituttet indhente
identitetsoplysninger på klienten (den eller de reelle ejere) og gennemføre
rimelige foranstaltninger for at kontrollere klientens identitet, så
pengeinstituttet med sikkerhed ved, hvem den eller de reelle ejere er.
Advokater er imidlertid underlagt tavshedspligt vedrørende oplysninger,
som er kommet til deres kundskab under udførelsen af deres hverv, jf.
retsplejelovens § 129, jf. straffelovens §§ 152-152 e. Tavshedspligten
gælder både, når advokaten yder bistand m.v., som er omfattet af
hvidvaskloven, og når advokaten yder bistand m.v., som ikke er omfattet af
hvidvaskloven. Tavshedspligten omfatter således f.eks. også oplysning om,
at en klient i det hele taget har søgt bistand hos advokaten.
Når en advokats klient har midler stående på advokatens
samleklientbankkonto,
kan
advokaten
således
alene
stille
identifikationsoplysninger m.v. om klienten til rådighed for det
pengeinstitut, hvori samleklientbankkontoen føres, hvis advokaten enten har
indhentet et samtykke fra klienten, eller én af tilfældene omfattet af
straffelovens § 152 e er opfyldt.
Det foreslås i
stk. 1,
at der indføres en lovhjemmel til, at advokater ved
behandling af betroede midler på en samleklientbankkonto skal indhente
identitetsoplysninger på den eller de reelle ejere af midlerne, uanset om der
ydes bistand m.v. omfattet af § 1, stk. 1, nr. 13.
24
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0025.png
UDKAST
De oplysninger, der skal indhentes, vil være sammenfaldende med
identitetsoplysningerne nævnt i § 11, stk. 1, nr. 1, litra a, vedrørende fysiske
personer.
Identitetsoplysninger skal omfatte navn og cpr-nummer el.lign., hvis den
pågældende ikke har et cpr-nummer. Har den pågældende ikke et cpr-
nummer el.lign., skal identitetsoplysninger omfatte fødselsdato.
Af bemærkningerne til § 11, stk. 1, nr. 1, litra a, jf. Folketingtingstidende
2016-17, tillæg A, L 41 som fremsat, side 99, hvortil der også henvises,
fremgår det bl.a., at for personer, der ikke er hjemmehørende i Danmark,
kan et alternativ til cpr-nummer f.eks. være et lignende nationalt id-nummer
eller, hvis et sådan ikke haves, oplysning om fødselsdato. Såfremt
virksomheden eller personen anvender en kundes nationale id-nummer, er
det væsentligt, at denne sikrer, at der er tale om et unikt nummer, og at
nummeret er varigt eller i hvert fald kundens aktive nationale nummer, idet
det i enkelte lande er muligt at få et nyt nationalt id-nummer. Fødselsdato
kan alene anvendes i det relativt sjældne tilfælde, hvor der ikke i øvrigt
foreligger et unikt nummer.
Det bemærkes, at der ved udtrykket ”reelle ejere” henvises til
hvidvasklovens definition i § 2, nr. 9, hvilket i denne sammenhæng er
advokatens klienter.
Det foreslås endvidere i
stk. 2,
at advokater ved behandling af betroede
midler på en samleklientbankkonto skal gennemføre rimelige
foranstaltninger for at kontrollere den eller de reelle ejeres identitet, således
at advokaten med sikkerhed ved, hvem den eller de reelle ejere er, uanset
om der ydes bistand m.v. omfattet af § 1, stk. 1, nr. 13.
De identitetsoplysninger, som skal indhentes om den eller de reelle ejere af
midlerne, skal af advokaten kontrolleres ved dokumenter, data eller
oplysninger.
Kontrollen kan f.eks. bestå af en undersøgelse af offentligt udstedte
legitimationsdokumenter, som f.eks. pas, kørekort, legitimationskort,
sundhedskort, dåbs- eller navneattest. Elektroniske identifikationsmidler
kan benyttes, herunder eksempelvis relevante tillidstjenester eller enhver
anden sikker form for fjernidentifikationsproces eller elektronisk
25
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0026.png
UDKAST
identifikationsproces, der er reguleret, anerkendt, godkendt eller accepteret
af de kompetente nationale myndigheder.
Der må i den konkrete situation ikke være anledning til tvivl om den reelle
ejers identitet.
I praksis vil kravet om gennemførsel af ”rimelige foranstaltninger” for at
kontrollere en reel ejers identitetsoplysninger eksempelvis kunne opfyldes
ved, at der indhentes legitimationsdokumenter fra en pålidelig og uafhængig
kilde, f.eks. kopi af pas eller kørekort.
Begrebet ”med sikkerhed ved” skal forstås således, at der ikke må foreligge
omstændigheder, som giver anledning til tvivl om, at oplysningerne om den
eller de reelle ejere er forkerte.
Der henvises til bemærkningerne til § 11, stk. 1, nr. 3, jf.
Folketingtingstidende 2016-17, tillæg A, L 41 som fremsat, side 100 f.
Derudover bemærkes det, at i de tilfælde, hvor betroede klientmidler bliver
indsat på en samleklientbankkonto af en anden end advokatens klient, f.eks.
en modpart som opfølgning på et forlig eller en retsafgørelse eller en
inkassodebitor som led i afvikling af skyldforhold, er advokatens klient at
anse som den reelle ejer af midlerne. Derfor vil advokaten også efter den
foreslåede bestemmelse skulle indhente og kontrollere advokatens klients
identitetsoplysninger – og ikke den indbetalende tredjemands
identitetsoplysninger – ligesom advokaten vil skulle stille
identitetsoplysningerne og kontroldokumentationen m.v. til rådighed over
for pengeinstituttet som anført ovenfor.
Det foreslås i
stk. 3,
at advokater ved behandling af betroede midler på en
samleklientbankkonto
uden
ugrundet
ophold
skal
stille
identitetsoplysninger og kopi af dokumenter, data eller oplysninger efter stk.
1 og 2 til rådighed for det pengeinstitut, hvori samleklientbankkontoen
føres. I særlige tilfælde kan advokaten stille identitetsoplysninger og kopi af
dokumenter, data eller oplysninger på den eller de reelle ejere af midlerne
til rådighed for pengeinstituttet inden for rimelig tid efter indbetalingen,
forudsat at advokaten giver pengeinstituttet skriftlig meddelelse herom.
En advokats indhentelse, kontrol og tilgængeliggørelse af
identitetsoplysninger og kontroldokumenter kan ske forud for, at klientens
26
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0027.png
UDKAST
midler indsættes på advokatens samleklientbankkonto, f.eks. hvis klienten
eller evt. dennes modpart er blevet givet en frist til at indbetale midlerne. En
advokat vil således kunne indhente de pågældende oplysninger og
dokumenter allerede ved en sags påtagelse, hvis advokaten på baggrund af
de indledende drøftelser med klienten eller de øvrige foreliggende
oplysninger i sagen vurderer, at der er en mulighed for, at advokatens
samleklientbankkonto kan komme i anvendelse i forbindelse med
advokatens behandling af sagen. Advokaten bør dog først stille de
pågældende identitetsoplysninger og kontroldokumenter til rådighed for
pengeinstituttet inden for en vis tidsmæssig sammenhæng med
indbetalingen. En antagelse om, at en klient sandsynligvis på et senere
tidspunkt vil modtage midler, som skal indsættes på kontoen, vil ikke være
tilstrækkelig til, at et pengeinstitut vil kunne betragte klienten som reel ejer
af midler på samleklientbankkontoen. Der skal således være en vis aktualitet
i advokatens dokumentation over klienter med midler på kontoen, som
advokaten skal stille rådighed for pengeinstituttet. I forbindelse med
tilgængeliggørelsen skal advokaten sikre sig, at identitetsoplysninger og
kontroldokumenter, der er indhentet på et tidligere tidspunkt, forsat er
aktuelle og gyldige, da klientens identitetsoplysninger, f.eks. navn, kan have
ændret sig, og kontroldokumenter kan være udløbet.
Det bemærkes desuden, at en advokats indhentelse, kontrol og
tilgængeliggørelse af identitetsoplysninger og kontroldokumenter skal ske
uden ugrundet ophold fra det tidspunkt, hvor klientens midler indsættes på
advokatens samleklientbankkonto. Der kan være tilfælde, hvor advokaten
har vanskeligt ved at stille identitetsoplysningerne og kontroldokumenterne
til rådighed forud for indbetalingen. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis
klienten har indbetalt midler til advokatens samleklientbankkonto, uden at
advokaten har anmodet herom eller har været bekendt med det, eller at det
er særligt vanskeligt for advokaten at fastslå de reelle ejere, f.eks. i
komplekse selskabskonstruktioner. Da formålet med at indhente
identitetsoplysninger på klienterne (den eller de reelle ejere) og gennemføre
rimelige foranstaltninger for at kontrollere deres identitet imidlertid er at
sikre øget gennemsigtighed i ejerforhold, der skal medvirke til at hindre
hvidvask og finansiering af terrorisme, anses en hurtig tilgængeliggørelse
for at være nødvendig. Tilgængeliggørelse kan derfor ikke uden særlig
anerkendelsesværdig grund vente flere dage, men skal som udgangspunkt
ske samme dag, som midlerne indbetales på kontoen. Tilgængeliggørelsen
skal foretages uden ugrundet ophold for at sikre aktualitet i pengeinstituttets
oversigt over reelle ejere af midler på advokatens samleklientbankkonto. I
27
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0028.png
UDKAST
situationer, hvor advokaten har vanskeligt ved at stille identitetsoplysninger
og kontroldokumenter til rådighed i umiddelbar tidsmæssig sammenhæng
med indbetalingen af midlerne, skal advokaten skriftligt give
pengeinstituttet meddelelse herom med angivelse af de forhold, der ligger
til grund herfor. Hermed sikres, at pengeinstituttet i forbindelse med
Finanstilsynets tilsyn med pengeinstituttets overholdelse af hvidvaskloven
kan godtgøre over for Finanstilsynet, hvorfor reel ejer-oplysningerne ikke
var til rådighed for pengeinstituttet i umiddelbar tidsmæssig sammenhæng
med indbetalingen af midlerne.
Af hensyn til retssikkerheden bør et pengeinstitut være påpasselig med at
spærre for enkelte ind- og udbetalinger af midler på en advokats
samleklientbankkonto med henvisning til, at advokaten ikke inden for
rimelig tid har stillet identitetsoplysninger og kontroldokumenter m.v. på en
eller enkelte klienter, der har midler stående på kontoen, til rådighed for
pengeinstituttet. Dette skal dels ses i lyset af de ovenfor nævnte tilfælde,
dels at en advokats samleklientbankkonto bl.a. anvendes til indbetaling af
retsafgifter, og at det hænder, at retssager skal anlægges med meget kort
varsel, eksempelvis samme dag som advokaten modtager henvendelsen fra
klienten, f.eks. i fogedforbudssager eller ved advokatskift i ankesager. Hvis
advokaten omvendt flere gange ikke stiller identitetsoplysninger og
kontroldokumenter til rådighed for pengeinstituttet inden for rimelig tid
efter indbetalingen, eller i en konkret sag ikke stiller sådanne oplysninger til
rådighed inden for rimelig tid, selv om der ikke er en egentlig hindring
herfor, bør pengeinstituttet nærmere overveje, hvilken reaktion instituttet
skal iværksætte over for advokaten, herunder om samleklientbankkontoen
skal opsiges eller afvikles i henhold til hvidvasklovens §§ 14, stk. 5, og 15.
I den forbindelse må pengeinstituttet ikke gennemføre yderligere
transaktioner.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft 1. juli 2025.
Med ikrafttrædelse den 1. juli 2025 overholdes princippet om fælles
ikrafttrædelsesdatoer for erhvervsrettet regulering. Derudover gives der
pengeinstitutterne og advokatbranchen den fornødne tid til at udarbejde og
implementere processer, der understøtter de nye regler.
28
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0029.png
UDKAST
Til § 3
Bestemmelsen angår lovens territoriale gyldighed. Det foreslås, at loven
ikke skal gælde for Færøerne og Grønland. Loven vil således kun finde
anvendelse for Danmark. Bestemmelsens anordningshjemmel giver dog
mulighed for, at loven på et senere tidspunkt kan sættes i kraft for Færøerne
og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
29
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0030.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I hvidvaskloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 807 af 21.
juni 2024, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 38 a indsættes i
kapitel 8:
Ȥ 38 b.
Advokater skal ved
behandling af betroede midler på en
samleklientbankkonto
indhente
identitetsoplysninger på den eller
de reelle ejere af midlerne, uanset
om der ydes bistand m.v. omfattet
af § 1, stk. 1, nr. 13.
Stk. 2.
Advokater skal endvidere
ved behandling af betroede midler
en
samleklientbankkonto
gennemføre
rimelige
foranstaltninger for at kontrollere
den eller de reelle ejeres identitet,
således at advokater med sikkerhed
ved, hvem den eller de reelle ejere
er, uanset om der ydes bistand m.v.
omfattet af § 1, stk. 1, nr. 13.
Stk. 3.
Advokater skal ved
behandling af betroede midler på en
samleklientbankkonto
uden
ugrundet
ophold
stille
identitetsoplysninger efter stk. 1 og
kopi af dokumenter, data eller
oplysninger efter stk. 2 til rådighed
for det pengeinstitutter, hvori
samleklientbankkontoen føres. I
særlige tilfælde kan advokaten
30
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 277: Lovudkast - orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) (Pengeinstitutters adgang til oplysninger om reelle ejere af midler på advokaters samleklientbankkonti), fra justitsministeren
2903523_0031.png
UDKAST
stille identitetsoplysninger og kopi
af
dokumenter,
data
eller
oplysninger på den eller de reelle
ejere af midlerne til rådighed for
pengeinstituttet inden for rimelig
tid efter indbetalingen, forudsat at
advokaten giver pengeinstituttet
skriftlig meddelelse herom.«
31