Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 274
Offentligt
2902100_0001.png
Wismann Property Consult A/S
www.wismann-as.dk,
CVR: 28 31 27 17,
Åboulevard 1, st, 1635 København V, Tlf..: 4088 1998
e-mail: [email protected], Lars Wismann, cand. merc. ejendomsmægler & valuar
1
Morten Bødskov
Erhvervsminister.
Kontakt: [email protected], 33 92 33 50
Louise Mogensen, Finanstilsynet
[email protected]
Erhvervsudvalget
E-mail:
[email protected]
Der anmodes tillige om foretræde for Erhvervsminister
Morten Bødskov og EM Erhvervsudvalget.
cand. merc., ejendomsmægler og valuar
Lars Wismann,
projektchef og direktør
Bilag.:
04. september 2024
Indberetning af Finanstilsynet til Erhvervsminster Morten Bødskov.
https://www.finanstilsynet.dk/
kan man læse følgende sympatiske budskab:
Vi arbejder for velfungerende finansielle virksomheder og markeder
Tilsyn med finansielle virksomheder og markeder er afgørende for en stabil samfundsøkonomi.
Vi arbejder for at skabe tryghed for forbrugere og investorer
og for at sikre en robust
og ordentlig finansiel sektor.
Mine mange henvendelser har desværre vist, at Finanstilsynet arbejder med den fuldkomne
lukkethed i deres tilsynsarbejde. Finanstilsynet dækker sig ind under de sædvanlige kancelli
argumenter om, at man som borger/virksomhed ikke er part i sagen, at der derfor ikke kan
gives aktindsigt, og så en lang række udenomssnak fremfor klare svar og åbenhed i
forvaltningen.
Fremfor at meddele, hvad de formelle kompetencekrav er jf. BEK807/2022 §4, hvad de er,
fordi der er ingen formelle kompetencekrav,
meddeler Louise Mogensen igennem
kontorchef Kamilla Karen Hjølund blot, at Finanstilsynets sagkyndige vurderingspersoner ikke
er omfattet af de formelle kompetencekrav,
der er ingen,
som anføres i BEK807/2022 §4.
Det har for lovgiverne Folketinget den konsekvens, at hvor der vedtages fornuftig og
velovervejet lovgivning, så sørger Finanstilsynet for, at der ikke skaffes den åbenhed i
forvaltningen der skulle føre til vel fungerende finansielle virksomheder.
Lovgivningen bliver derved virkningsløs og ingen lærer det mindste om den lukkede
virksomhed, der udøves af den utilnærmelige
”Mørkets
fyrste”
Finanstilsynet.
For de finansielle virksomheder betyder det, at Finanstilsynet og virksomhederne spiller et
fælles spil, der skal få borgerne og lovgiverne til at tro, at Finanstilsynet udfører et
samfundsnyttigt og kostbart stykke arbejde til gavn for os alle. Det er ikke tilfældet.
Finanstilsynet vokser år for år med ca. 5% i antallet af ansatte, udgifterne stiger tilsvarende
og i den finansielle sektor kan ingen lære noget som helst af de mange diffuse artikler, der
publiceres på
https://www.finanstilsynet.dk/
om dette og hint.
køb – salg – vurdering - finansiering – optimering af lejekontrakter - udvikling
Vi yder værdiskabende rådgivning i investeringsejendomme!
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 274: Henvendelse af 4/9-24 fra Lars Wismann om fornyet anmodning om foretræde for udvalget vedr. Finanstilsynet
2902100_0002.png
Wismann Property Consult A/S
www.wismann-as.dk,
CVR: 28 31 27 17,
Åboulevard 1, st, 1635 København V, Tlf..: 4088 1998
e-mail: [email protected], Lars Wismann, cand. merc. ejendomsmægler & valuar
2
De ansatte i Finanstilsynet og især de mest ledende medarbejdere cirkulerer frem og tilbage
fra de virksomheder, som Finanstilsynet er tilsynsmyndighed for og som før og efter er deres
nærmeste kolleger.
Lukketheden i forvaltningen praktiseres i så udpræget en grad, at den kostbare tilsyns-
myndighed er blevet til et
Finans ”Bankbeskyttelses” Tilsynet.
Der er da heller aldrig
nogen ansatte i mands minde, der er stillet personligt til ansvar for uregelmæssigheder eller
straffet med bøde eller frihedsstraf siden direktør W.B. Hansen, der var direktør for
Kronebanken for ca. 4 årtier siden modtog en kortere frihedsstraf for ting, han havde gjort,
som direktør for Kronebanken.
Den forrige direktør for finanstilsynet, den tidligere direktør i Nykredit Jesper Berg, en meget
fin mand, en agtet embedsmand, ridder af Dannebrogsordenen, Kongeligt udnævnt. Jesper
blev således straffet med en frihedsstraf i Københavns Byret i sommeren 2023, idet Jesper
Berg viste sig at være en gemen voldsmand efter, at han havde udsat en sagesløs
parkeringsvagt for en voldshandling. Finanstilsynsdirektøren forklarede sig i retten med en
hukommelse, der ikke matcher en person, der havde landets højeste tilsynsansvar med den
finansielle sektor. Jesper Bergs hukommelse i vidneskranken var på niveau med Viggo
Fischers, da han var i vidneskranken under Tamilsagen.
Den store hvidvasksag i Danske Bank førte således til en bøde i 2023 på kr. 16 mia., der blev
betalt af Danske Banks aktionærer. Ingen ved forsat hvem i ledelsen af Danske Bank, der
havde haft ansvaret for de kriminelle ulovligheder, og det var som bekendt ikke direktør
Thomas F. Borgen der blev frikendt for ansvar i 2023 i Lyngby Ret. Ej heller bestyrelsen havde
haft et ansvar.
Aktuelt føres der en tilsvarende hvidvasksag mod Nordea banken. Endnu en sag, der udstiller
Finanstilsynets utilstrækkelighed og langsommelighed.
Ingen forventer vel, at der
placeres et ansvar hos direktør Michael Rasmussen nuværende direktør for Nykredit, Formand
for Finans Danmark og daværende direktør i Nordea i hvidvaskårene.
Ifølge LBK nr 406 af 29/03/2022 § 64 b,
skal ethvert bestyrelsesmedlem senest 12 mdr.
efter sin indtræden i et pengeinstituts bestyrelse gennemføre en kompetencegivende
bestyrelsesuddannelse.
En meningsfuld og berettiget lovgivning.
Det ville derfor være tilsvarende meningsfuldt om Folketinget lovgav, at det skal fremgå af
pengeinstitutternes hjemmesider, hvor og hvornår bestyrelsesmedlemmer har gennemført
deres lovpligtige bestyrelsesuddannelse. Et nemt og nærmest gratis tiltag.
Finanstilsynet og den finansielle sektor er stærke modstandere af, at offentliggøre bestyrel-
sesmedlemmernes gennemførelser af bestyrelsesuddannelserne. Der er intet godt argument
for denne hemmeligholdelse.
Stiger man ind i en droske, kan man forlange at se
chaufførens kørekort.
Er man aktionær eller kunde i en bank kan man ikke bede om at se
dokumentationen for bestyrelsens medlemmers lovpligtige bestyrelsesuddannelser.
Dermed bliver Folketingets velovervejede og fornuftige lovgivning ligegyldig og
overflødig.
Finanstilsynet fører intet tilsyn og overtrædelser af LOFI §64 b er uden sanktioner.
Dernæst, at fremfor i dag, hvor der er undtagelse for fremmedsprogede bestyrelses-
medlemmer til at gennemgå den lovpligtige bestyrelses uddannelse, at der blev stillet krav om,
at CBS eller andre uddannelsesinstitutioner tilbyder den samme bestyrelsesuddannelse på
engelsk samt, at denne uddannelse så bliver lovpligtig for de ikke dansksprogede
bestyrelsesmedlemmer,
så finder Finanstilsynet denne bestyrelsesuddannelse helt
overflødig
for de stadigt mere talrige fremmedsprogede bestyrelsesmedlemmer.
Finanstilsynet ved direktør Louise Mogensen, tidligere direktør i Nykredit koncernen, er helt
som ventet en stor modstander af, at der kommer offentlighed om bestyrelsesmedlemmernes
bestyrelsesuddannelser.
køb – salg – vurdering - finansiering – optimering af lejekontrakter - udvikling
Vi yder værdiskabende rådgivning i investeringsejendomme!
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 274: Henvendelse af 4/9-24 fra Lars Wismann om fornyet anmodning om foretræde for udvalget vedr. Finanstilsynet
2902100_0003.png
Wismann Property Consult A/S
www.wismann-as.dk,
CVR: 28 31 27 17,
Åboulevard 1, st, 1635 København V, Tlf..: 4088 1998
e-mail: [email protected], Lars Wismann, cand. merc. ejendomsmægler & valuar
3
Der er ingen sanktioner,
f.eks. krav om udtrædelse af bestyrelserne om man ikke har
gennemført sin bestyrelsesuddannelse indenfor de 12 mdr. eller bøde eller tilbagebetaling af
bestyrelsesvederlag.
Dette helt uforståelige hemmelighedskræmmeri skaber ingen tryghed for forbrugere og
investorer og for at sikre en robust og ordentlig finansiel sektor.
Finanstilsynet har ikke i mands minde publiceret en inspektion om hvorvidt bestyrelsesmed-
lemmerne opfylder uddannelseskravene jf. LOFI §64b.
Jeg anmoder derfor både erhvervsminister Morten Bødskov og direktør for
Finanstilsynet Louise Mogensen forklare mig, hvorfor de begge mener, at det er
bedst, at ingen hverken aktionærer, kunder eller Folketinget kan meddeles, hvor og
hvornår pengeinstitutternes bestyrelsesmedlemmer har gennemført deres lovpligtige
bestyrelsesuddannelser?
Dernæst hvorfor Erhvervsminister Morten Bødskov mener, at det er bedst, at der ikke findes
en engelsk sproget bestyrelsesuddannelse, så de mange udlændinge der sidder i bestyrelserne
lærer om dansk ret, pengevæsen og ikke mindst realkreditvæsen og får samme krav om at
gennemføre bestyrelsesuddannelsen som alle andre, der læser og taler dansk.
Vi har på
https://www.finanstilsynet.dk/
læst en del inspektioner Jyske Bank og Ringkøbing
Landbobank, hvor Finanstilsynet mener at disse pengeinstitutter ved anvendelse af
Bekendtgørelsen BEK807/2022 har vurderet en række ejendomme til efter Finanstilsynet for
høje belåningsværdier. Hvor meget der er fejlvurderet holdes hemmeligt.
Så kan enhver jo se,
hvor vigtigt et tilsynsarbejde Finanstilsynet udfører.
Dermed
retfærdiggør Finanstilsynet sin egen eksistens. I virkeligheden er der tale om
det rene
narrespil.
Ingen kan nemlig få indsigt i hvilke ejendomme der er tale om eller hvordan og
hvor meget, der er fejlvurderet.
Det er heller ikke nemt fordi blandt Finanstilsynets ca. 400 ansatte er der
alene én eneste
ansat som har den her landet formelle vurderingskompetence,
der er uddannelsen til
diplomvaluar (det er en uddannelse på 150 ECTS points svarende til 2�½ års fuldtidsstudie).
Der er vel i Danmark ca. 3,4 mio. boliger der er bank eller realkreditbelånt.
Men ifølge BEK807/2022 §4 stiller Finanstilsynet krav om, at
bankernes og realkredittens
vurderingsfolk skal være sagkyndige.
Problemet er blot, at hverken direktør Louise
Mogensen eller kontorchef Kamilla Karen Hjølund er i stand til at forklare, hvornår en person
opfylder de formelle kompetencekrav til at være sagkyndig vurderingsmand.
Der er ingen
krav.
Finanstilsynet og BEK807/2022 §4 stiller nemlig ingen formelle krav f.eks. krav om den her i
landet kompetencegivende uddannelse til valuar samt en markedsindsigt.
Finanstilsynet kunne da også fremlægge nogle eksempler på korrekte vurderinger af
modelejendomme, Finanstilsynet kunne afholde uddannelseskurser i ejendomsvurdering eller
skele til, hvordan man håndterer den samme opgave i Boligministeriet, hvor der er meget
strenge og kendte krav til A/B valuarerne eller Skatteministeriet, der er resort for landets
højeste vurderingskompetencer, der findes blandt de ca. 1.150 ansatte i Vurderingsstyrelsen.
I stedet har direktør Louise Mogensen valgt at inspektionerne foregår i et komplet mørkelagt
forum, hvor det helt meningsløst
https://www.finanstilsynet.dk/tilsyn/inspektion-og-
afgoerelser/2024/jul/inspektion-i-jyske-realkredit-as
var 7 af 200 udtagne ejendomme fundet
med for høje værdiansættelser.
Hvilke ejendomme der var tale om, hvor i landet de lå eller hvor meget der var fejlvurderet for
høje meddelte Louise Mogensen ved svar d. 07-08-2024, at det ville hun da ikke oplyse.
køb – salg – vurdering - finansiering – optimering af lejekontrakter - udvikling
Vi yder værdiskabende rådgivning i investeringsejendomme!
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 274: Henvendelse af 4/9-24 fra Lars Wismann om fornyet anmodning om foretræde for udvalget vedr. Finanstilsynet
2902100_0004.png
Wismann Property Consult A/S
www.wismann-as.dk,
CVR: 28 31 27 17,
Åboulevard 1, st, 1635 København V, Tlf..: 4088 1998
e-mail: [email protected], Lars Wismann, cand. merc. ejendomsmægler & valuar
4
Inspektionens rapportering var fuldkommen nytteløs og overflødig
og Jyske Bank,
Jyske Realkredit har da heller ikke haft tab på udlån i ejendomme i mands minde.
Louise Mogensen forsatte, at der hvor pengeinstitutterne har fejlvurderet med for lave
vurderinger, der gør Finanstilsynet ingen påtale.
Det handler således ikke for
Finanstilsynet om at sikre korrekte belåningsvurderinger i finanssektoren.
Det handler
alene for Finanstilsynet om at undgå helt vilkårlige og uigennemsigtige overprisvurderinger.
På denne måde som
”Mørkets
fyrste” som Finans
”Bank
Beskyttelses” Tilsynet bruger
Folketinget tid og resurser på at vedtage en velovervejet og fornuftig lovgivning for den
finansielle sektor, medens Finanstilsynets ansatte med sine tidligere og kommende ansatte
lader som om, at der udføres et samfundsnyttigt stykke tilsynsarbejde.
Jeg har tidligere forgæves og vil gerne
genfremsætte min anmodning om foretræde
for
Finanstilsynet og foretræde for Erhvervsministeriet gerne Erhvervsminister Morten Bødskov.
Det er jo i reglen således, at dialog fremmer forståelsen.
Jeg har flere gode og indlysende forslag, der nemt kan gennemføres enten med eller uden
behov for en ny lovgivning. Her er et par af de mest indlysende:
1. I forbindelse med LOFI §64 b meddeler Erhvervsminister Morten Bødskov pengeinsti-
tutterne, at de på deres hjemmesider meddeler udfor hvert eneste bestyrelsesmedlem
hvor og hvornår de har gennemført den lovpligtige bestyrelsesuddannelse.
2. I forbindelse med LOFI §64 b anmodes CBS eller Bankernes Uddannelsescenter om at
tilbyde samme bestyrelsesuddannelse på engelsk som den tilbydes på dansk. Hermed
kan man sikre at også de udenlandske bestyrelsesmedlemmer får samme lovkrav om
at gennemføre bestyrelsesuddannelsen.
3. Ved Finanstilsynets inspektioner for lån i ejendomme skal det fremgå af inspektions-
rapporten i hvilke postnumre overvurderingsejendommene har været beliggende,
hvilke typer ejendomme, der har været tale om, samt hvor meget der har været
overprisvurdereret, hvordan der er blevet fejlvurderet samt efter hvilken
vurderingsmetode ejendommene har været vurderet afkastmetoden, kvadratmeter-
metoden eller DCF Diskonteret Cash Flow Metoden.
4. Ved Finanstilsynets inspektioner for lån i ejendomme skal sagsbehandlingstiderne
nedbringes markant til få uger efter besigtigelsen og ikke som i dag �½ år efter
besigtigelsen. Inspektionsrapporterne, der publiceres skal være konkrete og
detaljerede.
5.
Fremover skal der stilles konkrete kompetencekrav for at pengeinstitutternes
vurderingsfolk jf. BEK807/2022 §4 kan hævde at være sagkyndige vurderingsfolk.
I
dag stilles der ingen konkrete formelle kompetencekrav.
6. Fremover ved inspektionerne skal det af inspektionsrapporterne fremgå om der har
været undervurderingssager samt hvormeget, der har været underprisvurderet.
I håbet om, at mine energiske og utrættelige henvendelser en dag vil bære frugt.
Med venlig hilsen
Wismann Property Consult A/S, underskrift er indscannet af Lars Wismann
Lars Wismann, projektchef & direktør,
cand.merc., ejendomsmægler & valuar
køb – salg – vurdering - finansiering – optimering af lejekontrakter - udvikling
Vi yder værdiskabende rådgivning i investeringsejendomme!