Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 274
Offentligt
2902099_0001.png
7. august 2024
Att.: Lars Wismann
Sendt på mail: [email protected]
Ref. KAH
J.nr. 24-012362
Svar på anmodning om aktindsigt
Finanstilsynet har den 29. juli 2024 pr. mail modtaget din anmodning om akt-
indsigt.
I anmodningen skriver du følgende:
Begæringer om aktindsigt jf. Offentlighedsloven:
1. Vi anmoder om adresserne, postnumre og matrikelnumre på hver af
de 7 konkrete ejendomme, hvor LM
[Louise Mogensen]
FT
[Finans-
tilsynet]
har udstedt påbud om værdiansættelsen af disse, idet FT
mener, at disse 7 ejendomme er fejlvurderet og dermed ikke følger
regelsættet i BEK807/2022.
2. Vi anmoder om en kopi af de værdimodeller, som LM FT henviser til
i sin inspektionsrapport, idet BEK807/2022 ikke indeholder eksempler
på værdiansættelses-modeller eller eksempler på værdiansættelser,
der kan sikre ens og retvisende vurderinger af belåningsejendom-
men.
3. Vi anmoder om svar på hvilken belåningsværdi Jyske Realkredit var
nået frem til på hver af de 7 påbudsejendomme og hvilke belåning-
sværdier FT var nået frem til på hver af de 7 påbudsejendomme.
4. Dernæst til, hvad kontantværdien af lånene var på hver af de 7 på-
sigt i belåningsgraden og dermed i kreditrisikoen.
5. Vi anmoder om LM FT svar på, hvor stor en procentdel de 200 ud-
valgte boliger til helårsbeboelse udgør som en procentdel af det sam-
lede antal boliger i samme kategori der er belånt i Jyske Realkredit.
6. Vi anmoder om redegørelse for den formelle vurderingskompetence
at disse kan hævde at være sagkyndige, jf. BEK807/2022 §4.
7.
ført den her i landet eneste formelle faglige vurderingsuddannelse,
der er uddannelsen til valuar/diplom-valuar.
FINANSTILSYNET
Strandgade 29
1401 København K
Tlf.
33 55 82 82
CVR-nr. 10 59 81 84
[email protected]
www.finanstilsynet.dk
ERHVERVSMINISTERIET
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 274: Henvendelse af 4/9-24 fra Lars Wismann om fornyet anmodning om foretræde for udvalget vedr. Finanstilsynet
2902099_0002.png
2
8. Vi anmoder om en redegørelse for det besynderlige begreb haircut,
der hverken omtales i BEK807/2022 eller nogen os bekendte finan-
sielle kilder (vores baggrund er bl.a. en fortid som ekstern lektor i Fi-
nansiering på CBS).
9. Hvilken konsekvenser havde det omtalte
midlertidige haircut
i efter-
året 2022 for den allerede beregndede belåningsværdi for samtlige
boliger til helårsbeboelse belånt i Jyske Realkredit og dette påbud i
efteråret 2022 en generel nedsættelse af belåningsværdierne med en
generel procent f.eks. 5%, 10% eller en anden procent?
10. Da LM FT i sin inspektionsskrivelse i hvilken periode det midlertidige
haircut fra efteråret 2022 skal gælde anmoder vi om aktindsigt i dette
haircut eller meddelelse om i hvilken periode det midlertidige haircut
skal være gældende.
11. LM FT skriver i sin inspektionsskrivelse, at Jyske Realkredit burde
have reageret tidligere end tilsynet i uge 6/2024 med et haircut,
der i
højere var baseret på et skøn end på stastitik,
muligheden for vær-
disættelser efter BEK807/2022 og referencehandler, nævnes slet
ikke.
LM FT bedes trække disse inspektionsbemærkninger tilbage, da
værdiansættelser udførte efter BEK807/2022, der er en lovtekst,
ikke kan udføres efter vilkårlige skøn eller uklare fiktionsbegre-
ber som haircut.
12. Sidste anmoder jeg om et svar på, om FT alene giver påtale, der hvor
vurderingsperson i den virksomhed der inspiceres har udført en over-
prisvurdering men ikke der, hvor der er sket en
fejlvurderiring
efter
BEK807/2022 der har ført
til en underprisvurdering.
Finanstilsynet vurderer, at punkterne 1-5 og 9-10 indeholder anmodning om
aktindsigt, mens punkterne 6-8 og 11-12 vedrører anmodning om andre for-
hold. Anmodning om aktindsigt vedr. punkterne 1-5 og 9-10 behandles først
og besvarelse af punkterne 6-8 og 11-12 behandles efterfølgende.
Vi har identificeret følgende sager 23-018562 (dokumentnr. 1288685), 23-
018560 (dokumentnr. 1094461), 23-002254 (dokumentnr. 714747) og 23-
005110 (dokumentnr. 760747, 797182, 810457 og 852918), der er omfattet
af din anmodning om aktindsigt. Andre dokumenter på aktlisterne er derfor
anonymiseret.
Aktlister er vedlagt.
Afgørelse om aktindsigt
Vi kan ikke imødekomme din anmodning om aktindsigt.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 274: Henvendelse af 4/9-24 fra Lars Wismann om fornyet anmodning om foretræde for udvalget vedr. Finanstilsynet
2902099_0003.png
3
Begrundelse
Finanstilsynet vurderer, at du ikke har status som part i forhold til den sag,
som du beder om aktindsigt i. Din anmodning om aktindsigt skal derfor be-
handles efter lov om offentlighed i forvaltningen (offentlighedsloven).
Det følger af § 7, stk. 1 og 2, i offentlighedsloven, at enhver, med de undta-
gelser, der følger af §§ 19-35, er berettiget til at blive gjort bekendt med do-
kumenter, der er indgået til eller oprettet af en myndighed som led i admini-
strativ sagsbehandling i forbindelse med myndighedens virksomhed.
Pligten til at meddele oplysninger efter § 7 i offentlighedsloven er begrænset
af særlige bestemmelser om tavshedspligt fastsat ved lov eller med hjemmel
i lov for personer, der virker i offentlig tjeneste eller hverv, jf. § 35 i offentlig-
hedsloven. § 354, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed er en særlig bestem-
melse om tavshedspligt, der er omfattet af § 35 i offentlighedsloven.
Det fremgår af § 354, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynets
ansatte har pligt til at hemmeligholde fortrolige oplysninger, som de får kend-
skab til gennem tilsyns- og afviklingsvirksomheden.
Den særlige tavshedspligt er begrundet i en række konkrete hensyn. Det
overordnede hensyn er til Finanstilsynets mulighed for at føre et effektivt til-
syn og at beskytte virksomheder under tilsyn og deres kunder mod udlevering
af fortrolige oplysninger. Det er afgørende for Finanstilsynets tilsyn, at virk-
somheder kan videregive fortrolige oplysninger til Finanstilsynet i sikker for-
visning om, at de ikke videregives.
Tavshedspligten omfatter dermed oplysninger, som Finanstilsynet får gen-
nem sin tilsyns- og afviklingsvirksomhed, og som på grund af deres fortrolige
karakter ikke er beregnet til at komme til offentlighedens kendskab.
Finanstilsynet vurderer, at oplysninger, som nævnt i punkt 1, 3-5 om konkrete
ejendomme og belåningen af disse samt pkt. 2 og 9-10 om værdiansættel-
sesmodeller og haircut, er fortrolige, da de ikke er alment kendte eller på an-
den måde har mistet deres fortrolige karakter. I vurderingen har vi lagt vægt
på, at Finanstilsynet har modtaget oplysningerne som en del af dets tilsyns-
virksomhed, hvor Finanstilsynet enten har truffet afgørelse om dispensation
fra besigtigelseskravet i § 5 i BEK807/2022
1
og derved givet institutterne mu-
lighed for at anvende dokumenterede værdiansættelsesmodeller eller har ført
tilsyn med modellerne, herunder værdiansættelsen af konkrete ejendomme.
1
Bekendtgørelse nr. 807 af 31. maj 2022 om værdiansættelse af pant og lån i
fast ejendom som sikkerhed for udstedelse af dækkede obligationer
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 274: Henvendelse af 4/9-24 fra Lars Wismann om fornyet anmodning om foretræde for udvalget vedr. Finanstilsynet
2902099_0004.png
4
Det gælder både oplysninger om de konkrete ejendomme, belåningen af
ejendommene og om værdiansættelsesmodellerne.
Tavshedspligten gælder for både dokumenterne og oplysninger på aktli-
sterne. Det kan dog udledes af inspektionsredegørelsen, som er offentlig-
gjort, at der er sendt en dispensation fra besigtigelseskravet og at der er sendt
en rapport om inspektionen. Disse dokumenter fremgår derfor af aktlisterne.
Finanstilsynet skal desuden bemærke, at tilsynet ikke har oplysninger om det
,
som nævnes i pkt. 5.
Meroffentlighed
Vi har overvejet, om der er grundlag for at give dig aktindsigt efter princippet
om meroffentlighed, jf. § 14, stk. 1, i offentlighedsloven.
Adgangen til meroffentlighed gælder ikke, hvis det vil være i strid med reg-
lerne om tavshedspligt, jf. § 14, stk. 1, 2. pkt., i offentlighedsloven. Vi kan på
den baggrund ikke give dig aktindsigt efter princippet om meroffentlighed.
Klagevejledning
Du kan indbringe denne afgørelse for Erhvervsankenævnet. Det følger af §
372, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed og § 37 i offentlighedsloven. Klagen
skal sendes til Finanstilsynet, som senest syv arbejdsdage efter modtagelsen
af klagen videresender sagen og dens dokumenter til Erhvervsankenævnet,
hvis Finanstilsynet fastholder sin afgørelse. Det følger af § 37, stk. 2, i offent-
lighedsloven. Det er gratis at klage over et afslag på aktindsigt.
Besvarelse af øvrige forhold
Du har udover anmodningen om aktindsigt spurgt om en række forhold. Disse
er besvaret nedenfor.
Pkt. 6 og 7
Du anmoder i punkterne 6 og 7 om en redegørelse for den formelle vurde-
ringskompetence (uddannelser, markedsindsigt, erfaring) hos Finanstilsynets
tilsynspersoner for, at disse kan hævde at være sagkyndige, jf. § 4 i
BEK807/2022 og svar på om Finanstilsynets inspektionspersoner har gen-
nemført uddannelsen til valuar/diplom-valuar.
Finanstilsynet skal bemærke, at Finanstilsynet ikke er omfattet af
BEK807/2022. Det følger af bekendtgørelsens § 1.
Finanstilsynet kan oplyse, at Finanstilsynet i en ansættelsesprocedure væl-
ger den kandidat som på baggrund af en samlet vurdering vurderes bedst
matcher stillingen set i forhold til erfaring og kompetencer. Medarbejderne i
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 274: Henvendelse af 4/9-24 fra Lars Wismann om fornyet anmodning om foretræde for udvalget vedr. Finanstilsynet
5
Finanstilsynets ejendomsteam har gennemført en relevant uddannelse som
ejendomsmægler og har længerevarende erhvervserfaring fra enten realkre-
ditinstitutter eller som mægler og efterfølgende fra Finanstilsynet. Der er én i
vurderingsteamet, som har gennemført uddannelsen til diplom-valuar.
Pkt. 8
Du anmoder om en redegørelse for begrebet haircut. Finanstilsynet kan op-
lyse, at haircut i denne sammenhæng kan oversættes med fradrag.
Pkt. 11
Du anmoder om, at Finanstilsynet trækker sine inspektionsbemærkninger til-
bage. Finanstilsynet kan oplyse, at din anmodning ikke giver Finanstilsynet
anledning til at foretage ændringer.
Pkt. 12
Du anmoder om svar på, om Finanstilsynet alene giver påtale, hvis Finanstil-
synet vurderer, at en ejendom er overvurderet. Finanstilsynet kan oplyse, at
Finanstilsynet fører et risikobaseret tilsyn, jf. § 344, stk. 2, i lov om finansiel
virksomhed. Fokus er derfor på ejendomme, som kan være overvurderet.
Med venlig hilsen
Kamilla Karen Hjølund
kontorchef