Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 272
Offentligt
2901203_0001.png
3. september 2024
Sag nr.: 2023-9729
/lencar
Høring over udkast til forslag til Lov om uafhængige erklæringsud-
bydere vedrørende bæredygtighedsrapportering
Erhvervsstyrelsen og Finanstilsynet har udarbejdet udkast til forslag til
Lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrap-
portering.
Lovforslaget forventes fremsat for Folketinget i november 2024.
Baggrund
Lovudkastet gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2022/2464 af 14. december 2022 om ændring af forordning (EU) nr.
537/2014, direktiv 2004/109/EF, direktiv 2006/43/EF og direktiv
2013/34/EU for så vidt angår virksomheders bæredygtighedsrapportering
(bæredygtighedsdirektivet).
Der er med lov om virksomhedernes bæredygtighedsrapportering indført
krav om, at alle store virksomheder og alle børsnoterede virksomheder
(med undtagelse af børsnoterede mikrovirksomheder) skal rapportere om
bæredygtighedsoplysninger. Revisor skal efter loven afgive en erklæring
om bæredygtighedsrapporteringen med begrænset sikkerhed.
Det er i dag kun godkendte revisorer, der kan afgive erklæringer om virk-
somhedens bæredygtighedsrapportering.
Bæredygtighedsdirektivet indeholder imidlertid en mulighed for, at med-
lemsstaterne kan tillade, at også uafhængige udbydere af erklæringsydel-
ser kan afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering.
Lovforslaget vil udnytte denne mulighed og gøre det muligt, at også an-
dre end godkendte revisorer kan afgive erklæringer om bæredygtigheds-
rapportering. Lovforslaget åbner således for, at også andre faggrupper
med f.eks. naturfaglige, samfundsvidenskabelige og teknisk videnskabe-
lige kandidatuddannelser kan komme ind på markedet og tilbyde erklæ-
ringsydelser til virksomhederne om bæredygtighedsrapportering. Erklæ-
ringer fra de uafhængige udbydere vil være et alternativ til de traditio-
nelle revisorerklæringer.
Indhold
Med lovforslaget vil uafhængige erklæringsudbyderne blive underlagt
krav, der svarer til de krav, som stilles for revisorer, for så vidt angår af-
givelse af erklæringer om bæredygtighedsrapportering.
ERHVERVSSTY RELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 272: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering (uafhængig erklæringsudbyder-loven), fra erhvervsministeren
2901203_0002.png
2/3
Lovforslaget forudsætter, at der etableres en akkrediteringsordning i sam-
arbejde med Den Danske Akkrediteringsfond DANAK. Lovforslaget vil
fastsætte betingelserne for registrering og godkendelse af uafhængige er-
klæringsudbydere, som er virksomheder, der er akkrediteret af DANAK
til at afgive erklæringer om bæredygtighedsrapporteringen. Derudover vil
lovforslaget fastsætte betingelserne for, at personer beskæftiget i en uaf-
hængig erklæringsudbyder kan blive godkendt som verifikatorer af Er-
hvervsstyrelsen til at underskrive erklæringer om bæredygtighedsrappor-
tering. Endelig omfatter lovforslaget vilkårene for udførelse af erklæ-
ringsopgaver om bæredygtighedsrapportering samt regler om offentligt
tilsyn.
Loven laves som en ny hovedlov, hvor de specifikke akkrediteringskrav
for, at en erklæringsudbyder kan afgive erklæringer om bæredygtigheds-
rapportering fastsættes i bekendtgørelser til loven. Det skal sikre, at der
stilles sammenlignelige krav til den uafhængige udbyder af erklærings-
ydelser som til den traditionelle finansielle revisor, ikke mindst for at
sikre offentlighedens tillid til rapporteringen.
Lovforslaget indeholder en smal overimplementering, da lovforslaget
lægger op til at stille krav om, at en verifikator
ligesom en revisor- skal
være forsikret mod økonomiske krav som betingelse for at blive god-
kendt. EU-direktiver regulerer ikke forhold vedrørende forsikring, hvor-
for et krav om forsikring betegnes som overimplementering. Indførelse af
krav for lovpligtig forsikring vil skabe lige konkurrencevilkår i forhold til
revisorerne. Derudover vil det være en fordel for de uafhængige erklæ-
ringsudbydere, så de ikke fravælges pga. af manglende forsikring.
Ikrafttræden
Lovudkastet forventes at træde i kraft den 1. januar 2025.
Økonomiske og administrative konsekvenser af lovforslaget
Lovforslaget har ikke væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Det skønnes, at lovforslaget vil medføre udgifter på 0,2 mio. kr. per år i
perioden 2026-2029 til undersøgelser af erklæringsopgaver samt sankti-
onssystemet og 0,4-0,6 mio. kr. per år fra 2030 til IT-udgifter.
Frist for bemærkninger
Erhvervsstyrelsen skal bede om eventuelle bemærkninger senest den 1.
oktober 2024 kl. 12. Styrelsen har ikke mulighed for at tage højde for be-
mærkninger, der modtages efter denne dato.
Det fremgår af høringslisten, hvilke organisationer m.v., lovudkastet er
sendt i høring hos.
Bemærkninger bedes sendt til Katrine Diethelm Jacobsen på
Ka-
[email protected]
og Peter Krogslund Jensen på
[email protected]
med henvis-
ning til j. nr. 2023-9729.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 272: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering (uafhængig erklæringsudbyder-loven), fra erhvervsministeren
2901203_0003.png
3/3
Eventuelle spørgsmål kan rettes til:
Peter Krogslund Jensen,
[email protected]
Katrine Diethelm Jacobsen,
[email protected]
Med venlig hilsen
Erhvervsstyrelsen