Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 269
Offentligt
2900548_0001.png
Betænkning over finanslovforslaget for
2025 i forhold til finansloven for 2024
August 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Erhvervsudvalgets arbejdsområde
2900548_0002.png
2
Mio. kr.
§ 8. Erhvervsministeriet
08.11.01.
..............................................
Departementet
(Driftsbev.).................................
Nettoudgift
.................... ...........................................................
Merudgiften på 13,6 mio. kr. skyldes primært
in‐
terne omprioriteringer samt pl-opregning.
08.11.79. Reserver og budgetregulering
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 1.026,1 mio. kr. skyldes
pri‐
mært, at der er afsat en reserve til
Ukrainefon‐
den og grøn industripolitik samt en reserve til
fase 2 af Automatisk Erhvervsrapportering. I
modsat retning trækker en negativ
budgetregule‐
ring vedr. politisk prioriteret opgavebortfald.
08.21.01. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
(Driftsbev.).............................................................
..................
Nettoudgift
.................... ...........................................................
Merudgiften på 10,3 mio. kr. skyldes primært
bevilling til en kontrolenhed, jf. Aftale mellem
regeringen, Danmarksdemokraterne, Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti og Radikale Venstre om en reform af
ældreområdet af april 2024.
08.21.10.
.............................................
Nævnenes Hus
(Driftsbev.)..................................
Nettoudgift
.................... ...........................................................
Merudgiften på 17,1 mio. kr. skyldes primært en
øget bevilling til behandling af klagesager.
08.21.22.
..................................................................... ..........
Indefrysningsordning på energiområdet
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 212,3 mio. kr. skyldes
pri‐
mært udløb af bevilling til afkøb af fordringer
på indefrysningsordning på energiområdet, jf.
Aftale mellem regeringen, Socialistisk
Folkepar‐
ti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative
Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og
Alternativet om serviceeftersyn og omlægning af
indefrysningsordningen af marts 2023.
Indtægt
.............. .................................................................
Jf. ovenfor.
2024
2025
Ændring
180,0
193,6
13,6
-19,2
1.006,9
1.026,1
180,5
190,8
10,3
140,5
157,6
17,1
212,9
0,6
-212,3
210,6
4,2
-206,4
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Erhvervsudvalgets arbejdsområde
2900548_0003.png
3
Mio. kr.
08.21.25.
Forskellige
indtægter
under
Erhvervsstyrelsen
................................ ...............................................
Indtægt
.................................................................
..............
Mindreindtægten på 9,3 mio. kr. skyldes primært
et nyt skøn for indtægter og udgifter vedr. afgif‐
ter i henhold til årsregnskabsloven og bøder
vedr. ulovlige aktionærlån.
2024
2025
Ændring
32,5
23,2
-9,3
08.22.41.
......................................................
Sikkerhedsstyrelsen
(Driftsbev.).........................
Nettoudgift
...........................................................
....................
Merudgiften på 50,2 mio. kr. skyldes primært en
øget bevilling til markedsovervågningsopgaver,
jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk
Folke‐
parti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative
Folkeparti og Alternativet om en forebyggelses‐
plan målrettet børn og unge - tobak, nikotin og
alkohol af november 2023.
08.25.03.
.............................................. .................................
Udbytte fra Nordsøfonden
Indtægt
.................................................................
..............
Merindtægten på 500,0 mio. kr. skyldes et nyt
skøn for udbytte fra Nordsøfonden i 2025 som
følge af højere olie- og gaspriser.
08.32.08.
................................................................... ............
Iværksætteri- og innovationsinitiativer
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 13,0 mio. kr. skyldes udløb
af midler til Fonden for Entreprenørskab, som er
finansieret af forskningsreserven for 2024.
08.32.21. Kompensationsordninger som følge af
COVID-19
.................... ...........................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 796,0 mio. kr. skyldes et nyt
skøn for efterregulering af udbetalt kompensa‐
tion i forbindelse med efterkontrollen af covid-
19-kompensationsordningerne.
Desuden forven‐
tes
der flere klagesager i 2025, hvilket forvente‐
ligt vil medføre flere udbetalinger til virksomhe‐
derne.
100,3
150,5
50,2
1.000,0
1.500,0
500,0
55,8
42,8
-13,0
-700,0
96,0
796,0
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Erhvervsudvalgets arbejdsområde
2900548_0004.png
4
Mio. kr.
08.33.12. Kapitalindskud
Danmarks Eksport- og
.............................. .................................................
Investeringsfond
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 300,0 mio. kr. skyldes primært,
at der ydes et højere kapitalindskud til storskala
demonstrationsanlæg
i henhold til den aftalte be‐
villingsprofil for kapitalindskuddet, jf. Aftale
mellem den daværende S-regering, Socialistisk
Folkeparti, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre
og Kristendemokraterne om en ny reformpakke
for dansk økonomi af januar 2022.
Indtægt
.............. .................................................................
Merindtægten på 7,0 mio. kr. skyldes en revide‐
ret profil for tilbageførsel af kapital for Dan‐
marks Erhvervsfond.
08.33.13. Ordninger under Danmarks Eksport- og
Investeringsfond
.............................. .................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 128,7 mio. kr. skyldes etablerin‐
gen af en Afrikafacilitet. I modsat retning træk‐
ker udløb af bevillingen til matchfinansierings‐
ordningen, som typisk finansieres med
fordelin‐
gen af forskningsreserven i efteråret.
08.33.26.
Udbytte - Danmarks Eksport- og
Investeringsfond
.............................. .................................................
Indtægt
.................................................................
..............
Merudgiften på 96,0 mio. kr. skyldes, at Dan‐
marks Eksport- og Investeringsfond forventes at
betale fuldt udbytte, hvilket ikke var den budget‐
terede forventning i 2024.
2024
2025
Ændring
1.414,0
1.714,0
300,0
15,0
22,0
7,0
42,7
171,4
128,7
254,0
350,0
96,0
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Erhvervsudvalgets arbejdsområde
2900548_0005.png
5
Mio. kr.
08.33.27. Risikopræmie vedr. statsgarantier og
........................... ....................................................
kapitalindskud
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 318,5 mio. kr. skyldes pri‐
mært en reduktion af risikopræmien vedr. inde‐
frysningsordning for husholdninger som følge af
en teknisk rebudgettering af ordningens
risikop‐
ræmier ifm. udløb af ordningen mhp. at de stats‐
lige risikopræmier afspejler den forventede stats‐
finansielle risiko pba. ordningens faktiske udnyt‐
telse. Desuden er der optaget en risikopræmie
vedr. statsgaranti på lån til udskiftning af olie-
eller gasfyr med en anden opvarmningskilde i
landdistrikter uden for fjernvarmenettet. Endvi‐
dere stiger den aftalte profil for risikopræmien
vedr. kapitalindskud i Danmarks Eksport-
og In‐
vesteringsfond til etablering af en særlig accele‐
rationsindsats
for vækstende danske virksomhe‐
der samt etableringen af en indsats for storskala
demonstrationsanlæg, jf. Aftale mellem den da‐
værende S-regering,
Dansk Folkeparti, Sociali‐
stisk Folkeparti, Radikale Venstre og Kristende‐
mokraterne om en ny reformpakke for dansk
økonomi af januar 2022.
08.34.01.
...............................................................................
Markedsføring af Danmark
(Reservationsbev.)
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 7,5 mio. kr. skyldes primært en
forhøjelse af tilskuddet til Global Connected sfa.
Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkepar‐
ti og Enhedslisten om grøn luftfart i Danmark af
december 2023. Derudover ydes der et tilskud til
afholdelse af et World Tour-løb i
hovedstadsom‐
rådet.
08.35.01.
......................................................................
Regionaludvikling mv.
(Reservationsbev.).........
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 108,4 mio. kr. skyldes primært,
at der er optaget udgifter og indtægter i tilknyt‐
ning til projekter og teknisk bistand under EU-
programmerne for programperioden 2021-2027,
herunder Den Europæiske Fond for Regionalud‐
vikling og Fonden for Retfærdig Omstilling.
Indtægt
.............. .................................................................
Jf. ovenfor.
2024
2025
Ændring
907,6
589,1
-318,5
19,1
26,6
7,5
641,5
749,9
108,4
612,7
720,3
107,6
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Erhvervsudvalgets arbejdsområde
2900548_0006.png
6
Mio. kr.
08.35.02.
...........................................................................
Brexittilpasningsreserven
(Reservationsbev.)....
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 19,1 mio. kr. skyldes, at der
er optaget udgifter og indtægter i tilknytning til
projekter og teknisk bistand
under Brexittilpas‐
ningsreserven, jf. Aftale mellem den daværende
S-regering,
Venstre, Dansk Folkeparti, Sociali‐
stisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Frie Grønne,
Alter‐
nativet og Kristendemokraterne om udmøntning
af Brexittilpasningsreserven til dansk erhvervsliv
af januar 2022 og Aftale mellem den daværende
S-regering,
Venstre, Dansk Folkeparti, Sociali‐
stisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige,
Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet og
Kristendemokraterne om udmøntning af Brexit-
reserven til fiskerisektoren af december 2021.
Indtægt
.............. .................................................................
Jf. ovenfor.
08.71.01.
...............................................
Søfartsstyrelsen
(Driftsbev.)................................
Nettoudgift
.................... ...........................................................
Mindreudgiften på 23,5 mio. kr. skyldes primært
udløb af en midlertidig bevilling til håndtering
af it-udgifter i Søfartsstyrelsen i 2024.
2024
2025
Ændring
20,1
1,0
-19,1
20,1
1,0
-19,1
257,8
234,3
-23,5