Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 269
Offentligt
2900547_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2025
i forhold til finansloven for 2024
August 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Erhvervsudvalgets arbejdsområde
FFL25 sammenlignet med FL24
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2025
sammenlignet med finansloven for 2024 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2024. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2025.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2025, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2024 (B-
året).
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2025 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2025 i forhold til finansloven for 2024,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2024 til finanslov-
forslaget for 2025.
Oversigten over hovedbevægelser er nu understøttet af det nye it-system, Statens Bevil-
lings- og Regnskabsløsning, og har derfor samme format som
Betænkning over finanslovforsla-
get for 2025 i forhold til finansloven for 2024.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Erhvervsudvalgets arbejdsområde
2900547_0003.png
3
Mio. kr.
§ 8. Erhvervsministeriet
08.11.79. Reserver og budgetregulering
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 1.026,1 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at der er afsat en reserve til Ukrainefon‐ den
og grøn industripolitik samt en reserve til fase 2 af
Automatisk Erhvervsrapportering. I modsat
retning trækker en negativ budgetregule‐ ring
vedr. politisk prioriteret opgavebortfald.
08.21.22.
..................................................................... ..........
Indefrysningsordning på energiområdet
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 212,3 mio. kr. skyldes pri‐
mært udløb af bevilling til afkøb af energivirk‐
somhedernes fordringer på indefrysningsordning
på energiområdet, jf. Aftale mellem regeringen,
Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne,
Det Konservative Folkeparti,
Enhedslisten, Ra‐
dikale Venstre og Alternativet om serviceefter‐
syn og omlægning af indefrysningsordningen af
marts 2023.
Indtægt
.................................................................
..............
Jf. ovenfor,
08.22.41.
......................................................
Sikkerhedsstyrelsen
(Driftsbev.).........................
Nettoudgift
...........................................................
....................
Merudgiften på 50,2 mio. kr. skyldes primært en
øget bevilling til markedsovervågningsopgaver,
jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folke‐
parti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative
Folkeparti og Alternativet om en forebyggelses‐
plan målrettet børn og unge - tobak, nikotin og
alkohol af november 2023.
08.25.03.
.............................................. .................................
Udbytte fra Nordsøfonden
Indtægt
.................................................................
..............
Merindtægten på 500,0 mio. kr. skyldes et nyt
skøn for udbytte fra Nordsøfonden i 2025 som
følge af højere olie- og gaspriser.
2024
2025
Ændring
-19,2
1.006,9
1.026,1
212,9
0,6
-212,3
210,6
4,2
-206,4
100,3
150,5
50,2
1.000,0
1.500,0
500,0
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Erhvervsudvalgets arbejdsområde
2900547_0004.png
4
Mio. kr.
08.32.21. Kompensationsordninger som følge af
COVID-19
.................... ...........................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 796,0 mio. kr. skyldes et nyt skøn
for efterregulering af udbetalt kompensa‐ tion i
forbindelse med efterkontrollen af covid- 19-
kompensationsordningerne.
Desuden forven‐ tes
der flere klagesager i 2025, hvilket forvente‐ ligt
vil medføre flere udbetalinger til virksomhe‐
derne.
08.33.12. Kapitalindskud
Danmarks Eksport- og
Investeringsfond
.............................. .................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 300 mio. kr. skyldes primært, at
der ydes et højere kapitalindskud til storskala
demonstrationsanlæg i henhold til den aftalte be‐
villingsprofil for kapitalindskuddet, jf. Aftale
mellem den daværende S-regering, Socialistisk
Folkeparti, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre
og Kristendemokraterne om en ny reformpakke
for dansk økonomi af januar 2022.
08.33.13. Ordninger under Danmarks Eksport- og
Investeringsfond
.............................. .................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 128,7 mio. kr. skyldes etablerin‐
gen
af en Afrikafacilitet. I modsat retning træk‐
ker udløb af bevillingen til matchfinansierings‐
ordningen, som typisk finansieres med fordelin‐
gen af forskningsreserven i efteråret.
08.33.26.
Udbytte - Danmarks Eksport- og
Investeringsfond
.............................. .................................................
Indtægt
.................................................................
..............
Merudgiften på 96,0 mio. kr. skyldes, at Dan‐
marks Eksport- og Investeringsfond forventes at
betale fuldt udbytte, hvilket ikke var den budget‐
terede forventning i 2024.
2024
2025
Ændring
-700,0
96,0
796,0
1.414,0
1.714,0
300,0
42,7
171,4
128,7
254,0
350,0
96,0
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Erhvervsudvalgets arbejdsområde
2900547_0005.png
5
Mio. kr.
08.33.27. Risikopræmie vedr. statsgarantier og
kapitalindskud
........................... ....................................................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på
318,5 mio. kr. skyldes pri‐
mært en reduktion af risikopræmien vedr. inde‐
frysningsordning for husholdninger som følge af
en teknisk rebudgettering af ordningens risikop‐
ræmier ifm. udløb af ordningen mhp. at de stats‐
lige risikopræmier afspejler den forventede
stats‐
finansielle risico pba. ordningens faktiske udnyt‐
telse. Desuden er der optaget en risikopræmie
vedr. statsgaranti på lån til udskiftning af olie-
eller gasfyr med en anden opvarmningskilde i
landdistrikter uden for fjernvarmenettet. Endvi‐
dere stiger den aftalte profil for risikopræmien
vedr. kapitalindskud i Danmarks Eksport-
og In‐
vesteringsfond til etablering af en særlig accele‐
rationsindsats for vækstende danske virksomhe‐
der samt etableringen af en indsats for storskala
demonstrationsanlæg,
jf. Aftale mellem den da‐
værende S-regering,
Dansk Folkeparti, Sociali‐
stisk Folkeparti, Radikale Venstre og Kristende‐
mokraterne om en ny reformpakke for dansk
økonomi af januar 2022.
2024
2025
Ændring
907,6
589,1
-318,5