Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 26
Offentligt
2765854_0001.png
Folke'ngets erhvervsudvalg
Folke'nget
Chris'ansborg
1240 København K
FLATPAY ApS
Lyskær 13A, 3 sal
2730 Herlev
CVR-nr. 42 71 80 33
F: 71 92 48 48
www.flatpay.com
D. 12 oktober 2023
Ingen kan redegøre for centralt tal i kampagne fra Nets
Kære medlemmer af Folketingets Erhvervsudvalg,
Det danske marked for betalinger kan være komplekst og svært at gennemskue, især for mindre erhvervsdrivende og danske
forbrugere. Det er Flatpays klare opfattelse, at aktørerne på markedet har et særligt ansvar for at bidrage til et oplyst
betalingsmarked, så det danske erhvervsliv kan træffe velinformerede beslutninger om, hvilke betalingsløsninger der passer
bedst til dem og deres behov.
Derfor føler vi os også forpligtede til at reagere, når vi ser en betalingsaktør i Danmark, der modarbejder ovenstående vision.
I september 2023 lancerede italienskejede Nets en landsdækkende kampagne med det formål at promovere deres Dankort.
Kampagnen har været, og er fortsat – ekstremt synlig i danske supermarkeder, på tv, i streamingtjenester, biografer og
udendørs reklamer, med påstanden, at "Dankortet sparer danske erhvervsdrivende 500 millioner årligt" som
omdrejningspunkt.
Hverken Nets eller Dansk Erhverv, som begge står bag kampagnen, har trods utallige opfordringer fra både medier, eksperter
og aktører i branchen kunnet kaste nærmere lys på de 500 mio. kr, og hvordan man er nået frem til den konklusion. I stedet har
de udelukkende henvist til rapporten "The call for co-badging in Denmark," udarbejdet af det amerikanske analysebureau
"CMSPI".
Flatpay finder CMPSI-rapporten bekymrende, da den på flere områder videregiver faktuelle fejl og generelt viser uvidenhed om
de grundlæggende dynamikker og funktioner på det danske betalingsmarked.
Vi – ligesom mange andre markedsaktører - hæfter os dog primært ved, at CMSPI i deres beskrivelse af erhvervsdrivendes
besparelser henviser til 'interne beregninger og analyse,' hvorfor ingen kan få indsigt i beregningerne bag de påstande, der nu
pryder gadebilledet i Danmark.
Flatpay har gentagne gange henvendt sig til CMSPI for at få indsigt i deres underliggende beregninger og metode, dog forgæves.
Derved har vi en situation, hvor hverken Nets, Dansk Erhverv eller CMSPI vil tage ansvar for og forklare det centrale tal i en
kampagne, de er afsender på.
Ligeledes kunne man læse af et svar fra Erhvervsministeren til udvalget i sidste uge, at de 500 millioner ikke er et tal, som
ministeriet er bekendt med.
CMSPI har nu fjernet den omtalte rapport fra deres hjemmeside. Nets har gentagne gange forsikret om, at de har fuld tillid til
rapportens påstand om den årlige besparelse og ønsker derfor ikke at stoppe deres kampagne, som videreformidler påstanden.
På den baggrund må vi formode, at Nets har større tiltro til CMSPI's beregninger end CMSPI selv.
Det fremgår blandt andet af markedsføringsloven, at markedsføring skal være korrekt og dokumenterbar. Det er også på den
baggrund, at vi hos Flatpay har indsendt en begæring til Sø- og Handelsretten om at få kampagnen stoppet.
Det har vi dels gjort, fordi vi mener, at de misledende budskaber i Nets' kampagne kan skævvride konkurrencen på markedet og
dermed skade vores virksomhed, dels fordi vi ser os forpligtet til at sikre, at danskerne har faktuelt korrekt information at
forholde sig til, især nu hvor debatten om vores betalingsmarked verserer.
Flatpay kvitterer for, at Erhvervsudvalget har øget fokus på at forbedre vilkårene på det danske betalingsmarked, og står
naturligvis til rådighed for udvalgets medlemmer angående spørgsmål relateret til ovenstående eller betalingsmarkedet mere
generelt.
Med venlig hilsen
Sander Janca-Jensen
CEO
og stifter af
Flatpay