Beretning nr.
1
Folketinget 2023-24
Beretning afgivet af Erhvervsudvalget den 12. oktober 2023
Beretning
om
nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe under Erhvervsudvalget om at
reducerer administrative byrder
Erhvervsudvalget nedsætter, med opbakning fra alle par-
tier i udvalget, en parlamentarisk arbejdsgruppe, som skal
undersøge mulighederne for at reducere de administrative
byrder, som erhvervslivet er pålagt.
Baggrund
Erhvervsudvalget arbejder for, at erhvervslivet får de
bedste rammebetingelser for at drive virksomhed i Dan-
mark. Det skal være let at etablere, drive og skalere en
virksomhed, og derfor er det vigtigt, at der hele tiden er
fokus på, om de administrative byrder kan gøres mindre byr-
defulde eller helt fjernes. Samtidig må det ikke ignoreres, at
virksomhederne indrapporterer data vedrørende skat, miljø,
bogføring m.v. Der skal dog være fokus på, hvordan disse
indrapporteringskrav indrettes på den mest hensigtsmæssige
måde, så det giver færrest mulige administrative byrder for
erhvervslivet og særlig for iværksættere og små og mellem-
store virksomheder. Det kan f.eks. dreje sig om indrapporte-
ringskrav, der er etableret for at passe på miljøet eller for at
undgå snyd med skat, moms osv., men hvor udformningen
af kravet ikke er hensigtsmæssig for virksomhederne.
Ifølge SMVdanmark er regelmængden siden 1989 tre-
doblet, og i dag bruger små og mellemstore virksomheder
det, der svarer til arbejdet fra 35.000 personer på at indberet-
te til det offentlige (»Hiv i håndbremsen for bureaukratiet«,
Jyllans-Posten, den 4. december 2022). Små og mellemstore
virksomheder bruger over 30 mia. kr. årligt i arbejdstid ale-
ne på fakturahåndtering, bogføring og indberetning til myn-
dighederne. Det svarer til 70.000 kr. pr. virksomhed. Nogle
af disse omkostninger stammer dog fra regler, der enten
tjener tungtvejende samfundshensyn eller er implementering
af EU-regler (»Stor administrativ lettelse er vedtaget«, Er-
hvervsministeriet, den 23. maj 2022). DI peger i en ny
analyse på, at særlig ny EU-regulering vil betyde ekstra
administrative omkostninger for dansk erhvervsliv i størrel-
sesordenen 10-15 mia. kr. i de kommende år på særligt det
digitale og det grønne område. (»Markant stigning i regule-
ring og administrative byrder for danske virksomheder«, DI,
august 2023).
Lettelserne i de administrative byrder var i 2021 nede
på ganske få millioner kroner, og over de seneste 10 år
har der været udsving i byrdelettelserne (»Administrative
lettelser er stort set forsvundet på 10 år«, Ritzau, den 10.
maj 2023). Ifølge regeringens redegørelser om bedre regule-
ring for erhvervslivet overstiger de løbende lettelser de nye
løbende byrder i 7 til 11 tilfælde i perioden fra 2010 til
2022. I 2022 blev der gennemført regulering, som medfører
løbende erhvervsøkonomiske lettelser for netto 2.517 mio.
kr. som følge af vedtagelsen af bl.a. bogføringsloven, herun-
der automatisk erhvervsrapportering, og regeringen vil iføl-
ge regeringsgrundlaget fortsætte arbejdet med automatisk
erhvervsrapportering, der skal understøtte, at erhvervslivet
og samfundet kan realisere det fulde potentiale på op mod 3.
mia. kr. i årlige besparelser ved digitalisering af bogførings-
og regnskabsprocesser. (»Redegørelse om bedre regulering
for erhvervslivet 2022«, Folketinget 2022-23 (2. samling),
den 1. juni 2023).
Erhvervsudvalget ønsker at sætte fokus på de administra-
tive byrder, som erhvervslivet er pålagt, ved at nedsætte en
parlamentarisk arbejdsgruppe, der skal undersøge mulighe-
derne for at reducere byrderne.
Afgrænsning
Administrative byrder bruges ofte som en samlebetegnel-
se for krav fra myndigheder til borgere og erhvervsliv. Er-
hvervsministeriet har i 2021 defineret administrative konse-
kvenser som de omkostninger eller besparelser, virksomhe-
der har ved at levere information til myndighederne eller en
tredjepart som følge af oplysningskrav i reguleringen. Kon-
sekvenserne opgøres med udgangspunkt i den tid eller de
omkostninger, virksomhederne skal bruge på at indsamle,
indberette, dokumentere og videreformidle information, der
stilles krav om i den ændrede regulering. Dette gælder også
fremvisning af dokumentation ved offentligt tilsyn og kon-
AX029037