Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 245
Offentligt
2888601_0001.png
UDKAST
Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del - Bilag 245
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en investeringsfond for Færøerne m.v.
(Overdragelse af investeringsfonden til Færøerne)
§1
I lov nr. 28 af 29. januar 1964 om en investeringsfond for Færøerne m.v.,
som ændret ved lov nr. 217 af 27. maj 1970, lov nr. 153 af 31. marts 1976,
§ 1 i lov nr. 566 af 16. november 1977, lov nr. 350 af 18. april 2007 og lov
nr. 512 af 27. maj 2013, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1 a.
Fonden overdrages til de færøske myndigheder.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 245: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om investeringsfond for Færøerne m.v., fra erhvervsministeren
2888601_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning................................................................................................ 2
2. Lovforslagets hovedpunkter .................................................................... 3
2.1. Overdragelse af Investeringsfonden til de færøske myndigheder .... 3
2.1.1. Gældende ret ................................................................................. 3
3.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning....... 4
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige ..................................................................................................... 5
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. ..... 6
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for... 6
erhvervslivet m.v. ........................................................................................ 6
5. Administrative konsekvenser for borgerne ............................................. 6
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne. ............ 6
6. Klimamæssige konsekvenser .................................................................. 6
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser. ................................. 6
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser .................................................... 6
8. Forholdet til EU-retten ............................................................................ 6
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter. ................................... 6
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v. ............................................. 6
10. Sammenfattende skema ......................................................................... 6
1. Indledning
Investeringsfonden for Færøerne har siden 1976 været administreret af de
færøske myndigheder.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 245: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om investeringsfond for Færøerne m.v., fra erhvervsministeren
2888601_0003.png
UDKAST
Der har længe fra skiftende landsstyrer været et ønske om, at Investerings-
fonden for Færøerne overdrages til de færøske myndigheder. I januar 2024
indgik regeringen og Færøernes landsstyre en hensigtserklæring herom.
På den baggrund foreslås det, at lov om en investeringsfond for Færøerne
m.v. ændres, så fonden overdrages til de færøske myndigheder den 1. januar
2025. Det fremgår af hensigtserklæringen, at overdragelse sker ved lovæn-
dring.
Lovforslaget er forelagt for de færøske myndigheder til udtalelse.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Overdragelse af Investeringsfonden til de færøske myndigheder
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1, stk. 1, i lov om en investeringsfond for Færøerne m.v.,
at der oprettes en investeringsfond for Færøerne. Fondens midler er tilveje-
bragt ved statstilskud.
Af bemærkningerne til lovens § 1 følger det, at fonden blev oprettet ved
statstilskud, så der blev tilvejebragt et grundlag for udvikling og differenti-
ering af det færøske erhvervsliv, jf. Folketingstidende 1963-64, tillæg A,
spalte 350. Fonden skulle i første række yde lån til investeringer i offentlige
anlæg, der udgør det nødvendige grundlag for en fortsat økonomisk udvik-
ling, og i anden række tillige lån, der direkte kan bidrage til erhvervslivets
udbygning.
Det fremgår af § 2 i lov om en investeringsfond for Færøerne m.v., at fonden
ledes af en bestyrelse, der udpeges af det færøske hjemmestyre.
Af § 3, stk. 3, fremgår det, at de nærmere regler om fondens virksomhed
fastsættes af hjemmestyret.
Det fremgår af bemærkningerne til § 2 og § 3, stk. 3, at bestemmelsernes
ordlyd er formuleret på baggrund af anbefaling fra det rådgivende udvalg
vedrørende Færøerne med henblik på en øget færøsk indflydelse, således at
det er overladt til det færøske hjemmestyre alene at udpege bestyrelsens for-
mand og medlemmer samt fastsætte de nærmere regler for fondens virksom-
hed inden for rammerne af lovens § 3, jf. Folketingstidende 1975-76, tillæg
A, spalte 3808.
Det følger heraf, at de færøske myndigheder siden 1976 har haft kompeten-
cen til at beslutte, hvem der sidder i bestyrelsen samt fastsætte nærmere reg-
ler om fondens virksomhed.
3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 245: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om investeringsfond for Færøerne m.v., fra erhvervsministeren
2888601_0004.png
UDKAST
Sager og sagsområder overtages efter reglerne i lov nr. 578 af 24. juni 2005
om de færøske myndigheders overtagelse af sager og sagsområder (overta-
gelsesloven). Det fremgår af lovens § 1, stk. 1, at loven omfatter samtlige
sager og sagsområder, jf. dog § 1, stk. 2. Efter § 1, stk. 2, omfatter loven
ikke statsforfatningen, statsborgerskab, Højesteret, udenrigs-, sikkerheds-
og forsvarspolitik samt valuta- og pengepolitik.
Efter § 13 i lov nr. 137 af 23. marts 1948 om Færøernes hjemmestyre (hjem-
mestyreloven) forbliver alle gældende bestemmelser på Færøerne, der ikke
strider mod hjemmestyreloven, i kraft, indtil de ændres eller ophæves af
rette myndighed.
Det fremgår af bemærkningerne til § 13, jf. Rigsdagstidende 1947-48, tillæg
A, spalte 4602,
at der med udtrykket ”rette myndighed”
er tænkt på den
myndighed, der efter lovens ikrafttræden til enhver tid har kompetencen til
at træffe bestemmelserne for det pågældende område.
Bestemmelsen i hjemmestyrelovens § 13 finder tilsvarende anvendelse i for-
hold til sager og sagsområder, der er omfattet af overtagelsesloven, jf. over-
tagelseslovens § 5, stk. 1.
Det fremgår af fondslovens § 1, stk. 4, nr. 1, at fonde, der er oprettet ved
lov, ikke er omfattet af fondsloven.
Det fremgår ligeledes af § 3, stk. 1, nr. 2, i lov om erhvervsdrivende fonde,
at fonde, der er oprettet ved lov, ikke er omfattet af lov om erhvervsdrivende
fonde.
Investeringsfonden for Færøerne er således ikke omfattet af fondsloven eller
lov om erhvervsdrivende fonde, da fonden er nedsat ved lov, jf. § 1, stk. 1,
i lov om en investeringsfond for Færøerne m.v.
3.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
For at følge op på hensigtserklæringen fra januar 2024 mellem regeringen
og Færøernes landsstyre om overdragelse af Investeringsfonden for Færø-
erne ved lov er det Erhvervsministeriets vurdering, at fonden skal overdra-
ges til de færøske myndigheder ved ændring af lov om en investeringsfond
for Færøerne m.v. Vedtages lovforslaget, har de færøske myndigheder her-
efter også den lovgivende magt vedrørende fonden, jf. overtagelseslovens §
3.
Med bestemmelserne i § 2 og § 3, stk. 3, i lov om en investeringsfond for
Færøerne m.v., som blev indsat ved en lovændring i 1976, har Færøernes
4
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 245: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om investeringsfond for Færøerne m.v., fra erhvervsministeren
2888601_0005.png
UDKAST
hjemmestyre haft kompetencen til at beslutte, hvem der sidder i bestyrelsen
samt fastsætte nærmere regler om fondens virksomhed.
Siden 1976 har de færøske myndigheder derfor i praksis administreret fon-
den. Erhvervsministeriet finder det derfor hensigtsmæssigt, at fonden over-
drages til de færøske myndigheder, således at de færøske myndigheder
fremadrettet har kompetencen til at regulere forhold om fonden og disponere
over aktiverne i fonden. Med en overdragelse har de færøske myndigheder
således det fulde ansvar for fonden, herunder det økonomiske ansvar.
Det foreslås at indsætte et nyt § 1 a i loven, hvoraf det følger, at Investe-
ringsfonden for Færøerne overdrages til de færøske myndigheder.
Den foreslåede ordning vil medføre, at fonden overdrages til de færøske
myndigheder den 1. januar 2025, når loven træder i kraft. Den gældende
lovgivning om fonden vil fortsat finde anvendelse på Færøerne i overens-
stemmelse med overtagelseslovens § 5, stk. 1, jf. hjemmestyrelovens § 13.
De færøske myndigheder kan ændre disse regler, såfremt Lagtinget beslutter
sig for dette.
For nærmere om den foreslåede ordning henvises til lovforslagets § 1, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
En overdragelse af fonden til de færøske myndigheder repræsenterer et tab
for de offentlige finanser, hvilket vurderes som udgangspunkt at svare til
fondens aktiver på 653 mio. kr. Det vurderes, at tabet forbundet med over-
dragelsen af fonden vil medføre et finansieringsbehov på 93 mio. kr. årligt
i 2025-2028, idet en udgiftsvirkning ved kapitaloverførsler udglattes over
en 7-årig periode i opgørelsen af den strukturelle saldo. Samlet set vil det
medføre et udgiftsbehov på 372 mio. kr. i alt i FL-perioden 2025-2028 sva-
rende til svækkelsen af den strukturelle offentlige saldo.
Lovforslaget har ikke implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og implementeringskon-
sekvenser for kommunerne eller regionerne.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes at ikke være
relevante for lovforslaget.
5
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 245: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om investeringsfond for Færøerne m.v., fra erhvervsministeren
2888601_0006.png
UDKAST
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den … til den … været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
[om udtalelse fra de færøske myndigheder]
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Ingen
Udgiftsbehov på 372 mio. kr. i alt i
FL-perioden 2025-2028.
Ingen
Ingen
6
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 245: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om investeringsfond for Færøerne m.v., fra erhvervsministeren
2888601_0007.png
UDKAST
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant
omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ja
Nej
X
7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 245: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om investeringsfond for Færøerne m.v., fra erhvervsministeren
2888601_0008.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1, stk. 1, i lov om en investeringsfond for Færøerne m.v.,
at der oprettes en investeringsfond for Færøerne. Fondens midler er tilveje-
bragt ved statstilskud.
Sager og sagsområder overtages efter reglerne i lov nr. 578 af 24. juni 2005
om de færøske myndigheders overtagelse af sager og sagsområder (overta-
gelsesloven). Det fremgår af lovens § 1, stk. 1, at loven omfatter samtlige
sager og sagsområder, jf. dog § 1, stk. 2. Efter § 1, stk. 2, omfatter loven
ikke statsforfatningen, statsborgerskab, Højesteret, udenrigs-, sikkerheds-
og forsvarspolitik samt valuta- og pengepolitik.
Efter § 13 i lov om Færøernes hjemmestyre (hjemmestyreloven) forbliver
alle gældende bestemmelser på Færøerne, der ikke strider mod hjemmesty-
reloven, i kraft, indtil de ændres eller ophæves af rette myndighed.
Det fremgår af forarbejderne til § 13, jf. Rigsdagstidende 1947-48, tillæg A,
spalte 4602,
at der med udtrykket ”rette myndighed” er tænkt på den myn-
dighed, der efter lovens ikrafttræden til enhver tid har kompetencen til at
træffe bestemmelserne for det pågældende område.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i de al-
mindelige bemærkninger.
Det foreslås at indsætte en ny
§ 1 a
i lov om en investeringsfond for Færø-
erne m.v. Ifølge den foreslåede bestemmelse overdrages Investeringsfonden
for Færøerne til de færøske myndigheder.
Forslaget indebærer, at Investeringsfonden for Færøerne overdrages til de
færøske myndigheder på tidspunktet for lovens ikrafttræden den 1. januar
2025. Med en overtagelse vil de færøske myndigheder have det fulde ansvar
for fonden, herunder det økonomiske ansvar. Virkningen af bestemmelsen
er, at fondens midler overgår til de færøske myndigheder, og at det fra ikraft-
trædelsestidspunktet af loven den 1. januar 2025, jf. lovforslagets § 2, er de
færøske myndigheder, der også har den lovgivende magt og dermed kom-
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 245: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om investeringsfond for Færøerne m.v., fra erhvervsministeren
2888601_0009.png
UDKAST
petencen til at regulere alle forhold vedrørende fonden og dens midler frem-
adrettet, herunder hvordan fonden indrettes, hvordan midlerne i fonden skal
udmøntes m.v. Gældende lovgivning om fonden vil forblive i kraft, indtil
de færøske myndigheder måtte ønske at ændre eller ophæve denne, jf. over-
tagelseslovens § 5, stk. 1, jf. hjemmestyrelovens § 13.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2025.
Bestemmelsen medfører, at loven træder i kraft den 1. januar 2025, og at
Investeringsfonden for Færøerne overdrages til de færøske myndigheder på
denne dato.
9
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 245: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om investeringsfond for Færøerne m.v., fra erhvervsministeren
2888601_0010.png
UDKAST
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 28 af 29. januar 1964 om
en investeringsfond for Færøerne
m.v., som ændret ved lov nr. 217 af
27. maj 1970, lov nr. 153 af 31.
marts 1976, § 1 i lov nr. 566 af 16.
november 1977, lov nr. 350 af 18.
april 2007 og lov nr. 512 af 27. maj
2013, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1a.
Fonden overdrages til de
færøske myndigheder.«
10