Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 244
Offentligt
2888585_0001.png
Forslag
til
Lov om beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industri-
produkter
1
(Implementering af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2023/2411 af 18. oktober 2023 om beskyttelse af geografiske betegnelser
for håndværks- og industriprodukter og om ændring af forordning (EU)
2017/1001 og (EU) 2019/1753)
Formål
§ 1.
Loven har til formål at gennemføre og supplere Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2023/2411 af 18. oktober 2023 om beskyttelse
af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter og om æn-
dring af forordning (EU) 2017/1001 og (EU) 2019/1753 jf. bilag 1 til
denne lov.
Bemyndigelse
§ 2.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler med henblik på opfyl-
delsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/2411 af
18. oktober 2023 om beskyttelse af geografiske betegnelser for hånd-
værks- og industriprodukter og om ændring af forordning (EU) 2017/1001
og (EU) 2019/1753.
Stk. 2. For regler, der udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes straf i
form af bøde eller fængsel indtil 2 år for overtrædelse af bestemmelser i
reglerne eller af vilkår, der meddeles efter reglerne. I reglerne kan der fast-
sættes straf i form af bøde eller fængsel indtil 2 år for overtrædelse af be-
stemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/2411
af 18. oktober 2023 om beskyttelse af geografiske betegnelser for hånd-
værks- og industriprodukter og om ændring af forordning (EU) 2017/1001
og (EU) 2019/1753.
Stk. 3.
Beføjelser, der er tillagt erhvervsministeren i denne lov, udøves af
Patent- og Varemærkestyrelsen.
Ikrafttræden
1
»Som bilag 1 til loven er medtaget Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2023/2411 af 18. oktober 2023 om beskyttelse af geografiske betegnelser for hånd-
værks- og industriprodukter og om ændring af forordning (EU) 2017/1001 og (EU)
2019/1753, EU-Tidende 2023, L-udgaven. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af forordningen i lovens bilag
er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordningens
umiddelbare gyldighed i Danmark.
1
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, fra erhvervsministeren
§ 3.
Loven træder i kraft den 1. december 2025.
Ændringer i anden lovgivning
§ 4.
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 250 af 4. marts 2024, foreta-
ges følgende ændringer:
1.
§ 653, stk. 2, nr. 13,
affattes således:
»13) krænkelse af
geografiske betegnelser for vin, spiritus og landbrugs-
produkter, herunder fødevarer,«.
2.
I
§ 653, stk. 2,
indsættes efter nr. 13 som nyt nummer:
»14) krænkelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industripro-
dukter og«.
Nr. 14 bliver herefter nr. 15.
Territorial gyldighed
§ 5.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens §§ 1-3 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne eller Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske eller de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
Den 18. oktober 2023 blev Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2023/2411 af 18. oktober 2023 om beskyttelse af geografiske betegnelser
for håndværks- og industriprodukter og om ændring af forordning (EU)
2017/1001 og (EU) 2019/1753 vedtaget.
Formålet med forordningen er at etablere et harmoniseret beskyttelsessy-
stem af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter på EU-
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, fra erhvervsministeren
niveau. Med forordningen etableres regler, der skal regulere beskyttelse, re-
gistrering samt kontrol og håndhævelse af visse navne, der identificerer
håndværks- og industriprodukter, der besidder særlige egenskaber, om-
dømme eller andre karakteristika, som hovedsageligt kan tilskrives dets
geografiske oprindelse.
Derudover fastsætter forordningen også regler for geografiske betegnelser,
der er optaget i det internationale register etableret under det internationale
registrerings- og beskyttelsessystem for oprindelsesbetegnelser og geogra-
fiske betegnelser. Det internationale registrerings- og beskyttelsessystem
for oprindelsesbetegnelser og geografiske betegnelser er baseret på Genève-
aftalen, som administreres af Verdensorganisationen for Intellektuel Ejen-
domsret (WIPO).
Forordningen indeholder forpligtelser for medlemsstaterne i forhold til re-
gistrering samt kontrol og håndhævelse af geografiske betegnelser for hånd-
værks- og industriprodukter, som skal gennemføres i dansk lovgivning.
Lovforslagets primære formål er derfor at etablere hjemmel til, at der kan
fastsættes administrative forskrifter, der kan gennemføre opfyldelsen af de
forpligtelser, som forordningen pålægger medlemsstaterne.
Med bemyndigelsesbestemmelsen gives der mulighed for at fastsætte admi-
nistrative forskrifter om beskyttelse, registrering samt kontrol og håndhæ-
velse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter.
Kontrol og håndhævelse omfatter verifikation af, at produkter, der er be-
skyttet med en geografisk betegnelse, produceres i henhold til produktspe-
cifikationen. Det omfatter samtidig overvågning af anvendelsen af geogra-
fiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, der markedsføres i
Danmark. Desuden giver bemyndigelsesbestemmelsen mulighed for, at der
kan fastsættes regler om straf for overtrædelse af forordningen.
2. Baggrund
Der er i EU allerede etableret beskyttelse af geografiske betegnelser for vin
og spiritus samt landbrugsprodukter og fødevarer. Champagne, parmesan-
ost eller de danske lammefjordskartofler er eksempler på eksisterende geo-
grafiske betegnelser. Med forordningen indføres en ny beskyttelse af geo-
grafiske betegnelser for produkter, der ikke er omfattet af anvendelsesom-
rådet for den eksisterende EU-ret.
Der findes i dag ikke en harmoniseret beskyttelse af geografiske betegnelser
for håndværks- og industriprodukter i EU. Nationale beskyttelsessystemer
for håndværks- og industriprodukter findes kun i 16 ud af de 27 EU-med-
lemsstater i dag. Danmark er ikke iblandt de lande.
3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, fra erhvervsministeren
Den 26. november 2019 tiltrådte EU Genèveaftalen, der forvaltes af Ver-
densorganisationen for Intellektuel Ejendomsret (WIPO). Genèveaftalen gi-
ver mulighed for at opnå beskyttelse af geografiske betegnelser, uanset arten
af de varer, de gælder for, og omfatter derfor håndværks- og industripro-
dukter. For fuldt ud at opfylde disse internationale forpligtelser, skal det
sikres, at der i hele EU findes ensartet anerkendelse og beskyttelse af geo-
grafiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter.
Den 18. oktober 2023 blev Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2023/2411 af 18. oktober 2023 om beskyttelse af geografiske betegnelser
for håndværks- og industriprodukter og om ændring af forordning (EU)
2017/1001 og (EU) 2019/1753 derfor vedtaget.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1 Geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter
3.1.1 Gældende ret
Der er i gældende dansk ret ingen særlig lovgivning om beskyttelse af geo-
grafiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter.
Geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter kan dog alle-
rede i dag nyde en vis beskyttelse i dansk ret, da varemærkeloven giver mu-
lighed for at registrere geografiske angivelser, når varemærket fx udgør et
kollektivmærke eller et garanti- eller certificeringsmærke.
Geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter er også be-
skyttet i kraft af markedsføringsloven § 3 om god markedsføringsskik og
øvrige regler i markedsføringslovens § 5. Markedsføringslovens § 5 skal
blandt andet sikre, at forbrugere ikke vildledes til at købe et produkt eller en
tjenesteydelse, f. eks ved uberettiget brug af geografiske betegnelser. På til-
svarende vis kan et ansøgt varemærke afslås fra registrering, eller et regi-
streret mærke kan ophæves, såfremt varemærket vil vildlede med hensyn til
varens geografiske oprindelse.
3.1.2 Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med lovforslagets § 2 foreslås det, at der indføres en bemyndigelsesbestem-
melse med henblik på at fastsætte nærmere regler i forbindelse med opfyl-
delsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/2411 af 18.
oktober 2023 om beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og
industriprodukter og om ændring af forordning (EU) 2017/1001 og (EU)
2019/1753.
Det fremgår af forordningens. artikel 50, at medlemsstater skal udpege en
eller flere kompetente myndigheder, der er ansvarlig for blandt andet at ud-
føre registrering samt kontrol og håndhævelse af geografiske betegnelser
for håndværks- og industriprodukter.
4
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, fra erhvervsministeren
Erhvervsministeriet vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt, at udpegnin-
gen af offentlige myndigheder, der skal varetage registrering samt kontrol
og håndhævelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industripro-
dukter, fastsættes via administrative forskrifter. Erhvervsministeriet lægger
vægt på, at det er muligt at tildele denne kontrolopgave til en offentlig myn-
dighed, som har erfaring med at udføre kontrolopgaver på andre områder.
Den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om straf for overtrædelse
af bestemmelser i forordningen vil blive udmøntet i en bekendtgørelse med
en strafbestemmelse, der henviser direkte til forordningen. Erhvervsmini-
steriet vurderer, at fastsættelse af regler om straf for overtrædelse af regler
i forordningen vil gøre det mere gennemskueligt med henblik på, hvilke
regler der straffes ved overtrædelse.
3.2 Bevissikring ved krænkelse af immaterielle rettigheder
3.2.1 Gældende ret
Retsplejelovens § 653 giver mulighed for bevissikring i sager om bl.a. im-
materialret. Bestemmelsen giver rettighedshaver mulighed for at anmode
fogedretten om, at der hos en anden skal foretages en undersøgelse med
henblik på at sikre bevis for krænkelse af rettighedshavers immaterielle
rettigheder. Fogedretten kan træffe beslutning om bevissikring, når nær-
mere angivne betingelser er opfyldt.
Retsplejelovens § 653, stk. 2, fastsætter bl.a. anvendelsesområdet for rets-
plejelovens regler om bevissikring ved krænkelse af immaterialretligheder
m.v. (kap. 57 a). Reglerne i retsplejelovens kapitel 57 a gælder for bl.a.
krænkelse af geografiske betegnelser m.v., jf. retsplejelovens § 653, stk. 2,
nr. 13.
3.2.2 Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Erhvervsministeriet vurderer, at det bør fremgå mere tydeligt, at retspleje-
lovens § 653, stk. 2, vil omfatte både geografiske betegnelser for vin, spiri-
tus og landbrugsprodukter og geografiske betegnelser for håndværks- og
industriprodukter.
Den foreslåede ordning vil medføre en nyaffattelse af retsplejelovens § 653,
stk. 2, nr. 13, så det bliver mere tydeligt, at anvendelsesområdet omfatter
geografiske betegnelser for vin, spiritus og landbrugsprodukter, herunder
fødevarer.
Den foreslåede ordning vil samtidig medføre, at der indsættes et nyt num-
mer i retsplejelovens § 653, stk. 2, nr. 14. Det vil medføre, at geografiske
betegnelser for håndværks- og industriprodukter vil blive omfattet af rets-
plejelovens § 653, stk. 2.
5
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, fra erhvervsministeren
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Det foreslåede lovforslag vil ikke få økonomiske eller administrative kon-
sekvenser for det offentlige.
Det vurderes, at efterfølgende administrative forskrifter udstedt med hjem-
mel i lovforslagets bemyndigelsesbestemmelse kan få mindre statsfinan-
sielle konsekvenser i forbindelse med kontrol og håndhævelse af geografi-
ske betegnelser for håndværks- og industriprodukter.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget medfører ikke erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Det bemærkes, at lovforslaget giver hjemmel til udstedelse af bekendtgø-
relser, som indebærer administrative konsekvenser for erhvervslivet, jf.
lovforslagets § 2. De administrative konsekvenser består i, at Erhvervsmi-
nisteren kan fastsættes nærmere regler om bl.a. ansøgning, håndhævelse,
kontrol, overvågning, verifikation og sanktioner af geografiske betegnel-
ser for håndværks- og industriprodukter. De administrative konsekvenser
vil blive vurderet, når bemyndigelsesbestemmelserne udmøntes på be-
kendtgørelsesniveau.
Det vurderes, at Innovations- og Iværksættertjekket ikke er relevant for de
konkrete ændringer i lovforslaget.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget om beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og
industriprodukter supplerer Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2023/2411 af 18. oktober 2023 om beskyttelse af geografiske beteg-
nelser for håndværks- og industriprodukter og om ændring af forordning
(EU) 2017/1001 og (EU) 2019/1753. Forordningen gælder i Danmark fra
den 1. december 2025. Artikel 19, stk. 1 og 2, artikel 35, stk. 1, artikel 37,
6
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, fra erhvervsministeren
2888585_0007.png
stk. 7, artikel 67, 68 og 69 og artikel 71, stk. 2, finder dog anvendelse fra
den 16. november 2023.
Ifølge artikel 288 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF) er der forskel på, om et område harmoniseres ved et direktiv eller
en forordning. Til forskel fra et direktiv er en forordning ifølge TEUF-arti-
kel 288, 1. og 2. pkt., almengyldig, og er bindende i alle enkeltheder og
gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Forordningen virker således som en lov i medlemsstaterne, og den gælder i
den form, som den er vedtaget, og den må som udgangspunkt ikke gennem-
føres i national ret.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den X.X 202X til den X.X 202X
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Indsæt myndigheder
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/min-
dre udgifter
Økonomiske kon-
sekvenser for stat,
regioner og kom-
muner
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
Den foreslåede bemyndigelse vil ikke
få økonomiske for det offentlige.
Det vurderes, at efterfølgende admi-
nistrative forskrifter i form af en be-
kendtgørelse kan få mindre statsfi-
nansielle konsekvenser i forbindelse
med kontrol og håndhævelse af geo-
grafiske betegnelser for håndværks-
og industriprodukter.
Ingen
Implementerings- Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske kon-
sekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, fra erhvervsministeren
2888585_0008.png
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget om beskyttelse Ingen
af geografiske betegnelser
for håndværks-og industri-
produkter supplerer Europa-
Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) 2023/2411 af
18. oktober 2023 om beskyt-
telse af geografiske betegnel-
ser for håndværks- og indu-
striprodukter og om ændring
af
forordning
(EU)
2017/1001
og
(EU)
2019/1753.
Forordningen
gælder i Danmark fra den 1.
december 2025. Artikel 19,
stk. 1 og 2, artikel 35, stk. 1,
artikel 37, stk. 7, artikel 67,
68 og 69 og artikel 71, stk. 2,
finder dog anvendelse fra
den 16. november 2023.
Ifølge artikel 288 i Traktaten
om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF) er
der forskel på, om et område
harmoniseres ved et direktiv
eller en forordning. Til for-
skel fra et direktiv er en for-
ordning ifølge TEUF-artikel
288, 1. og 2. pkt., almengyl-
8
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, fra erhvervsministeren
2888585_0009.png
dig, og er bindende i alle en-
keltheder og gælder umiddel-
bart i hver medlemsstat.
Forordningen virker således
som en lov i medlemssta-
terne, og den gælder i den
form, som den er vedtaget,
og den må som udgangs-
punkt ikke gennemføres i na-
tional ret.
Er i strid med de
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering (der i
relevant omfang
også gælder ved
implementering af
ikke-erhvervsret-
tet EU-regulering)
(sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Der er i gældende dansk ret ingen særlig lovgivning om beskyttelse af geo-
grafiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter.
Det foreslås i
§ 1,
at loven har til formål at sikre tilstrækkelig og effektiv
håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2023/2411 af 18. oktober 2023 om beskyttelse af geografiske betegnelser
for håndværks- og industriprodukter og om ændring af forordning (EU)
2017/1001 og (EU) 2019/1753, jf. bilag 1 til denne lov.
9
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, fra erhvervsministeren
Til § 2
Det foreslås i
§ 2,
at erhvervsministeren bemyndiges til at udstede admini-
strative forskrifter med henblik på at fastsætte nærmere regler i forbindelse
med opfyldelsen Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2023/2411 af 18. oktober 2023 om beskyttelse af geografiske betegnelser
for håndværks- og industriprodukter og om ændring af forordning (EU)
2017/1001 og (EU) 2019/1753.
Ved erhvervsministerens udnyttelse af bemyndigelsen forudsættes det, at
der ved bekendtgørelse kan fastsættes nærmere regler om bl.a. ansøgning,
håndhævelse, kontrol, overvågning, verifikation og sanktioner med hen-
blik på opfyldelse af de forpligtelser, som medlemsstaterne pålægges i for-
ordningen. Der kan f.eks. være tale om regler om, at kontrolmyndigheden
kan nedlægge forbud mod salg af produkter, som ikke er i overensstem-
melse med EU-retsakten, eller give påbud om at overholde EU-retsakten.
Der kan også være tale om regler om, at overtrædelse af EU-retsakten eller
et forbud eller en undladelse af at efterkomme et påbud givet af kontrol-
myndigheden i den forbindelse kan straffes med bøde.
Det foreslås i
§ 2, stk. 2,
at der indsættes bemyndigelse til at fastsætte nær-
mere regler om straf for overtrædelse af forordningen.
Strafferammen for overtrædelse af forordningen, regler udstedt i medfør af
loven og vilkår, der meddeles efter reglerne, er fængsel indtil 2 år. Det vur-
deres, at en strafferamme med fængsel op til 2 år står i et rimeligt forhold
til overtrædelsen og har afskrækkende virkning i henhold til forordningens
artikel 61. Strafferammen har til formål at afskrække producenter af pro-
dukter, der er omfattet af en geografisk betegnelse, fra at udvise svigagtig
adfærd og personer fra at krænke geografiske betegnelser. Dermed lægges
der op til en straf, som svarer til straffen for krænkelse af geografiske be-
tegnelser for blandt andet vin, spiritus samt landbrugsprodukter, herunder
fødevarer.
Til § 3
Det foreslås i
§ 3,
at loven træder i kraft den 1. december 2025.
Til § 4
Til nr. 1
Retsplejelovens § 653 giver mulighed for bevissikring i sager om bl.a. im-
materialret. Bestemmelsen giver rettighedshaver mulighed for at anmode
fogedretten om, at der hos en anden skal foretages en undersøgelse med
10
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, fra erhvervsministeren
henblik på at sikre bevis for krænkelse af rettighedshavers immaterielle
rettigheder. Fogedretten kan træffe beslutning om bevissikring, når nær-
mere angivne betingelser er opfyldt.
Retsplejelovens § 653, stk. 2, fastsætter bl.a. anvendelsesområdet for rets-
plejelovens regler om bevissikring ved krænkelse af immaterialretligheder
m.v. (kap. 57 a). Reglerne i retsplejelovens kapitel 57 a gælder for bl.a.
krænkelse af geografiske betegnelser m.v., jf. retsplejelovens § 653, stk. 2,
nr. 13.
Det foreslås i
§ 4,
at der sker en nyaffattelse af § 653, stk. 2, nr. 13, således
at det tydeligt fremgår, at bestemmelsen fremadrettet omfatter geografiske
betegnelser for vin, spiritus og landbrugsprodukter, herunder fødevarer.
Dermed
fjernes ”mv.” fra formuleringen, da det ikke er tydeligt, hvad
dette indebærer. Med bestemmelsen omfattes således geografiske beteg-
nelser for vin, spiritus og landbrugsprodukter, herunder fødevarer, der er
beskyttet i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2024/1143 af 11. april 2024 om geografiske betegnelser for vin, spiritus og
landbrugsprodukter samt garanterede traditionelle specialiteter og fakulta-
tive kvalitetsudtryk for landbrugsprodukter, om ændring af forordning
(EU) nr. 1308/2013, (EU) 2019/787 og (EU) 2019/1753 og om ophævelse
af forordning (EU) nr. 1151/2012. Udtrykket ”geografiske betegnelser”
omfatter beskyttede oprindelsesbetegnelser og beskyttede geografiske be-
tegnelser for vin, beskyttede oprindelsesbetegnelser og beskyttede geogra-
fiske betegnelser for landbrugsprodukter, herunder fødevarer, samt geo-
grafiske betegnelser for spiritus.
Til nr. 2
Retsplejelovens § 653, stk. 2 omfatter i gældende ret ikke geografiske be-
tegnelser for håndværks- og industriprodukter.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
§ 653, stk. 2, nr. 14.
Den foreslåede
ændring vil medføre, at geografiske betegnelser for håndværks- og indu-
striprodukter i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2023/2411 af 18. oktober 2023 om beskyttelse af geografiske betegnelser
for håndværks- og industriprodukter og om ændring af forordning (EU)
2017/1001 og (EU) 2019/1753 vil være omfattet af retsplejelovens regler
om bevissikring.
Den foreslåede ændring til § 653, stk. 2, nr. 14, vil medvirke til at opfylde
forpligtelserne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/48/EF af
29. april 2004 om håndhævelse af intellektuelle rettigheder.
Til § 5
11
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, fra erhvervsministeren
2888585_0012.png
Det foreslås i
§ 5,
at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland. Ifølge
stk. 2 kan lovens §§ 1-3 ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i
kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske eller
grønlandske forhold tilsiger.
Loven gælder ifølge stk. 1 ikke for Færøerne og Grønland, da lovens formål
er at supplere Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/2411
af 18. oktober 2023 om beskyttelse af geografiske betegnelser for hånd-
værks- og industriprodukter og om ændring af forordning (EU) 2017/1001
og (EU) 2019/1753. Færøerne og Grønland er ikke medlem af EU, hvorfor
forordningen ikke gælder på Færøerne og i Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§4
I retsplejeloven, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 250 af 4. marts 2024,
foretages følgende ændringer:
§ 653
Stk. 1. ---
Stk. 2.
Reglerne i dette kapitel fin-
der anvendelse på bevissikring
vedrørende
1-12)
---
13) krænkelse af geografiske be-
tegnelser m.v.
14) overtrædelse af markedsfø-
ringslovens §§ 3 og 4 ved ulovlig
produktefterligning.
1.
§ 653, stk. 2, nr. 13,
affattes så-
ledes:
»13) krænkelse af
geografiske be-
tegnelser for vin, spiritus og land-
brugsprodukter, herunder fødeva-
rer,«.
2.
I
§ 653, stk. 2,
indsættes efter nr.
13 som nyt nummer:
»14) krænkelse af geografiske be-
tegnelser for håndværks- og indu-
striprodukter og«.
Nr. 14 bliver herefter nr. 15.
12