Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 230
Offentligt
2876468_0001.png
Temamøde om forbrugernes
omkostninger ved brug af
bankernes services
Erhvervsudvalget
30. maj 2024 kl. 14.00-15.30 i værelse1-133
Folketinget
| 30. maj 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0002.png
Jesper Rangvid
CBS
Temamøde om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
Erhvervsudvalget
Folketinget
| 30. maj 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0003.png
FORBRUGEROMKOSTNINGER VED
BRUG AF BANKERNES SERVICE
Jesper Rangvid, CBS
Folketingets Erhvervsudvalg,
temamøde. 30. maj 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0004.png
4
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0005.png
Stigende overskud skyldes renteindtægter
Kilde: Finansiel Stabilitet, december 2023
Page 5
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0006.png
Rentemarginal - husholdninger
7%
6%
5%
4%
3%
Kilde: DST og Rangvid
Page 6
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0007.png
0%
1%
2%
4%
5%
6%
7%
8%
3%
9%
1875
1880
1885
1890
1895
1900
1905
1910
1915
1920
1925
1930
1935
1940
1945
1950
1955
1960
1965
1970
1975
1980
1985
1990
Rentemarginal – sidste 150 år
1995
2000
2005
2010
2015
Page 7
Kilde: Abildgren (2024) og Rangvid
2020
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0008.png
Vi har meget store indestående i banker
Husholdningeres indestående i pengeinstitutter, mia. DKK
1200
1000
800
600
400
200
0
2003
2005
2007
2009
2011
2013
2015
2017
2019
2021
2023
Page 8
Kilde: DST og Rangvid
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0009.png
Vi flytter ikke vores lavtforrentede indestående
Kilde: Finansiel Stabilitet, december 2023
Page 9
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0010.png
Konklusion
Stor indtjening i bankerne i 2023.
Årsag: Rentemarginalen er steget, og husholdningerne reagerer
ikke på rentestigninger.
”Løsninger”:
Uddan (information) danskerne om alternativer til bankbogen.
Produktudvikling: Pengemarkedslignende billige sikre produkter.
Mere/bedre rådgivning i bankerne?
Page 10
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0011.png
Appendix
Page 11
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0012.png
Rentemarginal og Nationalbankens styringsrente
(højre akse)
Rentemarginal
9%
8%
7%
Diskonto
14%
12%
10%
8%
6%
4%
2%
0%
6%
5%
4%
3%
2%
1%
0%
1900
1985
1875
1880
1885
1890
1895
1905
1910
1915
1920
1925
1930
1935
1940
1945
1950
1955
1960
1965
1970
1975
1980
1990
1995
2000
2005
2010
2015
2020
Page 12
Kilde: Abildgren (2024) og Rangvid
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0013.png
Realkreditrente og bidragssats
Effektiv rentesats inkl. bidrag
7%
6%
5%
4%
3%
2%
1%
0%
2003
2006
2009
2012
2015
2018
2021
2024
Bidragssats (højre akse)
0,9%
0,8%
0,7%
0,6%
0,5%
0,4%
0,3%
0,2%
0,1%
0,0%
Page 13
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0014.png
Indestående på bankbogen ift. BNP
50%
45%
40%
35%
30%
25%
20%
2003
2005
2007
2009
2011
2013
2015
2017
2019
2021
2023
Kilde: DST og Rangvid
Page 14
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0015.png
Ane Arnth Jensen
Vice adm. Direktør, Finans Danmark
Temamøde om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
Erhvervsudvalget
Folketinget
| 30. maj 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0016.png
Indlæg ved Erhvervsudvalgets temamøde:
Perspektiver på forbrugeromkostninger
Ane Arnth Jensen, viceadm. direktør i Finans Danmark
30. maj 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0017.png
Samlet udlån i Danmark fra bank- og
realkredit: 4.700 mia. kr.
Realkreditlån for ca. 3.100 mia. kr.
Danskerne nyder hver
dag godt af services
inden for f.eks. bank og
realkredit
1.632 mia. kr. til husholdninger
1.390 mia. kr. til erhverv
33 mia. kr. til finansielle virksomheder
26 mia. kr. til offentlig forvaltning
Banklån i Danmark for ca. 1.600 mia. kr.
396 mia. kr. til husholdninger
522 mia. kr. til erhverv
603 mia. kr. til finansielle virksomheder*
32 mia. kr. til offentlig forvaltning
*
Primært centralbanker og andre finansielle institutioner. Kun ca. 40 mia. kr. er til andre
penge- og realkreditinstitutter.
Kilde: Nationalbanken
30.05.2024
17
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0018.png
MobilePay
557 millioner transaktioner i 2023
4,5 millioner danskere bruger hver gennemsnitligt
MobilePay 124 gange årligt
MitID
Bankerne tilbyder
digitale tjenester
Finans Danmark og bankerne står sammen med
Digitaliseringsstyrelsen bag MitID.
Bankerne bruger ca.
1 mia. kr.
på udvikling og drift af MitID.
Digital betalingsinfrastruktur
Hver bankdag i 2023 blev der i gennemsnit sendt
betalinger for 699 mia. kr. gennem den danske
betalingsinfrastruktur
Heraf var 47 mia. kr. detailbetalinger, der blev sendt
igennem Detailclearingerne, som ejes af Finans Danmark
Kilde: MobilePay, Finans Danmark og Nationalbanken. Note: Detailbetalinger er betalinger
mellem borgere, virksomheder og offentlige myndigheder med fx betalingskort, mobiltelefon og
konto-til-konto overførsler i netbank
30.05.2024
18
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0019.png
Ca.
38.600 medarbejdere
inden for bank- og realkredit
Hver 10. medarbejder arbejder med
compliance
til en lønsum
på ca.
3,4 mia. kr. årligt
Systemisk buffer
Buffersats på 7 pct. til eksponeringer mod ejendomsselskaber
med undtagelse af lån i LTV interval 0-15 pct.
Ifølge Risikorådet svarer bufferen til et øget kapitalkrav på ca.
10 mia. kr.
Kreditregistret
Sektoren pålagt ny omfattende rapportering til
Nationalbanken og Finanstilsynet.
Skøn udviklingsomkostninger:
125-150 mio. kr.
Forventet årlig ekstraregning: 4-5 dobling i forhold til de
nuværende driftsomkostninger.
Kilde: Finans Danmarks beregninger på baggrund af oplysninger fra sektoren og Det
Systemiske Risikoråd
Udvalgte omkostninger
for banksektoren
30.05.2024
19
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0020.png
Kravene til bankernes kapital (polstring) er steget betydeligt efter finanskrisen
Pct.
18
16
14
SIFI-buffer 1-3%
Skal dækkes
med egentlig
kernekapital
12
10
8
6
4
2
0
2007
Konjunkturbuffer 2,5%
Kapitalbevaringsbuffer
2,5%
I dag
Øvrig kapital
20
Egentlig kernekapital, søjle I
30.05.2024
Kilde: Finanstilsynet
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0021.png
Og bankernes kapital (polstring) er markant forøget efter finanskrisen
Mia. kr.
500
450
400
350
300
408
487
250
200
150
100
50
192
0
2007*
Egentlig kernekapital
2015
Øvrig kapital
I dag
30.05.2024
Kilde: Finanstilsynet. Note 2007*: Kun kapitalen for danske pengeinstitutter – ikke realkreditten – er tilgængeligt fra
Finanstilsynet. I de øvrige år er kapitalen vist for bank og realkredit.
21
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0022.png
Effekt af højere kapitalkrav på udlånsrenten til en lille virksomhed (SMV)
Pct.
2,0
Forrentningskrav ved udlån til SMV'er
1,5
1,0
0,9 pct.-point
0,5
0,0
2007
2019
30.05.2024
Note: Beregningen tager udgangspunkt i standardmetoden for beregning af risikovægte, en egentlig
kernekapital på 8,1 pct. i 2007, 19,5 pct. i 2019 og et fast afkastkrav på 10 pct. Kilde: Finans Danmark
22
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0023.png
Den danske banksektor er omkostningseffektiv
30.05.2024
23
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0024.png
Rentemarginalen er historisk set lav
Pct.-point
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
1973
1976
1979
1982
1985
1988
1991
1994
1997
2000
2003
2006
2009
2012
2015
2018
2021
2024
Bankernes rentemarginal (MONA, korrigeret)
Bankernes rentemarginal (MFI)
30.05.2024
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra Nationalbanken
24
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0025.png
Afkastet i den danske banksektor er lavt sammenlignet med andre danske
virksomheder
Pct.
100 %
100
Egenkapitalforrentning gnm. 2017-2023
Egenkapitalforrentning gnm. 2017-2023
50 %
50
0
0
%
-50 %
-50
-100
-100 %
Øvrige danske large- og mid cap-virksomheder
Øvrige danske large- og mid cap-virksomheder
Kilde: Bloomberg og bankernes årsregnskaber 2023
Danske bank- og realkreditkoncerner (grp. 1 og 2)
Danske bank- og realkreditkoncerner (grp. 1 og 2)
30.05.2024
25
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0026.png
Danske bankers indtjening har været udfordret i flere år ifølge IMF
Pct.
14
12
10
8
6
4
2
0
11,1
2017
8,2
2018
8,6
2019
4,7
2020
8,6
2021
7,7
2022*
12,4
2023
"Sund" bank
"Udfordret" bank
"Svag" bank
30.05.2024
Kilde: IMF og bankernes årsregnskaber 2023.
2022*: Korrigeret for ekstraordinær omkostning i Danske Bank vedr. Estland-sagen på 13,8 mia. kr.
Egenkapitalforrentningen var betydeligt lavere med denne ekstraordinære omkostning.
26
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0027.png
Den danske banksektor giver billige lån
Nettorentemargin europæiske lande
Renter (inklusive bidragssats) på boliglån i pct. i 2021
1,8
1,2
1,9
1,6
1,3
0,8
1,3
1,6
2,1
0,7
0 - 1 års fastforrentet lån og variabel rente
1,5
1,1
1,1
1,6
1,01 - 5 års fastforrentet lån
1,3
5,01 - 10 års fastforrentet lån
Danmark
Sverige
Tyskland
Holland
EU gennemsnit
30.05.2024
Kilde: EBA Risk Dashboard Q4 2023 (venstre) og ”Analyse af det danske realkreditsystem” af Copenhagen
Economics (højre)
27
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0028.png
Jakob Brandt
Adm. direktør, SMV Danmark
Temamøde om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
Erhvervsudvalget
Folketinget
| 30. maj 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0029.png
Møde i erhvervsudvalget den 30. maj 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0030.png
Rentemarginalen
Kilde: Danmarks Statistik (DNRURPI)
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0031.png
Rentemarginalen set i lyset af gebyrudviklingen
Rentemarginalen stiger fra 1,9 pct. i september 2022 til 3,0 pct. i
september 2023.
Hvis bankerne i 2023 havde hævet indlånsrenten i samme takt, som
de hævede udlånsrenten, så ville erhvervslivet have fået 7 mia. kr.
mere i rente på deres indeståender.
Gebyrerne stiger med 16 pct.-point fra september 2022 til september
2023.
Det skal ses i lyset af, at de generelle priser i samme periode stiger 1
pct.-point.
Kilde: Danmarks Statistik (DNRURPI)
Kilde: Danmarks Statistik (PRIS111)
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0032.png
To eksempler på gebyrer
Virksomhed opkræves årligt et gebyr på
1.000 kroner af banken for at trække
data ud i forbindelse med årsregnskab.
Ikke mulighed for blot at trykke
”generér rapport” eller lignende, når
man vil trække sine egne data ud til
revisor.
Virksomhed opkræves gebyr på 500
kroner af banken for at afvise en betaling
via en betalingsserviceaftale tilknyttet en
konto, hvor der ikke er penge på kontoen
til at gennemføre betalingen.
En gennemgang af bankernes prisbøger i
marts 2024 viste, at gebyret generelt
ligger på mellem 250 til 500 kroner hos
bankerne.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0033.png
Survey*
50 pct. af virksomhederne ville overveje at skifte
bank, hvis der var mulighed for lavere gebyrer.
40 pct. af virksomhederne ville overveje at skifte
bank, hvis der var mulighed for bedre renter.
25 pct. af virksomhederne har ikke overblik over de
gebyrer, de betaler til deres bank.
41 pct. af virksomhederne vælger i høj eller meget
grad høj grad bank ud fra gebyrernes omfang.
30 pct. af virksomhederne får ikke positive renter
på deres erhvervskonto.
32 pct. af virksomhederne oplever, at deres bank er
villig til at forhandle om renten på indlån og udlån.
* Udvalgte foreløbige resultater fra igangværende survey blandt SMVdanmarks medlemmer baseret på besvarelser fra 475 virksomheder
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0034.png
Konklusion
Markedet er præget af for lidt konkurrence og ringe gennemsigtighed.
Behov for en tilbundsgående undersøgelse af konkurrenceforholdene på
bankmarkedet og etablering af større prisgennemsigtighed for
erhvervskunder.
Bankerne skal forpligtes til en mere proaktiv vejledning om bl.a.
alternativer andre steder i branchen.
Bør være nemmere for nye banker at etablere sig på markedet.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0035.png
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0036.png
Morten Bruun Pedersen
Seniorøkonom, Forbrugerrådet Tænk
Temamøde om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
Erhvervsudvalget
Folketinget
| 30. maj 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0037.png
Temamøde i
Erhvervsudvalget
Forbrugernes
omkostninger ved brug af
bankernes services
Cheføkonom Morten Bruun Pedersen, Forbrugerrådet Tænk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0038.png
Temaer
Velfungerende bankmarked og konkurrence
Gennemsigtighed og mobilitet
Omkostninger i bankerne og forbrugernes priser
Afkast
Rådgivning
Forbrugerrådet Tænks forslag
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0039.png
Velfungerende bankmarked og konkurrence
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen konkluderer, at bankmarkedet – og tilstødende
markeder - er kendetegnet ved:
lav konkurrence
lav kundemobilitet
lav gennemsigtighed
adgangsbarrierer for nye virksomheder
Pt koster bankernes forhøjede rentemarginal danske forbrugere rundt regnet 13 mia.
kr. ekstra om året
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0040.png
Manglende gennemsigtighed
Bankernes prisblade består ca. af 530 prisoplysninger
Hver 3. kan ikke finde ud af hvad de betaler samlet set i deres egen bank
Finansielle supermarkeder/samarbejdsaftaler gør det ekstra svært
De årlige prisoversigter fra bankerne er ikke nok at forbrugere ved ikke hvad de
betaler
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0041.png
Lav kundemobilitet på bank- og realkreditmarkedet
Bankmarkedet
Realkreditmarkedet
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0042.png
Bankernes omkostninger og priser
Digitalisering, fusioner og større virksomheder, nedlagte filialer, interne processer
automatiseres, fyringsrunder, kunderne varetager selv flere bankopgaver.
Det bør medføre betydelige produktivitetsgevinster, lave omkostninger og lave priser
(hvis konkurrencen fungerer).
Men lave priser ser vi desværre ikke pga. markedsmagt - heller ikke på realkredit, da
bidragssatser fortsat er høje
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0043.png
Afkast
Regulering efter finanskrisen skal sikre, at banker ikke igen tager store risici, der
påfører samfundet store omkostninger
Sammenhæng mellem risiko og afkast. Mindre risiko er lig mindre afkastkrav
Banker bør ikke sammenlignes med andre erhverv
Betyder udmelding om høje krav til afkast, at bankerne må tage større risici eller
udnytte svag konkurrence?
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0044.png
Rådgivning
Den finansielle sektor er usædvanlig kompleks for forbrugere. Derfor har de
behov for rådgivning
Rådgivning er ofte kendetegnet ved interessekonflikter:
investering – provisionsstyret
realkredit – provisionsstyrer/fastlåst marked
indlån – manglende incitament for banken til at oplyse om mere fordelagtige
produkter
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0045.png
Forbrugerrådet Tænks forslag
Prissammenligningsplatform i stil med Forsikringsguiden.dk
”God Skik” opdateres og skærpes, så bankerne aktivt skal kontakte og rådgive om
bankens bedste muligheder for kunden ved markante renteændringer
Som i Storbritannien: Pristjek af bankernes rentesatser sammenholdt med
Nationalbankens renteudvikling
#dkpol: ”I kan godt”
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Præsentation fra udvalgets temamøde den 30. maj 2024 om forbrugernes omkostninger ved brug af bankernes services
2876468_0046.png
Tak for ordet