Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 216
Offentligt
2868926_0001.png
Aktstykke nr.
191
Folketinget 2023-24
191
Erhvervsministeriet.
København, den 15. maj 2024.
a.
Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at der ved optagelse af en ny tekst-
anmærkning etableres hjemmel til, at garantirammen for statsgarantien til stormflods-, oversvømmel-
ses- og tørkeordningerne midlertidigt udvides med 800,0 mio. kr. til samlet 1.000,0 mio. kr. Den
midlertidige udvidelse af garantirammen gælder til og med 2033, hvorefter garantirammen igen
nedsættes til 200,0 mio. kr. Udvidelsen af garantirammen foreslås som følge af stormfloderne i
oktober og december 2023, der har medført, at der aktuelt er hensættelser til erstatning for samlet ca.
770,0 mio. kr., hvilket overstiger den nuværende betalingsevne i ordningen.
Stormflods-, oversvømmelses- og tørkeordningerne har hjemmel i lov om visse naturskader (LBK nr.
1184 af 15. august 2022) og administreres af Naturskaderådet. Ordningerne er etableret, idet private
forsikringsselskaber ikke dækker skader efter katastrofer som stormflod. Alle med en brandforsikring
på løsøre og fast ejendom betaler en lovpligtig afgift til ordningerne på brandforsikringspolicer, som
udgør 30 kr. årligt pr. police.
I tilfælde af at de samlede erstatningsforpligtelser overstiger midlerne i stormflods-, oversvømmel-
ses- og tørkeordningerne, er det i loven forudsat, at staten træder til med en garanti. Statsgarantien
dækker udbetalinger på op til 200,0 mio. kr. efter brug af Naturskaderådets formue fra tidligere års
opsparing. Statsgarantien har til formål at sikre, at Naturskaderådet ikke går konkurs. En konkurs
ville betyde, at bl.a. berørte borgere, der er berettigede til erstatning efter lov om visse naturskader,
ikke ville kunne få erstatning. Det følger af bemærkningerne til lov om ændring af lov om storm-
flod og stormfald fra 2014 (LOV nr. 377 af 15/04/2014), at garantirammen for statsgarantien kan
udvides midlertidigt, såfremt der opstår behov herfor, i overensstemmelse med almindelig praksis
efter forelæggelse for og godkendelse af et aktstykke i Folketingets Finansudvalg. Naturskaderådet
tilbagebetaler udbetalinger under statsgarantien med en forrentning svarende til Nationalbankens
diskonto.
Efter stormfloderne i oktober og december 2023, der i flere af de berørte områder svarede til
en 100-årshændelse, er der anmeldt skader, der betyder, at der samlet er hensættelser for 770,0
mio. kr. i stormflods-, oversvømmelses- og tørkeordningerne. I Naturskaderådets regnskab indgår
forventede udgifter til erstatning med hensættelse i det år, hvor skaden er indtruffet. Hensættelserne
opgøres på sagsniveau og er fastsat enten ud fra en ca. erfaringsmæssig gennemsnitlig forventning
b.
CQ002857
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 216: Kopi af Aktstykke 191 fra Erhvervsministeriet om midlertidig udvidelse af statsgarantien for stormflods-, oversvømmelses- og tørkeordningen
2868926_0002.png
2
til erstatningsstørrelse eller ud fra en mere præcis opgjort forventet erstatningsstørrelse foretaget af
forsikringsselskabets taksator.
Dette betyder, at der i Naturskaderådets regnskab bliver bogført en forventet udgift til erstatning
i umiddelbar forlængelse af sagsoprettelsen, hvilket gør det muligt at opgøre Naturskaderådets
forpligtigelser i form af hensættelser.
Udgifterne til hensættelser udgør 770,0 mio. kr. og med et usikkerhedstillæg på 10 pct. giver det
en forventet erstatningsudgift på 847,0 mio. kr. efter stormfloden i oktober og december 2023. Der
er estimeret ca. 838 mio. kr. til rådighed i kapital i ordningen. Det betyder, at formuen i ordningen
forventes, at være negativ med ca. 9 mio. kr. på nuværende tidspunkt. Derudover er der risiko for,
at der indtræffer stormfloder, oversvømmelser og/eller tørkehændelser i løbet af 2024. Det vurderes
derfor at være nødvendigt at hæve rammen for statsgarantien anført i lov om visse naturskader samt
anføre det på statsregnskabet. Det er vigtigt af hensyn til at sikre trygheden hos boligejerne, at
ordningerne fremstår økonomisk velfunderet og i stand til at kunne dække hændelserne i 2023 og
eventuelt kommende hændelser.
Stormflodsordningen finansieres gennem en fast årlig afgift pr. skadesforsikringspolice, der dækker
brand på henholdsvis fast ejendom og løsøre, herunder bl.a. den brandpolice, der er obligatorisk for
alle boligejere med realkreditlån i fast ejendom. Den faste årlige afgift pr. police pr. år bliver efter
loven midlertidigt forhøjet med 20 kr. fra 30 kr. pr. police til samlet 50 kr. pr. police ved træk på
statsgarantien forventeligt med virkning fra 1. januar 2025. Afgiften er herefter midlertidigt forhøjet
indtil to betingelser er opfyldt: 1) statslånet er tilbagebetalt med påløbne rente og 2) formuen i
ordningen har nået 500,0 mio. kr. i henhold til loven,
jf. § 27, stk. 5.
Den midlertidige udvidelse
af garantirammen på 800,0 mio. kr. fra 200,0 mio. kr. til 1.000,0 mio. kr. gælder til og med 2033,
hvor det på baggrund af tilbagebetalingsprofilen for den seneste, midlertidige udvidelse i 2014-2019
forventes, at trækket på garantirammen igen er bragt ned under 200,0 mio. kr. Naturskaderådet
forventes først at trække på garantirammen efter brug af formue fra tidligere års opsparing i lyset
af, at træk på garantien medfører renteomkostninger,
jf. § 11, BEK nr. 868 af 21 juni 2021 om
forretningsorden for Naturskaderådet.
Ved den midlertidige udvidelse i 2014-2019 blev garantirammen udvidet med 200,0 mio. kr. til i alt
400,0 mio. kr.
Der afsættes ikke en risikopræmie til at afdække statens kreditrisiko forbundet med ordningen, idet
ordningen er privatfinansieret gennem bl.a. den obligatoriske brandforsikring hos landets boligejere
med realkreditlån i fast ejendom.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget nu med henblik på, at rammen for statsgarantien midlertidigt
udvides, inden der skal udarbejdes regnskab for Naturskaderådet i maj 2024.
Under henvisning til ovenstående anmodes Finansudvalget om tilslutning til, at der på forslag til
lov om tillægsbevilling for 2024 optages en ny tekstanmærkning nr. 1 under § 8. Erhvervsministe-
riet med henblik på at etablere hjemmel til, at garantirammen for statsgarantien til stormflods-,
oversvømmelses- og tørkeordningerne midlertidigt udvides med 800,0 mio. kr. til 1.000,0 mio. kr. til
og med 2033, hvorefter garantirammen igen reduceres til 200,0 mio. kr.
Dispositionsrammer mv.:
”Nr. 1
ad § 08.21.05.
e.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 216: Kopi af Aktstykke 191 fra Erhvervsministeriet om midlertidig udvidelse af statsgarantien for stormflods-, oversvømmelses- og tørkeordningen
2868926_0003.png
3
Uanset bestemmelsen i § 27, stk. 2, i lov om visse naturskader, jf. LBK nr. 1184 af 15. august 2022,
bemyndiges erhvervsministeren til i henhold til statsgarantien efter § 27, stk. 1 at udbetale indtil
1.000,0 mio. kr. til stormflods-, oversvømmelses- og tørkepuljen.
Stk. 2. Garantirammen efter stk. 1 har virkning til og med 2033, hvorefter garantirammen nedsæt-
tes til 200,0 mio. kr. igen. ”
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 15. maj 2024
Morten Bødskov
/ Kasper Hjortebjerg Lund
Til Finansudvalget.