Til
Etisk Råd og
Folketingets Sundhedsudvalg
Samt ombudsmanden
Haderslev d. 16.04.24
Klage over brud på almen markedsføringsetik samt direkte overtrædelse af
markedsføringsloven indenfor de såkaldte alternative behandlingsformer, her især i
forbindelse medmarkedsføringen af homøopatien, samt en klage over Styrelsen for
Patientsikkerhedens manglende vilje at reagere overfor disse misforhold.
Jeg kontaktede d. 15.06.23 bl.a. Styrensen for Patientsikkerheden med en klage over
gentagende brud på almen markedsføringsetik og direkte overtrædelse af
markedsføringsloven – se filen bilaget1. ”Homøopati-klage-styrelsen
for patient.doc”.
Styrelsens reaktion var, at man kun ville forholde sig til klager over praktiserende
enkeltpersoner og ikke overfor virksomheder!? Jeg fortolker dette på denne måde, at
patienter og klienter ikke bliver beskyttet når der er tale om virksomheder? Og at
almene etiske principper sættes til side fra styrelsen side når der er tale om
virksomheder!? Hvem beskytter så klienter og patienter mod useriøs markedsføring
hvor økonomiske interesser tilsyneladende vejer mere end det syge medmenneske?
Klagen til Styrelsen for Patientsikkerheden rettede sig udelukkende mod den
misvisende og manipulerende brug af betegnelsen ”Homøopati” og ikke mod
spørgsmålet om de enkelte alternative behandlingsformer som f.eks. homøopatien,
måtte udvise en effekt eller ej. For overhoved at kunne undersøge bl.a. homøopatiens
mulige effekt, kræver det, at der først foreligger en nøjagtig beskrivelse af bl.a.
homøopatien gennem videnskabelige metoder som de der anvendes indenfor de
humanistiske videnskaber, inden videnskabelige undersøgelser omkring effekten vil
kunne foretages. Det at der forefindes direkte falske beskrivelser og i denne
forbindelse falsk markedsføring af betegnelsen homøopati, medfører, at der åbenlyst
ikke forefindes konkrete beskrivelser af homøopatien. Dette blev meget tydeligt da
Københavns Universitet i samarbejde med den private virksomhed Allergica A/S i
2022 / 23 angiveligt ville forske i homøopatien, men hvor der i realiteten kun var tale
om undersøgelsen af en formodet effekt af et bestemt fremstillet præparat (se filen
/ bilaget2 ”Homøopati
Rapporten”).
Misbruget af betegnelsen ”homøopati” og brud på markedsføringsloven påvirker
således ikke kun godtroende patienter / klienter, men også dansk forskning på en
negativ måde selvom det er Universitet opgave først at foretage en kildekritik ud fra
1