UDVIDET GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om
etablering af programmet for den europæiske forsvarsindustri (EDIP) og en ramme
for foranstaltninger til sikring af rettidig tilgængelighed og forsyning af forsvarspro-
dukter KOM (2024)150
Notatet sendes endvidere til Folketingets Forsvarsudvalg og Erhvervsudvalg.
1. Resumé
Kommissionen har den 5. marts 2024 fremsat forslag til en forordning om at etablere et eu-
ropæisk forsvarsindustri program (EDIP) samt en række tiltag, der skal sikre rettidig tilgæn-
gelighed og forsyning af forsvarsprodukter. Forordningen fremsættes som det første udmøn-
tende initiativ i forlængelse af udgivelsen af den europæiske forsvarsindustrielle strategi
(EDIS). Formålet med forslaget er at styrke konkurrenceevnen og modstandsdygtigheden i
den europæiske forsvarsteknologiske- og -industrielle base (EDTIB) samt bidrage til genop-
bygningen og moderniseringen af den ukrainske forsvarsteknologiske og -industrielle base
(ukrainske DTIB). Forslaget skal understøtte ambitionerne i EDIS om, at EU-landene skal in-
vestere mere, bedre, sammen og europæisk, ligesom EU skal styrke det forsvarsindustrielle
samarbejde med Ukraine. Forslaget indeholder i udgangspunktet en finansieringsramme på
1,5 mia. euro fra 2025-2027.
Forslaget består af fire hovedelementer. For det første indeholder forslaget et program, der
skal styrke konkurrence- og tilpasningsevnen i EDTIB og fremme det indre marked for for-
svarsmateriel. Dette bl.a. gennem fælles indkøb og opskalering af produktionskapaciteten
samt en række understøttende tiltag såsom nye samarbejdsformer for medlemsstater i hele
livscyklussen af forsvarsprodukter og en europæisk mekanisme for salg af militært udstyr. For
det andet indeholder forslaget tiltag, der skal sikre genopbygningen og moderniseringen af
den ukrainske forsvarsindustri, herunder et støtteinstrument for Ukraine. For det tredje fore-
slås der et nyt regime for forsyningssikkerhed med formål om at sikre rettidig tilgængelighed
af forsvarsprodukter. For det fjerde foreslås der etableret en ny koordinationsmekanisme
–
udvalget for forsvarsindustrielt beredskab
–
som skal bistå, yde rådgivning og fremsætte hen-
stillinger til Kommissionen i henhold til forordningens bestemmelser.
Forslaget kan i en kortere periode medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser for danske
virksomheder og forskningsinstitutioner som følge af reduceret mulighed for hjemtag af midler
under udmøntningen af Den Europæiske Forsvarsfond (EDF), idet Kommissionen foreslår fi-
nansiering ved omprioritering af midler fra EDF. Omvendt vil virksomheder have mulighed for
hjemtag under EDIP. Forslaget kan potentielt medføre midlertidige lovgivningsmæssige kon-
sekvenser, men forventes ikke at medføre merudgifter for staten, idet instrumentet finansie-
res ved omprioritering inden for EU’s
budget.
Grundet den hastende karakter af forslaget har Kommissionen ikke udarbejdet en konsekvens-
analyse for forslaget. I efteråret 2023 faciliterede Kommissionen en konsultationsproces med
medlemsstaterne, aktører fra den europæiske forsvarsindustri, den finansielle sektor og tæn-
ketanke.
Regeringen byder forslaget velkomment og støtter generelt ambitionen og formålet om at
styrke den europæiske forsvarsindustri og sikre det forsvarsindustrielle beredskab i EU. Dette
1