Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 2
Offentligt
Statsministerens åbningsredegørelse i Folke-
tinget -
Skriftlig del
Lovgivning - folketingsåret 2023/24
Tirsdag den 3. oktober 2023
1
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Uddrag af regeringens lovprogram for 2023-24 af relevans for Erhvervsudvalget
Erhvervsministeren
Ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer, lov om finansiel
virksomhed og forskellige andre love (Realkreditbelåning af havvindmøller,
styrkelse af Finanstilsynets tilsynsbeføjelser og dækning af motoransvarsfor-
sikringer hos Garantifonden for skadesforsikringsselskaber m.v.) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at gøre det muligt for realkreditinstitutter at yde realkreditfinan-
siering til havvindmøller i Danmarks eksklusive økonomiske zone (EØZ). Endvidere er formå-
let at styrke forbruger- og investorbeskyttelsen og sikre, at den finansielle regulering er tidssva-
rende. Med lovforslaget foreslås det bl.a. at forlænge rammen for udpegningsperioden for sag-
kyndige, som indsættes til at følge en finansiel virksomhed efter påbud fra Finanstilsynet, og at
skabe proportionalitet i strafbedømmelsen af sager om markedsmanipulation, så mindre alvor-
lige tilfælde straffes med bøde frem for fængselsstraf
Lov om supplerende bestemmelser til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om digitale markeder (Okt I)
Lovforslaget har til formål at give Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen hjemmel til på eget ini-
tiativ at foretage undersøgelser af, om store udenlandske tech-giganter - de såkaldte gatekeeperes
i strid med forordningen om digitale markeder eventuelt udnytter deres relative styrkeposition
ved at indføre og fastholde uretfærdige vilkår, betingelser og adfærd over for virksomheder og
slutbrugere, der bruger gatekeepernes centrale platformstjenester. Derudover specificerer lov-
forslaget, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er den danske myndighed, der har beføjelsen
til at fremsætte en anmodning til Kommissionen om at indlede en markedsundersøgelse i hen-
hold til forordningens regler.
Lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere (Okt I)
Lovforslaget vil fastsætte regler, der regulerer køb og håndtering af misligholdte lån, der er ud-
stedt af penge- og realkreditinstitutter med henblik på inddrivelse hos skyldnerne. Lovforslaget
skal sikre en bedre beskyttelse af skyldnere og skabe et marked for køb og håndtering af disse
lån og dermed understøtte en robust finansiel sektor og øge den finansielle stabilitet. Lovforsla-
get implementerer direktiv 2021/2167 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere.
Ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om søfarendes ansættelsesforhold
m.v. (Justering af bødestørrelser for søulykker, digitalisering af anmeldelse af
arbejdsulykker samt ikraftsættelse af alle dele af lov om søfarendes ansættel-
sesforhold m.v. for Grønland) (Okt II)
Lovforslaget har til formål at justere bødeniveauet for overtrædelser af søsikkerhedslovgivnin-
gen, således at det vil stemme overens med bødeniveauet på land. Lovforslaget har derudover
til formål at sikre, at alle lovændringer til lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v., tidligere
sømandsloven, kan sættes i kraft for Grønland ved en kongelig anordning.
Lov om fælles digital infrastruktur ved elektronisk dataudveksling ved sam-
handel og rapportering m.v. (Okt II)
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Uddrag af regeringens lovprogram for 2023-24 af relevans for Erhvervsudvalget
Lovforslaget har til formål at gøre det hurtigere og nemmere for virksomheder at handle med
det offentlige. Med lovforslaget implementeres reglerne om den tekniske indretning og standar-
der for den fælles digitale infrastruktur for elektronisk handel (Nemhandel). Lovforslaget un-
derstøtter implementeringen af automatisk erhvervsrapportering og standardiseret e-handel.
Lovforslaget vil medføre udarbejdelse af tekniske bekendtgørelser og udfase forældet regulering,
der er fordelt over flere love og bekendtgørelser.
Lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et in-
dre marked for digitale tjenester (Okt II)
Lovforslaget har til formål nationalt at sikre effektivt tilsyn med og håndhævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2065 om et indre marked for digitale tjenester,
der fastsætter harmoniserede regler for online-platformes (formidlingstjenesters) ansvar og plig-
ter på tværs af EU, bl.a. i forhold til håndtering af ulovligt indhold, online-beskyttelse af min-
dreårige og mærkning af online reklamer. Dette skal bidrage til, at alle kan færdes trygt og sikkert
online. Med lovforslaget foreslås det, at udpege Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som ko-
ordinator for digitale tjenester og dermed som ansvarlig og uafhængig tilsyns- og håndhævelses-
myndighed for forordningen i Danmark. Der foreslås herudover nærmere regler om håndhæ-
velse, sanktioner og straf.
Ændring af konkurrenceloven (Krav om anmeldelse af visse fusioner under
omsætningstærsklerne og indførelse af mulighed for markedsefterforskning
samt bødeudmåling m.v.) (Jan II)
Lovforslaget har til formål at give yderligere værktøjer til konkurrencemyndigheden, som skal
modvirke forhold, der hæmmer den effektive konkurrence, og at indføre ændrede principper
for beregning af bøder. Med lovforslaget får konkurrencemyndigheden mulighed for at indlede
en markedsefterforskning af strukturer eller adfærd, som svækker konkurrencen, og eventuelt
udstede adfærdsmæssige påbud. Endvidere giver lovforslaget konkurrencemyndigheden mulig-
hed for at påbyde virksomheder at anmelde en fusion, hvis der er risiko for, at den hæmmer den
effektive konkurrence betydeligt. Endelig ændres med lovforslaget principperne for beregning
af bøder til virksomheder m.v.
Lov om aldersverifikation på platforme med ikke-alderssvarende indhold
(Jan II)
Lovforslaget har til formål at afskære børn og unge fra online adgang til ikke-alderssvarende
indhold. Det foreslås, at der stilles krav til formidlere af platforme med ikke-alderssvarende
indhold om at sikre en effektiv alderskontrol for adgang til deres hjemmeside, så personer under
16 år ikke kan få adgang til ikke-alderssvarende indhold. Lovforslaget er en opfølgning på rege-
ringens modtagelse af tech-ekspertgruppens anbefalinger fra juni 2023.
Ændring af lov om krigsforsikring af skibe (Præciseringer af krigsforsikringen
for skibes dækningsområde samt overordnede vilkår) (Jan II)
Lovforslaget vil bl.a. bestå af præciseringer af krigsforsikringens dækningsområde samt de over-
ordnede vilkår for en genforsikringsordning. Derudover indsættes en hjemmel til ved bekendt-
gørelse at fastsætte nærmere regler om krigsforsikringens praktiske virke.
3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Uddrag af regeringens lovprogram for 2023-24 af relevans for Erhvervsudvalget
Ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love (Gennemfø-
relse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering og om
forhøjelse af størrelsesgrænser i regnskabsdirektivet) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at indføre krav om, at alle store virksomheder og børsnoterede virk-
somheder skal rapportere om bæredygtighedsoplysninger efter kommende standarder for bære-
dygtighedsrapportering. Rapporteringen skal forsynes med en revisorerklæring og indberettes
digitalt. Det medvirker til at sikre adgang til troværdige og sammenlignelige bæredygtighedsop-
lysninger, så investeringer kan målrettes bæredygtige virksomheder og bidrage til realiseringen
af erhvervslivets grønne potentiale.
Ændring af lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love (Ændringer
som følge af direktivet om foranstaltninger til sikring af et højt fælles cyber-
sikkerhedsniveau i hele Unionen og forordningen om digital operationel mod-
standsdygtighed i den finansielle sektor) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at styrke cybersikkerheden og modstandsdygtigheden i den finansielle
sektor. Med lovforslaget forslås det bl.a. at fastsætte skærpede krav til risikostyring og rapporte-
ring for finansielle datacentraler og it-operatører af detailbetalingssystemer, herunder som følge
af NIS 2-direktivet. Derudover gennemføres en række ændringer som følge af DORA-forord-
ningen.
Ændring af lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler, lov om produkter
og markedsovervågning og forskellige andre love (Indskrænkning af anven-
delsesperioden for fyrværkeri, ændring af bestemmelser om sanktioner og
kontrolbeføjelser m.v. på Sikkerhedsstyrelsens område, samt ændring af Rå-
det for El- og Gasteknisk Sikkerhed m.v.) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at indskrænke perioden (31. december
1. januar), hvor fyrværkeri
må anvendes af forbrugere, og skærpe straffen for affyring og salg af fyrværkeri uden for de
fastsatte perioder. Forslaget får effekt fra nytåret 2024/2025. I produktloven foreslås flere æn-
dringer bl.a. på baggrund af en evaluering af loven, herunder en tilpasning af sanktionsniveauet
og ændringer som følge af nye EU-retsakter om maskiner og produktsikkerhed. Endvidere har
lovforslaget til formål at sikre korrekt implementering af visse bestemmelser fra tilgængeligheds-
direktivet og at gøre Rådet for El- og Gasteknisk Sikkerhed mere tidssvarende.
Ændring af eksportkontrolloven og investeringsscreeningsloven (Øget kon-
trol med kritisk teknologi og kritisk infrastruktur) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at øge kontrollen med kritisk teknologi og kritisk infrastruktur, her-
under evt. ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om
økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (eksportkontrolloven) samt en ændring af investe-
ringsscreeningsloven ved bl.a. at øge kontrollen af offentlige udbud og forskningssamarbejder.
Redegørelser til Folketinget:
Redegørelse om bedre regulering for erhvervslivet 2023 (Mar II)
Turismepolitisk redegørelse 2023 (Apr II)
4