Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 197
Offentligt
2854401_0001.png
HØRINGSNOTAT
Center i departementet
Havvind og energiøer
Kontor
Havvind og kritisk
infrastruktur
Dato
19. april 2024
Høringsnotat vedr. forslag til ændring af
investeringsscreeningsloven
J nr.
2024-1079
/ CHSTU
1. Høringen
Lovforslagets del om ændring af investeringsscreeningsloven blev sendt i ekstern høring den
20. marts 2024 med frist for afgivelse af høringssvar senest den 7. april 2024.
Der er modtaget i alt 12 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 5 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
-
-
-
-
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Green Power Denmark
RWE Renewables Denmark A/S
Siemens Energy A/S og Siemens Gamesa Renewable Energy A/S
Følgende 7 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
-
Aktive Ejere
Dansk Arbejdsgiverforening
Departementet for Erhverv, Handel, Råstoffer, Justitsområdet og Ligestilling
(Naalakkersuisut, Government of Greenland)
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Forsikring & Pension
Metroselskabet
Rigsrevisionen
2. Høringssvarene
Erhvervsministeriet og Klima-, Energi og Forsyningsministeriet takker for de indkomne
høringssvar. I det følgende vil de væsentligste punkter i høringssvarene blive gennemgået
efterfulgt af Erhvervsministeriets og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om
svarernes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som ligeledes kan ses på
Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1 Overordnede bemærkninger til lovforslaget
Side 1/7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 197: Kopi af materiale fremsendt til Klima-, energi- og Forsyningsudvalget om ændring af investeringsscreeningsloven (Særskilte tidspunkter for investeringsscreening i forbindelse med visse havvindudbud og andre større offentlige energiprojekter) Høringsnotatet sammenfatter høringssvarene, som er modtaget i forbindelse
2854401_0002.png
Nr. 2 Betingelser for at være omfattet af lovændringen
Nr. 3 Tidspunkt for at sende ansøgning om investeringsscreening til Erhvervsstyrelsen
Nr. 4 Underleverandører
Nr. 5 Bemærkninger som ligger uden for rammerne af lovforslaget
Ad 1:
Overordnede bemærkninger til lovforslaget
Dansk Erhverv støtter generelt de foreslåede ændringer og formålet om at højne paralleliteten
mellem den nye FSR-screening og investeringsscreeningen for havvindudbud og andre større
offentlige energiprojekter. Dansk Erhverv anfører, at en øget parallelitet er afgørende for at
mindske risikoen for forsinkelser og forkorte vedståelsesfristerne i de kommende
havvindudbud.
Dansk Industri finder det overordnet positivt, at man fra myndighedernes side har fokus og
opmærksomhed på, at længden af vedståelsesfristerne har stor betydning i forhold til at sikre
en effektiv konkurrence i de omfattede offentlige udbud. Dansk Industri fremhæver endvidere,
at en parallel sagsbehandling bør gøre udbudsprocessen hurtigere og bidrage til, at længden
på vedståelsesfristerne kan nedbringes.
Green Power Denmark støtter op om, at man vil ændre de særskilte tidspunkter for ansøgning
om tilladelse til økonomiske aftaler om større offentlige energiprojekter. Green Power
Denmark finder det positivt, at man i lovforslaget gør det muligt, at FSR-screening og
investeringsscreening kan ske med øget parallelitet og bemærker, at det er en forbedring i
forhold til den nuværende praksis.
RWE Renewables Denmark A/S anerkender, at myndighederne med det fremsatte lovforslag
forsøger at imødekomme de store risici, som er forbundet med de foreslåede
vedståelsesfrister i de kommende havvindudbud. Generelt støtter RWE de foreslåede
ændringer til investeringsscreeningsloven, da det muliggør en højere parallelitet mellem FSR-
screening og evt. investeringsscreening. At øge paralleliteten mellem de to processer anses
af RWE som positivt, da det meget gerne skulle gøre processen mere effektiv og derigennem
forkorte screeningsperioden og mindske risikoen for forsinkelser efter budafgivelse.
Erhvervsministeriets og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Erhvervsministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet takker for høringsparternes
positive tilbagemeldinger vedr. lovforslaget, som har til formål at øge paralleliteten i
investeringsscreening og FSR-screening bl.a. af hensyn til vedståelsesfristerne i de
kommende udbud.
Ad 2:
Betingelser for at være omfattet af lovændringen
Dansk Erhverv og Dansk Industri anfører, at der ikke bør være krav om, at der kun kan
ansøges om investeringsscreening under udbudsprocessen, hvis udbuddet indeholder en
prækvalifikation, idet lovforslaget således ikke vil være relevant for de kommende
Side 2/7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 197: Kopi af materiale fremsendt til Klima-, energi- og Forsyningsudvalget om ændring af investeringsscreeningsloven (Særskilte tidspunkter for investeringsscreening i forbindelse med visse havvindudbud og andre større offentlige energiprojekter) Høringsnotatet sammenfatter høringssvarene, som er modtaget i forbindelse
2854401_0003.png
havvindudbud, der ikke indeholder en prækvalifikationsrunde. Dansk Industri foreslår at tillade
tidlig screening uanset, at begge betingelser ikke er opfyldt i den foreslåede § 14 e. Siemens
Energy A/S og Siemens Gamesa Renewable Energy A/S giver udtryk for, at det er vanskeligt
at forstå, hvorfor begge betingelser i § 14 e skal være til stede, før der kan påbegyndes
tidligere screening, herunder at gøre tidlig screening muligt uagtet om FSR er gældende eller
ej.
Erhvervsministeriets og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at det ikke i sig selv er et krav for at kunne benytte sig af muligheden for
tidligere screening efter den foreslåede § 14 e, at udbuddet af den særlige økonomiske aftale
indeholder en prækvalifikationsrunde. Betingelserne for at benytte sig af den foreslåede § 14
e, fremgår af bestemmelsens nr. 1 og 2, mens de nævnte tidspunkter hhv. efter underretning
om at være blevet prækvalificeret og efter udløbet af tilbudsfristen, alene er udtryk for
ansøgningstidspunkterne.
I sagens natur er det et krav, at udbuddet indeholder en prækvalifikationsrunde for at kunne
ansøge efter det tidligste ansøgningstidspunkt, nemlig efter at have modtaget underretning
om at være blevet prækvalificeret. For udbud uden en prækvalifikation vil der således efter
den foreslåede bestemmelse kunne ansøges efter tilbudsfristens udløb, hvilket igen er
tidligere end efter den gældende retstilstand, hvor det først er, når vinderen af udbuddet er
udpeget. De foreslåede ansøgningstidspunkter skal ses i lyset af, at den foreslåede
bestemmelse skal kunne omfatte udbud med såvel som uden en prækvalifikation, hvorfor den
foreslåede § 14 e ikke alene er målrettet havvindudbuddene af 6 GW. Som beskrevet i
lovforslagets almindelige bemærkninger er de to kumulative betingelser foreslået for dels at
indsnævre feltet af potentielle udenlandske investorer, der kan benytte sig af muligheden for
ansøgning på et tidligere tidspunkt end efter den gældende retstilstand, og dels fordi det er
vurderingen, at det er på Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets område, at hovedvægten
af udbud omfattet af såvel FSR-screening som investeringsscreeningsloven foreligger.
Samtidig er der på dette område identificeret potentielle tidsmæssige udfordringer, og netop
det at kunne sikre en større parallelitet mellem hhv. FSR-screening og investeringsscreening
er målet med den foreslåede bestemmelse.
Høringssvarene har på den baggrund givet anledning til yderligere at præcisere i de specielle
bemærkninger, at det ikke i sig selv er en betingelse, at den pågældende offentlige
udbudsprocedure indeholder en prækvalifikation for at kunne gøre brug af muligheden for
tidligere screening i den foreslåede § 14 e.
Ad 3:
Tidspunkt for at sende ansøgning om investeringsscreening til Erhvervsstyrelsen
Dansk Erhverv opfordrer til, at lovforslaget skal gøre det muligt for alle virksomheder at ansøge
om investeringsscreening forud for det fastsatte ansøgningstidspunkt i udbudsmaterialet.
Dansk Industri, Siemens Energy A/S og Siemens Gamesa Renewable Energy A/S anbefaler
at overveje at gøre screeningen til en del af egnethedsvurderingen i forbindelse med
prækvalifikation eller at starte screeningen før tilbudsfristen. RWE Renewables Denmark A/S
og Green Power Denmark anbefaler ligeledes, at bestemmelsen udvides til, at der kan
indgives ansøgning forud for budafgivelsen, uagtet om der er en prækvalifikation eller ej. For
dertil at indskrænke anvendelsesområdet, foreslår Dansk Erhverv og RWE Renewables
Denmark A/S, at ordningen til gengæld bliver indsnævret til kun at kunne benyttes i forbindelse
Side 3/7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 197: Kopi af materiale fremsendt til Klima-, energi- og Forsyningsudvalget om ændring af investeringsscreeningsloven (Særskilte tidspunkter for investeringsscreening i forbindelse med visse havvindudbud og andre større offentlige energiprojekter) Høringsnotatet sammenfatter høringssvarene, som er modtaget i forbindelse
2854401_0004.png
med statslige udbud af havvindmølleparker, jf. lov om fremme af vedvarende energi (”VE-
loven”) § 22. En lignende indskrænkning af anvendelsesområdet foreslås af Green Power
Denmark
for,
at
den
nævnte
anbefalede
udvidelse
ikke
fører
til
unødige
implementeringskonsekvenser for myndighederne. Dansk Erhverv opfordrer desuden til, at
der indføres mulighed for at fastsætte krav om, at byderen på fastsatte tidspunkter i den
konkrete udbudsproces skal dokumentere en ansøgning til Erhvervsstyrelsen, og at der
fastsættes en konkret frist for bydernes ansøgningstidspunkt til ERST til senest seks måneder
forud for budafgivelse. Tilsvarende anbefaler Green Power Denmark at ansøgningstidspunktet
i stedet ligger på et forudbestemt tidspunkt før tilbudsfristen.
Erhvervsministeriets og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Erhvervsministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet hæfter sig ved, at der er bred
enighed fra høringsparternes side om, at muligheden for tidlig screening bør ligge endnu
tidligere end i den foreslåede § 14 e. Efter den gældende retstilstand kan den udenlandske
investor først ansøge om screening efter investeringsscreeningsloven, når og hvis denne er
blevet udpeget som udbuddets vinder. Den foreslåede bestemmelse skal derimod gøre det
muligt at indgive ansøgning allerede efter eventuelt at være blevet prækvalificeret og under
alle omstændigheder straks efter tilbudsfristens udløb. Effekten af sådanne tidligere
screeningstidspunkter vil naturligvis afhænge af, hvordan de konkrete udbud tilrettelægges.
Uanset hvordan udbuddene indrettes vurderes der dog at være en positiv effekt (ift. at løse
udfordringerne med lange vedståelsesfrister, forsinkelser m.v.) af de tidligere
screeningstidspunkter.
Det bemærkes generelt, at jo tidligere i udbudsprocessen screeningstidspunktet placeres, jo
højere vil de statsfinansielle omkostninger alt andet lige også være som følge af et forventeligt
øget antal indkomne screeningssager. Flere af disse ansøgninger ville dog aldrig komme i
betragtning til at vinde udbuddet, fordi de naturligt i løbet af udbudsprocessen bliver
frasorteret, eksempelvis fordi ansøgeren om investeringsscreening ikke bliver prækvalificeret,
eller fordi byder i processen afstår fra en tilbudsafgivelse. Placeres ansøgningstidspunktet
dermed f.eks. allerede inden ordregiveren i udbuddet har fundet frem til og meddelt, hvilke
virksomheder, der er blevet prækvalificerede, forøges risikoen for sagsbehandling af
ansøgninger, som i sidste ende aldrig bliver relevante, hvilket efter ministeriets opfattelse ikke
kan anses som en optimal udnyttelse af skatteydernes bidrag. Ministerierne erkender, at flere
af høringsparterne også tager højde for denne problemstilling, men det vurderes f.eks. ikke at
være en løsning udelukkende at begrænse anvendelsesområdet til områderne nævnt i VE-
lovens § 22, eftersom muligheden for tidlig screening også skal være til stede i flere udbud
end kun inden for dette område.
For så vidt angår forslaget om at gøre screening til en del af egnethedsvurderingen, dvs. den
udbudsretlige vurdering af en virksomheds opfyldelse af de krav til egnethed, som ordregiver
i udbuddet kan stille til bl.a. økonomisk/finansiel formåen og/eller teknisk/faglig formåen hos
virksomheden, må dette afgøres inden for rammerne af udbudsretten, herunder bl.a. om krav
til dokumentation og fastsættelse af en passende frist for modtagelse heraf. Det samme
gælder for så vidt angår forslaget om pligt til at indsende ansøgning på nærmere anførte
tidspunkter, samt en frist for ansøgningstidspunktet i form af seks måneder inden
budafgivelse. Generelt kan det dog nævnes, at indførelsen af en mulighed frem for en pligt til
ansøgning i den foreslåede § 14 e, er begrundet i et valg foretaget ud fra hensyntagen til bl.a.
processerne for offentliggjorte udbud, som potentielt kan omfattes af lovændringen, og hvor
tilbudsgiverne i disse derfor vil kunne opleve udfordringer med at efterleve sådanne pligter på
Side 4/7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 197: Kopi af materiale fremsendt til Klima-, energi- og Forsyningsudvalget om ændring af investeringsscreeningsloven (Særskilte tidspunkter for investeringsscreening i forbindelse med visse havvindudbud og andre større offentlige energiprojekter) Høringsnotatet sammenfatter høringssvarene, som er modtaget i forbindelse
2854401_0005.png
bagkant. Erhvervsministeriet vil under alle omstændigheder tage disse bemærkninger med
videre til evalueringen af investeringsscreeningsloven.
Erhvervsministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har valgt tidspunktet for
indgivelse af ansøgning ud fra en samlet afvejning i overensstemmelse med ovenstående,
hvilket stadig vurderes at være det mest hensigtsmæssige ansøgningstidspunkt, ovenstående
perspektiver taget i betragtning, hvorfor der ikke foretages ændringer i lovforslaget i
forbindelse hermed.
Ad 4:
Underleverandører
Siemens Energy A/S, Siemens Gamesa Renewable Energy A/S, Dansk Industri og Green
Power Denmark ønsker det præciseret, om det alene er den bydende virksomhed, som er
underlagt screening, eller om væsentlige underleverandører til den bydende virksomhed
ligeledes er genstand for screening, da der ønskes klarhed om denne retstilstand.
Erhvervsministeriets og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Det bemærkes hertil, at i modsætning til de særlige regler i investeringsscreeningsloven om
Energiøen i Nordsøen er det ikke intentionen med dette lovforslag at lave en særskilt
regulering for så vidt angår underleverandører. Det er de almindelige og allerede kendte
rammer for ansøgninger for særlige økonomiske aftaler, som reguleret ved
investeringsscreeningslovens § 7, stk. 1, der også danner grundlaget for regulering i den
foreslåede § 14 e. Efter lovens § 7, stk. 1, er pligtsubjektet alene den pågældende
udenlandske investor, som har til hensigt at indgå en særlig økonomisk aftale. Hvorvidt en
aftale mellem en given hovedleverandør, der er hjemmehørende i Danmark, og dennes
underleverandør kan udgøre en særlig økonomisk aftale, må på samme måde afgøres ud fra
en konkret vurdering af, hvorvidt alle betingelserne herfor i investeringsscreeningsloven er
opfyldt, herunder bl.a. om den pågældende underleverandør kan anses for at være en
udenlandsk investor efter lovens definition. Det skal samtidig bemærkes, at i henhold til lovens
§ 14 c, stk. 1, vil Erhvervsstyrelsen fra ansøgeren til den særlige økonomiske aftale kunne
kræve alle oplysninger, som er nødvendige for at vurdere, om det ansøgte kan udgøre en
trussel mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden, herunder oplysninger om brugen af
underleverandører.
Ministerierne har på den baggrund præciseret retstilstanden i lovforslagets almindelige og
specielle bemærkninger angående pligtsubjekt og underleverandører ift. at indgive ansøgning
efter § 7, stk. 1.
Ad 5:
Bemærkninger som ligger uden for rammerne af lovforslaget
Ad 5a: Bemærkninger til kommende havvindudbud:
I høringssvarene fra Dansk Erhverv, Dansk Industri, Green Power Denmark, RWE
Renewables Denmark A/S, Siemens Energy A/S og Siemens Gamesa Renewable Energy A/S
er der et tværgående tema med konkrete bemærkninger vedr. de kommende havvindudbud,
herunder blandt andet ift. vedståelsesfrister og budrunder.
Erhvervsministeriets og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Side 5/7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 197: Kopi af materiale fremsendt til Klima-, energi- og Forsyningsudvalget om ændring af investeringsscreeningsloven (Særskilte tidspunkter for investeringsscreening i forbindelse med visse havvindudbud og andre større offentlige energiprojekter) Høringsnotatet sammenfatter høringssvarene, som er modtaget i forbindelse
2854401_0006.png
Det bemærkes, at dette tema henviser direkte til et konkret markedsdialogmateriale vedr.
udbudsbetingelserne for de forestående udbud, og at det således ikke er inden for rammerne
af den foreslåede lovændring, hvorfor bemærkningerne ikke behandles yderligere.
Ad 5b: Bemærkninger vedr. FSR (Foreign Subsidies Regulation):
Dansk Industri angiver, at det fremgår af lovforslaget, at udenlandske investorer bl.a. er
virksomheder hjemhørende uden for Danmark eller EU/EFTA. Dansk Industri bemærker i
forlængelse heraf, at EFTA-landene i forhold til FSR-forordningen anses for tredjelande,
hvorfor det er uklart, om EFTA-landene har adgang til at ansøge om tilladelse til at indgå en
særlig økonomisk aftale.
Erhvervsministeriets og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at FSR og investeringsscreeningsloven er to af hinanden uafhængige
regelsæt, hvorfor EFTA-landenes kategorisering i FSR eller anden lovgivning ikke påvirker
reglerne for, hvornår man er udenlandsk investor i henhold til investeringsscreeningsloven og
således pligtsubjekt ift. at skulle indsende en ansøgning efter lovens § 7, stk. 1.
Det bemærkes dertil, at spørgsmål til fortolkning af FSR-forordningen kan rettes til det
relevante kammer ved Europa-Kommissionen eller til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
hvis spørgsmålene drejer sig om de udbudsmæssige dele af FSR.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Høringssvarene har ikke givet anledning til materielle ændringer af lovforslagets
indhold, men de har givet anledning til følgende mindre præciseringer:
Under pkt. 2.1.1. om gældende ret er retstilstanden for ansøgninger efter § 7,
stk. 1, angående pligtsubjekt og underleverandører blevet uddybet.
Under pkt. 2.1.3. om den foreslåede ordning er det præciseret, at den
foreslåede ordning ikke indeholder en særskilt regulering af underleverandører.
I de specielle bemærkninger til § 14 e fremgår nu, at hvis tilbudsgiveren i et
udbud af en særlig økonomisk aftale, der er omfattet af tilladelseskravet i § 7,
stk. 1, kan defineres som en udenlandsk investor, vil det alene være
tilbudsgiveren som udenlandsk investor, der på forhånd skal ansøge om
tilladelse til aftalen.
I de specielle bemærkninger til § 14 e fremgår det nu som en understregning,
at det ikke i sig selv er en betingelse, at den pågældende offentlige
udbudsprocedure indeholder en prækvalifikation for at kunne gøre brug af
muligheden for tidligere screening i den foreslåede § 14 e.
Dertil kommer følgende mindre tilføjelse, som ikke har ikke baggrund i indkomne høringssvar,
men er foretaget på ministeriernes egen foranledning:
Side 6/7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 197: Kopi af materiale fremsendt til Klima-, energi- og Forsyningsudvalget om ændring af investeringsscreeningsloven (Særskilte tidspunkter for investeringsscreening i forbindelse med visse havvindudbud og andre større offentlige energiprojekter) Høringsnotatet sammenfatter høringssvarene, som er modtaget i forbindelse
I de specielle bemærkninger til § 14 e fremgår det nu, at en udenlandsk investor
altid kan meddele Erhvervsstyrelsen, at ansøgningen ikke længere ønskes
behandlet og derved selv afbryde sagsbehandlingsprocessen , hvilket især kan
være relevant, hvis det viser sig, at den pågældende udenlandske investor ikke
vandt kontrakten, men hvor sagsbehandlingen hos Erhvervsstyrelsen stadig
pågår.
Herudover er der foretaget ændringer af redaktionel og lovteknisk karakter.
Side 7/7