Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 189
Offentligt
2852393_0001.png
Bilag: Initiativer fordelt på ministerområde
Der er henvist til de oprindelige sidetal fra høringssvarene.
Erhvervsministeriet
1. Den danske implementering af CSRD-direktivet bør benytte
alle muligheder for at mindske de administrative byrder
.
CSRD-direktivet pålægger ikke blot de virksomheder, som er
omfattet af direktivet, store administrative byrder, men også
de mindre virksomheder herunder landbrug, som leverer til de
rapporteringspligtige virksomheder. (Landbrug og Fødevarer
s.7).
2. Den danske implementering af CSDDD-direktivet bør benytte
alle muligheder for at mindske de administrative byrder.
(Landbrug og Fødevarer s.8).
3. Afskaf krav om indrapportering af præcise aktiviteter, datoer
og tidspunkter i forbindelse med modtagelse af tilskudsmidler
i ordningen SMV:Grøn (SMVdanmark s.4).
4. Afskaf krav om beskrivelse af bogførings- og
opbevaringsprocedurer (SMVdanmark s.6).
5. Indfør en model som graduerer kravene til den manual, som
revisionsvirksomhederne skal føre, så der stilles færre og
lempeligere krav til mindre revisionsvirksomheder med en
omsætning på under 10 mio. (SMVdanmark s.7).
6. For at private velfærdsiværksættere kan byde kvalificeret ind
på offentlige opgaver skal der være klare regler,
prisgennemsigtighed og fornuftige adgangsmuligheder
(Dansk Erhverv s.6).
7. Mindsk de administrative byrder i ansøgningsprocessen om
midler eller resurser i Erhvervshusene (Koorperationen s.2).
8. Myndigheder bør udarbejde skabeloner, standardbudgetter
mv. for at lette CSR/ESG-krav for underleverandører til større
virksomheder (Krifa s.1).
Dok.
dato.
J.nr.: Dok.nr.
Sagsbeh.
Sagsbeh.titel
Sagsbeh.mail
Sagsbeh.tlf.
Kopi: Skriv
kopimodtager og tryk
F11
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 10
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Initiativer fordelt på ministerområde, fra arbejdsgruppen for administrative byrder under Erhvervsudvalget
9. Fremskynd den lovfastsatte gradvise udfasning af
kapitalgrundlagsinstrumenter med et år (Finans Danmarks
bilag s.1).
10. Afskaf specifikke krav om, hvordan nedskrivninger skal
opgøres i henhold til Finanstilsynets regnskabsregler samt
krav om, at kreditinstitutter skal anvende Finanstilsynets
regnskabsbekendtgørelse i moderselskabsregnskaberne
(Finans Danmarks bilag s.3).
11. Bekendtgørelse om følsomhedsanalyser for gruppe 1-
forsikringsselskaber bør saneres eller fjernes
(Brancheorganisation for forsikringsselskaber og
pensionskasser (F&P) s.3).
12. Undersøg om de årlige FSA-indberetninger til Finanstilsynet
kan saneres og Finanstilsynet kan hente oplysningerne
direkte i selskabernes QRT-rapporteringer eller årsrapporter
(Brancheorganisation for forsikringsselskaber og
pensionskasser (F&P) s.3).
13. Krav der er kopieret fra bankområdet bør saneres, fx
definitionen af eksponeringer i lov om forsikringsvirksomhed,
krav bør genbesøges, da bestemmelsen fokuserer på
eksponering i banksektoren (Brancheorganisation for
forsikringsselskaber og pensionskasser (F&P) s.4).
14. Indfør proportionalitet for mindre virksomheder ved øget
mulighed for dispensation for kvartalsvise solvens II-
rapporteringer (Brancheorganisation for forsikringsselskaber
og pensionskasser (F&P) s.4).
15. Der bør iværksættes en undersøgelse af nødvendigheden af
de mange indberetningsordninger for pengeinstitutter, og at
det i denne forbindelse undersøges, om der er den
nødvendige proportionalitet i indberetningsordningerne. I et
stort antal af indberetningsordninger er der tale om
oplysninger, som Finanstilsynet får adgang til løbende og i
forbindelse med inspektioner. Det er en administrativ byrde,
at pengeinstitutter skal indsamle og indsende data af egen
drift, når Finanstilsynet også senere beder om oplysningerne.
(Lokale Pengeinstitutter s. 5).
Side 2 | 10
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Initiativer fordelt på ministerområde, fra arbejdsgruppen for administrative byrder under Erhvervsudvalget
16. Indfør proportionalitet i krav til dokumentation, når finansielle
virksomheder fungerer som kreditgivere (Lokale
Pengeinstitutter s.6).
17. Indfør krav om proportionalitet i forhold til
offentliggørelseskrav for finansielle virksomheder. (Lokale
Pengeinstitutter s.2).
18. Tilpas ledelsesbekendtgørelsens krav til finansielle
virksomheder i henhold til proportionalitet. (Lokale
Pengeinstitutter s.4).
19. Finanstilsynet bør fastholde proportionalitet i forhold til
gearingsgraden, som gælder for finansielle virksomheder,
med en gearingsgrad på over 7% (Lokale Pengeinstitutter
s.5).
20. Betalingsinstitutternes underretning af Finanstilsynet efter
betalingsloven ved tredjemandsmisbrug er uklar (Lokale
Pengeinstitutter s.5-6).
21. Kravet om kreditværdighed et sagligt formål, men savner en
indbygget proportionalitet (Lokale Pengeinstitutter s.6).
22. Afkriminalisér lån i kapitalselskaber og gør det til et rent
civilretligt mellemværende mellem selskabet og kapitalejerne
(FSR - Danske Revisorer s.1).
23. Indsæt en beløbsgrænse for, hvornår det skal være strafbart
at optage lån i eget selskab (FSR - Danske Revisorer s.1).
24. Fasthold krav om, at alene forsætlige lovovertrædelser er
omfattet af hvidvaskdefinitionen (FSR - Danske Revisorer
s.1).
25. Sænke krav om virksomheders deltagelse i Danmarks
Statistiks undersøgelser (Danske Soloselvstændige s.2).
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
1. Gør det muligt for virksomheder at indsende
ændringsanmodninger til Landbrugsstyrelsen, uden at
Side 3 | 10
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Initiativer fordelt på ministerområde, fra arbejdsgruppen for administrative byrder under Erhvervsudvalget
igangværende sager som konsekvens afvises (SMVdanmark
s.9).
2. Ligestil regler for chokolade- og kakaomælk, så der ikke
skelnes mellem steriliserede og UHT-behandlede chokolade-
og kakaomælke (Dansk Erhverv s. 4-5).
3. Ophæv eller revurder reglen om to opfølgende kontrolbesøg
efter fødevaresanktioner til én
kræver ændring af
bekendtgørelse nr. 562 af 17/05/2023 (De Samvirkende
Købmænd s.11).
4. Serviceeftersyn af reglerne om tilbagetrækning og
tilbagekaldelse af farlige fødevarer
kræver ændring af
Vejledning nr. 9078 af 10/02/2021 om tilbagetrækning og
tilbagekaldelse af fødevarer, foder og
fødevarekontaktmaterialer (De Samvirkende Købmænd s.12).
5. Nye og simplere regler for fødevaredonation, herunder
forenkling af regler for sporbarhed af donerede fødevarer
kræver ændring af Fødevarestyrelsens vejledning om
sporbarhed af fødevarer (De Samvirkende Købmænd s. 14).
6. Ophævelse af regler om, at veterinære restriktioner pålagt af
myndigheder medfører ændring af status som ”friland” eller
fritgående for æg og fjerkræ
kræver ændring af forordning
543/2008 og forordning 589/2008 (De Samvirkende
Købmænd s. 14).
7. Forenkling af dokumentationskravet vedr. levering af
animalske fødevarer fra detailvirksomhed til detailvirksomhed
(1/3-reglen)
kræver ændring af vejledning nr. 9195 af 16.
marts 2023 om autorisation og registrering af
fødevarevirksomheder m.v. (De Samvirkende Købmænd s.
15).
8. Indfør regler for salg af foder til kaniner som selskabsdyr
kræver ændring af forordning 767/2009 eller fortolkningen
heraf (De Samvirkende Købmænd s. 16).
9. Serviceeftersyn af reglerne for temperaturer for opbevaring af
fersk fisk
kræver ændring af forordning 853/2004 eller
fortolkningen heraf (De Samvirkende Købmænd s. 16).
Side 4 | 10
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Initiativer fordelt på ministerområde, fra arbejdsgruppen for administrative byrder under Erhvervsudvalget
10. Ophæv krav til temperatur og tid for æg (i skal)
kræver
ændring af handelsnormen for æg, forordning 589/2008, art.
2, pkt. 3 (De Samvirkende Købmænd s. 17).
11. Ophæv krav vedr. oplysning om produktnavn og oprindelse
m.v. for frisk frugt og grønt i fakturaer og ledsagedokumenter
kræver ændring af forordning 543/2011, art. 5, stk. 4 (De
Samvirkende Købmænd s. 17).
12. Opbakning
til ”Ekspertgruppen for udtagning af
lavbundsjorde”s forslag om, at der
udarbejdes administrative
vejledninger målrettet lavbundsindsatsen (anbefaling 6). Vil
sikre enkel og hurtig sagsbehandling inden for rammerne af
gældende regler (Landbrug og Fødevarer s.6).
13. Ophæv
Landbrugsstyrelsens ”Bekendtgørelse om tilsyn med
spildevandsslam
m.m. til jordbrugsformål”, og at der i stedet
samarbejdes med Miljøstyrelsen og Fødevarestyrelsen om
regulering og tilsyn. Skal forenkle regulering og forhindre
dobbeltrapportering (Landbrug og Fødevarer s.6).
14. Skepsis
vedrørende EU’s Farm Sustainability
Data Network
(FSDN). Det skal i videst muligt omfang undgås, at der
defineres nye variable, som kræver ekstra indberetninger fra
landmændene (Landbrug og Fødevarer s.6-7).
15. Ændre bagatelgrænsen på grundbetalingsordningen fra 100
m2 til 500 m2, så det ikke er nødvendigt at indtegne mindre
ikke-støtteberettigede elementer på kort (Landbrug og
Fødevarer s.3).
16. Forenkling af krav til indtegning i EU-ansøgning: at arealer,
der vokser i natur eller lignende indenfor de eksisterende
grænser af markblokkene, fortsat kan få støtte, og arealerne
skal ikke registreres og indtegnes på kort (Landbrug og
Fødevarer s.3).
17.
Gøre det muligt at søge tilskud til ”mosaikmarker” (Landbrug
og Fødevarer s.4).
18. Forslag vedr. aktiv landbruger: At ansøgere, der ikke har søgt
støtte et enkelt år, kan blive betragtet som aktive landbrugere,
Side 5 | 10
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Initiativer fordelt på ministerområde, fra arbejdsgruppen for administrative byrder under Erhvervsudvalget
når de søger støtte igen, således de ikke udelukkes fra at
søge støtte i en 3-årig periode (Landbrug og Fødevarer s.4).
19. Forenkle komplicerede indtegningsregler, så det er lettere at
søge grundbetaling til økologiske hønsegårde og udearealer
til grise (Landbrug og Fødevarer s.4).
20. GLM 6: Krav om jorddække skal ensrettes med de nationale
jordbearbejdningsregler, så dobbeltregulering undgås. Det vil
desuden gøre det nemmere at overskue og overholde
lovgivningen (Landbrug og Fødevarer s.4).
21. Forslag til ændring af bagatelgrænse for GLM 7 kravet om
afgrøderotation, så det bliver lettere at dyrke afgrøder for
mindre bedrifter (Landbrug og Fødevarer s.4-5)
22. Fjerne 3-årskravet i GLM7. Det vil reducere de administrative
byrder i forbindelse med udarbejdningen af EU-ansøgningen
(Landbrug og Fødevarer s.5).
23. Tiltag om at øge maksstørrelsen på småbiotoper mhp., at
ansøgere undgår at skulle indtegne og etablere mange små
småbiotoper (Landbrug og Fødevarer s.5).
24. GLM 8: Forslag om at anvende den i EU-lovgivningen
beskrevne bagatelgrænse for etablering af 4 pct. ikke
produktive arealer på 10 ha i omdrift. Det vil mindske den
administrative byrde både for Landbrugsstyrelsen og for de
mindre bedrifter betydeligt (Landbrug og Fødevarer s.5).
25. Forslag om
”Claimless application” –
automatisk ansøgning
om EU-støtte
ved brug af nye teknologiske muligheder,
herunder data fra satellitter. Vil være en stor forenkling og
spare ressourcer i forbindelse med ansøgningsprocessen
(Landbrug og Fødevarer s.6).
Beskæftigelsesministeriet
1. Afskaf G-dage. En afskaffelse af G-dagene vil betyde en
meget betydelig administrativ lettelse for virksomhederne, a-
kasserne og i det offentlige klagesystem (Lov om
arbejdsløshedsforsikring § 84) (Dansk Arbejdsgiverforening s.
2-3, Dansk Erhverv s. 2 og De Samvirkende Købmænd s.23).
Side 6 | 10
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Initiativer fordelt på ministerområde, fra arbejdsgruppen for administrative byrder under Erhvervsudvalget
2. Der bør etableres én indgang for virksomheder i
sygedagpengesager, så virksomheder kun skal have kontakt
med én myndighed (Sygedagpengeloven § 40) (Dansk
Arbejdsgiverforening s.3 og SMVdanmark s.10).
3. Reglerne i Ferieloven kan være besværlige at gennemskue
for arbejdstagerne. Ferieloven bør derfor underkastes et
serviceeftersyn, så loven fremadrettet fremstår mindre
byrdefuld (De Samvirkende Købmænd s.24).
4. Fjern regler om fastsættelse af kodenumre og om arbejde
med kodenumre i forbindelse med kemiprodukter. Reglerne
er forældede, da de ikke er fagligt ajourført, og giver dermed
ikke den tilsigtede beskyttelse af ansatte. (Bekendtgørelse om
fastsættelse af kodenumre og Bekendtgørelsen om arbejde
med kodenummererede produkter) (Dansk
Arbejdsgiverforening s.4).
5. Fjern anmelde- og godkendelseskrav om fremstilling og brug
af visse kræftfremkaldende stoffer. (Bekendtgørelse om
foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde
med stoffer og materialer, § 47-52) (Dansk
Arbejdsgiverforening s.4).
6. Nedlæggelse af Produktregisteret. EU's kemikalieregulering
dækker i dag, i næsten fuldt omfang, den anmeldelse af
markedsførte kemiske produkter, som skal ske til
Arbejdstilsynets Produktregister. De indrapporterede data
bliver tilmed ikke anvendt af nogen myndigheder.
(Bekendtgørelse om særlige pligter for fremstillere,
leverandører og importører m.v. af stoffer og materialer efter
lov om arbejdsmiljø) (Dansk Arbejdsgiverforening s.4).
7. Reducer kriteriet for at skulle anmelde arbejdsulykker fra én
dag til tre dages fravær (Bekendtgørelse om anmeldelse af
arbejdsulykker m.v. til Arbejdstilsynet, § 1, stk. 1 og 2) (Dansk
Arbejdsgiverforening s.5).
8. Ligestil krav til optjening af barselspenge, så der ikke er
særkrav til selvstændige sammenlignet med lønmodtagere
(SMVdanmark s.15).
Side 7 | 10
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Initiativer fordelt på ministerområde, fra arbejdsgruppen for administrative byrder under Erhvervsudvalget
9. Afskaf sygedagpengelovens § 7, stk. 3, 2. pkt., så
arbejdsgivere kan få sygedagpengerefusion efter, at en
opsagt medarbejder er erklæret rask ift. det generelle
arbejdsmarked (SMVdanmark s.16).
10. Lærlinge og elever bør være dækket i ordningen i Lov om
ændring af barselsudligningsloven §3a stk. 2, så
arbejdsgivere kan få refusion for feriepenge, når unge
lærlinge er på barsel (SMVdanmark s.14).
11. Sænk og digitalisér dokumentationskrav til små arbejdsskader
(SMVdanmark s.8).
12. Simplificér indberetning af sygdom og ansøgning om NEM-
refusion for mindre virksomheder. Indberetning af sygdom og
ansøgning om NEM-refusion opleves som kompliceret.
Processen bør revideres for at imødekomme behovene hos
små virksomheder og sikre, at de kan modtage den
retmæssige støtte uden fejl. (Krifa s.1).
13. Sænk krav om arbejdstidsregistreringer, mv. fra L 68
Tidsfristen er stram. 1/1 -24 er urealistisk. Der bør overvejes
enkle systemer eller retningslinjer for at lette
implementeringen uden unødvendig økonomisk byrde, især
for startups, der ofte mangler strukturer i den første fase (Krifa
s.1).
Skatteministeriet
1. Automatisere indberetning og opkrævning af afgiftspligtige
varer gennem SKAT’s adgang til EMCS (EJacise Movement
Control System) (SMVdanmark s.7).
2. Sænk antallet af påkrævede indberetninger samt betalinger,
så det bliver nemmere for særligt de små virksomheder at
navigere i kravene og holde styr på betalinger (SMVdanmark
s.5-6).
3. Afskaf krav om beskatning af arbejdsgiverbetalt telefon
anvendt til privattelefoni, da det en stor adm. byrde for
virksomhederne at dokumentere, at en telefon ikke bruges
privat, hvis det er tilfældet (Dansk Erhverv s.3).
Side 8 | 10
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Initiativer fordelt på ministerområde, fra arbejdsgruppen for administrative byrder under Erhvervsudvalget
4. Indtægter fra forpagtning af landbrugsjord til VE-anlæg bør
sidestilles med andre former for forpagtningsindtægt (Dansk
Erhverv s.6).
5. Indfør bagatelgrænse for registrering af flere punktafgifter
(Dansk Erhverv s.1-2).
Børne- og Undervisningsministeriet
1. Simplificere krav for at blive fritaget fra Læreplads-AUB.
Kravene skal efterses, så det bliver så ubureaukratisk og
gennemskueligt for virksomheder som muligt at søge om
fritagelse og blive fritaget, hvis det ikke har været muligt at
finde en elev. (Dansk Arbejdsgiverforening s.5).
2. Virksomheder skal ikke være ansvarlige for at opsige tidligt
indgåede uddannelsesaftaler med elever på
erhvervsuddannelser (Dansk Arbejdsgiverforening s.6).
3. Det skal udelukkende være muligt for elever at angive sig
som lærepladssøgende inden for uddannelser, som de har
adgang til på lærepladsen.dk (Dansk Arbejdsgiverforening
s.5).
Miljøministeriet
1.
EU’s reviderede PRTR-regulering
(omdøbt til Industriel
Emissionsportal) vil øge de administrative byrder for
fødevareindustrien. Den danske implementering bør benytte
alle muligheder for at mindske de administrative byrder
(Landbrug og Fødevarer s.7).
2. Lave tidssvarende regler for affaldssortering
kræver
ændring af affaldsbekendtgørelsens §62. (De Samvirkende
Købmænd s.27).
Digitalisering- og Ligestillingsministeriet
1. Forenkle dokumentationskrav til internationale medarbejdere,
når de søger at anskaffe MitID og bankkonto (SMVdanmark
s.11-12).
Indenrigs- og sundhedsministeriet
1. Forenkling af reglerne om salg af håndkøbsmedicin
kræver
en ændring af bekendtgørelse nr. 1274 af 27/11/2017, § 14
(De Samvirkende Købmænd s.29).
Side 9 | 10
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Initiativer fordelt på ministerområde, fra arbejdsgruppen for administrative byrder under Erhvervsudvalget
Justitsministeriet
1. Udarbejd GDPR-retningslinjer for nystartede virksomheder.
Mange virksomheder mangler konkret hjælp til at
implementere GDPR i deres daglige drift. Sanktions niveauet
er voldsomt, og kompleksiteten er høj. Der er behov for mere
end generel viden på virk.dk, især for nystartede
virksomheder i innovationsprocessen. (Krifa s.1).
Kirkeministeriet
1. Gør ansøgningsprocessen til LAG-midler mere smidig ved at
gøre det muligt at foretage mindre ændringer inden for
rammen af den oprindeligt godkendte investeringsplan
(SMVdanmark s.4).
Udlændinge- og Integrationsministeriet
1. Fjern kravet om, at udbetaling af løn til en udlænding, der
gives opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-4, 7, 9 eller 11-14,
skal ske til en dansk bankkonto. (Udlændingeloven, §9a, stk.
25) (Dansk Arbejdsgiverforening s.1).
Side 10 | 10